Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday 6 January 2010

Siapa yang hipokrit pak sheikh?

Perkara yang kita khuatiri sudah berlaku.

Masyarakat Melayu yang berugama Islam, merasa resah. Mereka tidak puas hati. Kali ini kalimah Allah yang sebati dengan agama mereka di kongsi bersama. Kepada orang Islam, Allah bukan hanya suatu kalimah. Ia mengandung erti yang mendalam dan lebih luas.

Ada matlaon yang sudah berani berkata- Allah is God to Christians and Muslims.

Jika 'fahaman' kalimah Allah ini sama, mengapa orang Islam marah menggila bila ada orang Melayu/Islam nak peluk agama Kristian? Bukan kah kita boleh kata- tak ape lah, sebab Allah dan pengertian nya sama dalam kedua dua Agama ini. Semua berasal dari Ibrahim.

Isi lagi penting. Zahir dan luaran tidak penting.

Anwar Ibrahim boleh menyebut, jika banyak sangat soal mengenai perkara ini, kita hipokrit.

Orang Melayu/Islam tidak pernah menegah padri atau mubaligh Kristian mengembangkan Agama mereka. Tidak ada perutusan mahkamah yang melarang mubaligh Kristian mengembangkan agama mereka.

Memang benar pula, bahawa terdapat undang undang mengharamkan bertukar agama dari Islam ke pada Kristian. Tapi penghukuman di jatuhkan keatas orang Islam yang masuk kristian, bukan penghukuman di lakukan keatas pengembang agama Kristian.

Kenapa? Ternyata penegahan demikian terjadi, kerana dua agama ini berbeza dan walaupun kristian di benarkan menggunakan kalimah Allah, idea di sebalik nya berbeza. Penggunaan kalimah yang sama, tidak menjadikan Christianity sama dengan Islam.

Ini yang orang Melayu tentang. Bukan hak paderi dan mubaligh mengembangkan agama mereka.

Jangan kita jadi hipokrit- Christianity as we know it at present is not accepted by Muslims as a true revealed religion. This is a fundamental belief in our faith. No disrespects to God fearing Christians, and if Christian want to disbelieve Muslims, that is entirely their right and we shall not deny them this right.

Let's not be hypocritical about the perception of Muslims on Christianity. It is Anwar Ibrahim who is living a life of hypocrisy.

Bila orang Melayu resah dan bertukar pula jadi marah, ianya bukan penentangan keatas kebebasan beragama. Isiu ini mesti kita jelas. Orang Kristian mahu kristiankan orang bukan Islam- they can go ahead. Nak rendam dalam air, nobody yang akan melarang.

Itu perkara pertama. Kita khuatir ia nya akan menimbulkan keresahan dan kegelisahan jadi amarah yang tidak dapat di bendung. Keamanan jadi mangsa.

Ini bukan soal reaksi knee jerk atau bayangan kita orang Islam kurang yakin pada diri sendiri.

Adakah kita membuktikan kita manusia yang yakin dengan membenarkan apa pun di perlakukan keatas Agama kita? Itu cara yang dangkal mahu membuktikan bahawa kita golongan yang yakin dan berlapang dada. It is as though Islam needed some accreditation from others to certify that its adherents are confident and knowledgeable people. That's a most imbecilic stand.

Kedua, kita khuatir terjadi penjejasan dan kecederaan keatas aqidah. Sebab perkara yang asal nya mengenai perbalahan keatas kalimah, kemudian nya menjadi kekacuan dalam aqidah.

Sebagai contoh, sudah ada orang memproklamirkan bahawa Allah Islam sama dengan Allah Kristian. Lihat? Dari kontroversi keatas kalimah, ianya telah pergi beyond simple terms and nomenclature.

Sebab idea orang Islam megenai Allah tidak sama dengan idea orang Kiristian mengenai Allah. Kepada orang Kristian, Allah hanya bahasa.

Kalimah Allah adalah kata Nama buat Zat Allah yang suci yang di namakan oleh Zatnnya sendiri. Ia bukan nama yang di beri oleh orang Arab atau Muhammad SAW untuk Tuhan. Tiada siapa yang mampu menamakan Tuhan mereka kecuali Zat yang Agong memberikan nama itu kepada kita.

Nampak? Jadi apa yang kita lakukan bila melalui mahkamah, kita membenarkan suatu golongan menamakan Tuhan mereka Allah? Yang terjadi ialah kita mansuia menamakan Tuhan. Kita manusia yang banyak dosa dan tidak sempurna ini pulak yang pandai2 dan gatal berikan 'nama' kepada Tuhan kita.
dan bila kita yang Islam merelakan pemberian nama kepada Zat yang Agong, adakah status kita sama dengan Allah? Membenarkan pemberian nama bererti kita bersubahat!

Semua nama Tuhan setiap agama di sebut mengikut keupayaan bahasa masing masing. Orang Inggeris mengenali Tuhan mereka dengan bahasa mereka. Orang Hindu dengan bahasa mereka. Orang Arab dan lain2 bangsa semua menamakan Tuhan mereka dengan kata nama yang mampu di capai oleh bahasa mereka.

Tapi dengan nama sahaja, yakni yang di berikan kita oleh manusia, tidak akan mampu menunjukkan dan memahamkan kita mengenai Zat ketuhanan. Kerana, nama yang kita manusia berikan menyerupai makhluk itu sendiri.

It is God who gives us His Name, not the other way round. Muslims must be clear on this.

Sekarang, apa jadi kepada kita orang Islam bila membenarkan nama yang Zat Agong berikan untuk Nya sendiri , di beri pula oleh manusia.

Jadilah kita Tuhan?

15 comments:

Are You Gonna Go My Way,  6 January 2010 at 15:29  

Sikit jer aku nak komen kat sini, ALLAH memang lah tuhan semua orang....itu tak sapa nafikan tetapi untuk orang yang kenal ALLAH saja..orang islam sendiri pun banyak yang belum kenal. Yang kita risau ni adalah orang2 yang belum kenal...jadi kompius nanti.

Salah angapan orang2 Islam adalah mereka ingat Islam ni automatik from birth..bila dilahirkan oleh ibu bapa muslim. Itu baru islam keturunan bukan Islam batin lagi. Nabi muhamad berusaha beramal berpuluh tahun sebelum sempurna Islam nya. Kita dah sempurna ke ? Nik Aziz dah sempurna ker? Anwar dah sempurna ke?Kalau setakat ritual jer penuh itu belom sempurna lagi..pakai serban pun belum sempurna lagi...Nik Aziz dah kenal Allah ker? atau asyik wallahualam jer ..dia sendiri tak konfirm. kalau tak konfirm..camner aku nak ikut dia ke syurga. Tempat dia pun tak terjamin lagi. (tapi dia boleh jaminkan org tu masuk neraka..haha)

Pakailah nama Allah....dengan syarat dah kenal dia (which I doubt)...becoming a muslim is a process...not automatic...

Aku nasihat kan pada semua orang2 Islam...berdoa lah dengan satu doa saja iaitu "YA ALLAH AKU NAK KENAL KAU" lain2 doa nak masuk toilet ke, nak naik gaji ke , nak dpt jodoh ke..tak payah buat( kita nak perhamba kan Allah ke? kita sebenarnya hamba bukan dia)....because that doa alone will supersede other doa....and Allah will take care of the rest....

Anonymous,  6 January 2010 at 16:03  

Tersentak jap dengar nasihat Are you Gonna Go My Way. Doa "ya Allah aku nak kenal kau"...itu datang dari mana???

Kita ni hamba Allah, yg perlukanNya setiap masa. Semua doa2 yg diajarkan rasullulah SAW harus jadi amalan kita.

Semua yg kita buat, setiap langkah kita, hidup kita, kerja kita, hiburan (yg berlandaskan syariat) adalah kerana Dia. Bila masa pula doa kita padaNya menjadikan Dia hamba kita?

Berpeganglah kepada Quran dan Sunnah, bukan kepada pengajaran yg boleh membawa kita lebih jauh dariNya.

Macam2 masalah dan kesalahfahaman berlaku akhir zaman ni...

Are You Gonna Go My Way,  6 January 2010 at 16:43  

Bro Anon at 16.03,

I dont expect you to understand..Awal agama adalah mengenal Allah..

Since you yourself are anonymous..hell you dont even know who you are..

FYI Dato's blog is for people with brain and know how to use it...

you can always go to PAS's and PKR's blogs where they shout Allahu Akhbar every few seconds..but dont know what it means..

lebai 6 January 2010 at 18:06  

Siapa William Shellabear ini? Di alam Melayu dulu, dia terkenal dengan gelaran `The Reverend' (Paderi Kristian) Shellabear bermazhab kristian Methodist. Dia juga dalah askar Inggeris yang datang ke Singapura dan Malaya sebagai askar dengan tugas tertentu. Biografi Shellabear telah ditulis oleh seorang pengkaji, Robert Hunt menerusi karya William Shellabear: A Biography. - More at blog paklebai.blogspot.com

Anonymous,  6 January 2010 at 19:38  

"The accusation that the Catholics' use of the word 'Allah' may confuse Muslims insults the intelligence of Muslims and defies logic. I would have thought the risk would be to the Catholics being confused themselves and becoming Muslims. But they don't seem to have the same worry because anyone who does not know his God is indeed strange."

Quote : Steve Oh

DingDong,  6 January 2010 at 19:46  

Salam Dato,

Why do we need to have an open discussion on this sensitive matter?
Izit part of a plan?
Jgn main2 nanti backfire kesian ramai jadi anak yatim..
Why Gomen did not send Jakim,Yadim,Majlis Fatwa Reps and relevant Islamic Auths to have a dialogue with Tansri Pakiam b4 this matter was brought b4 court?
Let me ges, Pak Lah terlupa bcz tertido time briefing!!!
It started 12 yrs ago Dato..
Instead of blanket ban why KDN did not follow Cabinet members advice to have strict regulations accompanying granting of usage?
Like DS Khir said, it will offend many2 pasar malam people to see a cross with the word Allah in it..
Is this matter not considered seriously by KDN and Menteri Dalam Negeri..
I pity the new Menteri and KSU of KDN..
Too many issues to resolve b4 PRU13..
Matters of national security and public order should b diskusi behind closed door maa..
Too many pasar malam crowds holding back grudges against each other over the past 50 years..
Typical Malay to say the economy/crappy life is in this state bcz of non muslims doing..
It takes only 1 demo to make authors of death sayers happy..
Its the start of a new year and all efforts shd be focus 2wrds economy and improving efficiency..
What's Oracle stand on this matter btw..I like to read art on him..It really makes my day and I enjoy it very much so TQ Dato..

No more Bahasa Malaysia,  6 January 2010 at 19:52  

So let us stop using Bahasa Malaysia and start using English, stop singing those state anthems that contain the forbidden word.

Are You Gonna Go My Way,  6 January 2010 at 20:05  

Dear Anon at 19:38
and to whoever is Steve Oh...

Yes the Muslim wont be confused simply because all the Dayaks, Ibans, Kadazans etc calling their god Allah. But the Muslim may get confused if this Pakiam guy start distributing this malay bible complete with Jawi and khat arabic writing of the word Allah. You see this Pakiam guy has other sinister plan...and I wont let him.

PIC: PAKIAM WITH BIBLE THAT LOOKS LIKE QURAN.

http://3.bp.blogspot.com/_U6_1iDPEe_M/S0QXMoV2KUI/AAAAAAAABRg/G7Tg2bpkMOI/s1600-h/pakiam.jpg

shamshul anuar,  6 January 2010 at 23:18  

Saudara Sakmongkol,

Saya setuju dengan pandangan saudara. Perkataan "Allah" adalah dari Bahasa arab.

Dalam bahasa melayu, "god" adalah Tuhan. Tetapi pada orang islam disini, "Allah" merujuk pada apa yang disembah.

Kenapa tiba-tiba jadi masalah pada orang kristian? Yang dibimbangi sekarang nak berkongsi nama. Mana tahu, silap-silap kita terkongsi akidah.

Ini yang bahaya. Biarlah kita bertegas sekarang. kalau tidak, anak cucu kita akan terkeliru. maklumlah kalau orang kristian pun guna istilah "allah".

Saya tak tahu kenapa Tan Sri pakiam begitu hendak guna istilah "allah". semua orang kristian yang saya tanya sebut mereka sembah "jesus".

Tak sebut pun "allah". Jadi dimana masalahnya.

Terus terang saya fikir ini adalah cubaan untuk "melembutkan" hati orang melayu supaya mula menerima konsep Tuhan dalam konteks Kristianiti.

Muyla-mula kongsi nama. Lepas itu kongsi akidah. Yang pasti kita yang akan terkeliru.

Maka bertegas dari sekarang. Pada PAS, tolong jangan pecahbelahkan umat Islam dengan salahkan UMNO dalam hal ini.

Salah menyalahkan UMNO tak selesaikan masalah. Sudah-sudahlah ikut telunjuk musuh Islam demi secebis kuasa.

Tahniah pada PAS. Pada Hj hadi, tolong tegur Khalid 'Gereja" ini. Dia pula jadi penyokong setia Gereja Katholik.

Anonymous,  7 January 2010 at 02:30  

Dato Sak

Sila baca article ini tentang perbezaan perkatan Allah dan Tuhan, seperti digunakan di Indonesia dan Malaysisa dan kenapa from historical standpoint, orang kristian berbeza Tuhan dan Allah.

Nampaknya orang Islam Malaysia tak mahu membuka pandanganny dengan luas dalam isu ini, walhal orang Islam dalam PAS dan ustaznya sudah buat kenyataan tertentu bahawa Allah bolih digunakan olih orang Kristian

http://malaysianunplug.blogspot.com/2010/01/must-read-article-for-malay-muslims-why.html

dan

http://malaysia-today.net/index.php?option=com_content&view=article&id=29432:the-islamic-society-of-north-america-commends-malaysian-court-ruling-that-affirms-religious-freedom-of-christians&catid=18:letterssurat&Itemid=100129

Anonymous,  7 January 2010 at 08:34  

Could there be be a possibility that PAS and PKR want to agree with the High Court decision to make Umno look like extremists?
Then they can give an impression to the Obama government that they are not and the Obama administration should quietly help them win the PRU 13?And make Anwar the next PM?
Will politics be that dirty so much so that this issue of Allah being used by the Catholics will become a tool to throw out our BN goverment?
Has Nik Aziz our Tok Guru and Anwar become that lowly and desperate?
Even Dato Harun Din says its kufur.
Right now its only Umno whos really fighting all out to prevent the usage of Allah in Herald!

Do not wait for us to be pious to defend whats right.Its despicable to know some people tease others and ask how pious are you to debate on the matter.
Low confidence? Confused? Weak? Hey..please look into the mirror!
Do not prod the hornet's nest. We may be not rich to fight back but we're Muslims..pious little is better than none!
If anybody wants to use the word Allah in the Bible then embrace Islam and become a Muslim! Nothing more and nothing less!Follow the teachings of Islam.

Anonymous,  7 January 2010 at 09:40  

Dato'

Let's all not get too constipated over the "Allah" issue.

This issue is 'God Given' to DS Najib as "The Perfect Distraction" to all the other current ills.....

He will squeeze as much as he can out of it until the next elections if ever there will be one...




Joe Black

shamshul anuar,  9 January 2010 at 01:04  

Dear Joe Black,

That is example of "berburuk sangka" and it is very bad.

The issue is simple. Muslims( In Malaysia) cannot accept the sharing of name "Allah" with Christians. Muslims respect the belief of Christianity.

From the viewpoint of vast majority of Muslims, the sharting of name will lead to confusion later on that threatens the very foundation of Islam.

Christianity accepts the concept of Trinity while Islam clearly rejects it. The assumption that only feeble minded uslims are rejecting is misleading.

Majority of Muslim rejects not out of political reason. We reject as we believe ultimately the ruling will confuse future generation.

And their view is logical. Say if this is allowed, what would Muslim schoolchildren think whenm they ( as an example) read article by Christian publication) saying that Jesus " itu adalah anak Allah".

So, it would be better for Muslim to reject outright now, UMNO is not playing politics here. PAS is. To achieve political gain ( in the eyes of non Muslim) it is willing to "soften" its view although it knows that the ruling is an affront to Islam.

In Arab countries, there is no word "tuhan". In Malay language , "Tuhan" refers to "God" while "Allah" refers to what Muslims accept as THE ONLY GOD.

As for "Are you Gonna Go My way", whether you are born as a Muslim or convert is not material here.

The ruling from Muslim point of views threaten the very foundation of Religion. Non muslims ( with due respect)may not understand how central is "akidah" in Islam.

Please do not see trouble when there is none. The issue is that ruling. Not whether we are perfect or not.

And no human is perfect including me and you.

Anonymous,  9 January 2010 at 21:56  

Saya rasa pihak bukan Islam tengah mencuba (testing the water) kot kot agama mereka boleh disamakan taraf dengan agama Islam yang telah termaktub sebagai agama rasmi negara ini.

hambaAllah 15 July 2011 at 16:43  

*•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ *•.¸.•۞
۞*•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •*۞
۞*•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞

Salam. Jawapan bagi perbincangan di atas atas di jawap dala\m blog di bawah.
Saya mengajak saudara/i ber“facebook” sambil BERDAKWAH menyampaikan kalimah TAUHID @ kalimah NAFI & ISBAT. Dapat kiranya diuar-uarkan sebagai IBADAH
untuk bekalan di alam BARZAH.

Sebarang kesalahan harap diperbetulkan SEGERA
& dimaklumkan kepada penulis.

http://www.siapaallah.blogspot.com

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP