Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Thursday 26 March 2015

Memahami Isiu Hudud- Bahagian 2



Bahagian 2.
Dalam bahagian 1, saya bertanya- adakah perlaksanaan hukum hudud waktu ini, menganjakkan misi politik Islam kehadapan? Will it further the cause of Islamic political agenda?
Apa misi Islam? Masyarakat bertaqwa, negara Islam, perlembagaan Islam, keadilan Islam. Lihat misalnya; Quran 22:41. Kita kena tanya apa yang mesti didahulukan- masyarakat taqwa, negara islam, undang2 Islam atau syariah dan akhir sekali hudud?
Jangan kita ingat, hukum hudud memadai dengan pengistiharan. Dari segi infrasruktur nya pun belum ada- mahkamah, hakim, kualiti hakim, polis syariah atau pelaksana, pendakwa raya, pembela dan sebagainya. Jika kita tidak menyediakan perkara ini, masyarakat, bukan sahaja Islam, akan melihat keadilan Islam ini tidak ada perkara lain dari rejam dengan batu, kerat tangan dan kaki, pancung kepala, sula, sebat dengan rotan. 
Kelemahan kita memikirkan keperluan dan kegagalan kita mengujudkan supporting environment akan hanya meningkatkan fitnah terhadap agama Islam, keadilan islam dan orang Islam itu sendiri.
Semua orang Islam menginginkan negara Islam yang diasaskan diatas prinsip mengajak orang melakukan yang makruf dan menolak dan menentang segala bentuk kemungkaran. Saya percaya pemimpin dan penyokong PAS jujur dalam pengejaran cita2 ini. Sebab itu, saya ingin ulangkan sekali lagi, walapun saya berbeza pandangan dengan pas dalam meletakkan keutamaan, saya tidak akan kata- hudud yang mahu dimajukan mereka itu hudud PAS. Saya terima, semua terima, hudud yang ada ialah hudud Allah itulah jua.
Ini bukan soal , kita orang Islam hendak laksanakan undang Islam pun kena dapat kelulusan dari bangsa bukan Islam. Bukan- jalan keluar ialah mendapatkan kuasa, setelah dapat kuasa, bangunkan perlembagaan Islam dan dari situ, laksanakan hudud. Jika kita bertindak sebagai orang yang putus asa dan beranggapan bahawa cara untuk mencapai cita2 hudud ialah melakukan perperangan- gerakan Islam akan gagal sebelum ianya bermula pun.
Sebab itu saya katakan- kelihatan usaha menghududkan masyarakat ialah melalui kerajaan yang diktator, yang memerintah ikut muncung senapang. Itu bukan imej politik Islam yang kita hendak hidupkan. Agama Islam agama selamat lagi menyelamatkan dan agama yang kasihkan umat, bukan membunuh umat.
Hari ini keadilan Islam dilambangkan oleh Islam yang dibawa oleh ISIS, oleh boko haram, oleh kumpulan ganas yang lain. Inilah saya maksudkan dengan fitnah keatas politik Islam.
Cabaran parti politik Islam dan gerakan Islam yang lain ialah meyakinkan semua orang, Islam dan bukan Islam sama ada keadilan Islam( yang hudud merupakan 0.0001% dari nya- mengikut Haji Hadi sendiri), boleh dilaksnakan melalui cara aman. Bukankan Islam itu agama nasihat? Islam itu agama selamat dan agama aman. Jika ia tidak dapat dilakukan- seperti yang berlaku sekarang, ertinya keadaan belum lagi kondusif.
Kita lihat sahajalah- perbezaan pandangan mengenai hudud pun mengundang ugutan bunuh, ugutan berperang dan sebagainya. Bayangkan jika hudud dilaksanakan- lasykar2 Islam berkeliaran mencari pesalah untuk duhududkan. Kekhuatiran hudud digunakan untuk tindakan balas dendam dan menindas adalah real.
Kalau begitu, Sheikh Ali JUmaah bekas mufti alzahar dan al Qaradawi pun bukan orang Islam kerana menagguhkan hudud?

Fitnah kepada konsep Keadilan Islam.
PAS kata mereka mahu melaksanakan perintah Allah dan kita tak ada sebab untuk sangsi dengan komitment mereka. Saya berterima kasih kepada PAS menyedarkan masyarakat mengenai isiu hudud. Saya berterima kasih lagi kerana PAS melakukan nya secara demokratik yakni mengikut prosidiur dan amalan demokrasi.
Malangnya, apa  yang sebenarnya berlaku hari ini, ialah gologan yang mahu mempromosikan hudud dan hukum syariah dan Islamic justice adalah golongan2 yang mengembangkan Islam by the sword.
Golongan pengganas dan kejam yang beria ria sangat mengaplikasi hudud. Pelbagai bentuk kekejaman dilakukan atas nama keadilan Islam- bunuh sesama Islam, mengkafirkan orang Islam, mengganasi wanita, memiskin dan memundurkan negara, mengamalkan gaya hidup yang kotor, muram dan sebagainya.
Dalam bahagian ini, saya tidak akan kata hukum hudud yang pas mahu laksanakan itu tidak betul; saya sudah pun menyatakan pas terdiri orang2 yang taqwa. Orang yang taqwa bukanlah golongan yang mengadakan hukuman sendiri sendiri. Saya boleh berbeza pandangan politik dengan PAS tapi mengenai kejujuran dan sincerity mahukan Islam, saya tidak ragu. Apatah lagi bila bercampur dengan pemimpin2 yang alim dan warak dalam parti tersebut, saya perakui kejujuran mereka.
Dalam bahagian ini, saya mahu membentangkan tafsiran alternative terhadap hudud.
Satu hari ketika dalam kereta, saya mendengar sedikit syarahan agama oleh seorang ustaz mengenai puasa. Selama ini, saya tahulah puasa dari segi teknikal nya, kebaikan puasa dsb. Tapi point yang ustaz itu sebut- saya tidak akan lupa- puasa itu mendidik kita meninggalkan kebiasaan. Yang biasa kita buat ialah makan dan minum, bersama dengan isteri dan lain2. Untuk suatu tempoh masa, kita tingalkan apa yang biasa kita lakukan. Hasil nya pelbagai.
Saya pakai prinsip yang sama bila berceramah- orang Melayu mesti tinggalkan yang biasa mereka lakukan yakni menyokong UMNO. Berhenti sokong UMNO dan nikmati hasil nya.
Dalam kes hudud ini, pun saya dengar penceritaan mengenai seorang wanita yang berzina yang mengaku melakukan didepan Nabi Muhammad saw. Wanita itu hamil dan buat perakuan depan Rasulullah bahawa anak tersebut hasil zina. Rasulullah enggan menerima pengakuan tersebut sehingalah 3 kali. Akhirnya setelah selesai melahir dan anak habis disusui, barulah hukum hduud dilaksanakan.
Apa pengjaran nya kepada kita? Pengajajaran nya mengikut ustaz saya ialah hukum hudud bukanlah sesuatu yang disegera segerakan, dianjur anjurkan, diusaha usahakan dan di heboh hebohkan. Kalau boleh dielakkan kerana konsep keadlan Islam ialah compassion, kasih sayang dan ugama yang selamat lagi menyelamatkan.
Demkian juga dengan cerita dari sejarah Islam. Pada zaman pemerintahan Harun Aminurrashid- seorang pesalah zina mahu dijatuhkan hukum rejam batu. Khalifah menetapkan orang yang hendak rejam batu mesti terdiri dari mereka yang tak pernah tinggal solat subuh sejak mereka baligh. Adakah orang ini dalam kumpulan perejam? Oleh kerana tidak ada, maka hukuman zina itu tidak dilaksnakan.
Maka jika kita menyegerakan hukum hudud sehinga kelihatan tidak menyabar, itu akan membawa fitnah kepada konsep keadilan Islam.
Kita semua ada tanggung jawab menyekat perkara ini dari berlaku yakni menyekat fitnah keatas konsep keadilan Islam. Keadilan islam itu tidak diwakili oleh pancung, rejam batu, kerat tangan dan kaki, sebatan dan sula. Keadilan Islam ialah mengenai keampunan, memaafkan, memberi peluang kepada pesalah membaiki diri.
Zaman ini sedikit sangat yang soleh dan solehah, yang boleh menjamin hudud dilaksanakan dengan alim dan menepati konsep keadilan Islam. Cara PAS untuk bergegas serta bersegera melaksanakan hukum hudud- menghantar isyarat golongan ekstemis sudah mahu melancarkan reing of terror. Oleh kerana ini, kita kena sekat kemunculan golongan yang menggunakan hudud dan keadilan Islam melakukan keganasan.
Dalam membentuk suatu Qanun kesiksaan- kita tahu antara ramuan nya ialah menjatuhkan hukum dan membuat si pesalah rasa sesakit yang dirasai mangsa nya. Ini penting tapi yang sama penting ialah untuk memperlihatkan kepedulian dan belas ehsan dan memberi peluang kepada pesalah bertaubat dan menyesali perbuatan nya dalam membentuk dasar qanun kesiksaan.  
Sebab apa? Sebabnya Islam memperakui bahawa jinayah dan salah laku tidak terpisah dari masyarakat. Yakni masyarakat secara tidak lansung tersangkut dengn perbuatan salah laku tersebut.
Saya mencari apakah dalam Islam itu sendiri, ada alasan2 untuk menangguh aplikasi hukum hudud? Jawapan nya ialah ada. Didalam keadaan yang meragukan untuk mengelak fitnah keatas politik Islam, mengelak fitnah ketas konsep keadilan Islam, keadaan masyarakat yang belum sedia, keadaan umat Islam yang lemah dan mundur, hudud boleh ditangguhkan. Kita akan berjumpa dengan prinsip aulawiyyat yakni mengatur priority.
Atas alasan2 yang membenarkan kita menangguh hudud dan percaya keadaan yang menghalang perlaksanaan hudud itu ada di Malaysia, maka saya tidak dapat menyokong bill hudud yang akan dibentangkan oleh TG Haji Hadi.
Sementara saya akan undi tidak, ingin saya nyatakan hormat saya dan mulia saya kepada golongan warisatul anbia tidak sikit pun berkurang.

17 comments:

Emer,  26 March 2015 at 11:10  

Assalamualaykum Pak Sak

Saya hendak tambah sedikit komen saya di bahagian 1.

Sebenarnya pemimpin DAP dan PAS sedang berlumba-lumba menonjolkan diri dari isu Hudud ini. Tidak keterlaluan dikatakan mereka hanya mengambil kesempatan dari kehangatan perbalahan Enakmen Jenayah Syariah Kelantan.

Seperti yang saya nyatakan baik Geng Ustaz PAS mahupon CEC DAP sedar Enakmen tersebut tidak akan berjaya dilaksanakan kerana akan gagal meraih sokongan sekalipon simple majority di dalam Dewan Rakyat bila Haji Hadi membentangkan Rang Undang-Undang Persendirian nanti.

Jadi mengapa berterusan dengan semua kekecohan ini? Ringkas cerita, masing-masing ingin memperkukuhkan pengaruh untuk kekal berkuasa.

Geng Ustaz hanya mahu menunjukkan kehebatan serta mempertahankan penguasaan mereka ke atas golongan progresif/professional yang semakin mendapat sokongan baik dari akar umbi mahupon dari luar parti.

Selain dari itu mereka ingin menarik kembali sokongan bangsa Melayu dengan memperlihatkan mereka lebih dan sentiasa Islamik dari UMNO dan PKR. Sedang sebenarnya merekalah kerap bertindak 'unIslamic' dalam lanskap politik negara lewat ini.

Muktamar PAS semakin hampir. Dikhabarkan pemilihan kali ini paling sengit dalam sejarah parti. Keadaan ini halnya ego dan degil Haji Hadi dan Geng Ustaz yang sudah tidak terbendung.

Geng Ustaz sedar mereka tiada kekuatan dan kemampuan ilmu dan pengalaman ekonomi, kewangan dan pembangunan maka jenama agama sahaja yang tinggal sebagai tali hayat mereka. Isu apa lagi yang paling cepat menyerap hati penyokong dan pengundi Melayu serta menjadi perisai kejatuhan golongan 'pewaris ulama' selain hudud?

Beberapa pemimpin senior DAP juga berdepan masalah kemerosotan sokongan. Pemilihan CEC DAP lalu jelas memperlihatkan pemimpin muda makin mendapat tempat, jika tidak masakan Pengerusi DAP Johor mendapat undian tertinggi mengalahkan anak beranak Lim.

Jadi bahan apa lagi yang paling cepat menyerap dan menyentap hati penyokong parti selain isu agama dan Hudud?

Jikalah anak beranak Lim bertindak 'cool' dalam hal Enakmen Syariah Kelantan ini dan memberi lebih fokus dan tenaga membantu PKR memperjuangkan isu utama seperti 1MDB, SRC, GST, harga petrol, kenaikan harga barang, kualiti pendidikan dan lain lain, rakyat akan pasti lebih menghargai DAP dan penghargaan itu akan diterjemahkan dalam bentuk undi lebih besar pada PRU14 nanti.

Samada PAS berjaya atau tidak melaksanakan Enakmen tersebut PAS tetap menang dalam pencaturan hudud kali ini akan tetapi kemenangan mereka hanyalah sementera. Datang PRU14 rakyat akan mengajar mereka caranya untuk terus mencari keredhaan Tuhan dan menunjukkan kepada mereka pintu keluar dari politik!

Perdulikan permainan PAS dan UMNO dalam hal hudud. Biarkan Geng Ustaz terusbberangan-angan. Kita tunggu dan lihat. Sekiranya Enakmen tersebut gagal sekali lagi untuk dilaksanakan, maka waktu itu DAP dan PKR berdaya mengajar Tuan Besar yang Berserban itu akan makna dan tatacara politik!

Anonymous,  26 March 2015 at 13:17  

Dato',
A good piece to ponder.

Anonymous,  26 March 2015 at 14:11  

Betul semua yang Datuk Sak cakap tu.

Kalau dilihat kes Nik Raina sbg contoh (banyak lagi kes lain), badan ugama spt JAKIM, JAWI walau terbukti dua tiga kali di mahkamah kesilapan mereka, masih menyondol membabi buta dlm pendakwaan terhadap Nik Raina. Ini belum lagi diperkasa dengan hudud dsbnya. Tiada belas kasihan terhadap orang yang tidak bersalah bertahun-tahun masih didakwa.

Kes-kes syariah - nikah cerai, tuntutan sara hidup, harta benda - juga memakan masa bertahun-tahun nak selesai, sementara itu semua orang terlibat jadi tawar hati, jatuh miskin, jatuh sakit ataupun jatuh mati dlm menunggu keputusan.

Datang hudud pulak, potong tangan kerana curi jambu, curi kasut, curi ayam, curi telefon bimbit, habis kudung belia Melayu Kelantan sedangkan rakyat di negeri lain masuk lokap 2 tahun bila keluar masih sempurna tubuh badan. Di mana keadilannya?

Mangsa rogol pulak kena cari 4 saksi yang boleh dipercayai, kalau dah ada menyaksi tu kenapa tak sekat saja jenayah tu semasa berlaku?

Bila nak kerat tangan satu team doktor dan juruwawat kena tunggu rawat, kalau mati, satu kerajaan boleh didakwa kerana undang-undang kata ambil tangan saja bukan ambil nyawa. Kalau darah hilang banyak dan menyebabkan komplikasi kesihatan yang lain, boleh dakwa juga. Akibatnya sebahagian besar aktiviti kehidupan akan berkisar mengenai menghukum dan mendakwa dan mendakwa dan menghukum.

Kesejahteraan hidup, keindahan, kesenian, kebudayaan bukan lagi menjadi aspirasi masyarakat tapi aspirasinya sekarang ialah menghukum orang mengikut kefahaman segelintir manusia mengenai apa yang mereka katakan sebagai hukum Tuhan yang mereka nak kenakan kepada semua orang di sekeliling mereka.

Memang mereka boleh atur sembahyang besar-besaran di padang sekolah mahupun di sebuah stadium sukan tapi adakah itu saja aktiviti yang penting dalam hidup manusia?

Terbukti mereka tidak dapat menangani masalah banjir yang melanda negeri sendiri, tidak dapat membina semula daerah-daerah yang telah musnah, tidak dapat membantu rata-rata rakyat miskin yang hilang rumah dan tangga, tidak mampu menerajui usaha pembangunan semula mangsa banjir dan amat berharapkan pertolongan orang lain (kerajaan pusat, NGO dan persendirian) samada dari segi pengurusan, keringat, wang ringgit serta rangkaian pelbagai bantuan.

Adakah satu Malaysia nak dibawa duduk di bawah telunjuk orang-orang spt ini walaupun Datuk kata setengah dari mereka ikhlas? Ikhlas saja tak cukup untuk mentadbir negara.

Fikir sendirilah tuan-tuan semua. Buat rujukan mengenai negara-negara yg sudah lalui pelbagai pertembungan idea dan baca sejarah.







Unknown 27 March 2015 at 09:20  

http://kalamputihmenuliss.blogspot.com/2015/03/hudud-kedudukan-hudud-disisi-parti_24.html

Red Alfa 27 March 2015 at 10:27  

Salam Datuk

Apakah hukum ke atas seorang Muslim sekiranya dia menentang perlaksanaan mana-mana hukum Allah swt?

1. kafir dia kerana dia tidak bersetuju dengan ada pada hukum
2. zalim dia jika mengguna kuasa ada padanya untuk membatalkan hukum diperlaksanakan
3. fasik dia jika dia mempersendakan tujuan dan perlaksanaan hukum

Tidak masuk syurga Muslim ini malah Allah swt telah menjanjikannya neraka kekal abadi baginya.

Maka berdoa dan berwaspada janganlah kita termasuk dalam tiga golongan yang tersebut.

Apabila kita terbingung ambillah jalan dengan kepastian diri tidak kita termasuk kedalam tiga golongan ini dan trust in Allah swt bahawa itulah yang menepati kehendakNya keatas kita.

Joe_78,  27 March 2015 at 19:42  

Saudara Red Alfa,

Hukum Hudud boleh dilaksanakan sekiranya PAS berkempen dalam pilihanraya dan menang lebih 2/3 iaitu 146 kerusi di dalam dewan rakyat.

Sekarang ini hanya 21 kerusi.

Macamana PAS hendak buat hukum Hudud?

Mengikut Jamil Khair, bil yang Hadi Awang hantar itu perlu dihantar ke setiap negeri untuk mendapat pandangan. Ini mamakan masa mungkin berbulan-bulan.

Mengikut Dato Nazri, bil persendirian pembangkang yang dihantar Hadi akan dibincang setelah urusan kerajaan habis. Mengikutnya dalam sejarah Parlimen, urusan kerajaan tidak akan habis . Oleh itu bil hukum hudud yang dihantar Haji Hadi mungkin tidak akan dimasukkan untuk dibahaskan dalam Parlimen.

Orang UMNO nampaknya tidak menunjukkan minat untuk memberikan sokongan hukum hudud setelah Hadi hantarkan bil persendirian di Parlimen.

Nampaknya PAS sudah kena tipu.

Sekarang ini, tak perlu lagi cerita Hudud Halal Haram, cerita dulu bila PAS nak menang Pilihanraya. Lepas itu bolehlah berbahas tentang hudud kerana tidak ada rintangan lagi.

Apa sebenarnya hukum menjadi bodoh dalam Islam?

Anonymous,  28 March 2015 at 13:03  

Dato

I think your LKS is being rather unwise in proclaiming his intentions solo for "Save Malaysia".

If he thinks it can happen, I think it should be done collectively and not a pure DAP effort.

He is killing the baby before it's born.

Please let him know.

Anonymous,  28 March 2015 at 13:47  

bagi saya yg penting apakah perbuatan kita menjadi penyebab atau penghalang pada hidayah...kalau orang jepun gi bandaraya islam kota baru...mungkin sukar mereka nak dapat hidayah..di bandaraya islam kyoto...bersih...orang beratur dengan penoh disiplin...jika donpet duit kita hilang..insyalllah kita akan dapat balik...kalau di bandaraya islam kota baru...busok...sampah tak kutip...kaki main ice bersepah...apa yag saya oelajari dari guru guru saya.. yg utama dlm islam ialah 1. taharah (versih , suci 2. ibadat 3. muamalat 4 munaqahat 5 hudud

pernah kami tanya guru kami kenapa islam sukar berkembang di malaysia...jawabnya...check muamalat kamu

flyer168 28 March 2015 at 20:40  

"Memahami Isiu Hudud- Bahagian 2"

Dato.

We have all read the pros & cons from the religious & legal viewpoints...

Searching back in Malayan History this is what I discovered on the topic...

In March 18th 1949 - QUOTE:

'What is needed more than anything else is a spiritual revival in man, an arousing of conscience, a submission not only to the rule of law but also the rule of God. We need a new spiritual awareness and awakening.' - Mr Malcolm MacDonald.

Religious harmony is an integral part of Singapore, and has to be cultivated constantly.

This year, the Inter-Religious Organisation, which promotes inter-religious understanding, peace and goodwill among people in Singapore, celebrates its 50th anniversary...

More than 2,000 people of many different races and creeds packed the hall filling every available standing space inside and outside.

Long before 5.30 … every seat in the hall had been occupied. Representatives of the Muslim, Sikh, Buddhist, Hindu, Jewish and Christian religions were on the platform and spoke...

Other speakers who outlined the principles of a united religious front against evil were Sri Kartar Singh (Sikh), Swami Namadevananda (Hindu), the Rev Sek Hong Choong (Buddhist) and Inche Sardon bin Haji Jubir (Muslim), who spoke in Malay..."

An accomplished Sufi - http://members.tripod.com/~wim_canada/aleem2.html

First non Singaporean Malay elected to the 1948 Singapore Legiative Council - http://eresources.nlb.gov.sg/history/events/44e7b06b-05b0-4255-869f-1528a5ac35e7

Then this happened in Singapore, Malaya on 20 Disember 1950...

"...Semasa perbicaraan kedua berlangsung pada 20 Disember 1950, orang ramai melebihi 1,000 orang mengerumuni kawasan Mahkamah Tinggi Singapura.

Peguam Shearn dan Kenneth Seth menjadi peguam bela Hertogh bapa Natrah, sementara Ahmad Ibrahim (Allahyarham Tan Sri Prof.) Sardon Jubir (Allahyarham Tun) dan John Eber mewakili Natrah, Mansor dan Aminah...

http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0823&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_13.htm#ixzz3Uwhma6Ao

"...State Advocate General Ahmad Ibrahim, a Queen’s scholar with a law degree from Cambridge, first proposed to set up a centralised Muslim law court in 1951...

Also to note this...

"The Syariah Court was formed in 1958 and the Muslim Ordinance Act was passed. However, there was still a need for a central administrative body.

In 1966, the Administration of Muslim Law Act (AMLA) was passed. With this Act, the Islamic Religious Council of Singapore (MUIS) was born in 1968. It was run as statutory board that advised key government official on religious matters..."

Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) - http://eresources.nlb.gov.sg/infopedia/articles/SIP_1105_2011-09-27.html

Tan Sri Datuk Professor Ahmad Ibrahim - http://eresources.nlb.gov.sg/infopedia/articles/SIP_529_2005-01-07.html

AIKOL: 11th Ahmad Ibrahim Memorial Lecture - https://www.youtube.com/watch?v=AnxTwOP82pY

Cont'd Part 2...

flyer168 28 March 2015 at 20:41  

"Memahami Isiu Hudud- Bahagian 2"

Part 2...

It is now 2015 and History will continue to repeat itself in Malaysia & Globally in the Middle East especially, with atrocious consequences - destructions & killings...!

The Islamic "Software malware" was introduced at Al Azhar, Cairo, Egypt...

The Salafi

“In 1899, Lord Cromer made Abduh the Grand Mufti of Egypt.
He was now the chief legal authority in Islam, as well as the Masonic Grand Master of the United Lodge of Egypt.

Lord Cromer was an important member of England’s Baring banking family which had grown rich of the opium trade in India and China.

His motive in making Abduh the most powerful figure in all of Islam was to change the law forbidding interest banking.
Abduh then offered a “contrived” interpretation of the Qur’an to create the requisite loophole, giving British banks free reign in Egypt.

Of Abduh, Lord Cromer related, “I suspect my friend Abduh was in reality an agnostic,” and he said of Abduh’s Salafi reform movement that,

“They are the natural allies of the European reformer.”

http://www.terrorism-illuminati.com/salafi#.VRade-FAFpg

The rest is history...

You be the judge.

Anonymous,  28 March 2015 at 22:39  

1. Apa salahnya pas bergabung dengan parti sedang berkuasa iaitu umno supaya senang melaksanakan hukum hudud.kalau sudah bergabung, alhamdulilah...perlaksanaanya boleh ditetapkan tarikh perlaksanaannya.kalau gst dilaksanakan tepat pada 01.04.2015 dan dengan pengabungan parti pas dan parti memerintah bolehlah dilaksanakan hukum hudud pada 01.04.2016 akan datang.

Anonymous,  29 March 2015 at 08:21  

Sallam Dato'

Ada juga lagi orang yang percaya PAS dan UMNO bergabung.

UMNO sudah bersama MCA dan MIC sudah lebih setengah abad.

Kepercayaan UMNO kepada MCA dan MIC pasti lebih daripada PAS. Kalaulah UMNO buang MCA dan MIC dari BN untuk PAS dan tidak beberapa lama PAS buat U turn, bukankah memudaratkan UMNO.

Pada pandangan saya, kritikan pembesar UMNO kepada MCA dan Gerakan main-main sahaja bukan betul.

Pada pandangan saya UMNO akan terus bersama MCA, Gerakan dan MIC.

Gerakan, kawan rapat UMNO yang begitu lama sudah pun membuat saman mahkamah kepada PAS berkenaan hudud.

Sekali lagi orang PAS sudah kena tipu.

Anonymous,  29 March 2015 at 08:47  

Tuan YB.

PAS tak ada pemimpin matang. Para ustaz ni semuanya berfikiran literal, harfiah. Setuju jika dikata mereka permainkan hukum untuk mendapat undi saja. Tak jujur tapi suka salahkan orang lain. Yang tak bersetuju dengan pendapat mereka semuanya kafir. Saya mau tanya: Bolehkah orang Islam jadi kafir kerena menipu dalam hukum? Atau berlagak pandai padahal tak pandai dan tak bijak. Akhirnya jadi huru-hara di kalangan orang Islam. UMNO yang menjadikan pembohongan tentu suka, dapat untung politik atas kebodohan pemimpin PAS.

Anonymous,  29 March 2015 at 11:28  

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/03/29/lks-names-anifah-nancy-and-rohaini-as-possible-new-pm/

LKS seems very determined to make a complete fool of DAP in public.

Why publicly announce these no-hopers as something they are not? Utter foolishness.

(Can he remember Shukri's comments on Ibrahim Ali's bible case? And who the hell is "Anifah Musa"? There are two brothers, Anifah Aman and Musa Aman. Gambar tu mmg Musa Aman - so which do you mean? There is no such creature as "Anifah Musa". The Kimanis MP is Anifah Aman. Musa Aman is CM of Sabah.)

As if they will ever say yes, as if we want them to! Come on lah.....

LKS is killing DAP's credibility very badly in the eyes of the public.

Dato' Sak, if these Lims ever listen to you, please tell LKS not to go around publicly announcing things that will turn voters off PR and DAP forever.

The way he is going around making his "unity govt" is already dooming it to failure.

If you can forward this comment to him by e-mail, even better.

nasir,  30 March 2015 at 23:01  

Why are you, Datuk, wasting so much time on this issue? For God's sake, nobody has broken the law.

Kelantan ADUNs have legally voted, the Sultan of Kelantan has legally OKed and the matter will legally be brought before Parliament.

The law will be applied in Kelantan only and for Muslims only - what is your problem? Just go to Parliament and vote "NO"

Malaysia has so many problems, go attend to them. For the amount of words that you have written on this (hudud), you could have taught us plenty of things !

Joe_88,  31 March 2015 at 23:51  

Saudara Nasir,

Your comment,

The law will be applied in Kelantan only and for Muslims only - what is your problem? Just go to Parliament and vote "NO".

My comment,

There is not a single hadith and anything written in the Quran that Hudud "only" should be applied to a state named Kelantan.

What had transpired in Kelantan recently is no big deal. The Hudud law had been passed 2 decades ago. It is just an amendment.

It is like a white car painted with red color. Nothing to shout about.

It is necessary to educate people so that nobody is going to be fooled by this charade.

I think PAS should leave Pakatan and join UMNO but I dont think even UMNO wants them. PAS is currently is in deficient of credibility and it will be a liability either to PR or BN.

A new party such as PASMA should materialized and take PAS place in Pakatan.

PAS can then focus solely on Hudud and wait further for the moon to fall on its laps.

ChapPakLang 2 April 2015 at 00:29  

To Joe_88

Of course, the Qur'an doesnt mention "Kelantan"; the syariah laws are to be applied world-wide, for, the earth belongs to Allah, and obviously His rules should apply. (The syariah laws are practised in Saudi Arabia - you want to also say Saudi Arabia is not mentioned in any hadith or in the Qur'an?)

You probably missed the point I'm making. The whole issue is about Kelantan wanting to have the syariah laws, in place of the civil laws for their Muslims; Kelantan needing the Parliament to approve the amendments to the federal laws related thereto, which in turn needs the Parliamentarians to vote. So all I am saying is that Datuk, instead of giving his piece(s) of mind on the issue, stops doing it, just go to the Parliament to vote. He might as well write about the ills of the nation rather on Hudud, which now is only Kelantan's issue.

You dont get me wrong; I read with interest Datuk's writings. The issue of hudud, affecting only Kelantan and because needing his vote only, it should remain as such - he just go and vote.

As said earlier, Allah's laws are to be applied, worldwide. Where circumstances permit, in which case Kelantan's is. And bear in mind, I said that nobody has broken the law. Just let the law take its course.

And to just to add a bit more. Do you think Datuk is doing justice to the people of Kelantan who voted in their ADUNs, to their ADUNs who voted for the syariah laws and to the Sultan who approved the said laws? Is it our right to meddle in their affairs, especially when done within the law?

Just let Kelantan be. Just let Datuk vote. We just turn to more pressing things that concern us non-Kelananese - GST, 1MDB, etc, etc.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP