Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Thursday, 19 March 2009

Are Perceptions Everything?

Consider the following.

We have heard this many times. In politics, perception is everything. Well, not everything it seems.

There is so much negative perception of DS Najib. He is abused for being allegedly involved in the murder of a Mongolian, mired in corruption mostly through deals while serving as Defense minister, a weak leader and spineless shine-less one to boot, faulted for marrying one woman etc.

But DESPITE this negative perception, we are told to believe in him. He is the saviour for Malaysians. He will be a good leader.

There is so much negative perception surrounding KJ. He is accused for being arrogant, involved in shady and corrupt deals involving millions, faulted for marrying the PM's daughter and probably blamed for NOT allegedly murdering anyone.

BECAUSE of all these, he must be spurned. He will destroy UMNO. He is grim reaper with the scythe.

I am not a student of philosophy. I have a problem in reconciling these two cases. One negative perception recommends TWO courses of action. The first, DESPITE the negative perception, we must accept. The second, BECAUSE of the negative perception, we must reject.

So how Schopenhauer? How Bertrand Russell, how you GB Shaws? You Immanuel Kants?

Perception is therefore personal to holder. It all depends on one's personal motives. In Dato Najib's case, if one is driven by an overriding personal motive to believe in him, whatever negative perception abounds, one rejects. In KJ's case, if one is driven by personal abhorrence and revulsion, the negative perception is a god send.

This proves that perception, other than being a personalised feeling is ephemeral. It has no stable properties to be used as a guiding principle to choose a leader.

But I better stop here. Because there is a perception that this is another fanciful defense of KJ, not worthy of consideration.

51 comments:

Anonymous,  19 March 2009 at 05:15  

Ha ha.. its not perception! Its fact that KJ is so arrogant! I once suppose to met him to get some help - prearranged, during the myteam time. I have to wait for nearly 3 hour for a meet of just 5 minutes..
puteratanahmelayu

kluangman 19 March 2009 at 05:53  

Wow..persepsi jadi hujah utama walaupun KJ didapati bersalah..

Sak, anda perlu melakukan sesuatu yang lebih dari ini untuk menyelimuti moral KJ supaya ok dan nampak tidak bersalah - anda mampu melakukan lebih baik dari ini - usaha murni.

KT sebenarnya lebih dipersepsi dan disensasi kerana dia telah melepasi laporan, siasatan dan pertuduhan.....
Setakat ini dia didapati bersih !!!

MANTRA 19 March 2009 at 08:05  

The rakyat invite Dato' to run a poll in his blog on this simple perception:

IS KJ GUILTY AND CORRUPT?
DO YOU THINK HE FITS TO RUN FOR PEMUDA CHIEF?
IS KJ ALREADY A LIBILITY TO UMNO?

Just pick any of the above suggestions... will it be a positive or negative perceptions or simple facts!

sakmongkol AK47 19 March 2009 at 08:30  

anon 05:15
you know what they say about gut feelings? they stink!. is that a nervous laugh?
Kluangman,
am doing it. one by one counterpoint to all the perceptions. Kt? that only proves he is more cunning and insidious!
Mantra,
why dont you do it? i am nor adressing the rakyat here- only those going to PWTC this 24th March. the rakyat( which you dont represent) is OK

Anonymous,  19 March 2009 at 08:54  

Dato,

'..One negative perception recommends TWO courses of action. The first, DESPITE the negative perception, we must accept. The second, BECAUSE of the negative perception, we must reject.

So how Schopenhauer? How Bertrand Russell, how you GB Shaws? You Immanuel Kants?'

Unfortunately, such a schizophrenic perception IS a product of umno culture. It has nothing to do with human philosophy, PERIOD.

Nobody, no even Allah can play HIS part to resolve this selective understanding of perceptive persecution based purely on MONEY & POWER, NOT moral!

Only & only umno, in its current form, can cultivate such culture! None of those that U mentioned can even foresee such a trace of human behaviour!

gwlnet

Anonymous,  19 March 2009 at 09:03  

Mantra.
menyibuklah lah you.Its obvious you never like KJ with your fierce and very biased criticisms of him in your blog.So go and do your own fancy poll and make sure who you idolise come out tops to your taste!
Go back to your blog!!

Wenger J Khairy 19 March 2009 at 09:07  

Hey Dato' Sak,

Maybe some observations could shed some light.

"Its not ok to perceive DSN as nothing else than the best thing since sliced bread because he wields the ultimate power. So his power makes him right."

But KJ, oh no. I guess people give a right good go because of his age, if he was older man and a more powerful person, they would be less willing to attack him.

But the greater damage was done by TDM who tried to simplify a complicated problem surrounding the general unhappiness with the current circumstances into one person - KJ.
(Of course he conviniently did not address the strucutre of governance, competitiveness, general progress (yes the world moves on with or without us), dan lain lain.)

So jealousy + added help by a long standing Prime Minister is enough to invite the sort of vitroil usually reserved for some sort of criminal.

Anonymous,  19 March 2009 at 09:07  

Anon @ 8.54

Allah can do everything. He exalts whom He wishes. Sama2lah kita tunggu

Anon too

Anonymous,  19 March 2009 at 09:21  

I read the interview with MM through Rocky's blog and was particularly impressed when he admitted to the over islamisation of the national school. That takes a lot of guts and conviction. Contrary to popular belief he articulates his thought well. I am beginning to see how MM can actually bring a new dimension to the image of Pemuda, daring but not rowdy. Maybe that is what it takes to win over the heart of the voters come next GE.

Tommy Yew 19 March 2009 at 09:44  

Morning Sak,

Don’t lah be like this so early in the morning, u got my mind all twisted now with this perception thingy, kepala pusing lah. Chinese says ‘lumpah, pahlum’ with all this mind games. Now I don’t know whether to tie my necktie, the 4 in hand method or the Windsors or the Pratt/Shelley knots method….hmmmm perhaps I’ll just put on my clip-on. Life’s getting too complicated already! Now which colour or pattern should I put on, to match my shirt???

Best regards to mamasita too.

Tommy

Oghang Ghombau,  19 March 2009 at 10:55  

Perception for KJ has become real.
While perception for Najib is yet realised but mere Anwar Ibrahim the compulsive liar's shadow play.

Cukuplah Dato Sak.

Nampaknya Dato Sak dah taksub dengan KJ hingga kalau KJ main dengan Maya Karin depan mata dia pun dia kata perception.

Don't waste your credibility and intellect on KJ.

He is as dispensible as Najib you are critical off.

Cikgu Ngah,  19 March 2009 at 11:35  

Assalamualaikum YH Dato'

Dato' menyokong KJ kerana dia (menurut pandangan Dato') mewakili golongan yang berjaya menaiki tangga kepimpinan UMNO tanpa menggunakan nama keluarga, tidak seperti DSN, Hishammuddin dan Mukhriz Mahathir.

Dato' menyatakan bahawa pemimpin2 yg naik kerana 'berbin'kan Tun Razak, Tun Hussein dan Tun Mahathir ini tidak mempunyai kualiti kepimpinan kerana mendapat segala-galanya dengan jalan mudah. Buktinya ialah pengalaman Dato' sebagai anak jati Pekan dengan DSN sendiri.

Saya tidaklah begitu kenal DSN dan saya tidak tahu apakah yg Dato' katakan mengenai DSN itu benar. Tetapi memanglah selepas arwah Tun Razak meninggal dunia orang ramai yg begitu terkejut dengan pemergian beliau yg begitu 'sudden' itu mengambil jalan mudah dengan memilih DSN sebagai pengganti, walaupun pada masa itu beliau begitu muda dan tidak berpengalaman (bak kata Dato': DSN tak tahu pun bagaimana rupanya Pekan pada masa itu).

Tapi saya rasa tak adillah kalau hendak dibandingkan DSN dengan Mukhriz. Ini kerana Muhkriz tak mendapat apa yg dia miliki kini dengan jalan mudah sepertimana DSN. Kita semua tahu bahawa dia dihantar bertanding ke Jerlun kerana Pak Lah, Khairy dan Mahdzir Khalid hendak 'membunuhnya'. Semua orang tahu bahawa Jerlun bukan kawasan selamat. Tapi yg sebaliknya berlaku. Muhkriz menang di Jerlun. Bandingkan dengan Khairy. Dia diletak bertanding di Rembau yg mana di Negeri Sembilan sesiapa juga yg bertanding atas tiket BN pasti menang. Tengok Rais Yatim. Bertanding di Jelebu atas S46 kalah tapi bila masuk balik BN menang. Jadi siapa sebenarnya yg mendapat segala-galanya 'on the silver platter'?

Khairy menang Naib Ketua Pemuda UMNO tanpa bertanding walaupun pada mulanya ada dua tiga orang yg berhasrat nak pegang jawatan itu. Tak tahulah apa yg menyebabkan mereka tarik diri. Mungkin aura Khairy agaknya. Tapi Muhkriz menang jawatan Exco Pemuda dengan undi tertinggi selepas dia kalah jawatan Ketua Pemuda di Kubang Pasu.

Zaman Mukhriz jadi Exco Pemuda dari 2004-2008 begitu mencabar kerana walaupun dia merupakan seorang anak bekas Perdana Menteri, bukan semua orang suka padanya dan bukan semua orang suka pada bapanya. Zaman 2004-2008 menyaksikan orang-orang Pak Lah berusaha keras untuk memburuk-burukkan TDM. TDM dikecam oleh org-org seperti Nazri, Ali Rustam, Khaled Nordin, Shahrir dan ramai lagi tanpa ada sesiapa pun yg membelanya. Muhkriz disuruh memilih antara bapanya dan Presiden parti bila dia mengkritik ucapan Pak Lah dalam PAU pada 2006. Bandingkan dengan keadaan Khairy di era 2004-2008. Dia adalah menantu PM. Bukan itu sahaja, dia pada waktu itu adalah menantu pada seorang PM yg mendapat majoriti pilihanraya yg paling tinggi dalam sejarah Malaysia. Menantu kpd seorang PM yg pegang jawatan Menteri Dalam Negeri dan Menteri Kewangan sekaligus. Segala apa yg dibuat oleh Khairy, semua org dlm UMNO berebut-rebut nak sokong. Masih ingatkah kita dalam tempoh itu bahagian-bahagian UMNO mcm ulat tahi berebut nak jemput Khairy merasmikan persidangan tahunan mereka? Maka siapa sebenarnya yg dapat segala-gala menerusi jalan mudah?

Dato' puji Khairy kerana mengatakan dia mewakili generasi baru UMNO yg vocal, yg berani, yg bersifat cosmopolitan, elit dan sanggup buat apa sahaja untuk mencapai matlamat perjuangannya. Dato' tidak galakkan org utk sokong Muhkriz kerana menurut Dato' dia hanya akan jadi seorang lagi Najib Razak dan Hishammuddin Hussein.

Maafkan saya Dato'. Saya hormat intelek Dato' tetapi saya tidak dapat bersetuju seratus-peratus dengan penilaian Dato' terhadap Khairy dan Muhkriz.

Tidak adil untuk bandingkan Mukhriz dengan Najib @ Hishammuddin dan tidak juga adil untuk kita kata bahawa Khairy sebenarnya telah menjadi mangsa persepsi semata-mata kerana dia adalah menantu PM. Dia sendiri pernah mengaku bahawa menjadi menantu PM adalah satu kelebihan padanya. Mohamad Hasan semasa cuba untuk justify pemilihan Khairy sbg calon di Rembau jg kata 'baguslah kalau menantu PM jadi wakil kita. Senang kita nak minta apa-apa pada PM'.

BRO JINGGO 19 March 2009 at 12:02  

Salam semua

Inilah yang berlaku sekarang, terlalu banyak rintangan dan dugaan serta terlalu banyak fitnah di taburkan kepada Khairy Jamaluddin dan beliau adalah mangsa kepada kelebihan yang beliau ada sebagai anak muda yang berpotensi untuk naik dan menjadi pemimpin yang dihormati satu masa kelak. alasan beliau baru dan beliau menantu Pak Lah adalah satu alasan yang tidak boleh kita terima kerana penilaian terhadap seorang pemimpin bukanlah siapa dia , anak siapa menantu siapa atau baru atau lama dalam kumpulan berkenaan, Apa yang kita perlu lihat dan nilai adalah bakat kepimpinan, Idea - idea dan visi membawa sesebuah kumpulan atau persatuan ke peringkat yang lebih maju dan boleh menghadapi sebarang cabaran.

BRO JINGGO 19 March 2009 at 12:18  

Salam Dato,

Saya setuju dengan apa yang dato katakan...

Terus terang saya katakan UMNO akan rugi sekiranya pemimpin pemuda seperti Khairy Jamaluddin ini tidak diberi tempat oleh ahli-ahli UMNO khususnya dikalangan pemuda-pemuda.

Bukanlah niat saya untuk sengaja mengangkat atau memujinya tanpa sebab dan fakta tetapi itulah realitinya.

Pemilihan KJ sebagai pemimpin masa depan pilihan saya adalah tepat sekali dan tidak boleh dinafikan lagi.

BRO JINGGO 19 March 2009 at 12:29  

Jurang antara Mukhriz dengan Khairy untuk jawatan Ketua Pergerakan

Bila tersebut dalam beberapa blog yang Mukhriz Mahathir dengan Khairy Jamaluddin sudah mula digambarkan dua jaguh akan merebut jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO dalam pemilihan akan datang ini, saya terpanggil untuk menyertai forum ini memberikan pandangan sama.


Mukhriz dikatakan telah memulakan perang saraf terhadap Khairy dengan hujahnya yang membawa maksud, beliau terlalu mahukan jawatan Ketua Pergerakan Pemuda yang boleh membawa satu suara besar dalam UMNO yang setanding dengan barisan Naib Presiden UMNO.

Bila kita mahu mengadakan perang saraf, saya lebih baik beri amaran dulu supaya kita periksa saraf kita terlebih dahulu apakah ia berada dalam keadaan baik atau tidak. Kalau saraf kita sendiri kurang baik, perang saraf ini akan menjadi sampah sarap.

Kedua-duanya dari segi fizikal kelihatan sihat. Saraf masing-masing kenalah kita lihat jawapannya kepada tiap soalan diajukan. Orang yang menyoal selalunya tidak semestinya dari kalangan orang pandai, tetapi
penting untuk mereka yang menjawab supaya dari kalangan orang pandai.Dari soal jawablah kita boleh mengukur sama ada orang itu boleh dipertanggungjawabkan atau bolehkah dia memikul tanggungjawab.

Dalam soal ini, apabila seseorang yang menyatakan mahu menjadi sesuatu kenalah ada asasnya. Kalau mahu jadi doktor, kenalah belajar bidang kedoktoran. Kalau mahu jadi jurutera, kenalah belajar bidang
kejuruteraan. Tetapi kalau mahu jadi ketua dalam sesuatu organisasi, kenalah juga mahir dalam bidang yang diceburinya.

Untuk menjadi ketua pemuda misalnya, sepatutnya dia menjadi ahli terlebih dahulu. Daripada menjadi ahli, dia akan dipilih menjadi exco. Dari exco dipilih menjadi naib ketua. Dan dari naib ketualah patutnya meningkat menjadi ketua. Dari segi adat, Khairy sudah mendapat mata paling
tinggi untuk melayakkan diri menjadi ketua pemuda.

Layak Mukhriz, tempat paling patut baginya ialah naib ketua. Tetapi semua ini tidak mudah berlaku apabila Mukhriz mahu pintas jalan. Dia mahu terus menjadi ketua pemuda. Mahu itu soal lain. Mampu juga soal lain. Kalau tidak mendapat pencalonan yang cukup pun, payah juga untuk merealisasikan mimpi itu. Juga kalau mendapat pencalonan yang banyak, tidak menjamin sama sekali seseorang itu boleh selamat ketika bertanding kerana yang mengundi juga lebih berhak.

Kedua-dua jaguh yang saya sebutkan di atas tadi hanya masing-masing memegang tekit bertitlekan YB di tempat masing-masing. Muhkriz di Jerlun dan Khairy di Rembau. Tetapi pentas untuk mereka berdua adalah di peringkat nasional di parlimen, tempat pengubal dasar pada hakikatnya.

Untuk mencampuri urusan mereka ini ada yang berpendapat saya tidak layak kerana saya sudah bukan lagi setaraf usia dengan mereka. Malah lebih jauh tua dari mereka. Tetapi ingatlah bahawa untungnya orang tua
kerana dia pernah muda dan ruginya orang muda hanya kerana mereka belum pernah tua. Maka mencampuri urusan muda bukanlah halangan.

Dari pemerhatian saya, untuk memegang jawatan ketua pemuda ini harus mempunyai satu sifat berani yang luar biasa. Keberanian yang bertempat itu juga harus diiringi dengan kesabaran yang cukup tebal. Pastinya juga kepintaran menjadi ukuran sama penting dalam proses menjalani aktiviti jentera yang hendak dipandu.

Perlu diingatkan bahawa jentera pemuda dalam parti bukan pemuda yang di peringkat budak-budak. Pemuda dalam parti adalah pemuda yang sudah akhirbaligh, dewasa, matang, berpendidikan, berpengalaman dan berwawasan. Kita tidak boleh menafikan pemuda hari ini sudah begitu ramai yang mempunyai berlatarbelakangkan dari kalangan bijak pandai, berpelajaran tinggi dan juga pengalaman yang agak jauh bezanya jika dibandingkan dengan zaman pemuda sepuluh tahun sebelum ini.

Maka tidak syaklah untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO pada ketika ini bukan sebarang orang boleh ditempatkan mengikut selera individu atau sesuatu kumpulan sahaja. Mereka harus dipilih dari yang sudah terpilih dan dibanci sehalus-halusnya sebelum membuat keputusan meletakkan seseorang di sesuatu mercu walaupun hanya di hujung dahan UMNO sahaja.

Dengan ampun, walaupun saya sudah patut mengambil kira peringkat lebih atas, tetapi pemuda tetap menjadi perhatian saya. Malah Putera UMNO juga saya teliti pergerakannya. Walaupun saya tidak minat bola, tetapi kalau bola itu menjadi teras aktiviti pemuda, saya berikan perhatian teliti bagaimana bola itu dikelolakan, siapa yang mengelolakannya dan siapa yang dipilih untuk menganggotai pasukan bola itu.

Kalau pemuda bermain motor berkuasa besar, saya yang tidak minat dengan kenderaan dua tayar itu, kecuali basikal, saya tumpukan juga seolah-olah saya minat sangat dengan motor berkuasa besar untuk saya mengukur ke mana arah pemuda dengan aktiviti motor berkuasa besar mereka itu.

Malah mereka yang minat cerut besar pun saya perhatikan bagaimana mereka menghabiskan gulungan tembakau tebal itu serta di mana mereka menggayakan cerut itu supaya saya dapat menilai bagaimana orang itu menjadikan cerut besar itu sebagai sumber ilhamnya menjadikan cita-citanya sebesar cerut yang dipegang dan disedut hampasnya. Saya pun tidak minat dengan cerut besar. Tapi kagum dengan orang yang mampu menghisap cerut besar yang tidak mampu bergantung di bibir seperti sebatang rokok yang ringan.

Semua ini menonjolkan karisma masing-masing. Ini termasuklah penampilan seseorang yang mahu diberi title ketua dalam satu pergerakan yang menentukan arah mana pemuda generasi baru kita yang bakal menggantikan tempat pemimpin hari ini dalam meneruskan kesinambungan perjuangan bangsa untuk berdepan dengan cabaran yang pasti lebih hebat dalam abad-abad akan datang.

Dengan ampun maaf sekali lagi, saya rasa amat malu dengan penampilan Mukhriz yang disebut-sebut mahu memimpin pemuda dari awal-awal lagi mendesak perdana menteri supaya meletak semua jawatan dalam parti dan sebagai perdana menteri. Adalah mustahil Mukhriz walaupun ayahndanya sedang
tidak berlaga angin dengan Pak Lah, tidak tahu bahawa dia berada di pentas yang sama dalam UMNO menjunjung tekit ahli parlimen yang mana Pak Lah adalah ketua agungnya.

Ukurannya dalam sebuah syarikat, seorang kerani rendah menulis surat kepada pengerusi eksekutifnya supaya letak jawatan lagaknya. Memang ramai terkejut dengan tindakannya yang melanggar adat, tidak sopan dan sekali gus mengendos dirinya seorang yang cukup biadap.

Ada orang sampai terkata bahawa tindakan Mukhriz itu macam dia itu anak lelaki (a/l) kepada Karpal Singh atau anak kepada Lim Kit Siang pula rupanya. Kalau dia benar-benar anak kepada Karpal Singh atau anak Lim Kit Siang, memang layaklah dia berbuat demikian. Tetapi dia anak Mahathir yang seluruh rakyat Malaysia sanjungi sebelum ini yang telah membawa nama Malaysia ke mercu dunia.

Walaupun baru sekarang rakyat tahu terutama masyarakat Melayu sedikit demi sedikit bahawa Mahathir telah memberikan banyak implikasi buruk terhadap rakyat Malaysia keseluruhannya daripada kesan perjanjian konsesi tol, pegangan equiti pengswastaan yang longgar dan banyak lagi yang menyusahkan kerajaan pimpinan Pak Lah yang cuba sedaya upaya terpaksa berkorban maruah, berkorban member subsidi dan sebagainya bagi mengekalkan kestabilan negara. Hinggakan institusi kehakiman juga telah menjejaskan nama baik negara akibat daripada sikap vito Mahathir semasa memerintah negara.

Kerana itulah Mahathir kalau boleh mahu terus menjadi perdana menteri supaya tindakan beliau yang sudah di peringkat bergelar Maha Firaun berkuku besi dapat dilindungi. Tetapi beliau sendiri sedar, masanya sudah sampai untuk beliau berundur diri kerana sudah semakin ramai mendentang dan mendesak beliau letak jawatan. Keadaannya sudah terlalu kritikal barulah dia dengan berat hati serahkan kepada Pak Lah. Mujurlah begitu.

Sekarang ini anaknya yang masih mentah, masih tidak kenal baik buruk dan tidak tahu memilih tempat dan tidak langsung tahu berbudi bahasa dengan ketuanya mahu jadi ketua pemuda yang bertaraf mini prime minister itu! Hilang akalkah pemuda yang mencalonkan dia untuk jawatan itu? Untuk naib ketua pun tak layak. Malahan untuk duduk dalam exco pemuda pun tidak ada class. Layaknya duduk di luar pintu UMNO sahaja.

Biarpun pahit mana sekalipun tindakan ketua pemuda sekarang ini, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein bersama barisan exconya patut sudah bertindak menggantung Mukhriz dari exco pemuda walaupun tidak mencadangkan supaya dia dipecat dari UMNO sama sekali. Dia boleh jadi ahli, tetapi tidak boleh pegang jawatan. Dia boleh pegang jawatan, tetapi jawatannya tidak harus bernama atau berkuasa. Dia betul-betul belum layak. Kalau dia nak berhenti, tak payah beri notis pun tak mengapa. Berhenti serta merta lagi bagus kerana dia tidak perlu bayar gaji sebulan macam orang makan gaji. Ini pertubuhan sukarela, dan suka duduk beradap, dan pergi pun orang lain rela.

Ini tidak bermakna Khairy pula boleh menang jawatan ketua pemuda dengan mudah kerana ada lagi yang tidak ukur baju masing-masing untuk merebut jawatan yang sama. Ini termasuklah Mohd Khir Toyo yang sekarang memegang ID password Khir Penyapu. Yang lain-lain yang dah terlepas cakap nak jadi ketua pemuda tu, lupakanlah kerana beberapa orang yang disebut,tidak berkarisma atau sudah hilang raut wajah sebagai seorang pemuda.Ini termasuklah yang sudah kelihatan tua. Biarkan yang muda-muda
bertanding. Yang tua tunggu jadi penasihat apabila diminta. Jangan pandai-pandai beri nasihat, nanti anda dicap sebagai orang tak sihat pula.

Bagaimanapun dalam pada itu, sudah ramai pemuda bahagian yang sudah mengwar-warkan pendirian mereka memberi pencalonan kepada Khairy kecualidari Jerlun mungkin. Maka potensi untuk Khairy melangkah ke satu mata tangga lagi dalam arena politik cukup cerah.

Walaupun ramai percaya persepsi lebih penting daripada realiti, pada realitinya penampilan Khairy sudah cukup meyakinkan. Kalau ada yang percaya ada yang lebih baik dari Khairy, kemukakan dan jadikan pertandingan jawatan ketua pemuda ini satu pertandingan yang sihat dan hendaknya menjadi model kepada pelapis selepas ini pula tidak berebut-rebut dengan cara menggila-gila hanya untuk memegang jawatan berjenama ketua.

Langkah turun naik dalam politik ini, percayalah sistem step by step adalah yang terbaik. Begitulah apabila orang mempertikaikan bila Pak Lah akan step down, dia akan step down, tetapi akan step down step by
step. Begitu jugalah dia naik dulu pun mengikut anak tangga step by step. Jangan guna sistem step on him to step up. Berhati-hati juga apabila menggunakan sistem follow my ayahnda’s footstep, tetapi belum cukup masak lagi.

Ingatlah bahawa pemimpin yang bagus dan berjaya akhirnya ialah pemimpin yang pernah dipimpin tetapi tidak semestinya memimpin cara bagaimana pemimpin yang memimpinnya. Jangan lupa juga bahawa menjadi pemimpin bukan satu perkara mudah. Malah orang celik yang memimpin orang buta ke mana-mana juga bergelar pemimpin dan itu pun bukan satu kerja senang. Kalau tak percaya, tanyalah mereka!

Ujang,  19 March 2009 at 12:48  

Dato sak

BJ, Eden nak tambah sikit. Apa sumbang Mukhriz selama ini didalam Umno?

Jadi hero yang ditertawakan oleh rakyat ke? Atau membuat kenyataan seperti kebudak-budakan?

Kalau kau nak tahu lagi…. Mukhriz tu gila kuasa, mcm bapak dia jugak. Kekayaan tak penting bagi dia, yang penting ada pangkat. HAPRAK la lu Mukhriz….

Wong Pencen 19 March 2009 at 13:05  

"Sakmongkol will punch, elbow,kick, knee opponents. If these fail, he will fire his AK47", extracted from this guy's about me.

That is a strong indication of his style and perspective. He will do everything to put his message across.

Bias or no is not a consideration. Acceptance by audience is not a consideration.

He is very clear about the message he want to put across. "KJ is the next Ketua Pemuda UMNO". No two way about it.

He will punch, elbow, kick, knee and fire, use all force to put his message across.

MXG,  19 March 2009 at 13:08  

Datuk, no offense, but you masih cuba tegakkan benang yang basah. Dah terbukti KJ involved in money politic even though it was through some proxy *rolleyes*. When you talk about perception, KJ fares worse than Mukhriz. Yes, maybe perception is not everything, but KJ is already proven as guilty. So perception is not the only things that form KJ's reputation, no?

I'm sure most people won't say that Mukhriz is an angel but then even if he's involves in money politics, where's the proof?
Jangan pandai2 tuduh and fitnah saja. You KJ supporters nowdays acting more and more like Pakatan Rakyat's clown. You tuduh people left and right when you have no proof to back your claim.

I'll put my bet on Mukhriz for the Ketua Pemuda UMNO as he is the lesser of two..wait...three evils

sakmongkol AK47 19 March 2009 at 13:28  

wong pencen,
excuse me sir..those descriptions mean that i will argue my proposition to the extreme. we are in the battle of minds here.
the insinuations that you aver, suggest that i will use less than savoury arguments to advance my cause- that is wrong. sorry.

Sikhin Harun,  19 March 2009 at 13:28  

Perceptions-all these problems in society caused by differences in the understanding of certain pertinent issues!
While they (the Setiakawan team)trying hard to expose the truth..the other 'group'takes the exclusive right to tell lies!!

Their perceptions are soooo..serious and also they were prepared to fight and kill KJ!

Sebab itu Rembau.net,Pro-Khairy dll were inspired by the awareness that most of the contemporary issues has been understood!!

Pihak yg sana tu,probaly i suggest more studies be done so that they can get the true picture of what is happening.

They think so much,they worry so much,they so caught up in unhappy emotions .They're still..not enough.

Dato Sak,
Should not be apologetic in uploading the truth-hold to your principle of truth because the credibility of any person depends on how strongly the person uphold the truth.

SB,  19 March 2009 at 13:35  

Mukhriz memberi RM15 ribu kepada 5 orang anggota jenteranya di Johor diketuai oleh KP Simpang Renggam Oya. Perwakilan Melaka pula ditampar RM200 seorang. Di Kelantan, pemberian wang dikendalikan oleh bekas NKP Kuala Pilah Nafiz yang tinggal di Kota Bharu untuk tempoh berkempen ini, dan orang luar ini dibantu perwakilan Rantau Panjang Wan Nasir dan Sazmi Miah KP Machang yang tidak diterima di Bahagiannya sendiri.

Yang pasti kepala Agong akan mula kerap bertukar tangan di antara ejen Mukhriz dan perwakilan. Selain cara biasa, modus operandi pelik Mukhriz akan bertanya perwakilan apa sebarang 'masalah kewangan' dan terus mengarahkan pegawai baruanya Anas untuk memasukkan wang terus ke akaun bank perwakilan.

Hipokrasi Mukhriz yang kononnya tak mahu membayar secawan kopi perwakilan pun kerana ianya merupakan rasuah. Dengan lantang dan tidak menghormati sumbangan dan pengorbanan perwakilan, Mukhriz pernah berkata mengenai kaedah menggunakan dana politik untuk menghargai perwakilan, "Rakyat sukar untuk menerima pemimpin yang terpilih secaraamalan terkeji tersebut". Terkeji? Jadi perwakilan yang menerima wang pun terkejilah? Tapi yang paling penting, mengapa setelah menggambarkan amalan ini sebagai 'terkeji' Mukhriz pula kini yang mahu menggunakan wang sebanyak-banyaknya? Hai, sudah lah lantang tak bertempat, hipokrit juga!

Sham Rembau 19 March 2009 at 14:12  

Membidas Oghang Ghombau 10:55

Bai!!! Ko sapo ni? Jgn nak buek malu org ghombau jo? Ko x do id ko? Eden tgok ko ni mcm red indien jor!!! Main tembak sano sini!!! Tembak pakai peluru kapor buek apo bai!!!

Meh eden aja ko sikit!!

Who the heck is KJ?

Who is KJ & why some people hate him so much..??

Very little love him but they love him dearly…I wonder why?
Falsafah hidup saya ialah, if I have to judge some one, it would have to come from my own assessment & kajian, dan bukannya daripada fakta2 pihak ketiga.
Olah kerana KJ nie is the ‘Superstar’ of the decade, justeru itu maka saya sendiri telah mengambil inisiatif untuk turun padang dan melihat serta mendengar sendiri daripada puncanya agar saya dapat memberikan penilaian yang tepat berkaitan superstar kita nie.

We heard all hate him with regards to his business interest, political influence & Maya Karin.
Well for me itu standardlah, biasalah orang Melayu, tak dapat projek salahkan orang lain, tak dapat tempat dalam UMNO salahkan KJ, tak dapat Maya Karin pun nak salahkan KJ juga…kalau Tun Dr.M masih memerintah & good looking macam KJ pun silap2 kena gossip juga dengan Maya Karin nih..ish..ish..
kalau berminat sangat..ikhtiar lah sendiri..

My point is, politic will always be politic, tak kira siapa yang naik, pasti ada saja isunya, terutama tiga perkara nie (business, politic & gossip). So nak cerita tentang 3 perkara nie..letihlah, tak ada kesudahannyna, senang cerita I’ll have one column to get the public’s view on apa sahaja kemuskilan yeng mereka hendak kepastian berkaitan KJ, and I’ll try to get his representative to answer. Perlu di ingatkan bahawa in politic i am neutral. (I’ll always be judgmental & will never choose sides)
If we were to search any bad thing about KJ, well just type in “anti KJ” on any search engine, u’ll sure find a lot. But what I am about to tell next is about him which has not been made known to public so far. We want to know this guy’s personality & talent. Is he really fits to be KP?

I happen to have a few friends who are very close to KJ and also a good friend who is close to his rival & the anti KJ’s group. So I gather a little bit of both sides info.

Tak puas hati lagi, I go to Rembau during the recent election campaign, kebetulan I’ve got a friend who is in Rembau’s UMNO.
So I trailed KJ every day from his hotel to all the programs he attended, of course without any of them knowing my intention, (damn I am good at this spying thing). I was there for 2 weeks, mingling around and I can say with proper tools, you could gather almost everything about him, up to his closet. I go there because I need to see him & hear him in person so I could judge his personality.
So basically after that, I now have a thick file on him with regards to his business, politic & personality. I shall put down the story in detail later, but let me just put here a summary on my findings on his personality.

To be honest, in general, I think he needs an acting class (I’ll explain later). Other than that I think he is well equipped to be a good leader. Relax ah....by now, I must have broken some of anti KJ’s heart. But it is the truth. Let me explain why I’ve said that:

To those who don’t have a chance to get close to him, first i can say, he is a bit of a ‘metrosexual’, competitive & excessive compulsive kind of a guy. Senang cerita dia nie pembersih tahap maksima & a perfectionist.

In any competition, he doesn’t mind loosing but he sure determine to win, good thing about him is he’ll give his all to win, bukan hanya kesungguhan untuk menang tetapi dia berusaha untuk menang, even on a friendly futsal or chess game. (lepas nie sure KJ offer I project besar nie haha) but it is a fact. I know this from my personal observation.

Second, he has a very strong character. Boleh di katakana he is not a typical Malay kind of guy lah. Cakap berlapik2, mengumpat belakang2, sikit2 merajuk is definitely not him. Ask any of his staff, they’ll give u the same answer. Yelah, dia lahir & di besarkan di luar negara, so he is a bit open minded kind of guy, however a very tough boss to handle though. Salah sikit kena tembak direct lah. That is why I say he needs an acting class, because bila jumpa orang yg bermuka2 nie, he really don’t like them & it shows in his face. This people than turn to be his enemy. But despite all that, if u sees his staff or people surround him, they have a full respect to this guy. He reminds us a bit of Tun Dr.M’s character. Walaupun tegas, tetapi orang tetap respect him, because he knows what he is doing.
3rd, he is smart. I am not saying it because he have got a degree from Oxford, but really..he is smart. Tak percaya, go get the smartest guy yang anti KJ and attend some of his dialog gathering. Suruhlah bagi soalan pedas2 & berdailog dengan dia..kita tengok siapa yang kena… I berani bet because I selalu nampak orang yang fikir dia pandai (one of the smartest in the reformist group), but buta2 kena outsmart by KJ. Senang cakap he has got the brain and a political talent lah.

4th, well one thing I found it odd about KJ is, sungguhpun dia di lahirkan di luar negeri & doesn’t think like a typical Malay, but he is a true Malay guy. Some rumors say he is more Singaporeans than the Singaporeans. They got it totally wrong! Go make a joke about Malay in front of him kalau nak kena sembur. To the Non-Malays don’t get me wrong. He is open-minded about everything, but not something that is involving the Malay rights & integrity. Which I thing is one of a great quality one must have to represents the Malay. They must give all their heart to the people they represent, dan sanggup mati untuk mempertahankan perjuangan dan integriti Melayu.

KJ nie actually berjiwa kental lah sebenarnya. Bukan sahaja semangat Melayunya tetapi semangat Nasionalistmenya juga sangat kental. Biasanya some politicians will talk like a nationalist in their speech sahaja, but this guy, dengan kawan-kawan di kedai kopi pun bersungguh2, macamlah orang lain tak nationalist..

I see some good quality about this guy. I mean as a politician lah. Budak Melayu yang cerdik, berjiwa Melayu, young and energetic, mempunyai personality dan karekter yang tinggi untuk menjadi seorang pemimpin. Tegas dan berpendirian teguh, I think, with a proper guidance.

Di pendekkan cerita, macam ni la, sebelum nie bila I dengar orang bercerita tentang KJ, makin lama kita dengar makin marah & meluat kita dengan KJ nie. Mana taknya, KJ di ibaratkan seperti Firaun, alah macam Tun Dr,M dulu. Dia boleh buat suka2 hati, semua kroni2 dapat jawatan besar, projek2 semua dia sapu…calon2 pilihanraya pun dia yang tentukan, hui powerful gila lah KJ nih…siapa dengar pun melenting. Silap2, bukan saja power full, dia juga ada kuasa sakti, boleh terbang lagi laju dari Superman…kadang2 dia boleh jadi besar macam Ultraman…huih..dasyat betul la…tapi itulah perumpamaan yang tepat kepada bicara2 kedai kopi nie..makin lama kita dengar makin cantik olahannya.. But it is not fair lah kalau terus kita judge someone berdasarkan cerita2 kedai kopi nie. Kalau setiap kali ada orang nak naik, kita hentam macam nie, we will never be able to find a good leader.

Dr.M telah meletakkan satu standard yang sangat tinggi bagi kreteria sebagai seorang PM/pemimpin. Memang bukan senang nak cari penggantinya. Tetapi secara peribadi, KJ mempunyai aura & quality yang hampir sama standardnya dengan Dr.M. I am talking about personality & his talent. Kalau cakap pasal knowledge and experience memanglah jauh bezanya. Tetapi KJ has the right tools to be a leader. I am not saying he is perfect. But if he were destine to be a leader, based on his personality, talent & character he is well equipped and capable.

Janganlah ambil kira pasal dia menantu PM, dia dapat naik cepat, therefore dia tak setaraf dengan yang naik lambat nie. That is not right. Macam mana dia naik itu bukanlah kayu ukuran. Don’t tell me Jaclyn Victor yang naik mendadak melalui program reality is less talented than Sharifah Aini dan tak layak di gelar penyanyi…not right ain’t mate!
Apa yang jelas bagi saya ialah, ok he is now a parliament member, let give him a chance, rugi kalau if he is really talented but have to go just because of our freedom of speech, gossip. I am sure with his courage’s attitude & smart ass he could do well as a beck bencher, since pembangkang ramai gila tuh…

KJ For Ketua Pemuda, Wait and see…

Sham Rembau 19 March 2009 at 14:15  

Salam Dato

Maaflah komen pro KJ panjang2 sbb nak brainwash kepala otak puak mukhriz yang bebal ni.

Anonymous,  19 March 2009 at 14:16  

Datuk,

The best spin ever for KJ. Even better than Kali.

mattau

Anonymous,  19 March 2009 at 14:45  

dato,

yr comment section is quite bz after the UMNO disciplinary board meeting especially with KJ balaci's comment.

guess its KJ's balacis last stand, giving everything they got in the face of KJ's crumbling campaign.

Raiz,  19 March 2009 at 15:03  

Anon

Bagi aku Mukhriz tidak layak untuk menerima jawatan Ketua Pemuda.

Mukhriz boleh lupakan sahaja angan-angan nak rebut kuasa tu kerana Mukhriz tidak harus dan tidak layak untuk memegang jawatan terbabit miskipun hanya untuk masuk bertanding sebagai calon.

Tindakan Mukhriz yang mengkritik dan mendesak Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi secara terbuka supaya meletakkan jawatannya sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri dianggap tidak beretika dan biadap kerana cuba meremehkan status Abdullah sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

Senapang Patah 19 March 2009 at 15:10  

Kepada beruk-beruk mukhriz

"Pergi mampus lah kalau Mukhriz dan Khir Toyo tidak bermain wang atau tidak terlibat dengan politik wang. Bohong orang lain boleh, tetapi usah bohong dengan saya pasal politik wang. Dari peringkat cawangan, bahagian hingga pusat, semuanya main politik wang.

Sham Rembau 19 March 2009 at 15:26  
This comment has been removed by the author.
Sham Rembau 19 March 2009 at 15:28  

Kepada pihak disebelah sana Janganlah kita menari bersuka ria kerana kononnya kamu tidak bersalah kerana ada kala kaki boleh tersadung dan kita jatuh tersepuk.

P/S Tun Mahathir boleh bercakap apa saja, tetapi adakah percakapan beliau itu satu bentuk 'rasuah' untuk memancing undi kepada anaknya, terpulang kepada perwakilan menentukannya.

Are You Gonna Go My Way,  19 March 2009 at 15:40  

Weird, I dreamed of KJ last nite….he came to my house. He was nice and polite….his mother was there too…

Anybody can tafsir mimpi here?

Captain Jack 19 March 2009 at 16:11  

The son is NOT following the father’s footsteps BUT the damage have been done as far as his UMNO career is concerned …. Mukhriz is Going nowhere is UMNO .. he might as wellresigned now ….

Mukhriz stays put but urges PM to go

May 20, 08 6:06pm

breaking news The Jerlun MP says that he would not be joining his father in resigning from the party to protest against Abdullah’s weak leadership.

Captain Jack 19 March 2009 at 16:14  

Mukhriz Mahathir the youngest son of the Prime Minister of Malaysia, Mahathir Mohamad, is also a business man. Mukhriz Mahathir controls the listed Malaysian company Reliance Pacific, which operates a chain of two-star hotels around Malaysia, and is one of Malaysia’s biggest tour organizers. There are 22 active subsidiaries in Malaysia. One of them, Prime Heritage, has taken control of two adjacent hotels — 493 rooms in total — currently under construction in Sydney, Australia. It also owns Sydney’s Royal Gardens Hotel. Another Malaysian company, Opcom Cables — Southeast Asia’s largest producer of high speed fiber optic cable — is jointly owned by Mukhriz, Mokhzani and Sweden’s Ericsson Cables AB.

Searches made at the Registry of Companies at the end of 1994, show Mukhriz had interests in 67 companies.

It has been published that Mukriz Mahathir is director of Taff Hotel Sdn Bhd one of the two companies awarded the Tanjung Jara Beach Hotel Sdn Bhd privatisation project by the Malaysian Government.

aduka,  19 March 2009 at 16:15  

Mukhriz beri laaa aku sedikit kekayaan kau tu… Aku ni hidup merempat, susah… kalau kau bagi aku sedikit kekayaan kau , aku percaya kau akan menang pada pimilihan Ketua Pemuda nanti.

Sham Rembau 19 March 2009 at 16:17  

Weird, I dreamed of MM last nite….he came to my house. yg menghairankan MM x botak lg sudah ada rambut...

Anybody can tafsir mimpi here?

Anonymous,  19 March 2009 at 16:22  

Apa sakit kepala ke? Macam nak compare KJ dengan Mukhriz. Ini macam nak compare permata (KJ) dengan batu.

I rasa lebih baik KJ buat stail Obama-je. Ignore terus juak juak ni, fokus kepada musuh no 1 negara, hero yang memperkudakan sistem perhakiman, menjadikan negara muflis sementara kroni dan anak anak membeli belah di luar negara.

Come on KJ!!!

Abi Ayyub 19 March 2009 at 16:29  

Dato,

Perception is something that will continue to be an issue of each and everyone's opinion.

The most important thing is what is expected of UMNO and its leadership?

Now the perception for Mr President to be (it is ok ) ... is more because his name is attached to our former 2nd PM. Other than that what else can you espect of him except that all the negative stories, no matter how untrue.

So in the end ... who else can UMNO offer to the people of Malaysia.

If Khir Toyo is CLEAN what else ???

BRO JINGGO 19 March 2009 at 16:31  

Sebelum ini semua orang semestinya tertanya-tanya samada menantu Pak Lah yang paling kontroversi mampu memainkan peranan beliau sebagai seorang ahli parlimen yang “perform” didalam dewan rakyat. Seluruh negara juga tertunggu-tunggu apakah keupayaan dan kecemerlangan beliau sebagai seorang Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia dalam mendepani isu-isu bangsa mampu diulangi pada ketika mana beliau menjadi ahli dewan rakyat?

Khairy seperti yang kita tahu sering dikelilingi pelbagai konflik, fitnah, dan kontroversi. Beliau juga sering disasarkan oleh barisan pembangkang sebagai menantu yang mengawal bapa mertuanya.

Namun, individu kelulusan oxford ini akhirnya membuktikan bahawa beliau mampu menggertak dan menyerang tokoh-tokoh terkenal pembangkang dengan pelbagai persoalan dan isu. Pada hari isnin yang lalu sewaktu membahaskan titah paduka DYMM Yang Dipertuan Agung, Khairy telah banyak menimbulkan kemarahan, teriak tempik pembangkang. Anak muda ini juga mempertikaikan keutuhan sebuah pakatan yang disifatkan oleh beliau sebagai “PR Exercise” semata-mata.

Ada masa beliau juga mencabar kerelaan parti PAS yang diketahui ramai mendokong agendaislamisasi, yang akhirnya terpaksa tunduk kepada ego dan keras kepada DAP. Banyak perkara yang seharusnya dijadikan peluru ataupun “bullet” diterjemahkan oleh anak muda ini didalam perbahasan tersebut. Hakikatnya adalah cukup sukar untuk seseorang yang pertama kali berbahas didalam institusi terpenting negara mencerna dan membentangkan hujjah yang cukup bernas, padu dan mampu menggoncang manusia seperti Karpal Singh, Lim Kit Siang, Mahfuz Omar dan banyak lagi.

Kita masih lagi tertunggu-tunggu beberapa individu lain yang mempunyai hubungan darah dengan tokoh terbilang negara. Persoalannya adakah Mukhriz, Nurul Izzah, dan Gobind Singh Deo mampu memberi persembahan memberasangkan didalam sesi parlimen kali ini? Adakah mereka juga mampu membuktikan bahawa kehebatan ayahanda mereka sewaktu beraksi didalam Dewan Rakyat mampu diwarisi? Hakikatnya anak muda yang sering ditohmah, difitnah ini telah memberi gambaran awal bahawa beliau tidak harus dipandang eneteng ataupun sebagai “punching bag” didalam perbahasan Dewan Rakyat. Namun, apa yang perlu kita lihat adalah anak muda ini sudah bersedia dan beliau mampu menjadi salah seorang pembahas yang tersohor dikalangan ahli Dewan Rakyat Barisan Nasional.

Jelas, Muhkriz tiada sumbangan apa-apa kepada parti, yang ada suara sumbang beliau yang tidak henti2 mendesak PM berundur…
inikah ciri-ciri pemimpin??

Anonymous,  19 March 2009 at 17:07  

Mukhriz tidak mempunyai sebab yang kukuh untuk menawarkan diri bertanding untuk jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia. Janganlah disebabkan emosi dan rasa tidak puas hati bapanya terhadap kepimpinan parti beliau bertindak menjadi panglima yang sama sekali tidak rasional dan bertindak diluar batasan pertimbangan.

Mukhriz perlu mempunyai sebab yang lebih kukuh untuk menawarkan diri.Beliau mungkin begitu popular dikalangan rakyat, tapi situasi mungkin tidak seperti yang disangkakan didalam UMNO. Nasihat saya, dugalah dulu dalamnya lautan sebelum memulakan langkah.

Muhkriz perlu mengikut Tun agar humbankan diri jauh2 dari UMNO kerana dua beranak ini bukan memperjuangkan UMNO tp memperjuangkan politik peribadi masing-masing…

aku jer,  19 March 2009 at 17:22  

Bagi aku mudah saja, aku tidak nampak apakah relevan nya Mukhriz menjadi ketua pemuda UMNO , krn aku hanya nampak dia berjuang untuk ayahnya saja. jika mUkhriz mahu jadi ketua pemuda , dia patut membentangkan visinya, kalau setakat visi mahu menawan kembali negeri yang telah ditawan oleh pembangkang itu visi bodoh, semua orang boleh ckp macam itu, cakap tak serupa bikin. Apakah seorang bakal ketua pemuda UMNO bersikap biadab kepada pemimpin UMNO khususnya kepada Presiden parti. Bagi aku biar lah KJ saja yg jadi ketua pemuda UMNO krn KJ sudah dilatih oleh Hishamuddin bagi menyambung perjuangan nya sebagai ketua pemuda UMNO.Apa yg kita dgr semua tentang KJ banyak tipu sebab perasaan dengki dan cemburu kpd KJ hanya kerana dia menantu Pak Lah. Tak Salah jika menantu Pak Lah menjadi Ketua Pemuda UMNO. Ramai juga anak menantu yg berpoitik di negeri lain.

Anonymous,  19 March 2009 at 20:06  

Ada lebih pulak orang hantam MM di sini sekarang ni. Sebab banyak orang takut dia menang ke?

Saya tak suka semua tiga2 tu. Semua tu bau busuk, politik wang, rasuah.

Tapi kalau nak hentam pun, jangan lah kaitkan dengan bapak atau mentua mereka. Sebab kesian MT, bapak dia orang kampong saja.

Kapada perwakilan yang ragu2, saya syorkan jangan pangkah sesiapa. Biar sampai semua orang sedar ada protes politik wang & rasuah antara perwakilan.

Anonymous,  19 March 2009 at 21:09  

simple, mr fast draw.

REJECT BOTH!

Anonymous,  19 March 2009 at 21:21  

Visi KJ dan Khir Toyo hebat ... setia kat wang.

Sampai bergdega2 bersyarah.

Dahkena tangkap, jawabnya persepsi dan ada orang dengki.

Dia dapat ijazah Oxford atau toilet paper Oxford?

Pejuang Bangsa 19 March 2009 at 21:35  

HIdup KJ !!!

Hidup KJ !!

muhkriz seronok tidak dikenakan tindakan lembaga disiplin kerana orang lembaga disiplin tunggu arahan Bapa dia .. orang yang bapa dia tak suka ,akan dijadikan kambing hitam walaupun tiada bukti kukuh untuk dijadikan bukti


tunggu wahai anak bapak ..nasib anda akan diterima 25hb ini ,main duit pandai dan memang bijak kerana ada tangan ghaib lindungi anda drpd dikenakan tindakan

perwakilan tahu agen anda terlibat semua politik wang ini dan tunggu keputusan undian perwakilan nanti ..

ikan bilis ditangkap tetapi ikan jerung seperti anda dilepaskan !!

Anonymous,  19 March 2009 at 22:44  

Are You Gonna Go My Way says...
"Weird, I dreamed of KJ last nite….he came to my house. He was nice and polite….his mother was there too…

Anybody can tafsir mimpi here?"


Let me try my hand at a bit Freudian.

(1) By viewing KJ as nice and polite, subconsciously that is how the mind views him, as a genuine nice enough guy.

(2) He came to your house with his mother. Even though you have been attacking him, KJ came with his mother, because he did not want to look for a fight. Only good friends can come to your house, and only real close friends come with their mother

(3) End of the day, you know you like KJ but because of certain circumstances you are anti KJ, and your subconscious mind does not sit well with the anti KJ attacks your conscious mind does

(4) Maybe its because you are on TBB's payroll, i.e playing for Liverpool when you are a Manchester United Supporter

Rembau Freud

Reverse Psychology Ka Dato?',  19 March 2009 at 23:27  

Terimakasih KJ sebab rajin kirim duit tiap-tiap bulan. Nanti tambahlah lagi.
30 juta untuk KP4UMNO ni baru sedikit pelaburan daripada 1 billion yang dah diperuntukkan untuk jadi PM termuda.
Duit Setpol la katakan. Kami ambik tapi tak pangkah hang. sorry.
Takpelah KJ balunlah lagi some more, alang-alang dah kena warning.
Sarang setiakawan sini cam dah kena sembelih dan gelupoq terakhir, masa untuk masuk ke alam barzakh dah tiba.
Maka tenanglah, mengucap dan sedia terima soal siat mungkar dan nakir. jawab baik-baik no... kalau tidak alamatlah hangpa..

Mohon ampun dan maaf. Tumpang lalu.

Are You Gonna Go My Way,  20 March 2009 at 01:09  

Rembau Freud

Not bad your tafsiran of my dream……but not No. 4, I’m not on anybody’s payroll …

May god bless us all…and this country.

Wenger J Khairy 20 March 2009 at 02:30  

Reverse Reverse Psychology,

Kalau tak pedih, buat apa nak tumpang?

Reverse Psychology Ka Dato',  20 March 2009 at 13:46  

Kalau buleh KJ hang tambah lagilah. 30from 1B tu sedikit sangat.
Takpa, tambah pelaburan upfront.
Harap hang menanglah jadi projek 1B boleh diteruskan.
Sayap J Khairy boleh gak tompang sekaki no. Jgan sampai pedih ulu hati lak. Gaviscon tahun-tahun naik harga.
Tapi la ni aku sebagai G '0' (bawah sikit dari G2) aku doa hang menang, tapi aku tetap pangkah hat lain.

Wenger J Khairy 20 March 2009 at 21:56  
This comment has been removed by the author.
Wenger J Khairy 20 March 2009 at 21:57  

Reverse Psikologi,
Tak payah nak labur apa apa, nak imbuhan tu ko jumpa mesin ATM yg ditaja Bank Berani Berubah. Kalau mesin tu dah out of servis, lebih baik kao kurangkan minum kopi ke kurang main tikam belakang, kalao tidak makan tu tak akan sempurna.

Reverse Psychology Ka Dato?,  21 March 2009 at 13:15  

Pemain sayap,

Bank ECM Libra dah habih duit ka?
Dengaq ceghita ada sorang investor pernah keje kat situ.
Dah bungkuih, bos dia oghang ghombau tu juai balik saham.
Kununnya ghogi.
La ni dia, ialah hat investor tu, dok melilau ghata...
Hangpa nampak dia tulung la hantaq sepital bahagia.
Takut nanti dia melilau pi PWTC esok lusa buat ghosak program Toilet cash disbursement bos dia.

Hehehe... jgan mare nanti kena juai.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP