Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday 23 December 2020

Najib Dan FELDA.



1. Isu felda mudah di selesaikan. Orang yang menentang Najib akan mengemukakan hujjah mereka. Najib akan membukakan hikayatnya.

2. Nombor tidak berbohong. Kita buat odit. Orang Melayu mestilah berfikir sedikit.

3. 3.6 bilion saham telah dikeluarkan. Maknanya felda ada,16 bn.

1. Umno masih hidup dalam dunia khayal. Ia masih ingat ia kuat. Kalau Wak Jahid nak terus berbohong pada diri sendiri sila teruskan.

4. Tukang putar Najib berkerja lebih waktu untuk spin bahawa Najib difitnah . Difitnah kepala bapak hang . Benang yang basah jangan cuba nak tegakkan.

5. Jangan kita heran dengan cerita tukang2 karut yang memprogandakan Najib. Ia tidak lain usaha2 membersihkan Najib. Dan ia dilakukan dalam pelbagai bentuk- Dari penceritaan klentong Najib mengenai pembabitan nya dalam pembunuhan Altantuya, cerita Najib bela kucing lah, cerita versi Najib mengenai 1MDB sehinggalah fitnah keatas Najib dengan Felda.

6. Hikayat2 antah berantah ini ditimbulkan untuk satu tujuan. Yakni mengelirukan fikiran rakyat. Oleh yang demikian nilai nya hanya pada paras makanan yang telah melalui sistem penghadaman kucing.

7. Semua pembelaan Najib- pembohongan felda, fitnah 1MDB, dusta Altantuya, dll adalah pancutan onani lasykar2 siber Najib yang diarah oleh Lokman 'Goebells' Adam.

8. Jangan kita mudah di pengaruh oleh anjing2 larian Najib ini. Semua untuk menegak benang basah nya.

9. Penerimaan membabi buta hasil2 kerja tangan(literally) pemutar2 Najib ini, menujukkan bahawa bangsa Melayu utamanya, mengalami Truth Deficit.

10. Truth Deficit berlaku apabila kita memilih untuk membakul-sampahkan undang2 dan fakta.

11. Dalam kes SRC sebagai contoh mahkamah telah membuktikan Najib menyeko duit SRC. Dia didapati salah dalam semua 7 pertuduhan. Dia pencuri biasa.

12. Apabila mahkamah membuktikan, perbuatan itu menjadi fakta. Adakah kita mampu menafikan fakta? Atau kita melakukan satu Baldrick seperti dalam siri Blackadder, menafikan segalanya? Is your name Najib Razak? No!

13. Dalam kes felda, adakah nombor boleh menafikan fakta?3.6 bilion saham dikeluarkan. Pada harga RM4.55 satu, nilai nya lebih sikit dari RM16 bilion. Kita odit. Apa susah nya?

14. Odit akan mengesahkan 10b masuk ke poket Najib. Ia digunakan tuk PRU13.

15. Berapa pergi ke HQ umno? Berapa 191 bahagian umno dapat? Berapa masuk poket Najib dan konco2 nya?

16. Hanya odit atau satu kertas puteh dapat mengesahkan fakta. Kita akan tahu bukan saja Najib korap tapi umno itu sendiri berbudaya korap. 18 juta melayu telah ditipu.

17. Memang majoriti pelaburan FGV adalah perladangan sawit. Tapi ada juga gula dan lojistiks. Takde orang rugi dalam sawit. Hanya FGV.

18. Kenapa saya kata tak boleh rugi? Sebab lebih 56% jualan ke dalam negeri( Malaysia). 5% ke USA dan 4%saja ke China. Bagaima boleh rugi kalau majoriti nya kita yang melantak?

19. Hari ini 20 disember, harga saham FGV adalah RM1.17. Pada harga ini nilai saham FGV adalah hanya 4.2b. Macam duit pokok pisang Jepun.

20. Kalau dengan harga ini dah rugi 12 b. Campur dengan 10b pergi ke Najib kerugian yang ditanggung rakyat Malaysia ialiah 22b!.FGV ialah satu adventure Najib berkos 22b. Itu fakta.

21. Antara pemegang saham terbesar ialah kerajaan Malaysia(21%), frlda asset holding (12%,) urusharta jemaah (8%),

22. Kumpulaan persaraan ada 6%, koperasi permodalan felda 5% dan EPF sdbanyak 3.38%.

23. FGV mengistiharkan ia membeli hampir semua saham urus harta dan semua saham wang persaraan pada harga RM1.30 sesaham. Kos semua ialah RM658 juta.

24. Dengan pembelian saham ini, FGV dan kerajaan(sama saja) ada lebih 55% saham FGV. Ini bermakna ia kena buat tawaran wajib atau mandatory offer keatas saham2 yang tersisa pada harga RM1.30. Saya syorkan negeri2 Pahang, Sabah, LTAT dan Vanguard Group jual, balik kampung tanam kacang. Lagi baik.

25. Ada kita tengok bajet 2021 menyelesaikan keseluruhan masaalah felda? Yang kita lihat ialah RM400 juta penghapusan faedah hutang. Saya syorkan jual hampir 200 juta saham ke peneroka. Itu pun tak menghapus semua hutang dasar.

26. Saya hendak tahu apa yang lembaga felda yang berjumlah kurang2 nya 10 orang itu buat? Adakah mereka makan gaji buta? Singkir mereka. Gaji dan elaun je besar.

27. Sack these mother effers!

28. Kita menyangka tentulah FGV menjimatkan kos. Mereka hanya menyewa tanah 336 ribu hektar pada kadar RM250 ribu sebulan selama 99 tahun.

29. Bukankah dengan memajak tanah tersebut FGV menanggung kos2 seperti kos penanaman semula, kos2 infra dalam kawasan felda kos2 penggajian perkerja ladang, perahan FFB dll? Ini menunjukkan pengurusan apatah lagi pengarah felda, tak pernah jejak kaki ketanah felda.

30. The incompetent fools dalam lembaga pengarah felda dan pengurusan felda tidak memikirkan kos2 ini. Semuanya menghakis keuntungan FGV.

31. Bukan Felda saja yang terlibat dalam apungan tersebut. Koperasi permodalan Felda bawah jagaan Isa Samad pun sama.

32. Dibawah Isa Samad kita lihat pembelian asset yang bukan2. Malah Kertas Puteh menujukkan sebanyak 6 asset di beli pada harga melebihi harga pasaran.

33. Maka nya padan muka Isa di kenakan pelbagai tuduhan korapsi. Yang pertama dilakukan olih Si ketek ini ialah merenovasi pejabat nya untuk menempatkan ego nya yang besar. Padan muka.

34. Jadi berapakah kerugian Felda yang sebenar? Saya menganggar ianya sekitar 13-15b. 10b adalah disebabkan MP Pekan pahlawan Bugis palsu.

35. Dah tahu angkara murka yang disebabkan Najib, mahukah 112 ribu peneroka menyokong nya? Tempah maut kita.

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP