Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Tuesday 10 July 2012

UMNO sana sini Janji diMungkiri


Janji di mungkiri.
Najib kata beri BN peluang untuk Selangor? peluang untuk apa? Merompak dan menyamun perbendaharaan negeri? Penjual tempe tersohor di negara ini meninggalkan rezeb tunai sebanyak RM 800 juta. Goga dan gegak gempita laungan bongkak nya. Hanya dalam 4 tahun Khalid Ibrahim yang `gagap’ itu memberi Selangor rezeb RM 2 billion lebih. TV UMNO dan akhbar UMNO tidak jantan mahu melapurkan ketika negeri2 di bawah UMNO berhutang banyak dengan kerajaan Federal.
UMNO atau Pakatan yang lebih baik?  Kalau ada apa apa pengajaran yang Khir Toyo tinggalkan ianya adalah- dengan jual temped an cabut gigi, orang Melayu boleh memiliki rumah berharga RM 18juta. Saya berjanji tidak akan memperlekehkan tempe lagi.
Semasa Khir Toyo memerintah Selangor, royalty dari perlombongan pasir ialah RM 12 juta. Semasa Khalid Ibrahim jadi MB, royalty meningkat kepada RM 30juta. Ini sudah cukup membuktikan bahawa pengawalan dan pemantauan keluar masuk lori, bertambah baik di bawah pentadbiran Khalid Ibrahim. dan saya percaya jika di lakukan dengan lebih terperinci, ianya akan bertambah baik dan meninggalkan cakap besar kesemua MB Selangor yang terdahulu sebelum Khalid, didalam bakul sampah sejarah.
Dan melalui syarikat milik kerajaan Alam Semesta, Selangor memperolehi pendapatan RM 110 juta. Ini bermakna, Selangor sepatutnya sudah dapat menambahkan hasil perlombongan pasir sebanyak RM98 juta lagi sejak lama dahulu, soalan nya, kemanakah RM90 juta itu pergi kalau tidak kedalam poket pemimpin UMNO? 
Ianya akan lebih baik, jika hanya syarikat milik kerajaan sahaja yang di benarkan melombong pasir, kumpulkan pasir pada suatu tempat bonded, dan menawarkan penjualan pasir kepada sesiapa yang hendak membeli nya. Itu akan bermakna semua pembeli bertaraf sama dan serupa. Hendak beli pasir, pergi ke pasar raya pasir. Kecurian pasir dan kehilangan royalty akan di kurangkan, hasil untuk kerajaan akan meningkat.
Kalau tidak lori2 rakan ketua UMNO Bahagian, ketua MCA Bahagian dan Ketua MIC bahagian akan terus bermaharajalela mencuri pasir dan mengkespot pasir ke singapura.
Kerajaan Selangor mesti dedahkan siapa petualang bangsa yang curi pasir Selangor dan jual ke Simgapura. Petualang negara mesti kita jel.
Kepada rakyat Selangor, kalau hendak elak dari di rundung mala petaka, jangan beri BN peluang lagi. Kita sama sama takqinkan UMNO dan BN. kalau beri peluang kepada pemimpin parti yang mengharamjadahkan rakyat nya sendiri, Selangor mengundang sial.
Sunguh hairan kita nada Najib yang merayu di beri pelaung sedangkan semasa di iringi pasukan motor mat rempit suatu masa dahulu, dia dengan bongkak nya berkata- kita akan tawan Selangor! mengapa nada sombong bertukar kepada nada orang yang insafkan diri? Sebab akhirnya dia sedar, hendak tawan Selangor tidak ada harapan.
One , two, three, four
Lima, enam, tujuh, lapan
Dato Najib cakap besor
Hendak tawan Selangor, tiada harapan.

Kalau kita beri peluang kepada macai2 Najib memerintah Selangor, mereka akan sapu habis tanah2 dalam negeri Selangor. mereka akan mengagihkan perlombongan pasir sesama sendiri dan terus menafikan rakyat Selangor pendapatan potensi sebanyak RM 90-100 juta lagi.
Najib hendak cakap besar mengenai bangunan Felda apa guna? Wang dari kelapa sawit yang di usahakan oleh Felda di guna untuk bangunkan bangunan yang berprestij, tapi siapa yang guna? Peneroka Felda?
Counter FGV baik- tapi baiknya untuk siapa? Peneroka dan perkerja Felda dapat 5.5% saham- orang lain melembukan dan mengudakan orang Felda dapat 94.5% saham. Itu sebabnya saya kata, penyeneraian Felda ini adalah suatu yang unconscionable atau tidak berhati perut. Orang Felda menggadaikan 360,000 hektar tanah sawit yang boleh menempatkan 80,000 peneroka. Ini tidak akan di dapat semula. Tanah 10 ekar yang peneroka felda miliki sekarang akan di faraidkan sebagai warisan, akan menjadi semakin kecil. Peneroka akan berkongsi kesengsaraan bukan keayaan.
Jadi, jangan kehulu kehilir jual ubat untuk penawar segera. Dasar yang di jalankan oleh UMNO ternyata gagal. Sebab itu kena rasuah rakyat dengan RM 500 seorang. Selama 50 tahun memerintah, nilai rakyat marhaen rupa2 nya RM 50 seorang.
Saya membaca suatu komen dalam blog saya yang mengatakan majoriti sudah sesuai dengan a proven government. Proven apa? Kalau ada yang sudah membuktikan kejujuran dan pertangungjawaban kepada amanah, ianya adalah kerajaan2 Pakatan Rakyat. Lihat saja rekod mereka berbanding dalan rekod kerajaan UMNO yang menyamun dan merompak dan membuli rakyat.
Kita semua tahu, UMNO suka memutar belitkan maklumat. Ini sahajalah yang dapat mereka lakukan apabila rakyat kian hari memandang UMNO itu sebagai jenama yang buruk. Bahkan hari ini, kalau Najib masih belum tahu, orang mengibaratkan UMNO itu= United MUnafik National Organization. Seluruh kehidupan dan keujudan UMNO di asaskan di atas dusta dan penipuan dan putar belit keatas rakyat.
UMNO sudah jadi sinonim dengan rasuah dan beli undi, penipuan, kezaliman dan semua apa apa yang di tuduh oleh UMNO terhadap parti lawan.  Apa yang UMNO tuduh terhadap parti lawan, itulah UMNO yang sebenarnya.

13 comments:

johan,  10 July 2012 at 09:27  

Mereka yang kata, UMNOBN is a proven govt bermaksud proven to cheat, deceive the rakyat. Saya tidak rela proven govt seperti ini diberi kuasa untuk perintah selama 5 tahun lagi. Soalnya sekarang adalah credibiliti yang mana telah dibuktikan oleh pakatan, baik di Selangor, Pulau Pinang atau mana2 negeri pakatan yang lain. Mereka telah membuktikan dalam tempoh yang singkat bahawa 'good governance' adalah sangat releven dalam rakyat memilih sebuah kerajaan dan bukannya menggunakan sentimen kehebatan Melayu, kuasa Melayu akan terhakis dsbnya. Dalam hal ini, saya bersetuju benar dengan TGNA bahawa Melayu patut satu dibawah Islam dan Islam itu sendiri mesti digunakan sebagai satu produk untuk menyatupadukan seluruh umat Islam tanpa mengira keturunan bangsa.
Hanya dengan Islam dapat kita selamatkan negara ini. Oleh itu, rhetorik UMNOBN untuk selamatkan Melayu dan ketuanan Melayu adalah 'BULLSHIT'

Anonymous,  10 July 2012 at 10:17  

dato'

Saham FGVH terus memberi keuntungan kepada pemegang saham.Saya fikir ia akan berkisar around RM6.00 sebelum PRU 13.Pirates of Putrajaya akan tutupblognya weekend ni kerana gagal membuktikan yang saham ni turun bawah IPO.Apa cerita.ramalan dato tak tepat.

selangor ni susah nak ckp jugak .Najib nampaknya dapat sokongan rakyat dengan goodiesnya.Khir Toyol tu boleh belahlah .Lagi dekat nak election lagi ligat semua posting semua orang .Harap bulan ramadan kurangkan pertengkaran ya. # Pengundi Selangor.

Pok Li,  10 July 2012 at 11:37  

UMNO sudah sinonim dengan menipu. Menipu adalah munafik. Orang2 munafik lebih bahaya daripada musuh2 Islam. Hmm...

Adlan,  10 July 2012 at 11:51  

Ada juga diantara sahabat2 saya yang mengkiaskan seolah2 saya tidak pandai berterima kasih kpd BN di atas segala pembangunan yg wujud skrg ini. Jawab saya mudah saja: saya berterima kasih kpd kepimpinan BN kerana meletakkan kita dimana kita skrg ini. TETAPI itu TIDAK BERMAKNA saya MESTI tutup mata kpd setiap perlakuan jenayah dlm semua bentuk atas dasar TERIMA KASIH. Tindakan begini datang hanya dari manusia yg tidak rasional dan tenggelam dgn arus complacency. Hujahnya pula adalah dari kalangan manusia yg tidak ada modal melainkan emosi dan menagih simpati. Dlm pemilihan pemimpin negara, sesuatu yg lebih substance & rasional adalah amat perlu. Ianya tidak boleh berlandaskan kpd feeling of emotional attachment & patriotism semata. Sebagai insan yang bermaruah & berhemah, memang saya berterima kasih kpd sesuatu yg baik. Dalam masa yg sama apa-apa juga bentuk criminal activities committed by leaders, be they intentionaally or otherwise, I will condemn them outright.
Allah sentiasa menuntut kita utk akur kpd pemimpin. Dalam masa yg sama, Allah juga menuntut kita untuk menentang kezaliman & penindasan.
Here Allah has made it clear that we should not cloud the issue. It has to be treated separately and exclusive of each other. Yang baik wajib disokong, yg buruk wajib pula kita tolak.
BN memang gemar kpd insan yg tidak tajam pemikiran. Ketajaman pemikiran pula tidak semestinya datang dari mereka yg tinggi kelulusan akademiknya.

ZorroReMasked,  10 July 2012 at 14:48  

Sdr. Adlan,

Saya setuju... I agree...

Sekian.

Anonymous,  10 July 2012 at 17:17  

50 tahun memerintah tak cukup, Ah Jib, Ah Jib, memang dah gila kuasa

Bila ada kuasa, boleh menyamun, merompak kekayaan negara, hidup mewah, boleh beli cincian berlian berjuta, tunjuk sombong, memperbodohkan rakyat

Quiet Despair,  10 July 2012 at 17:55  

Pengundi Selangor 10.17am

Yes, saham FGV semakin melonjak. Dan the Pirates dahpun tutup blognya.
Tak dan (Pahang speak for tak sempat) tengok dia celebrate keruntuhan saham FElda. Rupanya dia kaput dulu.
Ttulalah tak baik doakan kesusahan orang lain. But at least he fulfiled his promise. Unlike Anu-war Ibrahim.
He should have wished the best for the Felda folks if he's really for them. It's all about wanting Najib to go down and lose his PM post. Others be damned.
But think of others including people like me who can be a bit rich via the FGV profits.
Same goes for you Pak Yeh. You must wish us well and care for our best interests.
I am sad Pirates do not have the stamina to stick it out and at least see through Sakmongkol's victory in the coming GE.
But my heart says, he will be around soon in another guise and form. His old trickery.
Just imagine his last two postings were about defending Uncle Seekers. Then he chickened out and shut his blog. Hahaha.
At least he should defend Selangor in the Talam fiasco.
Well bro Sak, the fiasco will bring BN closer to gaining back the state.
TS Khalid is hemming and hawing on the issue. We will wait for a special Assembly sitting on the issue soon in the hope that it will be resolved.
Personally I like TS Khalid. He's way better than that tempe eater Toyol man.
But I don't like him beimg controlled by Nu-War and Azmin. And sort of Faekah's eunuch.
He nearly sold Unisel which is nearing bankrupt. Luckily BN saved him by restoring back PTPTN to Unisel students.
This is all Anwar's big talk, do nothing nonsense.
Thank you BN.
I changed my address to Selangor to help in BN victory. And I think I will be happy after the GE.
If BN loses, I will go back ad live in KL.

Today is Tun M's 86th birthday. Let's wish him many more happy years to see that his wish for BN victory and son's future as Kedah BN are realised.
Love you Tun. Muahs. I wish you are my grand-pa.

Anonymous,  10 July 2012 at 21:30  

Salam Sdr Ariff,

Saya berpendapat lagi banyak pm Najib bercakap pasal nak rampas semula Selangor, lagi banyaklah air liurnya keluar.Kata oraang tua2 kempunan tak dapat makan....
Rakyat Selangor tak perlu bimbang tentang umno akan memerintah balik Selangor. Mereka hanya perlu mengekalkan sokongan yang mereka beri pada PRU 12 dulu kepada PR. Saya percaaya MB Selangor yang ada sekarang sedang dan akan merancang agar kekayaan negeri dikembalikan kepada rakyat.Lihat sajalah apa yang telah dilakukan dalam masa 4 tahun ini.

Kerja2 membersih rumah lama memang sukar memandangkan kekotoran yang berperap lebin 50 tahun.
Baru 4 tahun terlepas kuasa di Selangor, pm Najib telah meracau hilang akal. Bertempik2 dimajlis2 yang pengunjungnya dibawa dengan menggunakan wang negara bagi mengukuhkan tuntutannya.

Saya rasa kita biarkan Najib bertempik(perangai orang penakut) sepuas hatinya kerana mungkin ini penggal terakhir dia boleh bertempik sambil diberi liputan oleh media yang dikuasainya.
Silap2 tempik dia akan lemas dalam airluirnya sendiri.
Bagi PR teruskan mendidik rakyat agar mereka boleh menjadi rakyat yang bermaklumat dancerdik membuat penilaian demi jenerasi akan datang......

Anonymous,  10 July 2012 at 21:47  

Sak,
Mintak izin untuk komen sedikit pasal cerita terhangat masa kini.

Majlis Daerah Kuala Selangor baru-baru mengarahkan pasangan Muslim yang belum berkahwin supaya duduk berasingan dalam pawagam. Apa tujuan ini?
Secara tiba-tiba arahan ini jatuh dari langit ke? Seakan-akan pegawai MDKS dapat idea yang bernas pagi tadi masa makan karipap. Senang saja nak tau siapa dalang kerja ni. Siasatlah, siapa pegawai kerajaan negeri yang mengeluarkan pekeliling tersebut?
Garenti semua kecut. Lagi takut kalau nama dan jawatan pegawai tersebut dibocorkan. Pastinya jawapan di hadapan jawatankuasa disiplin , “Saya hanya menurut perentah”. Perentah siapa, MT- UMNO ke? (Just a wild guess. Very very wild guess)

Kita tunggu sajalah besok pagi tajuk menarik Berita Harian dan Utusan Malaysia. Mungkin berbunyi begini:
1)Jangan main dengan api, Ronnie.
2)ADUN Selangor mencabar majlis agama.
3)Raja, Islam dan Melayu dicabar.
4) Lagi Ronnie Liu!!!
Bila PAS beri komen, nanti dituduh jadi kuda tunggangan pulak.
DAP…DAP tak perlu buka mulut pun pasti kena bantai.
PKR…tak taulah. Kita bersabar tengok berapa kreatif political strategists UMNO tu nak kaitkan PKR dengan benda ini. There is something new to be learnt everyday! Let us not spoil their brainstorming efforts on this. Nanti buang masa pulak editor-editor Utusan dan Berita Harian susah payah ‘brainstorming’ di hotel 5-bintang. Kita tengok sajalah headlines in the next few days.

UMNO, sudahlah tu, jangan nak memalukan Melayu sampai begini. Strategi-strategi yang lapuk macam inilah yang buat orang membenci parti. Orang bukan benci Pak Lah, yang tak tahan tu UMNO. Orang bukan tak suka sama Ali Rustam, tapi benci UMNO. Kalau sampai kini masih tak paham benda yang senang macam ini, boleh tutup kedai. Kencing pon tak lurus.

Anonymous,  10 July 2012 at 21:57  

Anon 11:37"

Buat masa ini memanglah saham FGV ada untung,tetapi kita kena ingat siapa yang untung banyak, peneroka berapa yang dapat insan yang bertungkus lumus selama 40tahun.Orang yang tidak ada kene mengena dan tak pernah menjejakan kaki di FELDA untung.Masih terlalu awal untuk mengatakan yang Saham FGV itu akan kekal ditahap sekarang,pasaran saham ada turun naik kita jangan takbur dan riak,persoalan nya "apa akan jadi pada FELDA sekira saham nya jatuh below market value" sejarah sudah ada, ingat pada MAS,DRB HICOM......adakah kita mahu melihat peneroka felda yang rata2 orang melayu dipermainkan sabagitu rupa? munkin anda bukan anak peneroka.KEPADA ANAK PENEROKA FIKIRLAH BAIK2 TEPUK DADA TANYA SELERA.INGAT 10 EKAR YANG EMAK BAPAK ANDA URUSKAN SEAL 50TAHUN ITU BUKAN LAGI HAK ANDA BUAT 90TAHUN BERMULA DARI 28/06/2012.U can make the diffrence.ABU

Anonymous,  11 July 2012 at 10:19  

Abang betul bang zaman tempe tu berkuasa sampai -sampai tanah tepi pantai tu habis di sapunya dari sempadan sungai sepang besar hingga lah ke morib habis disapunya tak tau lah kalau ditempat dia SG Besar (Tanjung Karang)atas nama permodalan negeri selangor konon nya lah..itu yang jadi gold coast tu dan yang dikampung Edah (pantai) tu sedangkan yang saya tau kawasan tu dulu tak ada sapa pun yang peduli hanya orang2 di kawasan itu saja lah yang tau itu pun sekadar untuk memmancing atau sebagainya terutamanya di pantai bagan lalang temapat aku dan kawan2 dulu bermain selepas belajar sidekolah pada hari sabtu 70han ke -80han tapi bila dapat sitempe habis semua dikapornya Mana ada kawasan pantai awam yang kena sapu zaman sebelumnya kalau bukan zaman tempe yang buat ni tengok pantai bagan lalang pantai nya dah kena kapoor si GC tu le pula dapat sokongan ketua kampung zaman porno tu dulu...saya tau lah sedikit sedikit cerita ni..

Anonymous,  11 July 2012 at 14:12  

UMNO is in a self-destruct mode. BN will not regain the two-third majority. UMNO will blame Najib for this and will push him out. The next person takes over can never do good either.

I hope PR will gain more ground and take over Putrajaya for good. Let PR will remain the government of the day for a very long time. UMNO will be buried for good.

Anonymous,  14 July 2012 at 14:10  

Reply qd garbage - father & grandpa of all criminals - got one warning - democratic ? Junta ?

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP