Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Thursday 3 October 2013

Jalan ke Kemakmuran Ekonomi-2



Saya memberi pandangan yang ikhlas disini. Walaupun saya ahli DAP dan ahli parlimen Raub, saya juga berminat untuk melihat ekonomi orang Melayu maju dan meningkat. Perasaan ini bukan monopoli orang UMNO sahaja. Matlamat sama, tapi saya berbeza pendekatan. Saya juga  melihat masaalah ini dari kaca mata seorang ahli ekonomi. Walaupun saya tidaklah tahu segalanya, saya ada sedikit kefahaman mengenai masaalah ekonomi orang Melayu dan ingin memberi sedikit sumbangan dalam bentuk pemikiran.
Saya hanya perlukan pembaca menilai penulisan ini secara berlapang dada. Hendak sokong UMNO , teruskan tapi biarlah kita sekurang kurang nya bersama sama sepemikiran meningkatkan ekonomi negara dan ekonomi bangsa Melayu.
UMNO percaya kepada konsentrasi kuasa dan perancangan pusat. Mereka mahu memilih yang menang dan yang tewas. Tapi sebenarnya UMNO memilih kawan dan mencipta ramai musuh. Kawan mereka ialah Melayu yang terpilih- golongan PUTERA dari BUMIputera dan golongan elit, kenalan dan sahabat handai. Mereka inilah yang kita gelar kroni. UMNO mengamalkan kroni kapitalisme. Ini memsunahkan orang Melayu kerana ianya mencipta segelintir Melayu yang kaya raya yang menguasai sumber pengkayaan manakala Melayu terbanyak terpinggir. Ini yang saya tentang. 
Yang terpinggir inilah yang menjadi musuh dan memusuhi UMNO.
Tidak adakah pembaikan yang berlaku sejak UMNO memerintah? Tentu ada. Orang Melayu secara keseluruhan nya mengalami pembaikan dalam kehidupan mereka. Kita pun ada success stories juga. Saham yang dikeluarkan oleh PNB dinikmati oleh jutaan orang Melayu. tahniah kepada mereka. Tapi bukankah ini berjaya kerana kita telah meletakkan sumber pengkayaan secara lansung dalam tangan mereka? yakni kita memberi mereka modal dalam bentuk pendanaan dari bank2 untuk membeli saham2 terbutan PNB?
Lihat apa jadi jika mereka mengurus secara lansung sumber pengkayaan yakni pemilikan saham? Mereka menjadi lebih senang.
Jadi mengapa kita tidak pakai prinsip yang sama jika kita lihat cara ini membawa kejayaan? Iaitu meletakkan sumber pengkayaan secara lansung kedalam tangan yang mahu dikayakan?
Yang jadi musuh UMNO ialah rakyat yang dipinggirkan. Sekarang jumlah yang terpinggir 10 juta orang Melayu yang berpendapatan sangat rendah, kurang dari RM1500sebulan. Mereka tidak ada kerja tetap dan tidak ada sumber pengkayaan dan penciptaan kekayaan. Kenapa tidak berikan sumber ini secara lansung kedalam tangan mereka dan ajar serta latih mereka membangunkan diri? Kenapa mesti kita bangunkan bagi pihak mereka dan atas nama mereka menjustifikasikan segala nya?
Isiu didepan kita ialah sama ada kita mahu laksanakan command control economy atau ekobomi pasaran bebas dimana penggiat ekonomi bebas melakukan apa yang mereka layak lakukan?
Orang Melayu memerlukan pembebasan dan creative control keatas apa yang mereka mahu lakukan , bukan kita ujudkan pula orang tengah untuk mentadbir hidup untuk mereka. Berapa lama kita mahu lakukan demikian? Mahukah kita mengekalkan orang Melayu kebudak budakan?
Bila ekonomi gawat, keadaan tidak bagus, kos hidup meninggi, pendapatan kurang, cukai dinaikkan, imbangan pembayaran kian berkurang, sabsidi ditarik, kerajaan akan menyalahkan faktor2 luar. Faktor utama yang dipersalahkan tentunya system pasaran bebas.  Para pemimpin UMNO bila gagal, menyalahkan system pasaran bebas.
Orang macam Ibrahim Ali tidak suka kepada pasaran bebas. Kenapa? Sebab pasaran bebas itu juga akan membawa kepada kemerdekaan peribadi dan minda dan pengurangan ketergantungan. Bila ini terjadi, kapasiti untuk suatu kumpulan mengawal mereka yang merdeka minda akan sukar. Itu sebab Ibrahim Ali tak suka. Orang yang mahu mengontrol dan menguasai orang lain, tidak akan suka pasaran bebas. Mereka suka kepada konsentrasi kuasa dan perancangan pusat. Sedangkan yang mengamal perancangan pusat adalah negara komunis dan sosialis ekstrim. Semua negara dalam dunia sudah pun menuju kepada system pasaran bebas. Negeri Cina pun dah jadi kapitalis dan berjaya mengeluarkan jutaan rakyat dari lingkaran kemiskinan.
Tapi beza dengan negara yang mengamalkan system ekonomi perancangan pusat. Semua nya dikawal oleh pusat. Dengan cara itu mereka akan control minda orang Melayu. Oleh kerana itu, ramai yang sambut baik Plan Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera kerana ianya satu lagi langkah untuk mengkonsentrasikan kuasa dan merancang ekonomi dari pusat. System yang UMNO sukai lebih mirip kepada system sosialis dan komunis.
Tapi kalau kita kaji keadaan ekonomi yang buruk, sebelum keburukan itu terjadi, beberapa dasar yang dijalankan oleh kerajaan lah yang menyebabkan keburukan keadaan ekonomi.
Apa kah perkara2 tersebut? Perbelanjaan yang tidak terkawal satu darinya. Pembaziran. Rasuah, ketirisan. Penipuan belian kerajaan. Semua ini meningkatkan perbelanjaan kerajaan. Sabsidi kepada sector yang tidak kena pada tempat nya. perbelanjaan boros oleh kementerian.
Hutang negara kita sudah meningkat kepada paras bahaya. 2013, hutang sector awam yakni hutang oleh kerajaan akan mencecah RM546bn. ini sudah hampir sangat dengan siling 55% GDP kita. Itu kita belum campur dengan jaminan kontinjensi yang kerajaan buat. Ianya melepasi angka RM100bn.
Rasuah meningkakan kos menjalankan urusniaga. Undang2 yang tidak meyakinkan orang ramai.  Semua ini menyumbang kepada keburukan ekonomi.
Perkara yang kita kena faham seawal ini ialah, keadaan ekonomi itu bergantung kepada dasar yang dijalankan oleh kerajaan. PM Najib kata mari kita jadikan rasuah suatu perkara sejarah. Tapi dengan penularan rasuah, salah guna kuasa, penirisan, pencurian , semua ini bukan jadi sejarah lampau, tapi menjadi sebahagian sejarah yang akan terbentuk. kalau kita tidak ada budaya membenci semua bentuk salahlaku, maka selama itu lah kita akan dirasuk rasuah.
Kalau kita benar2 mahu membantu rakyat, janganlah kita menghakmilikkan salah laku. Salah laku mesti dihukum bukan dipertahankan. Apabila UMNO dan penyokong kerajaan menghakmilikkan salah laku, mereka terpaksa berhempas pulas menegakkan benang basah. Bila kita claim ownership over a wrongdoing, kita akan anggap sebarang teguran sebagai serangan personal kepada kita. Sikap seperti ini tentulah tidak baik untuk menyelesaikan masaalah pokok. Sesiapa yang menghakmilikkan salah laku akan kelihatan sebagai menyebelahi pihak yang melakukan kesalahan dan sebagai menyokong salahlaku. Ini masaalah besar pimpinan UMNO.
Kita kena pakai 3 prinsip dalam mengurus ekonomi kita; (1) menggunakan system pasaran bebas (2) mengukuhkan system imbuhan atau rewards system dan (3) pengurangan penglibatan kerajaan.

12 comments:

Anonymous,  3 October 2013 at 22:41  

Tahun 2007, Mentri yg menjaga felda telah cdgkan supaya felda melabur di US dgn mengambil aleh Twin River Tech. Kemudian felda diarah bina kilang utk canola di Canada. Operasi business luar negara ini dijaga oleh FGV. Masuk tahun 2010 fgv rugi hampir rm400 juta, lalu dicdgkan fgv go for listing. Ekuiti felda dlm semua sykt & fgv dilupus. Nilainya lebih rm4 billion. Aset felda bertukar tgn sekelip mata. Pelaburan luar negara terus rugi dan tiada tanda pulih dlm waktu yg singkat. Saham fgv jatuh sbb fgv hanya meniaga atas angin & tidak punya aset. Pelabur luar tak minat beli saham fgv kerana no confidence. Operasi di US Canada terus rugi dan kabarnya sudah mencecah rm600 juta? Dlm Parlimen UMNO dok bangga peneroka kaya sbb ada saham dlm fgv dan dpat durian runtuh. Tetapi senyap2 fgv merancang nak take over equity Koperasi Permodalan Felda 51 percent dlm felda holdings. This is the only way to push share price & to control business in felda holdings. FGV tenat & no choice korbankan apa saja, waimah harta peneroka...harta org Melayu. KPF adalah milik peneroka yg saban tahun membayar dividen mewah 15percent. Kalau KPF dipaksa lepaskan pegangan kpd FGV, apa lagi yg tinggal? Pelaburan peneroka yg nilainya billion lupus & menjadi milik awm. Sudah lah asset felda pun ditibai, apa lagi yg tinggal? Ini lah dasar Najib yg tak cerdik & mengkhianati hak Melayu...

Anonymous,  4 October 2013 at 05:13  

Sila rujuk kepada tulisan dr mhod assri....bukan kurang jubah tapi kurang amanah....walaupun sya bukan islam tapi sya sangat setuju dengan pendapat beliau...semua ketua hendaklah berlandaskan amanah dlm pentabiran kewangan dan harta benda negara....!!!!

Anonymous,  4 October 2013 at 07:59  

Isa samad said ' others govern link co (glc) also purchased property abroad'. Is felda glc? Felda totaly not glc...its govern body ( badan berkanun penuh Kerajaan ). Bole ke felda niaga sbb Hj Najib buat policy GRIB dlm ETP. Masuk akal kah apartment buruk harga £98million? Brape komisen bayar pada friendly broker? Dato Sak org finance & econ...masuk akal ke felda beli cash rm500mil? Agak2 30 tahun bole cover balik modal? Ini duit siapa beli apartment di London kalau bukan duit rakyat. Isa samad nak bertanding umno. Mesti nak pakai modal byak. Itu friendly broker la...org umno dah mula singgah london dan tinggal apartment felda...faham2 la.. Rumusannya pemimpin umno ni dah makin kelahap & buruk lakunya sehingga gadai harta rakyat. Dulu kata dasar GRIB, felda tak bole niaga, skrg atas nama umno...semuanya bole. Jadi, policy Najib nak majukan Bumi semua gimik saja..

bumi-non-malay 4 October 2013 at 13:34  

Tiba2 Mukriz kata dia akan tolong sekolah Cina kat Kedah.... Najib Kata...Kita perlu berkerjasama dengan negara Cina...Sultan Agong UMNO kata Chin Peng boleh dikebumikan kat Malaysia kat Nordin top........

O I C......rupanya Presidnet China datang ke Malaysia.....tak ada cakap negatif langsung kat semua iklan, berita UMNO racist selama 3 hari lawatan.......patutlah melayu sedar....semua ini Permainan Sultan UMNO untuk tipu negara Cina Labur kat Malaysia....APA LAGI CINA MAHU??!!!Mana teriakan itu....lepas PRU??.....Baru sedar mereka adalah orang Suruhan Sultan UMNO racis........UMNO Penghina Islam dan Tamadun Melayu.....

Anonymous,  4 October 2013 at 13:47  

dato,


tolong la jgn block comment nie, aku tulis ini pasal aku rase apa yg betul. dengan kemampuan yg dato ada. tak sepatutnya menjadi seorang MP jer dalam DAP, there is more you an contribute!.

tolong tubuhkan NGO, parti lain.. yg bukan pro BN, buat macam itu WONG TAK. aku rase ko boleh buat lebih byk lagi, pasal kemampuan ko mungkin diikat dalam DAP.

Anonymous,  4 October 2013 at 22:51  

Salam 4 Oct 2013 13:47

Tak perlulah nak ajak Yg Berkidmat Dato Sak tubuhan ngo... byk2 ngo melayu pun atas topeng kepentingan sempit, esklusif, agama... biarkan Sak join barisan pioneer Melayu yg bermaruah, ikhlas, jujur, berakal, menjadikan agama sebagai way of life, fair and honest service to all, to build multi- level collaboration sertitude relationship and parnership utk kepentingan Melayu kita, bersama Cina serta India - bangsa Malaysia - dlm DAP.

Dlm sedikit tahun lagi setelah meneliti keikhlasan Melayu, ramai cerdekpandai Melayu yg berintegriti serta boleh collaborate in multi diversion untuk pembangunan Melayu, serta rakyat Malaysia, no race, no nation, regardless how developed a nation is, look the UK are expanding their retail services in our nation, they want to create businesses, create jobs for us _ Malaysians in big magnitude as well as for their business people, they spend their money here, that is surely not loop - sided unlike the corean companies, they do businesses here, earn big here, set up their own corean abc to z shops !! Ahhahha how much million rm was k pop paid by our kerajaan to meraikan Hari Kebangsaan kita, 2013 kenapa pulak korea tak jemput kumpulan budaya kita, bayar kumpulan kita berjuta- juta rm utk perform di corea bila mereka menyambut hari kebangsaan mereka ? lucu sungguh, real suckers.

No developed nations and people can live in isolation in today's seamless world, cuma UMNO serta barisan NGO UMNO yg nak terus memperbodohkan Melayu kita, tapi ramai Melayu dah celek, sebab itu kita langsung tak faham the senseless justifications of pemimpin2 serta penyokong2 umno, bukan bodoh seperti alleged by their mercenary cybertroopers, sebaliknya kita dah sgt cerdik, dah lama mula byk analyse, byk reflek, byk compare and contrast dlm kritikan membina semasa di luar negara... byk menyelami blog2 cerdikpandai yg berintegriti yg mendedahkan keadaan yg dah parah dlm kritikan mereka ( cuma UMNO terus angguh, elit serta defensive ) kemudian berkongsi pengalaman bila menjejak kaki ke tanahair Malaysia.

Life is short, even if it is a span of 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 years, hence live it well, and right, in a flash of return to the past and future time zone, in the " time " hopefully Allah is well pleased, Allah alone can't be fooled by any mortal, status sampai ke langit haha. Salam.

Anonymous,  5 October 2013 at 08:03  

harus ingat NGO ada jenis yg sampah, jgn buat NGO macam kayu Jati, PERKOKSA ala katak, buat NGO yg ber pengaruh positive..

aku tak nampak apa apa yg dato boleh buat lebih kalo dalam DAP, sangat limited....

bagus team up sama comrade ko aspan .. strike again!

Anonymous,  5 October 2013 at 11:50  

Foreign consultants hired ? We certainly do not lack Brains and Talents !

umnoo leaders, with all the power, loops and curves, abuses, the rural voters who choose to be blissfully blinded and reprogrammed, and rakyat’s money, it is evidently pointless that I wrote, on a few occassions, about a half and a year ago to forwarn about outsourcing our jobs and business opportunities thereby leading to qualified Malaysians with vast expertise, professional experiences and innovation losing out to foreign consultants, many of whom are young with glossy resumes, they do not relate to the majority of the multiracial Malaysians’ early and the present daily struggles.

The foreign consultants are paid super top - USdollars and perks as now being discussed in Dr.Dzul’s blog : The outsourcing of Malaysia – If you are Malaysians, please read !
I dread thinking about the far-stretched consequences and pitfalls in allowing foreign lawyers setting up their base here, first to protect the “ so - impressive companies ” set up by cronies of umno- bn, foreseeing, in the event of massive failures, the rakyat’s money will be used to pay out huge compensations plus interest rate , the loss of much invaluable time in filing lawsuits and trials, on top of that paying their consultation fees. More will come with the US govt shutdown, no ?

Itulah hanya elit Melayu yg boleh belajar English, konon kurang Melayu, kurang patriotik, tapi sebenarnya kurang berfikiran luas, konfiden serta matang, ya lah.

That is also the result of kebencian and suspicion in suppressing and eliminating the non Malay brains amidst us in their respective fields to work together with the mindful, sincere Malays with integrity to check and balance dealings in companies, GLCs, in bringing healings, creating innonation and developing this nation together in the fast track.

Why do non Malay lawyers trained here and abroad find themselves and their private practice having no access to huge files of cases for past years ? How is their practice sustainable, knowing that the private sector contributes huge proportion of the taxes to pay for civil services and their employees’ monthly salaries and retirees’ pensions.

Does it not erase logical thinking and infuse absurdity for Khazanah Nasional and government-linked companies in hiring foreign consultants ( not surprisingly in the foreseeable days ahead, a list of foreign lawyers and partners as well, self – interest collaboration ?

We certainly do not lack brains in this nation. It is just about who ones know, if without substance, dapat projek beratus juta rm, suruh foreign consultants buat.
Admittedly putting up quick, efficient and transparent measures to eliminate these forecoming pitfalls is not an option.

So is MALAYSIA outscourced ? If you can’t beat the crooks, join them, or better still, reward them datukship, etc, to mat salleh, to pump collagen into the medals after the “ award”. If massive CPRs and massive sustainable jobs and businesses are created for Malaysians through the decades, time - tested, the recipents are humble and mature, then the award carries merited respect.

Itulah org kampong nak terus sokong umno.

Anonymous,  5 October 2013 at 17:18  

I really hope new motivational articles to change the malays mind set are written and propagated. The objective is to change the malays attitude to be that of korean.I have done that so do can the other malays. I was a poor kampong boy. To sustain my life I joined the army. Through thrifty and self learning of entreprenaurship,I resigned and started my own business with my own saving. Today after 28 years in business I manage to create 120 jobs in my company.

Anonymous,  5 October 2013 at 20:18  

5 October 2013 17:18

Tabik Spring, semoga you senantiasa diberkati Tuhan dengan kemurahan rezeki serta pekerja yg committed kerana you create massive jobs for others. No, Malays and Malaysians certainly do not have to aspire to be like the Coreans, you are privileged not to have deep knowledge about their private mindset and business culture - they aspire to be the new superpower - greed aplenty in every aspect in world, even Obama is clueless and blinded huh by what elements ?

Check it out from Malaysian victims why some of their joint ventures with them had failed as the latter dish out believable excuses - financial constraint from their HQs, fold up then take the clients and suppliers and set up their sdn bhd money churners and suckers in a new neighborhood, pay slightly more than peanuts, but enslave Malaysian employees into long hours of work to make their investment worthwhile, they remit how massively back home, how much hundreds of millions USD do they spend in Malaysia to prosper us, the host country and thy neighbors ?

To be fair , there are some civil conscious of them here, this small number hopefully will increase, hopefully this post will set them into deep reflection mode and become super better exponentially and fast, relinquish their superegoambition, egopatriotism to edge fellow Asians out,

And the elite of coreans ( cam elit Melayu ) here are giving their leftovers and loose "won" and rm doing charities to make themselves look good. The successful Chinese, like it or not, they are the time- tested philanthropists, the common Chinese, many will donate generously ( mungkinkah pasal itu Tuhan Yang Maha Adil byk menabur belas kesian terhadap mereka dlm segala struggles mereka )

This dishing out the inferior things by elite coreans here to the Malaysian poor, has to go; even Obama listens to their cues and bows to their conductors.

Melayu tak payah nak terikut - ikut their greed for materials, sebaliknya kita reawakened, ambitious utk jadi pandai, tekun, jujur, sgt berdisiplin, frugal, ( haah kenalah buang sikap biar papa; mula semaikan azam baru -takut nak commit grafts, buang sikap jaguh elit : biar berhutang, commit grafts, suppress others dlm mencari rezeki, asal bergaya dgn medals serta luxury brands , kita kenalah lebih bermaruah dgn belas kasihan serta keikhlasan bekerjasama dengan fellow Malaysians as commanded in the agama dlm segala yg baik - baik untuk kepentingan negara serta semua insan, itu dah cukup selamat - bermula dlm penghijrahan dari bumi ke akhirat, no ? YES.

My uncle shared there was one Malaysian businessman who donated 1million RM, years back, during the North Korean famine. So the doing good massively forward - in creating highly paid jobs and increase importing our products as the host country, and Malaysians need to be addressed, in lightning speed.

Anonymous,  6 October 2013 at 12:14  

Ok agreed with dato sak. Come on Malay wake up. drop everything with UMNO and let DAP with dato sak manage your politic and economic for your benefit. Right dato'

Anonymous,  7 October 2013 at 08:18  

we are talking all these but cant we do anything to change these...

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP