Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Thursday 30 August 2012

Cara UMNO memuliakan Peneroka.


Dr Mahathir sekarang sibuk beri taklimat kepada ADUN2 dan MP2 BN di Yayasan Perdana. Tidak mustahil PRU diadakan ketika orang menunaikan haji. Mahathir pernah lakukan begitu. Dan jika dia jadi pengarah PRU kali ini untuk UMNO, kita boleh expect PRU bulan Oktober 2012. Orang UMNO sambut baik penglibatan Dr Mahathir dalam menentukan masa depan UMNO.
Walaupun bukan dia yang bertanding, dia yang lebih gusar. Tapi kita tidak hairan. Walaupun dia bekas PM, hendak jadi perwakilan bahagian nya sendiri dia tak mampu. UMNO- kalau dia tak berkelahi dengan parti2 lawan, mereka berbunuhan sesama sendiri. Sebab itulah, Najib tak dapat selesaikan pemilihan calun lagi. Semua orang merasakan dia winnable sama seperti Najib dan Muhyidin.
Nampak nya, dia yang lebih takut UMNO/BN kalah dari Najib. Selama 22 tahun UMNO itu Mahathir dan Mahathir itu UMNO. Maka jika UMNO tewas, legasi Mahathir akan berkubur sama. Perniagaan Muhkriz, Mokhzani dan Mirzan akan terancam. Segala kepentingan bisness Mahathir yang menggunakan proxy2 pun akan terbongkar. Segala pembohongan dan silap mata yang dia dan UMNO lakukan akan terburai.
Mengundi dan menyokong UMNO ertinya kita menyokong rasuah, penzaliman, pemerintahan ikut nafsu sendiri, penderitaan dan seumpamanya. Rakyat mesti bangkit dan kata cukup lah. Apa yang Najib lakukan sekarang semua bertujuan menyelamatkan diri. Sebab itu dia bayar sini dan bayar sana.
Bila pemimpin UMNO menuduh negara kan huru hara kalau PR mengambil alih, mereka hentam keromo. Memberi blanket statements sesiapa pun boleh. Cuba beri penghujjahan. Mengapa negara huru hara dan hancur? PR ambil alih, jentera kerajaan milik rakyat tetap ada. Penjawat awam tetap kita kekalkan. Insitusi kepolisian dan penjaga keamanan dalam negeri tetap ada. Tentera melindungi dari ancaman luar tetap kekal. Institusi pengadilan dan kehakiman tetap ada. Bermakna semua struktur berkerajaan tetap ujud. Ia nya semua bukan milik UMNO. Yang tidak ada ialah UMNO sahaja.
Janganlah UMNO menyangkakan bahawa hanya mereka sahaja yang pandai mentadir dan mengurus negara. PR telah menunjukkan prestasi lebih baik daripada negeri2 dibawah perintah UMNO/BN. Dengan bakat yang ada dalam UMNO hari ini, budak tingkatan 5 pun boleh buat lagi baik. Jadi, kalau UMNO kita Sadaqallahkan, tidak jadi mudharat kepada kita. Jangan ragu dan bimbang. Tamatkan riwayat perasuah, perompak dan pembuli rakyat.
Yang bimbang dan ragu ialah Najib dan Mahathir. kita akan bongkarkan segala kemungkaran yang mereka lakukan. Setiap sembahyang 5 waktu, kita menyebut `Auu-zubilla-himinassyaitan-nirrajim. Kita mohon lindung dari syaitan yang kena rejam. Erti nya, kita mohon lindung dari UMNO dan BN, parti Iblis dan syaitan.
Tanggung jawab setiap rakyat, Melayu, Cina, India dan semua bangsa Malaysia ialah satu sahaja. Menukarkan kerajaan yang jahat dengan kerajaan yang baik dan yang kita boleh kawal mulai hari pertama. Antara puak syaitan dan puak baik, akhirnya puak baik akan menang. Oleh kerana Mahathir sudah mengaku bahawa golongan UMNO/BN adalah syaitan- mereka adalah golongan kuasa hitam. Between good and evil, the good will triumph. UMNO menyebelahi golongan perasuah, penyalahguna kuasa, perogol, dan penzalim. UMNO berada disebelah penindas.
Pengundi bertanyalah kepada diri sendiri. Kita menyokong penindas atau mahu berada dipihak yang memerlukan pembelaan.
Anak2 felda mesti beritahu ibu bapa mereka betapa peneroka felda dihina. Najib kata dia memuliakan peneroka. Kerana mulia lah maka, peneroka yang berjumlah 112,635 orang mendapat 810 unit saham setiap keluarga. Jumlah saham FGV yang diperuntukkan peneroka ialah 91.2 juta unit saham.
Agihan nya ialah seperti berikut:
kategori
Unit saham(juta)
MITI
419.5
Pebadanan, institusi
1495.8
Orang ramai( Melayu dan bukan Melayu
73.0
peneroka
91.2
Perkerja felda
109.4
JUmlah ditawarkan
2,188.9



Peneroka dan perkerja Felda dapat 5.5% dari saham yang diapung. Mengapa tidak 30%? Mengapa tidak majority jika peneroka dimuliakan? Mengapa saham diberi kepada kroni UMNO? Mengapa kepada mereka yang tidak kena mengena dengan Felda? Kenapa tidak sebahagian besar dari saham tersebut? Itu tidak menjadi masaalah jika Felda membiayai 100% bukan?
Jawab nya ialah peneroka hanya dijadikan alasan untuk merompak negara oleh puak UMNO. Nama peneroka diguna oleh UMNO menopengkan samun dan rompakan yang dilakukan oleh Najib dan geng2 nya.
Peneroka dapat 91.2 juta saham. Kroni UMNO dan penyokong MUkriz dapat 419.5 juta saham. Berani atau tidak Kementerian Perdagangan mengeluarkan senarai penerima MITI approved recipients?
Dari apungan ini berapa peneroka dapat?
Kalau dia jual ketika harga saham mencecah RM 5.55 keatas, maka dia dapat RM810. Jika pembelian itu dibiayai dengan pinjaman setelah bayar yuran pinjaman RM200, maka untung bersih peneroka yang jual pada RM5.55 keatas dapat RM610.
Kalau dia jual pada harga RM5.02 seperti sekarang bagaimana? Dia hanya dapat premium 47 sen. Maka untuk 810 unit, untung kasar ialah RM380. Tolak RM200, untung bersih ialah RM180.
Setelah membanting tulang dan menjadi kuli batak UMNO selama 56 tahun, nilai peneroka yang dimuliakan sangat oleh Najib ialah RM610 hingga RM180. Ambillah angka purata dua nilai ini, dan kita dapati nilai peneroka Felda setelah 56 tahun sebanyak RM390 seorang atau RM7 setahun.
Tu dia, kemuliaan yang Najib beri kepada peneroka. Setiap tanah yang peneroka miliki dalam tanah rancangan dibayar melalui titik peluh mereka. Tanah ladang dan rumah di bayar setiap sen barulah dapat hak milik. Kerajaan mendahulukan pembelian dan perbelanjaan. Tapi semua nya dibayar semula. Jadi tidak ada percuma datang dari kerajaan. Oleh kerana itu peneroka tidak perlu taksub kepada UMNO. Bukan dia beri percuma.
 Perkerja felda seramai 3835 orang akan mendapat 28,368 unit seorang. Jika Isa Samad perkerja Felda, mustahil lah dia pun dapat 28 ribu unit. Dia pengerusi. Bekas MB pula. Tentulah dia dapat lebih. Dan mustahil Mukhriz Mahathir tidak mengagihkan saham kepada Chairman Isa.  
Najib hanya memuliakan peneroka selagi mereka menyokong UMNO. Dia tidak muliakan kerana peneroka jual FFB kepada kilang Felda dan Felda perah minyak serta perah rakyat untuk dapat untung. Itu secondary importance. Yang penting, Felda kena sokong Najib dan UMNO. Itu lah sahaja yang menyebabkan peneroka dimuliakan sangat oleh Najib. Sebagai simpanan tetap UMNO.

15 comments:

Anonymous,  30 August 2012 at 16:43  

Komen ulangan dari tadi(30 August 2012 14:05):

"The expulsion of FELDA general manager Dzulkifli Abd Wahab from the land development authority has been described as tragic by whistleblower group National Felda Settlers’ Children Association (ANAK)." pada 29 Ogos 2012

"Dzulkifli would be replaced by Faizoull Ahmad, seen as Felda chairman Isa Samad’s blue-eyed boy, effective September 1."

Banyakkan lagi kursus BTN dan sembunyikan segala perbuatan jenayah oleh haramjadah UMNO. Malaysia muflis tak pe yang penting harapjadah UMNO boleh terus hidup dengan senang.

Tragedi angkara manusia bukan manusia, iblis bukan iblis @ NarngBohTiNarng, KuiBohTiKui(Chua Soi Lek, betui kah?)

Anonymous,  30 August 2012 at 18:44  

Dato' and fellow bloggers

It is obvious that the current regime engages in economic rape, plunder and rampage via monopolistic business practices.

Salam.

Pok Li,  30 August 2012 at 19:38  

UMNO/BN bukan menyangkakan yang mereka sahaja yang tahu mentadbir negara. Mereka tahu bahawa segala indikator menunjukkan negeri2 dibawah pemerintahan PR adalah lebih baik. Itulah yang mereka takut. Maka mulalah usaha pembodohan rakyat dengan cerita-ceriti karut marut mereka.. Negara akan huru-hara, PR tak tepati janji, Cina akan kuasai Malaysia, Kristian akan dijadikan agama rasmi dsb.

Anonymous,  30 August 2012 at 22:11  

Mamak Kutty ini perlu ditangkap oleh JAIS ATAU JAKIM kerana membawa ajaran sesat- menghasut orang ramai agar menolak Malaikat and menyembah Syaitan.

Anonymous,  30 August 2012 at 23:43  

Datuk Sak,

Makin hebat and tepat sasarannya. Keep it up.
Jom UBAH. ABU!

Anonymous,  30 August 2012 at 23:52  

Dato,?ko ni kena rasuk dengan jin mana satu, Tak habis habis benda yamg sama je yamg ko tonjolkan.dah tk de modal lain. Fikiran jumud

Now i doubt whether he' ok mentally.full of delusions and derisions.i can smell the hatred instinct in him worst than the umno goons...wake up mate

Umno hater

Three Trees,  31 August 2012 at 00:14  

Dear Dato' Sak dan bloggers, We don't need genius to administer the country.What we need are BCA,Bersih,Cekap dan Amanah.We take a case history,SELANGOR,how they wasted away the 4 Billion Ringgit as compensation from federal government for allienating KL to Persekutuan. Every year for 10 yrs we get 400 M ringgit.If you are prudent you will spend RM200 M yearly and invest the other RM200 M in Super Blue chip co. At the end of 10 yrs when the compensation has been fully received, you still have RM 2B plus dividend accrued say RM 1B.In total u have RM 3B.Let say the yearly dividend is RM 300M and you spend RM 200M,the fund will be growing and you spend only 80 percent of the yearly dividend.And what happen to the RM 4B .Gone !,Hurray BN Bolih.You can see all the white elephant,all the monument BN built with the Duit Durian Runtuh! Examples The Sport Stadium in Shah Alam which cost the Rakyat RM 20M to maintain.Phui! Bodoh punya BN.Lagi harap mahu dapat Selangor balik.Please BN name your MB if we Selangorian ditimpa malang lagi

Anonymous,  31 August 2012 at 10:27  

Alo umno hater,

Kata hate umno TAPI org umno bongkar taik, kahak, lendir, nanah umno ko marah?

Pale hotak hang ahh!

Sekian,

Gheng lama

Anonymous,  31 August 2012 at 10:47  

Pernah saya menyebutkepada seorang ahli UMNO veteran alangkah lebih adil kiranya MITI agihkan saham IPO, misalnya 2% kepada syarikat kerjasama mengikut negeri dan giliran daripada ditelan habis oleh pembesar and kroni UMNO. Beliau tak komen apa-apa - mungkin tersangat sedih akan kemiskinan di merata tempat walhal jaguh UMNO terus permainkan isu 30% yang dikhususkan kepada kaum bumiputra. Hal ini sama juga dengan teguran saya kepada kawan-kawan saya di Sabah dan Sarawak: kenapa kawasan balak tidak diberi kepada yayasan-yayasan milik setiap kaum bumiputra yang tinggal di kedua-dua negeri, daripada dikurniakan kepada individu-individu dan syarikat-syarikat tertentu. Lembaga pengurus Yayasan ini boleh menggaji tenaga profesional seperti yang di lakukan oleh FELDA lama, Sime Darby, dan lain-lain, untuk menguruskan syarikat masing-masing. Saya percaya checks-and-balances dalaman memang mampu mengamati dan mengawasi segala yang berlaku dalam syarikat milik Yayasan - tak begitu senang nak mengabui mata rakyat jelata sekarang. Baca saja apa yang dibahaskan setiap hari dalam blog-blog. Allah yang mengtakdirkan tersedianya teknoloji moden, bukan 30 tahun dahulu, di mana tanah air dijejaki oleh gergasi dan raja manusia, malahan sekarang bertepatan dengan era di mana pencuri, penyamun, pembohong dan firauan kerdil bermaharajalela. Apa tujuanNya? Saya fikir satu saja: agar, rakyat dapat menentukan yang mana janji-janji ditepati dan yang mana omong-omong, dan bertindak seterusnya tanpa mengguna kekerasan, yakni, melalui kertas undi.

Rakyat mungkin masih ingat peristiwa lama di mana akhbar-akhbar tempatan menyediakan senarai nama-nama individu dan syarikat yang terima agihan saham dari IPO. Ada syarikat kerjasama dapat 10000 saham, dan kalau saya tak silap, Dato' Hishamuddin dapat 1 000 000 saham lebih daripada satu saja IPO, selebihnya dia yang tahun sambil bersenyum.

Anonymous,  1 September 2012 at 22:56  

Terima Kasih DS Najib kerana memuliakan peneroka FELDA.
Kerana duitRM10,000 yang ibu-bapa saya dapat, raya tahun ini amat meriah.
Lepas ni, saya dan adik-beradik lain akan dapat agihan kami pula.
Syukur adanya UMNO yang menghargai jasa kami.


Anak peneroka

Anonymous,  1 September 2012 at 23:19  

From Felda, to changing flags, to now the flavour of the month...becoming a Republic.


Does Mustapha Mohamad think that Malaysians are that daft (stupid!)

Lets wait and see which UMNO character claims that the Bunga Raya be replaced by a red Lotus! I'll put my money on Noh Omar.

Anonymous,  2 September 2012 at 08:56  

1 September 2012 22:56 Anak peneroka:

Bagus adanya seorang mulia yang berterima kasih kepada seorang mulia yang lain. Cuma bayangkan apakah kadar habuan yang peneroka akan terima jika DS Najib menjalankan tanggung-jawabnya sebagai PM bersandarkan prinsip dan etika luhur yang dibawa oleh mendiang bapanya.

Terlalu nyata DS Najib amat selesa bermain politik sepenuh masa dengan rhetorik dan cogankata kosong.

Anonymous,  2 September 2012 at 20:11  

Hei Anak Peneroka,harta emak bapak kamu telah tipu dan dicuri oelh regim Najis ni pun masih lagi tidak sedar. Anyway you deserve to be treated like a monkey kerana kebodohan kami sendiri. Memang padan muka bila sampai waktunya yang tinggal pada kamu adalah telor sahaja. Yang lain nya semua dah kena gadai oleh perompak regim Najis. Semasa itu, jilat sahaja telor kamu itu sampai jadi berkilat. Kha kah kha kha !!!

Anonymous,  4 September 2012 at 07:57  

Ada peneroka citer.... bonus drp saham cuma Rm47 je tapi nak tutup malu Najib bagi RM400 lagi.. betul ka???

Anonymous,  4 September 2012 at 22:54  

What is the Minority Watchdog Group whose Chairman is Yang Berbahagia Tan Sri Halim doing about this gross misallocation of shares. Bursa is sleeping or are they pretending to sleep because when a man pretending to sleep it is immpossible to wake him up.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP