Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Sunday 20 January 2013

RCI kerakyatan Rakyat Malaysia pra-Merdeka- Cadangan Dr Mahathir




malam ni teman di batu gajah yop.



This was the unkindest cut of all;
For when the noble Caesar saw him stab,
Ingratitude, more strong than traitors' arms,
Quite vanquished him: then burst his mighty heart. . . .

Tidak mengapa. Saya sendiri akan menterjemah artikel saya ini- sebagai respons kepada seorang pembaca yang mahukan artikel ini dalam Bahasa Melayu. Kalau ada ejaan salah- mintak maaf dahulu sebab Microsoft word BM dengan pembetulan ejaan tidak ada.
Di atas adalah beberapa rangkap dari sebuah penceritaan oleh Shakespeare. Cerita itu adalah mengenai kisah Julius Caesar. Maharaja Rome yang dibunuh oleh pembesar2 Rome.
Rangkap2 itulah deskripsi untuk Mahathir yang paling tepat. Suatu hari nanti sejarah akan membongkarkan bahawa Tunku Abdul Rahman adalah mangsa coup detat. Kita tahu Mahathir mesti sebahagian daripada konspirasi tersebut.
Yang menikam Caesar antara lain nya ialah Brutus. Sahabat baik kepada Ceasar. Sebab itu tikaman Brutus lebih berbisa daripada tikaman2 yang dilakukan oleh pihak konspirator. Kerana tikaman oleh Brutus melambangkan sifat kacang lupakan kulit dan pembelotan. Tapi kita tahu, datang daripada seoarang yang menasihatkan orang Melayu lebih baik berkawan dengan syaitan yakni orang jahat, maka sikap lupakan kulit dan belot tidak bermakna apa apa kepada Mahathir. Kulit Mahathir seperti disebut oleh seorang pembaca kalis seperti Teflon.
Mahathir akan melakukan Brutus kepada sesiapa. Dia akan memBrutuskan sesiapa. Inikan pula Najib yang lembik. Pembaca terutama penyokong UMNO boleh mengecis saya menyebut Najib seperti ini. Tapi sebagai seoarang bekas AJK UMNO Bahagian Pekan, ADUN dan bekas Ketua Penerangan UMNO Bahagian Najib, saya tahu lebih sedikit mengenai si Najib ni. Kepada Dr Mahathir, Najib seperti makan kuaci. Najib sekarang yang minta nyawa daripada Mahathir.
Mahathir teryata bukan seoarang negarawan- dia seorang political animal. Itu sebab nya kita kata pemerintahan nya selama 22 tahu adalah sebuah mimpi seram kepada rakyat Malaysia. Yang sudah berlalu jangan kita ulangkan lagi. Kalau kita tidak belajar dari sejarah, maka kita di kondem akan mengulangi kecelakaan seperti zaman Mahathir. Kerana itu, seluruh rakyat Malaysia lebih sentosa tanpa UMNO bikinan Mahathir. UMNO 1988. Inilah legasi Dr Mahathir yang paling disayangi nya. Kerana ketakutan amat sangat legasi nya ini akan lenyap, maka Mahathir saban hari menyibukkan dirinya dalam politik Malaysia.
Tunku Abdul Rahman tidak disini untuk mempertahankan dirinya. Pemberian kewarganegaraan kepada lebih 1 juta bukan Melayu sebelum kita merdeka, adalah untuk tujuan membina sebuah Negara yang bersatu. It was for nation building. Matlamat dan tujuan nya mulia. Pemberian warganegara kepada pelarian Filipino, penjenayah dan entah apa lagi,  dilakukan untuk memperkukuhkan kuasa politik Mahathir. Ini dua tindakan yang mutu dan motif nya berlainan.
Yang satu iaitu yang dilakukan oleh Tunku Abdul Rahman adalah untuk panggilan dan seruan yang lebih tinggi.  Tujuan nya untuk mahabbah dan faedah umum. Yang dilakukan oleh Mahathir adalah untuk tujuan sempit dan peribadi nya mengekalkan kuasa nya. Juga berniat jahat mencairkan kedudukan rakyat Sabah. Apakah rakyat Bumiputera Sabah kurang keBumiputeraan nya dari orang Melayu? Yang Mahathir nak sibuk sangat mengenai ketuanan Melayu ini apa hal? Mamak tongkang nak cakap lebih pasal Melayu? Orang Melayu tak sibuk pun kerana mereka yakin kepada kedudukan mereka.
Kita sebenarnya tidak memerlukan hujjah bahawa pemberian warga Negara adalah pra-syarat pihak Inggeris memberikan kemerdekaan kepada kita. Mereka mahu melihat Malaya muncul sebagai sebuah Negara yang bersatu. Tentulah, cara yang demikian menyelesaikan kepentingan selfish pihak British yakni menyelesaikan masaalah mereka sebagai pembawa buruh Cina dan India ke Tanah Melayu. Tapi pemberian warga Negara adalah harga yang kecil sebagai syarat  mendapatkan kemerdekaan kita sebagai sebuah negara. That was also a small price to pay to avoid bloodshed if indepencence were to be obtained by armed struggle. Tunku melakukan tindakan yang mulia. Mahathir melakukan tindakan yang kotor.
Selain daripada menyalahkan Tunku, Mahathir mencadangkan suatu RCI dilalukan keatas pemberian warga negara pra-merdeka. Ini cadangan yang mempersolakn kerakyatan nenek moyang orang India dan Cina yang datang ke Malaya sebelum merdeka.
Maka saya tertanya tanya, sama ada rakyat Malaysia bukan Melayu yang mempunyai harga diri dan maruah, adakah mereka akan menerima celaan dan penghinaan Mahathir? Mahukan mereka terus menyokong UMNO Mahathir dan mereka rela melihat maruah nenek moyang mereka dicemari oleh seorang politikus bernama Mahathir? Kalau kamu tetap juga sokong UMNO Mahathir, kamu dishonour your ancestors.

23 comments:

Anonymous,  20 January 2013 at 16:26  

Mahathir juga patut berterima kasih kepada tunku abdul rahman. Jika tindakan memberi kerakyatan kepada india dan cina tidak dilakukan pada zaman itu maka mahathir dan bapaknya akan kekal sebagai keling pariah hingga kini. Maka tiadalah tercatit nama mamak tongkang dari kerala itu sebagai perdana menteri malaysia ke 4.

Anonymous,  20 January 2013 at 16:46  

That Indian masquerading as a Malay had no qualms stabbing Tunku Abdul Rahman in the back while he was still alive. Stabbing Tunku Abdul Rahman again in the back after death is a piece of cake for that Indian.

Perhaps the fortune teller is right after all about RAHMAN. From R to N, that Indian has been fiddling and meddling behind the scenes. I reckon it stops at N for the Indian is either going to drop dead or BN is going to get voted out.

That Indian doesn't deserve a state funeral.

Anonymous,  20 January 2013 at 17:25  

I used to respect him but now terribly sad. The damaged he do to the country enormous. No conscience even at this age. Scumbag

Anonymous,  20 January 2013 at 18:12  

aiyo,aiyo Dato, saya sangat lah suka ini khabar Dato. Itu mahatheer banyak jahat punya orang. Itu nenek moyang kita juga dia taruh pasir. Tapi aney, saya juga ingat itu Mahatheer punya dato nenek moyang juga In dia. Apa ini orang tara malu kah kasi malu dia punya moyang2.

bumi-non-malay 20 January 2013 at 18:46  

Haram tetap haram, dan jangan haramkan yang halal"....UMNO racis pandai halalkan yang Haram melalui Islam Munafiq mereka, media masa, BTN, kuasa mutlak dulu....dengan internet dan kebebasan tulis dan bersuara....Tun Bapa Kemerosotan Malaysia mulai cemas......hanya harap dia dapat hidup lihat anak2, saudara mara dan krony dia enjoy kat Hotel Sg Buloh.

Tiba2 bila sisapena ke Mahkamah...dia akan kata LUPA....korek kepala.......Jadi lebih baik go after anak2 dia, saudara mara dia, ketua UMNO dan Krony UMNO....Kita biar dia mati dengan hati yang tak senang, penuh risau...ini hukuman paling baik untuk dia. Harap Kerajaan Baru jangan buat DEAL dengan Allah UMNO 88 ni....biar dia tidur dan bangun tiap hari penuh risau dan suspense bila dia akan kena sapena!!....Rakyat boleh pergi rumah dia dan paaparkan Rumah Bapa Kemerosotan Malaysia!!

Anonymous,  20 January 2013 at 18:48  

Tunjuk action aje.. kadang seolah senile already..nyayuk...hanya mahu pertahankan harta perolehan secara haram selama ini...sudah pecah tembelang...hanya tunjuk berani tapi sebenarnya sekarang sentiasa ketakutan akan jadi macam hosni mubarak...cis.
Saya kacukan Cindia Semenanjung, beristeri bumiputra tulin Sabah..ada anak kacukan lagi....sedih dengan projek ic....pemikiran saya macam orang sabah sekarang...saya benci pentadbir /gomen orang malaya ini berlagak macam penjajah..
INI KALI LAH

Datuk Sak...teruskan lebih tulisan dalam bahasa..masa dah suntuk sebelum PR 13.

Donplaypuks® 20 January 2013 at 19:55  

Bravo! And Shakespeare to boot as well. Together we will bring down our common enemies for the better of Malaysia for all Malaysians!

Dpp
we are all of 1 Race, the Human Race

monsterball 20 January 2013 at 20:14  

Mahathir is much more worst than Brutus.
Brutus did not steal from his countrymen.
Mahathir did...and made his sons billionaires.
Brutus did believe Caesar was a dictator..and assassinate Caesar for his love of the country.
Brutus...in his own ways...love his countrymen........all equal.
Mahathir cannot be compared to Brutus at all.
Mahathir was a rouge...a con-man..a thief...and from day one...as PM...and fooled the country and people...especially his own race to hold on to power.
Brutus dare to take his own life..when being exposed ......killing Caesar was his biggest mistake.
Mahathir is a coward...proven a rouge and thief...and feeling not one bit of shame at all.
No comparison whatsoever.
Mahathir poisoned Malaysian minds....especially the Muslims.
Brutus was not that cruel.
When he died...Mark Anthony praised Brutus...saying.."When comes such another?"
You can be sure when Mahathir dies...majority Malaysians will say..."Good riddance to bad rubbish".

monsterball 20 January 2013 at 20:19  

I am sorry...Mark Anthony said "When comes such another" at Caesar funeral speech.....praising Caesar.
He did say....Brutus was the noblest of all....the assassins.

Anonymous,  20 January 2013 at 20:35  

Keling kutty Kerala penjenayah pembunuhan beramai2 Melayu Memali ini tidak layak menjadi rakyat Tanah Melayu.

Anonymous,  20 January 2013 at 20:36  

org dia Brahim katak yg beri ic kpd taukeh tomyam semua tak percaya tanyalah org Tanjung Dawai,

Anonymous,  20 January 2013 at 22:13  

RCI betul betul dah buat Mahathir meracau dan meroyan. Fikiran dan jiwa kacau beliau menyebabkan Mahathir tidak dapat lagi bersikap rasional dalam isu pemberian ic kepada pendatang asing di Sabah.

Gila babi apa sampai Mahathir menyamakan apa yang dia lakukan dengan apa yang telah Tunku lakukan. Lama sudah tercatat dalam sejarah apa yang telah Tunku lakukan berhubung pemberian taraf warga negara kepada kaum Cina dan India di pasca pre merdeka malah pendekatan ini diterima secara kolektif oleh kaum Melayu ketika itu, dan sebagai ganti " taraf istimewa orang melayu termaktub dalam perjanjian ".

Sasau apa yang Mahathir lihat tindakan Tunku Abdul Rahman menyamai perbuatan " petualang dan durjana " yang telah beliau lakukan tanpa restu dan pengetahuan warga Malaysia pada 1994 dulu?. Kenapa perkara ini harus disembunyikan selama ini jika Mahathir merasa tindakan beliau itu betul dan selaras dengan undang undang sedia ada ?

Kalau tidak kerana Sruhanjaya Siasatan DiRaja dibentuk untuk siasat kes mata lebam Anwar, maka orang ungkin mempercayai dusta Mahathir mengatakan Anwar menumbuk matanya sendiri untuk mendapat simpati rakyat. Begitu juga dalam kes RCI ini, kalau tidak kerana siasatan ini..selamanya Mahathir sembunyikan aktiviti " haram " beliau itu dari pengetahuan rakyat.

Tunku dan kaum Melayu di era pra Merdeka terpaksa menerima dasar jus soli demi kemerdekaan negara dan ini bukan keputusan peribadi Tunku Abdul Rahman. Malah ini dilakukan demi kemerdekaan negara. Sedangkan pemberian ic secara haram oleh Mahathir dan barua barua beliau kepada pendatang asing semata mata untuk kepentingan peribadi parti UMNO BN yang diwakili beliau. Atas sebab itulah kenapa kejadian ini berlaku menjelang pilihanraya pada tahun berkenaan.

Tak payah lah Mahathir nak " spin " isu ini. Tak usahlah nak mengusulkan Suruhajaya Siasatan Di Raja menyiasat peristiwa yang telah menjadi sejarah di era Tunku Abdul Rahman kerana majoriti rakyat Malaysia hatta ahli UMNO BN sekarang pun boleh faham apa yang berlaku. Cuma mereka mereka ini tidak faham kenapa perkara yang selama ini Mahathir diamkan dan cuma diketahui dikalangan barua barua beliau saja, hanya terdedah disebabkan oleh RCI?.

Kalau Mahathir merasa beliau benar..kenapa perkara ini perlu disembunyikan?. Kenapa harus makan curi curi? Kenapa harus main belakang?. Saya sangat yakin manusia petualang seperti Mahathir ini tela terlalu banyak main belakang..makan curi curi...no wonder kalau anak anak beliau menjadi tersangat kaya dan dengan kekayaan inilah juga jiwa Melayu dalam PERKASA dapat diperkudakan demi survival politik beliau serta generasinya di Malaysia.

Petualang bernama Mahathir ini perlu disiasat sepenuhnya dan hukuman seberat beratnya perlu dijatuhkan kepada beliau kerana telah terbukti beliau terbabit menjual keselamatan negara demi kepentingan peribadi dan parti yang beliau wakili.

Benarlah apa yang arwah alfadhil Ustaz Fadhil Noor katakan semasa hayatnya tentang manusia ini. Malah benar juga apa yang almarhum Tunku Abd Rahman ungkapkan dipenghujung usia beliau...Mahathir ini bakal merosakkan negara dan apa yang sedang kita lalui serta alami sekarang adalah sebahagian dari kerosakan dan kemusnahan hasil kerja kotor tangan dan minda manusia bernama Mahathir ini ( bersambung dibawah...)

Anonymous,  20 January 2013 at 22:14  

Sambungan dari atas..

Adakah Melayu menjadi lebih baik selama lebih 20 tahun Mahathir memperkuda parti dan orang Melayu?. Melayu bernama Mahathir inilah yang banyak membangunkan projek projek mega dengan sejumlah bangunan pencakar langit. Tetapi berapa keratkah Melayu yang menguasai atau dapat mendiami bangunan dan mnadapat faedah maksima dari projek projek mega era Mahathir ini.

Yang pasti...hanya Mahathir dan para kroni beliau saja yang mendapat faedah terus dari projek projek beliau sehingga dikatakan beliau antara terkaya dengan asset RM 44 billion ( sumber wikipedia ). Nak simpan dan agungkan lagi manusia spesis pembelit dan petualang begini ?. Sedihnya...Raja Raja cuma mampu memandang saja tanpa ada kuasa kerana Mahathirlah raja sebenar benarnya...bermaharaja lela semahu hatinya kerana sokongan Melayu melayu senteng fikiran dan berkepentingan peribadi.

Anonymous,  21 January 2013 at 00:29  

Dari perbincangan dengan seorang teman yang baru sahaja menamtkan ntesis Phdnya di Oxford yng bertajuk 'Ekonomi Malaya di zaman British'. Beliau telah menerangkan kepada saya kenapa orang China dan India terpaksa diberikan kerakyatan dan yang bersetuju memberikan nkerakyatan ialah raja-raja melayu dan bukannya tunku.
Dalam Federated Malay states dan unfederated malay states, hanya warga negara sahaja have right to own property. pada asalnya british bercadang untuk menjadikan semenanjung ini kepada dua negara iaitu UFMS dan FMS menjadi satu negara dibawah raja-raja mealyu dan hanya orang melayu yang menjadi warga negara. Orang China dan Indi dipindahkan ke negeri-negeri selat dan menjadi british subject. Melaka, Penang dan Singapore menjadi seperti Hong Kong. Tapi kosnya mahal maka pihak british tak meneruskan idea ini. Jadi mereka bertemu dengan raja-raja melayu dan menerangkan yang orang China dan India perlu diberkan kerakyatan. Jika tidak mereka tidak akan boleh memilikki harta atas nema mereka sampai bila-bila.Dan british juga memujuk the straits and indian chinese to give up their british subject status dan jadi warganegara malaya, barulah melaka dan pulau pinang boleh bersatu dengan UFMS dan FMS untuk menjadi Malaya. Pemimpin China dan India di negeri selat pada awalnya tidak bersetuju kerana mereka akan kehilangan hak dan keistimewaan sebagi british subject.
Akhirnya semua menjadi sejarah apabila orang China dan India di negeri selat berkorban untuk menjadi warga Malaya dan Raja-raja melayu berkorban untuk memberi kerakyatan kepada orang China dan India di FMS dan UFMS.
Bagi saya tertubuhnya Malaya adalah atas pengorbanan raja-raja melayu dan orang-orang melayu di UFMS dan FMS dan bantu oleh pengorbanan Orang China dan India di Negeri-Negeri Selat.

Anonymous,  21 January 2013 at 00:54  

Dato Sak, tahniah atas diskripsi yang bagitu tepat sekali mengenai Al Kutty ini ie 'political animal' ...'Brutus' dan sebagai nya. It reminded me of what the late Ustaz Fadhil Nor use to say that this Al kutty akan melihat sendiri kehancuran dan keburukan yang di buat semasa berkuasa. Minda Melayu jadi rosak dan twisted sehingga Melayu hari ini sanggup mmemperlekehkan Islam seperti barangan sampah.Apa tidak nya jika ada Melayu Islam yang berpendapat tidak salah jika orang Melayu Islam mempunyai syarikat arak yang terbesar di Asia Tenggara. Dosa belai terhadap orang Melayu terlalu besar untuk di maafkan dan tidak salah jika suatu hari dimasa akan kubur nya akan di kencingksn. Tahniah sekali lagi Dato'. Salam

Anonymous,  21 January 2013 at 07:58  

Salam Dato,

Terima Kasih di atas kehadiran Dato untuk berceramah di Bandar Tasik Puteri. Kami mendengar hujah-hujah Dato dengan penuh minat. Sayang waktu ada amat terhad.

Dulu saya penyokong kuat Dr.M. Dia tak suruh pun. Tapi lama kelamaan sokongan jadi pudar kerana dia seorang yang tidak jujur. Semasa kenyataan akhbar (semasa beliau PM) dia kata anak-anaknya berniaga diluar negara (maknanya anak-anaknya tidak terlibat dalam Negara) tapi yang sebenarnya terbongkar anak-anak beliau sedang berniaga dalam negara dan menggunakankan wang rakyat untuk bail out syarikat anak-anaknya.

Sejak itu saya hilang kenyakinan terhadap beliau.

Hari ini untuk menyelamatkan dirinya orang yang sudah berada dalam kubur pun masih dikeji oleh Mahathir.

Mohd Zuki

Paradigmshift,  21 January 2013 at 09:49  

Dear SAK,
Kalau kita teliti cara pemikiran otak Mahathir ni, nampak bergeliga juga.Malangnya kegeligaannya itu hanyalah untuk memuaskan 'self ego'nya semata-mata. Dia anggap orang lain semua bodoh. Saya amat bersetuju ditubuhkan RCI bagi penganugerahan kerakyatan kepada bukan Melayu yang telah dibuat oleh Tunku dahulu dengan SATU syarat , iaitu Mahathir mestilah korek kubur-kubur Tunku, Tun Razak, Tun Ismail, Tun Tan Cheng Lok, Tun H.S. Lee, Tun Sambanthan, Almarhum Raja Raja Melayu zaman itu, Lord Reid dan lain-lain SAKSI yang terlibat di masa itu, dan hidupkan mereka semula untuk disoal oleh RCI yang berkenaan.Dan jangan lupa korek kubur Mohammed Iskander Kutty dan ressurect him untuk ditanya macamana dia dapat kerakyatan Malaya. Wallahu Waalam dan saya sangat merasa heran bagaimana orang macam Mahathir ini masih ada penyokong. Media yang tongong itu pula masih nak siarkan komen komen berkualiti tong taik ini dalam ruangan-ruangan mereka. MashaAllah.

Anonymous,  21 January 2013 at 11:26  

Sak!
In this civilasation and in this country there will always be evil leaders spawned from the devil...to create havoc..its written long time ago and we asians have our pick in these region..
Indonesia had Suharto and family,
Phillipines had those MARCOS...
Burma had its Nywins...
Cambodias had Pot pot.....
Malaysia has this Mahakutty...
What do we tolerate this arsehole we wonder....
Lets hope your Bamboo Grove or Inn would be their retirement home comes after GE.

Tiger 21 January 2013 at 11:42  

Dato',
You have to realise this is actually an internal squabble.
Najib is using this to nail Mahathir, in order to keep anyone away from squeezing his telur.
Mahathir will not take it lying down.

Anonymous,  21 January 2013 at 14:32  

Sak,

Considering the malays that make up 60% of the voting population is split three ways (UMNO, PAS & PKR), UMNO has only 20% votes while the remaining 31% UMNO votes comes from the non-malays whom I would consider treasonous, for they not only dishonour their ancestors, but they also sell out their future generations in particular, malaysians in general. AND THEY CAN NEVER GET ENOUGH, AND BLOODY WELL DESERVES, THEIR JUST DESSERTS IN THE FULLEST OF MEASURES FROM THE LIKES OF IBRAHIM 'JERRONGOS' AND HASAN 'SMEAGOL' ALI, and not forgetting, ZUL 'TALIBAN' NORDIN.

~ Loud Despair

monsterball 21 January 2013 at 15:48  

If Mahathir is not obligated to Najib's late father...Mahathir would have forced Najib to resign long long ago.
The devil is afraid of another devil's son too..with Muslims obligated to Razak.
Najib will always have a problem...with Mahathir....kept in the heart...cannot be revealed.
Najib is asking for it...putting Mahathir's son as a Deputy....sling shot his son.....fast track his son...to be a PM...very soon...just as Razak did to Mahathir.
Najib will learn Mahathir is not like his father...worst than his father...vicious and most ungrateful bastard and the dirtiest politician you can find. When Najib knows the real truth...it will be too late..for him.
Mahathir can put Najib in his power like a yooyoo toy..like a puppet to play around.
As it is...Umno b is clearly split into 3 groups.
Rouges and thieves are fighting how to survive...while Najib is fighting for his life and Mahathir is fighting to see his Umno b must win 13th GE....to protect his son....as well as to make sure his Umno b will carry on.
Mahathir will breath his last breath...playing dirty politics.
That's why Tunku sacked him...and it will be the downfall of the Muslims..if they keep on being fooled by this old crook.

Anonymous,  21 January 2013 at 15:54  

Mohon mencelah sikit Dato,

Hari ini untuk sekian kalinya Anwar menang lagi kes fitnah Utusan Melayu terhadap beliau.

Surat khabar pelacur ini tak pernah serik dan tak pernah mahu belajar dari sikap bebal lepas lepas. Zaini Hassan tentu bangga dapat jadi orang kuat surat khabar pelacur. Dan tentu Zaini Hassan rasa megah kerana dapat memberi makan isteri dan anak anak hasil duit lacur berita. Tentu dapat pahala besar Zaini Hassan tu dan bertambah berkatlah keluarga Zaini Hassan.

Tahniahlah Zaini Hassan kerana rezki makin bertambah ruah hasil duit pelacuran berita dan fitnah Utusan Melayu! You are the best! Umno Boleh !!!

Agaknya kalau tak melacur begini...mati kebulur agaknya Zaini Hassan Utusan Melayu.

Anonymous,  21 January 2013 at 21:20  

Rupa-rupa subjek sejarah yang diajar di sekolah tidak tepat...sedangkan sejarah sesuatu perkara yang benar2 berlaku sebelum ini...kesian anak bangsaku termasuk aku sendiri...

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP