Pasukan Anwar Ibrahim dan panjanghayat politik nya. Bah 3. The politicians. sontoloyo series no 5
1. Kerajaan ini adalah, pertama dan utama, kerajaan reformasi. Ia naik atas prinsip reformasi.
2. Maka sayugia lah para pemimpin yang beroperasi dalam kerajaan demikian, memiliki a reformasi state of mind.
3. Namun hari ini, nampaknya prinsip reformasi ditenggelami oleh jeritan MADANI yang dilaungkan merata tempat(ubiquitous).
4. Konsep baru itu mengalih focus kita. Ia nya tambahan pula, menutupi kehakisan kepercayaan kepada pemimpin, membuat kita sedar banyak janji2 hanya rethoric dan pemimpin2 reformasi adalah farcical.
5. MADANI menutupi banyak transgressions yang berlaku. Korapsi, perlumbaan merebut perniagaan, the rise of cronyism dsb nya.
6. Seperti yang saya katakan, para pemimpin kerajaan reformasi mesti ada reformasi state of mind.
7. Tiada fikiran reformasi, pemimpin melakukan bukan perubahan tapi lebih banyak onar kerajaan yang terdahulu2.
7b. Mari kita teruskan diskusi kita mengenai para pemimpin yang menjadi beban atau liability kepada kerajaan reformasi .
8. Menteri KDN -liability kepada kerajaan Anwar.
9. Apabila PM mengarahkan menteri KDN menyiasat dengan rapi tentang serangan keatas keluarga Rafizi ramli, saya lansung tidak rasa teruja. Malah hambar dan despair lagi.
10. Ini adalah kerana PM menyerahkan tugas itu kepada seorang dumbass .
11. Keseluruhan badan menteri KDN sekarang sama dengan separuh saja otak Ghazali Shafie . Saya, Mula2 ingat honour tersebut dimiliki oleh Zahid hamidi. Tapi honour tersebut diwarisi oleh menteri KDN sekarang.
12. Mengapa rakyat rasa tidak Selamat sejak Saifuddin jadi menteri KDN?
13. Samun, rompakan, mencederakan dan pembunohan menjadi jadi disebabkan dereliction of his duty.
14. Dia tidak menang PRU , bererti dia tidak dipercayai rakyat. Rakyat kulim lagi tahu sosok Saifuddin.
15. Bukan dia didepan press, mengatakan tiada addendum dalam minutes pardons board?
16. Tapi mahkamah federal memutuskan bahawa addendum ujud. Ujud selepas minutes lah .
17. Bilakah menteri KDN sedar bahawa addendum ujud? Jika ujud mengapa dia tak panggil press memberitahu mengenai keujudan addendum itu?
18. Melalui deception dia, dia telah menyumbang kepada kerajaan mengalami believability issue
19. Patutkah PM menyerahkan satu kementrian penting kepada kaki temberang?
20. Cara dia menangani satu Kes yang melibatkan anak nya menunjukkan dia ini bahaya Dan satu liability kepada kerajaan dan PKR.
21. Untuk beri anak nya alibi, habis banyak ejensi kerajaan di heretnya .
22. Kedutaan Malaysia di Thailand, jabatan imigresion, kastam mungkin, polis Malaysia, mahkamah syariah, syarikat penerbangan dsb
23. Ini jenis orang yang kalau naik , biar dia je naik. Kalau tenggelam , habis ramai diheret bersama.
24. Ia juga menunjukkan dia orang yang rela abuses his position dan tidak ada compunction menggunakan ejensi kerajaan untuk kepentingan peribadi nya
25. Yang nyata terserlah dan boleh di lihat umum, ialah cara jalan nya. Kalau dahulu jalan nya bersepah, ini kali jalannya penuh yakin, angkuh dan memperagakan orang ada kuasa. Dia tidak ada kesulitan fit in the bourgeois mould.
26. Transisi menteri KDN ini bersepadanan dengan the Franz fanon syndrome. Yang ditindas jadi sang penindas, hamba jadi tuan. Bahaya ini orang.
27. Berdasarkan sebab2 ini, menteri ini patut ditamatkan khidmat nya.
28. Ianya satu kesilapan besar untuk seorang pemimpin, mengandaikan atau assume bahawa kepintaran dalam satu bidang boleh dipindahkan kebidang bidang lain secara otomatik.
29. Disini lah saya rasa Anwar is lousy dalam making choices. Maaf boss.
30. Menteri WP- kepintaran dalam bidang kodokteran , gagal menyembunyikan that she's a babe in the woods bila is melibatkan bidang politik .
31. Dibawah menteri ini, DBKL jadi:-
32. Satu ATM machine raksasa untuk orang2 PKR dan kroni2 nya.
33. DBKL tidak shy menggunakan legitimate coercive forces nya dalam bentuk pegawai2 penguatkuasa nya meroboh dan menghalau perniagaan warungan. Ia nya tidak Salah, tapi tidak disertai penyelesaian nya.
34. Cadangan bandar MADANI menunjukkan dia buat more of the same- yakni bagaimana mengayakan burung2 hering yang mengelilingi (the vultures circling around).
35. Perkara2 ini menunjukkan menteri kurang teliti Dan tidak think through keputusan politiknya.
36. Cerdik dalam bidang kodokteran tapi kurang cerdik berpolitik.
37. Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa DBKL adah lubuk bagi orang2 PKR cari Wang mudah .
38. Projek2 dikeluarkan membolehkan geng2 PKR mengambil bahagian dan berjaya. Keputusan2 dibuat bagi menyenangkan pembida2 PKR
39. Sementara itu, kurang cerdik nya menteri, membolehkan pegawai2 DBKL yang tahu sangat urusan DBKL menangguk di air keruh. Korapsi dalam DBKL terus tanpa sekatan.
40. Dibawah pimpinan menteri ini, DBKL tidak tersekat menggunakan pegawai penguatkuasa nya meroboh dan menghalau perniagaan warungan.
41. Saya boleh terima langkah2 DBKL itu betul. Tapi ia mesti disertai dengan solusi2 nya.
42. Seperti membina hawkers centre atau food mall .
43. Disana DBKL bolehlah melesenkan perniagaan yang tidak berlesen. Warung2 bolehlah dikenakan protokol kesihatan, hygiene, kebersihan dsb
44. Cadangan mebina MADANI smart city sungguh tidak rational bagaima kita membiayai projek tersebut? Ia memberi peluang kontraktor2 PKR buat duit .
45. Hello makcik. The only thing smart about a smart city is the rent .
46. Berdasarkan sebab2 ini, menteri ini patut ditamatkan khidmat nya.
0 comments:
Post a Comment