Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Friday 15 March 2013

Bahagian Malam yang paling Gelap ialah sebelum Fajar.




Sarjana Agama dan ahli sejarah Inggeris yang bernama Thomas Fuller adalah tokoh awal yang menyatakan 'the darkest hour is just before the dawn'. Ini terkandung dalam tulisan nya, A Pisgah-Sight Of Palestine And The Confines Thereof, tahun 1650 yang menyebut, :   It is always darkest just before the Day dawneth. Dan dalam cerita dan nyanyian rakyat bangsa Irish ada disebutkan :
There is a beautiful saying amongst the Irish peasantry to inspire hope under adverse circumstances:- "Remember," they say, "that the darkest hour of all. is the hour before day."
Dan kepada kita, bahagian malam yang paling kelam dan gelap ialah sebelum terbit fajar. Gelap dan kelam diwakili oleh pemerintahan UMNO/BN. setelah UMNO dinyahkan, timbul sinar matahari.
Seperti yang kita duga, pandangan Tun Musa Hitam segera di hentam. Apa yang boleh kita rumuskan dari pandangan Musa Hitam? (1) perancagan ekonomi PR tidak akan membengkrapkan negara (2) semua golongan politik menawarkan khidmat kepada rakyat untuk dijadikan pilihan. Ini rumusan yang munasabah. Tapi tidak boleh dterima oleh pimpinan UMNO/BN yang sombong.
Dan memang reaksi yang diduga dari puak UMNO. Mana mungkin kita jangka datang nya reaksi yang rasional dan positif?  Puak yang lebih suka berkawan dengan syaitan yang mereka kenal dari malaikat yang tidak dikenali. Dalam lain perkataan, lebih baik berkawan dengan puak jahat dari puak baik. Ciri2 syaitan ialah ingkar, sombong, takabbur, kufur dan membangga banggakan asal kejadian.
Jawapan yang diberi pihak pembangkang yakni UMNO/BN ( ya UMNO/BN sudah praktis bagaimana menjadi pembangkang) adalah seperti yang dijangkakan. Rata2 nya menolak pandangan Tun Musa. Musa sudah pencen, nyanyuk dan seperti Quran buruk( baca tak boleh, nak buang berdosa). Sama seperti ketika Tun Daim meramalkan pencapaian buruk UMNO/BN dalam PRU 2008.
Tun Musa Hitam hanya menyatakan yang terang tidak perlu disuluh- mustahil Pakatan Rakyat mahu mengurus negara ini kearah kemuflisan. Apa- pimpinan PR tidak baik atau lebih baik dari yang ada dalam UMNO/BN sekarang? Faktanya- no one can do any worse than UMNO/BN.
Ertinya, orang lain pun boleh mentadbir dan mengurus negara ini dengan baik. Malah lebih baik dari yang dilakukan oleh UMNO dan BN. bukankah kerajaan UMNO yang mencatat hutang awam yang hampir mencecah 55% dari GDP yakni RM504bn? dan ini tidak lagi kita campur dengan jaminan kepada tanggungan kontijensi/contingent liabitities keatas GLC2 sebanyak RM 117bn. ertinya, UMNO/BN membawa negara kita ke ambang kemuflisan dengan hutang sektor awam yang begitu banyak. Tapi UMNO/BN masih tidak malu muka bercakap besar orang lain tidak boleh melakukan lebih baik dari mereka?
Kenapa UMNO memikirkan yang orang lain tidak boleh melakukan kebaikan- mereka berdegil memikirkan hanya ‘kita disebelah sini yang boleh melakukan kebaikan?  Jika puak sebelah sana mengambil alih, maka pasti bengkrap negara ini. Pihak satu lagi hanya mampu melakukan kejahatan. Atau dipandang dari satu sudut lain, mustahil kita yang dipihak sini, yang baik  boleh melakukan kejahatan dan keburukan?
Mustahil! Kata UMNO dan BN.
Fikiran seperti yang ada dalam kepala UMNO mudah kita terangkan. Untuk menerima orang lain boleh melakukan kebaikan atau memperakui bahawa kita yang baik ini boleh silap dan melakukan yang buruk memerlukan proses pemikiran dan penggunanan akal rasional. Perkara2 ini tidak ada dalam UMNO.
Dan untuk memperakui bahawa kita yang sebelah sini boleh melakukan silap memerlukan muhassabah diri dan perasaan merendah diri. Juga tidak ada dalam pihak yang mencontohi laku perangai syaitan.
Ini memerlukan proses pemikiran rasional yang lebih panjang. Dan oleh kerana pemimpin dan orang UMNO ,dari segi rasional nya tidak berkembang dan matang, maka mereka tidak terfikir bahawa orang lain selain diri mereka boleh melakukan lebih baik.
Dan budaya pemikiran UMNO seperti ini tidak mengherankan. Majoriti ahli dan penykong UMNO yang muncul sebagai pemimpin di peringkat cawangan, bahagian dan akhir nya naik ke peringkat paling tinggi, bagaimana? Merekalah yang membentuk dan mencorakkan budaya pemikiran UMNO. Yang bermutu rendah yang berjaya jadi barisan pemimpin tentulah mewarnai budaya pemikiran UMNO supaya mencerminkan kualiti dan tahap pemikiran mereka. Yakni, tahap yang diwakili oleh emosi dan fikiran tidak rasional.
Inilah standard pemikiran UMNO. Inilah standard pemikiran yang enggan mengakui bahawa orang lain boleh melakukan lebih baik dari mereka.
Dan untuk berfikiran hanya golongan UMNO sahaja yang mampu melakukan kebaikan hanya memerlukan perasaan emosi dan pujian keatas diri sendiri. Kedua nya amat senang dimunculkan dari tahap pemikiran yang ada dalam UMNO.
Yang memufliskan negara ini ialah UMNO dan BN . sedang kita menulis ini, para penyamun yang lihai UMNO dan BN sedang berusaha memindahkan dan menjual harta benda negara ini kedalam tangan sahabat2. Fire sale yang dilakukan keatas asset negara dan syarikat milik kerajaan yang untung dan berpotensi tinggi dilakukan secara diam dan sembunyi sembunyi. Contoh rompakan dan perlanunan ada dimerata tempat. KTM dengan tanah2 nya akan di balun oleh UMNO melalui Syed MOkhtar Bukhari. Paling akhir syarikat CTRM yang membauat bahan komposit yang mempunyai book order atau pesanan RM8 bilion, akan dijual kepada syarikat Syed Moktar.
Inilah yang sedang dilakukan oleh UMNO/BN yang baik hati. Inilah angkara durjana yang dilakukan oleh UMNO yang di percayai.  
Jangan takut- jika orang2 ini buat salah dan melanun negara ini, kita akan hantar meraka ke jel. Tidak kira Syed MOkhtar atau YTL, atau Ananda, atau sesiapa sahaja, kita akan jel mereka. Kita akan jelkan penaung2 politik yang memudah-cara rompakan2 ini.
Percayalah- tidak ada orang yang boleh melakukan lebih teruk seperti yang dilakukan oleh puak UMNO/BN!

16 comments:

Anonymous,  15 March 2013 at 09:27  

Rakyat tidak akan menunggu 30 tahun untuk mencampak PR ke dalam longkang jika PR didapati berputar-belit, menyeleweng, memberi kontrak kepada sanak-saudara atau kroni, dsbnya. 28 juta pasang mata akan mengamati setiap gerak-geri YM (Yang Mewakili) dari kedua-dua pihak - YB berbaur tahi kolonis, malah kebanyakan tidak layak dihormati - dalam masa sebegini genting: cakap besar, belanja besar, curi besar, bohong tanpa batas, dan seribu-satu macam penyelwengan. Kerana nak elakkan dari kemuflisan begitu kuat sokongan diberi kepada PR setiap-hari dari berbagai pihak hinggakan tak lain dan tak bukan orang kuat UMNO juga terpaksa, dengan berani tampil ke depan memberi hujah-hujah sokongan.

Tak banyak bezalah jika UMNO sahaja yang layak memerintah Malaysia dengan dakwaan hanya Mao, Pol Pot, Shah Iran, Sadam Hussein, dll yang layak memerintah negara masing-masing. Inilah keanggkuhan UMNO-B (baru, kelas B)- saya mengakui UMNO Asli (Asal - kelas A) banyak berjasa kepada seluruh rakyat Malaysia.

Buat sekarang, biar PDRM dan ATM kita hapuskan tiap-tiap pengganas yang ada di Sabah, sebelum kita menunggu penafian rasmi daripada pihak kerajaan tentang isi yang terkandung dalam Malaysian Chronicle, 14 March 2013 16:42, oleh Americk Sidhu, peguam kepada Bala dalam kes Altantuya, di bawah tajuk:

NOT BULLSHIT, RPK: Don't try to distract attention from who ordered Altantuya's MURDER!

http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=69261:not-bullshit-neither-anwar-or-anyone-offered-to-pay-bala-for-1st-sd-americk&Itemid=2

"......In fact I had some very interesting conversations with ASP Suresh. His job in the D9 division apparently involved apprehending individuals considered to be ‘hoodlums’, incarcerating them in ‘safe houses’ and interrogating them for information. Once this information had been obtained, these ‘hoodlums’ would be executed with a bullet to the back of the head and their bodies disposed of in various ways, not unlike the way in which Altantuya was.".....

Anonymous,  15 March 2013 at 11:25  

Bila cerita bab ‘malam’ teringat saya lagu Jamal Abdillah ‘Kekasih Awal Dan Akhir’ yang liriknya berbunyi

Malam menanti siang
Siang menanti malam
Bagai berkurun lamanya
Masa memisahkan kita
Hingga terlupa
Pada paras lupa

Memang kalau dikiaskan lagu ini bertepatan dengan pemerintahan BN yang telah berkurun lamanya memerintah tapi telah jua lupa akan nilai dan rupa naluri rakyat Malaysia sebab adanya jurang yang terpisah.


Setahu saya Jamal bukanlah artis politik tapi bukan ke sekarang ni parti politik sibuk mengorak langkah merekrut calon-calon yang dianggap berpotensi untuk menaikkan nama parti masing-masing biarpun dari pihak pemerintah atau pembangkang - hinggakan artis-artis pun ikut tergiur dengan tawaran kekuasaan yang ditawarkan partai politik. Adalah ramai yang akan berpotensi menjadi Arnold Schwarnegger (atau Susahnakeja), MGR dan Ronald Regan.

Ditengah rancak kita memasuki bak kata malam sepuluh terkahir atau pusingan akhir untuk menyambut PRU13 ini, penyebaran maklumat secara desentralisasi melalui pelbagai medium seperti di media sosial semakin hebat. Tetapi kenapa ianya mendapat pula pandangan serong, skeptik dan kritis yang melihat parti politik tidak lebih dari kendaraan politik bagi sekelompok elit yang berkuasa atau yang ingin berkuasa untuk menempah kekayaan untuk puak-puak mereka?

Adakah kerana ditengah-tengah pertempuran parti politik di tahun kosong ini di Malaysia (year zero dengan syarat PR menang) ianya semakin hari diwarnai dengan aksi penghinaan kaum, pencabulan privasi, penipuan fakta dan bahkan pembunuhan peribadi karakter dan moral? Kita harus mengambil langkah untuk menangkis skeptisme tersebut. Meskipun tidak ada teman dan musuh sejati dalam dunia politik, namun kenyataanya suasana dunia politik Malaysia masa kini betul-betul berhadapan dengan suatu skeptisme rakyat yang sudah bosan dengan aksi elit politik yang mendramakan keadaan yang pada akhirnya bertujuan hanya untuk menaikkan rating dan rankingnya di papan politik.

Untuk menjaga sifat jujur dan amanah yang dibekalkan oleh para pejuang kemerdekaan sebelum ini, maka diperlukan penegakan peraturan sehingga tidak terjadi penyimpangan, perlunya jalan pertengahan untuk merapatkan semua jurang (samada jurang ekonomi, jurang perkauman, jurang pemikiran) untuk kesejahteraan rakyat umumnya buka hanya untuk golongan elit sahaja.


Malaysia yang baru perlu dirubah supaya ianya akan maju dan bermartabat sehingga disegani oleh dunia. Pemimpin seperti apa yang paling dicari untuk itu? Pemimpin yang bukan bertopengkan hitam umpama malam kelam disebalik batu yang hitam. Nur cahaya pemipin perlu dikembalikan untuk kesejahteraan semua.

Salam
Bindi

Anonymous,  15 March 2013 at 11:48  

Dato,

Sebahagian besar pemimpin UMNO dan pengikutnya terperangkap dan tertipu oleh noltalgia lama. Ini yang menjadikan sebahagian besar mereka dalam parti itu " kurang ajar ". Lebih malang lagi mereka ini tidak bersedia untuk belajar atau diajar menyebabkan segala tindakan mereka menoljolkan kebodohan sendiri dan sifat kurang ajar.

Dulu media massa utama seperti Utusan Melayu, Utusan Malaysia dan lain lain mencatatkan fakta. Tapi hari ini media ini menjulang auta. Mereka mereka yang menjadikan media ini sandaran utama akan dibutakan pemikiran mereka oleh penipuan berskala mega. Memang celaka!

UMNO tak ubah bagai pengembala kambing yang menipu penduduk kampung. Hari ini parti ini menjadi gabra untuk membina kepercayaan rakyat tentang kebenaran dan fakta trajedi di Lahad Datu. Puncanya kerana media mereka kebelakangan ini terlalu banyak auta berbanding fakta.

Datu Harris Salleh kelmarin mula bersuara tentang tindakan pihak polis yang bertindak membakar dokumen dokumen penting berkaitan pemberian ic segera secara besar2an. Ada sesuatu yang tidak kena dan perbuatan ini seakan mahu menutup sesuatu. Maka tidak peliklah kenapa polis yang diarahkan Najib untuk berada di barisan hadapan kerana kita sedia maklum pihak polislah yang kerap bersekongkol dengan kejahatan UMNO.

Selaku rakyat Malaysia saya tetap tidak percaya apa yang sedang berlaku di Lahad Datu terutama puncanya. Saya tetap menyalahkan UMNO BN sebagai punca yang membawa kepada berlakunya pencerobohan Sulu ini. Saya kuat menyakini sebahagian penceroboh Sulu ini adalah Sulu versi Malaysia yang berstatus warganegara. Dalam hal ini UMNO bersalah besar dan Mahathir Mohamad serta kuncu kuncunya harus mampos ditali gantung. Dosa besar Mahathir ini tidak layak dimaafkan malah beliau layak diinjak oleh rakyat Malaysia khususnya warga di Sabah yang kini hidup dalam ketakutan.

Bangunlah rakyat Sabah. Ini masanya untuk membawa petualang negara bernama Mahathir Mohamad ke tali gantung!

Sumpitan Emas,  15 March 2013 at 12:05  

Apa sebabnya PR akan lebih membela nasib rakyat Malaysia? Sila baca sumbangan daripada seorang yang amat gelisah dan pesimis akan segala yang berlaku sekarang dalam negara kita ini khusus penyelewengan dalam hal kewangan dan ekonomi . Saya terlupa dari blog mana tulisan ini disiarkan. Sebahagian besar telah diterjemahkan seboleh-boleh yang saya dapat lakukan – maaf dipohon jika terdapat kecacatan dan kesilapan . Dah tentu penulis surat ini seorang penganalisis yang bertanggung-jawab dan berkelulusan tinggi; tulisan ini disiarkan setahun lebih dahulu.


1/4
Do you really want your subsidies cut?
First, let us see the leaders cut their exorbitant expenses and control mismanaged funds, besides claiming back money from those who mismanaged.Terlebih dahulu, biar pemimpin kita kurangkan perbelajaan-perbelanjaan yang terlampau dan mengambil langkah untuk mengawal semula tiap dana yang disalah-urus, di samping menuntut balik segala wang-ringgit daripada mereka yang bertanggung-jawab atas semua kerugian.

The umno ruling elite wants to have more money reserved for them to siphon off from the public treasury rather than keep subsidies.the raykat's money and put them in their own pocket or expensed the money for their own benefit. Elit UMNO yang bermaharajela dengan tamak masih inginkan lebihan wang dikhaskan kepadanya agar senang disedut keluar daripada khazanah negara, dari mengekalkan subsidi yang tersedia ada, yakni pusaka rakyat dapat dicurahkan ke dalam saku-saku masing-masing, baik pun, satu lagi dalih untuk membelanjakan wang ini bagi kepentingan diri-sendiri.

Some of you are supporting the proposal to cut govt subsidies.... some of you are not sure... so, please read the following......Sesetengah antara anda sekalian menyokong cadangan bagi subsidi ini ditarik-balik . …sesetengah anda memang tak beberapa yakin akan syor ini, silalah terus baca …..

PEMANDU and Idris Jala are actually right to say that cutting subsidies could lower Malaysia ’s debts, but the cuts will ONLY BE successful if leakages from corruption are plugged first!!!! PEMANDU dan Idris Jala sememangnya betul apabila dikatakan memberhentikan subsidi akan menurunkan kadar hutang-hutang negara, tetapi pemotongan-pemotongan ini HANYA AKAN berhasil jika segala pembocoran akibat rasuah dapat disumbat.

For example, Govt. subsidies are being given to Independent Power Producers (IPP), so that they can supply electricity to TNB and earn profits. The govt subsidies to the IPPs are worth RM13 billion every year. These include cheaper Petronas gas supplied to them. Do you know who owns them ?? Misalnya, subsidi Kerajaan sedang diberikan kepada Penghasil Tenaga Bebas (IPP) supaya mereka membekal tenaga letrik kepada TNB justru untuk memperoleh keuntungan. Subsidi kerajaan kepada IPP bernilai RM13 biliun setiap tahun. Ini termasuk bekalan gas yang murah daripada Petronas. Siapakah pemilik-pemilik IPP ini?

There is a 20-year interest free loan of RM 320 million given to SYABAS, the Selangor water company. SYABAS is also a privatized company, why does the govt subsidise it by giving it 20 years of loan, free of interest?
Terdapat satu pinjaman tanpa bayaran faedah bagi tempoh 20 tahun dihulurkan kepada SYABAS, iaitu syarikat air Selangor. SYABAS ialah sebuah syarikat swasta. Apa sebabnya kerajaan memberi subsidi melalui pinjaman selama 20 tahun, tanpa membayar sebarang faedah?

The total deficit the government need to cover amount to RM47 billion. The total subsidy is about RM74 million. Removing the subsidies will NOT help reducing the deficits a lot, but a lot of poor and middle-class Malaysians will be affected....Jumlah defisit yang kerajaan akan tanggung bernilai RM47biliun. Wal hal jumlah subsidi kasar adalah Rm74 biliun. Menarik balik semua subsidi TIDAK akan banyak menurunkan defisit Negara, tetapi banyak rakyat Malaysia khasnya daripada golongan miskin dan berpendapatan sederhana pasti akan merasai kesan-kesannya.

s,  15 March 2013 at 12:06  

2/4
If this amount includes subsidies for health services, then PEMANDU must review the market price of medicine and pharmaceuticals and compare that with the price the Ministry of Health is buying. Sekiranya jumlah tersebut ini termasuk subsidi kepada perkhidmatan kesihatan, wajarlah PEMANDU memeriksa semula harga pasaran ubat-ubat dan barangan perubatan dan membuat perbandingan dengan harga yang dibiayai oleh Kementerian Kesihatan.

In 2008, global price for crude is about USD140 per barrel, and the fuel subsidy the government have to bear was RM17 million. Today, the global price for crude is about USD70 per barrel, yet the govt. fuel subsidy is RM23.5 billion. Does that makes sense? Pada 2008, harga minyak mentah di pasaran dunia adalah lebih-kurang $US140 satu tong, dan subsidi bahan-bakar kerajaan terpaksa menanggung bernilai RM17 biliun. Kini, harga global ialah lebih-kurang $US70 setong, sebaliknya subsidi bahan-bakar melambung ke RM23.5biliun. Apakah ini masuk akal?

Have we forgotten that recently the govt has spent RM8 billion on purchasing armoured vehicles and tanks? And another RM3.4 billion for the submarine that could not dive and is not armed??? Also, are we really need such machines ? And the prices we paid is much more inflated than the market prices. You need not ask why! Sudahkah kita lupa kerajaan baru-baru ini telah habiskan RM8 biliun untuk membeli kereta-kereta perisai dan kereta-kereta kebal? Dan RM 3.4 biliun untuk kapal selam yang tidak berupaya menyelam dan tidak bersenjata apa pun? Adakah negara kita memerlukan senjata ini? Wang-ringgit yang ditunaikan jauh lebih tinggi dari harga pasaran. Usahlah bertanya-tanya kenapa !

Idris Jala claimed Malaysia consume more fuel per capita than many countries. That is correct. But, has the government made serious effort to combat the fuel subsidy leakage? Idris Jala mendakwa Malaysia mengguna lebih banyak bahan-bakar per capita daripada sejumlah negara lain. Itu betul. Tetapi, adakah kerajaan bermula mengambil langkah yang serius untuk memerangi kebocoran subsidi bahan-bakar?

Take fishing fuel subsidy in Sabah as example. There are 1,200 trawlers registered with the Fisheries’ department. However, there are only 200 real trawlers (physically present), this means there are 1,000 phantom trawlers enjoying fuel subsidies. Sebagai contoh, subsidi bahan-bakar untuk industri perikanan di Sabah. Terdapat 1,200 kapal-tunda yang didaftarkan di Jabatan Perikanan. Tetapi, terdapat hanya 200 buah kapal-tunda yang nyata ada. Ini bererti, terdapat 1,000 buah kapal-tunda hantu yang menikmati subsidi bahan-bakar.

Sumpitan Emas,  15 March 2013 at 12:06  

3/4
How sure is Idris Jala that similar phantom trawlers do not exist in Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) registry throughout the country? And the govt is telling you that it is subsidising RM12,900 per household per year! Apakah Idris Jala pasti bahwa kapal-kapal tunda hantu yang lain tidak tersenari di dalam pendaftaran Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia(LKIM) di seluruh Malaysia? Nah, kerajaan memaklumi kita subsidi diberikan sebanyak Rm12,900 setiap keluarga setahun!

Lorry owners in Langkawi, Labuan and various other places are getting fuel subsidies way above their monthly requirement. The excess is being used their private 4-wheel drive or sold to others for a profit. Pemilik lori di Langkawi, Labuan dan lain-lain tempat menerima subsidi bahan-bakar jauh lebih tinggi yang diperlukan setiap bulan. Kelebihannya digunakan untuk kereta 4-pacuan peribadi, atau dijual untuk meraih keuntungan.

Have we also forgotten the Auditor-General's Report that revealed the govt. actually spent RM500 to purchase 1 unit of screwdriver, or the same govt car being pumped to full tank twice in just 1 minute apart, or Port Klang Free Zone's project that has ballooned to over RM4.6 billion from original budget of RM1.1 billion? Sudahkah kita lupa laporan Auditor-Negara yang telah mendedahkan pihak kerajaan pernah membeli sebatang pemutar-skru dengan harga Rm500, atau peristiwa di mana sebuah kereta kerajaan diisikan penuh tangki dua kali dalam masa hanya satu minit sahaja, atau pun, projet Zone Bebas Pelabuhan Kelang (Port Klang Free Zone – PKFZ), yang telah melonjak ke selebih Rm4.6 biliun daripada bajet asal Rm1.1 biliun.

Today, when you drive thru Damansara-Puchong Highway (LDP), you pay RM 1.60. The govt said that you get 50 sen subsidy, else it should be RM 2.10. But, LDP was built with RM 1.42 billion, with a concession period of 1996-2030. And, the govt. is paying out RM 2.6 billion every year in subsidy to the highway company. Does this do any justice to the rakyat ? Kini apabila anda melalui Lebuhraya Damansara-Puchong(LDP),anda membayar Rm1.60. Kerajaan menyatakan sekiranya bukan subsidi 0.50 yang diberikan, harga toll adalah Rm2.10. Tetapi, LDP siap dibina dengan harga Rm1.42 biliun, atas jangkamasa konsesi 1996-2030. Sebaliknya kerajaan sedang membayar Rm2.6 biliun setiap tahun sebagai subsidi. Apakah ini adil kepada rakyat jelata?

So, if the govt subsidy is removed, you will pay RM2.10 each time you pass thru LDP. So the question is who approved and signed the contract with the highway company? Who agreed with such toll rates? Jadi, jika subsidi dibatalkan, anda terpaksa membayar Rm2.10 setiap kali mengguna LDP. Soalannya, siapakah yang meluluskan dan menanda-tangani kontrek dengan syarikat lebuhraya berkenaan? Siapakah yang telah mempersetujui dengan kadar sedemikian?
In the UK, British students paid subsidised university fees. International students there paid fees between 8000-10,000 pounds per year. Di United Kingdom, pelajar British membayar yuran universiti yang disubsidikan. Pelajar antarabangsa membayar sekadar 8,000 -10,000 paun setahun.

In Malaysia, local students took PTPTN loans of about RM21,000 for 3-year undergraduate studies. Foreign students paid only about RM15,000-RM17,000 for the entire 3 year of studies. The govt. is subsidising foreign students so that we can become the education hub. Why use taxpayer's money to subsidise foreign students? Why foreigners can get subsidised medical care at govt hospitals? Di Malaysia, pelajar tempatan menerima pinjaman daripada PTPTN bernilai lebih-kurang Rm21,000 untuk kursus sarjana muda yang berlangsung selama 3 tahun. Sebaliknya, pelajar dari luar negara hanya membayar Rm15,000-17,000 bagi tempoh yang sama. Kerajaan sedang memberikan subsidi kepada pelajar luar negara lantas negara kita akan mejadi hub pendidikan. Kenapa duit dari hasil pendapatan rakyat kita digunakan untuk menanggung beban subsidi yang diberikan kepada pelajar luar negara? Kenapa rakyat luar negara boleh menerima perkhidmatan kesihatan di hospital kerajaan?

Sumpitan Emas,  15 March 2013 at 12:07  

4/4
And, it's not just govt is proposing to reduce our subsidies, we are actually already subsidising govt projects! Yang nyata kerajaan bukan sedang berikhtiar untuk menurunkan kadar subsisi, bahkan kita semua sedang memberi subsidi kepada projet-projet kerajaan.

Let's take ERL (express train from KL Sentral to KLIA) for example. Did you know that each time you use LCCT in Sepang, RM5 of your airport tax actually goes to subsidising the ERL? LCCT passengers like yourself who don't use ERL are subsidising the ERL train service! I am not bluffing you, this has been confirmed by the Finance Ministry. Why are you paying subsidy to something that you don't use? Misalnya ERL(tren ekspress dari/ke KL Sentral-KLIA). Anda tahu ada tidak setiap kali anda mengguna LCCT di Sepang, Rm5 daripada cukai lapangan terbang sebenarnya digunakan untuk subsidi bagi ERL? Penumpang-penumpang LCCT seperti anda yang tidak menggunakan khidmat ERL sedang memberi subsidi kepada perkhidmatan tren ERL! Ini bukan dongeng kerana kenyataan ini sudah dipastikan Kementerian Kewangan.

The govt spent RM1 billion in sugar subsidy in 2009. But let's don't forget, Malaysia 's sugar is now controlled by govt's BERNAS after Robert Kuok sold off his entire sugar monopoly. So, that RM1 billion subsidy is actually for BERNAS's profits, which of course means "come out from left pocket, go to the right pocket". Kerajaan kita telah membelanjakan Rm1 biliun untuk subsidi gula pada tahun 2009. Perlu diingati, industri gula Malaysia kini di bawah BERNAS selepas Robert Kuok telah lepaskan keseluruhan monopoli gulanya. Ini bererti, subsidi Rm1 biliun sekarang ialah keuntungan bagi BERNAS, iaitu, “keluar dari saku kiri, masuk ke dalam saku kanan.”
But remove the sugar subsidy means most food prices will go up. Our sugar price may be lower in the region, but our fresh graduates’ salary is also among the lowest in the region! And our food prices are already among the highest in the region. Just ask any tourist in KL if they find Malaysian foods are cheap or not.

According to Idris Jala, the government debt stands at RM362 billion and rising and may reach RM1.158 trillion by 2019 and the possibility that Malaysia may go bankrupt after the Greece footsteps.
Actually this is against the statement made by Najib recently where he assures the nation that Malaysia is not affected by the Greece contagion. Why the contrast? Actually, it is true that Malaysia is one of the most subsidised nations in the world. But think again, where else in the world that you can find so many tolled roads in every corner of the city?
Where else you can find foreign students subsidised in universities? Where else you can a govt spending billions here and there, and tell you that "we are going bankrupt" because of subsidies?
Last week, we were told that Malaysia is 10th most competitive country in the world. But has anyone told you that 2 days ago, Malaysia has been ranked 102 (out of total 152 countries) in terms of average Internet speed? We are 18 times slower than South Korea ! ( Thailand at 63rd, Philippines 90th, China 76th, Spore 31st, Taiwan 36th).
Do you really still want your subsidies to be cut?
Enriching oneself (UMNOputras) at the expenses of the rakyat !!!

Anonymous,  15 March 2013 at 15:04  

Dato, Najib kata pendapatan kita naik 49%, mana gaji naik saya? Barang Naik adalah..

Donplaypuks® 15 March 2013 at 15:19  

"Percayalah- tidak ada orang yang boleh melakukan lebih teruk seperti yang dilakukan oleh puak UMNO/BN!"

Amen! ABU!!

Dpp
we are all of 1 Race, the Human Race

Sumpitan Emas,  15 March 2013 at 16:08  

Correction: The article was published was back before June 2010

Sam Yap,  15 March 2013 at 16:42  

Salam Dato Sak,

Saya amat gembira setiap kali saya membaca blog anda apabila anda kata orang-orang yang telah salahguna jawatan awam mereka dan sebagainya akan disiasat dan didakwa jika terdapat bukti. Walau bagaimanapun, apa akan berlaku jika rakan anda dalam Pakatan Rakyat pun jadi busuk dan jadi lanun juga? Anda akan menyokong tindakan siasatan yang sama akan diambil?

Sekarang, saya tidak pasti jika Pakatan berkata apabila mereka telah diisytiharkan bebas tol jalan raya dan tiada lagi jalan bertol di GE 2008. LGE saudara anda telah mengumumkan jalan tol baru di Pulau Pinang. Apa ni? Tol Percuma bermakna itu sahaja, tiada tol. LGE tidak boleh kini mengatakan, bahawa hanya kerana Kerajaan Pulau Pinang tidak akan menjamin jualan tiket toll minima untuk jalan bertol itu, ia tidak jatuh ke dalam kategori jalan tol.

Saya tahu bahawa kita tidak mempunyai banyak pilihan di PRU13 ni, jadi rakyat seperti saya masih akan mengundi untuk Pakatan, tetapi saya merasakan ia boleh menjadi pilihan kejahatan yang kurang bukannya era baru kehidupan untuk negara kita.

Anonymous,  15 March 2013 at 22:18  

Not BERNAS its Felda

Anonymous,  16 March 2013 at 16:41  

Menanti saat saat bn mampus. Cukup mengujakan.

Anonymous,  17 March 2013 at 10:39  

Saya pasti dato' memahami permainan politik umNO. Saya ada berkenalan dengan kontraktor bumiputra kelas A yang menceritakan 10% komisyen dengan individu2 yang memegang tampuk pemerintahan di negeri2. Saya difahamkan yang komisyen ini adalah salah dan melebihi had yang dibenarkan oleh undang2 iaitu 3%. Malahan komisyen ini juga telah dimaktubkan dlm perjanjian bertulis antara individu ini dan kontraktor tersebut. Boleh x dato' ceritakan pada saya macam mana tindakan undang2 boleh dikenakan pada mereka2 ini? Sbagai contoh 10% daripada 5billion adalah 500 juta.. duit komisyen yang dikatakan diterima oleh najib sebagai introducer/ org tgh..

Anonymous,  18 March 2013 at 13:05  

Saya menanti penjelasan dato' mengenai tindakan undang2 kepada individu2 yang mendapatkan keuntungan atas angin ini. Tolong jelaskan saya akta apa yang boleh digunapakai untuk mendakwa mereka. Dan kenapa hingga kini tiada tindakan undang2 dikenakan ke atas mereka?

Budak kilang

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP