Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Saturday 29 September 2012

Bajet 2013: Ini Bajet Terbaeek sejak Nabi Adam AS!



Tidak mengapa , jika Syed Mokhtar punya kompeni hutang RM 34 billion. Dia kan Melayu? Apa salah nya orang Melayu kaya jugak. YTL kaya. Ananda Krishnan kaya. Quek Leng Chan kaya. Cina dan India kaya. Ok lah jika orang Melayu pun kaya.
Ye , tidak mengapa. Suatu hari nanti, bila orang masuk rumah kita, meniduri anak dan isteri kita tdak mengapa- sebab orang itu orang Melayu.  Kalau demikian fikiran orang Melayu- tak dapek se nolong nya. Hidup Melayu.
Takpe, itu kita cerita lain kali.
Kali ini kita sebut pasal bajet 2013 dulu. Apabila kawan2 mengajak saya nonton TV tengok PM Najib bentang belanjawan, saya kata sori. Saya mahu dengar radio tanpa melihat wajah nya. Kalau kita nonton, saya khuatir kita tidak objektif. Yang taksub dengan Najib mulut merah akan memuji dan memuja nya. Inilah bajet yang terbaeek sejak zaman Nabi Adam AS( bukan Amerika Syarikat ye). Yang sedia tidak menyukai Najib akan mengecis nya.
Jadi lebih baik mendengar pembentangan tanpa wajah. Mungkin dengan cara yang demikian, kita boleh objektif. Saya talipon kawan saya di MOF- tuan sudah sediakan sapu tangan atau tissue ke untuk boss? Dia ketawa kerana tahu maksud saya kerana jika Najib bercakap terlalu lama, air liur akan meleleh. Kalau tak pakai tissue atau sapu tangan dia akan sapu dengan tangan dan kemudian akan salam orang lain. Kesianlah kat Muhyidin orang Muor tu.
Satu peringatan sebelum kita pergi jauh. Untuk makluman kedua pihak- PR dan BN. bajet bukan suatu anugerah atau gift dari mereka kepada rakyat. Bajet ialah permohonan oleh kerajaan yang memerintah buat masa ini, dari rakyat untuk mengeluarkan sejumlah wang yang disatukan, untuk kegunaan mengurus dan mentadbir ekonomi. Its you who are asking our money and telling us what and how you want to apply the money you asked from us.  Ingat ya. So do mind your language. Ask us nicely. Bukan talk down on us.
Bukan dia beri kita- bukan ehsan, bukan hadiah. Dia orang yang minta kepada kita. Duit rakyat punya dia mohon keluarkan untuk ditadbir dan diurus.
Jadi jangan nak ek dan sombong lah dengan penggayaan bahasa yang menjebik, mengejek dan penggunaan suatu yang diminta dari kami untuk dijadikan alasan untuk ejek2. Just do your bloody job- bentangkan bagaimana kamu mahu perlakukan duit kita. Ini bukan duit bapak awak punya yang di perlakukan kepada gift kepada kita.
Najib thinks what he does is his gift to us.
Untuk 2013, kerajaan BN meminta RM251.66 billion dari kita untuk melakukan beberapa perkara. Kita mulakan dengan bertanya, mengapa perbelanjaan mengurus 80% dari bajet 2013?  Ini bukan jumlah yang sikit. Kerajaan BN sudah jadi suatu behemoth yang menyedut duit rakyat untuk menampung jentera mereka. Kamu mahu belanja RM201.9 billion untuk elaun tetap, untuk bayar gaji, untuk beli perbekalan, untuk beli harta dan lain2? Berapa harga printer tu? Berapa harga setin milo? Berapa harga kereta proton untuk jabatan X tu? Rakyat mahu tahu kepada belanja untuk perbekalan sebesar RM33.7 bilion? 
Mak ai- ngapo banyak nyo jang? 
PER
BELANJA UNTUK
RM BILLION
1
ELAUN TETAP
107.3
2
BAYARAN GAJI /EMOLUMENT
58.6
3
BELIAN BEKALAN/SUPPLIES
33.7
4
ASSETS(BERGERAK N TETAP)
1.1
5
LAIN2 BELANJA PELBAGAI
1.2

JUMLAH
201.9

Kalau lah bajet ini instrument untuk memberi one off payments kepada pelbagai kelompok masyarakat, maka lebih baik tidak perlu bajet. Buat sahaja suatu supplementary bajet dan mintak secara khusus, ini sejumlah wang yang kami minta untuk beri kepada orang miskin, budak sekolah, pensioner, bekas tentera dan sebagai nya. For once, dont tell us the lies, we will stop telling the truth about you. 

Penerima yang menerima pemberian one offs ini tentu bergembira seperti yang sepatutnya. Kerana mereka tertekan oleh kos kehidupan yang kian meningkat akibat dari tidak cekap mengendali ekonomi seperti yang dilakukan oleh kerajaan Najib. Ingat itu. sekarang harga gula naik lagi. Walaupun monopoli gula di pegang oleh Syed Mokhtar. Harga beras naik lagi. Harga minyak masak naik. Harga daging sebab Shahrizat gagal dengan projek NFC- harga daging pun naik lagi.BN=Barang Naik!

Kita hendak tahu bagaimana kerajaan menggunakan duit yang mereka mohon itu untuk mengembangkan ekonomi. Nak tahu, bagaimana penggunaan wang yang mereka minta boleh meningkatkan kapasiti pengeluaran industry dan negara kita? Sebab apa? Sebab nya kalau ekonomi kita makmur, kerajaan boleh bayar hutang yang kini mencecah sudah tahap bahaya- hampir 55% dari GDP kita. 55% dari pendapatan negara kita. 
Macam mana kita hendak tahu, apa yang kerajaan lakukan untuk tujuan mengembangkan ekonomi kita? Kita tengok bahagian bajet yang disalurkan kepada belanja untuk pembangunan atau expenditure for development.  Yakni belanja keatas faktor2 yang menggandakan pendapatan.

PER
BELANJA UNTUK
RM BILLION
1
RESEB KECEMASAN
2.0
2
PENTADBIRAN
2.0
3
KESELAMATAN
4.6
4
SOSIAL
11.1
5
EKONOMI
30.6

JUMLAH
49.7

Sebanyak RM 30.6 billion untuk ekonomi- belanja buat jalan dan infratsruktur termasuklah agak nya, river of life yang kontrak membina nya dimenangi oleh syarkat yang berkait dengan Hishamudin Hussein. Takpe- menteri kaya pun, mereka orang Melayu. Apa salah nya orang Melayu kaya. 
Ini benar2 bajet tidak masuk akal. Kerajaan BN belanja lebih untuk menampung jentera berkerajaan yang semakin membesar dan belanja hanya 20% untuk membina kapasiti pengembangan ekonomi. 
Sikit pun PM Najib tak sentuh mengenai ekonomi luar negara dan bagaimana apa yang dia rancang untuk negara kita berkait dengan apa yang berlaku diluar. Sebab itu bila saya dengar pembentangan bajet tanpa melihat muka PM najib yang hensem itu, saya tak faham apa sebenarnya perancangan Najib. Ye lah mungkin sebab sama seperti Dr Mahathir yang hanya ada weak school certificate, saya pun lulus copot2 bidang ekonomi dari university SA- Sekolah Atap. 
Dan saya percaya ¾ dari MP yang ada dalam dewan kelmarin pun tak faham. Meraka hanya mahu sesi parlimen semalam tamat cepat supaya mereka boleh berlumba lumba berkata apabila di iinterview- ini bajet best since Nabi Adam. 
Pasaran di luar negara semua dalam keadaan huru hara dan berasa cemas. Ekonomi dunia berada diambang resesi ekonomi dalam masa terdekat. Setakat ini belum kita lihat pembetulan atau koreksi jangka panjang. Maka Najib tidak hiraukan itu semua, dia buat macam apa orang luar negara buat- persetankan penyelesaian jangka masa panjang- kawan nak menang pilihanraya. Itu lagi penting.
Disini dia sibuk cakap besar mengenai penyenaraian baru atau IPO. Tengok FGV dia kata. Tengok IHCC. Tengok pula ASTRO nanti. ASTRO bukan awak punya lah wok. IPO2 ini semua akan menyedut wang rakyat dan akan convert simpanan rakyat kepada asset kertas. Tidak ada faedah lansung dari perbuatan tersebut kecuali pembeli jual pada harga yang lebih tinggi dari harga semasa IPO. Banyak kaunter saham jatuh dan jatuh lagi jika ini gaya nya Najib mengurus ekonomi negara kita. 
Maka bajet 2013 ini seperti yang Mukhriz Mahathir sebut bila Pak Lah buat ucapan Dasar pada suatu PAU- its old wine in a new bottle. Takde yang baru. Bayar sana dan bayar sini. Beri one off sana dan beri one off sini. Saya rasa tidak ada orang akan bertemasya dengan membakar mercun dan bunga api. Di Bursa Saham sekarang, mungkin 65% hingga 70% syarikat yang tersenarai dalam keadaan tenat akibat pengurusan yang tidak cekap. SC mesti membersihkan Bursa dari syarikat2 yang menghisap darah rakyat. Sepatutnya bersihkan dulu Bursa Saham sebelum membenarkan kemasukan syarikat baru. Ada setengah saham syarikat di Bursa Saham KL tidak diperdagangkan pun. Ini menandakan syarikat2 ini berisiko tinggi dan tidak selamat. Ramai pemain saham tinggal seluar dalam sahaja.
Dunia kat luar sana berkecamuk dan Najib ambil angka dari negeri antah berantah, kata Malaysia akan tumbuh pada kadar 5%? Yang menumbuhkan ekonomi kita ialah pengusaha yang menjual barang dan khidmat mereka. Mereka nak jual kepada ekonomi dunia yang kian menguncup? Bila ekonomi besar seperti china, india dan amerika menguncup, mereka akan jaga kebajikan rakyat mereka dahulu. Mereka akan kurangkan impot barangan seperti komoditi dari Malaysia. Malaysia akan kurang pendapatan. Bila kurang pendapatan, pengusaha akan scale down production dan hasil untuk negera akan menguncup juga. Jadi dari bahagian otak mana Najib datang kadar pertumbuhan ini?
Asset waqaf mahu diconvert kepada asset dalam bentuk share. Apa akan jadi? Jabatan yang jaga harta dan asset waqaf akan convert asset kepada saham. Urusetia yang jaga harta waqaf tidak lagi memiliki asset fisikal tapi asset kertas. Di perjudikan dalam pasaran saham. Naik atau turun ditentukan oleh sindiket.
Nampak nya tamak dan haloba orang UMNO dan pakar runding yang ingin buat duit dengan apa cara pun semakin melampau.

27 comments:

Anonymous,  29 September 2012 at 10:50  

for the last 30 years- BN says this is the best BUDGET.. conned for 30 years<< poverty is high-- costs of living higher --poor salary>> 70 % households earn less than rm 3000-- d best budget lah?? billion dollar corruption>>

Anonymous,  29 September 2012 at 11:34  

Anybody remember Donald Trump in the nineties.Even some of his casinos went into bankruptcy.Many of his development projects were in deep waters.But his borrowings were like the subprime mess,only thing was he belongs to the so called 'to big to fail' category.If the banks let him fail,some banks would have gone down with him too.

Syed Mokhtar is the new Donald Trump.If Umno/BN retain federal power and he fails he will be bailed out.But if PR wins the federal gomen and Syed Mokhtar's companies fail,Syed Mokhtar as an Umno crony will go to the dogs.

bruno,  29 September 2012 at 11:41  

This budget is an election budget.A do or die budget.For survival sake it is fully loaded with election goodies.And Umno cheerleaders like our buddies the Kampong man,QD and gang are screaming their lungs out that this is the best budget ever.They must be kidding themselves,for behind the backs of Najib,they are cursing and crying themselves to sleep.

timor 29 September 2012 at 11:49  

Mu anak Yassin said its one among the best!
Ha, kalau yang macam ini among the best, bongok betul, ada kepandaian ke nak jadi PM ?

Hope its Najib's or BN's last Budget !!!

Anonymous,  29 September 2012 at 11:53  

Harga motosikal dah jadi harga kereta, harga kereta dah jadi harga rumah, harga rumah dah jadi harga " bungalow" . And Christmas comes early this year yes no?

Brubaker

Anonymous,  29 September 2012 at 11:57  

Tak lama lagi kena balik ke catuan lama: budu,ulam kacang panjang, cabai burung, ikan masin selar kuning. Najib, Najib, selamatkan tanah air, jangan main-main dengan ekonomi.

Anonymous,  29 September 2012 at 12:07  

Bajet terakhir adalah yang terbaik selepas 30 tahun. Taktik menghabiskan duit kerajaan sudah menjadi open secret yang rasmi. Maaf, kamikaze BN akan sia sia.

Anonymous,  29 September 2012 at 12:57  

Salam Dato',

Bila la agaknya Malaysia ni nak faham agaknya... Kalau Budget macam sebegini, sampai bila-bila pun segunung duit tak akan cukup.

Sepatutnya sudah ada kesedaran. We can't depend solely on whatever that we currently have. So, we need to create new source of income. From where? Interesting question.

As an economist by training and profession saya lihat Budget yang dibentangkan semalam tak lain dari dari Budget pancing undi. The problem with that is ianya tidak productive at all. Sebab, ianya tidak akan dapat menjana income untuk negara buat jangka masa panjang.

For instance, apalah ertinya pemberian BR1M for the 2nd round. The 2nd round ni meliputi penerima yang lebih ramai (sebab those 21 years old earning less than RM2,000 boleh dapat. But, it is one off as you correctly pointed out. Since 21 is a voting age, nampak jelas yang ianya untuk memancing undi.

Similarly, soal peningkatan bayaran pencen. Betul la kata nak mengenang jasa. Tapi kalau from the economic point of view, the increased in expenditure for this purpose is counter productive (since pensioners no longer contribute productively to the economy).

Looking at the aggregate numbers, the government proposed to spend RM201.9 billion for Operating Expenditure (80.25%) and only RM49.7 billion (19.75%) for Development Expenditure. Again, as you correctly specified, macamana la ekonomi nak maju walhal hanya 19.75% diperuntukkan untuk perbelanjaan pembangunan negara. Besides, kalau kita lihat kemana peruntukkan pembangunan, projek mencantikkan Sungai Klang! Apa la rasionalnya.

Jadi, back to our question earlier, dari mana kita boleh generate this new income. Tak perlu la kita nak tengok terlalu jauh. Thailand is our neighbour. Tapi kalau nak ikutkan dari segi hasil bumi, Malaysia lebih hebat. Ada minyak, kelapa sawit, getah, etc.

Thailand build it's niche in the agri sector. Now, they are strong in so many agri fields. Buah-buahan, padi, perikanan, even kayu Gaharu dan Ubi Kayu Rayon (for biotech purposes). Last time masa zaman Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) ada la juga ura-ura nak buat koridor. Macam-macam ada... Koridor Timur, Barat, Utara, Selatan. At least RM10 billion has been spent on these corridors. Tapi apa hasil? Mana hasil? Duit dah leboh. Hasil tak ada.

Duit siapa la agaknya semua ni kalau bukan duit rakyat yang bayar cukai pendapatan. Gaji belum masuk, cukai dah bayar siap dah (PCB). Again as you correctly spefified, the government manages our money. Duit rakyat. So, tak perlu la bila cerita tu seolah-olah duit BR1M or whatever tu datang dari parti BN.

Dan sebagai pembayar cukai yang setia, saya pun rasa tak berapa puas hati bilamana 4-6 juta pendatang asing di dalam Malaysia ni have been enjoying benefits yang sepatutnya only Malaysians enjoyed. Contohnya subsidi minyak dan barang makanan keperluan asas yang lain ~ Beras, Gula, Tepung, etc. Soalnya, kita earn our income and bayar tax mahal-mahal, they have been earning tons of money here tapi satu sen tax pun tak payah bayar. And they have been enjoying all the subsidies yang sepatutnya only enjoyed by Malaysians.

Sebab tu la barang makanan semua jadi mahal melambung. Demand is high why supply remains the same. The supply sepatutnya sudah cukup for Malaysians. Tapi sebab kerana limbahan pendatang asing yang juga consume benda yang sama macam kita Malaysians, sebab tu la demand jadi tinggi. Dan consequently push the prices up.

Ironically, punya la ramai pakar ekonomi dalam kerajaan, tak boleh ke nak implement simple mechanism. Pada pendapat saya, we should impose 2-tier price. Those with MyKad dapat beli makanan asasi dan minyak petrol dengan harga subsidi yang amat murah. Those yang tak ada MyKad (pendatang asing dengan izin atau tidak) have to pay the true market price. Then, baru la justice served...

FS

Anonymous,  29 September 2012 at 13:20  

Christmas in Malaysia must be early this year. Santa Claus was seen at Malaysian Parliament yesterday - Reuters.

Anonymous,  29 September 2012 at 13:54  

Dato',

Jangan perlekeh bajet 2012 Najib ni. Ini bajet terhebat dalam sejarah dunia, bajet beli jiwa oleh seorang PM yang berjiwa kacau.

Perasan tak berapa dia locate utk pendidikan kanak2 pra sekolah?. Huh.Masa dia di Kementerian Pertahanan..locate utk kemneterian tsbt cukup besar. Tu laa boleh beli Scopene.

Dan skrg bini dia handle PERMATA. Faham faham saja tok. Tu laa sebabnya knp famili dan adik beradik dia mampu berbelanja hebat. Kan ke backgrond dia ekonomi Dato'. Tu laa style hebat dia memperbodohkan majoriti rakyat Malaysia.

Dalam jiwa dia kacau krn UMNO BN nak terlungkup...Najib ni tak pernah berhenti sikap tamak haloba dia. Manusia macam ni patut dah lama rakyat terajang keluar dari Putrajaya dan Malaysia ni.

Anonymous,  29 September 2012 at 14:19  

PM Najib ni memang bijak lencungkan bajet Tok! Aku harap dia tak silap order Scorpene lagi untuk PERMATA.

Rosmah tu memang gila intan berlian dan permata Tok. So no doubt kalau ke situ pun Najib boleh lencungkan billion RM. Orang UMNO BN sendiri dah nampak hal ni dan menyampah. Cuma puak puak dekat dia jer bersyukur sakan.

average joe 29 September 2012 at 14:28  

i like the part where u stressed the true concept behind a nation's annual budget PRESENTATION. just like any presentation, the budget is FOR APPROVAL, in this case approval from the rakyat through their representatives in the parliament. as u said, it is NOT a speech where a prime minister of the country is merely telling the public what his administration wants and will do with the money (in hand or otherwise).

jadi, kita mesti balik semula kepada basic, sebarluaskan pendidikan-semula (re-educate) orangramai tentang perkara asas ini.
kerana terlalu ramai kalangan rakyat yg sudah kabur dayaingat dan gayafikir hinggakan pada mereka pembentangan belanjawan tahunan ini tidaklain cumalah saat menunggunya berita gembira golongan memasing akan dapat jugak sedikit habuan sepotong kecil kek daripada berbillion duit milik kerajaan! golongan pencen tertunggu2 belanjawan kali ni dapat tak kenaikan kadar pencen, bila dapat lalu melompat ucap terimaksih kerajaan. kalangan perokok tertunggu2 belanjawan kali ni dapat tak kenaikan harga, bila takdapat lalu meloncat ucap terimakasih pm. maknanya pemikiran kebanyakan rakyat telah direndahkan ke tahap di mana setiap golongan hanya menunggu berita habuan untuk golongan memasing sahaja, tidak lebih dari itu, tidak memikir keseluruhan kesan belanjawan itu sendiri.
pemikiran 'dapat sesuatu dari kerajaan dalam belanjawan' ni mesti dirombak direformasi.
rakyat mesti diingat, kita melantik kerajaan untuk menjalan tugas memasing mentadbir aspek2 negara, yakni mereka adalah pekerja2 kita dalam aspek tersebut, dan mereka hendaklah menjalankan kerja2 itu dengan baik, mengikut kehendak2 yg majoriti kita tetapkan. bukannya mereka yg tetapkan apa kita dapat atau tidak!
cuma malangnya, jika kerajaan yg diambil bekerja itu bersikap angkuh dan menolak tanggungjawab amanah rakyat, maka rakyat hanya dapat menghentikan keangkuhan itu sekali sahaja dalam setiap 5tahun.

-average joe-
klakka-la.blogspot: TANYALAH USTAZ, EH HAKIM

Anonymous,  29 September 2012 at 14:59  

Dato Sak!

I am a member of UMNO in Bandar Tun Razak. But I feel too embarrassed to admit my self as UMNO members as clearly proven to me that PM Najib is too coward.

Almost all my friends in UMNO speak the same thing. Najib is not only a coward PM but also afraid of his wife, but too coward to confront and debate with Anwar and PR as a gentleman.

Talking about 2013 budget Anwar challenge Najib to attend and follow his debate as opposition leader on the topic. But I strongly believe Najib will forever be the most coward PM in Malaysia, but perhaps in the world. Curiously he seen enjoy and blessing all UMNO supporter and gangster rude actions again Anwar and PR. I can not possibly continue give my support to a " pemimpin bacul dan dayus " like him. Very embarrassing!

UMNO Reformis
Cheras

Anonymous,  29 September 2012 at 16:51  

There will be more Malaysian govt bonds to be issued to finance Najib's budget.

Anonymous,  29 September 2012 at 17:39  

1)Anon-29Sep2012 11:34
Beza antara Donald Trump dengan Syed Mokhtar, DT naik dengan usaha sendiri,SM diangkat naik oleh Mahathir.
Apa yang berlaku di belakang tabir setan saja yang tahu. Pernah dikatakan kalau kita hutang sejuta ringgit kita yang rasa sakit, kalau kita hutang bank 100 juta ringgit bank yang tenat. Pak Sak katakan kompeni Syed Mokhtar hutang RM 34 billion, dah tentu negara akan tenat jika dia punya kompeni kandas - UMNO tak akan biarkan dia gugur begitu saja - Najib tak berani pasal dalang di belakang yang kian mendampingi untuk menasihatinya atau, perish the thought, mengugutnya. Untuk mengelakkan negara dibebani dengan satu lagi 'bail out' gergasi biar kroni UMNO semuanya 'go to the dogs' dengan membuka jalan ke Putrajaya kepada PR pada PRU 13 ini. Penghinaan terhadap rakyat mesti diberhentikan dan firaun-firaun kecil dihadapkan ke mahkamah nanti.

2)FS 29 September 2012 12:57

Kita belum lupa walau pun dimaki kaum 'senang lupa' Multimedia Super Corridor dan sekarang RM10 billion has been spent on these corridors. Apa logik lagi memberi mandat 5 tahun lagi kepada se kumpulan manusia yang tidak pedulikan kesejahteraan rakyat melainkan memperkayakan diri sendiri dengan apa dalih pun,dan menggunakan kekerasan terhadap rakyat setiap kali rakyat membantah akan tabiat membazir kerajaan BN?

tebing tinggi,  29 September 2012 at 18:28  


Mak ooi baik punya kajian sampai kezaman Nabi Adam,kalau orang kampong dengar pasti mereka ketawa.

Anonymous,  29 September 2012 at 18:40  

askm tok....
tolong tanyekan pd kwn2 tok apasal najib suka sangat pakai baju tema2 hijau masa bajet....hahaha...

smoker,  29 September 2012 at 21:55  

"..its old wine in a new bottle. Takde yang baru..." i beg to differ. you see, back then there were the days when smokers will be fuming (literally) every time the budget is tabled. but now najib hv introduced something new, instead of raising the tobacco tax, he indirectly raised the sugar price. now that something new. hahahahahaha anyway, the price of cigarettes will be raised. so smoke as much as you can now

nick 29 September 2012 at 22:45  

As a feudalistic race, we are too stupid to realize that the annual budget presentation of the government really does mean that the government is asking us for approval of their planned expenditure and not the other way around. Many of us still thinks that the government of the day have a free hand in spending and we should just sit with our head in between our knees waiting for some scrap to be thrown at us. We may have awoken ourselves from the deep slumber of political indifference but sadly many of us are still groggy to the fact that we are the owner and master of this land and not UMNO and especially not the PM.

As you have rightly pointed out Dato, najib is truly just a servant pleading to us to approve his planned expenditure and NOT a LORD, he delusionally think of himself, proclaiming to his servant how much he is going to spend (and ordering us to provide him with the money for his planned expenditure). After decades in government, Najib and UMNO are so drunk with power that they have forgotten themselves completely. And what do we do with a drunk? We don't put them in the driving seat of a car let alone a nation. And its about time we let those drunkard in UMNO to sleep it off and be on the sideline of Malaysian government and politic.

Any political party that has been inebriated for decades is a hazard to itself and to a nation. Why do we still think that these bunch of drunkard will be able to help us get through the coming recession and global slowdown. Heck, even when they are sober, they are too stupid and greedy to be of any help. Its time we put those who know their place and with higher intellectual capacity (and morality to match) in charge of our government.

Its obvious by now that the sons of UMNO past leaders did not inherit the genes that matter the most from their fathers which is integrity and intellect (and that goes to mahathir and his sons as well). Without those two genes in our leaders, what good are they to us? Zilch, zero, yilek! And that sums up Najib and UMNO perfectly. Absolutely useless and good for nothing (timbang kati pakai dacing pun tak laku)!

Nick.

Anonymous,  29 September 2012 at 23:08  

The sugar price increase is clearly an effort to help the super bumi, Syed Mokhtar amass greater profits before GE13 in case BN loses. This additional burden to the rakyat is exactly why Dr M got it all wrong during his time as PM and repeated by successive PMs. By privatizing state owned entities on the basis of political connections and not on the basis of the most qualified regardless of race, the rakyat, esp lower income Malays suffer the most. If it was Robert Kuok still helming the sugar trade today instead of Syed Mokhtar, it is likely the prices would have dropped further as he is more efficient and he has got a well established upstream sugar business in Australia. Ironically, superbumis like Syed Mokhtar are actually an added cost and burden to the rakyat, esp lower income Malaysians. The same could have been performed more efficiently by the most capable company concerned and the way to determine the most capable company, is to call for an open tender and the coffers to the government would increase instead of giving for free to these superbumis.

Suci Dalam Debu 29 September 2012 at 23:13  

Pandai sungguh Najib tipu rakyat. Bagi percuma konon duit yang dipinjam dan maka bertambahlah hutang negara.

Memang penerima rasa bertuah dapat durian runtuh tetapi sedarkah mereka bahawa generasi akan datang perlu lunaskan hutang-hutang yang bergunung?

Bagi saya, bajet sebegini adalah sangat tidak bertanggung-jawab.

Berbelanja bukan bersempadankan pendapatan akan membawa kepada kehancuran.

Anonymous,  30 September 2012 at 01:14  

Pertama, Adam tidak disebut sebagai seorang Nabi dalam Quran. Kedua, bajet yg dibentang DSN & bajet bayangan PR adalah 'election budget'. Ketiga, apa pun bajet yg hendak dikemukakan yg penting adalah kemajuan dan pembangunan negara & kesejahteraan hidup rakyat terjamin dan apa saja yg telah dijanjikan mesti dilaksanakan.

Anonymous,  30 September 2012 at 02:31  

Then i saw it wrongly.... I thought it was raindeer....

Anonymous,  30 September 2012 at 08:59  

A Transformation giant can do many things - spend big money on everything and help a few earn hefty commissions. Who pays? A simple denial that this budget is not to fish for votes shows what he thinks of the ordinary Malaysians - fools and idiots.

Transformation must be carried out - it's a duty not a favour to Malaysians. So Najib had better not play the Triumphal March too soon because Malaysia needs a sincere leader not one who has achieved lots of things for himself and his friends but not the nation.

Najib is a shadow of his father's

Najib Gila 30 September 2012 at 09:25  

PERTAMA...

Sesungguhnya perbandingan Nabi Isa di sisi Allah adalah sama seperti Nabi Adam. - Surah A-li'Imraan 59

Nota : nabi adalah manusia yang memperolehi wahyu dari Tuhan tentang agama dan misinya.

KEDUA...

Bajet merupakan satu pelan perbelanjaan, iaitu cara untuk mengimbangi wang yang dimiliki dengan wang yang dibelanjakan.

Pelan bajet perlu bersesuaian dengan kedudukan dan kewangan. Bajet perlu berasaskan kepada Matlamat, Keperluan dan Kehendak.

Nota : Persoalannya ialah bajet yang mana berasaskan kepada Matlamat, Keperluan dan Kehendak?

KETIGA...

Adakah bajet yang dibentangkan selama ini membawa negara kepada kemajuan, pembangunan negara dan kesejahteraan hidup seperti yang dikecapi oleh negara Singapura, Thailand, Indonesia maupun Korea Selatan?

parameswara 30 September 2012 at 16:07  

saya mohon segala komentator di sini agar meneliti dan hafal semua ucapan2 palsu oleh Najib dalam bentangan Bujet : dan kembali ke kampung halaman dan didik pakcik dan makcik supaya waspada kepada cerita2 dongeng dan tipu muslihat BN. Kalau kita tidak dapat membuta perkara ini, maka BN akan kembali bertahkta dan and dan saya harus berpapa kedana seterusnya. Bagaimana, sahabat2 ku>

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP