Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Friday 13 March 2015

Dr Mahathir aka The Man Who Can Walk On Water.



Saya telah menulis suatu artikel mengenai himpunan solidarity bersama najib. Ianya tidak lebih suatu himpunan berbai’ah dan menjerit menyatakan taat setia kepada Bossman Najib.
Saya pakai istilah boss kerana dalam parlimen, ahli parlimen dari Baling kata- Dato Najib boss dia dan sesiapa yang berkata buruk pada boss dia kena langkah mayat dia dahulu.
Saya lihat ahli parlimen UMNO lain pun-kata orang Pahang- mengerenying’ bila dengar dia kata begitu. Dalam Bahasa inggeris agak nya sama dengan grimaced embarrassingly mendengar ahli dari baling kata demikian.
Tidak mengapa, mulai dari sekarang, kita akan gelar Najib- bossman Najib.  Saya juga berharap ahli parlimen Baling ambil tindakan keatas dr Mahathir kerana sangat terang- artikel DR Mahthir memburukkan bossman Najib.
Dalam artikel saya itu, saya telah mengatakan 154 ketua bahagian UMNO yang hadhir tidak dapat mensucikan 1MDB.
Tulisan saya itu, pales in comparison dari tulisan Dr Mahathir yang terkini.
Sesiapa sahaja yang membaca tulisan tersebut dan ada sedikit bahan berwarna kelabu dalam kepala mereka akan sedar bahawa Dr Mahathir mebayangkan secara explicit bahawa terdapat rasuah yang berlaku dalam seluruh urusniaga 1MDB.  Dan ia melibat ramai orang dan kemungkinan juga bossman Najib.
Saya salinkan tulisan Dr Mahathir secara keseluruhan disini supaya semua rakyat Malaysia, semua bangsa sedar bahawa 1Malaysia Dalam  Bahaya.
Alangkah bodohnya cubaan untuk menyekat tulisan Dr  Mahathir. Tulisan nya sudah tersebar luas dan rakan2 ada yang email kan tulisan tersebut. Portal lain ada juga menyiarkan artikel itu sepenuhnya.
Error 403 bererti ada pihak yang komplen pada MACC dengan mendakwa penulis blog tidak menepati syarat2 berblogging seperti memalukan tokoh2 tertentu dan melakukan pembohongan. 

Artikel DR Mahathir.

1. UMNO telah mengadakan majlis penerangan tertutup yang dihadiri oleh sebahagian dari Ketua-Ketua Bahagian pada 8 Mac. Keputusan majlis mengikut akhbar ialah menyokong penuh Presiden parti.

2. Tidak diketahui tentang penjelasan oleh Presiden berkenaan kontroversi 1MDB, yang sedang dibincang dengan meluas oleh rakyat. Bahawa perkara ini dibawa oleh parti lawan, justeru itu ia adalah fitnah belaka tidak mencukupi untuk rakyat menolak tuduhan-tuduhan berkenaan 1MDB.

3. Rakyat masih tidak puas hati berkenaan 1MDB. Mereka bincang perkara ini dimana sahaja. Jika mereka tidak puas hati dan tidak sokong Barisan Nasional (BN) dalam PRU akan datang, BN mungkin kalah. Dan jika BN ditolak, sokongan kepada Presiden oleh pemimpin bahagian UMNO tidak lagi bermakna.

4. 1MDB bukan buat hutang biasa seperti Kerajaan yang biasanya berjumlah hanya ratusan juta sahaja. 1MDB telah hutang berbillion Ringgit. Walaupun 1MDB bukan Kerajaan tetapi ia adalah badan yang ditubuh dan dimiliki oleh Kerajaan sepenuhnya dengan modal sebanyak 1 juta Ringgit. Ada juga jaminan oleh Kerajaan terhadap beberapa hutang 1MDB. Oleh itu Kerajaan tidak boleh dakwa bahawa ini masalah syarikat dan bukan masalah Kerajaan.

5. Kerajaan sudah melantik Auditor General untuk memeriksa akaun 1MDB. Tetapi ini tidak akan menjawab banyak soalan yang telah dikemukakan dan dibincang oleh rakyat.
6. Dakwaan-dakwaan yang telah dibuat terhadap 1MDB bukan berbentuk tuduhan melulu. Ia disertai dengan fakta yang jelas, iaitu jumlah hutang, siapa yang mengurus, siapa yang menerima wang berbillion Ringgit, pelaburan yang dibuat, dimana wang ini disimpan, dalam bentuk apa.

7. Nama Jho Low disebut berkali-kali. Demikian juga nama-nama syarikat miliknya. Tuduhan dibuat berkenaan dengan pembelian rumah mewah olehnya di London, New York dan Holywood. Lepas itu rumah dijual kepada anak tiri Perdana Menteri dengan harga ratusan juta Ringgit. Sudah tentu ini tidak disebut dalam akaun 1MDB yang akan diperiksa oleh AG.

8. Pada mulanya duit Riza Aziz dikatakan warisan harta kekayaan dari keluarga Tun Razak. Kemudian dakwaan ini dinafi. Soalannya jika tidak dari keluarga Tun Razak dari mana datang wang yang banyak ini. Apakah ianya hasil dari perniagaan? Jika ya, apa perniagaan, dimana? Sudahkah cukai pendapatan dibayar? Kepada Kerajaan mana?

9. Pelaburan ratusan juta untuk filem “The Wolf of Wall Street” oleh Riza Aziz, anak tiri Dato Sri Najib datang dari mana? Filem ini tidak memberi keuntungan. Tidak mungkin filem ini membiayai rumah mewah yang dibeli dengan ratusan juta Ringgit atau Dolar Amerika.

10. Semua perkara-perkara ini tidak akan terdapat dalam akaun 1MDB. Tetapi rakyat ingin tahu kerana melibatkan Jho Low. Dan Jho Low disebut-sebut berkenaan dengan pengurusan 700 juta USD dari 1MDB.

11. Ada yang disebut berkenaan Petro Saudi yang juga menerima bayaran ratusan juta dolar dari 1MDB Benarkah Petro Saudi ini mendapat konsesi kawasan minyak dan gas di Argentina, di Turkmenistan dll. Apa buktinya? Benarkah JV dibuat dengan Petro Saudi sebelum ‘due diligence’ dibuat. Katanya sementara 1MDB melabur USD1 billion dalam JV dengan Petro Saudi, tetapi Petro Saudi tidak melabur satu sen pun. Apa jadi kepada wang IMDB dalam JV tidak jelas.

12. Apa sebabnya lebih dari 6 billion Ringgit (Dollar) disimpan di Cayman Island? Kerajaan tidak pernah simpan duit di lain negara selain pembelian bond. Apakah bond dibeli? Apa hasilnya?

13. Katanya wang sebanyak USD1 billion sudah dibawa balik dari Cayman dan disimpan dalam bank Singapura. Kononnya Bank Negara menjadi masalah kerana proses menyimpan wang yang banyak mesti melalui proses yang rumit. Bolehkan Bank Negara jelas kenapa menimbul masalah sedangkan 1MDB adalah syarikat Kerajaan yang dikuasai oleh Kementerian Kewangan. Jika mudah di Singapura kenapa susah sangat di Malaysia?

14. Urusan Kerajaan pernah dirahsia. Tetapi soal bayar balik hutang adalah public knowledge (dalam pengetahuan orang ramai). Orang ramai ingin tahu benarkah Ananda Krishnan memberi pinjam RM 2 billion untuk bayar faedah ini. Apakah faedah yang dikenakan oleh Ananda? Apa cara bayaran balik hutang Ananda? 1MDB dikatakan untung. Kenapa tidak dapat bayar faedah 2 billion Ringgit.

15. Juga diketahui umum ialah permohonan hutang sebanyak 3 billion dari Kerajaan baru-baru ini. Apakah Kabinet melulus pinjaman yang begitu besar ini? Apakah syarat yang dikenakan? Bagaimanakah hutang ini akan dibayar balik oleh 1MDB

16. Tanah Kerajaan di Jalan Tun Razak dan Lapangan Terbang Sungai Besi telah dibeli oleh 1MDB. Apakah harga yang dibayar? Apakah tanah ini yang dikatakan asset 1MDB? Bagaimanakah dinilai harga tanah ini? Kerajaan berhak mendapat pulangan yang setimpal apabila tanah ini dijual kepada sesiapa pun. Berapakah harga satu kaki persegi. Tanah berdekatan dijual dengan harga RM7000/- satu kaki persegi. 1MDB juga membeli tanah di Pulau Pinang. Apa harganya. Apa jenis pembangunan yang dicadangkan. Sudah dimulakah?

17. Jika tanah-tanah ini menjadi aset 1MDB, apakah nilai tinggi aset ini disebabkan kenaikan (revaluation) dari harga belian yang murah dan harga pasaran yang tinggi.

18. 1MDB meminjam lebih dari 10 billion Ringgit untuk beli beberapa stesyen janakuasa. Harga yang dibayar dikatakan lebih tinggi dari harga pasaran. Lesen stesyen-stesyen ini akan mati tidak lama lagi. Kenapa tidak tunggu hingga lesen mati sebelum membeli. Harga selepas mati lesen tentu amat rendah. Membeli dengan harga tinggi sebelum lesen mati amat merugikan.

19. Wang untuk membeli stesyen janakuasa dipinjam. Laporan menunjuk komisyen sebanyak lebih dari 10% dibayar kepada Goldman Sachs untuk mengurus penjualan bond.

20. Jika komisyen 10%, 1MDB akan dapat hanya 90% dari jumlah yang dihutang. Tetapi faedah perlu dibayar keatas 100% jumlah hutang. Ini menghairankan!

21. Biasanya hutang yang dijamin oleh Kerajaan dikenakan faedah 3%. Hutang yang diurus oleh Goldman Sachs dikenakan faedah sebanyak 5.9%.

22. Jumlah hutang sudah meningkat kepada 42 billion Ringgit. Faedah keatas jumlah ini, jika hanya 5% pun akan berjumlah 2.6 billion Ringgit setahun. Ini adalah satu jumlah yang amat besar.

23. Sebaliknya jumlah keuntungan dari pelaburan dalam stesyen janakuasa tidak akan mencukupi untuk membayar faedah ini. Demikian juga pelaburan untuk beli tanah di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang tidak akan beri apa-apa pulangan sebelum di bangun atau dijual.

24. Sesungguhnya 1MDB menimbul banyak soalan tentang pengurusan dan kegunaannya. Dan jumlahnya juga amat besar. Rakyat berhak merasa curiga akan cara dan kegunaan wang mereka yang banyak ini.

25. Ulasan bahawa semua tuduhan adalah fitnah tidak mencukupi. Mereka yang mendakwa bahawa ada penyelewengan dalam pengurusan 1MDB berani membuat kenyataan terhadap Kerajaan dan individu-individu tertentu walaupun terdedah kepada tindakan saman malu. Tetapi mereka mendakwa mereka memiliki bukti-bukti yang jelas seperti e-mail, surat perjanjian dan bukti-bukti lain. Tarikh dan nama-nama diberi tanpa bersembunyi. Pembohongankah tuduhan mereka!!

26. Sehingga kini Kerajaan tidak menjawab secara yang masuk akal. Umpamanya 1MDB tidak punyai masalah kerana asetnya lebih dari hutang. Tetapi hanya untuk bayar faedah 2 billion, tidak ada wang sehingga tidak dapat tutup akaun ikut jadual. Kemungkinan terpaksa hutang untuk bayar faedah.

27. Sejak Arul Kanda Kandasamy mengambil jawatan CEO, banyaklah kenyataannya yang tidak munasabah yang dibuat. Kononnya wang di Cayman sudah dibawa balik. Kemudian wang ini tidak boleh bawa balik. Kemudian sudah dibawa balik tetapi disimpan di Singapura.

28. Yang diperlukan bukan audit biasa buku akaun. Yang diperlukan ialah siasatan forensik oleh polis akan tuduhan yang dbuat terhadap beberapa orang yang terlibat dengan pengurusan wang 1MDB. 

29. Jika ini tidak dibuat dan dibuat secepat mungkin, sokongan rakyat yang sudah pun merosot dalam PRU 2008, 2013 akan merosot lagi. Besar kemungkinan BN akan kalah pada 2018, walaupun ketua-ketua UMNO sokong dan terima dengan puas hati penerangan yang dibuat. Ingatlah undi orang UMNO sahaja tidak cukup untuk menang pilihanraya."

13 comments:

Firestone 14 March 2015 at 01:34  

Tun Mahathir's questions raised in his blog is a good summary of all the questions being asked by all parties including YB Tony Pua, YB Rafizi Ramli, Sarawak Report and to a lesser extent by YB Dr Ong Kian Ming and YB Dato Ariff Sabri aka Sakmongkol AK47.

I have never been fond of Tun Mahathir but what he is now divulging on 1MDB is really helpful. I am waiting to see how the PM answer these questions....

Anonymous,  14 March 2015 at 06:45  

I doubt Dr M will get any response from PM, as always. Chedet's latest posting is written in simple words that every men on the street can easily understand, hence the need to stop its access to a wider audience.

walla 14 March 2015 at 09:05  

The greased eminence's admission is telling.

'Yang diperlukan ialah siasatan forensik oleh polis..'

but haven't they so far shown themselves to be only beholden to Najib's administration, not the least because Najib's Zahid and Gani override them?

And our Man's last words on all matters is:

'Ingatlah undi orang UMNO sahaja tidak cukup untuk menang pilihanraya'.

This is the clearest and most explicit admission that Umno is a lost cause and will be voted out in GE14.

When that happens, those 154 sycophants who had showed up to support Najib plus the others who had showed up to clap Ismail Sabri will run helter-skelter like rats to pledge loyalty to the next gravy train driver.

Thus the only opening for Umno left is to alliance with PAS' Hadi but that would kill PAS because it purports to propagate principles that no Umno honcho practices, as admitted as much by Zahid himself in deflective self-defence when saying he has letters on others within Umno's hierarchy.

So without the police and PAS in toe, what does M see ahead?

It cannot be the present DPM who went from Stamford Holdings to Shahrizat and then impaled himself from syiok-sendiri to shocked.

It cannot be Zahid and all know why.

It cannot be Ismail Sabri and all know why.

It cannot be Mukhriz and M himself will answer why when he can get to let his own guard down in the shadows of his nights when no one is around to listen to his own final self-abnegating confessions of what he had done onto this nation.

It cannot be Shafie Apdal or Bung Mokhtar or any of the others like Adnan or Idris or Shahrizat or Mashitah or Syed or the tourism minister. And all know why, some with grudging jealousy.

It cannot be Khairy because the orthopedic surgeon couldn't find a backbone.

And it cannot be Hishammuddin because the MRI scan will show a conspicuous absence of grey matter. The idiots who praised his PR handling of the MAS fiasco must get a wake-up call from TNB. Just put a finger into the socket and turn on the switch. Tariff is down so it won't cost much.

Analyze everything he said and write down exactly in point form what he had said as a matter of fact and reasoning. Answer? a dinosaur egg. Zero. Even fluff has weight. He said nothing, only described a vacuum. That's why the victims' families said we were hiding things.

So who next for a post-Najib Umno before GE14? TRH is not going to come onboard. If he is to come onboard, he would have done so much earlier.

And the reason is clear. He knows if he makes PM, he will have to depend on the same bunch of syndicated crooks that have caused all the ignoble problems in this stupid country.

So the only way he can make PM is to run on the federal Opposition ticket.

Finally, how in thunderation is the PMO comms team going to counter this?

http://is.gd/pKwZxL

Wake up-lah, Malaysia. It's not just 1MDB and our THE zilch ranking. It's not just your EPF blown in the Pembinaan PFI fiasco which is much bigger than PKFZ. There's at least one more.

And kiddos are still saying our economy is humming nicely along. On what foundation, which time segment and whose data sources?

Maligayang, sayang.

Anonymous,  14 March 2015 at 09:55  

Bagus ianya ditulis dalam bahasa MALAYAIA. Semua faham termasuk pendudok kampong saya di Bukit Dinding Jerantut. Pedapatan Per Capita kita pada hari in harus diada diparas RM40,000.00.Olih kerana dana kita di guna secara peribadi olih pemimpin kita nasib kita apda hari ini adalah apa yang kita ada pada hari in.

Anonymous,  14 March 2015 at 20:55  

If and when Zeti and BNegara wake up from their beauty sleep instead of repeating everything's still all right with Malaysia, there's no systemic risk yet, then I believe Malaysians will start to believe in themselves instead of the rubbish being churned out by PMO's office. Then Malaysians will only be convinced that we are just an inch away from bankruptcy!

Anonymous,  14 March 2015 at 20:56  

Walla has given the best clinical analysis of the heir apparent to the PM's seat. No one qualifies, so who will be the outsider who can be appointed?

flyer168 15 March 2015 at 03:14  

"Dr Mahathir aka The Man Who Can Walk On Water."

Dato'

I am not pro anyone of them...

Adding to Walla's indepth analysis...

The Man Who Can Walk On Water's credibility during his 22 years in office admitted that he had failed to change UMNO's mindset...

Further he still holds the record of about RM200.0 Billion...

http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2015/03/14/dr-m-are-you-ready-to-answer-for-your-corrupt-ways-too/

“Absolute Power Corrupts Absolutely” – The Greed for Status, Power, Croonies, Supporters & Money !

The monster that the rayaat chose/elected/created becomes uncontrollable & refuses to listen to the peoples’ sentiment, pleas, etc, to accept criticism, to apologise & correct the situation – in self denial !

History has shown us over and over again...

But Man never wants to LISTEN & LEARN – as in the Phillipines with Marcos, Indonesia with Suharto, etc & now it is at our doorsteps.

Each & everyone of the Politicians, Govt servants including us, have a choice to decide.

Recycled politicians have past histories which might not be acceptable to Head of States, parties , constituencies , our investigative bloggers & the rayaat.

The Honest & Dedicated will need to break away & Resign from BN (UMNO,MCA, MIC, Gerakan, etc) to allow an Honest & Dedicated representative to be re-elected to convince the rayaat & sincerely “Walk their Talk”.

Just sit back & watch more action with the great BN Domino Tsunami.

Well, maybe the time has not come yet but could come soon...

Who knows, a Phoenix could arise from the ashes of BN & PR as a True Leader for Malaysia & Malaysians!

Someone who is Nameless (with no titles!), Partyless, Baggageless, etc could arise, in answering the citizen's plea to God Almighty for a savior, to..

Right all the wrongs...

Bring Justice & the Rule of Law to this great Nation & its citizens...

And he will leave and move on when all that has been done...!

You be the judge.

Cheers.

flyer168 15 March 2015 at 03:40  

"Dr Mahathir aka The Man Who Can Walk On Water."

I have lost all hopes on Bolehland's subsequent leaders since our Bapa Merdeka TAR was betrayed in 1969...

Also to share this incase anyone has forgotten...

The Corruption Of mahathir: By George Soros - http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2012/05/corruption-of-mahathir-by-george-soros.html

You be the judge.

Cheers.

anon 15 March 2015 at 08:54  

Flyer168, with all due respect to our Bapa Kemerdekaan, the share of bumipitra's wealth when he stepped down was less than 3%. Yes you heard it right, 3%. Kesianlah sikit sama orang lain bro

flyer168 16 March 2015 at 01:47  

"Dr Mahathir aka The Man Who Can Walk On Water."

Anon 08:54,

Your comment noted...

The whole nation is concerned about this nation's & rayaat's wellbeing with 1MDB's scandal, including Madey...

As I had said, I am no fan of Jibby nor Madey...

Bumiputera equity share at that time stood at around 2%.

Also to share this...

"...the government’s “Malay first” policy has also produced weak, mediocre and corrupt leaders at all levels."

Malay first’ policy has created a greedy, intolerant race - http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/03/13/malay-first-policy-has-created-a-greedy-intolerant-race/

"...The answer is nobody knows.

The answer given by Tan Sri Ramon Navaratnam, who was a senior civil officer at time just after the 1969 riots, was that the economic consultative body which set up to study Bumiputera economic share just tossed around numbers which they thought was reasonable given that Bumiputera equity share at time stood at around 2%.

The body headed by the late Tan Sri Ghazalie Shafie first proposed a 50% share for the Bumiputera but then this was later brought down to 30% as a consensus figure by Tun Dr Ismail Abdul Rahman.

But several people scoffed at an answer given during the recent tabling of Tengku Razaleigh Hamzah’s ‘Amanah Plan’, which involved a group of eminent economist and technocrats headed by Tan Sri Dr Kamal Salih.

Yet, the 30% equity target is the basis of another Bumiputera economic plan that was recently announced by Datuk Seri Najib Razak. But the figure bandied about of RM31 billion for the new plan does not add up.

What he announced was the RM700 million for business loans under the Tekun (Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga) and 10 billion additional units under the Amanah Saham Bumiputera (ASB).

The point here is that Putrajaya has put out that figures because it continues to maintain the current Bumiputera equity is at 23%, a contentious figure among economists.

After all, Bumiputeras make up 67% of the population of the country and if GLC companies' equity was monetized, the entire equity held by Bumiputera’s should exceed the 30% threshold.

However, the truth of the matter is 80% of Bumiputera households in the country earn less than RM3,000 per month and the reason for this is the policies that have favored the Bumiputeras have not trickled down to a wider portion of the population.

Under the policy, wealth had been accumulated in the hands of a small population of the Bumiputeras’ and herein lays the problem.

The New Economic Plan (NEP) had somewhat met its objectives but affirmative action effectiveness continues to mired in weak implementation.

Now it is evident that setting equity targets is erroneous as the real equity level has surpassed the 30% threshold but many Bumiputera households are in the poorest category in the country.

The way forward is to study ways and means of enhancing Bumiputera skill sets and to be fair to Najib, he had announced measures in his Bumiputera Economic Empowerment Plan.

The issue of funds being channeled to a select few who were in the inner circle or to put it bluntly ‘cronies’ under the NEP must be addressed or the new measures would not resolve the issue of lifting the majority of the Bumiputeras who form the bulk of the lower income group in the country to better economic status.

In the same vein, the fixation on the 30% equity is definitely myopic and really does not make sense and makes one wonder how economic planning is carried out in this country without knowing the basis of a target."

http://www.themalaysianinsider.com/sideviews/article/chasing-the-bumiputera-30-equity-chimera-ranjit-singh#sthash.bSxCHyfi.dpuf

Cheers.

dukuhead 16 March 2015 at 14:47  

najib should be ashamed of himself, making such a mess of the country that an almost 90-year old man has to get involved in politics again to salvage his 1MESS

Sumpitan Emas,  17 March 2015 at 00:06  

I shall repeat, partially, what I have posted here before:

1) An American lawyer writing about why it is unethical for corporations to go private has said, “The great genius of the system of public corporations is the ability to raise vast sums for economic development. Its great curse from bubbles to watered stock to Ponzi schemes has been the temptation it offers managers and other insiders to abuse the trust of stockholders and steal from them in a seemingly endless variety of ways.” It would not be entirely inaccurate to extend the argument to include grand theft by civil servants working alone or in cahoots with buddies outside.

2) The late James M. Buchanan from George Mason University of Virginia won the 1986 Nobel Prize for Economics for his work in proving that “government bureaucracy, or even employees in big private companies anywhere, tend to care more about their own comforts, benefits and salaries than they care about the taxpayers or customers they are supposed to serve.

flyer168 18 March 2015 at 06:14  

"Dr Mahathir aka The Man Who Can Walk On Water."

Dato',

Just listen to his speech & QA on Najib...

Just to share this...

March 17, 2015 - Tun Dr Mahathir's 'Malaysian Dilemma' Part 1 – http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2015/03/tun-dr-mahathirs-malaysian-dilemma.html

March 17, 2015 - Q&A Tun Dr Mahathir's 'Malaysian Dilemma' Pt 2 - http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2015/03/q-tun-dr-mahathirs-malaysian-dilemma.html

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2015/03/tengku-razaleigh-hamzah-aka-hermit-of.html

You be the judge.

Cheers.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP