Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday 6 August 2014

Isiu Mudah yang Menjadi Rumit



Isiu Tan Sri Khalid ialah satu kes yang mudah- iaitu kes Khalid Ibrahim tidak akur kepada cakap boss dan tidak akur kepada keputusan parti. Boss ialah Anwar Ibrahim dan parti ialah PKR- bukan oang lain dan bukan parti selain PKR. Perkara ini kenalah difahami oleh bos dan parti lain.
Itu sahaja. Nak sibuk kaitkan parti PAS, sibuk dengan hujjah2 lain – undang2 lah, perlembagaan negeri lah. It’s a simple case of Khalid Ibrahim tidak tunduk kepada cakap boss dan tidak akur kepada parti.
Maka jalan penyelesaian nya ialah- singkir dan pecat Khalid.  Atau jika Khalid merasakan teraniaya sangat- keluar PKR. Jika mana mana berlaku, kita tidak fikir berkurangan kepada Khalid. ( we think not less of Khalid Ibahim). Kita hormat keputusan yang diambil. Tidak timbul dia khianat, atau belot atau apa. PKR tidak miskin dengan pengeluaran Khalid, dan Khalid pun tidak kaya dengan keluar dari PKR.
Ianya akan menyelamatkan kedua dua dari mendapat aib dan malu yang lebih besar.
Hanya soalan nya ialah Anwar Ibrahim , boss PKR sudah kah berbuat demikian? Yakni beri Khalid Ibrahim the marching orders? Jika belum, tidak guna kita berhujjah disini, bertekak dan bertegang leher. Tunjukkan kepimpinan.
Jika sudah, Khalid jangan fikir jawatan MB milik peribadi dia- atau dikalangan orang Pahang, mereka akan kata- jangan fikir jawatan ini bapaok awok punye.
Jika Khalid tidak mahu beri PKR kepuasan memecatnya, dia keluar parti terlebih dahulu. Dia sudah pun berkelahi secara terbuka dengan pimpinan parti- mencemuh keputusan parti. Yang dia belum lakukan ialah secara terbuka mencemuh dan membantai Anwar Ibrahim. Bab itu dia tidak perlu lakukan sebab kerja kotor tersebut sudah pun dilakukan oleh UMNO, media dan akhbar milik UMNO. Dan oleh golongan yang mesra UMNO.
Ini bukan kes tidak menghargai khidmat Khalid. Atau sebab tidak faham undang2, proses perlantikan MB atau lain2. Bukan sebab undang2 seperti yang hendak dihujjahkan oleh Faekah. Ia nya terbit sebab- daripada Faekah, penyokong Khalid Ibrahim dan membawa kepada Khalid Ibrahim sendiri - semua mereka ingat bahawa jawatan MB ialah jawatan yang dipilih secara lansung oleh pengundi. Ini perkara asas yang tidak dihahami dan enggan difahami.Campur pula dengan kesemulajadian karakter Khalid Ibrahim. Dia ingat dia  seorang sahaja yang betul dalam dunia ini.
Fakta ini juga mesti difahami oleh PAS. Mengapa mahu ambil risiko berpecah hanya kerana mempertahankan Khalid Ibrahim?
Itulah sebab nya saya menyebut perlakuan Khalid sebagai pelacur politik yang menjaja kesana sini cerita hiba dan pilu nya dianiayai dan dizalimi oleh parti dan boss nya. saya tidak kata Khalid seorang pelacur – itu olahan media mesra UMNO. Saya kata pelacur-politik – suatu term of art. Hendak buat macam mana- sememang nya cara saya tulis ialah intense.
 Beberapa minggu yang lalu saya menulis sebuah artikel mengenai isiu ini dan merupakan antara orang yang awal mengatakan, satu kemungkinan ialah mencadangkan ADUN Ijok, Dr Idris untuk jadi MB. Sama ada dia jadi MB atau tidak, itu suatu ketentuan yang akan kita lihat; tapi yang menarik ialah kenyataan nya terbaru ini. Yakni dia akan akur apa ketua dan parti kata.
Ertinya- dia orang parti dan kenyataan tersebut mengesahkan apa sebenarnya masaalah Khalid Ibrahim. Khalid tidak ikut cakap bos( bos senentiasa betul) dan Khalid tidak ikut keputusan parti.  It’s a simple case of babir dan degil.

36 comments:

Anonymous,  6 August 2014 at 10:45  

Askm n slmat hari raya tok
Dulu dh pun sy dah Kate Khalid ni jenis Kira dia je yg pandai kira2.....org lain x pandai Kira Dia ni x blh Jadi pengikut pasal selalu Jadi ketua....

Pok Li,  6 August 2014 at 13:03  

Semalam jawatankuasa tatatertib PKR telah mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada TS Khalid yang perlu dijawab sebelum 8 Ogos, dua hari sebelum mesyuarat kepimpinan PR. PKR sedang melakukan yang perlu bagi menangani masalah Khalid ini.

Yang anehnya, PAS akan melakukan solat hajat di rumah TS Khalid (di Imamkan oleh Dr Harun Din?) untuk mempertahankan TS Khalid sebagai MB. Harap2 ini bukanlah rasmi dari parti tetapi kerja segelintir ahli2 PAS yang samada tidak faham isu atau mempunyai kepentingan tertentu.

Sekiranya TS Khalid dipecat dari jawatan MB selepas solat hajat dilakukan, apakah kumpulan ini sanggup mengaku yang solat hajat mereka tidak diterima? Dan sekiranya terbukti tuduhan TS Khalid telah kompromi dalam isu air serta KIDEX dengan pelupusan hutang RM66 juta Bank Islam beliau, adakah mereka akan mengaku mereka telah tersilap langkah?

Kalaulah solat hajat itu datang dari keikhlasan;
1) mereka sepatutnya meminta Allah memberi petunjuk serta jalan terbaik untuk meleraikan isu, bukan spesifik mempertahankan kedudukan TS Khalid.
2) bukan dilakukan di rumah TS Khalid.
3) menyatakan dengan jelas samada ianya adalah anjuran PAS pusat atau PAS negeri atau kumpulan tertentu. Kepimpinan PAS juga perlu memberikan penjelasan.

Agak ironis bilamana PAS yang berdepan dengan persepsi negatif rakyat dalam isu PKR. Lupakah PAS dengan peribahasa melayu "jangan jaga tepi kain orang". Lupakah PAS dengan kain sendiri yang terkoyak di Terengganu dan Kedah?

Anonymous,  6 August 2014 at 13:17  

In countries where parities stand for elections eg UK, Japan, Germany, France India etc the party that has the majority seats will form the govt and that party will elect their man as the PM or Chancellor. If the governing party has lost confidence in its own leader as happened to Mrs Thatcher and others, they just step down gracefully. Even if the said party is in coalition with smaller parties. He was also asked to step down as CEO PNB by the late Tun Ismail and was later seen running around Anwar like a liittle poodle. He must thank his lucky stars he didnt then go into oblivion.

Anonymous,  6 August 2014 at 14:21  

Mahathir suruk AnuWar berenti dulu dia kata go to hell with it.And after that he went all over the country shouting reformasi and creating chaos all over the country as well internationally. Guess it is De Ja Vu or De Jambu or KarMa or Paku Dulang Paku Serpih........

Anonymous,  6 August 2014 at 15:44  

Kalau isu Khalid tak ada kena mengena dengan PAS atau mana-mana pihak, maka termasuk juga dengan DAP dan Tuan sendiri sebagai MP DAP untuk Raub dan Tuan sebagai orang Pahang.

Biar kami di Selangor tentukan siapa layak jadi MB kami tanpa campurtangan pihak luar. Jika PKR tetap berkeras ingin melihat Khalid diganti, maka cukup sampai di sini hayat PKR dan PR di Selangor kerana ramai pengundi atas pagar akan kembali memberi undi kepada UMNO.

Anonymous,  6 August 2014 at 15:48  

Dato

You have said your piece. Now, you should have the sense to SHUT THE F@#@$% UP and let the leadership in PKR, PAS and DAP to sit down and work this behind closed door. IF they do not even have the sense to do that or are too proud to do that, maybe you can be the sensible one to help sort this out.

No need for you to add fuel to the fire. We, voters, are pissed off enough with the immaturity that Pakatan leaders, including you, are showing in handling this issue. Calling Khalid Ibrahim 'political prostitute' a million more times would not influence the outcome but will just put you as another low-down mud-slinging politician.

You, for one, should know you have so far carried yourself much, much better than that.

Anonymous,  6 August 2014 at 16:13  

betul bos, ini kes babir

Anonymous,  6 August 2014 at 17:03  

Tahniah Datuk di atas komen yg spontan atas tindakan2 TSKI dan PAS.

Pada saya Datuk tlh membuat penyelidaikan yg baik hingga bertemu sendiri dgn TSKI bagi merisik dan melihat reaksi kemudian Datuk tlh membuat kesimpulan yg jitu.

Pd saya, Presiden PAS sekarang ini sepatutnya meletakkan jawatan sebagai Presiden sekiranya beliau lebih sayangkan PAS dari dirinya sendiri. Lagi pun beliau dah berusia lagi sakit dan lagi aula, pimpinannya dipersoalkan olh ahli jawatankuasa seperti YB Sepang.

Tahniah Datuk, atas usaha tekun insyaalhha, saya akan buat sumbangan buat rakyat di Raub bila saya dapat wang nanti.

Rgds,

Jumilah ABdul Malek
QS

IbnAbdHalim 6 August 2014 at 18:03  

Itulah suatu penyelesaian yg terbaik. Kalau ahli tak patuh arahan parti, singkir saja. Yang hairanya kenapa Pas masuk gelanggang?

Anonymous,  6 August 2014 at 18:52  

Pok Li,

Spot on Sir.. this is blatant use of Allah's name in vain by a party no less religious than the God-forsaken arabs..

Salam.

Anonymous,  6 August 2014 at 21:43  

Khalid tak mahu jawab 'show cause letter' dan terus memperlekehkan tindakan2 PKR.

Bikin malu company saja kalau tindakan pemecatan tidak diambil olih PKR. Khalid telah melampaui batasan. Kalau MB Umno berkelakuan macam ni, apa tindakan Majlis Tertinggi Umno?

Pas buat sembahyang hajat dirumah Khalid pada 9hb. Sebelum tu PKR patut pecat Khalid dari parti PKR. 'He has brought the party into public contempt, odium and disrepute'.

Anonymous,  6 August 2014 at 21:46  

Gross interference from PAS, PAS adviser and PAS President.
Not their business to even utter one word. They can make their views known only in private to PKR, but they have no right to insist in MB's position. Simply mixing up their roles and responsibilities. It's like offering a lollipop to Khalid.

Anonymous,  6 August 2014 at 22:47  

kata dari golongan profesional...sepatutnya khalid akur dgn keputusan parti?kenapa pas masuk campur?ini pun satu pelik??

Anonymous,  7 August 2014 at 01:28  

Saya setuju sangat isu TS Khalid Ibrahim satu isu yang mudah sangat. Yang merumitkan isu ialah PAS yang tidak berprinsip.Setelah suara berpakat dalam mesyuarat tiga parti, President PAS pula kata tak setuju. Apa ini ?

Pas ialah satu parti yang tidak berjaya ( a failed party); negeri yang diperintahnya pun tidak berjaya dipertahankan, sekarang pula sibuk buat kacau di selangor dengan tidak meghormati persetujuan yang dicapai bersama. Apa kata PAS jika PKR hendak masuk campur untuk menentukan siapakah patut jadi menteri besar di Kelantan ?

bruno 7 August 2014 at 07:32  

Dato,the PKR's dossier about Khalid,what dossier is this?If the allegations are true,long ago it would have been leaked out to the press or the Macc,like Sharizat's cow's condos.

The fact that it was Khalid's men who gave the dossier to the Macc proves that the present leadership of PKR is talk only.Empty barrels,orang putih lingo.This type of leaders is good,maybe for orang jaga cow's condos.MB'ship material? No way,not by a long nose.

bruno 7 August 2014 at 07:49  

We all know that Khalid is no politician,and all these years as MB he does not fool or play around with politics on his enemies.Maybe on Azmin.If so Azmin deserves it for backstabbing Khalid all these years.

So let us ask ourselves why is he stubornly hanging on to the MB'ship.Is it because of his side deals with Umno.I do not think so.He has his reasons for hanging on.What reasons I do not know.But I think bit by bit is coming out,and soon all will become public knowledge.

Anonymous,  7 August 2014 at 09:13  

Ada hikmah di sebalik kemelut MB Selangor ini. Apa yg terbuku di hati telah dikeluarkan. Sikap sebenar sebahagian pemimpin telah kelihatan. Kalau semua letak kepentingan rakyat di hadapan, perkara lain kemudiannya, perselisihan tak berpanjangan.

Anonymous,  7 August 2014 at 09:21  

SHUT THE F@#@$% UP ...

Bezakan di atas dengan sumbangan "anakSelangor" - 5 Aug 2014 20:48(5 AUGUST 2014-PAS Risks Implosion because of Khalid Ibrahim). Dah tentu kita mengecam siapa antara kedua-dua ini yang benar-benar inginkan penyelesaian kepada masalah-masalah politik yang melanda negara kita. Apakah tabiat inilah selalu nak SHUT THE F@#@$% UP kepada orang yang tidak sependapat dengan kita berleluasa di bumi Arab sekian lama telah mendorong dan mengilhamkan, tanpa disedari oleh pihak berkuasa, golongan ISIL — yang diSHUT THE F@#@$% tersangat lama hinggakan manusia biasa boleh 'morph' menukar wajah menjadi manusia luar biasa: silakan ke "Isil ugut hancurkan Kaabah, lapor media" - https://my.news.yahoo.com/isil-ugut-hancurkan-kaabah-lapor-media-turki-043505067.html

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang baik itu budi
Yang indah itu bahasa

Sekian, terima kasih.

Anonymous,  7 August 2014 at 13:18  

Dato, just received news that PAS syurga council backs Khalid as MB.
In the first place, this syurga council is already in breach of their own etiquette and rules. Their meeting was rushed and hurried to be before the PAS leadership meeting on Aug 10.
Why all the hoohaa fuss and haste in declaring to the public? One could understand if Khalid is a PAS member. Hadi and Nik Aziz are being used and pulled by their noses. Serves them right! First rule, DO NOT INTERFERE in other political parties, especially in your own coalition. Now, let them reap what they sow. Kelantan has dirty water, they are now muddying the waters in Selangor. Why dont PKR and DAP also hold their own meetings and say they support someone other than Hadi to be PAS chairman, give them a taste of their own medicine.. Two can tango, man.

Anonymous,  7 August 2014 at 13:48  

khalid tak sign undated letter to resign what to do

Anonymous,  7 August 2014 at 14:06  

PAS thank you but no thanks. You are just being a busybody. Now leave us in peace to sort out our own affairs. Better watch out for Hadi and his kind whose ways will bring PAS down to their knees to UMNO. That what you want?

Anonymous,  7 August 2014 at 14:39  

Aneh!
Bukankah Majlis Syura Ulamak berfungsi untuk hal-hal mengenai "dasar" perjuangan PAS? Apa kena-mengenai isu MB Selangor dengan dasar perjuangan PAS?

Nampaknya Muktamar PAS akan datang perlu membincangkan semula Perlembagaan Parti khususnya berkaitan dengan peranan dan keanggotaan ahli Majlis Syura Ulamak. Ia perlukan penilaian, penelitian dan pemerkasaan semula.

Anonymous,  7 August 2014 at 16:37  

Isunya simple...Pas tak nak peliwat jadi PM..tapi ramai yg tahu sidia tu peliwat tegar tapi dok sokong....berpijaklah pada kebenaran

Anonymous,  7 August 2014 at 16:59  

Apa lah kamu ni? Accept the fact you guys are worst than umno. Anwar is a dictator so is your boss Lim Kit Siang!! Malu lah. Cakap berdegar degar kutok umno walhal parti kamu macam sial!!

Suci Dalam Debu 8 August 2014 at 00:20  

Babir sungguh TSKI. No man is indispensable.

Time to go gracefully TSKI, please.

Jong 8 August 2014 at 01:19  

I agree with Anonymous 15:48, and Sak this time, I think you deserve every word he uttered!

Malaysian electorates are fedup to the teeth at the way they humiliate MB Khalid; it's despicable, unnecessary, full of venom and overdone! Khalid Ibrahim may not be the ideal MB but at least he had delivered what was expected of him. Being 'kurang ajar' is not the way.

Anonymous,  8 August 2014 at 08:19  

Pas tak pernah pandai berpolitik dr zaman dulu lagi, zaman moden ni pun gagal perintah negeri lebih dr satu penggal. Kedah dan terenggahu. Di kelantan pasal TGNA ada. Selepas ni kita tak tahu. Di selangor pun Pas cuba jadi pak pandir, sokong org yg tak dapat sokongan parti dia sendiri.cuba srh TS Khalid msk Pas jd MB Pas.apa kata penyokong Pas kalau TS Khalid tak ikut arahan parti Pas nnti..

Anonymous,  8 August 2014 at 09:53  

Kena faham...condition BN n PR tak sama. Hubungan PR hanya pakat2 saja belum ada satu dasar yang jelas dan not binding seperti BN.

Muafakat tu penting sesama PR bukan buat keputusan sendiri dan paksa orang lain terima.

PAS rasa Khalid teraniaya unless proven guilty. Soal integrit adalah persoalan baru kerana isu Khalid bukan isu baru kerana masalah perebutan kuasa dalam PKR sangat jelek. Sehinggakan isu pemilihan dalaman parti pun belum selesai lagi. Apaaa daaa..

Bagaimana PAS perlu jawab pada ahlinya sekiranya PAS melihat Khalid dizalimi dan tidak diadili secara adil. Adakah ianya berbeza seperti isu Anwar yang dizalimi oleh Mahathir dulu.

Anonymous,  8 August 2014 at 13:37  

wow, really appears the MB Khalid is acting more like a ruler, God ! He shows he is above all rules and laws, wants to change the disciplinary date to Aug 15 (is it because the PAS meeting was changed to Aug 17). He is making use of PAS to further his own ends, and PAS poor lamb is now under his influence.

Anonymous,  8 August 2014 at 22:33  

Insyallah pas akan kecundang di tapak kaki umno. Mcm dato asri...

Anonymous,  9 August 2014 at 01:03  

PAS yg lebih2 dlm isu MB Selangor dgn penampilan yg merapu2..PAS trenganu n tentawi contoh terbaik bila berlebihan dos pil kuda. No wonderlah dulunya PAS ditakrifkan Parti Kampong.

Anonymous,  9 August 2014 at 09:02  

Pok Li, thank you for the three points under, "Kalaulah solat hajat itu datang dari keikhlasan".

That sums the emotional reaction of some people who are ever ready to invoke all things akhirat for all things duniawi when and where they like, but the public are not so easily distracted anymore

Anon Aug 22:33, may not be all that wrong.

Anonymous,  9 August 2014 at 11:43  

kami hanya wala pada anwar si anugerah tuhan walaupun kami nampak bodoh dan terpaksa dicucuk hidung

Anonymous,  9 August 2014 at 17:35  

Khalid is doing what Anwar did to Mahathir


So why does Anwar think he has every right to sack Khalid when he is of the opinion that Tun Dr Mahathir had no right to sack him? And why should Khalid not fight Anwar to keep his post when Anwar, too, fought Tun Dr Mahathir to keep his post?
On 1st September 1998, Anwar told Tun Daim and Tun Dr Mahathir to go to hell and that he would not resign. Now Anwar is being told the same thing, 16 years later almost to the day.

After he was sacked, Anwar sued Tun Dr Mahathir and tried to get the court to rule his sacking illegal so that he could be reinstated as an Umno member and the Deputy Prime Minister of Malaysia.

Anwar forgot that the post of Prime Minister is mentioned in the Federal Constitution of Malaysia whereas the post of Deputy Prime Minister is not. This means while Malaysia must have a Prime Minister, the Prime Minister, on the other hand, does not need a Deputy (or he can even have three deputies or more if he wishes).

While PKR, headed by his wife, was fighting in the elections Anwar did not become a member of the party and continued fighting in court to try to get back into Umno plus get back his post he was sacked from.

Anwar did not want to join PKR yet at that time because in the event the court rules in his favour then, as a member of PKR, he would be disqualified from rejoining Umno. Only when the court ruled that his sacking was not illegal, which means he has exhausted all legal channels, did he join the party and became its de facto leader.

So why does Anwar think he has every right to sack Khalid when he is of the opinion that Tun Dr Mahathir had no right to sack him? And why should Khalid not fight Anwar to keep his post when Anwar, too, fought Tun Dr Mahathir to keep his post?
Raja Petra Kamarudin
http://www.malaysia-today.net/khalid-is-doing-what-anwar-did-to-mahathir/

Anonymous,  11 August 2014 at 18:08  

Fuckatan Rakyat!!Your days are numbered.... eat your heart out Arip and you be out of a job soon!!!

Anonymous,  13 August 2014 at 20:34  

PAS is like a man who leaves his car unlocked and prays to Allah to protect his car from being stolen instead of fixing an anti-theft alarm system in his car and locking the car doors. This is the PAS mentality.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP