Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Friday 13 March 2015

Bossman Najib dan Husni meludahi Kabinet. 1 Malaysia Dalam Bahaya.



Rakyat kena tahu duplicity atau klentongan  pemimpin2 kerajaan BN. Mereka akan melakukan yang terbaik untuk menegak benang basah dan menipu rakyat.
Beberapa hari yang lalu, Husni Hanadzliah , menteri kewangan 2 menyatakan bahawa wang RM950 juta yang diketepikan untuk 1MDB adalah standby credit bukan pinjaman atau bailout.
Silalah nyatakan apa bezanya- bila RM950 juta benar2 digunakan oleh 1MDB?  Bila ia digunakan bagaimana? Ia akan jadi hutang. Dan hutang lah yang diakui oleh CEO 1MDB Arul Kanda yang mengesahkannya. Ia nya pinjaman dengan terma dan syarat pinjaman komersial.
Siapa yang cakap benar dan siapa yang tipu? Dan saya mahu semua pembaca tahu bahawa Husni ini lagi seorang pemimpin umno yang tidak bertulang belakang- The Oracle of Syed Putera pernah beritahu saya, bahawa Husni tidak akan berani buat keputusan apa2 kecuali mendapat clearance dari boss. He’s a weak fellow.
Dan jika Husni buat kenyataan bahawa RM950 juta adalah standby credit- mestilah istilah itu dipersetujui oleh Bossman Najib.  Dan Bossman Najib, satu Malaysia dah tahu- orang nya blur.
Bahkan, sebelum itu apabila ahli parlimen Pakatan Rakyat seperti Rafizi Ramli mendedahkan bahawa perbendaharaan telah menyuntik RM950 juta kepada 1MDB- yang sudah membebankan negara dengan potential bailout berbilion Ringgit, orang tidak percaya dan menuduh Rafizi membuat fitnah dan pembohongan.
Yang paling vocal dan keras mengutuk pendedahan Rafizi Ramli itu ialah Syed Ali Al-Habshee yang sememangnya berkerja dan beroperasi sebagai pengampu Najib dan Rosmah. Itulah kerja nya sebagai sumbangan untuk dapat bisnes dan kontrak dari kerajaan BN.
Malah dia adalah seorang dari dua yang menggerak dan menganjurkan himpunan ikrar taat setia dan sokongan kepada Najib tempoh hari . ya- itulah maksud himpunan solidarity bersama Najib. Ianya himpunan menjeritkan sokongan dan ikrar taat setia tenggelam atau berenang bersama Najib. Kepada saya, tenggelam bersama itu kurang, berenang menyelamakan diri masing2 itu tabiat UMNO. Bila datang ujian, orang UMNO akan lari.
Oleh kerana ianya bukan anjuran rasmi parti UMNO tapi dianjurkan oleh 2 orang yang mahu menempah dan mengekalkan relevance- yang lagi satu Fatmi Salleh, ramai ketua bahagian dan pemimpin UMNO tidak hadir.
Jadi, ada kebenaran nya, jika kita tidak perlu membaca lebih mendalam terhadap ketidakhadhiran ramai ketua bahagian dan pemimpin UMNO. Lagi pun antara yang hadhir itu- 135-154 orang, bukan semua nya ketua bahagian.
Walau tidak ada secara fisikal, mereka bersatu secara spiritual yakni disatukan oleh kegiatan mengebas harta benda negara. Dalam hal ini, mereka tetap bersatu dan sikap mereka dalam kes 1MDB ini membayangkan betapa kuat nya kegiatan tersebut. Mereka akan mempertahankan hak untuk melarikan wang rakyat sampai ke tetesan darah terakhir.
Sekarang apabila Husni Hanazliah sudah pun mengesahkan bahawa memang benar RM950 juta disediakan untuk 1MDB mana nak taruh muka Tuan Syed ini? Orang UMNO bukanya tahu apa angkara durjana yang pemimpin mereka lakukan dalam kamar2 pejabat masing2.
Saya hendak ulangi kenyataan yang selalu saya buat- tidak berkurangan lansung keMelayuan kita kalau kita tidak bersama sokong UMNO. Banyak kali kita katakana kita tukar wadah bukan tukar aqidah. keMelayuan dan keIslaman kita tidak bergantung kepada UMNO.
Quran menyuruh kita bertolongan antara satu sama lain melakukan yang maaruf dan kebaikan dan bantu membantu meningkatkan ketaqwaan dan keimaman. Quran tak suruh kita tolong menolong melakukan kejahatan dan kemungkaran.
Itulah sebab nya, sikap orang Melayu yang berfikiran moden dan jauh ialah mesti menempatkan kesetiaan kepada pemimpin itu sebegai kesetiaan yang bersyarat atau Qualified loyalty. Marilah kita bersama sama menempa sikap dan ufuk mental yan g baharu.
Apa yang jadi pada negara kita sekarang? Setiap GLC, setiap kementerian nampak macam sarang perompak2 dan lanun menyamun harta benda rayat. Meraka macam nak angkut segala nya macam  kasim baba dalam cerita P Ramlee. Nanti tidak ada apa lagi yang tinggal dalam negara kita.
Apa sudah jadi kepada menteri2 UMNO ini? Ujud sebagai pengampu dan pencuci berak bossman Najib?
Standby credit, loan atau apa sahaja nama yang Husni hendak beri dan orang UMNO akan telan ceritanya, menunjukkan dan mengesahkan bahawa 1MDB berada dalam keadaan yang tenat.
Tapi kes RM950 juta ini mest diteliti dengan rapi. Bukankah pada 27 februari lalu, Jabatan Perdana Menteri menyetakan bahawa cabinet menolak permohonan menyuntik RM3 billion kedalam 1MDB?
Tolak RM3 billion- tapi kalau suntik Rm1 billion atau 4 billion boleh?
Ertinya, kenyataan Husni itu menunjukkan bahawa Najib dan Husni mencelakakan kabibet seolah olah mengatakan- pergi mampuslah, aku nak guna RM950 juta ke, 3 juta ke, 4  juta ke- aku punya pasal lah.
System berkerajaan secara cabinet tidak dihormati lagi. Menteri2 kewangan sekarang bersikap dan berkelakukan sebagai despotic mandarins. Ia menunjukkan bahawa najib dan Husni tidak ada kejujuran dan integrity. Ia juga membuktian bahawa kita rakyat Malaysia akan menanggung beban 1MDB.
Terima kasih kepada Encik Donplaypuks.

6 comments:

aku 13 March 2015 at 15:58  

Umno memang kaki klentong apa nak heran

Anonymous,  13 March 2015 at 16:00  

Syed Ali Al-Habshee shot himself on the foot twice in a week - challenge Rafizi to declare asset but chicken out himself.
And now, menuduh Rafizi membuat fitnah dan pembohongan only to be proven that Rafizi is correct.

Jaguh kampung tong kosong!

Anonymous,  13 March 2015 at 17:58  

Nampaknya Mahathir juga panas baran melihat RM950juta lagi digunakan. Dia sudah Fed-up dengan Najib dengan alasan dan cerita mereka..

Anonymous,  13 March 2015 at 18:11  

Pengampu bossman aka hamba abdi habsah yg cuma lepasan diploma tu nak cabar otai lepasan u dari leeds london?? Yg sudah bekerja kat firma akauntan kat uk sana?? Hahaha,, mujurlah kita dah maklum sgt dah perangai/karakter manusia berdarah mamak ni hahhaha

flyer168 14 March 2015 at 10:23  

"Bossman Najib dan Husni meludahi Kabinet. 1 Malaysia Dalam Bahaya."

Yes indeed.

Maybe the Finance No.2 is hoping for a promotion & the Boss of Bolehland’s “Fort Knox” is waiting for her “Tunship” from Jibby…

Also to share this…

Sept 20 2011 – The Star Online – “Hisham: Illegal gains from money laundering cases may be more than RM2.3bil – http://www.thestar.com.my/story/?sec=nation&file=%2f2011%2f9%2f20%2fnation%2f9534238

19 September 2011 – Deputy Governor’s Opening Address at the International Conference on Financial Crime and Terrorism Financing (IFCTF) 2011 -“Raising the Bar in Compliance and Enforcement”

“…It is my pleasure to wish all of you a warm welcome to this Third Annual International Conference on Financial Crime and Terrorism Financing.Â

We are indeed privileged today to have the presence of Yang Berhormat Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein, Minister of Home Affairs of Malaysia, who has kindly agreed to deliver the keynote address, and officiate the opening of this conference.Â

His presence reflects the significance placed by the Government of Malaysia on the roles and contributions of the financial sector in supporting the national agenda to combat and reduce crime, particularly economic and financial crime as well as terrorist financing, which is crucial in maintaining the integrity and stability of our financial system. On behalf of the financial sector, I wish to extend our gratitude to Yang Berhormat Dato’ Seri for gracing today’s event…”

http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=en_speech&pg=en_speech_all&ac=414

25 September 2012 Malaysia to be evaluated for new financial crime regime

“…“More recently, money laundering has been connected with more modern crimes such as smuggling and the marketing of illegal drugs or weapon, which have at times generated huge earnings to those engaged in these activities,” he said in a keynote speech for the conference read by Police Deputy Inspector- General Tan Sri Khalid Abu Bakar.

He noted that since the Sept 11, 2001 incident, terrorism has also been connected with the phenomenon of money laundering.

“This money must get to them in ways that do not attract attention. In this particular case, it is not necessary that the origin of the money is criminal. In fact, this money could come from legitimate activities. Rather, it is its use that is criminal,” he added.

He said the mechanism of financing terrorism and laundering criminal capital can function in a world financial network because in that network, there are “weak” nodes or “black holes” represented by, among others, offshore financial centres.

“The weak nodes in the network are particularly dangerous because they not only facilitate the financing of terrorism and the laundering of criminal capital but also facilitate unfair tax competition among sovereign nations.

This last problem is also increasingly a subject of concern to policymakers,” he said.

The fourth IFCTF ended yesterday. It was jointly organised by the Compliance Officer’s Networking Group, Asian Institute of Finance, Institut Bank-Bank Malaysia, Securities Industry Development Corp and the Malaysian Insurance Institute with the support of Bank Negara Malaysia (BNM)…”

http://themalaysianreserve.com/main/news/corporate-malaysia/2142-malaysia-to-be-evaluated-for-new-financial-crime-regime

Cont'd Part 2...

flyer168 14 March 2015 at 10:24  

Part 2...

8 October 2014 – Assistant Governor’s Speech at the International Conference on Financial Crime and Terrorism Financing (IFCTF) 2014

“…Malaysian leadership and authorities are fully committed and unrelenting in the efforts to address money laundering and terrorist financing risks.

For the country, an effective AML/CFT regime is critical to:
• Reduce the overall crime in the country;
• Increase government revenue and reduce leakages in the economy;
• Preserve the integrity and reputation of our financial system;
• Create conducive environment for businesses and investors, and support the Government’s economic transformation agenda; and
• Strengthen Malaysia’s reputation as a country committed to combat money laundering and terrorist financing.

On that final note, I would like to once again thank CONG and AIF for organising this conference. I wish all of you a successful and productive conference ahead.

Thank you and Assalamualaikum.
© Bank Negara Malaysia, 2015. All rights reserved.

http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=en_speech&pg=en_speech_all&ac=525

To the Boss of Bolehland, the Finance No.2 & also the Boss of Bolehland’s “Fort Knox” -, what have you got to say now…?

Finally to share this…

Does this sound familiar in Bolehland…?

The men who crashed the world – https://www.youtube.com/watch?v=JYTyluv4Gws

Meltdown -The men who crashed the world. Aljazeera PART 2 - https://www.youtube.com/watch?v=Bp7c2Wo9YDc

You be the judge.

Cheers.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP