Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Tuesday 10 April 2012

UMNO : dari Pendita Zaaba ke Pendita Syed Putera

Pada 7 april 2012, saya berjumpa dengan Oracle Syed Putera atau dalam bahasa Melayu kita boleh sebut sebagai Pendita dari Syed Putera. Kali ini nasib saya baik. Saya di jemput masuk untuk berjumpa bukan sahaja dengan Sang Pendita Syed Putera tapi juga dengan tokoh halimunan, Tun Daim Zainudin. Dahulu di pinggirkan oleh UMNO, sekarang di cari cari untuk memberi jampi serapah penguat semangat. Tun Daim jadi macam bomoh besar menggantikan swami ji atau bomoh dari Indonesia yang selalu di rujuk oleh pimpinan tertingi UMNO.
Bomoh tak bomoh,  macam mana ya, Najib sang general tanpa soldadu.  Soldadu nya soldadu upahan, pengikut nya, pengikut bayaran.
Wah, memang nasib saya baik pada hari itu. malam nanti, saya akan berceramah di markas Tarbiyyah Pas , Taman Melewar. Ada modal mahu cakap.
Sang Pendita: You boleh tanya direct segala kemusykilan dari Tun sendiri. Dia baru pulang dari Tokyo. He went there after memberi temu ramah Utusan Meracau dan beberapa akhbar Cina yang lain. Isnin ini Tun akan ke Afrika untuk suatu tempoh yang agak panjang. Tun kata dia mahu jumpa Sakmongkol yang sudah masuk DAP itu.
Kami semua ketawa.
Sakmongkol: Saya tukar wadah Tun, bukan tukar aqidah. Orang UMNO hari ini, kalau agama boleh mereka jual, sudah lama mereka lakukan. Tanah, bangunan, saham, akhirnya lembu pun mereka balun. Funny Tun that you are going to Africa. Our country is becoming what Africa was 30 years ago. Kita ada menteri bawak lari orang dan puukul setengah mati. Kita ada anak menteri dulu di kata menembak seorang rakan dan kini suruh bodyguard pukul orang.
Tanpa membuang masa saya pun bertanya dari Tun kontradiksi antara memberi markah A++ kepada Najib dan pandangan yang selalu disampaikan kepada saya melalui Sang Pendita bahawa Najib has lost the plot on how to run the country.
TDZ: Tidak ada kontradiksi. No contradiction. He got A++ dari segi membuat pengumuman berentetan pengumuman. Dia sudah perfect the art of doing everything and accomplishing nothing. You ke yang kata, much thunder, no rain? My take is BN is comfortable with Johore, Pahang and Melaka sahaja, ulangi Tun.
Sakmongkol: Tapi Johore is in trouble too Tun. Ghani has intimated to some UMNO confidantes that he fears that up to 9 parliamentary seats will be lost. And up to 16 DUN seats are going to the other side. Ong Kar Ting pun ada menggalakkan orang kuat DAP bertanding di Kulai, sure menang kata nya. Ini bereti Ong Kar Ting pun tidak yakin dia boleh mengekalkan kerusi parlimen nya.
Tun Daim kelihatan terkejut dengan pemakluman saya.
TDZ: Hmm, Ghani didepan kita kata semua ok. Tapi saya ingat mungkin ada kebenaran jugak- the seats now held by MCA are good as gone. Areas with a sizeable number of Chinese voters are also in danger. In Segamat unless BN can create another flood like the last time, the seat will also be yilek. No floods means , BN boats cannot carry only BN voters and also cannot begin counting votes on military and police lorries.
Sakmongkol: Biasalah lah TUn kata saya. Orang UMNO ingat Allah pun ahli UMNO. Sebab itu mereka yakin Tuhan hanya mendengar doa mereka. Doa rakyat yang sengsara lagi mujarab TUn. Dan saya dengar doa mereka ialah supaya BN bungkus kali ini dan UMNO jadi parti pembangkang.
Saya pun Tun, mahu bantu najib untuk kalah supaya dengan kekalahan UMNO, bolehlah dia lakukan transformasi yang di laung laungkan. You know, all the rats will desert the sinking ship. Unfortunately Tun, Najib says he is a driver and not a ship’s captain. Most likely he will also jump ship.
Sampai sini dahulu perbualan saya dengan Tun Daim. Lain kali kita sambung.
Mari kita bincang mengenai pembohongan pimpinan UMNO. Kita fikirkan pandangan seorang lagi Pendita- the original Pendita bangsa Melayu- Zaaba.
Dalam tahun 1927, iaitu pada 16 haribulan bulan Mac dalam majallah Al Ikhwan, pendita pertama Melayu iaitu Zaaba menulis tentang sebab musabab Melayu bernasib malang. …..adat kebiasaan dan keadaan hidup yang dasyat yang telah di tanggung oleh datuk nenek mereka pada zaman sebelum kedatangan British, dan oleh sebab adat kebiasaan yang telah jadi pusaka itulah hingga perkataan pun tiada kita dapati dalam bahasa Melayu bagi menamai kebanyakan daripada sifat2 kemuliaan perangai…. . apa makusd Zaaba? Maksud Pendita Zaaba ialah orang Melayu tidak ada sifat kemuliaan perangai yang menjadikan mereka bangsa yang robust dan rugged dan mempunyai minda tangkas untuk memajukan diri. Atau dalam bahasa yang mudah, orang Melayu mewarisi perangai captive mind atau jiwa hamba.
Dan pada bulan April 1927 dalam Majallah Al Ikhwan Pendita Zaaba menyambung menulis………..dan ini yang menjadikan mereka waris kepada beberapa tabiat perangai dan kebiasaan yang lemah dan rendah yang telah menjadi lazim pada zaman nenek moyang dahulu kala itu, beratus ratus tahun lama nya mereka telah di perabdikan dan kena picit dan perah dan ramas di tangan pemerintah2 yang pada zaman dahulu itu- iaitu pemerintah2 dari bangsa mereka sendiri…
Saya macam ingat Zaaba menulis mengenai parti UMNO yang mahu mengembalikan orang Melayu ke zaman dulu kala dimana orang Melayu kena picit, perah dan ramas dan mengabidkan fikiran orang Melayu. Inilah sifat dan perangai rendah UMNO.
Inilah yang di lakukan oleh UMNO hari ini yang tersangat cemas dan ketakutan, mengembalikan orang Melayu kepada zaman gelap dengan cerita cerita seram mengenai ancaman terhadap mereka.
Ini lah pembohongan besar UMNO keatas orang Melayu yang bertujuan untuk memicit, meramas dan memerah jiwa orang Melayu supaya orang Melayu terus di perabdikan. Kita jangan sekali kali lupa bahawa Najib, is at heart a feudal person.  His objective is to keep the Malays in servitude under UMNO hegemony.

46 comments:

Anonymous,  10 April 2012 at 09:42  

BILA NAK PULANG PANGKAT DATO TU MONGKOL .?

Anonymous,  10 April 2012 at 10:01  

Do not be placed off guard by this cunning and crafty tokoh halimunan. BN/Najib has to remain in power by hook or crook.

Just read what Ong Kian Ming has to say:
" ....Over 400,000 dubious voters are on the electoral roll, enough to swing 35 federal seats either way and decide if Pakatan Rakyat (PR) can capture Putrajaya or Barisan Nasional (BN) reclaim its customary two-thirds supermajority in Parliament, according to a polls analysis.

Independent political analyst Ong Kian Ming said his Malaysian Electoral Roll Analysis Project (MERAP) found some 100,000 problematic names and combined with other previously highlighted issues, would “easily amount to over 400,000 dubious voters.”

Cleaning up the electoral roll is a key demand by the opposition and activist groups although BN say PR’s five-state victory in Election 2008 is proof there is no irregularity.

Ong said this is likely “just the tip of the iceberg” as there may be other discrepancies that have not yet been uncovered by various parties who have combed through the gazette of over 12 million voters.

“If you divide 400,000 between 222 federal seats, it would average to about 1,800 voters. This is enough to potentially decide 35 seats,” he said, referring to the seats that had slim victories for either coalition.

“If voter sentiment is the same as 2008, then this can add the 30 seats PR needs to form federal government or the eight more BN needs to regain two-thirds,” said the political analyst....."

Anonymous,  10 April 2012 at 10:21  

Anon 09:42

pangkat dato tu bapak nko ke punya ke?

Quantum Metal Consultant 10 April 2012 at 10:28  

Pasal pangkat Dato', tu sabar..nanti mongkol tengah fikir alasan yang paling wahid.

Ulasan Dato' kali ini lebih adil, lebih rasional, Najib dan UMNO tidak sempurna tetapi untuk membakar kelambu keerana marahkan nyamuk atau tenggelamkan seluruh kapal untuk lemaskan tikus adalah jenis tak ada seni dan yang putus asa amat sangat tahap gaban.

Kalaulah PAS tidak mencium bontot DAP (maaf, itu parti pujaan Dato') dan PKR sebaliknya kekal seperti PAS sebelum ini dah lama ahli UMNO pakat2 hijrah ke sana tetapi malang bagi PAS, mereka gagal ujian, tahap akhir, mereka terpedaya dan tamak kuasa. Perjuangan dakwah mereka dah jadi dakyah. Mana boleh ajak ke jalan Allah bercampur baur dengan fitnah, dusta dan maksiat.

Dalam keadaan risiko memilih PAS atau PKR yang dikuasai muisuh Islam yang nyata, UMNO masih terbaik dari kalangan terbusuk.

Anonymous,  10 April 2012 at 10:37  

UMNO can go about doing all the evils any human can do because Good Man who can put an end to this misrule are not doing anything.
True, many Malays with a conscience and fear God have taken a stand - Sakmongkol, Din Merican, Aspan, Tun Aziz etc
People like Kuli, Tun Daim can take a public stand to distance themselves from UMNO.
Evil will rules if good man do nothing.

mitchell 10 April 2012 at 11:16  

Dear Anon 09:42,
Yang saya tahu pangkat or darjat kebesaran diberi kerana penglibatan, pengorbanan atau berkhidmat untuk negeri atau negara, dan apa yang YB Dato Ariff buat dahulu dan juga sekarang masih ada lah sama, beliau masih inginkan melihat pentadbiran dan perlaksanakan kemajuan tanpa korup atau penyelewangan.
Atau pun Anon 09:42 rasa pangkat ini diberi kerana dia dulu orang UMNO dan sekarang dah keluar dari UMNO, pangkat itu diserah balik...kalau lah di baca posting YB Dato setiap hari, maka Anon 09:42 adalah wahai orang Melayu yang masih menyara kepada pimpinan UMNO....perjuangan UMNO memang iklas dan jelas cuma kepimpinan UMNO dari zaman Tun M adalah paling korup dan menjatukan orang-orang Melayu.

Anonymous,  10 April 2012 at 11:49  

Bravo Dato',

Cerita tentang UMNO BN masih selesa di Johor, Melaka & Pahang tu hanya cerita penglipur lara juak2 UMNO BN untuk PM dan pemimpin mereka. Yang selalu mencanang hikayat begitu selalu berakhir di media massa UMNO BN. Dan atas alasan itulah makanya tarikh pilihanraya serta flip flop komiti PFC boleh kita lihat. Biar apa pun juak2 UMNO BN berkata, realitinya puak yang independent atau bebas mempunyai pandangan sangat berbeza dengan apa yang Tun Daim war war kan. Alaa..kalau Tun dah selalu kat Africa sedangkan golongan bebas yang mengkaji dan meneliti dengan mata kepala sendiri 24 tiap hari di Malaysia..pandangan siapa yang lebih tepat.

Itu sebab Tun terkejut beruk bila Dato maklumkan Ghani sendiri tidak yakin. Ha..sebabnya informer Tun sebenarnya sangat diragui. Perlu juga ingat..masyarakat Cina berpolitik tidak seperti Melayu, dalam sepi mereka boleh swing. Dan 1 Malaysia tahu kenapa masyarakat Cina wajar tolak UMNO BN. Ada sebab sangat kukuh.

Di Kedah umpamanya UMNO BN kelam kabut untuk mencari calon layak bagi menyaingi MB Azizan. Mat Basyah bukan calon boleh menang, Jamil Khir sendiri diragui oleh Najib. Khabarnya sampai si Bssyah & Khir ni telah mensarankan " Orang MLM / Multi Level Marketing " bagi mengambil tanggungjawab ini. Sampai teruk begitu sekali. Nampak benor UMNO BN ni dah tak laku di mana2 pun Dato'.

Apa yang saya fikirkan ialah jika dalam situasi begini..PR tumbang lagi dalam GE 13... ada perkara besar yang tak kena dengan pilihanraya. Situasi sekarang tidak memungkinkan UMNO BN menang. Sebab itu banyak alasan, dalih dan keputusan berkaitan pembaharuan sistem pilihanraya yang diberi atau dilakukan UMNO BN tak boleh diterima dek akal. Wajib untuk kita ramai2 meriahkan BERSIH 3.0. Dan jika ini juga tidak mampu merobah keadaan..tindakan yang lebih aggresif dan drastik wajar difikirkan kerana perjalanan pilihanraya yang teratur, bersih dan adil bukannya untuk kebaikan parti pembangkang atau mana2 pihak sekali pun tetapi adalah untuk memastikan demokrasi itu benar2 ditegakkan dan hak setiap rakyat tidak diperkosa.

Pada saya hanya manusia bengap dan bangang tahap gaban saja yang masih menyanjung pemimpin seperti Najib dan parti UMNO BN ini. Kalau pun mereka berakal dan cerdik..tembolok mereka lebih diutamakan tanpa peduli hak orang lain terabai atau tidak.

Lagi satu ...apakah kalau ada title Dato' maka orang itu harus sembah sujud UMNO BN ??? Tolong jangan bahlulkan diri wahai pencacai UMNO BN !!!

Anonymous,  10 April 2012 at 12:37  

Salam,

Anon 10:21 .. he .. he...biasalah ... puak UMNO ni tidak ada fakta jelas.

Yang mereka pandai ... terpekik terlolong ...dengan samseng-samseng..macam samseng zaman purbakala.

Lihat Kerismudin bawa keris ....

Inilah perangai-perangai busuk yang di risaukan oleh Pendita Zaaba.

Pendita Zaaba ketika tahun 1927 sudah semacam ada futuristic observation. Lihatlah UMNO sekitar akhir 80an sehingga awal abad 21 ini.

Anonymous,  10 April 2012 at 13:46  

Saudara Sak AK47,

beberapa pembahas sudah mencabar saudara untuk memulangkan anugrah kebesaran(kepunyaan orang2 bangsawan MELAYU) yang saudara miliki. Ayuh usah buang masa lagi saudara, demi nama perjuangan pulangkan saja. Kalau perlu kita buat perarakan( bukan demonstrasi).

yum,  10 April 2012 at 14:33  

Anon 09:42

It is NOT for Sak to decide to return it unilaterally. To do so would amount to a gross insult to the institution of royalty.

And, I don't know Sak to be that sort of a man. Not when he was in Umno, and not now when he has seen the light and joined the opposition.

Anon, mangkuk betul la you.

Red Alfa 10 April 2012 at 15:03  

@anon 09:42

Memang cukup tepat pada apa yang baru saja dikatakan dalam blogg ini, raja setelah memberi gelaran Dato' maka terterimalah seorang yang telah diangkat itu mesti berfikir melainkan seperti dikehendaki raja sahaja. Jangan tidak kena pulangkan gelaran kerana sudah menderhakai.

Semenjak baru-baru ini sajakah, orang-orang UMNO menganggap diri raja atau orang raja?

Anonymous,  10 April 2012 at 15:15  

anon 1021
BUKAN atok moyang KAU lah BAHLOL.

Unknown 10 April 2012 at 15:47  

pangkat jugak yang menjadi hal kepada balaci dan barua umno yang bacul.

vinnan,  10 April 2012 at 15:48  

.Pi Anonymous, 10 April 2012 09:42,

Pergilah jumpa Sultan untuk menarik balik Gelaran Dato Itu. You ingat UMNO pukimamakthir yang bagi gelaran itu ke? Biasalah orang UMNO tak erti malu.

Anonymous,  10 April 2012 at 16:19  

Kenapa pulak nak kena pulangkan? Dato sak tak derhaka pun kat sultan. Bodoh betul pencacai ni

Anonymous,  10 April 2012 at 17:01  

Wah this "flood" business must be real la. The way TDZ says it makes it seem like its the normal MO of BN / EC since so long ago.

Btw, Dato' would like to see you in East Malaysia before elections. I think you can help convince some ruralites Christians and Muslims and also some Chinese of the con job being done towards us by the govt.

mentri wanita,  10 April 2012 at 20:00  

"Saya macam ingat Zaaba menulis mengenai parti UMNO yang mahu mengembalikan orang Melayu ke zaman dulu kala" the fact is dato', not only the malays, the whole nation is on its way back to the 15th century. take education for example, the cost is sky rocketing, that very soon the 'undeserving' people may not be able to get a decent education. so we are back in the days where the kings, queens, the orang2 besar and kapitans rule the land. as for the rest of us, we are just their poor servant. maybe its a good time to start learning the old terms "hamba" and "tuan hamba"
by the way, during her days, syarizat and the ladies of kpwdm targeted to have 30% women holding policy-making posts. i guess even that is out of the question now since even the "Women" minister is now a man. hahahahaha

Anonymous,  10 April 2012 at 20:22  

kluangman 10 April 2012 10:28,

Maaf cakap, sekadar nak bertanya; pada fahaman 'Islam' sempit yg. saudara & yg sewaktu dgnnya amalkan, mana yg LEBIH hina dari perspektif "Ad Deen Al'Islam" -

[1] Orang Islam MUNAFIK, atau orang KAFIR? dan

[2] Orang Islam makan 'RASUAH', atau orang kafir makan BABI?

~ Lebai Bonggok aka Le'Bonggok

Anonymous,  10 April 2012 at 21:53  

Tu lah, ada golongan bijak dikalangan penerima anugerah Dato yang mendapat title Dato dengan membelinya. Kenapa golongan ' beli dato ' dikatakan bijak? Sebabnya, bila dah bayar dengan harga yang dipersetujui, tak boleh mintak balik. Buatlah apa kamu suka, lain la kalau dapat dato free, bila2 boleh tarik balik. Naya.

Berbalik pada Tun Daim. Sekalipun TD pernah betul dengan prophecynya pada pilihanraya ke12, apakah menjadi mutlak " benar " nya tekaan beliau untuk piliharaya ke 13 nanti. Sebenarnya, bukan TD sahaja yg boleh meneka outcome GE13 dgn tepat, ramai lagi yg tidak setaraf TD berupaya meneka keputusan GE 13 dgn lebih tepat dari TD.

Dalam senario sebegini, jika BN boleh menang hanya dinegeri2 Pahang, Johor dan Melaka, ianya bukanlah menandakan kehebatan TD kerana jawapan kepada keputusan piliharaya hanya ada dua. BN menang atau kalah, itu saja.

Kalau tak percaya, saya boleh teka dengan kehebatan pengamatan saya bahawa pagi besok hujan lebat di persekitaran Putrajaya.

Kita tunggu esok sama ada tekaan saya tepat atau sebaliknya.

Mak Belalang

Anonymous,  10 April 2012 at 22:18  

Anon
10 April 2012 09:42
10 April 2012 13:46

buat apa Sak perlu pulangkan pangkat datonya ? Get your corrupted leaders walk your talk first. On second thought, for these leaders, pangkat untuk diri, sampailah bibi - bini, anak - pinak hanya setakat to flex the muscles to be big bullies, to make others slaves at their beck and call, macam siapa itu di Sabah, sampai knelt beside rosmah to be her slave at one function ! To berkhidmat untuk rakyat kah , or more aptly, to be the beck and call of rosmah who wears the pants ?

A lot of the people with titles are just to sapu all the freebies from vvip service at luxurious / gov hospitals, seatings on airline, functions, government depts to the public sectors and foreign depts of state.

Leave Sak alone with his datoship. Those who become datos with cucu- cicit are bestowed with priceless lifetime honor by God to enjoy long life and contentment, celebrated by others, too, not envied, as they also hope to enjoy such blessings.

Anonymous,  10 April 2012 at 22:26  

Anon
10 April 2012 09:42
10 April 2012 13:46

buat apa Sak perlu pulangkan pangkat datonya ? Get your corrupted leaders walk your talk first. On second thought, for these leaders, pangkat untuk diri, sampailah bibi - bini, anak - pinak hanya setakat to flex their muscles to be big bullies, kaki pukul, tungking jari, to make others slaves at their beck and call, macam siapa itu di Sabah, sampai knelt beside rosmah to be her slave at one function ! To berkhidmat untuk rakyat kah , or more aptly, to be the beck and call of rosmah who wears the pants ?

A lot of the people with titles are just to sapu all the freebies from vvip service at luxurious / gov hospitals, seatings on airline, functions, government depts to the public sectors and foreign depts of state. Or to solicit hard cash from buyers as there are suppliers and the corrupted power attached to the titles and medals.

Leave Sak alone with his datoship. Those who become dato with cucu- cicit are bestowed with priceless lifetime honor by God to enjoy long life and contentment, celebrated by others, too, not envied, as they, too hope to enjoy such blessings.

kampong lad 10 April 2012 at 22:48  

''Atau dalam bahasa yang mudah, orang Melayu mewarisi perangai captive mind atau jiwa hamba''.

kenyataan ini memang tepat & benar. bukti - pemerintah dizaman feudal adalah orang luar - sepatutnya mereka ini terdiri dari orang tempatan saperti negeri2 lain, contoh - china, korea & lain2 negara.

hang too ahh,  10 April 2012 at 22:49  

tok, tak kan melayu hilang di dunia?
xpe xpe, kat afrika ada ramai lagi..

Anonymous,  10 April 2012 at 23:09  

Bercakap pasal title Dato ni saya rasa saperti title Captain, kita taruh ( B ) selepas perkataan Captain bagi yg sudah bersara. Dato ( B ) Chan Ah Kow contohnya, cuma ( B ) disini bukan beerti besara lah.

Mak Belalang

Anonymous,  11 April 2012 at 00:24  

Sdra pembahas sekalian,

1. Berpadalah mengkritik Anon 9:47. A pa yang kita lihat pada komen Anon 9:47 adalah hasil handiwork Mahathir untuk menakluk kesetian membabibuta dengan membeku pemikiran kritis bukan sahaja ahli Umno Baru malah orang-orang melayu. Melahirkan melayu-melayu zombie yang mengagungkan dirinya dan menerima apa sahaja katanya sebagai kebenaran mutlak. Manusia zombie ini tidak berupaya berfikir, menilai baik buruk sesuatu arahan. Semuanya robotic mengikut arahannya.

Kita hairan dengan kedangkalan penyokong-penyokong Umno Baru totok yang aktif mempamerkan sifat kezombian ini tanpa mengira tahap pendidikan di setiap ruang maya hari ini. Makin tinggi pelajaran makin cangih kezobiannya...contohnya byk.

2. Itu geng ahli Umno Baru. Dikalangan orang melayu secara umunnya, tengok produk-produk hasil tweaking yang Mahathir lakukan kepada sistem pendidikan kita. Dari bangku sekolah lagi diasuh pemikiran untuk menjadi zombie. Tengoklah kualiti-kualiti graduan melayu hari ini.

3. Hebatkan Mahathir punya kepala hotak camne nak kekalkan kuasa. Sistem pendidikan Mahathir begitu mencengkam minda orang melayu, dia buat apapun orang melayu tak kata apa. Dia guna wang Petronas RM 2 billion untuk bail out anaknya pun orang melayu tak kata apa. Dia musnahkan kehakiman dan lain-lain institusi negara pun tak apa. Dia ambil kesempatan untuk mengkayakan diri, anak-anaknya dan kroninya pun tak apa. Orang melayu merelakannya dan paling aku tak faham mereka merelakan Mahathir memiskinkan diri mereka dan anak cucu merekapun masih tak apa.

Jadi janganlah marah sangat kat Anon 9:47 tu. Kalau dia sedar, diapun tak mahu jadi macam tu. Just ignore them. Tak guna berlawan bodoh dengan mereka kerana keupayaan mereka tak lebih dari 3 huruf je - M(ahathir) U( mno ) U(mpan).

Anonymous,  11 April 2012 at 00:50  

Salam,

Dato',

Dato' A Dato' Anugerah

Dato' B Dato' Beli

Dato' C Dato' Cucu

Anyway that's what I was told.


-MakOrang (Datin)

Ariff Sabri 11 April 2012 at 08:38  

Sdra pembca.....kita jgn layan badut2 umno ni...isiu n hujjah yg saya ketengahkan ialah pandangan dua pendita mengenai pembelotan n pengkhianatan umno kpd bangsa melayu. Perkara itu tdk dijawab tapi hal datoship yg dibisingkan. Ignore them n focus kpd tugas kita. Sekian tkasih sakmongkol

Anonymous,  11 April 2012 at 08:58  

Refer to anon 17:01,

Dato',

It's the right time for you to visit Sabah/Sarawak.

As UMNO usually see S/S as safe deposit box, hope Dato' go to urban and rural areas to explain to RAKYAT in S/S.

Sarawak BN leaders are very highly corrupted even the wealth of the state are very high (only swallowed by the political gangster).

The people all these years especially Malay kampung folks were fully brainwashed that political parties from West M, is not suitable. But they don't realised that after all BN component parties are also BN directly under UMNO controlled.

See, what happened, kemiskinan still exist, all because of Sarawak born BN corrupted leaders. It's time now, some older generation of Malay kampung folks should realised the real truth of politics and not day dreaming of the politics of the 1960's.

Hope Dato' and other think tank strategies should do something to wipe out the old fahioned poltical taboo, that BN is everything.

Anonymous,  11 April 2012 at 12:38  

Mana komen-komen dari regular commentators Sakmongkol seperti QD, Bruno, Kampungman, Cikgu Ngah etc.
Apasal. Takut kena belasah atau Sak delete atau dah tak minat kat Sakmongkol.Nampak hambar je blog ni yang penuh anons yang tulis entah apa.

Anonymous,  11 April 2012 at 15:42  

10 April 2012 23:09
ada pula dr muda di klinik / hospital kerajaan di kl, tak prihatin langsung, tak check patient pun, dengar tulis, bullet point, no eye contact whatsoever - pakai nama

..... binti / bin dato

nasib baik belum ada lagi binti / bin datin

mak dato, bukankah cara nya telling patients, look get lost, she / he is untouchable for whatever laziness, incompetency.

all this b. abuse has to stop.

Anonymous,  11 April 2012 at 16:25  

kluangman....sungguh dangkal dan singkat pemikiran kau....UMNO berjaya meletak pemikiran kau dalam hingga sampai sekarang dalam kegelapan pemikiran....komen macam sampah....

Anonymous,  11 April 2012 at 20:03  

Minta maaflah Sak, off tangent, geram sangat dengan sesetengah Melayu yang status conscious. Thanks for the plastic hammer ( ingat tak masa zaman kanak – kanak dulu ) knocking on the shoulder, not on the head, nanti “ screen out " information.

From a safe distance in Africa, maha will be “ churning more beef stew in the cooking pot using unrighteous practice forbidden by Allah; direct his masquerades to cause more sandiwara, more paranoid suspicions between umno leaders and supporters and good Malays, reigniting tensions, more threats, to subject Malays to be enslaved to the leaders, their cronies and relatives’ prosperity, exclusiveness, elitism.

And to create “ wag the dog “ scenarios to purposely divert attention, energy and intelligence within the diversify political parties from what would otherwise be of greater importance, that is regardless of political inclinations, the good Malays are determined to be united with the political parties, to establish a government which honors and walks integrity, transparency, true competence, efficiency, honesty, fairness, justice and being clean in serving the rakyat of all races and communities and meeting their aspirations as a nation to further development long delayed and a stockpile of garbage to be cleared, to right the wrongs.

Could maha be restrainting himself from scheming more plans with the ever ready master crooks in that part of the world in the event PK wins the general election, he and his cronies have a safe haven to escape to from prosecution ?

he is no longer relevant, unless, we want to be continuously deceived, to be " chicks " in the seductive comfort zone. Or we want to be the impossible of theirs, we boleh what they tak boleh for decades. And we tak boleh any thing and every thing boleh which they masquerade in agama, bangsa serta bahasa.

Some Chinese seats for MCA will evaporate for good as they are fed up with the MCA leaders having to continuously raise their voice ( like Daim said that MCA has a daring leader in Chua Soi Lek ) to meet their concerns and solve critical issues. This reflects ones have to be obnoxious with ah long type of mentality to face the high handedness of umno mafia type leaders? and a known paper, media and some dalangs spilling onto the streets.

Could it be that the china dolls are brought in as “ wag the dog ” to instigate “certain” Malays definitely not the God fearing and good Malays to look down on the Chinese, to breed racism, prejudice and discrimination, hmmm ?

In any way, this does not augur well, but a mockery of the democratic system of true fairness, respect and justice for all Malaysian Chinese and Indians.

Sak, I hope your gentle plastic hammering screens out rational thoughts. Cheers.

Anonymous,  11 April 2012 at 21:08  

Typical pemikiran org melayu yg msih tenggelam dlm kebodohan yg telah ditanam oleh umno. Umno ni perjuangkan sgt ke islam? The best joke of the century. Tak salah untuk bekerjasama asalkan tujuan adalah untuk menghapuskan all the corruptionyg sedang berlaku. Wahai saudara melayu islam ni, jgn terpengaruh dgn dakyah puak2 UMNO ni. Depan kita dia kata dia lah pejuang bangsa dan agama. Tapi diorg yg paling byk yg jual bangsa kita ni. Big liars all of them. Pejuang islam konon. Sembahyang pun tak buat. Sibuk dgn mensyuarat bahagian, asar dan maghrib pun tak buat. Perjuangan besarkan perut adalah.

Anonymous,  11 April 2012 at 22:46  

Anon 11 April 2012 12:38

Agaknya dia orang takut kena belasah dengan pembahas-pembahas yang lebih rasional kat sini. Dia orang dok masuk blog pro UMNO Baru, WZWH - dok belasah dato sak kat sana...Nak belasah dan kata bukan-bukan kat dato Sak kat sini tak berani....hahaha.

Terbaru, QD mengaku anak cucu cicit Mat Kilau pulak....hahaha

Anonymous,  12 April 2012 at 00:20  

memang tak hilang melayu di dunia...kat singapore pun ramai lagi - kat stesen minyak, kat jalan raya dengan mat2 dispatch naik moto kehulu hilir, kat kilang2 dengan pak guard - pak guard - kira mereka ni menjana ekonomi dinamis untuk singapura..
jgn bimbang ramai...di malaysia pun sama..bila selesai pencapaian ETP tahap RM1,700 billion..lagi ramai lah orang melayu mengganti mat bangla di stesen minyak dan kilang2..nanti tercapai lah ketua2 cawangan umno untuk beruniform dan berkecimpung dlm industri oil and gas

MAHApenipu,  12 April 2012 at 01:33  

Di Sel : Setelah 4 tahun Pakatan Rakyat mentadbir negeri,bukan sahaja berupaya melunaskan hutang yang ditinggalkan kerajaan Toyol, bahkan mampu menghasilkan rezab tunai RM1.9 bilion.

Di Melaka : Rezab simpanan tunai kerajaan negeri Melaka pada tahun 1999 adalah RM234 juta,selepas 13 tahun bawah UMNO/BN ianya cuma tinggal RM8.26 juta..hmm..banyak lagi duit rezab tunai kilang cap Ayam. Kuat betoi menterkedarah duit geng2 Dacing ni,sampai duit kecemasan rakyat pun dibalunnya....
lahabau punya Bastard Nasional.

Anti Pembelit,  12 April 2012 at 02:38  

Apabila pemimpin2 UMNO menggunakan kepala lembu membuat acuan utk ahli2 dan pencacai2nya,maka sudah tentulah otak2 mereka akan jadi macam lembu.Dan apabila pengembala2 lembu berteriak,"Yes Or No",mereka akan menjawab,Yes Sir,Yes Sir,I'm your lembu fool,please fuck me harder"sambil menjerit-jerit,"Hidup UMNO,Hidup Melayu.Tolol punya pencacai2.

Anonymous,  12 April 2012 at 08:13  

From now on, let's prioritize, share ideas from a clean,
intelligent think tank first.

Absolutely right, AAnon 11 April 2012 08:58

Sak and Saudara Aspan should make trips to Sabah & Sarawak and engage directly with the rakyat there, not doing it will get the common people and their sincere leaders
( not the umno - bn crony - type )

outburst of being overlooked, neglected, aggravated by a decades long lack of direct involvement to improve their livelihood, to show how... yup to listen to their pulse, to walk with them, with the right prescriptions of sincerity, respect, integrity, true justice, fairness and true competence of show how, what, solutions providing,

Sak, you can converge a small team to listen to their ideas
( it works best to listen hard first, no matter how much intelligence and qualifications we have ), followed by guiding them with your expertise, visions to create sustainable economies and so forth.

Don't we agree, every gov dept has too many meetings blah this blah that, even world conference, etc, all paperwork, more books for raking in more money for them, implementation in ground zero, direct involvement, zero. What a waste !

In Sarawak, please meet Yang Berkhidmat ( he likes to be known that way ) Baru Bian, he is a true sincere leader at heart, together with him, meet the commoners in ground zero, on the hill tops, in the interior, see for yourself, and experience their real hardships, show them the only choice left, be bold, renegade against the corrupted establishment,

the common rakyat do not have an option, they must renegade , for good causes, beyond feeling blues sentimental, it is good to be respectful, and at the same time, not kowtowing and smokescreens matters that matter to their survival and development as a nation with semanjung.

It is wrong wanting their votes, then promise them the stars, the galaxy, come elections for decades. All comes to bs, without integrity.

More of a marriage for convenience,
getting freebies without responsibility and honor.

i honestly think if Sak, Saudara Aspan do all that is right, sincere, fair with integrity and empathy as a benchmark and as a legacy what good leadership takes, for others to emulate, God is willing.

what others berate, it doesn't matter, in God's timing, the truth will prevail, the wicked are shamed forever. Amin. This idea keeps igniting, the fall of corrupted leaders, the people will truly celebrate.

And Sak, please bring them gifts of stationary and medicine like doctors and economists without border. All the best to you and your working team. i will support with prayers.



Anon,
11 April 2012 22:46

blog pro UMNO Baru, WZWH ? What an acronym macam Wizards Witches What? Same ingredients, same wine just that it is in a new bottle !! Same egoistic words and body language, pekik- pekik, cabar sini sana.


Enough of it !! We must move out, move on... for a Better Malaysia.

Anonymous,  12 April 2012 at 08:29  

mana perginya saudara kampong man ? long time no hear nor see. let's hear what he has to say here.

banyak ceramah untuk maha kut.

aisay when is he going to leave umno ?

Anonymous,  12 April 2012 at 09:41  

Salam hormat Dato'

Could you please provide us the source of reference for Za'aba's poetry quoted in your previous posting i.e what is the title of the poem

Thank you

Anonymous,  12 April 2012 at 11:59  

Saya tidak bersetuju pada pandangan sdr Anon 6.08 membuat sweeping statement berkenaan sembahyang orang UMNO , orang PAS dan PKR pun ada yang begitu.Let their relationship with the CREATOR be theirs regardless of their political belief.I see many good muslims in both political divide.Happy to note that Najib was really go to the ground with full commitment for the Rakyat.He is addressing the corruption issues at all level.With this momentum i do not see why BN cannot improve their showing better than the 2008.The disunited PR now is not what the voters like to see.You be he judge.

dinoscots

Anonymous,  12 April 2012 at 12:07  

I am not sure those malays you mention and the UMNO malays are any different.In fact we have many conscience. educated and professional malays who do not share with PR political struggle .We shall see soon.

Anonymous,  12 April 2012 at 13:37  

:




dear sir

when I was a boy I was made to read

Pendita Zaaba's Sejarah Melayu

[the green coverbook]

from cover to cover many many mes.


Now that I am in the evening of my

life I begin to love the man

[zaaba] who had inspired

the 'revolusioner' in my way of

life.



I have made a couple of cursory

references to zaaba's view [as

mentioned by you] elsewhere

in the blog to bolster my view on

the melayu's crooked behavior

in the glc-s


My apologies for not asking your

prior permission.

Pl take this as a request ex post




salam 1 malaysia!!




khong khek khuat




..


.










i

Anonymous,  12 April 2012 at 18:48  

Anon 12 April 2012 08:29

Kampongman dah jarang masuk kat sini. Dia banyak masuk kat blog pemikir jerantut, itupun kalau ada artikel yang mengutuk Sak....hahaha.

Kalau ade artikel tu, kampongman dan QD muncullah, berduet mengutuk Sak dari belakang...hahaha.

Same time dia orang terutamanya QD cuba impress orang melayu jerantut dengan kehebatan englishnya. Berhujah kat sini agaknya tak tahan kena balun sebab orang kat sini pun hebat juga englishnya. kat sana dia sorang je yang hebat....hahahaha

mat pendang

teringat kata orang-orang tua, ade sejenis manusia yang kita kena mengelak diri - jenis " mulut manis didepan tetapi punggung ( baca:jubur )masam...kahkahkah

Anonymous,  13 April 2012 at 05:30  

Anon, 12 April 2012 18:48

Terima kasih, Saudara for your info.

Dia kat blog pemikir jerantut rupa - rupanya. Kampong Man itu memang baik budi, setia support Sak. Pasal itu orang terkenang. Komennya intelligent, ikhlas untuk Sak.

QD ? ha ha ha... hanya boleh "perceive " deceive.

Terima kasih.

Anonymous,  15 April 2012 at 07:16  

Macam kecewa jak... tak tahu nak kata apa.. semoga Allah beri petunjuk... Hanya kepada Nya kita berserah...

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP