Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Thursday 27 January 2011

Benih keruntuhan


 

Semasa zaman Tun Razak dahulu, bila mencari bakat pimpinan, dia menggunakan satu prinsip utama. Dia tanya melalui rangkaian maklumat, bolehkah si fulan berkerja? Dia tak tanya bolehkah si fulan di percayai.

Bila dia bawak balik Dr Mahathir kedalam pangkuan UMNO dia tak tanya boleh tak kita percaya Mahathir? Ketika itu siapa nak percaya Mahathir? Tengku Abdul Rahman pun dia tibai. Tapi Tun Razak lebih berminat kepada kebolehan berkerja DR Mahathir. Demikian juga Musa Hitam. Masa itu dia berada dalam kem Dr Mahathir. Belum tentu boleh di percayai, tapi boleh berkerja. Dan berotak.

Tapi, bila prinsip ini di abandoned, UMNO mula menghadapi masaalah. Parti kita penuh dengan kaki pengampu dan pembodek. Inilah apa yang dikatakan oleh orang Melayu, penyokong pembawa rebah. Ini masaalah terbesar UMNO hari ini. Boleh tak di percayai di beri premium yang tertinggi mengenepikan ciri kepimpinan yang lebih penting- boleh tak kita berkerja?

Saya nak berdebat dengan orang yang tidak faham, saya letih. Saya telah menyatakan dalam artikel saya yang di tulis dalam Bahasa Inggeris, bahawa saya menggunakan ungkapan percaya dalam konteks yang spesifik. Dalam konteks politik kelompok, bila di gunakan ungkapan percaya bererti membisu atau merelakan apa yang pemimpin atasan buat.

Kalau pemimpin kita buat salah- kita bisu. Kalau pemimpin kita korap, kita diam. Kalau pemimpin kita lemah- kita juga membisu. Kalau pemimpin kita di dayuskan, kita terus juga membisu. Sindrom bisu lah yang menjahanamkan UMNO. Dan keengganan 'berkurang ajar' sedikit. Kurang ajar bermakna enggan menerima sesuatu secara lahiriah atau face value.

Benih keruntuhan UMNO bermula sekitar tahun 1980an. Prinsip ini di gunakan sebagai asas mengenal pasti bakat pemimpin semenjak tahun 1981. Ketika itu, kualiti yang paling utama sekali yang di gunakan oleh pimpinan UMNO ialah mencari siapa yang boleh di percayai dan mengikut kata.

Apa yang salah dan silap dengan pendekatan sebegini? Kesilapan asas ialah pendekatan sebegini hanya berminat untuk self perpetuate pimpinan yang ada. Erti self perpetuate ialah melangsungkan jenis kepimpinan yang serupa. Dan kerugian terbesar dengan cara ini ialah, self perpetuity bermakna, kita bergantung kepada seorang pemimpin agung. Jika pemimpin seperti ini berundur, jika pengganti nya tidak seacuan, pemimpin berikut nya akan di kacau. Sebab, kita hanya berminat kepada self perpetuation- memastikan benih dan cara kita berterusan.

Walhal yang terbaik ialah kita wajib meletakkan landasan supaya negara ini di letak di bawah system yang self continuous. Yang bererti kalau kita takde pun( dan terror manalah sangat kita ini) negara ini tetap akan berkembang maju.

Cara self perpetituty ialah cara memilih pemimpin yang di amalkan oleh mereka yang mirip kepada membina dinasti. Ianya sama seperti ssitem feudal dimanana kedudukan kita dalam hairaki social di tentukan oleh kemalangan kelahiran( accident of birth).

30 comments:

d'enricher 27 January 2011 at 09:02  

Dato,

Artikel ini sangat jelas dalam politik.

Dalam UMNO sememangnya tak perlu diperkatakan lagi kerana ia sudah menjadi trend. Kaki Bodek dan kaki ampu sangat-sangat dikehendaki oleh pimpinannya kerana lebih mudah dan sedap didengar. Mengunakan istilah yang diguna pakai oleh Satim Diman dalam DUN Selangor yang Tan Sri Khalid kalah tu, dia kata jangan Syiok Sendiri. Maka pemimpin UMNO pun dah buat keputusan yang mereka tak akan sokong. Maka orang-orang macam ini sangat-sangat ramai dalam UMNO.

Tapi dalam Parti lain pun ada ramai juga, sebab masuk politik mereka ... boleh dapat apa kalau sokong siapa.

Pemimpin yang ada dari parti apa pun, UMNO, PAS, PKR, DAP dan yang lain2 termasuk KITA, ada pemimpin mereka yang akan menentukan halatuju parti mereka dan sepatutnya dengan sokongan MKT parti masing masing. Kalau bagus, maka baguslah geraknya, dan kalau buruk maka buruklah gerak parti mereka.

Jadi kena ambil tanggung jawablah pemimpin tersebut. Jangan tuduh sana tuduh sini. Hala tuju UMNO menjadi tanggungjawab PM Najib, maka kalau itu yang dia mahukan, maka hak dia kerana baik kerana pimpinannya dan buruk juga kerana pimpinannya.

Persoalannya ialah adakah orang2 yang terpilih dalam MKT sekarang, mendokongnya dengan ikhlas, dan adakah dia inginkan maklumbalas positif dari mereka atau dia syiok sendiri dengan Plan Transformasi yang banyak abjad (NKRA, NKEA) tu.

Insyaallah saya mengikuti banyak tulisan dan idea yang Dato ketengahkan, dan pada saya orang macam Dato ni kena beralih angin, termasuk Hj Aspan, kerana UMNO tidak memerlukan orang seperti kalian lagi, tapi Malaysia perlu.

Kalau tak setuju pada Pakatan Rakyat, jadi sebahagian dari "3rd Force".

Rakyat Malaysia memerlukan real Wakil di DUN dan Parlimen, bukan pak turut yang menghabiskan masa dan wang rakyat aje, lepas tu kena doa supaya mati cepat agar diadakan PRK dan boleh dapat durian runtuh. Dah banyak bukti, sekarang Tenang, nanti Merlimau (Ali Rustam dan ambil alih sementara tunggu PRK), nasib baik orang Port Klang pula.

UMNO perlu kalah lebih teruk lagi, mungkin baru mereka akan sedar.

A>Alshukor

Anonymous,  27 January 2011 at 10:36  

"Kalau pemimpin kita buat salah- kita bisu. Kalau pemimpin kita korap, kita diam."

I once spoke to a senior UMNO leader, a close friend then (he is now deceased). I asked him,"Tan Sri why don't you or some other UMNO leaders speak out against the excesses of Mahathir."
His reply, "You mahu saya mampuskah. Finish lah all my directorship in almost 20 companies. I will bankrupted by him"
I know of many minions in UMNO who suffered a great of financial and other hardship for challenging the 'high and mighty' in the party.
A teacher transferred to faraway ulu place.
A lawyer had all his panels in government agencies withdrawn.
One Johor MB, now deceased, (who supported Tenku Razaleigh)was hounded by the Inland Revenue and Anti-corruption agency and had to sell off millions of ringgit worth of property to pay his inflated taxes.
He told me the tax collectors were told to impoverish him - legally and illegally.
One must have three b*lls to challenged or even speak out against an UMNO leader.

Anonymous,  27 January 2011 at 11:12  

Dato'

Semalam dia orang cakap dah lepas Nyamuk GM !

Apakah petandanya? Asalkan tak kena dengi, digigit, tidur dengan nyamuk pun tak apakah? :-)

Anonymous,  27 January 2011 at 11:30  

Dato',

Saya kadang2 malu tgk tahap membodek ahli2 UMNO. Saya selalu tertanya2, tak ada martabat dan maruah diri ke mereka ni? Parti yg penuh dg pak turut tak akan bertahan lama.

Anonymous,  27 January 2011 at 11:57  

Dato"

BINGGO!!!!

You hit the right spot...1981...year of UMNO feudal lord begain..but never to late to undo it...the problem is how???

Yup..aok fikir sikit, camane aok nak mula...dari peringkat cawangan sampai ke Pusat gune kaedah same.."Dia buleh percaya ka?"

Anonymous,  27 January 2011 at 12:07  

UMNO itu Melayu dan Melayu itu UMNO.
Kaki Bodek itu Melayu dan Melayu itu kaki Bodek.
Bukan sahaja dalam UMNO apa Parti politik pun kalau ada Melayu maka sama lah dia tak habis dengan bodek dan PHD nya.
Bukan Parti politik sahaja malahan dalam kaki tangan kerajaan yang ramai Melayu tu pun sama sahaja- Kaki Bodek dan PHD!
Benih keruntuhan ini di suburkan olih pemimpin Melayu dalam UMNO maka kalau tak nak runtuh rasa nya masih ada masa lagi nak perbetulkan Dato'. You know the answer as you delved with the issue of leadership before- so overhaul UMNO like it or not or else say goodbye soon.
Kalau tak caya tok pergi tanya Rais Yatim!

Anonymous,  27 January 2011 at 12:18  

lee kuan yew comment the same thing about tun mahathir , destructive to umno...and the nation , see today tun mahathir and his cronies are having good tomes/ life but the whole country is suffering.....

Anonymous,  27 January 2011 at 12:33  

Dato Sakm,
Tidak ada pemimpin pelapis dalam UMNO. Waris kaki bodek, kaki tumbuk rusuk ada la. Nak cari talent pemimpin malam sikit. Zaman TDM, banyak oo, mata-mata gelap sapa lawan ketua cawangan habis la. La nie baru la PM cadang nak buat 'Talent corporation' Tapi kata kawan saya, pemimpin pandai tak payah pakai umpan bila pancing dapat ikan, Pemimpin bijak tak payah ada joran nanti dapat ikan. Tapi UMNO nie lagi ceredek, dia dapat kedua-dua orang pandai & bijak dengan umpan dwet.. cuma tak ada intigrity la plak..Rakyat..He..
-sender Rakyat Penang lo.

apek,  27 January 2011 at 14:38  

Latok, ini jam umno manyak teruk oo.. latuk ingat sendiri la, olang melayu masuk umno cali makan. Ini Tenang, gua tengok itu calon ada problem sama court, apa pasat boleh lepas? malu oo..

Anonymous,  27 January 2011 at 15:56  

anon 12.18 LKY is a conceited fella, apart from good governance he is also perpetuating a dynasty lah bankrupting everyone who does not agree with him

Anonymous,  27 January 2011 at 16:22  

Yang memulakan dan menggalakan budaya ini tak lain dan tak bukan ialah mamak bendahara.

Anonymous,  27 January 2011 at 17:05  

KUALA LUMPUR, Jan 27 — Singapore’s Lee Kuan Yew said in a recently published book that he never undermined his successor in the way former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad did in Malaysia, and that his only role was to advise the next generation of leaders in the republic.
“That was my intention. If the new PM fails, I have failed,” Singapore’s founding father said in his latest book, “Lee Kuan Yew: Hard Truths To Keep Singapore Going”.


Comment by a blogger from down under:

Alamak this LKY can really cut you so deep!

“If the new PM fails, I have failed”

How graciously he puts it!

He did not say that Mahathir had choosen his own successor and so if Mahathir thinks his successor had failed – then it is Mahathir that has failed!

He did not say that Mahathir had 22years of absolute power to put things right and if things do go wrong after he left – then it is Mahathir that has failed!

Nor did he say that the corruption, nepotism, greed and arrogance allowed to breed unchecked during Mahathir’s 22 years in power inevitably led to the devastating Barisan Nasional’s loss of it’s two third majority at the 12th general election.

He did not say any of the above but in that short “I have failed” he told Mahathir that it is time Mahathir himself took responsibility for what Malaysia has now become – a country where race and religion are used to advance the interest of the ruling party. Where the treasures of the country were used to enrich a few. Where Malaysia's own leaders have abused the trust placed upon them by their own people.

Mahathir please stand up…take a bow and say


“I have failed!”

Anonymous,  27 January 2011 at 18:51  

YANG MANA SATU NI DATO'?

THE SEEDS OF DESTRUCTION KE ATAU THE GRAPES OF WRATH? :)

Anonymous,  27 January 2011 at 23:03  

Setakat mana nak membodek. Bila jatuh saja umno, contohnya macam di negeri2 pakatan, apa yang rakyat kata pada pemimpin umno? Padam muka.

dahserikngandiri 28 January 2011 at 01:22  

hmmmm....dato,

maha bashing, and basically shooting every political party in malaysia.

the modern sultanate is here....and people dont really care, singapore pon sama lah lee dynasty

malaysia lagi teruk byk betul dynasty...

as for pak turut, well its in our culture to follow the leader....so what else is new?

i dedicate this song to BN and Pakatan:
http://www.youtube.com/watch?v=vYZRBwYFIP0

please litsen to the lyrics carefully and sampai habis LOL.

Anonymous,  28 January 2011 at 09:07  

Saya setuju bahawa budaya bodek ni menular teramat sangat setelah UMNO di terajui Mahathir.Saya masih ingat pada tahun pertama Mahathir sebagai President UMNO, dia telah membalun dua beradik Raja Nongchik,Raja Nashrun dengan bagitu kesat sekali dalam ucapan penggulungan Perhimpunan Agong UMNO yang tidak pernah dilakukan oleh Tunku, Tun Razak dan Dato Hussin Onn. Balunan Mahathir telah menghantar mesej yang jelas UMNO yang bagaimana yang dia kehendaki. Pada tahun berikutnya sehinggalah beliau berhenti, perwakilan UMNO tidak lupa dan rengan sangat membodek dengan kata President kita yang amat kita kasihi. President kita Wira kita, jagat itu, jagat ini dan entah apa2 lagi semata2 nak bodek.Sekarang ini lah kualiti pemimpin UMNO hasil ciptaan Mahathir sebab acuan itu telah turun kecawangan, bahagian dan keMajlis tertinggi UMNO.Dalam perhimpunan Agung UMNO dibawah Mahathir kita jarang mendengar perbahasan pemikiran diluar kotak.Semua proses penjumudan dan pembonzaian. Orang UMNO dan membudayakan feel itu nak buat camno Dato Sak!!!

Anonymous,  28 January 2011 at 10:16  

Sak!
In this modern day world everyone of you umno buggers was terrified of that sick old mahakutty who could do no wrong!Today this legacy is laid firmly into ground by this evil sob and good Jibbly is following along...Show us one tiny whinnee guy who goes against these buggers!
Maybe umno needs a Tunisa within the good guys to rid these virus off.
Anyway all these good things will come to an end soon we hope with Gods intervention.Look most corrupted countries like the Phillipines ,Indonesia had good endings with those tyrants suffering to the end.Well we pray Malaysia and Burma be next for all those so called robbers of the nation.

Anonymous,  28 January 2011 at 10:21  

Adakah keadaan orang yang mengampu dan diampu itu tidak sedar dan tak serik seperti yang dgambarkan dalam ayat ini?
“ Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak akan beriman. Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang amat berat. “
~ Al-Qur’an Surah Al Baqarah : ayat 6-7 ~


"Orang yang merosakkan negara ini rmasuklah mereka yang bekerja untuk kepentingan diri, yang suka mengampu, yang tidak sedar dan serik bila diberi peringatan, yang tidak mahu bertaubat walaupun sudah jelas jalan yang dilalui itu salah dan menyusahkan orang lain ----? "

Ustaz dalam tazkirah IKIM pagi ni cakap gitu gak..."mereka yang tidak serik dalam berbuat jahat akan jadi seperti penagih dadah TEGAR....walaupun badan tinggal kulit dan tulang namun mereka tetap teruskan menagih dadah.." entah2, hingga bila nyawa melayang pun mereka tidak sedar..
(dengar ulangannya malam ni jam 7.45mlm...)

Dato, sungguh mulia org2 yang teruskan menegur walaupun kita pasti ramai yg tak dengar, tak mau dengar, buat2 tak dengar...Datok terusknlh usaha Dato menegur...walaupun akan ramai yang tak akan bertegur sapa dgn Dato nanti..

Agi idup agi ngelaban!!!

wallah huaklam

Anonymous,  28 January 2011 at 11:29  

Agaknya Dato menimbul keliru dengan - "self perpetuating" ?

You can perpetuate misconceptions. For instance "Ketuanan Melayu" dalam reti politik sekarang.

Perhaps distantly associated words are "enduring and endearing" ?

Dalam Melayu berkekalan bermaksud kurang daripada "perpetuating" tetapi membawa juga reti kekal dan sihat dan "subur".

Hanya satu pendapat aje!

syedhs 28 January 2011 at 22:53  

Saya memang SANGAT setuju bahawa penyebab terbesar UMNO adalah macam sekarang ialah Mahathir. Mahathir lah yang mengasaskan budaya mengampu, budaya cintakan wang dan sebagainya sehingga berakar umbi, sampai sekarang susah nak dibuang.

Tapi saya juga sedia paham..ramai rakyat jelata yang sangat menyanjung Mahathir. Walaupun bunyinya sombong, saya boleh aktakan mereka ini tidak baca sejarah dengan teliti dan saksama - hanya mengikut aja. Ialah. ada perkara2 yang Mahathir buat memang betul dan berani (macam kutuk Israel) tapi itu bukan menyebabkan kita lupakan perkara2 yang lain yang dibuat oleh dia yang menyebabkan Malaysia ini sengsara dari segi political dan economy competitiveness,dan sebagainya.

Anonymous,  29 January 2011 at 03:27  

Ten years ago political observers predicted that countries such as Tunisia, Egypt, Morocco, would collaspe under the weight of uncontrolable demonstrations by citizens.You see because of the restriced shelf-life of bullets and tear gas, most develping countries cannot afford to keep a high level of stockpile. Hence once the demonstrations are continuous for about aweek they will run out of ammunitions. Then they try to buy in the open market where they will not sell because they know what you are going to use it for. They have to go to the black market where the orice may be ten times.At home the demonstrators get the impression with government using more man-power and less fire-power the government is backing down and they become emboldened. The rest is history which by the way is compulsory in our schools. May be we will not repeat the same mistake.

Education and freedom reinforce one another. You cannot educate a person and then tell him that if you are not for me you are against me.The Koreans found this out the hard way. Perhaps our government should learn from the Koreans under the Look East Programme.

I am really surprised that our government which has been exposed to western thinking is still thinking like PolPot of Cambodia. When he took over he went for all the middle ecducated citizens, clerks,teachers and the like and sent then to concentration camps for re education in the belief that if yu control them the rest willl fall in place. Millions died in this experiment.

Malaysia too has the luxury of a ten year window to fix its current problems.The leaders must see it coming.We as citizens must, if necessary, force the government to do at the beginning what they will be forced to unsuccessfully in the end.

Anonymous,  29 January 2011 at 12:30  

"... as citizens must, if necessary, force the government to do at the beginning what they will be forced to unsuccessfully in the end. ..."

Force is what UMNO/BN gomen understands. We don't force. We put in a new government and if they refuse we go demo as Tunisians and the Egyptians are doing. That's fair.

The system is broke!

Last nite celanat Muhyiddin was talking about Cikgu's hubby playing truant. WHAT DID Muhyiddin say about the Markom Geram? Zilch!

He should shut his BIG TRAP! And that WILL BE the RIGHT thing!

You don't honestly think, that he gave Clinton a dressing down in Washington weeks ago? For the depth, breadth and length of waht a country like Malaysia is purported to be, it ain't nothing EVEN if Muhyiddin is dressed in Hijab.

With Singapore next to it, Johore is still the 5th State having high poverty levels. Maybe Muhy should go back to Stamford, back to school!?

A KADIR JASIN 29 January 2011 at 13:46  

Sdr Sakmongkol,

1. Tepat sekali. Pengalaman saya sebagai wartawan dan pengarang, memang pada zaman Tun Abdul Razak dan zaman Tun Dr Mahathir kerajaan mahu "genuine feedback". Saya tak kata macam itu mengenai zaman Tun Hussein kerana beliau terlalu "reserved" dan aristokratik.

2. Kalau tidak berdialog terus dengan wartawan dan mengarang, mereka guna orang tengah untuk minta feedback. Orang tengah ini pula mereka tidak gloss, tapis atau spin feedback kita untuk seronokkan bos mereka;

3. Pada era itu, Setiausaha akhbar adalah wartawan kanan yang boleh duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan para pengarang. Ada yang boleh buat kenyataan penting bagi pihak bos mereka;

4. Pengarang boleh beritahu atau kata hal-hal sensitif dan peribadi, khasnya pada era Dr M. Saya kerap buat kerja itu daripada memberi amaran mengenai watak-watak yang mereka patut elak kepada apa orang kata mengenai anak bini mereka. Salah seorang yang saya minta Dr M jauhi akhirnya didapati salah kerana CBT dan disumbat ke dalam jel. Saya juga bagi feedback menganai persepsi terhadap anak-anak beliau. Saya tak berapa peduli beliau suka atau tidak. Yang penting beliau tahu adanya persepsi yang merugikan itu.

5. Saya pun cuba dengan pemimpin selepas Dr M, tetapi kalau mereka tidak peduli atau tidak ambil kisah, itu hak mereka dan saya, sebagai rakyat jelata, pembayar cukai dan pengundi, ada hak saya untuk bersuara.

Terima kasih

Anonymous,  29 January 2011 at 13:50  

I think its fair to say that the majority see Dr. Mahathir as a liability who focused on the cult of his own personality. This extended to UMNO as well when his son came in third in the race to become a mere Ketua Pemuda.

A lot of examples cited show how Dr. Mahathir was more concerned about preserving his own power than ensuring a dynamic, work centric Malay leadership at all levels.

The impact is that by and large civil service and the GLCs which are supposed to bring the Malays forward actually bring the Malays backward due to the corruption and incompetence festered as part of Mahathir's "can I trust you" method of getting leaders.

Unsurprisingly, many Malays who ventured out of these confines do well to the extent that the same opportunities given to non Malays are afforded to them. Unfortunately, due to the excessive racial stereotyping, such opportunities are few and far between.

Will Dr. Mahathir own up?
Not on his own, but perhaps in a court of law.

Anti Mahathir 4 Ever

Anonymous,  29 January 2011 at 22:34  

Dato Sakm,
Macam kata dato, benih keruntuhan bermula 1980an. La nie 2011, dah lebih 30 tahun. Mana benih lagi, Pokok buluh dan keras dah, kalau rebung bleh la di lentur. Nie hampas dah nie. Pekebun selalu di ingatkan kalau pokok dah tua, tebang sajalah. Tunas baru akan tumbuh dengan baik..Rakyat..He3..
Ps.* kami dah dapat tunas baru, belum rosak lagi la setakat nie.
-sender Rakyat Penang lo.

Anonymous,  30 January 2011 at 08:53  

Dato,
Saya sokong penulisan Dato berhubung tingkah laku pemimpin UMNO hari ini. Mereka hanya perlu orang-orang yang 'boleh dipercayai'bodoh macam lembu pun tidak mengapa asalkkan mereka tidak mempersoalkan pemimpin atau mendirikan bantahan terhadap rancangan pemimpin UMNO.
Sejak Dr.M, negara dibawah pemerintahan beliau rugi 100billion kerana kerakusannya berbelanja tanpa memikir tentang rakyat.Berlaku pengaliran keluar wang negara sehingga berjumlah 899 BILLION. Kenapa? Difahamkan wang sebanyak itu wang haram, samada menerusi penyelewengan, Korupsi,penyelewengan harta dan wang rakyat.
Pengangguran dikalangan anak muda bukan saja graduan tetapi dari semua kategori sekolah adalah bagitu tinggi sebab pemimpin UMNO tidak berwawasan. Mereka tidak prihatin kepada rakyat tetapi sebaliknya cari jalan mengumpul harta dan menjaga kroni mereka. Untuk nak memanangi sesuatu 'by-election' mereka sanggup berbelanja besar demi untuk mencapai kemenangan. Kenapa?
Saya setuju dengan Dato, negara wajib punyai sistem yang kuat dalam urustadbir negara supaya tidak kira parti mana memegang kuasa mereka tidak boleh salah guna kuasa. Perkhidmatan awam perlu ikut peraturan dan bukan berbedza-beza mengikut parti. Kalau UMNO kakitangan awam diperlekehkan tapi bila pembangkang kakitangan awam menjadi 'hero'. Contoh yang baik adalah Khusrin. Mengapa dia kena lantik jadi SUK sedangkan dia tidak berkelayakan. Nampak sangat bukan khidmat beliau diperlukan oleh UMNO bagi merosakkan sistem kerajaan Selangor.
Banyak lagi boleh saya tulis sini tapi meluat..cukup ler setakat ini.

Anonymous,  30 January 2011 at 15:15  

Bukan salah ibu mengandung… Tidak aku minta lahir ke dunia..

Mana bolek kita membuat anadaian that the various benefits or detriments to the life of a person arise dari keadaan dan suasana seseorang itu dilahirkan.

Nothing shapes our life than the commitments we choose to make. Our commitments can develop us or destroy us. We become whatever we are committed to. It is this point of commitment atau pun iltizam that most people miss Allah’s purpose for their lives.

Spiritual growth atau pembangunan rohani is not automatic. It takes an intention or a sincere want i.e. kehendak naluri. That’s why when the sakaratul maut comes some would wish to make the dark journey back into his or her mother’s womb.

If one dynasty possesses a divine and heavenly character and behaviour, than no objection for them to rule sampai hari kiamat.

Anonymous,  30 January 2011 at 15:43  

Pada mana-mana pembaca blog ini yang berharap atau percaya yang UMNO akan kalah dan runtuh adalah golongan yang hidup dalam penafian!
Mana mungkin UMNO jadi begitu? seribu tahun lagi pun tak mungkin.UMNO AKAN TERUS MARA!
So soal kriteria pemimpin macam mana kita mahu tu tak payah bincang dato.Ni semua buang masa aje.

Anonymous,  31 January 2011 at 09:41  

Saudara AINON 30 January 2011 15:43,

Adakah Orang UMNO reda dan tunduk lagi patuh dengan apa yang berlaku sekarang ini???

Adakah Lembu perlu menyorongkan lehernya untuk di senbelih???

Adakah Pesalah mudah meletakan tali gantung ke lehernya???.

Itu persepsi AHLI UMNO yang Wala' dengan Pemimpinnya (bukan kepada UMNO sahaja..ahli parti lain pun tak wajib ikut pemimpin kalau pemimpin Zalim) ...adakah mereka mahu Malaysia jadi Tunisia,Indonesia,Filipina,Iran, dan Mesir???

Adakah perlu kita mengikut mereka??? Perlu ada korban baru boleh maju???

Quiet Despair,  31 January 2011 at 13:09  

Aha. Arrived home to the expected good news on Tenang. Cngrats Najib, Muyiddin and Tok Ai for the convncing win.

Anon 15.43

You are a realist. Not in denial as many here.
UMNO is here to stay for a long, long time. Possibly another 50 years.
The Tenang result is an indicator of things to come in the GE.

Kadir Jasin

You are right about Tun M and from what I heard about Tun Razak.
But towards the end of his reign, it was said Tun listened too much from the 3 Abduls. Till now, Dollah Kok Lanas is swaggering that he is the eyes and ears of Tun.
Hussein Onn is a plodder PM who does not listen to his staff.
Glad he did not stay too long. Just a stop-gap measure appointed by his brother-in-law.
Many here in this blog may dislike Tun M. But he cares to listen though he may dispute you at times.
But Najib, is too much of a listener. Most times I want him to be like Tun M.
An overly populist PM
He floats an idea and expects feed-back from all and sundry.
It's A-okay for major policies affecting us.
But not petty things like Inetrlock book. How do you re-write a book just because a segment wants it?
It's like asking to Kill A Mocking Bird be re-wrote to remove the word Negro or Niggers to suit Americans political correctness.
He should not have allowed the issue to fester into a racial one.
Not many nons do Malay Literature.
And most of the critics came from people who have not read the book.
They just join in as a chorus to a song. Or just like sheep following the flock into the pen.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP