Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday 21 August 2013

Antara Pengswastaan dan PengAutaan. Swasta lwn Auta



Buat pertama kali ada suatu kenyataan Najib yang saya setuju. Bila dia kata kerajaan tidak akan menjual MAS. Hanya saya harap ini kenyataan yang terus tegas. Jangan ianya suatu ‘ruse’ untuk menyebabkan orang menyangka Najib ada tulang belakang untuk menyanggah Dr Mahathir. Jika ketegasan ini berterusan, ini ialah suatu first untuk Najib.
Kita kena tunggu dan lihat. Mahathir belum lagi menyergah Najib. Kita lihat nanti konstitusi Najib bila Mahathir bising- sama ada dia akan kekal menyatakan MAS tidak akan dijual atau tidak. Bersedia lah untuk mendengar dimasa yang akan datang Najib berkata setelah mengkaji semula fakta2, dia berpendapat MAS patut dijual jika harga nya dan pembeli nya dapat diterima. Apa jadi jika yang hendak beli MAS ialah Malindo Air?Ramai sahabat Najib disana. DZJJ umpamanya.
Jadi buat masa ini- kita terimalah Najib nampak seperti ada tulang belakang walaupun sukar mencari lokasi nya.
Orang Melayu janganlah merasa hairan jika Najib melantik shahrizat sebagai punasihat. Ini memang rasmi Najib. Dia akan mengelingi dirinya dengan orang jahat, rasuah, pembawa beban kepada orang Melayu dan sebagainya. Dalam daerah Pekan, Najib mengekalkan ketua kampong yang mencuri tanah, ketua cawangan dan ketua kampong yang mengagih tanah sesama sendiri, yang mencuri balak, yang mengagih saham dikalangan kroni dan keluarga- semua orang2 jahat. Macam mana bangsa Melayu mahu maju jika pimpinan yang ditawarkan kepada mereka terdiri dari perasuah, perompak dan yang tidak amanah. Adakah bangsa Melayu akan mendapat faedah jika UMNO menawarkan pimpinan seperti Isa Samad, Anuar Musa, Shahrizat dan seumpamanya? Inikah cara UMNO membangunkan bangsa Melayu?
Sekali lagi! Memang benar apa yang Zaaba kata pada tahun 1927. Kepayahan dan malang orang Melayu disebabkan oleh pemimpin dari kalangan bangsa nya sendiri. Najib meneruskan tradisi membohongi bangsa Melayu. Pembangunan dan kemajuan bangsa Melayu memerlukan yang pertamanya, pemimpin yang terbaik. Apa yang Najib tawarkan kepada bangsa Melayu?
Jika bangsa lain mengatasi orang Melayu itu adalah kerana mereka (bangsa yang kehadapan itu) mempunyai nilai2 peribadi yang menyokong kemajuan yang sebenarnya. Jika bangsa lain dalam negara kita ini mencapai kemajuan luar biasa, 90% dari sebab nya ialah kerana pemimpin Melayu sendiri membenarkan nya jadi demikian.
Sebagai contoh. Kenapa ada orang Cina membuka tanah secara haram dalam hutan daerah Raub? Kerana pegawai kerajaan ynag berbangsa Melayu dan pemimpin Melayu yang berkuasa membiarkan jadi demikian. Sebab pemimpin Melayu pun turut sama membalun tanah ribuan ekar dan menceroboh mencuri balak. Masakan jika tidak tutup sebelah mata bahkan kedua mata, pokok dan tanaman boleh membesar selama 30-40tahun? Selama 40 tahun, Melayu yang berkuasa itu tidur atau apa?
Kenapa ada tauke balak tebang kawasan hutan sesuka hati? Dapat gelaran Tan Sri lagi. Kerana pegawai kerajaan Melayu menutup mata bila tauke balak ceroboh kawasan yang diberi. Kerana tauke bayar pegawai Melayu dan ketua Melayu. Perompak dan penceroboh pun dapat gelaran Tan Sri dari bangsa Melayu.
Bila orang Melayu dirundung malang dan dukacita, kita hendak salahkan orang lain? Salahkan pemimpin bangsa kita sendiri.
Kita kembali kepada Dr Mahathir. Jangan kita tanya Mahathir apa kita perlu kita buat dengan MAS. Boleh jadi dia jurucakap untuk Syed Mokhtar atau Tony Fernandez. Atau dia dengar nasihat dari punasihat terulung Malaysia , Nor Mohamad Yakob. Kalau rakyat Malaysia mahu menyelamatkan MAS, kita tanya Tan Sri Abdul Aziz Raman. Bila Tan Sri Aziz Rahman pencen, MAS ada reseb tunai RM5 billion.
Kenapa benda yang baik, mahu diswastakan? Sebab Mahathir memang bertabiat begitu. Apa yang boleh buat duit, dia akan swastakan kepada rakan2 dan orang2 terpilih. Maka dia swastakan kepada Tajudin Ramli. Akibat nya? Kerajaan kena beli semula MAS dari Tajudin pada harga RM1.8 billion. Jadi kenapa kita nak dengar cakap Mahathir? He has done enough damage to this country.
Seperti Daim beritahu saya- history will judge Mahathir on one point only. On corruption. Saya tidak fikir ada orang yang lebih mengenali Mahathir dari Dr Siti Hasmah selain Daim. Daim pernah beritahu saya Mahathir tidak boleh berenggang dengan Daim lebih dari 3 bulan.
Kenapa MAS boleh buat untung semasa Tan Sri Aziz mengemudi MAS dan sekarang MAS dirundung malang? Ini membuktikan bahawa yang diperlukan oleh MAS lebih dari segalanya ialah pimpinan perniagaan yang berkaliber tinggi, amanah , berani, bersih, dispilin dan setia kepada kepentingan negara.
Malang nya bila Mahathir campur tangan dan meswastakan. Malang kerana Mahathir ingat pengswastaan menjamin keuntungan untuk MAS. Dengan suara yang terteran teran berusia hampir 90 tahun, Mahathir sebenarnya bukan percaya kepada pengswastaan tapi pada peng-autaan.
Dia sudah perintah Malaysia selama 22 tahun dan malang Malaysia hari ini banyak berpunca dari Mahathir sendiri. Keadaan politik yang tegang dan tidak tentu hala adalah kerana Mahathir menanam jarum perpecahan dalam kalangan Melayu jati. Apapasal bangsa Melayu enggan mengakui fakta bahawa Mahathir bukan Melayu sejati. Mahathir benci orang Melayu yang enggan menerima bahawa dia seMelayu dengan Melayu yang lain.
Mahathir memanglah mempercayai penswasataan. Kepada nya ianya bermakna menswastakan keuntungan dan mengawamkan kerugian. Untung biar pihak swasta sapu, rugi biar awam atau rakyat yang tanggung.

4 comments:

bumi-non-malay 21 August 2013 at 12:56  

Melayu hanya perlu Fikir Soal...apsal

$1 Singapura boleh tukar $2.50 ringgit

Apahal Negara sekecil Langkawi ...Jumlah pengeluaran GDP lebih banyak dari Malaysia yang Penuh minyak, tembaga, tanaman...

Apahal SIA Boleh dapat Keuntungan MAS tak boleh......??

Kita kena MULA HERET semua si KORRUPSI dan Gantung mereka macam keluarga Gadaffi!!

Nak terus hidup macam Hamba abdi dan Kos Hidup tinggi...teruskan Sembah UMNO....Nak bebaskan diri... Keluar Ramai2 Ogos 30 Dtaran Merdeka...Siaran Langsung UMNO Tumbang !!

bumi-non-malay 21 August 2013 at 14:29  

Hello RAUB DAP....Please nominate AK47 for DAP CEC election....need two seconder ..... DO IT LAH...Tunggu APA??

Anonymous,  22 August 2013 at 00:52  

Salam Dato,

Kami xx ahli UMNO Pendang bersetuju benar dengan apa yang telah Dato ulas. Faktor Mahathirlah yang mendorong kami ramai ramai menyokong pembangkang (kini PR) lebih 15 tahun dulu. Apa yang Dato ulas itu telah kami nampak sejak lama dulu.

Dan sekarang Mukhriz anak Mahathir menjadi MB Kedah. Kebencian kami terhadap UMNO akan berterusan selagi Mahathir & Sons + Crony masih bergerak bebas dalam UMNO. UMNO telah pun hancur dari segi matlamat perjuangannya dan semakin ditolak Melayu. Malaysia juga diambang kehancuran dan boleh punah jika Mahathir & Sons + Cronies terus diberi ruang dalam persada politik anah air kita Malaysia.

Dato tentu masih ingat cerita Melayu Enam Jahanam bukan?. Mahathirlah kepala puak Enam Jahanam ini Dato!. Petronas dah bertukar sebahagian menjadi Petron gara gara gara Mahathir. Esok esok MAS jadi MASAM dek kerja manusia bernama Mahathir. Kami di Pendang yakin, UMNO bakal hancur lebur jika ahli ahli UMNO tidak berusaha singkirkan perosak parti dan negara ini.

Walau pun kunjungan Mukhriz ke Pendang baru baru ini dengan mengkorbankan puluhan ekor lembu untuk membeli jiwa penduduk Pendang, tapi kami langsung tidak kebulur. Seruan kami agar ahli ahli UMNO berani membuat perubahan dengan memastikan mana mana kroni team Mahathir tersingkir dalam pemilihan akan datang. Cara ini saja UMNO dan negara kita dapat diselamatkan

Anonymous,  25 August 2013 at 19:26  

Sr Lee and org tua nyanyuk are great enemies, the latter gemar dipuja, pantang disoal, apalagi dilawan !? The latter being a “ chief bigots ”are now dipuja by young women and wife standing beside, during press, lagi lah nak carry out their orders. Jadi kebenciannya terhadap Sr. LKY pula disemaikan ke dlm jiwa Melayu kita, civil servants serta para graduan terhadap Cina Malaysia. Biar semua rakyai berbilang kaum benci- membenci, sekat mata pencarian org Cina, India; mahathir serta gang bersorak ! He is the greatest schemer and fraudster from the minority – kerala to perintah ? !! Mungkinkah pengundi2 hantu : bangla, arab ulat pemandu teksi, indon, frausters, “ wanita umno” di kg2 dibayar untuk mengundi pengampu2 mamak, untuk menumbangkan najib di mesyuarat agong nanti ?

Biarlah kedua - dua pemimpin elit tua itu terus bermusuhan sehinggalah ke kubur. Mereka berdua tak pernah berasa kesusahan hidup rakyat biasa setelah berdekad hidup mewah serta berkuasa. Masihkah relevan at the expense of neglecting the 25 million of rakyat ( both parties combined ) ?

Kita secara individu, secara komuniti yg tahu menilai keadilan, belas kasihanNya, dosa- dosa berlaku kejam, dll, akhirat kenalah move on, make things right, uber fast for the private sector, S&M and traders – the nucleus which contributes major revenues to the govt to pay civil servants’ wages, services, to spur developments directly involving the massive rakyat from bottom up inclusive the middle class ( 25 millions ? ) to create massive jobs, good wages translating to more savings and purchasing power to contribute earning success to the private sector for all four races justly.

But are these happening in the private sector , what we see is more of vacant shop lots for sale / rent or business failures, bankruptcy ! How fast, vast, committed , inclusive and civil is the govt under the leadership of Najib improving things utk keutamaan rakyat Malaysia yg berbilang bangsa di sektor swasta ?

Cuba naik LRT, KTM berapa juta bangsa asing ? PM Thailand minta 100 ribu rakyatnya yg menjual tomyam, dll diberi permit kerja ?!! Buat bodoh pandai saja, baru- baru ini Muhyiddin tanya PM Thailand, kenapa org Thai di Malaysia memegang dual citizenship ?!! ! 100 ribu saja ? Berapa juta yg lain tidak terkira dlm analog ? semua kebas periuk nasi rakyat Malaysia.
Tak bagi Melayu bertutur BI, belajar BI, dah ada ramai indon elit yg tinggal di KL yg bertutur Ing dgn fasih. Tanya pemandu teksi limo. Melayu dibodohkan utk menghabiskan masa berdekad utk bersikap bigot, membenci bangsa rakyat Malaysia yg lain serta menyekat Melayu, Cina, India biasa dari mencari rezeki murah setiap hari ?! Bila rakyat kita berpeluan utk mencari rezeki murah, mereka sendiri akan menyediakan peluang pekerjaan kpd indon, bangla, pakistan yg baik serta rajin yg dianiayai oleh kerajaan zalim mereka sendiri.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP