Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Tuesday, 9 September 2008

Malaysia's Boat People.

Malaysia's own boat people

I must now admit, I am after all a country bumpkin. Jed Clampett of the political hillbillies. Never in my wildest dream, would I ever imagine, if you go on an extended holiday, you will be given pocket money of RM500k each.

My simple mind then, was capable of only imagining, that each of our windbag on this subsidised save-the-PM/DPM’s-hides trip to Taiwan would be given RM 50k each. Hence if 50 people went, they would spend only 2.5 million in total.

And I can only imagine that the foreign country where these MPs would want to go is down under in Australia. Because I thought, there they tolerate people who cant speak English properly you know.

Instead they are going to Taiwan. Now I know, that everyone of the 50 MPs can speak Mandarin or whatever dialect they speak in Taiwan. And they want to study agriculture, in keeping with the PM’s avowed aim of making agriculture as a business. Perhaps, this study trip on the agricultural industry is necessary to prepare them for agricultural endeavours after Anwar takes over.

The total cost involved is more RM 25-30 million!. Is this decadent or what? Rome fell because of decadence!

Now I also know that our MPs have no country to manage. Hence, work fills up the time available. Our DPM who approved this study trip, has been researching into Parkinson’s laws after all.

Since they are coming back with agricultural expertise in hand, I must remember to ask the Pahang government to appoint a few as consultants for the not so developed agricultural sector in Pahang. Because I hear, in several state owned agricultural businesses, they have been buying cheap fertiliser while booking them in as premium fertilisers. They must learn the Taiwanese technique of fertiliser and compost applications.

Perhaps on how to plant longans and lychees. Or to rear some exotic fishes which we can then export to Taiwan. I hear they have fantastic greenhouse technology over there in Taiwan. Maybe the PM will ask each of the 50 MP to each write a short dissertation on some specific agricultural topics. If he has no time to read, give them to me so that I can extract some wisdom there.

How many times will the charade be repeated? Our political albatrosses will have to come back. What happens if Anwar once again threatens the government with yet another change the government date?. Will the DPM approve another study trip for our political boat people? and the next one? and the next?

Perhaps it would be better for the DPM to approve a 3 month executive course for our political boat people at Harvard? At least by the time they come back, each has a certificate of attendance to display at their offices.

2 comments:

Anonymous,  10 September 2008 at 04:42  

Welcome back Tun M. Awas motif sebenar parti2 dan pressure groups bukan Melayu.

Mohon laluan...

Tuesday, September 9, 2008
Mahathir Kembali ke Parti Asal: Beliau Lebih Consistent Pro Melayu berbanding Dollah


Kemasukan Mahathir ke dalam UMNO kemungkinan besar akan menukar secara mendadak politik orang Melayu yang sekarang sudah terumbang ambing dan bertambah maya di buli oleh parti politik kaum cina dan india. Kalau di bandingkan dengan Dollah, Mahathir lebih consistent pro Melayu berbanding Dollah. Dalam banyak hal Mahathir adalah seorang pemikir yang hebat dan berani mempertahankan kuasa politik orang Melayu walau keseorangan. Terjahan nya tepat dan mengena. Berbanding dengan Dollah , jauh sekali Mahathir di geruni oleh mereka yang ingin mencabar kuasa politik orang Melayu.
Kerelaan Mahathir untuk masuk semula ke dalam UMNO merupakan satu langkah yang pahit bagi Mahathir tetapi mungkin memandangkan keadaan politik orang Melayu yang sudah di buli oleh MCA DAP dan Gerakan maka Mahathir menelan pahit untuk terus berkhidmat mempertahankan kuasa orang melayu melalui yang sudah tidak bermaya.
Kita menyambut baik sebarang sumbangan untuk mempertahankan kuasa politik Melayu Muslim walau di atas platform mana ia di laksanakan. Memandangkan penyatuan ummah tidak berlaku dan mungkin tidak akan berlaku kerana keras hati dan keras pedal Melayu Muslim, sumbangan dalam apa bentuk pun di raikan dalam keadaan kuasa politik orang melayu di asak dari orang Cina , India dan Melayu Liberal Anwar Ibrahim.
Isu 'pendatang Cina ' yang di mainkan oleh dari dalam oleh MCA dan Gerakan dan tekanan dari luar oleh DAP sebenarnya adalah usuha untuk memberi tekanan kepada orang Melayu supaya MENGUGURKAN status Bumiputera yang di jadikan kriteria dalam justifikasi social engineering DEB. Dengan hilang nya status 'pendatang' dan 'Bumiputera " maka TERHAPUSLAH DEB secara logiknya. Itu lah sebabnya Lim Kit Siang di bantu oleh pembantu politik nya Anwar dan yang lainlain peminat dap berteriak nyaring menentang perkataan 'pendatang' dengan secara indirect menentang status 'bumiputera ' demi untuk menghidupkan debat DASAR EKONOMI Malaysia Baru dalam projek Yellow Tsunami tajaan Anwar.
Kita mengharap isu 'pendatang cina' ini hendaklah di selesaikan oleh Intellectual melayu dengan secara ILMIAH kerana terdapat bertan tan bukti ilmiah yang mencerita status sebenar masyarakat cina di Malaysia. Orang Cina di zaman penjajah British dan ada orang Cina semasa Malaysia merdeka status lahir nya ialah di negeri Cina. Mungkin Lim Kit Siang adalah generasi kedua kaum Cina di Malaysia. Banyak orang tua cina sekarang yang umur melebihi 100 tahun di beranakkan di Cina. Pendatang tidak lah perkataan yang buruk kerana kalau kita lihat di Australia , kaum Cina tidak pun protes kalau mereka di gelar pendatang. Bagi orang Cina pendatang di Australia yang penting nya dapat cari makan. Kemarahan mereka di gelar pendatang di Malaysia mempunyai helah politik yang tinggi dan kompleks. Saya rasa matlamat mereka hanyalah untuk menghilangkan ungkapan Bumiputera yang menjadi berlawanan dengan status bukan bumiputera atau pendatang.
Posted by AhmadHadeed at 4:43 AM

P/S Dato' Ahmad Ismail membuka mata rakyat dan pemimpin Melayu supaya jgn terus nyenyak tidur...
Time to get our act together in the most decisive fashion.

2Lt Peh Hoo Guan 3 December 2009 at 00:57  

bagus la tuh kot, saya yg berketurunan cina peranakan kelantan yg dah 8 generasi dok kat sini pun pendatang kot..walaupun moyang2 saya dtg masa tuh diberi tanah oleh Sultan Kelantan, walaupun kami dapat bergaul rapat dengan melayu, mengamalkan kebudayaan melayu, kami ni dianggap sebagai pendatang yg takde hak keseluruhan jugak la kan? pastu kalu 10-20 taun kemudian tuh pendatang indon yg dh dpt kerakyatan tuh jdi bumiputra la ye?? yg peranakan cina, india baba n nyonya tuh bukan la yee.. xpe laa...tumpang pun tumpang la....dh malas nak layan isu ni...

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP