Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Tuesday 5 March 2013

Tangan UMNO Berlumuran Darah yang tidak Berdosa



 Update: saya dapat perkhabaran bahawa fighter jets kita mengebom kawasan perkubuan tentera DiRaja Sulu. Saya sudah bertanyakan hal ini dalam artikel yang terdahulu. If you bombed them out from above, they would have surrendered. atau kita bedil mereka dengan menggunakan meriam2 yang berkuasa tinggi. Mungkin tidak ada nyawa dari pihak kita yang terkorban. Tangan UMNO berlumuran dengan darah mereka yang tidak berdosa. Penceroboh tetap penceroboh. Malaysia mesti mempertahankan kedaulatan negara.



Saya dapati artikel yang ditulis oleh penulis blog  Finance Twitter mengenai krisis Sulu sebagai tulisan yang baik. Maka saya memohon persetujuan beliau menterjemah tulisan nya kedalam Bahasa Melayu. Pada beberapa tempat saya membuat beberapa tambahan.
Saya ulangi sekali lagi. Kematian yang tidak perlu yang telah berlaku adalah kerana kerajaan Najib ini lembab dan mempunyai kepentingan terselindung. Yang mempolitikkan Lahad Datu ialah UMNO kerana mereka tahu mereka sudah kaput dalam PRU13. Rakyat tidak perlu befikir panjang- dalam PRU 13 nanti, mari kita singkirkan kerajaan yang rasuah dan korap ini. kita ajar mereka bagaimana mahu mengurus dan mentadbir negara. Kita akan ajar Mahathir kalau dia hidup lama lagi, kita boleh lakukan yang lebih baik dari dia. Tidak ada pihak yang akan buat lebih teruk daripada yang dilakukan oleh UMNO. Kita dah pun sampai rockbottom.
Bukan nya kali pertama Lahad Datu dan kawasan sekitar sana dicerobohi oleh kumpulan bersenjata. Maka sudah tentulah prasarana pertahanan dipertingkatkan. Macam mana boleh bolos? Atau kedatangan penceroboh dibiarkan. Kenapa tentera tidak digunakan? Mana kereta kebal kita? Mana Adnan? Mana pesawat terbang? Tentera kita tidak ada kepakaran precision bombing?
Fakta nya ialah- ini menujukkan bahawa tentera kita adalah ill-equipped. Kita ada alatan surveillance di perairan sana- mengapa tak dapat detect? Puak UMNO segera dan pantas mahu mengaitkan pencerobohan ini dengan Anwar Ibrahim untuk menutup kelemahan diri sendiri. Kelengkapan askar dan polis substandard kerana pembelian nya di orang tengahkan kepada kroni UMNO. System lintah darat ini mesti kita hapuskan. Benar- kita gantung mereka yang mengkhianati negara.
Sultan Jamalul Kiram III mengutus adik nya, Raja Muda Agbimuddin Kiram dengan suatu pasukan tentera berkota di Lahad Datu. Tujuan nya ialah untuk memberitahu dunia, bahawa Sultan Sulu menuntut kembali North Borneo atau Sabah dari Malaysia. Sultan Sulu menegaskan bahawa Sabah adalah milik kesultanan Sulu. Dia ada dokumen yang menyokong tuntutan tersebut. Saya percaya, jika kita hantar pasukan perundangan seperti yang mengetuai tuntutan batu putih oleh Singapura, kita akan kalah lagi.
Kesultanan Sulu bukanlah suatu kesultanan yang mudah untuk difahami. Selain dari Jamalul Kiram III yang mengakui dia Sultan, ada 2 orang lagi sepupu sepapat nya yang mengaku mereka adalah Sultan Sulu ke35 yang sebenarnya. Mereka ialah
Fuad Kiram and Muedzul Lail Tan Kiram masing2 mengaku mereka adalah Sultan. Kesemua mereka bersatu dalam berangapan bahawa Sabah adalah milik kesultanan Sulu. Buat masa ini, Jamalul Kiram III adalah Sultan sebab dia ada sokongan dan bala tentera untuk membuktikan kedudukan nya.
Pencerobohan tentera diRaja Sulu di Lahad datu ( Wilayah Malaysia) pada 9 Februari sudah masuk ke minggu ke4. Masih tidak ada tanda2 penyelesaian keatas pencerobohan tersebut. Polis dan tentera masih di kekang dari melakukan apa yang patut dilakukan.
Orang UMNO seperti biasalah- mengalih isiu. Ini bukan isiu rakyat memperkecilkan kapasiti VAT69. Isiu pokok nya ialah UMNO membenarkan pencerobohan ini kerana mereka incompetent.
Antara 100-500 orang masuk ke Lahad Datu tanpa apa2 halangan.  Kita tidak tahu berapa ramai bala tentara yang datang. Entah2 ada ribuan. Bagaimana dari tempat mendarat mereka bertebaran dan menyelinap ke tempat lain? Ada lapuran menyebutkan kaum Tausug yang diberi IC di Sabah menyertai tentera Sulu. Ada juga yang mendakwa, bala tentera Sulu mendapat juga sokongan dari Filipina rakyat Malaysia yang berjumlah ratusan ribu di Sabah.

Kenapa tindakan ketenteraan tidak diambil? Mengikut kata Dr Mahathir tindakan keras tidak diambil kerana kita tidak berperang sesama Islam. Ternyata, ini suatu pandangan afterthought yang di gunakan untuk merasionalisasikan mengapa tindakan ketenteraan tidak diambil. Mahathir berbohong dalam perkara ini. dia cuba menutup kelemahan kerajaan Najib Razak. Tindakan tentera tidak diambil bukanlah kerana penceroboh beragama Islam. Kalau itu  perkiraan nya, mengapa dalam kes Ibrahim Libya, pasukan keselamatan kita diberi lampu hijau untuk membunuh? Ibrahim Libya orang islam tapi diserang dan dibunuh tanpa belas kasihan.
Sebab sebenar mengapa respons ketenteraan tidak diambil akan diketahui akhirnya. Dan sebab nya tidak lain dan tidak bukan, UMNO ada kepentingan untuk mengekalkan sokongan bangsa Filipina yang jadi warga negara Malaysia. dan mereka jadi warga negara sebahagian besar kerana Mahathir mahu mencairkan majority bukan Islam di Sabah.
Kita tidak ambil tindakan tentera, kerana kerajaan UMNO/BN takut jika berbuat demikian, sokongan daripada pengikut Sultan Sulu tidak akan menyokong UMNO dan BN. Sejak tahun 1995, suku Tausug yang  menjadi natiralised citizens di Sabah membantu UMNO menguasai negeri tersebut.  Bayangkan jika tindakan ketenteraan diambil, Sultan Sulu akan memerintah suku Tausig rakyat Malaysia di Sabah( yang diberikan IC oleh UMNO/BN, supaya tidak menyokong UMNO. Tanpa sokongan golongan ini, Sabah akan jatuh dan jika Sabah jatuh, UMNO akan roboh.

Seperti dalam filem komedi Mr Bean, orang2 yang lengkap bersenjata ini mengumumkan bahawa mereka datang untuk menunutut tanah Sultan Sulu keatas Sabah.  mengikut lapuran tempatan, tanah sultan sulu dikatakan diambil oleh Felda. Pengambilan itu telah dicabar dalam mahkamah, dan pihak plaintif tewas dalam perbicaraan. Maka besan kepada  Raja Muda Sulu, memanggil Raja Muda dan bala tentera datang ke Lahad Datu menuntut harta mereka. Raja Muda Agbimuddin Kiram, adik kepada Sultan Sulu bersama dengan bala tentera nya, sekarang berkota di Lahad Datu. Salam seorang dari plaintif yang membuka pintu supaya tentara Sulu masuk ke Lahad Datu dikatakan berbesan dengan Raja Muda Agbimuddin. Dan secara kebetulan dia ketua UMNO cawangan.
Insiden ini sekarang menjadi mimpi ngeri kepada kerajaan lembab Najib dan juga Filipina.pencerobohan tersebut sudah merebak pula kekawasan Semporna dan Kunak.  Respons dari pemimpin kerajaan lembab UMNO seperti biasa- semua berada dalam kawalan. 



 Rambo Hisham aw aw
 

Pencerobohan ini tidak di pandang serius pada mula nya. Hishamudin Hussein yang kurang cerdik tapi tunjuk garang  itu malah buat jenaka mengatakan penceroboh orang yang tak cukup makan, tua2, pakai kain sarong dan pakai slipper. Jadi mengikut Hisham yang bodoh ini, penceroboh bukan terrorists dan tak bahaya walaupun bergelar tentera di Raja Sulu.  Hishamudin tidak melapurkan kepada rakyat Malaysia, bahawa rupa2 nya, orang2 tua yang pakai kain sarong dan slipper ini lengkap dengan pelancar grenade, M16 dan lain2 senjata.

Orang2 tua yang pakai kain sarong, slipper dan tak cukup makan? kata Rambo Hisham. 


 
Kemudian seperti yang kita leihat dalam gambar diatas, dia ingat dia dapat markah tinggi dengan berada ditempat pencerobohan meninjau dari jauh dengan pakai teropong tentera. Kemudian dia memeriksai alatan senapang tentu merasa diri dia sebagai Rambo Hisham. Menteri aw aw ini macho rupa2 nya. Tapi setelah  8 kematian dalam masa 2 hari, Hisham menjilat jenaka nya dan sekarang lidah nya kelu tidak terkata dan dia membisu seribu bahasa.

36 comments:

Anonymous,  5 March 2013 at 11:47  

Pada pendapat saya pandangan tuan tidak mencerminkan kecerdikkan minda tuan, malah ianya memaparkan ketidak tahuan tuan akan undang2 negara dan antarabangsa. Dalam menangani isu pencerobohan seperti ini, kita huruslah bertindak dengan bijak dan bukan mengikut emosi seperti apa yang tuan cuba lakukan. No wonder you were just elected for a term only. tu pn agaknya sbb tuan pandai mengipas.

Cawan Lama,  5 March 2013 at 11:55  

Salam Bang Sak,

Latest from Blog Din Merican, the connecting puzzles start to reveal the bigger & clearer picture, Malaysia really need a lot of firm and smart effort to undo what an "ex-great leader" had done to the country since 1980s.

Kalau boleh sebarkan dalam BM.

Sekian, Terima Kasih.

Anonymous,  5 March 2013 at 12:01  

Dato', ini lah akibat nya apabila perisekan tentera dan polis di gunakan hanya untuk mengekori ahli politik dari PAKATAN RAKYAT...musuh negara yang sebenar nya di biarkan berkeliaran. Maklumat yamg Najib dan sepupu nya aw aw hanya tertumpu ketempat yang salah. Manakala Zahid anak Hamidi muka pun tak nampak cerdik seronok kena bodek pak jeneral yang cari makan.... akibat nya kedaulatan negara terancam.
Kita mesti tanya perisekan tentera yang menggunakan peruntukan tanpa batas dan audit, apa mereka buat selain dari memfitnah pemimpin PAKATAN RAKYAT. Kamu semua patut kena gantung kerana kegagalan ini and it is a betrayal to the king and country. It is a total failure on the part of Military Intel to detect the enemies... WTF Jeneral bodek!

bruno,  5 March 2013 at 12:17  

Dato,the heavily armed Phillipinos who invaded Sabah are battle hardened Muslim militants.These people are trained to fight guerilla warfares and to kill.They are not boy scouts on a hiking trip to Sabah.

The home minister Hishamuddin and his counterpart,the defence minister should have known that these militants are killer machines.But these politicians wanted to play politics and have under greatly estimated these guys to be boy scouts.

Malaysian laws should also apply to these armed foreign militants too.Just because they are Muslims is no excuse to spare them the sticks.To pander these killers,with deadlines expired and extended several times,gave them time to dug in and make preparations to plan ambushes on our security forces.

If the army were to take charge in the first place,the casualties on our side might have been prevented.These militants have breached our country's sovereignty and national security,and our leaders want to negotiate with them.They should have been blown to kingdom come,when they refused to surrender the first day.

The ministers have compromised the soverignty and security of the nation and people to please a bunch of Muslim militants.Such leaders can be bought at a bunch for pennies at the pasar malam.If these useless leaders are still voted into power this coming GE,Malaysians ought to take the place of kerbaus toiling the padi fields.

Anonymous,  5 March 2013 at 12:55  

Sdr Anon 1, you must have been an idiot to make such remarks.Kamu lansung tak faham akan keadaan sebenarnya. Baca lah paper2 bodoh dan telan hidup2 fitnah kerajaan Najib dan jadi bodoh sampai mampos.Jenis2 kamu agaknya tak puas2 menjilat jubok busuk Najib dan Rosmah. Memang padan muka jika kamu di tipu setiap hari.

Anonymous,  5 March 2013 at 13:01  

1.0 Kesemua ini di mulakan oleh Tun Razak.Tun Datu Mustapha yang bebalah dengan Kerajaan Federal Malaysia telah berhajat membawa kembali Sabah dibawah Kuasa Kesultanan Sulu. Berjaya ditubuhkan untuk menumpas USNO.Kerajaan Berjaya kemudian ditumpaskan oleh PBS.Semenanjun sudah lama dianggap oleh ramai rakyat Sulu tidak Sulu saperti Zionist Israel yang mewarisi Palestin dari kerajaan British.

2.0 Tun Mahathir kemudian merancang menumpaskan PBS dengan menambahkan kerayaatan Sabah berketurunan Filipina melalui projek IC. Projek ini adalah saperti menyerahkan kembali( indirect takeover) Sabah kapada Filpina/Sulu. Kerajaan Filipina mendiamkan tuntutan keatas Sabah.Kini terdapat 900000 ribu pendatang baru bermastautin di Sabah.Waris Sultan sulu juga turut bersenang hati. Bahawa dengan ramai nya rakyat Sabah berketurunan Sulu dengan tidak sengaja Sabah akan kembali menjadi hak Kesultanan Sulu tanpa penumpahan darah. Tetapi projek ini terbantut dengan terbongkar nya Projek penyerahan Sabah melalui Projek IC Mahathir baru2 ini.Dan rakayat Sabah yang telah pun memiliki Ic memelalui Projek Mahathir ini turut berarasa tergugat.

Ini megukuhkan lagi kerisauan meraka dengan penglibatan Najib didalam memeteri Perjanjian Kerajaan Filipina/MILF yang dianggap mengenepikan Tututan Puak MNLF.

3.0 Walaubagaimana pun berkemungkinan Najib ada menjajikan secara senyap untuk menerima lebeh ramai pendatang baru untuk ditempatkan di Kudat/Sempurna/Lahad Datu untuk mengukuhkan kedudukan Shafie Afdal didalam GE 13.

Anonymous,  5 March 2013 at 13:23  

INI MESTI KERJA/KONSIPRASI SENATOR EXENOPHON DARI AUSTRALIA YANG DIKATAKAN PENGAAMCAM NEGARA OLEH UMNO BARU.

Anonymous,  5 March 2013 at 13:35  

anon 11:47,

the rule of law and international law applies to sovereign nations; since when Sulu terrorists group is a recognized government/sovereign nation to the United Nation?

you mean we should invite them for teh tarik and offer them satay ria in our own backyard for intruding with arms?

this is pure *horse-syit*

passerby

Anonymous,  5 March 2013 at 13:36  

anon 13:23 lagi pandai berjenaka; Xenophon itu beragama Kristian dari negara Australia; macam mana ada kaitan dengan saudara beragama Islam dari Sulu?

Anonymous,  5 March 2013 at 13:43  

Check out satu lg grup yg mengaku jd Sultan Sulu pakai nama Sultan Bantilan 2.

Ada gambar wakil mereka jumpa Zahid Hamidi Malam Tadi (Tausug Global Media).

Grup yg ni xsokong geng Kiram dan xsetuju diaorg buat kacau di Lahad Datu dan x demand pun Sabah pulang pd mereka.

Kerajaan Umno actually recognise geng Kiram.. siap ada gambar dgn Najib, org umno jd penasihat n jemput ke persidangan umno.

Orang Kampong,  5 March 2013 at 14:58  

Salam Datok,

It saddened me that you posted this article at the same moment as our PERWIRA are sacrificing their lives for the sake of our beloved nation. No amount of politicking can replace a lost live. It would be more respectful if Datok had offered a prayer for the safety of our PERWIRA. The majority of Malaysians are still grieving the fallen 8 PERWIRA and personally, I would not want to see another grieving family for the lost of their love ones. Our PERWIRA are there for the sake of our nation and NOT for any political party. Once the dust had settle, Datok and every other politicians in this nation are free to start politicking again. Datok, THIS IS NOT THE TIME FOR THE BLAMING GAME. The very least we as human could do is to show respect to the families of our PERWIRA whom at this very moment are so scared for the lives or their beloved PERWIRA at the front line. How the sound of a ringing phone would make their heart skip several beat as it could be the call they never ever want to receive. I'm begging Datok to fully consider the next article that Datok wish to post.

Anonymous,  5 March 2013 at 14:59  

In hindsight, they would have used the full force of the military if they had known it would blow-up in their faces.

The excuse of police or military force used in the conflict is to save face I think. Legally it might make sense, but this would mean that a 'side-bet' was made with the Philippines side or the rebels.

Who made this side bet? Who is the current government controlled by? MCA? MIC? Gelakan Rakyat or PPP?

Most likely UMNO, isn't it? Initially no sound from the respective ministers? Why? Maybe because no one wanted to get dragged into this prior to the general election, thinking that this would be a small matter that cuould be solved easily.

Time will reveal the truth once the military personnel and police personnel start having to take the blame for the UMNO ministers.

Anonymous,  5 March 2013 at 15:30  

Rakan warga Malaysia,

Apa yang sedang berlaku sekarang di Sabah adalah hasil " tangan kotor " dan " kerja petualang " oleh pengasas UMNO baru sekarang iaitu Mahathir Mohamad. 1 Malaysia tahu dan arif perkara ini. Syaitan dikenali inilah yang memulakan segala galanya dari memperkosa sistem perundangan dan kehakiman negara sehinggalah ke tahap menggadai keselamatan negara melalui pemberian " instant citizen " kepada ratusan ribu warga asing dalam apa yang disebut sebagai Projek M.

Hasil kerja manusia Melayu Kerala " celaka dan haram jadda " inilah yang menyebabkan kedudukan kita sebagai orang Melayu kian genting dalam semua aspek kehidupan. " Bapa syaitan dikenali " inilah menjadi punca membolehkan pendatang asing " warga mee segera " bergerak bebas ke sana sini. Hasil " tangan barua " inilah yang akhirnya membuka laluan kepada apa yang telah, sedang dan akan berlaku di Lahad Datu mahu pun beberapa wilayah Sabah yang lain.

Akibat tamak haloba, rakus kuasa demi kekayaan peribadi, kroni dsn untuk survival parti UMNO baru yang diasaskan beliau sendiri ( setelah UMNO asal diharamkan )...maka " petualang negara " ini sanggup melakukan apa saja, memperjudikan keselamatan negara milik majoriti Melayu sebenar.

Doa almarhum Ustaz Fadhil Nor keatas pertualang negara ini semakin dimakbulkan Allah. Sudah terang dan terbukti bahawa manusia bernama Mahathir ini tidak wajar lagi dibiarkan bebas dalam persada politik Malaysia. UMNO BN WAJIB ditumbangkan. Pembelot berdarah Si Kitol ini wajib segera diadili dan jika wajar hukuman gantung sampai mati amat sesuai untuk petualang seperti beliau.

Tanya Mahathir....bagaimana nanti jika ratusan ribu pendatang asing " pemegang ic segera " di Sabah ini yang berdarah Filipina ( Sulu atau apa saja ) bangkit dalam diam menyokong perjuangan dan tuntutan Sultan Sulu??? Tidakkah ini suatu yang sangat membahayakan dan boleh menyebabkan peperangan civil yang sengit dan cukup besar???.

Jahanamlah kamu Mahathir Mohamad!
Awas kamu wahai Melayu Kerala!. Allah Maha Besar lagi Maha Adil. Akan tiba jua waktu dan ketikanya dimana kekesalan kamu tidak lagi membawa apa apa arti.

Kelicikan kamu yang cuba mengalih isu dan menuduh Anwar Ibrahim sebagai pembelot dan petualang negara kononnya bersekongkol dengan hampir semua pihak negara asing termasuk Israel..kini sama sekali tidak dpercayai hampir seluruh rakyat Malaysia. Kamulah sebenarnya petualang dan pembelot negara bernama Malaysia ini. Tunggulah hukuman Allah yang kian mendekati kamu.

timor 5 March 2013 at 15:41  

Anon 11:47 yang nyata kurang cerdik,

Kalau dari mula pehak Tentera yang bertindak, mereka pun bertindak mengikut peraturan Undang Undang Antarabangsa dan Geneva.

Ashkar ashkar kita bukan lanun.
Pegawai pegawai mereka 'were commissioned by Agong'.

Anonymous,  5 March 2013 at 17:03  

NAJIB HAS NOT THE SLIGHTEST INKLING WHO HE IS DEALING WITH HERE. THESE SEASONED MORO FIGHTERS CAN TAKE THE WAR DECLARED ON THEM TO PUTRA JAYA IN RETALIATION. NO PART OF MALAYSIA IS NOW SAFE. THE CAN FLY TONY FERNANDES AIR ASIA ANYTIME NOW OR IN THE FUTURE TO KLIA.

Ariff Sabri 5 March 2013 at 17:36  

wassalam orang kampung

you know you are not welcome here because ur arguments are irrelevant to me. you dont make the grade. and not that i am intimidated by your so called reasoned arguments which find traction only among the unschooled. only because i find your inherent arrogance disgusting.

i am glad you posted ur comment and i approved it.
my candid answer to you. dont patronize me you pompous braggart. didn't i ask for full fire power to be used right from the beginning so that we dont lose lives on our part? now, that the government has chosen this course of action after 8 senseless deaths, did we loose any lives during the air strikes and lomg range targeting? if this had been done right from the beginning, we would have spared the lives of innocent perwiras.
the problem with you, with your innate sense of self importance, you think you and only your kind are capable of empathizing with the slain.
please lah= dont patronize and lecture me on humanity and humaneness.

by the way, if you read carefully, this is a translation from another blog. meaning the posting has appeared at another blog. the fact that you choose to single me out, reveals your selective arrogance.

Anonymous,  5 March 2013 at 18:23  

Congratulation Dato on your fine reply to Orang Kampong. I wonder why this low life is visiting this blog which is meant for those who "make the grade".

Anonymous,  5 March 2013 at 18:45  

Anon 11:47 Yang bijaksana,

Sak tidak bijak. Orang lain pun tak cerdik. Memandangkan sdra begitu cerdik tentang cra menyelesai konflik antarabangsa - tulislah dengan panang lebar bagaimana nak menyelesaikannya mengikut piawai antarabangsa.

Boleh le mereka-mereka yang bodo semua ni belajar dari sdra. memang perangai puak-puak pencacai UMNO cakap pakai tapak kaki berkaki ayam

batu lesung

Anonymous,  5 March 2013 at 18:57  

If not careful, the next crisis may erupt from those from across the straits. Easily over a million of them here.

Anonymous,  5 March 2013 at 19:10  

Dato
News agencies are reporting 10 000 tausogs on their way to sabah to seek revenge on their comrades who were killed This does not look good for sabahans
What agreement was made between Najib and the sulu people? That was not honored and got them pissed That is something that is worth exploring
I agree with your statement kampong man is a pompous jerk So typical umno.Wenger is too polite gives him too much face

Anonymous,  5 March 2013 at 20:23  

Anon 11.47,

Oh! yang cerdik itu Najib. sesudah 8 perwira negara yang mengikut perintah cerdik pandai mati begitu saja. Ya! saya juga bersetuju kita jangan ikut emosi sampai mengunakan C4 untuk meletupkan seorang wanita yang sedang mengandung entah anak siapa. Elok lah tu, kita biarkan saja penceroboh dengan bersenjata lengkap ke dalam negara ini, mungkin mereka ingin bersantai. scuba diving dan setelah puas akan kembali ke dalam hutan Filipina. Samalah standard otak kamu dgn Najib. Sebab itu ramai perwira negara akan mati disebabkan melaksanakan perintah orang yg bijak macam kamu.

Anonymous,  5 March 2013 at 20:42  

Masih adakah pemegang IC segera berketurunan Sulu akan memberikan undi kepada Najib/UMNO/BN?

patrick,  5 March 2013 at 21:33  

Rambo His-ham?Bapok more like!Somebody quick...get this Bapok outta there before more lives are lost because according to him these intruders are neither terrorists nor militants as they're dressed in sarongs an slippers?Well he's since found out that they've mortars,M16s,etc under all their seemingly peaceful sarongs!Wonder how much dumber can this moron get!

Anonymous,  5 March 2013 at 22:35  

you should be sad with mr PM and his goon of robbery of their late action. any reasonable man would take spot action if a man with a gun enter his house illegally.

nasi sudah menjadi bubur, bila terhantuk baru tergadah.

bruno,  5 March 2013 at 22:54  

Dato,I like your style when you are really angry and fumming mad.You would make our home and defence ministers look like bimbos.

If Pakatan Rakyat wins federal power and you are appointed home or defence minister,I pity any wannabe enemies of the state.

gigi berantai 5 March 2013 at 23:10  

Salam Reformasi Dato. Nampaknya dalam zaman moden teknoloji maklumat ini masih ada rakyat malaysia yang berfikiran kolot seperti tolol. Mereka ini walaupun berpelajaran tetapi nampaknya tahap pendidikan mereka ini dikuasai oleh ideoloji mahathir yang mengawal pemikiran mereka.
Sudah teruk tahap pemikiran depa ini. Mahathir, penghianat bangsa dan negara masih ingat bahawa rakyat malaysia membaca utusan, berita harian, nst, star dan tonton tv3 suku dan rtm.
Apa yang Dato tuliskan adalah benar dan blog Dato ini adalah penyuntik semangat dan penyebar maklumat yang tepat dan jitu. Saya berharap rakyat jelata dapat penerangan ini dan membuat pilahan yang betul dan tepat pada pilihanraya umum nanti dan INI KALILAH! SAYA AMAT BERHARAP DATO MESTI MENEKAN KERAJAAN BARU PAKATAN NANTI SUPAYA PENGHIANAT NOMBOR SATU NEGARA SI MAHATHIR INI MESTI DITANGKAP DAN DIBICARAKAN ATAS SEGALA PENYELEWENGAN DAN KESALAHANNYA! SAYA PERCAYA DATO SETUJU DENGAN SAYA. T/K.

Anonymous,  5 March 2013 at 23:43  

Sak,Kg man deserved a black eye,boasting all over of his "prowness in business on o & g ,with mat salleh as kuli and whack Anwar in any given opportunity .He is only hero together with qd in wzwh blog,writes as if everybody is a bloody fool.

Anonymous,  6 March 2013 at 00:03  

Anon (5 Mar 20:23)

Tak boleh berdampingan dengan manusia macam anon 11.47. Kadangkala nak jadi gentleman ikut undang2 antarabangsa - jangan kita bertindak macam haiwan tanpa emosi, kadangkala OK jika C4 digunakan kerana boss ragu2 air mani siapa yang bergelora dalam perut Si-Ani.

Yang satu lanun, O.K. Please be a gentleman. Yang lain tetamu yang cantik dan sexy - not O.K. emotion say use C4.

Otak beginilah yang tak mampu kaitkan ADUN satu penggal itu merupakan ADUN yang berprinsip, tak sanggup melacurkan diri kepada pemimpin korup. Satu penggal pun cukup untuk mendedahkan segala-gala yang kotor, gelap dan jijik.

Jadi ADUN satu penggal no problem. Problem besar bagi Malaysia adalah apabila pegawai polis atau askar disiasiakan kerana pemimpin-pemimpin kerdil kita lambat sangat nak gunakan otak kecilnya

Yap,  6 March 2013 at 00:11  

Hi Dato',

I have been a regular visitor, and liked your articles, but its my very first comment on your blog.

Just couldn't hold back from informing you I have just suggested to my PKR election bureau member to consider printing on our election campaign banners/posters: "Ummm...No!, not going to vote for you!".(taking a leaf from the psy-co show in Penang, staged by Najib who got No, No, No from the crowd) Even better to have a picture of a middle finger (but, this may not be approved lah)

DAP & PAS should consider the same.
Aha...good idea, right ?
What do you think ?

Regards,
Yap

Anonymous,  6 March 2013 at 00:11  

Dato,you can expect Kampung Man to cry his heart out at the other blog be in SWK or Wz.

Anonymous,  6 March 2013 at 07:18  

Kampung man is a spoilt brat.When the pressure is on,usually brats like him succumb to pressure.By now KM will be hiding under the blanket crying like a baby.Haw haw haw.

idrisfaizal 6 March 2013 at 08:27  

Kampong Man like some of those bilal in the kampong who play the reciting of Al-Quran by cassette through the loud speaker and he himself went back to sleep.Whomever did complained because of the noise is considered not Islamic while he goes around the kampong looking pious and being paid a fee to baca doa.We have tourists and our own citizen being kidnapped in Sabah so the authorities should have always been alert and prepared.
Anon 11.47 pulak tunjuk bijak konon ada diplomasi dan tak ikut emosi.Cuba suruh orang Johor pergi ceroboh Pulau Batu Putih tengok dan lihat apa Singapura buat.

Anonymous,  6 March 2013 at 21:37  

Dato Sak, Maafkan saya atas respose ini. Saya cuma nak kata "Hei Kampong Man, FUCK YOU !!! and you deserve this. Masih bodoh macam lembu. Kulau dalam bidalan Inggeris awak ni telah di jadikan "sucker". Jika tak faham tanya dengan puak UMNO yang cerdik sedikit. Ditipu siang dan malam selama 23 tahun oleh AlKutty. Mamposlah kamu sampai bila2.

sandak 6 March 2013 at 22:39  

Inilah contoh sikap sebilangan masyarakat kita yg akan menjilat apa sahaja pandangan dan penulisan sesiapa sahaja asalkan menjurus kepada menyalahkan UMNO. Kamu sebenarnya tidak tahu apa-apa tentang pencerobohan ini melainkan mendapat maklumat dari kejauhan. Kamu tidak ada sebarang pengetahuan berguna tentang bangsa Taosug ini. Siapa mereka, kehebatan mahupun kejahatan mereka. Kamu tidak tahu apa-apa selain mengutip pandangan orang lain, menterjemah dan menyalakkannya... Kamu tidak tahu apa sebenarnya yang dihadapi oleh pasukan keselamatan kita.. adakah mereka berdepan dengan manusia tulen atau jin berupa manusia.. saya sangat percaya sekiranya semenanjung Tnaha Melayu diserang oleh pihak2 tertentu atas apa juga sebab, maka kamu akan menyokong pengganas tersebut seandainya negara pada masa itu diperintah oleh UMNO, kerana sekarang ini kamu dan spesis kumpulan kamu sudah tidak melihat dengan rasional. Berbangga menjadi penulis padahal kamu hanyalah seorang blogger
'armchair'

Anonymous,  8 March 2013 at 00:43  

jika ada orang masuk rumah kamu bawak pistol, adakah kamu masih mahu berunding?

Anonymous,  9 March 2013 at 00:51  

Anonymous 5 March 2013 11:47 ...

Komen anda dan banyak lagi Anonymous lain, samada dalam FB atau laman2 blog, seperti komen burung kakaktua. Ayatnya lebih kurang sama aje maknanya sehingga saya merasakan setakat itu sahaja isu Lahad Datu yang dapat dicerna oleh minda tipis kamu. Tiada kupasan ilmiah yang penuh fakta tetapi boleh pula sebut "kena bertindak dengan bijak". Bijak kehapenya kalau dah asyik2 runding runding runding ... akhirnya 8 anggota keselamatan kita terkorban hasil dari incompetence pemimpin2 tertinggi politik umno/BN.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP