Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Monday, 3 August 2020

The death of a snakeoil salesman.

1. On TV, I saw thousands of people screaming their heads off supporting  bossku who was, waiting for his verdict.

2. The mob of people was bus-ed there from  all over the country. They were  probably given food and water, hat and money.

3. Obviously  these people are UMNO people.  The branch chief was probably  paid rm50 per head. The division  chief probably  more.  After the show of force at the court grounds these people are probably bus-ed to Chow  Kit  and Nilai to do some shopping.

4. Ignoring all medical protocol social distancing  and all that they gathered to show support for a felon.  Probably  there were some delegates  from party angkut sampah to ululate  God is great!

5. It's an opportunity  to earn some money for all of them.  For some maybe a chance to get laid with their girlfriends  or boyfriends.

6. Earning  free money is part and parcel of the UMNO credo.  They  have been taught that way for ages. The biggest freeloader  is of course the man tried in the SRC case.

7. So you see, it's not a case of burning  the mosquito  net on account of one mosquito  but the whole system  is dysfunctional.

8. The UMNO culture must necessarily lead to corruption leading to kleptocracy. Thats why its so objectionable.

9. The sycophantic UMNO media practitioners worked overtime to save the man of steal  from the judicial  kryptonite.

10. One strategy was to share a private wrongdoing (Najib's) with the UMNO knaves then invading the court premises and the other strategy was to invoke some religious writings  to placate Najib. But the man was not smiling.

11. I saw an incredulous  message that described  Najib  as king of the pious(amirul mukminin).  King of the pious my foot, Najib  can't even  give an example  of an unclean mughallazah!

12. The same message made the extraordinary  claim that whoever died defending  the king of the pious will die a martyr's death.

13. And that the bodies of martyrs are not consumed  by the earth and remained unscathed.
Can the asshole guarantee  this? Why don't we exhume the bodies declared martyrs and see whether  their bodies  remained intact or have disintegrated?

14. Such a claim reminded me that pas once stated that whoever supported them will go to heaven. Thus, you find many poor innocents  draping the bodies  of their dead with PAS flags.  That way they hope the 2 angels assigned to interrogate the dead, mukar and nakir will not smack the dead bodies.
What a load of BS are the 2 claims.

15. Isn't the writer implicitly inciting people to commit violence? If that is so shouldn't  the writer be investigated  under the incitement act?

16. Aren't the forms of gratification  received  by the UMNO people a form of corruption? Aren't they mean  to induce people to behave in certain ways? If they are, shouldn't  the people be subjected to some sprm act? Investigate them.

17. Perhaps  the idea  of pdrm to slap these people with  fines is a good one.  Teach these people it doesn't pay to listen  to the provocations of UMNO .

18. There was this article  that appeared in suara merdeka(SM). SM is the official mouthpiece of UMNO.  It doesn't take much intelligence  to  realise anything that appears in SM is propaganda.  In this case its Goebbellsian after Joseph  Goebbels.

19. It said the prosecutions against  Najib  and Zahid were selective  prosecutions. This was of course nonsense!

20. Any procutions against  UMNO would be labelled  selective. Its like America  labelling leaders it doesn't like as dictators. What's new?

21. If Najib  and Zahid were the persons committing  the offences, then they must face legal action. It's not selective but precise.  Let's not call them selective prosecution  but precision persecution. Instead of going after small fries let's go after the sharks.

22. Najib  was the actual person committing  the offence why should  we go after any will o the wisp?

23. Can the petty thief stealing  a few tins of baby milk or sardines, say they are victims of selective prosecution?

24. The article tried to console Najib by saying that it's alright to  be demeaned and belittled  in this temporal world but will achieve prominence and respectability  in the  afterworld.

25. If that is so, why doesn't the writer pray to God to hasten the demise of Najib  so that he can enjoy the prominence  the writer thinks Najib  deserved.

26. The writer must be suffering from selective absent-mindedness. Up to SRC and 1MDB pray tell when did Najib  suffer any demean? He was born to a cushiony life.

27. The article  also said that Najib  should  take comfort that a thing like SRC is only a small part of bigger and more wrongdoings.

28. True! We have not heard what destruction  has Najib  wreaked to Felda, Nfc, Petronas, Khazanah and the various  institutions  Najib  skimmed the top and treating these as his personal atm.

29. SRC is indeed a small part of the festering  wound on Najib's chest.

30. Najib did not just receive support but also condemnation.  Some even thanked God for  the retribution.



31. Najib said his mistake was doing his best for the rakyat, party and country. The reaction to this was up yours Najib!



32. We are asked to trust the fox guarding the  chicken  house. This  is what we  get:-






Read more...

Saturday, 1 August 2020

Menegakkan Benang yang Basah.


1. Ada 2 pendapat yang  mengiringi penghukuman Najib  yang perlu dijawab. Supaya tidak terus menimbulkan kekeliruan.

2. Yang pertama mengatakan perbicaraan Najib  adalah selective prosecution.  Kedua yang mengakan penghinaan didunia akan membawa kepada pemuliaan diakhirat

3. Jawapan mudah dan solusi pada pandangan kedua ialah percepatkan Najib ke alam barzakh dan akhirat. Pendapat ini sebenarnya mendoakan Najib  mati cepat.

4. Sejak bila Najib  dihina? Sehingga src dan 1MDB terbongkar, najib sentiasa dimuliakan.

5. Mb yang termuda, mp yang termuda, timbalan menteri, menteri, TPM dan PM. Jika ini semua penghinaan berikan kepada saya.

6. Yang dimaksudkan al ghazali ialah penghinaan yang berterusan. Dan ia berlaku pada orang alim dan yang taat beragama.
Najib lebih suka menyemai bijiran-bijiran liarnya.

7. Jadi jangan gunakan pendapat hujjatul Islam  itu untuk menegakkan benang basah.

8. Jangan menyalahkan orang lain jika matlaon-matlaon UMNO dihentam termasuk oleh media sosial.

9. Ketahuilah bahawa mereka menghentam kerana perkara-perkara yang dilakukan matlaon-matlaon UMNO itu menjengkilkan.

10. Kita ucap tahniah artikel dalam suara merdeka(lidah rasmi UMNO) mengungkap panjang lebar pandangan al ghazali

11. Bagaimanapun ungkapan tersebut mengandungi bibit-bibit yang membinanasakan hujjah penulis.  Ia menjadi gergaji bermata dua. Terima kasih.

12. Jika kesalahan Najib  yang ini merupakan hanya sebahagian kecil dari kesalahan yang lebih banyak, bukankah tulisan ini mengakui Najib  atau wak jahid ada melakukan dosa yang lebih besar dan lebih banyak?



13. Kita lihat apa Najib  lakukan pada khazanah. Kita lihat apa dia lakukan pada Felda, Nfc, pada Petronas dsb nya.

14. Maka benarlah dosa Najib  dengan src hanya sebahagian kecil dari kejelekan yang lebih banyak.  Kalau dia didapati bersalah dalam banyak lagi kes, kita kena buat kubur dalam bilik penjara nya.

15. Seperti yang disarankan oleh ungkapan tersebut, Najib  perlu mendoakan yang baik-baik pada penghina-penghinanya. Doakan mereka kesihatan yang baik dan umur yang panjang, supaya dapat mereka mendedahkan pekong-pekong Najib  yang lain.

16. Dan Najib  jangan berduka nestapa, kerana diakhirat kelak dia akan mendapat kemuliaan.

17. Jangan percaya pada tukang kipas dan pengampu-pengampu kerana mereka hanya mematahkan tulang belakang kamu ya Najib. Ada tulang belakang Najib  ni rupa-rupanya.  Saya fikir tiada.

18. Dalam tahun 1999 tukang ampu UMNO Pekan kata semua ok bos. Itu ok dan ini OK. Bila  keputusan pru keluar Najib  hampir K. O. Dia menang tipis dengan majoriti 241. Lawannya calun pas ketika itu sudah sujud syukur ingat dia menang.

19. Dibahagian pertama penulis artikel mangatakan ini adalah pendakwaan terpilih.  Ia dimulakan oleh kerajaan ph.
Sudah tentu penulis akan berkata demikian kerana dia orang UMNO.

20. Ada kita lihat pelaku lain selain Najib? Mana mungkin kita mendakwa orang lain  semata mata tidak hendak dituduh mendakwa secara terpilih.  Yang melakukan nya ialah Najib. Jadi dialah kita dakwa.



21. Kalau Najib pelakunya sayugianya dia didakwa.
Kalau dia membeli kondominium tentu dia dapat diskaun yang besar sebab nama dia Najib  kan?

22. Mengapa dalam hal yang berfaedah Najib  dapat keutamaan tapi dalam perkara yang buruk dia tidak? Dia bukan boleh pilih-pilih.

23. Biasalah pohon yang tinggi itu mengundang angin yang kencang.

24. Faktanya tiada pendakwaan terpilih. Kalau Najib  pelaku kesalahan dialah yang didakwa. Adakan pencuri susu bayi atau ayam berkata mereka adalah mangsa pendakwaan terpilih?

25. Begitu juga jika Najib  arkitek skendel 1MDB dia didakwa, bukan sebab pilih2 tapi dia pelakunya.
Menuduh berlaku pendakwaan terpilih adalah menghina kecerdasan pendakwa-pendakwa raya.



26. Di Indonesia  mereka memanggil yang mencuri perampok, di singapura dia dipanggil pencuri, di Malaysia  dia dipanggil Perdana Menteri

27. Demikianlah ungkapan tulisan al ghazali ihya ullumidin menjadi gergaji bermata dua. Ia (src) benar2 menjadi pedang Damocles  yang tergantung diatas leher Najib  dan telah pun putus.

28. Dan tuduhan pendakwaan Najib  adalah satu pendakwaan terpilih adalah satu pembohongan.

Read more...

Friday, 31 July 2020

Perlunya fikiran rasional dalam keributan.



1. Fuyoo.  Ada matlaon yang cakap macam ni.  Orang ganu cakap brayuk mok mu.  Amirul mukminin Kepala bapok aok kata org pahang.
Beri contoh najis mughallazah pun tak tahu.

2. Awak siapa yang hendak beri Najib gelaran tersebut? Awak Ustaz wa haramun kalau makan sorang, wa halalun kalau kongsi sama?

3. Ada orang tanya siapa atur dan bayar bas-bas tersebut? Dah sampai sini jangan liar pulak ya.

4. Masa perhimpunan agung umno ada perwakilan wanita tumpang mandi dibilik perwakilan lelaki.  Yang lelaki tak buat apa-apa-ajak main lastik getah aja.

5. Sipenulis ni boleh jamin kita mati syahid dan jasad kita tak makan dek Bumi? Cuba kita gali kubur-kubur mereka yang diistihar syahid.  Kita nak tangok berapa banyak jasad masih utuh dan berapa dah jadi tulang?

6. Bagaimana jika seseorang itu dirundung sedih, duka nestapa dan sughul, dia bunuh diri. Adakah kematian dia syahid? Setahu saya bunuh diri itu dosa besar yang tak diampun tuhan. Boleh dia mati syahid ya sahibus samahah?

7. Kemudian awak mati sebab apa?  Sebab mempertahankan Najib? Siapa dia?
Ternyata dia bukan bosku tapi malingku.  Dia curi duit anak yatim dan ibu tunggal.


8. Seterusnya bagaimana orang itu mati? Kerana menyerang polis , tuan hakim, atau mereka yang menyokong penghukuman atas Najib?  bermakna awak telah dihasut.

9. Kalau begitu pihak polis kena siasat simatlaon yang mengeluarkan fatwa mati syahid ini dibawah akta hasutan.

10. Ini mengingatkan saya bagaimana suatu ketika pas beri jaminan bahawa sokong pas masuk syurga. Klentong macam mana pun, grumal lah sepuas hati, kepada saya itu syirik kerana mendahului tuhan. Siapa awak yang boleh beri jaminan?

11. Ini menunjukkan betapa polos nya(naive) nya minda orang melayu yang masih berjiwa hamba. Senang sangat diisi dengan nilai-nilai yang salah.

12. Seperti cubaan mengisi minda orang melayu dengan tulisan mati syahid diatas.  Ternyata tulisan tersebut dilakukan oleh kunco-kunco dan ejen-ejen reaksioner, yang mahu melestarikan nilai-nilai jiwa hamba dikalangan orang melayu.


Read more...

Wednesday, 29 July 2020

The Great Con Job. Behind the Goldman Settlement.

1. Let's make 1 thing clear.  The amount  demanded by the Mahathir  government  was USD  7.5 billion.

2. So how can USD 3.9 billion (actually USD  2.5 billion) be a success?

3. It means the short statement  issued by the pm was  worth less than the paper it was printed on.

4. It also meant the unelected buffoon  at the Finance ministry  misled everyone including  the PM.

5. For wasn't the USD  1.4 billion the assets returned home by the DOJ?

6. If that is so, then there is. an element of double counting.  Any bean counter would recognise  this at once!

7. It is also misleading  to claim that the deal with Goldman Sachs  enabled us avoid  costly court appearance,  time and money etc. We are willing  to pay USD 250 million  to recover USD 3 to USD  4 billion. Isn't this a case of penny wise pound foolish statement?

8. Any economist will tell you  that you have to spend money to earn money.  There is no such thing as a free lunch.
And since when is the pursuit of justice and  the recovery  of our stolen money free?

9. If it means we can achieve  our ends by any means necessary  we must do it.

10. And what are our ends? (1) to squeeze blood from stone and (2) to send the bloody crooks to jail which is their rightful  place.

11. Yet the Finance Minister  seems to trivialise the issue, treating the Goldman  deal as an excuse  to not go any further.
Hello-people spare no efforts to get as much money.  The minister is easily satisfied  already.

12. In doing so, the minister  appears not only incompetent  but manages  to make the pm looked like a bloody fool!

13. Getting  back USD 2.5b over USD 1.75b is no big deal. The minister  failed to mention the fact that the previous elected PH administration, rejected the offer.

14. What the deal did was to help Goldman  beat the rap and allowing the financial  behemoth to apportion blame to 2 bad-apple employees.

15. In  doing so Goldman  succeeded in cleansing itself and suckered  the Finance Minister silly.

16. But in apportioning blame to the 2 unfortunate  employees, Goldman  inadvertently  confirmed that 1mdb is both fraudulent  and corrupt.

17. That admission  is a strong reason  enough to go on hard on the crooks who perpetrated  the heinous 1mdb.

18. The crooks are the same UMNO people who now seemed to have a new lease of life under  the corruption friendly administration of Wak Muhyiddin.

19. They are now able  to turn  calamity to a windfall  by
(a) having a reduced settlement  for their partner in crime(messrs Goldman) and
(b) the real possibilities of avoiding  jail for themselves by orchesrating deals such as this  one.

20. Why do I say windfall? Because master dealer Goldman  has actually allotted USD 10b for settlement  with the slow witted negotiators of Malaysia.

21. So  having to pay USD  2.5b is chicken feed for Goldman. They may now even share the allocation with the useful idiots  in UMNO. After all they are accustomed  to bribing people.

22. A dog usually eats its own shit, if it doesn't,  just sniffing it is enough.

23. That's  Goldman and the UMNO pariahs for you.

24. They are pariahs not because  of extreme poverty or being at the lowest end of the feeding line, but they are untouchables  because  they are protected  by law.

25. Its a windfall for  the UMNO crooks, because  now it's an established precedent that you only need to return some of the stolen  loot and you can avoid jail. Sigh, it seems we have  no more brave and virtuous  judges. All it seems, is rotten in the state of the judiciary.

26. So malingku is salivating at the prospects of paying back a portion of the 1mdb loot, and he can avoid  jail.

27. Under  the corruption  friendly administration  of wak Muhyiddin the jawa Penorogo, the UMNO crooks can ply  their trade with  wanton abandon.

28. They are particularly  active in Sabah, openly trying to bribe the infamous  frog MPs of Sabah to cross over to UMNO.
An MP is offered  up to rm32million per person. You think that would  not rattle the faith? Even the turban will fall off.

29. These going ons invite the usual uproar from righteous people but is dismissed arrogantly  by the Malaysian  Benedict  Arnold, Azmin  Ali. The Judas  of Jesus's  message. The Bayard  Rustin  of pkr's reformasi

30. But unlike Rustin,  never hides his homosexuality  while fighting alongside Martin Luther King.

31. Those  who decry the unbridled  corruption and the judicial machinations  are cry babies says sagelike Azmin.

32. They need to tough  up or tough it up, like him of course. I supposed  to become a turncoat is a virtue to sing about.

33. Its true as Rafidah Aziz quoted, when the law  no longer protects the people from the corrupt, but corrupt from the people, the country is going to the dogs.



Read more...

Monday, 27 July 2020

Beberapa langkah Machiavellian.

1. Fihrasat dan tanda-tanda nya sudah nyata:- UMNO melihat bersatu pak Muhyiddin sebagai enteng

2. Kenyataan demi kenyataan serta perlakuan dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO ke arah ini.

3. UMNO hanya ada 38 kerusi Parlimen  tapi bernafsu besar.

4. UMNO sebenarnya bergantung pada PAS dan GPS dan Bebas.  Senang untuk memusnahkan UMNO. Bukan sebaliknya.

5. Pisahkan 3 parti-parti ini dari equation, UMNO hancur.  Yang 38 mereka ada pun belum tentu.

6. Mereka bertiga ada 38 kerusi.  Sama dengan UMNO.  Bincang dengan mereka.

7. Cakap dengan PAS dan parti Sabah. PAS dengan UMNO ibarat keju dan kapur.  Permuakatan antara mereka bersifat sementara saja. Manakala matlamat parti-parti Sabah ialah membawa  pembangunan kepada rakyat mereka.

8. Wak Muhyiddin bisa ngobrol dgn Shafie  dengan jamuan nasi ambeng. Jangan lupa bawa makanan kesukaan orang bajau-cicak panggang.

9. Rencananya ialah untuk menyisihkan UMNO. Mari lihat boleh tak UMNO kembali mantap.

10. Secara lembut pujuk mamat-mamat UMNO yang  berjawatan dalam kerajaan, masuk bersatu.

11. Atau berikan rotan besar pada mereka. Tamatkan perjawatan mereka sebagai menteri-menteri dan dalam GLC-GLC.

12.bekukan sumber kewangan UMNO. Supaya mereka tidak boleh mendanai kegiatan-kegiatan mereka.  Kita tahu UMNO itu sinonim dengan wang. Tiada wang UMNO kaku.

13. Selepas PRU mula bincang dengan AMANAH  dan PKR. Apabila Mahathir  bersara dari politik aktif, baki-baki PPBM akan bersatu dengan PPBM Muhyiddin. Tahun depan Mahathir  sudah 95 tahun.

14. Kemudian baru bincang dengan DAP  dengan syarat mereka dapat tidak lebih 3 jawatan dalam kabinet.  Mereka tidak akan duduk sekumpulan dengan UMNO.

15. Biar bn benar-benar jadi pembangkang dalam Parlimen.  UMNO pula ibarat pesakit kusta yang mesti diasingkan.

16. Bersaing dengan UMNO disetiap kawasan parlimen dan dun.  Bayar pihak ke3 Untuk pecah undi melayu.

17. Beri UMNO rasa ubat mereka sendiri.  Rencananya serang UMNO dengan kekuatan yang overwhelming. Pasti mereka akan mengalami kekalahan.

18. Pecahkan UMNO.  Penjarakan pemimpin-pemimpin mereka yang rasuah. Memenangi perperangan morale bermakna separuh dari perperangan sudah dimenangi.

19. Dalam jangka masa panjang lakukan perkara ini.
(1) bawa pembagunan dan kemajuan keluar bandar
(2) isi minda orang melayu dengan ideoloji pembebasan
(3) isi minda orang melayu dengan ajaran agama yang menyatukan bukan agama kebencian.

20. Tamatkan perkhidmatan penyokong-penyokong UMNO dalam perkhidmatan awam, penyiaran dsb.

21.ini adalah beberapa langkah yang boleh diambil untuk menamatkan riwayat UMNO. Tunjukkan pada dunia UMNO bukan nya melayu.

22. Tak mati orang melayu kalau UMNO tiada. Ada 16 ke 17 juta orang melayu. UMNO ada 1. 2 juta ahli. Makna dari 16ke 17 orang, hanya 1 UMNO. Kalau seorang UMNO mati , 15 ke 16 orang melayu tetap hidup tanpa UMNO. UMNO tak memerintah Selangor, Kelantan, Trengganu dan Penang.  Ada kita tengok orang melayu mati?

23. Nabi Muhammad  saw wafat tapi umat Islam tidak mati bersama kewafatan tersebut.  Sedangkan kewafatan nabi tidak mengakhiri hayat umat nya, ini pula kematian UMNO? Adakah UMNO lebih besar dari Muhammad  saw?

Wallahua'lam bissawab

Read more...

Sunday, 26 July 2020

Penyelesaian oleh Goldman Sachs.

1. Mengapa pencuri beberapa tin susu dipenjarakan? Jika dia kembalikan barang yang dia curi bukankah itu suatu kejayaan?

2. Oh dia dipenjarakan sebab dia telah menggunakan kekerasan dalam jinayah nya

3. 'Mengembalikan' melibatkan usaha masa dan wang ringgit.  Oleh itu kos-kos ini perlu dibayar oleh sipelaku jinayah tersebut.

4. Saya membaca settlement  yang dibuat Goldman  Sachs  keatas dana 1MDB.

5. Adakah ini mukaddimah menyelesaikan  jinayah yang dilakukan oleh Najib?

6 . Sebab wang telah dikembalikan tiada jinayah dilakukan dan semua boleh dimaafkan?

7. Saya telah mengatakan jika semua wang dikembalikan jinayah asal tetap dilakukan.

8. Jinayah asal inilah yang dihukum bukan dilupakan sebab wang dikembalikan.

9. Jika tidak semua hukuman terbatal sebab sipelaku mengembalikan wang yang telah dicuri atau usaha telah dijalankan untuk mendapatkan wang kembali?

10. Adakah usaha yang dilakukan itu percuma?  Talipon, masa dan mundar mandir ke USA  percuma? Pegawai2 kita berkhemah dan tidak duduk hotel?

11. Menyebabkan ini semua sudah cukup menjustifikasikan hukuman.

12. Seorang pembunuh bebas jika dia, dengan ajaibnya menghidupkan mangsa nya. Gitu?

13. Kesakitan yang terjadi, kesengsaraan ke atas sanak saudara dilupakan?

14. Tidak apa dah hidup kembali. Tak apa dana telah dikembalikan.

15. Jho lo dan malingku adalah malaikat.  Mereka tak melakukan jinayah. Ya?

16. Menggunakan muslihat dan cara-cara lihai adalah bentuk kekerasan sesuai dengan tahap pembelajaran sipelaku.

17. Sipencuri tin susu menggunakan kekerasan sebab dia tak ada LCE atau SRP pun manakala seorang lagi menggunakan cara-cara lihai sebab dia dah pergi ke university.

18. Yang satu mencuri dengan cara orang yang takde srp pun  dan yang satu lagi dengan cara orang yang ada pelajaran lebih.

19. Tak apa, tak ada pencurian berlaku kalau wang dikembalikan oleh pelaku sendiri atau oleh pihak berkuasa.

20. Itu implikasi dari settlement oleh Goldman  Sachs. Baguslah kita dapat wang kembali setelah banyak usaha ,tapi jinayah asal tak dihapuskan, Dol.

21. Nyatalah pihak berkuasa melindungi sikaya dan sikuat.  Rakyat biasa tidak ada masa depan.
Itulah Malaysia kita.
Semoga Tuhan selamatkan negara kita.

22. Demikianlah sedikit pandangan saya yang tidak sepertinya terhadap settlement  Goldman Sachs. Kenyataan  PM ringkas, tapi ramifikasi nya meluas.

23. Syabas kerana dapat dana kembali tapi tak syabas jua.


Read more...

Saturday, 25 July 2020

Much Ado about Nothing..

1. Najib  has appeared on FB to comment on the reasons why Dr Mahathir resigned. He said it was full of b.s.

2. As to the reasons for the resignation I have given reasoned arguments in an earlier article.

3. I am not  going to elaborate on the reasons therein but would like to comment on Najib's brief ejaculation of comments.

4. Let's be smart for a moment.  Those who read the FB or a more dignified version in sarawakvoice, are likely to have some level of education.  That being so, we must recognise  that it must necessarily be a partisan view.

5. We know Najib is the ultimate UMNO roughneck.  His short comments are rough and course.
He was in high spirits.  UMNO have won 5 consecutive  by election victories. He prematurely  comes to the conclusion  that PH will lose in the next GE.

6. No one knows the future. The outcome of the GE is beyond us. We are not clairvoyants. It could very well be that if the rakyat  have rejected UMNO they could do it again.  So I would take Najib's statement on  this point lightly.

7. It's just a self-serving opinion. It's  obviously  coloured  by his UMNO background  and the pyrrhic  victories.
For all you know he could have bought voters with 1mdb money.

8. Tell me which crocodile  doesn't  eat corpse?

9. If a pea brained like Najib  can know that Mahathir  refuses to be shackled especially  by DAP,  Mahathir  would know much more. Half of Mahathir"s brain is worth the whole of Najib.

10. Of course Mahathir  knows it.  The 5 losses were clear signals anyone could have read. Mahathir would have corrected it had he become PM.

11. Now its academic. Muhyiddin has corrected Mahathir's mistake.  In fact has overcorrected it by just having wee kah siong and saravanan as window dressing uncle Toms

12. But the Malay ground likes it.  That's more important.

13. As to the bad blood between Mahathir  and Anwar,  Najib  is belabouring  the obvious.

14. Everyone  knows  about the deep-seated rift between  the 2 covered at times for expediencies. Mahathir will never want to see Anwar  as pm. Full stop.

15. It's better for Anwar  to work with Amanah  and later negotiate  with Muhyiddin. DAP  can always be icing on the cake.

16. Let Mahathir  goes it alone.  See if alone he can accomplish anything substantial.

17. So without Najib  saying anything  there are so many permutations to the Mahathir- Anwar  relationship, not even thought  of by Najib.

18. There's nothing spectacular  about Najib's fb diarrhoea. He just can't resist taking potshots at Mahathir.

19. Let's  nor forget Kim Jong Najib  has committed  the heist of the century and Mahathir  took action  against  him. So at every turn Najib  will take potshots  at Mahathir.
Hence, the childish remarks about Mahathir  being expelled  and resigning.

20. Hence, Najib's verbal discharges must be seen in their proper setting. They served as filibuster -delaying the inevitable.

21. The Police Inn at Bamboo River  beckons  him.  In the meantime he works on his FB beguiling the unquestioning  masses.

22. The Quran  says there are those among you whose  narration  about  worldly things doth mesmerise the people,..but behind you he destroys your plantations  and livestock.


Read more...

Friday, 24 July 2020

A political gambit turned awry.

https://youtu.be/N55bsT2PS0U

1. Now its about time I  analysed the rationale behind Dr Mahathir's resignation. To my mind it was a political gambit turned awry. It was a needless move.

2. It showed that Dr Mahathir  did not value the office. So why should we give him another chance? So that he can play another chess game? It's not as if the sky will fall down if we don't.

3. I blamed Dr Mahathir  for puting us in a political  turmoil  that we in today if its one. So don't blame Muhyiddin. Or scapegoating.

4. Muhyiddin saw an opportunity  and he took it. So what if he used unscrupulous  methods.  Politics is not a vocation of finesse.

5. It's an application  of Machiavellis criminal virtu.  Use unscrupulous  ways to achieve an objective.  Just don't use it to often as to become mindless brutality.  The end justifies the means.

6. Yes it was sly, lying and deceitful but Muhyiddin's move at that time was effective. Save the people from a needless boardgame.

7. You can accuse me of trying to justify a terrible consequence - I don't give a rat's ass.
For enabling  unbridled  corruption to take place, the judges and moral lawyers have to play an edifying  role.

8. Virtuous people must stop the crooks, otherwise  the country  will go to the dogs. Didn't  the Quran  say, if God does not create a group to stop the evil another brings forth, the world will be destroyed. I am sure your own Holy book says the same.

9. The crooks planned better. So at the moment they are victorious.  Just invent a better mousetrap.

10. If people still think that its Dr Mahathir  is the one to give us the Eureka  moment what can I  say? It was  he who made a bad mistake. To me it was just a political adventurism we do not need.

11. So why did the old man resign? He did that for 2 reasons. 1. He does not want brother Anwar to be PM.  2. He does not want to be shackled  by AMANAH, PKR and DAP.

12. Dr Mahathir has his reasons for not wanting Anwar  to become pm. He may be right. He may be wrong.  But he cannot impose a personal and biased assessment  on  us.

13. In history  many world  leaders were accused of sodomy. It's not easy to actually prove so. I have my own judgement as to Anwar's sexual orientations but I  cannot impose my views on others.

14. Iff it were true that our friend  is a sodomite, he can do it to anyone as long it's not my backside. Notice I  used the economist's iff.
In any case those who enjoin him in doing so, did it willingly and may have similar sexual orientations. It's not up to us indivually to disqualify Anwar. Savvy kemosabe?

15. So it's not up to Dr. Mahathir alone to say Anwar  is or is not fit to become pm. If the rakyat wants him, who is Dr Mahathir  to say otherwise? Who am I  to say he cannot? Whether I like it or don't like it, I'll have to learn to live with it.

16. At least Anwar  is uncompromising towards corruption, abuse of power and all the evils associated  with a kleptocratic UMNO.

17. Dr Mahathir  refuses to be shackled  by duds from his PH partners. The cartoonish Mat  Sabu  as defence minister must mean dr Mahathir  is watching  too much of Tom and Jerry,  Bugs  Bunny  and Road Runner movies!

18. And I think he became a useful idiot when he retained somePKR luminaries when the party has expelled  the recalcitrant few. Obviously  Dr Mahathir does  not respect the wishes of an allied party.
How earth-shatteringly clever can these people be? Now they have gone to the dark side.

19. Dr Mahathir  did not read the Malay  home ground correctly.  They do not take it kindly to having too many DAP  people as ministers. They refused to be participants to Mahathir's new-found muhibbah experiment.

20. And they sent their signals in 5 consecutive   by-election losses for ph.

21. Dr Mahathir  may have intended to correct these mistakes by resigning but didn't see it coming from Muhyiddin.

It was a deft move from Muhyiddin. A pièce de résistance.

22. Don't  get me wrong.  I still admire Dr Mahathir . But I would be remiss in my duty if I do not criticise what I think are his errors.

23. A friend sent me an article carried by sarawakvoice. It carried a face book  analysis  by malingku Najib Razak on the real reasons why Mahathir  resigned. It was  full of B.S. said malingku.

24. Of course Najib  will say that. It's a partisan view.  He's UMNO isn't  he? His analysis is both banal and humbug.

25. No self-respecting party will celebrate a self-serving  and full of one liner statements like Najib's.

26. Najib did not give reasoned arguments but offered sensational one liners. You know what people say about one liners? You can shove them to where the sun never shines.

27. Najib said one of the reasons why Mahathir  resigned  was because, having lost 5 by elections,  Mahathir  fears that PH will lose the next GE.

28. That's  self-serving isn't  it? Its braggadacious on Najib's part.  Winning 5 by-elections  gave Najib the bragging rights. Hello-5 swallows do not make a summer!

29. It's an inine observation. I have said it before and  will say it again., if Najib can become a pm, anybody  can too.

30. Even Mat  Tompel! Those from Pekan and old enough, will know  this character. A celebrated and amusing village idiot. A court jester too.



Read more...

Wednesday, 22 July 2020

UMNO itu 4 abjad yang bererti bencana.

1. Sebelum itu Nurjazlan bekas MP Pulai kata jangan beri muka pada PPBM.  Ia senada dengan pendapat-pendapat Bung Mokhtar, Khalid  Nordin dan Shahrir  Samad. Paling mutakhir brother Nazri Aziz kata bukan saja Mersing tapi juga kawasan-kawasan lain akan diambil UMNO. Sunguh berani!

2. Punaisihat UMNO Tengku Razaleigh Hamzah kata tidak akan mendukung TSMY. Umno akan hanya bermuafakat dengan rakan-rakan traditional nya.

3. Nyatalah TSMY dan PPBM nya dilihat lemah.  Tanpa UMNO TSMY kosong. Nil. Jawatan PM pun kerana UMNO.

4. Tidak syak lagi UMNO melihat diri nya besar dan yakin lagi angkuh. Itu memberi nya keyakinan akan kembali berkuasa.

5. Kita biarkan UMNO terjun dengan labu-labunya. Keangkuhan dan bongkak UMNO akan memusnahkannya.

6. UMNO overestimate  kekuatan nya dan underestimate semua yang lain.

7. UMNO berdepan dengan lawan yang bukan duduk diam.  TSMY tidak selembab ketrampilan wajahnya.

8. Mungkin UMNO telah lupa bahawa rakyat yang menentukan. Rakyat bukan semua bolih disuap dengan duit korupsi.  Rakyat kian cerdas. Mereka memilih tokoh bukan parti lagi.

9. Rakyat semakin cerdas memilih orang nya bukan parti nya walaupun tidak dibayar. Mereka memilih yang ada bukti dan yang membela rakyat.

10. Sedang rakyat sadar UMNO itu membawa kerusakan semata mata. Ia membawa korupsi, pencabulan kuasa dan politik naungan. UMNO melihat membelengui rakyat.

11. Nilai-nilai yang dibawa olih UMNO akan hanya mengujudkan kleptokrasi. Yakni penguasaan olih kumpulan yang superkaya. Diamaukasi UMNO hanya membetinakan rakyat.
Sistem UMNO menghasilkan kleptokrasi.

12. Jika sistem itu menghasilkan kleptokrasi, objektif kita ialah menghancurkan UMNO.  Jangan pilih UMNO!. Meninggalkan yang biasa kita buat, yakni tidak memilih UMNO akan memberi kita pelbagai faedah. Macam berpuasa.

13. Bukan nya UMNO atau beberapa kerat pemimpin nya yang menentukan  keberhasilan PRU tapi kuasa muktamad ialah dalam tangan rakyat.  Ini menjadi penghalang pada nafsu besar UMNO.

14. Jadi apapun yang diistiharkan olih panglima-panglima UMNO semuanya omongan kosong.

15. Kalau rakyat bolih menolak UMNO pada PRU yang lalu, perkara yang sama di PRU yang akan datang bukan sesuatu yang mustahil.

16. Saya ada perkhabaran kepada panglima-panglima UMNO ini-masih ramai rakyat melihat UMNO sebagai satu parti yang jelek dan menjengkilkan. Hanya minoriti jiwa-jiwa malang yang mendukung UMNO.
Cakap besar tidak bererti apa-apa.

17. Namun dokongan dari jiwa nan malang ini bolih berubah bila-bila masa saja. Pertalian antara golongan  ini dengan UMNO adalah negatif. Bila kesadaran politik kian meningkat dokongan kepada umno akan menurun.

18. Bukankah almarhum Syed Jaafar Albar pernah berkata bahawa UMNO itu disokong olih golongan kurang cerdik. Bererti bahawa bila kecerdikan mereka bertambah, sokongan kepada UMNO akan berkurang.

19. Masaalah nya UMNO ini ialah melihat TSMY dan faksi nya seperti limpa cincang atau chopped liver. Maklumlah muka mamat tu macam Jawa Penorogo .

20. Tidak se hensem wajah malingku, bangsawan pacat yang mulutnya sejak akhir-akhir ini macam bontot ayam.

21. Keceluparan mulut simamat-mamat UMNO menyebabkan TSMY tahu isi hati UMNO. Dia tidak akan berduduk diam. Every action invites an appropriate action.

22. TSMY buat muka bodoh macam malingku, merencana meminggirkan UMNO. Dia ada kuasa memperlakukan UMNO sehendaknya dan sejadi-jadinya.

23. Jika TSMY nampak peluang dan mengambilnya untuk jadi PM, memperlakukan UMNO sewajarnya adalah perkara enteng dong.

24. TSMY boleh mengarahkan leftenan-leftenen nya memujuk sosok-sosok UMNO yang terpilih untuk berhijrah ke PPBM.

25. Atau beri mereka tawaran yang tidak boleh ditolak.  Yakni tamat khidmat mereka di glc-glc yang mereka pegang.  Bukan susah mengurus mamat-mamat ini yang suka jawatan, cewek dan makan. Bisa diatur pak!

26. Nak terror lagi haramkan UMNO.  Sekali gus haramkan penggunaan islam pada parti politik.

27. Ingat pesanan Machiavelli 'its better to be feared than to be loved'.

28. Apa yang nak menyekat TSMY dari menuntut kerusi terbanyak dalam pembahagian kerusi? Dia PM. UMNO pun menjadi kerajaan ikut pintu belakang. Jadi jangan nak ek.

29. UMNO jangan ingat dia indispensable.  Untuk menyisihkan UMNO, bincang dengan PKR, PAS, Amanah termasuk DAP

30. Tunjukkan kepada semua orang siapa boss dan taiko. Kalau ia memerlukan sedikit brutality lakukan. Jangan biarkan UMNO tunjal-tunjal muka kerajaan. Seperti bila noh omar menyanggah cadangan pemilihan kerajaan tempatan. Perbuatan itu memerlukan pendisiplinan. Tamatkan lantikan si gendut itu.

Spare the rod spoil the child.

Sekian.

Read more...

Tuesday, 21 July 2020

Malay triumphalism dan politik agama songsang.

1. Apa sudah jadi kepada masyarakat maddani, wasathiyah dan maqasid shariyyah? Tidak ada orang bercakap mengenai perkara-perkara tersebut lagi.

2. Membuat kita sampai pada kesimpulan bahawa semua nya pembohongan.  Orang menjual agama untuk dunia.

3. Pelopor-pelopornya sebenarnya membawa malapetaka pada kita.  Mana mungkin kita percaya kepada pelaung-pelaung slogan kepalsuan ini?

4. Brengsek! Kata orang Indonesia.  Masyarakat Maddani hanya bermakna pergaulan rambang,menghadhiri majlis hari jadi Jessica  lim atau memegang bahu Michelle  Yeoh yang terdedah atau mengadakan pesta bourgeois.

5. Goblok bangat! Wasathiyah hanya bererti bolih memperlakukan altantuya sewenang wenanya.

6. Maqasid shariyyah bermakna bolih merompak,melanun dan menyekor perbendaharaan negara sepuas hati.

7. Diberi rekod-rekod ini mana mungkin kita percaya akan parti angkut sampah yang berjanji itu dan ini. Semuanya kelentong.
PAS tidak berdaya melaksanakan hukum hudud di negeri-negeri yang dikuasainya.
Mu jangan pelawak lah.

8. Tetapi anak-anak setengah orang(some people's children) mengherankan saya.  Mereka tunggang terbalik sembahyang bang sebagai.  Mereka taat beragama ,  tapi pada masa yang sama menghalalkan perkara-perkara onar dan jelek hanya kerana ianya dilakukan oleh Melayu bertopengkan Islam.

9. Nationalisme yang diajar oleh umno bukan membawa kepada kecintaan kepada tanah air atau hubbul watan, tetapi membawa kepada Malay triumphalism  yang tidak rasional.

10. Memperkosa, mencabul, membunuh, merompak dan menyamun bolih dipejam matakan kerana pelakunya melayu dan islam

11. Ini sama aja seperti membenarkan suatu gerombolan umno menceroboh rumah kita dan meniduri isteri dan anak kita dan kita kata tak apa kerana pelaku nya umno, melayu dan islam. Astagha!

12. Nasionalisme apa yang di ajari kepada kita? Ia bukan nasionalisme tapi uber- kemegahan. Bermegah megah kita Melayu tanpa sebab-sebab yang rasional!

13. Inilah Malay  triumphalism  yang diterapkan oleh umno.  Ia akan membawa kehancuran kepada bangsa melayu.

14. Tidak ada contoh uber kemegahan atau Malay triumphalism  yang terbaik dari cubaan kita meng 'excuse'kan bosku Najib. Rompakan dan pelanunan yang dilakukan dilihat sebagai penganiayaan.

15. Adakah bangsa melayu yang berhemah itu, mahu secara sukarela menganiayai sebangsa dengan mereka waimma bangsa lain? Kecuali onar yang dilakukan oleh Najib  itu benar!

16. Jalan keluar bangsa melayu ialah memerdekakan diri daripada acuan Malay triumphalism  dan morbid nationalism  yang ditempa oleh umno. Nampaknya bangsa melayu tidak lagi membebaskan diri mereka dari dna feudalism  yang menekan itu.

17. Tentunya didalam umno itu ada sosok-sosok yang baik, tapi nilai-nilai yang diperjuangkan oleh umno tidak lain tidak bukan adalah variasi neo feudalism semata mata.

18. Maka ada orang mengatakan setengah bangsa melayu mengalami general malaise. Sebenarnya mereka tidak tahu apa penyakit nya.

19. Kita akui sajalah. Pertama kita mengalami schizophrenic  siege mentality.  Yakni kita diserang dan diancam bertubi tubi oleh bangsa lain.

20. Kedua, setengah bangsa melayu mengalami penyakit xenophobic  racism. Membenci bangsa lain membabi buta.  Semasa saya ahli parliament  raub dulu,  saya berjumpa seorang pesakit melayu yang enggan menerima rawatan kerana doktor nya cina.

21. Penyakit ini terjadi kerana indoktrinasi umno dan ajaran sonsang parti ajaran sesat.

22. Politik jenis apa yang dibawa oleh pas? Ianya diwarnai oleh matlamat menyatukan pendukung-pendukungnya dan tenaga-tenaga yang berbeda dalam kepemimpinan nya.  Kerana itu ia hanya jeritan slogan-slogan saja. Ia nya kosong saja tanpa peluang melaksanakan nya.

23. Konon nya ia menyatukan nationalisme yang jumud lagi sempit dan Islam yang sudah diPASkan.

24. Realitinya ia membawa politik kebencian. Parti maki wa hamun ini mengajak kita membenci bukan Islam  yang juga rakyat Malaysia. Ianya suatu ajakan yang mesti kita tolak.

25. Sebab itu saya lebih percaya tok guru pondok dari politik yang dibawa oleh ayahcik untuk menyelamatkan Islam.

26. Ia nya tidak lebih dari politik kesenangan atau politics of convenience. Apa yang berfaedah kepada nya dipakai, yang tidak menguntungkan ia tinggal. Ia parti yang berdiri atas prinsip wa harammun kalau makan sorang, wa halallun kalau kongsi dua.

27. Pas hanyalah satu lagi parti politik yang berebut kuasa aja.  Ia didukung oleh sosok-sosok yang mempunyai nafsu dan keinginan seperti orang biasa juga.  Mesej nya tidaklah maksum.

28. Ia 'ngotot' berebut untuk duduk kerusi kuasa tapi kemudiannya tidak tahu berdiri.  Ia bagai kacang lupakan kulit, pisang lupakan kebunnya.

29. Demikian pandangan peribadi saya mengenai Malay triumphalism  dan politik agama. Ia tidak semesti nya betul semua, tapi saya telah lama tidak ada masa membahas my finer qualities.  Lagi pun ada aku kisah?






Read more...

Saturday, 18 July 2020

Jaringan serabut yang Anwar tenuni



1. Yaa ampuun!. Anwar Ibrahim telah pergi ke Sabah. Tujuan asal ialah mau berbincang sama Shafie  Apdal.

2. Keluar kenyataan dari Anwar dia akan melantik Mukhriz sebagai DPM 1 dan Daryl  Leiking  sebagai DPM 2. Apa jadi pada Shafie?

3. Ini hanya bolih bermakna apa2 perbincangan dengan Shafie telah berdarai, hancur. Atau tidak berbincang lansung dengan Shafie.

4. Alhasil, Anwar berbalik kepada penyakit lama nya. Bercakap lain-lain kepada orang yang berlainan.

5. Betul macam dr Mahathir  kata-Anwar  ini macam Tuhan Hindu yang  berkepala banyak tu. Cakap lain lain. Darryl  Leiking  pun pernah cerita dengan saya fiil Anwar  ini. Kepada dia cakap lain pada orang lain cerita lain, walhal mengenai perkara yang serupa.

6. Itu membuktikan Anwar adalah a poor negotiator.

7. Anwar hanya membuat suatu lawatan memancing. Tidak ada yang memakan umpan nya. Besar kemungkinan mukhriz dan Darryl  tidak tahu menahu apa2 pun.

8. Anwar menyangka sasaran2 nya akan blink terlebih dahulu. Sayang nya Mahathir  dan Shafie tidak react demikian. Jaring yang dibuat Anwar  sungguh berbelit.

9. Ini patut mengingatkan Anwar  bahawa mempengaruhi orang politik tidak sama dengan berkempen di mckk dikalangan pelajar2 yang polos untuk menjadi headboy.

10. Tapi Anwar  mesti dapat menceritakan yang dia telah mencapai sesuatu yang substantial. Ingat, dia kena klentong macai2 nya dalam pkr dan menceritakan perkara yang mulus2 kepada rakan2 Lim  dan Mat  sabu. Barulah legenda pak Anwar  terus hidup.

11. Jadi kita semua meribai metos bahawa Anwar seorang perencana yang legendaris, sedangkan realiti nya dia tidak mencapai apa2.
Lubang yang digali Anwar  makin mendalam untuk dia jatuh sendiri kedalam nya.

12. Maka pak shekh menghidangkan menu yang baharu-Mukhriz dan Darryl akan dilantik DPM 1 dan 2. Halnya menjadi lebih rumit kan?

13. Pada ketika inilah Anwar  akan sadar bahawa tanpa dokongan ppbm Mahathir, pkr dan dia tidak akan mencapai apa-apa.

14. Ia mengiakan apa yang DAP katakan selama ini.  Yakni suka atau tidak, jalan terbaik Anwar  menjadi pm ialah melalui Mahathir.

15. Apakah yang harus dilakukan olih Anwar? Ternyata ambisi nya hanya digerhanai olih kerakusan nya saja.

16. Inilah masanya punaisihat2 Anwar menasihatinya erti kesabaran.  Jika dia bolih menanti berzaman hendak jadi pm, 6 bulan sap-sap suwei aja.

17. DAP yang sentiasa suckers pada Anwar  bolihlah diutus berjumpa Mahathir  untuk mendapat apa2 persetujuan.

18. Untuk memberi penutupan dan pengakhiran, Mahathir  hendaknya bersetuju.  Kerana rakyat sudah lesu dipinggirkan dan dijadikan buah catur diatas papan catur politik.

19. Dalam pada itu, Mahathir  dengan ppbm nya bolih kekal berasingan.  Bolih ia bebas dengan dasar2nya.  Bebas daripada apa-apa perjanjian pilihanraya yang dimerterai olih PKR, DAP  dan AMANAH

20. Ianya tidak memberi saya keseronokan menjadi kritikal terhadap Anwar.  Walaupun ada kecacatan, Anwar adalah calon PMkita yang terbaik.  Lagipun Kak Wan adalah sebaik baik wanita untuk kita semua.


Read more...

Friday, 17 July 2020

The PPBM Lone Wolf

1. It was reported that Mahathir's PPBM is pulling out of Pakatan. Its 5 MP strong, but I am sure it has followers.

2. It came to that decision after DAP and Amanah decided to support PKR and thus agree to Anwar Ibrahim as the next PM.

3. In naming Anwar  as PM, Pakatan minus the fab 5 also named Mukhriz as a possible DPM.

4. Clearly that is an attempt to soften up Mahathir into being less  harsh.

5. What form does the 'less harsh' attitude takes, is open-ended.

6. It may lead to Mahathirs PPBM being  distinct but less  hostile since the common enemy is PN. After all the enemy of my enemy can be my ally.

7. But I  doubt that will happen. Mahathir may decide to still go it alone.  He knows  PKR is as good as the previous election and in the next it could be weaker.

8. PKR did good because it was part of an unbroken Pakatan and it was because of Mahathir.

9. Anwar alone could not muster widespread support and Mahathir  knows  this. So do DAP and Amanah.

10. The harsh truth is Anwar needs Mahathir  more than the old man needs Anwar. If he still wants to be PM.

11. Mukhriz is going to refuse the political invitation and Mahathir's PPBM will remain distinct.

12. If that is the case, all the better.  It means that Mahathir's faction is not tied to any electoral  pact.  It can field its candidates even in PKR's territories.

13. Wanting some closure, we also would like to know who represents Malays  better PKR or PPBM.

14. Whether we like it or not, Malay support defines Malaysian  politics. And whoever commands it will triumph. Anwar cannot swing it alone and the DAP and Amanah  know this.  If it were a bluff, they will rue their decision to back Anwar.

15. Thinking they could corner Mahathir, they must be thinking now whether their move was right.

16. If I were Mahathir  I will choose to go it alone and will decide my options after the next GE. PKR may turn out to be just a paper tiger.

17. Expediency may just make DAP and Amanah  to eventually support the political chess grandmaster and let PKR gambles alone.

18. I also read a non-Malay PKR leader refuting Mahathir's assessment  that a non-Malay  cannot become PM just yet. Refuting for the sake of refuting is just a show of brinkmanship.

19. But more importantly, that refute hardly endears PKR to the Malay heartland.  PKR must realise that without Malay support it will not amount to much.

Its true what the old adage says - loose lips sink ships.  The PKR ship is sinking.

20. That is a personal evaluation of the little noticed Mahathir decision to go it alone. In the end I  believe PKR will stand to lose. Being stubborn and unyielding  are not good virtues.


Read more...

Wednesday, 15 July 2020

Pengabdian minda

1. Suatu ketika dulu Zaaba menerangkan sebab2 kemunduran orang Melayu. Antara sebab terbesar ialah kerana mereka kena tindas, perah dan picit oleh bangsa mereka sendiri. Khas nya pemimpin fiudal mereka.

2. Kesan dari penindasan itu kekal sehingga ke hari ini. Tidak ada yang terlebih menyakitkan daripada pengabdian minda.  Pengabdian pemikiran terus menjadi penyekat kemajuan bangsa melayu.

3. Maka jalan utama lagi utama untuk keselamatan kita ialah dengan menthalaqkan diri kita daripada ikatan belengu dan pemasungan penghambaan minda ini. Ketahuilah, ianya bercanggah dengan piagam kita yang paling dasar, yakni kita adalah manusia merdeka.

4. Jangan kita biarkan orang lain memanipulasi emosi dan minda. Mereka bahkan manusia seperti kira jua. Jika dilukai pasti berdarah jua.  Jadi apa nak diherankan?

5. Biar kita bermandiri, bebas dari segala bentuk paksaan dan pengabdian minda. Bagaimana kita melakukan nya?

6. Yakni dengan menyoal segala andaian, dengan enggan merima sesuatu pandangan secara sembrono,polos dan masabodo.

7. Mesti ada sikap membenrontak.  Seperti kata almarhum Kassim Ahmad, 'kian lama kita mati dalam setia, kali ini kita hidup dalam durhaka.
Berani menyatakan pandangan kita sendiri. 'berikan aku lidah, aku mau berkata kata, bagaikan ombak yang menghempas pantai yang merdeka!

8. Kalau tidak pecahkan ruyung, manakan dapat sagu nya. Ingat seperti kata George  Bernard  Shaw, semua kemajuan adalah hasil the  unreasonable man.

9. Tidak ada manifestasi pengabdian minda yang menghancur meleburkan segala hati yang bernadi, selain pengidolan dan penerimaan polos dan bulat2 penceritaan perompak nombor 1 negara, bosku.

10. Ingatlah pesanan dari al Quran. Setengah dari kamu, penceritaan mereka mengenai hal ehwal dunia memukau kamu.  Tapi di belakang kamu melakukan angkara durjana. Dia memusnahkan perladangan dan penternakan.

11. Lihat apa sudah jadi pada felda. Apa jadi kepada nfc.  Kepada ibu kepada segala angkara murka-1mdb.

12. Najib boleh membebel kehulu dan kehilir mengenai pendakwaan terpilih atau mengalami cirit birit verbal-segala percakapan nya tidak bernilai satu sen pun!

13. Dengan bercoleteh di media sosial, Najib  mengundang segala bentuk kritikan dan pujian. Bak kata perpatah inggeris, having made the bed, he must now lie on it.

14. Saya membaca 2 pendapat pengabdian minda yang mendukung Najib.  Tidak syak lagi kedua nya bahlul dan tolol.

15. Satu mengatakan segalanya adalah fitnah terhadap Najib  dan yang ke2 yang goblok, mengatakan kalau anak tiri Najib  boleh lepas tentu Najib  akan bebas. Tidak syak lagi dua pandangan ini orgasm bila melihat bibir Najib  yang merah itu.

16. Bolehkah api dibungkus dengan balutan kertas? Adakah pokok akan bergoyang tanpa angin dan tidak ada asap tanpa api.  1mdb src, fgv, nfc, tanah2 mindef, sukhoi dan scorpene benar2 berlaku bukan fitnah.  Bolehkah mulut tempayan ditutup?

17. Hidup ini tidak beroperasi secara syllogism. A sama dengan b sama dengan c.  Tidak bermakna a=c. Adakah mencuri rm10,000 sama dengan mencuri rm10?


Read more...

Tuesday, 14 July 2020

The tyranny of the bureaucracy.

1. I was watching a program called 'mega icons' on tv.  It is about distinguished India personalities.

2. Among those who  have appeared on  the program was former Indian  president  Apj Abdul Kalam.

3. One of the programmes  that interests me was about a lady Indian  mp.  She walks and cycles to her ward.

4. She is an uncropomising opponent  to any forms of corruption which is also rife in our country. She is also an indomitable  foe to bureaucratic red-tapism.

5. One of the remarks she made that I  will always remember  is this: why should the people wait to receive  services?

6. translated, it means any unexplainable  delays and pussy-footing by the bureaucracy must not be put up.

7. In our country, bureaucratic delayed  are legendary. Corruption is one of the main causes. It appears to be true what tun Razak  once said: corruption  is the engine of growth, the lubricant.

8. Let me put it bluntly.  Why are these bastards waiting for? There are 1.6m government  servants  in the country. Too many I'd  say.

9. These laggards and dullards should  be thanking their stars that they got jobs with  the government.  Most would  not get into  the private  sector.

10. The chief secretary, head of jpa and division heads must be more  vigilant. In fact I  think there must be a minister of the civil service to handle the civil servants.

11. I find  it to be of no consequence  the weekly assembly  of departmental heads and senior civil servants especially  that done by Mahathir.

12. Good work ethics  dont seem to rub off these numbskulls.  Like the Malay  saying that says, like pouring water on the yam leaf. The water just runs off the surface not wetting  it.

13. Thus the policies of any given administration  can be frustrated  by an amorphized  bureucracy.

14. Where are the fault lines? I have to quote Shakespeare  for  this

15. The fault, dear Brutus, is not in our stars but in ourselves  that we are underlings.

16. I blame poor leaderhip as the first reason  for  this situation.  Political leadership appears directionless in this.  It doesn't seem to want to touch the bureaucratic sluggishness that's  plaguing  the admistation. The minister should take note of  this.

17. The frontline leaders failed to  instill the correct  attitude  and values  among civil servants. The -chief sectery, the ks,  the sub et al,  have failed to instill a sense of urgency in the bureaucratic  dna.

18. The truth is, the scum rises to the  top. I am tired of seeing mediocre people through the affluxion of time, rise to become heads of departments. They then perpetuate the mediocrity that is conditioned by their life experience and so so education.

19. Thats why I am not perturbed to hear of a grade 54 person promoted to jusa c if he were qualified. A person who has 20 years of grass cutting experience may know all the tools but cannot compare with a person with 10 year experience  doing a multitude of jobs.  The first person is still a grass cutter!

20. As the saying says, a donkey ladden with books is still a donkey.

21. Both political  and functional leaderships must have clear and pragmatic  ways to achieve their objectives.
The civil service  is responsible  for translating the policies of the Political masters.

22. Its like going  to a government  guesthouse  or hotel-you see buttons  and switches, you know  there are there for some specific purposes.  If you press them and nothing happens , you get frustrated.  Similarly government  servants  are there for a specific purpose. To provide fast and efficient  service. If they do not, you get utterly frustrated.
Like the lady Indian  mp says-why should the people wait to get some bloody service?

23. Another cause is what I  termed as bureaucratic  hubris.  Civil servants are too cocky and full of themselves  that there is a condescending feeling  that the public want their service and goods on their discretionary  terms.
This look down attitude  can only be removed when you remove these mother effers.

24. The officialdom  shell conceals the mediocrity masked behind pomposity.  This gives  rise to the little  napoleon complex.

25. It gives rise to the haughty belief that they are indispensable.  The public have to  tolerate their idiosyncrasies.

26. They live in a take it or leave it world. Its time we shock the system.

27. I am sure the civil service have their evaluation  system, their protocol  ,their iso and what not. But the minister must have the right to terminate recalcitrant  civil servants.

28. It is better to be feared than to  be loved.

29. Has anyone considered the Shell evaluation  system? Lee Kuan  Yew found it useful for  Singapore, so maybe it maybe good  for Malaysia too.
It is based  on the acronym H. A.I.R. Except  I  will change  the 'I'  to initiative  instead of imagination.

30. We must capitalise our multi  racial structure  by accommodating  non  Malays  into the civil service. It will introduce  some competition.

31. Let's not make employment  with the government as a last resort.  Passes in B. M., English  and maths must be mandatory.

32. So if you must know, that's  how the public percieved the civil service. It is not sacrosanct.

Read more...

Wednesday, 8 July 2020

Perkara nan empat.

1. Pertama saya melihat gambar Najib dan Azmin berngobrol.

2. Kedua saya membaca keasyikan Najib mendedahkan kontrak-kontrak yang diberi oleh Dr Mahathir  kepada anak-anaknya

3. Kawan saya bekas ahli Parlimen pulai yang hensem itu berkata beri PPBM 15 kerusi sahaja!

4. Sahabat saya, penasihat UMNO, Tengku Razaleigh HamZah, berkata UMNO akan bertanding seorang diri dan bermuafakat dengan PAS dan rakan2 tradisional UMNO.

5. Seperti yang dikata oleh almarhum Kassim Ahmad "  perlu satu persatu diperkatakan, aku akan pergi dengan seribu jebat sianak tani. Siapa yang bersahabat dengan ku, marilah bersama ku".


6. Pertama gambar ini.  Dibawah ada caption mengatakan PM dan TPM ke-9.
Macam orang Pekan saya mahu berkata " kepala bapak aok."
Atau macam orang Trengganu  cakap" berayuk Mok mu.
Orang kedah khabak buah peliak hang. Orang minang bilang wa'ang cirik labuh.

7. Ternyata bahasa badan kedua matlaon ini mengatakan lebih baik berjarak jauh.Tak nak aku dekat dengan mamat ni.

8. Tukang gambar ini mempunyai deria berjenaka yang menyeramkan atau dia seorang sadis yang suka menyiksa kita.

9. Saya menggelar gambar ini Chini Chernobyl yang akan meletus dan membawa bencana kepada kita.

10. Siapa yang tidak kenal the embezzler in chief Najib dan sikitol Azmin? Makanya prospek menjadi. PM dan TMP ke-9 sama dengan keberangkalian kucing saya bertanduk.

11. Mengenai Najib kita tidak perlu huraikan kejahatan yang bukan kepalang.  Azmin pula akan mendapati cara yang celaka tidak menghalalkan pencapaian nya.

12. Bahkan senario yang lebih mungkin ialah kedua mamat ini akan mengalami nasib dinasor-pupus dalam PRU yang mendatang!

13. Resort Sungai  Buloh melambai lambai Najib dan Bukit  Antarabangsa akan menjadi Nirvana Nilai kepada Azmin.

14. Akhir-akhir ini, Najib ghairah sekali mendedahkan kontrak-kontrak yang diberi kepada anak-anak Mahathir.  Opcom la. Konsortium perkapalan la. Pantai holdings la.  Pening la!

15. Saya ingin bertanya orang-orang yang tercabar otak mereka yang menlidahi bibir mereka kerana menyangka Najib  mendedahkan sesuatu yang menggoncang dunia, ketika itu Najib  dimana?

16. Najib berada dalam kabinet Mahathir bukan samdol?
Maka kenapa Najib membisu seribu bahasa, lidahnya kelu tidak berkata?

17. Kalau si mamat ini berada dalam kabinet dan membisu, bererti dia bersubahat dengan pencabulan kuasa atau korapsi yang berlaku. Ternyata Najib berlari bersama arnab dan memburu bersama anjing.

18. Ia tidak membenarkan Najib  berlagak holier than thou. Sebenarnya Najib  mendedahkan pekong dia sendiri yang sudah bernanah!

19. Najib membisu kerana dia sendiri banyak tengkorak didalam lemari. Jadi, ini kasus buntot kuali mengatakan pantat periuk hitam.

20. Kita belum mendengar mengenai pembelian-pembelian Najib yang mencurigakan semasa menjadi Menteri Pertahanan. Perihal pesawat2 F14 yang tersadai dipadang pasir USA, skendel sukhoi, skendel scorpene yang menyebabkan pengletupan Altantuya

21. Kita juga belum mendengar mengenai urusan-urusan tanah yang digulakan oleh Najib. Tanah-tanah kementah yang dianugerahkan kepada Raja-raja Ropeah dunia ini.

22. Bongkar segala urusan yang melibatkan Najib  semasa menjadi menteri pendikan, menteri kawangan dan perdana menteri. selidik kontrak2 yang diberi pada IPP dan segala urusan-urusan yang gulakan kepada rakan-rakan main golf Najib.

23. Jangan kita khuatir - Najib dan rakan-rakan main golf dia bukan pandai sangat.  Bahkan mengikut almarhum Rahman Yaakob, pemain-pemain GOLF adalah golongan orang lemah fikiran. Sebagai hukum umum, mereka binawe belaka.

24. Najib  ingat dengan membuat pendadahan-pendedahan ini dia cerdik, tetapi macam nombor 11 yang disukai nya, ia adalah lambang kubur bagi nya.

25. These boys they come back  from America,
They think they are very kleva,
Smoke here, smoke there, smoke every where
They spoil the atmosphere.

Cakap dengan loghat Kedah  ya!

26. Ia tidak lain tektik Najib  mengalih pandangan kita dari angkara durjana yang dia lakukan.
Najib menggunakan strateji mengecat monyet/kera.
Dikampung saya kalau orang kampung nak halau kera/monyet dari dusun, mereka menangkap seekor kera dan mengecatnya dengan warna garang. Apabila kera ini mendekati geng-geng kera yang lain, kera-kera lain akan bertempiaran lari.  Dengan membuat pendedahan-pendedahan ini, Najib ingat rakyat akan memulau dr Mahathir.

27. Demikianlah orang fiudal macam Najib  menganggap kita ini monyet.
Najib akan sedar yang monyet ialah dia!

28. Najib tidak sedar, sebilah pedang Damocles  tergantung diatas kepala nya, sedia untuk jatuh bila sampai masanya.
Moga-moga pedang ini jatuh untuk memenggal kepala sang monyet. Kepala monyet ya - bukan kepala Najib!

29. Dengan tiba-tiba kawan saya Dato Nurjazlan  Rahmat, bekas AP Pulai berkata berikan PPBM habis banyak 15 kerusi.  PPBM harus sedar bahawa mereka jadi kerajaan kerana disokong oleh UMNO.

30. Muhyiddin jadi PM kerana bantuan UMNO.  Jadi umno mesti tegas dengan PPBM.

31. Beberapa bulan yang lalu UMNO dan PAS menubuhkan sekretariat pilihanraya. PPBM tidak ada.

32. Rata-rata kepemimpinan UMNO melihat PPBM Muhyiddin sebagai picisan. Digabung ke2 perkembangan tersebut bagai suatu pengistiharan perang.

33. Namun saya menganggap kenyataan Nurjazlan dan penubuhan secretariat kurang bijak.  Umpama kita bermain poker, kita menunjukkan kartu yang kita ada. Kepada semua. Aduuh!

34. Sekarang Muhyiddin sudah tahu apa sebenarnya terbuku dalam kalbu 'rakan-rakan'nya.

35. Kecuali Muhyiddin sebodoh yang dipamirkan oleh wajahnya, maka dia tidak akan berbuat apa-apa. Itu tidak mungkin terjadi.

36. Semestinya Pak Muhyi melakukan sesuatu. Dia ketua kerajaan bukan UMNO. Umno tidak mempunyai kuasa menentukan PPBM Pak Muhyi bertanding berapa kerusi.
Apa yang menyekat pak muhyi mendesak umno melepaskan 30 peratus kerusi Parlimen dan Dun? Diatas nama keikhlasan?

37. Apapun acuan nya sudah ditempa. Kenyataan Nurjazlan  tidak membahagiakan Pak Muhyi. Ia menunjukkan golongan UMNO has beens dan kaki busuk dalam UMNO mengecilkan PPBM. 
Apa yang boleh dilakukan Pak Muhyi ialah terus memetisejukkan golongan degenerates umno  ni.

38. Penubuhan sekretariat sebenarnya boleh dijadikan kesempatan oleh pak muhyi.  Jangan repot-repot.

39. Sekretariat itu sesuatu yang dipaksa-paksa - UMNO dan PAS terpaksa mengwujudkan sesuatu institusi bagi 'menyatukan' mereka.

40. Jadi berantakan antara mereka itu lebih mendasar. Hal ini boleh dieksploitasi oleh Pak Muhyi.  Kalau dia bijak mengambil peluang.

41. Ini kesempatan sebetulnya untuk 'isolate' UMNO sibrengsek itu.

42. Bincang saja secara rahsia dengan PAS. Pak Muhyi harus sadar bahawa perbedaan antara parti PAS dan UMNO itu ibarat langit dan bumi.

43. Jika UMNO itu di isolasi maka kenyataan Nurjazlan  dan orang-orang seangkatan dengan nya seperti Bung Mokhtar, Khalid Nordin, Shahrir Samad dan lain-lain lagi suatu mimpi basah seorang peria saja!.

44. Sekarang sedikit komentar pada interview antara éminence grise(sebut eminoz griz) UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah  dan wakil NST Singapura.

45. Dalam interview tersebut beberapa pandangan menarik minat saya.

46.
(1) Bahawa UMNO akan kembali membesar
(2) UMNO tidak akan menyokong Pak Muhyi
(3) Muhyiddin sangat lemah.
(4) Kalau bersama Pak Muhyi, kita kekal dengan hung parliament.

47. Waduh! Kenyataan yang sedikit braggadacious, saya ingat.

(1)Kita ingat apa akan jadi jika Pak Muhyi berjaya memencilkan UMNO?
(2) Muhyi boleh berpakat dengan PAS.
(3) Apa jadi jika Muhyiddin pakat pula dengan PKR?
Muhyiddin co-opt anasir-anasir yang boleh di sintuklimau dalam UMNO sendiri?
Itu akan bermakna, permencilan UMNO sudah komplit!

48. Tinggal lah UMNO dengan MCA dan MIC. Semua mereka adalah losers.  Mengingat saya pada kata-kata Cao Cao dalam Romance of the 3 Kingdoms, 'When losers combine, what can they achieve? '

49. Umno akan kembali mengutama!  Suatu ramalan yang berani.
Bukankah rakyat menolak UMNO dalam PRU yang lalu?
Bererti mereka boleh perlakukan UMNO sedemikian sekali lagi!

50. Kapasiti untuk berubah dikalangan orang Melayu tidak terbatas. Mereka memahami suatu falsafah puasa.
Iaitu meninggalkan apa yang mereka biasa buat.
Makan minum seks dan lain-lain lagi. Meninggal kebiasaan ini menganugerahkan faedah fisikal dan spiritual yang tidak terbatas sesunguhnya! Kalau mereka sudah biasa memilih UMNO, meninggalkan memilih umno memberi faedah fisikal dan spiritual yang tidak terbatas.

51. Maka nya interview dengan Tengku Razaleigh Hamzah itu, hanya ngobrol biasa saja.
Suatu ketika sekembali dari Sabah, Tengku ditanya oleh pemberita - adakah dia yakin dapat sokongan Pairin?

52. Tengku menjawab bukan setakat sokongan, kita akan membentuk kerajaan yang baru selepas ini.

53. Ia hanya memerlukan gambar tengkolok dengan salib untuk menggagalkan Semangat 46.

54. Jadi saya tidak akan meletakkan premium yang tinggi kepada  interview dengan eminence grise UMNO tersebut.






Read more...

Sunday, 5 July 2020

A Malay Sandiwara.

 
1. I was looking at this fairy tale picture. The photographer  must have a macabre  sense of humour or is a sadist who likes to torture us.

2. Najib will always  remain a bloody crook.  He maybe  acquitted but that doesn't mean he's not guilty. It only means he has beaten the rap.

3. He's a damaged good and that means he has 2 chances  to become PM once again-slim and none.

4. His current hobby is to tell of the many contracts given to TDM's sons. Does that make him clean? 2 wrongs do not a right!

5. Would he  be this vindictive  if he himself is not facing a multitude of legal actions?
The contracts given to Dr Mahathir's sons pale in comparison to the heist committed by Herr Najib. It's a case of the pot calling the kettle black.

6. I would like to ask the uncritical  minds lip licking over Najib's exposure this question.

7. Wasn't Najib  part of the cabinet then? If he was, then he was complicit in  the abuses of power or corruption if any.  His silence does not make him clean as a whistle.

8. Najib's silence  was not golden -perhaps  he had own skeletons  in the cupboard  then.

9. It's just a red herring  to divert attention  from  the notorious  1MDB. I wouldn't  place too much premium on Najib's sudden holier than thou conscience.

10. Dr Mahathir may not be a saint and can  be faulted  in many ways.  But his legacies  are many and enjoyed by the masses.  Najib's legacy is 1MDB.

11. We have not heard of the many dubious deals Najib  made during his tenure as defence minister, his deals as education minister, finance minister. Or the pillage that took place when he was pm.

12. It's just a diversion  to distract attention  from his own heinous  acts.  All the more reason to suspect  that he's trying to hide his own guilt!
Perhaps  the rumours  that he has USD  16 billion  stashed all over the  place  are true! God knows.

13. Azmin may be a personable fellow, but he will rue the consequences of his treacherous  act.  He will learn that dishonourable  means do not justify the ends.

14. A more likely scenario is that both will end like the dinosaurs-extinct by the next elections.

15. So Azmin may play courteous  and Najib  may flash his redlips. By the way if readers  want to know  why Najib  has got perpetual red lips you have to meet me in person and ask.  Hehe there are children around!

16. The above picture  reminds  me of an Arab caricature - 2 Arabs with flowing robes meet  one another. They kiss one  another  on the cheeks and put their arms around each other.  But both have daggers on each others back. The robes hide the grenades, rocket launchers and AK47.

17. Azmin and Najib  may smile at each other but both have daggers  at each other's back! Let's see who plunges the dagger first.

18. Then we all can sing 'the first cut is the deepest'.


Read more...

Saturday, 4 July 2020

The Jekyll and Hyde morality of the Malays. Part 1 of 2.

1. How can we explain the dichotomy in the Malay mindset? It's a study in contradiction really.

2. On the one hand, the Malays manifest themselves as devout Muslims as though their religiosity is their true North but at the same time tolerate and excuse intrinsically  wrong  things like corruption.. abuse of power and even murder.

3. Stealing is not wrong unless you are  caught ignores the fact the act of stealing  is intrinsically wrong.  As lawyers say, its wrong ab ibnitio.

4. 'Unless you are caught' is the non-religious rationale for explaining away unspeakable  acts while superficial religiosity is the rationale to explain  away equally  unspeakable  behaviour.

5. Clearly  there is something  dysfunctional  in the non-religious  person and something fundamentally wrong  in the sham religiosity.

6. The Malay thinker Zaaba, alluded to this fact when  he said that one of the reasons explaining  the backwardness of the malays is their life practices  that have diverted far from the true teachings of Islam. 
He made the observation  in 1927.

7. As a result sad to say the Malays are long in form but short in substance. More emphasis  is placed on superficiality and symbolism.

8. This would explain why they build more mosques than schools  and hospitals, spend thousands  on sacrifices and pawn their socks off to go for pilgrimages.

9. But just as rigorously  they accept abuse of power, pillage by bosku and pooh poohed the murder of a Mongolian  woman saying  she deserved to die because  she is a prostitute.

10. How do you explain  2 opposites residing in the Malay  at the same time?  It is impossible  to become  2 extremes at the same time.

11. They appear to be devout -.are meticulous  on the food they eat but salivate at the prospects of sleeping with an ah moi.
How did the malays become  nang bohtee nang qui bohtee Qui?

12. One may attribute the double faced morality of the Malays to the role played by the middle class liberal Malays  most of whom are born again muslims.

13. Many have studied abroad  for their advanced  degrees, are repulsed by the immoralism of the west.  They readopted Islam  as a moral defence  but an Islam coloured by xenophobia.

14. They then  go back to this country continue to practise their brand of xenophobic Islam. They may teach at universities  and those who study at these universities  become enamoured with their lifestyle regarding them as better educated and therefore  enlightened.

15. Their brand of xenophobic Islam  holds contrarian views of Islam  propounded  by people like Zakir Naik, Habib Riziq and other militant Islamist  as iconic. I suspect they are averse to the views of the more orthodox  Islamist.

16. Their views  are  not pervasive.  They are just members of the chattering class or at best are  Hampstead liberals.  Outwardly  they denounced  the immoralism of the west but secretly partake in the lifestyle of the liberal west. As it suits them. 
And didn't the muftis  tell people to stay away from these liberal Malays  and not trust them?

17. This view on the role of liberal  Malays  may not be incorrect but I  have several factors to explain the Jekyll  and Hyde  morality of the  Malays.
That my friends  will be in part 2 of my article.




Read more...

Wednesday, 1 July 2020

Dichotomy kerangka minda Melayu. Part 2 of 2



Saya akan memberi sedikit pencerahan menerangkan dichotomy mindset melayu dari perspektif politik. Semoga berjaya.

Dalam tahun 1927, Zaaba mengatakan salah satu sebab orang Melayu terkekang ialah amalan-amalan hidup yang menyimpang jauh dari ajaran agama yang sebetulnya.

Pertama, peranan negatif yang dimainkan oleh pemimpin-pemimpin agama yang reaksioner.

Pendakyahan nilai-nilai yang memecahkan.

Mufti-mufti mengajar bermusuh antara bangsa Malaysia.  Mentakfirkan golongan lain dan bermusuhan dengan tidak sekaum. Jadi kita lihat orang-orang DAP dikafir harbikan.  Masyarakat membisu komuniti berantakan.

Sedangkan prinsip dalam Islam  ialah supaya kita berbaik baik dengan kepelbagaian bangsa.

Prinsip ini dinyatakan dalam Al-Quran  tapi disembunyikan!

Penerimaan kekoroan atau mediocrity dalam kehidupan. Rumah-rumah mereka ketandusan kitab-kitab ilmu, percaya kepada tahyul dan hidup yang muram.  Interaksi dalam surau dan masjid hanya mendedahkan mereka kepada nilai-nilai negatif.

Orang melayu tidak suka membaca, secara purata membaca 2 muka surat dan suka komik.

Ternyata mereka tidak ada sikap mendiri. Prinsip dalam al Quran sibghatallah waman ah sanuminallahi sibghah. Wanahnulahu 'abiduun.... Tidak ada

Realitinya tidak ada celupan Allah atau true baptism.  Orang melayu hanya faham yang luar-luar sahaja.

Ayat penuh di 2:138. Saya tidak berapa ingat. Maaf ya.

Akibatnya ajaran agama menjadi belengu yang memesong orang melayu.  Membebaskan diri dari ajaran-ajaran negatif ini menjadi syarat memecahkan dichotomy  mindset melayu yang kita bahas ini.

Satu lagi faktor ialah kepemimpinan politik yang lemah.

Kepemimpinan politik membiarkan lompang diisi oleh pimpinan islamiyyin yang memecahkan.  Ia juga gagal memberi hala tuju kepada masyarakat yang terbiar.

Kita telah membuang tenaga mengejasar dasar-dasar yang tidak berfaedah.  Misalanya apakah faedah yang kita dapat daripada dasar pandang ke timur? Kita tidak juga menanam etika kerja orang Jepun kedalam masyarakat kita.

Ia tidak lebih dari musings seorang tua yang membaca Ken Ohmae.

Kita sibuk dengan dasar kuman diseberang lautan kita nampak tapi bangkai gajah depan mata kita tidak nampak.  Kita mengalih pandangan tetapi tidak mengisi masyarakat kita. Jaringan apa yang kita tenun?

Saya melihat kepada sistem komunikasi yang tidak berkesan. Tujuan utama sistem penyiaran ialah membentuk pemikiran.  Ini tidak berlaku.  Pengemudi sistem komunikasi kita bebal tidak tahu peranan membentuk pandangan. Bukankah Joseph Goebbels  berkata bahawa sesuatu pembohongan kalau diulangi acap kali akhinya dipercayai? Diterjemahkan menjadi sesuatu maklumat kalau diulangi menjadi kenyataan?

Kita berharap masyarakat mempunyai suatu pandangan hidup yang spesifik tapi tidak mengisi minda masyarakat dengan isian yang bersesuaian.

Satu lagi penyebab dichotomy mindset melayu ini ialah pembangunan ekonomi yang berat sebelah.

Kita bercakap mengenai kesatuan negara sedangkan pembangunan ekonomi tidak ada kesatuan.

Majoriti kemajuan disengajakan dibandar. Luar bandar ketinggalan.  Pembangunan yang berbeda tidak dapat tidak, melahirkan pandangan hidup yang berbeda.

Jika kita tidak mengambil tindakan-tindakan countervailing untuk mengimbangi kesan kemajuan ekonomi, saya rasa dichotomy  mindset melayu akan terus wujud.

Demikian beberapa penyebab yang terfikir oleh saya. Saya sedar senarainya tidak sempurna. Ia membuktikan jalan penyelesaian nya tidak terfikir oleh satu orang tapi memerlukan usaha ramai.

Sekian dari saya. Siap komandant!

Read more...

Monday, 29 June 2020

Dichotomy kerangka minda Melayu. Part 1



Bagaimana kita menerangkan kerangka minda orang melayu? Ternyata ia suatu kajian kontradiksi.
Ia mengelirukan banyak pihak termasuk orang melayu.

Pada suatu pihak mereka mempamirkan diri mereka sebagai golongan yang taat beragama walhal kita akan lihat, penjiwaan kepada ajaran Islam yang sebenarnya, tiada.

Perkara ini diterangkan oleh pendita Zaaba sejak tahun 1927 lagi, dimana menurut beliau, satu sebab melayu ketinggalan ialah kerana mereka meninggalkan ajaran Islam yang sebenarnya.

Akibatnya orang melayu umumnya mementingkan ritualism dan  symbolism dari isi atau substance.

Ini menerangkan mengapa mereka kuat bersembahyang,terutama yang sunat2, membina masjid lebih dari sekolah dan hospital, bergolok bergadai pergi haji, berbelanja ribuan ringgit melakukan korban, mengambil berat tentang halal makan minum dll.

Tidak syak lagi kesemua ini mempamerkan mereka golongan yang kuat beragama. Tapi mungkinkah tahap 'religiosity' mereka bertindak sebagai 'menacle' yang memundurkan mereka sendiri?

Jadi, sementara mereka menitik beratkan halal haram dalam makan minum, mereka tidak memandang kesalahan apa-apa, meniduri si ah moi.  Mereka tidak makan babi dan minum arak tapi halal meniduri gilfren cina!

Pengutamaan perkara simbolisme dan luaran ini berlaku dengan pengorbanan beberapa prinsip yang lebih murni.
Kerana itu disamping menonjolkan religiosity mereka orang Melayu menutup sebelah mata kepada korapsi, pencabulan kuasa dan kezaliman birokrasi atau tyranny of the status quo.

Bagaimana kita menerangkan 'dichotomy'  ini?

Bukankah ianya perkara yang menakjubkan bahawa orang melayu boleh menjadi dua ekstrim pada masa yang sama? Pelik bin ajaib.

Yakni mereka mempamirkan religiosity mereka tetapi menghalalkan rompakan dan korapsi mega yang dilakukan oleh bosku dan kemungkinan pembabitan pembunuhan? Dan menghalalkan banyak lagi angkara2 durjana yang lain?

Bagaimana orang melayu berada dalam keadaan nang bohtee nang, kui bohtee kui ini?

Adalah suatu kesilapan menganggap bahawa penyebab penting kepada dichotomy minda melayu ini disebabkan peranan yang dimainkan oleh klas menengah liberal melayu yang menjadi born again  muslims.

Sayangnya golongan ini hanya members of the chattering class dan Hampstead liberals yang hanya berminat untuk kepentingan sendiri dan tidak mempunyai mind shifting capacity. Kesan mereka keatas minda suku melayu keseluruhan nya adalah minimal.

Untuk menjadi suatu ejen pengubahan sesuatu kumpulan mesti mempuyai impak besar., menyiarkan dan melebarkan ideoligi mereka. Kita tidak lihat ini pada golongan liberal u melayu. Mereka hanya berminat pada kepentingan merkeka. Mereka lebih suka menyendiri

Kedua, saya merasakan suatu kumpulan mesti bersifat institusi yang boleh membudayakan masyarakat.

Ambil golongan islamiyyin sebagai contoh., mereka mempuyai impak besar dan bersifat institusi dan boleh mempengaruhi masyarakat menerusi percakapan dan perbuatan. Bukankah golongan ini memerintah masyarakat menjauhi dan tidak mempercayai golongan liberal melayu?

Jadi memberi kredit kepada golongan liberal melayu yang tidak lebih daripada members  of the chattering  class dan Hamstead liberals adalah seperti memberi penghormatan yang belebihan dari yang patut mereka dapat.

Read more...

Saturday, 13 June 2020

PAS, UMNO and snap election. Part 1

UMNO and PAS are like the characters Vladimir  and Estragon in the Samuel  Becket's play 'Waiting  for  Godot '...Godot  is of course the snap election.

Before we reasoned out why there will not be one, lets discuss a few other strange things.

Like in the play Godot aka snap election never comes.  So the 2 characters are engaged in useless and idle talk.

PAS and UMNO are readying themselves for a snap election.  Why are they not involving  Muhyiddin's BERSATU?

That would tell the uninspiring Muhyiddin that PAS and UMNO will abandon BERSATU.  They cannot be trusted.

If they ever come to Power, that is. It's an unholy  alliance  between 2 scheming parties!

PAS is essentially a spiritual  party. It derives its legitimacy from being the interpreter of God's scriptures.

As long as it succeeds in hoodwinking some people that its so, some fatalistic destitutes will continue  to support the party.

Thus, it ought to measure its conduct and behaviour  in terms of its religiousity.  In terms of right or wrong, ethical or not, moral or immoral.  That's the  essence of spirituality.

Sad to say there are none of these  at the moment.  That's the sin of the PAS leadership at the moment.  Can the PAS Ummah in general, accepts this?

Because these do not factor in their equation, they are able  to work with 'infidelistic' UMNO.  When they want to work with UMNO its 'muafakat politik'.  When they want to work with DAP, it was  'tahaluf siyasi'. They keep moving the goal posts. Can we trust them?

PAS and UMNO are forming a secretariat.  It's a forced move always involving strenuous mental and physical exertions. Their unity is a fluid one.  Its temporary in nature. It's like chalk and cheese, oil and water.  It will disintegrate  soon.

Out of the blue, the UMNO youth head is calling for a political ceasefire.  It's not a rosy picture  between  UMNO and PAS.  The UMNO and PAS leadership  know this.  The PAS rank and file are not happy with the temporary muafakat with infidelistic UMNO. How can a righteous party like PAS work with UMNO?

A political ceasefire is just that, a temporary cessation  of hostilities.  They stand down to resume war.  Let's see  who's zooming who. No it's not Aretha  Franklin's  song.

Because  PAS has, abandoned its principles it can work with corrupt UMNO. It  can cavort with bosku, Java man and many others. The unethical means justify its unethical ends.

For these reasons I  think that PAS has become hypocritical.  By teaming up with UMNO it has sacrificed many of its divinely inspired principals.


Read more...

Thursday, 11 June 2020

Adakah gajah boleh terbang?



Adakah orang melayu khususnya dan rakyat Malaysia am nya, suka meraikan kebodohan dan ketongongan? Penceritaan yang karut dan tidak didukung oleh fakta amat disukai mereka.

Demikianlah yang terjadi bila 2 orang matlaon membuat cerita karut.

Cerita karut yang pertama menceritakan bahawa bosku tidak ada kaitan dengan pembunuhan Altantuya. Semua pertuduhan itu disutradara oleh Dr Mahathir.

Bagero punya cerita.

Saya hendak tanya satu soalan:antara orang yang cenderung menggunakan perkhidmatan Altantuya dengan seorang yang tidak-siapa yang lebih  terbabit?

Yang pertama dalam undang-undand kita kata ada legal proximity dan yang kedua tidak ada.  Ia tidak memerlukan seorang rocket saintis untuk mengagak siapa ada kemungkinan kaitan yang lebih.

Sebab itu saya kata ini cerita yang binawe sebab:

(1) Sementara mulut ada cirit birit, otak tidak masuk gear.
(2) Mengandaikan kita semua golongan yang masabodo dan mudah terpedaya.

Cerita yang  demikian tidak lain bertujuan mensucikan bosku. Bosku mahu digambarkan bersih sedang mamat itu tidak. Kalau dia menipu dalam mahkamah dan masjid, kita hanya dapat mengesahkan dia seorang penipu sejak lahir.

Hanya bosku yang mahu menggunakan khidmat Altantuya dan tugas Altantuya hanya menterjemah. Hehe.

Ternyata matlaon yang merekacipta cerita dongeng ini berlagak macam penulis upahan.  Tugasnya menipu. Mungkin dia dapat ribuan atau jutaan ringgit. Apalah jumlah itu semua, kepada mamat yang mungkin menyembunyikan 16 billion di merata ceruk dunia.

Sejak bila kita mengangkat matlaon tidak semenggah menjadi jurucakap yang authoritative bagi pihak kita?

Pendapat yang tidak disokong oleh fakta tinggal pandangan sahaja. Kita mesti sedar perkara ini.

Ada suatu lagi cerita samdol yang menyatakan RPK minta ampun kerana dia takut mati. Semua tuduhan keatas Najib  ialah palsu.

Saya akan percaya 2 cerita dongeng ini apabila melihat gajah terbang.

Ia adalah suatu penghinaan kepada akalbudi RPK jika dia ada intelligence. 
RPK insan yang tidak takut mati. Semua akan mati termasuk bosku.

RPK dikatakan disuruh oleh Dr Mahathir  membuat semua pertuduhan terhadap bosku. Tidak kah kita melihat ada rencana mengaitkan segala perlakuan mungkar bosku dengan Mahathir?

Ini semua menunjukkan ada persamaan antara cerita pertama dengan kedua.

 Cukuplah kita diperbodohkan.


Read more...

Monday, 8 June 2020

An elephant can fly.

Between a person dispose of using the services of Altantuya and one who is not, who do we believe to be more likely associated with the murder of the Mongolian woman?

In the first case there is legal proximity.  In the 2nd there is none.

The one likely to be associated  is obvious.  But there is a turpid story telling that want us to believe the second person is involved!

I say turpid because:

(1) Obviously  the brain is not engaged when the mouth suffers verbal diarrhoea.
(2) Assumes that Malaysians in general, and Malays in particular are a bunch  of imbeciles and gullible  people.

I will believe the incredulous  story when I  see an elephant fly. Clearly this is part of an elaborate exercise  to absolve a certain person destined  for Bamboo River resort.

Our gullibility has its limits:, its rubbish to believe that Dr Mahathir orchestrated someone to accuse bosku. The person purveying the fairytale is perhaps a moronic mercenary. What's a few hundred thousand ringgit or perhaps a few million to someone maybe having 16 billion somewhere.

There is a subtle attempt to make us believe that bosku is pristine  and pure.  The fact is he is not.  Only a sexual deviant will want to procure the translation services of a Mongolian  courtier.  She only translates!

There is also an imbecilic  story that says RPK asks for  forgiveness because  he is suddenly fearful of his mortality. Even for RPK, that's an insult to his intelligence. If he has any.

The man does not fear death because every one  dies.  Even bosku.  He's asking forgiveness  maybe he just wants to  come back to  Malaysia.  He has as much rights to be here as the moron selling err telling the story.

Again, RPK was told by Mahathir  to  accuse bosku.
Isn't this story of the same genre as the earlier one?
Both story tellers must be of the same species?

The SDS of  many and the admission  of many  are just dismissed cavalierly.  These can only be done by unthinking mercenaries.


Read more...

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP