Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday 19 March 2014

Penting nya PRK Kajang. Undi Wan Azizah!



Jika UMNO ada peluang besar untuk menang Kajang, adakah PRK Kajang dianggap sebagai membazir? Tentu tidak. Secara bandingan PRK Balingian di Sarawak tidak dianggap sebagai membazir.
Mungkin tangapan membazir itu timbul kerana ramai berpendapat bahawa PRK Kajang tidak perlu kerana ianya sudah dimenangi oleh PKR. Jadi mengapa mahu sengaja dikosongkan untuk mengadakan PRK?
Saya pun tidak dapat memberi rasional mengapa mesti ada PRK Balingian selain dari mengosongkan nya untuk accommodate Taib Mahmud jadi Gabenor. Jika itu rasional nya, maka PRK Kajang pun sepatutnya boleh diterima sebagai sengaja mengosongkan nya untuk accomodate Anwar Ibrahim menmainkan formal role dalam negeri Selangor. Dalam kapasiti apa kita tidak tahu. Dalam kapasiti MB pun apa salahnya.
Saya sebut PRK Kajang ini perlu kerana ia membenarkan (1) pemain politik membuat koreksi keatas set up politik mereka sendiri dan (2) memberi peluang kepada rakyat mengukuhkan lagi penyuaraan bantahan mereka keatas dasar BN .
Saya hanya dapat mengagak apa yang berlaku dalam negeri Selangor. PAS dan DAP ada 15 kerusi masing2 dan PKR ada 14. BN pula ada 12 kerusi. Semenjak tewas dan gagal menawan semula Selangor ( dan ini kegagalan peribadi Najib sebab dia yang jadi pengerusi perhubungan Selangor) , UMNO tidak pernah rehat mencari jalan bagaimana melakukan coup detat untuk menawan Selangor.
Bagaimana? Dengan memain the numbers game. BN tidak mungkin dapat mempengaruhi DAP maka DAP boleh ditinggalkan. Mereka focus kepada PAS dan PKR.
UMNO mempunyai beberapa cara. Untuk menguasai DUN yang ada 56 kerusi, UMNO hanya perlu mempunyai 30 kerusi sahaja. Bagaimana mereka boleh buat demikian? Hanya dengan memancing 9 dari PAS dan 9 dari PKR. Dan jika mahukan PKR jadi MB, mereka akan tarik 10 dari PKR dan 9 dari PAS. Atau sebalik nya, 10 dari PAS dan 8 dari PKR bergantung kepada citarasa mereka.
Kalau BN mahukan suasana yahoo dan yeehaa, mereka akan pilih PKR. Kalau mahu alim dan warak sendikit mereka akan plih PAS. Cara nya ialah cara UMNO- beli mereka ini. Ini sebab nya saya kata, sementara PR mempunyai manifesto, UMNO dan BN ada MONEYfesto.
Jadi apa kena mengena dengan PRK Kajang? Dengan jangkaan PKR boleh menang Kajang, jika Anwar dibenarkan bertanding , dia nanti akan menjadi MB. Saya tidak fikir MB sekarang mahu berdegil nak jadi MB bila ketua partu sudah jadi ADUN Selangor. Sementara Khalidi kata dia tetap mahu jadi MB , bila tiba masa nya, dia mesti berikan kerusi tersebut kepada Anwar.
Tapi pada 7 March , Anwar diihukum bersalah dan tidak boleh bertanding. Plan PKR rosak. Kerusi sudah kosong. Mahu tidak mahu, mereka mesti cari ganti. Dan Wan Azizah di pilih. Dia akan menang, tapi plan awal PKR sudah rosak.
Apa tindakan dan Plan B? Dengan segera, MB mengumumkan bahawa pejabat penasihat negeri Selangor akan diperluaskan dan diberi lebih otoriti. Ini membuktikan bahawa sejak awal lagi, memang PRK Kajang ini mempunyai agenda meletakkan Anwar pada tempat yang powerful.
Perubahan calun merupakan temporary setback. Tapi dengan Anwar diberi kedudukan yang lebih formal dan rasmi, dia masih boleh memainkan peranan menstruktur politik PR dinegeri Selangor. Ini  perlu untuk menyekat tipu muslihat golongan desperate UMNO dan BN.
Apa yang special sangat sehinnga Anwar mesti diberikan kedudukan yang formal di Selangor? Mungkin sebab Anwar lebih berpengalaman untuk mengatasi tipu muslihat UMNO. Pertama dengan memperkasakan tahap kekuatan ekonomi setiap wakil rakyat PR supaya mereka tidak dikalahkan oleh godaan syaitan puak UMNO. Bila setiap wakil PR teguh dan tegap, maka tidak adalah alahan kepaa godaan.
Maka, nilai PRK Kajang ini ialah pertama kepada PR- ia memberi peluang kepada mereka membetulkan poliik dalaman mereka. Itu sahaja yang kita perlu tahu.
Nilai lagi satu ialah yang beroperasi sekarang. Iaitu peluang untuk mendapattkan referendum mengadili dan menyuarakan bantahan yang keras kepada kerajaan federal. Beza nya, kita tidak perlu nanti 5 tahun. Ia boleh dilakukan melalui satu siri PRK.
Bertoak dari situ, jika rakyat menyokong PR di Kajang impak nya kepada negeri lain amat besar. Seluruh rakyat dalam negara ini diingatkan bahawa kuasa ada dalam tangan mereka untuk melakukan perubahan. Pemerintah yang menang teknikal hari ini, UMNO dan BN tidak boleh marahkan rakyat sebab 53% dari pengundi dalam PRU13 sudah tidak menyokong mereka.
Jadi jangan tanya, adakah Kajang ini perlu ada tidak. Tugas kita ialah memenangkan Wan Azizah dengan majoriti yang besar. Jika boleh dengan menyebabkan Chew Mei Fun hilang deposit kerana kekalahan yang demikian membenamkan MCA dan menyebabkan UMNO hilang akal.
Menyebabkan kedua kesan ini adalah perbelanjaan yang berbaloi.

3 comments:

Anonymous,  19 March 2014 at 23:49  

Salam Dato',

Sekiranya Chew Mei Fun kalah sehingga hilang wang pertaruhan, kerusi Dun Kajang pasti berpindah milik kepada UMNO utk PRU 14 nanti.
Itu merupakan berita baik buat pemimpin UMNo kawasan yang memang menantikan peluang untuk di baham setelah sekian lama MCA mendominasi kerusi tersebut walaupun majoriti pengundi di situ adalah melayu.
DS Wan Azizah memang terpuji keperibadian beliau dan merupakan wanita, isteri, ibu dan pemimpin setelah DS Anwar di humban ke penjara dan di aibkan oleh UMNO sejak tahun 1998.
Pepatah yang mengatakan " tangan yang menghayun buaian akan menggoncang dunia" di buktikan oleh DS Wan Azizah. Saya amat menghormati beliau dengan kegigihannya.Isteri dan Ibu mithali.

Semoga Allah SWT merahmati perjuangan beliau dan kegigihannya.

Semoga Allah SWT juga merahmati penumpang dan kru pesawat MH 370.

Iskandar

the mean machine,  20 March 2014 at 07:41  

Wan Azizah is un-electable because she is a mother and grandmother,says the little kid on the block,Khairy Jamaluddin.This kid is not just dumb and stupid.He is a moron.

Anonymous,  20 March 2014 at 10:38  

Where is Dr. Phua Kai Lit who did his PhD thesis on the support needed by the elderly and their immense contribution? as in this case Wan Azizah's.

who chooses many a time to speak up on many critical issues for the wellness of the nation, alongside us PK supporters, as well as campaigning for her in recognising what she and Anwar have sacrificed ( this writer's thought : that includes leaving a legacy for her grandchildren and others' future gens, the price ones have to pay to serve the People, ) and despite their age, they continue pursuing for the causes of the ordinary Rakyat for a better Nation;

( hmm ) how about Atuk & Nenek mithali, for that matter every exemplary atuk and nenek from the kampung to the pinggiran bandar to bandar who are instilling truthful good values : both the young parents, paticularly with better education comes more responsibilities to walk the awareness and convictions and they are ensuring their offsprings are practising the same benchmark - uncompromising good values : right, just and merciful towards others first as a way of life in their private capacity, is an Ayah / Atuk mithali, an Ibu / a Nenek mithali. Definitely not spooky nenek kebayan, maybe the one with the "fatty" epic hairstyle.

The spinning megaegoistic KJ has Personal head Damage for that matter kalaulah dapat PhD ( haha ) even with only a title, it is like the North Korea's leaders bedecked with a vestful ( literally ) of extremely outdated and uncivilized medals; and gelaran Maha this that, accumulated thru a regime gelled in propagandas, conspiracies, furious in corruption and brutality.

Unlike the many exemplary highly talented young and senior leaders in Pakatan who stay true to the causes of the ordinary People, KJ is a loose nut. Whilst the many writers and readers here are aligned only to integrity.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP