Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday 21 December 2011

Masa depan kepentingan peneroka felda- FGV


Kebimbangan yang paling mendesak ialah adakah kepentingan peneroka dalam FH akan terjamin, sebaik sahaja kepentingan tersebut di urus oleh FGV? Ini yang kita kena tanya. Jangan mudah terpedaya dan ternganga dengan presentation graphicals, warna warni dan powerpoint effects. Cuba soal-apa yang FGV akan lakukan yang bebeza daripada yang sedang mereka lakukan? Jika mereka ada ‘senjata ajaib’ baru, kenapa mereka tidak amalkan untuk menguntungkan FGV dalam perniagaan mereka sendiri? Kenapa rugi?
Kepakaran baru? Bakat pimpinan baru? Ilmu baru? Ada cara luar biasa dan ajaib?
Jika mereka boleh menjanjikan kaedah luar biasa lagi ajaib, kenapa perkara tersebut tidak di lakukan keatas perniagaan nya sekarang? Bukankah dengan melakukan apa yang di janjikan untuk IPO, FGV boleh menghasilkan keuntungan keatas perniagaan mereka sekarang? Kenapa tidak di lakukan? Adakah itu punca FGV kerugian 500 juta?
Ini yang puzzling. FGV says it will bring the listed vehicle to new hieghts and make profits. So how come, it hasn’t applied those profit enhancing strategies on its current business? Surely, kita expect, if they have done that, the track record of FGV would have been very assuring.
Cerita kelentong sana sini- bagaimana produktiviti boleh meningkat dan karut marut- semua cerita tersebut boleh di reka reka. Kita kena match dengan realities. Lagi pun, kalau kita cerita tentang produkviti dalam bisnes perladangan dengan buat tabulation dan graphs sana sini- bukan kah itu semua bisness yang sedang di lakukan oleh FH holding sendiri? Itu bidang bisnes mereka yang mereka tentu ada lebih kepakaran daripada FGV. Kita hendak lihat apa FGV boleh lakukan kepada bidang bisnes mereka sendiri. Bidang orang lain yang orang lain lebih pakar dari kita, jangan lah kita sibuk hendak cerita.
Kita kena tanya, apa tujuan IPO? Ianya bertujuan untuk raise capital dari langganan pembeli awam. Bila orang beli, wang masuk dan harga saham naik. Selalu nya mula mula naik. Ramai orang bikin wang. Tapi selepas masa seronok?
Dalam kes ini siapa yang hendakkan modal? Jawab nya FGV. Kenapa FGV mahu modal dari pasaran saham? Kos nya berapa? Adakah kos itu( dalam bentuk jaminan kadar pulangan) lebih baik atau buruk, jika FGV pinjam sahaja duit dari pasaran bank? Atau pinjam sahaja dari Felda yang di katakan banyak duit. Atau pinjam dari EPF kerana EPF pun selalu beri pinjam dan wang nya di pinjamkan pada kadar yang baik. Jika FGV dapat pinjam pada kadar 2% tidak kah ini pada kadar yang terbaik?
Apa FGV mahu buat? FGV akan labur dalam portfolio yang macam macam. Gerenti untung kata mereka.
Apa rekod untung FGV? Takde. Sebab dalam pelaburan yang mereka urus dan lakukan sendiri- mereka rugi. Tapi pelaburan yang mereka lakukan dalam Felda Holdings untung. Tapi itu is a different matter. Itu cerita Felda Holdings bukan cerita FGV. Sebab FH di bawah pengurusan nya sendiri mencatat keuntungan. Jadi FGV nak leverage atas keuntungan yang orang lain buat untuk mereka sebagai asas buat IPO. Binawe punya orang. Kita ingat dia mahu tunjukkan intrinsic record dia sendiri- rupa rupa nya, menumpang atas rekod orang lain- FH.
Jadi apa isiu nya? Isiu nya ialah dalam FGVH nanti, siapa yang mengurus portfolio bisnes? FGV yang ada rekod rugi kah yang akan urus? Jika ya, maka masa depan kepentingan peneroka dalam FH akan muram. Perlu kita ingat, sekarang FH diserapkan dalam perniagaan FGV. Dan ingat- FGV punya rekod- buruk. 
Ini yang mendatangkan keresahan. Bukan kita suka suka tentang. Ada asas untuk rasa gelisah dan waswas. FGV leverage atas kekuatan orang lain . jadi mana mungkin ia mendatangkan keyakinan kepada kita dan peneroka bahawa perniagaan yang mereka akan urus akan untung? Rekod mereka tak bagus.
Jadi jangan kita sentimental dalam kes penyenaraian Felda. Ada keluarga yang datang dari kalangan peneroka. Kita identify dengan harapan dan kesusahan peneroka. Itu sikap politically correct. Takkan kita hendak menyebelahi kapitalis. Tentu kita sokong rakyat marhaen- para pak tani. Tendensi kita ialah menyerang sesiapa yang kita rasa mengacau kepentingan peneroka felda.
Tapi kepentingan peneroka is best served dengan strateji pelaburan yang betul. Kepentingan mereka selama ini, elok di bawah FH. Mulai sekarang, ia di letakkan di bawah pengurusan FGV yang kerugian. Beritahu kepada kita, adaakh kepentingan peneroka di perlakukan dengan tanggung jawab?

16 comments:

Anonymous,  21 December 2011 at 08:50  

Dato'

Apabila FELDA di senaraikan...

MAKA BERDUYUN DUYUN LAH BANGSA BUKAN MELAYU MEMBELI SAHAM FELDA

Lama Kelamaan, apabila Kerajaan sudah kekurangan wang maka saham FELDA akan di jual kepada bangsa atau warga negara lain...

Kesudahannya semua asset orang Melayu hapussss





BonJourno

Anonymous,  21 December 2011 at 10:22  

Dato'

I felt really shameful to see a Chairman of a GLC who can't articulate his business savvyness as why FELDA needs the listing and not the other way round.

He talks of no more like a Penghulu Kampung standard, not articulate and does not possess technical business skills and savvy. He depicts perfectly of the sad situation of our nation's leadership.

Anonymous,  21 December 2011 at 11:20  

Mestilah kepentingan peneroka tentu ditangung jawab sebab kalau ada kerugiaan, kerjaaan akan ditangung jawab, jamin dan gerenti. Apa takut nya. Solid backig, isn't it?

IbnAbdHalim 21 December 2011 at 12:17  

Salam Dato',

Yang mereka tahu hanya balun, balun, balun. Felda nak telungkupkah, nak musnahkah itu bukan perhitungannya. Make hay while the sun shines. Nanti kalau sudah hilang kuasa peluang memimbun harta akan hilang. Itulah matlamat para pemimpin yang ada pada UMNO hari ini. Mungkin itulah sebabnya UMNO lama dimatikan. seolah-olah ada grand designnya disini.

Anonymous,  21 December 2011 at 13:48  

salam dato'

-terimakasih kerana perjuangkan warga dari gerombolan.

-pembelaan dalam apa pun bentuk untuk bangsa melayu amat dihargai dan semoga dato sihat bahagia untuk terus membongkar dan menulis.

-thank u dato'.

Suci Dalam Debu 21 December 2011 at 14:06  

Sir,

Anon 08:50, kebanyakkan pemimpin UMNO macam kera. Harta negara bagaikan bunga.

Ada peribahasa: Ibarat Kera mendapat Bunga.

Kera akan koyak-koyakkan bunga itu. Akhirnya binasa, mintak bunga lain. Kalau bangsa bukan melayu tahu mengharagai bunga, salah mereka ke?

Apa melayu tahu menghargainya ke sekadar pandai merompak, meminta dan menunggu yang pipeh datang melayang, yang bulat datang menggolek?

Sayangnya, hanya segelintir kecil sahaja melayu yang Hanya Jauhari mengenal manikam.

Anonymous,  21 December 2011 at 14:40  

Kenapa Najib perlukan seorang seperti Isa Samad untuk meminpin usaha penyenaraian FGV.....Sama-sama kita renungkan.

Anonymous,  21 December 2011 at 19:29  

Tiada kah orang macam Hassan Merican yang mampu bawa FGV. Isa Samad has no business track record to speak about. Just cant think what the rationale DS Najib other than you scratch my back I scretch your back. This is Najib slogan anyway.

Zaidi,  21 December 2011 at 23:16  

Dato Sak,
Sudah tentulah ada udang yang sangat BESAR disebalik batu-batu kecil ini. Issa Nogori disahkan sebagai manusia tidak JUJUR oleh JK Disiplin UMNO. Dia dianggap sebagai pencuri yang tidak layak menjadi pemimpin pencuri. Jadi adalah selamat kalau kita longgokkan Issa Nogori sebagai musang menjaga ayam. Bulu tidak sempat tukar beb!

Anonymous,  22 December 2011 at 00:23  

Dato

Though I am not a Malay but I am also worry about the peneroka Felda. These are hardworking folks and public listing the company will not benefit them. People that buy shares only concern about short term benefits. Thus, we must unite and against lisitng Felda.

Salam

Anonymous,  22 December 2011 at 03:54  

Dato'

How do you intend to bring this issue forward?

I see no leader from BN nor from PR who can articulate the sillinesss of the listing exercise clearly and simply as you did.

The whole issue with our country is how to raise productivity in order to raise the earning of the people.

Bukan banyak mana duit kena dibelanjakan untuk buat MRT, KLIFD, 9bio untuk tunjuk economy is growing.

Show me a nation that can reach developed status by not producing more things be it cars, electronics, food and agricultural products, services, etc.

Kita nak jadi maju dengan powerpoint slides saja ka?

Muda

Anonymous,  22 December 2011 at 04:40  

sebenarnya hassan marican tidak lah terrer sangat pon , dia nampak bagus sebab berpayong di bawah tan sri basir dan azizan, bila dua2 tan sri arwah, baru nampak kelemahan hassan , handle pm pon tak tahu, bila hassan jadi presiden morale dan motivation pekerja2 petronas dah menurun sebab hassan banyak potong elaun2 dan ada kroni2 .....petronas untong bukan sebab hassan pandai tapi sebab saddam hussein dan george bush berperang.....

nick 22 December 2011 at 06:02  

Anon 08:50,

In the past 3 decades, all manner of things that are allocated for bumiputera under the NEP DID went missing! Of the RM52 billion shares allocated to bumiputera, only RM2 billions are left. Even the Malay reserved land, UMNO did a magic trick and more than half of those millions of hectares are in the hand of other people who are not malay. So FELDA and many other thing that used to be in the hand of the Malays WILL be gone too. It's the rule, NOT an exception. It's UMNO's crime and not the opposition. And for sure UMNO will blame everyone else for the crime even though UMNO is caught with it's hand in the cookie jar. That's the rule too and not an exception. Just ask Sharizat and she will be tell you "bollywood" style!

Nick.

Anonymous,  22 December 2011 at 06:50  

Suchi Dalam Debu.

Pemimpin-pemimpin UMNO bukannya macam monyet atau beruk. Itu peribahasa Melayu UMNO. Tapi pemimpin-pemimpin UMNO adalah SYAITAN BANGSAT.

Kepada Peneroka-penoroka buang pemimpin-pemimpin ini pada PRU 13 dengan kuasa undi tuan-tuan.

cashtermKJ 22 December 2011 at 10:30  

Salam semua.

Saya kira peneroka pun tak faham apa yang sedang dibincangkan di dalam blog datuk. Kalau dikatakan penyenaraian ini tidak baik bagi masyarakat felda...bagaimanakah yg dikatakan tidak baik. Kalau listing ini merugikan peneroka felda..bagaimana boleh merugikan pula jika semua pemimpin mengata sebaliknya...wallahualan bissawab.

Anonymous,  23 December 2011 at 22:23  

When land is given to settlers, wealth is created for the small guys who number many while if placed under an estate, it makes more money for a few (plus leakages).

Few people will benefit. Worse still with the wealth accumulated and controlled by a select few, we know what it means by "getting Monkeys to look after bananas".

Late Tun Razak had a vision.. one of which was to bring wealth to those willing to work. He definitely did not envisage enriching a few cronies with ideas of grabbing large tracts of land as is happening in Sarawak, and enrich a few guys.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP