Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Monday, 11 August 2014

Nasarudin Tantawi disaman Lim Guan Eng



Saya ada dilemma dan kemusykilan bila mengkritik tokoh agama. Bagaimana kita mahu mengkritik seorang tokoh agama? Saya diajar supaya sebermula mesti ada hormat kepada tokoh agama. Apatah lagi jika tokoh tersebut dianggap sebagai ulama- yang orang Muslim anggap pula sebagai warisatul anbia- waris para nabi. Boleh kita anggap pandangan politik mereka yang bodoh dan tidak cermat sama taraf dengan fatwa seorang ulama?
Saya mengatasi dilemma ini dengan mengingati bahawa yang dikritik ialah seorang politician. Saya anggap pandangan politik tidak sama tarafnya dengan fatwa seoarang ulama. Yang saya kritik ialah pandangan tokoh agama dalam wataknya  seorang ahli politik. Dan seorang tokoh agama mesti bersedia menerima fakta bahawa kenyataan2 politik nya, boleh mengundang serangan. Bila dia diserang- yang diserang ialah ahli politik dan bukan keagamaan nya. Semoga serangan tersebut tidak menjejaskan kredibiliti sebagai calun menjadi seorang ulama.
Dengan demikian, saya boleh membezakan antara tokoh agama dan politician. Sementara hormat kepada mereka sebagai tokoh agama tetap tidak bergoncang, sebagai politician, ilmu mereka dengan kita sama sahaja. Tidak semesti dia tokoh agama, maka pandangan nya sebagai politician mantap.
Kalau dia tokoh agama, dalam mengeluarkan padangan politik, dia mesti berjaga jaga supaya pandangan politik nya tidak menyerupai dan mengambil sifat fatwa. Dia mesti cermat dan berhemah . jika tidak mantap, maka kredibiliti sebagai agamawan disangsikan. Latihan sebagai ulama tidak cukup untuk mendidik politiknya. Akhirnya, dia tidak lain hanya seorang lulusan bidang agama. Itu sahaja.
Sebagai contoh ambil letupan pandangan Nasrudin Tantawi terhadap Lim Guan Eng dalam perkara pemberian tender dan cara menangani isiu Khalid Ibrahim. Nampaknya kehandalan Tantwai dalam ilmu agama, tidak dicerminkan dalam pandangan nya dalam bentukrupa politik.
Perkara asas yang Tantawi tidak faham ialah rukun solidarity politik. kegagalan melihat isiu ini sebagai isiu PKR menyebabkan Tantawi merasakan dia ada hak mengeluarkan fatwa politik nya. nyata sekali Tantawi lupa akan panduan- alfatawa tugqaddaru, bizamaa nin, wa makaa nin, wasyakhsin.
Rukun solidarity sesama saudara seperjuangan ialah memberi kepercayaan dan baik sangka keatas tindakan yang diambil oleh rakan PKR. Mesti ada baik sangka bahawa tindakan yang diambil PKR ialah tindakan berhemah yang diasaskan kepada beberapa faktor; antara nya (1) menahan nafsu daripada mendedahkan aib orang yang terlibat- yakni Khalid Ibrahim. (2) mungkin PKR mempunyai maklumat yang tidak startejik untuk didedahkan kepada umum. (3) gabungan factor 1 dan 2- menuntut pihak seperti Tantawi dan lain2 mempunyai baik sangka terhadap tindakan PKR.
Dalam kes ini- semua perkiraan ini dibuang dan ditolak tepi kerana Tantawi merasakan mesti menghamburkan guruh dan halilintar nya. nasi sudah menjadi bubur- letupan pandangan tantawi mendedahkan dia memendam sangka buruk, prejudis dan tidak tahu rukun solidarity.
Dengan mengaitkan isiu KIDEX dengan isiu pemberian tender terhadap pembinaan terowong bawah laut di Pulau Pinang- Tantawi mendedahkan kecuaian politik yang amat ketara. Kecuaian ini mendedahkan Tantawi bukan seorang pemimpin  politik yang stabil emosi. Dia lebih seorang  penceramah biasa. Bila kurang stabil emosi dan cepat naik marah tidak membayangkan Tantwi seorang pemimpin yang kita boleh gantung harap dimasa2 hadapan. Sedikit sebanyak ia mencerderakan imej nya sebagai pemimpin PAS masa depan.
Isiu kidex dengan pembinaan terowong bawah laut Penang berbeza. Pemberian tender nya dilakukan secara terbuka. Fakta bahawa KIDEX itu pelaburan yang dilakukan oleh kerajaan pusat tidak memusnahkan prinsip bahawa tender mesti diberi secara terbuka untuk mengelak daripada sangkaan adanya salah laku. Soalan yang sepatutnya difikirkan Tantawi ialah sama dalam dua kes ini- terdapat penawaran tender terbuka,  dalam pembinaan terowong bawah laut ada, dalam pembinaan KIDEX tidak ada.
Dengan menambahkan pula sangka buruk, Tantawi membayangkan bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang telah melakukan rasuah atau tindakan yang bersifat rasuah. Ini suatu tuduhan yang berat jika tidak disandarkan kepada bukti yang kukuh.
Bila KM Lim Guan Eng bertindak menyaman Tantawi diatas isiu ini, itu membayangkan bahawa Guan Eng merasa ianya melibatkan integrity nya sebagai KM yang diamanahkan. Apa yang Tantawi lakukan melalui kecuaian nya ialah cuba memusnahkan integrity Lim Guan Eng sebagai seorang pemimpin yang amanah. Jika integriti sudah dicemari dan mahu dimusnahkan- ia mengundangkan respons yang wajar untuk mendedahkan bahawa orang yang tidak ada integriti ialah Tantawi sendiri.
Pembelaan Tantawi ialah menyatakan bahawa sumber maklumat nya ialah sumber umum. Sumber umum ini apa? Adakah ianya sumber yang salurkan oleh media milik UMNO dan media mesra UMNO? Jika sumber ini yang dianggap sebagai sumber sahih oleh Tantwai, kita berhak bertanya, si Tantawi ini pemimpin yang cermat pandangan nya atau tidak?
Saya tidak perlu menyebut mengenai kelembapan Tantawi menyebut bahawa kerajaan Pulau Pinang melaksanakan bajet deficit. Ianya sudah dijawab dan dimaklumkan kepada pengetahuan umum. Tantawi tidak baca dokumen kah?
Tapi ada isiu yang lebih merunsingkan jemaaah yang bergerak untuk mencapai sebuah masyarakat yang bersatu padu. Mungkinkah letupan pandangan Tantawi diransang oleh prejudis perkauman yang tidak dapat disembunyikan lagi? 
Mungkinkah kerana Lim Guan Eng itu cina, maka yang Tantawi lakukan ialah menzahirkan prejudis perkauman nya?

33 comments:

tebing tinggi,  11 August 2014 at 07:34  



Yang salah ,hanya yang dilakukan olih UMNO.

PR !, OK.

Anonymous,  11 August 2014 at 08:31  

Sudah sampai masanya perkara buruk yang dilakukan oleh PR didedahkan.

Anonymous,  11 August 2014 at 08:44  

I told my son that a learned person may not be smart or can think. It is just that he is hard working and that his memory is good and therefore can get good marks in his studies. A lot of them learn things and accept them like a computer. In the end, it is garbage in and garbage out.

As such, my view is, it is duty to disagree and even criticize religious teachers if they are wrong. In fact, a lot of religious teachers learn things like a computer and it is therefore not surprising that their arguments are nonsensical.

From my observation, it is quiet rare to see a religious teacher with wisdom! This is the reason why we have a lot of problems in this world - blind leading the blind syndrome.

At the end of the day, never judge a person by the cover (status in life, titles, qualifications, reputation, dressing etc.)

We should not have a preconceive opinion about a person or overawed by a person's "cover". To me, a person's cover means nothing to me ...until I have "tasted the food".

In Malaysia, we see a lot of well known computer brands walking around...inside and outside the corridors of power.

They make a nice comedy show.




Hati Muda 11 August 2014 at 08:50  

sedih apabila dia disaman keran kesilapannya..
lebih menyedihkan apabila dia tidak berasa bersalah atas tindakannya dan enggan memohon maaf

Hatimurrudzi Uda Mat Dris 11 August 2014 at 09:23  

ustaz ini telah dengan sengaja macam nak meleraikan dan menjatuhkan ikatan PR.ustaz ini dilihat tak layak jadi ahli politik.pehak tertinggi pas mesti faham isu ini.jangan guna sentimen utk meraih populariti.

Anonymous,  11 August 2014 at 09:32  

Unethical comment by Nasaruddin Tantawi against LGE. So let LGE sue him until what is left in him is his underwear.

First thing, it is stupid of Nasarudin to comment about the Khalid's MB crisis given the confusion that had already arise amongst Pas and PR from Hadi's public backing of Khalid.

Nasarudin wanted to show that he is smart and in the end he got himself entangled with a law suit. He and Hadi...have the same brain matter. They mouthed nonsense and get sued left and right. Che Gu Bad had sent a legal notice to Hadi for calling him names apart from the RM2million 'pil kuda' lawsuit.

Anonymous,  11 August 2014 at 09:57  

Sudah lah tali barut DAP. Elok kamu bartaubat sabelum kamu mati. Siapa kamu nak cakap pasal agama? Kamu hanyalah keparat yang sanggup jual agama semata mata kerana wang.

the three amigos.,  11 August 2014 at 10:10  

Every little thing sue here and there and at the end getting nowhere.Everybody is sueing somebody.It is boom time for trial lawyers.They are the ones laughing all the way to the bank.

Anonymous,  11 August 2014 at 10:48  

Tebing Tinggi,

Itu sahajakah komen cetek Sdr/Sdri selepas membaca artikel ini?
Sahlah penyokong totok UMNO seperti kamu ni nama sahaja "TINGGI" tetapi IQ nya amatlah rendah !

Anonymous,  11 August 2014 at 11:46  

Porah ko nak ckp pasal agama...cek dulu rm terselit dlm serban tu dtg dr mana.
Suruh org sedekah tp sendiri bermewah2...

Anonymous,  11 August 2014 at 11:50  

Wei dlm kadir jasin bkn main bejela, kat sini setuet je...nape telo kena rebus...

Fairuz Lee,  11 August 2014 at 11:53  


Your write up shows the maturity of thought process. PAS party still lack that very much. The party is still very intense into religious thoughts in managing the affairs be it in domestic home and thinking that it is applicable to manage a country. That is why PAS behaviour are susceptible to being unknowingly and willingly twiddled by Umno. In fact we can see that PAS sustained their political orgasm through repulsive Umno. Their disguised skanky racist unity offering to PAS baited the young inexperience Ulama's getting them to swallow whole line, hook and sinkers and playing them for fools. Yet they are still begging for more without moral compunction. Almighty God through Islam teaches us and allows us to use our intelligence to make rational decision for the well being of mankind but I am starting to see a different PAS ideological group with hot and cold approach attitude which only reinforce my beliefs that they are now very much entrenched into power and greed and cloak by their religious front. The current incident of the young Ulama shooting his guns off without any left after thoughts of remorse in his false allegations. He is still wallowing on his self acclaimed aggrandized intellect and this audacious attitude is just asking to be screwed. LGE did it right by educating this arrogant young fellow through law suit. This particular young and half bake Ulama needs to understand humility well enough and know that Islam teaching do not condone oneself to be engross into telling lies and occasional disguised racist outburst to gain recognition.
Sadly we are seeing as a whole PAS top echelon leaders are getting with age with senility creeping in. Now even the revered leaders are making irrational political discourse. They are still in their make believe world of yester years while on the other hand some of the young leaders are still not properly weaned to political maturity. Maybe Time herself will be a kinder teacher but sadly the country is "burning" and needs a "quantum leap" to restore sanity and proper changes.

Anonymous,  11 August 2014 at 14:10  

As Salam tok
Kata2nya makin menjelaskn ini lah pulak ug...

Anonymous,  11 August 2014 at 14:26  

Hahahaha you guys in the opposition are really in a bind now. Talk about croniysm, nepotism and yet you guys blatantly pracitising it in DAP and PKR. Current case regards Anwar and his wife shows what a load of crap you guys doing. So please count your days because come next election you guys will eat shit!!!

Anonymous,  11 August 2014 at 14:31  

This mans mouth talk faster than brain. Think he knows more than other. Fastly prejudiced to something he feels unislamic. But the approach he uses is looked lack of elements of Islam. الاسلام يعلوا ولا يعلي عليه.

Anonymous,  11 August 2014 at 15:23  

Dato,

Setuju sangat pandangan Dato. Dlm ilmu terkait hukum agama, barangkali ilmu beliau blh kita akui baik. Tapi bila orang yg berpengetahuan agama tidak menghayati hukum hakam dan cenderung bertindak berasaskan emosi itulah jadinya. Lebih memburukkan keadaan bila beliau merasa bijak dalam semya perkara hanya krn status pengajian agamanya.

Di mata saya YB Temerloh ini hanya seorang sibodoh yang sombong. Orang begini susah untuk ditunjuk ajar krn dia merasa dia lebih bijak. Inilah juga antara sebab dia enggan memohon maaf selepas peluang itu diberi Lim Guan Eng.

Time is over. Sama sama kita saksikan siapa yang akan menangi kes saman Lim Guan Eng terhadap beliau di mahkamah nanti. Kita lihat adakah serban besar kah yang fasiq atau LGE yang berbohong. Harap YB Temerloh serban besar ini tidak tarik brek.

Muga muga tidaklah sampai YB ini terpaksa jual Vellfire baru kesayangan dia untuk membayar saman gantirugi LGE.

abuamir,  11 August 2014 at 17:05  

Padan muka geng UG, jgn suka buat fitnah walaupun kau tu ustaz.Menang AP pun atas kerusi PR. Cuba geng UG masuk umno dpt jadi calon umno ke tidak? Jgn haraplah umno nak bagi bertanding, tengoklah apa jadi kpd hassan aqidah, ustaz nassa dll. KUPANG TEMBAGA............

Geng UG umpama anai2 dlm PAS & PR.

Anonymous,  11 August 2014 at 17:32  

DAPigs,

What you morons going to do now? So, you think Hj Hadi only qualified to be a fisherman arr? Well, looks like Uncle Lim will have to close his fish market now....hahahaha

Anonymous,  11 August 2014 at 17:42  

Tapi ada isiu yang lebih merunsingkan jemaaah yang bergerak untuk mencapai sebuah masyarakat yang bersatu padu. Mungkinkah letupan pandangan Tantawi diransang oleh prejudis perkauman yang tidak dapat disembunyikan lagi?
Mungkinkah kerana Lim Guan Eng itu cina, maka yang Tantawi lakukan ialah menzahirkan prejudis perkauman nya? ya ini lah yang ada pada sebilangan besar orang MELAYU terhadap cina

1Crony,  11 August 2014 at 18:25  

Dalam benak saya selalu bertanya, mengapa rakyat Temerloh tidak memilih Saifuddin Abdullah sebagai MP yang dilihat begitu bijaksana dan berkredibiliti. Kalau nak dibandingkan begitu jauh kecerdikkan beliau mengatasi Nasaruddin Tantawi yang dilihat terlalu bodoh dan bebal serta berani tak bertempat. Dengan memilih beliau sebagai Ketua Pemuda PAS pun dah nampak sangat PAS ini memiliki sejumlah ahli yang begitu jumud dan jauh sekali berpegang kepada slogan "PAS for all". Untuk PKR, sudahlah kamu dah terlalu lama bersabar dengan PAS ini, lebih baik berpisah sahaja dari PR dari asyik memendam rasa dan berkawan dengan parti yang "hidung tinggi" dan selalu berniat menikan kawan dari belakang. PAS ini tak pernah sedar bahawa mereka naik atas kebijaksanaan Pakatan Gabungan dan atas kebijaksanaan golongan profesional dalam PAS. Kalau nak diharapkan golongan UG (termasuk Harun Din) maka sampai bilalah mereka asyik menjaja "kemenangan belum mendapat kelulusan Tuhan" atau "kejayaan tidak baik untuk PAS". Cubalah kita bergerak sendiri di zaman siber ini, belum cuba belum tahu, kena cuba dahulu baru boleh rendahkan sedikit lebai atau hidung yang tinggi tu.....

Anonymous,  11 August 2014 at 19:39  

Nasarudin is a wolf in sheeps clothing.
Is there a need for a PAS MP to criticise a Pakatan CM when there was no need to and more so with false accusation.
When give a change he refuses to apologise. Arrogance and religion cannot walk in hand and hand.

bruno 11 August 2014 at 20:38  

Dato,I just went through reading the news about recent developments of the MB Kajang move/wayang kulit.

Muhyiddin has come out and throw BN's support behind Khalid.At present Pas has thrown it's support behind Khalid.Come the 17th,we will know for sure Pas's stand.

And who know's if any of Khalid's supporters among the PKR aduns will crossover.Now Anwar and the Kajang move architect Rafizi have their balls caught between the legs of the sawhorses.

Although I do not agree with Pas actions as they are in the PR pact,someone has to stand up and tell Anwar and his blind followers that enough is enough.Do not anyone see that the pact is headed for implosion because of this Kajang circus.The problem is not with Khalid.The real problem is with Anwar's greed of power and the allegiance of his sworn followers to not question his real motives.

It is time to keep a cool head and not let emotions control our feelings and actions.It is time to ponder how all this shit is happening when things are going well,except for a few greedy small group of members who thinks that they deserve the whole pie,and made a foxhole out of an anthole.

Jahamy 11 August 2014 at 20:41  

Dato,

Sekali lagi saya nampak, minta maaf, Dato gusar apabila isu itu berkaitan agama atau tokoh agama.

1) Kita hormat, prima facie semua tokoh2...namun bila kita berhadapan dengan fatwa (pendapat la tu) seorang tokoh agama, kita harus kritis dan berwaspada kerana kita mempunyai tanggungjawap direct kepada Allah swt. Perkara ini amat jelas jika Dato baca ayat2 dalam Al-Quran terutamanya Q6:94 and Q17:36.

(see http://jahamy.blogspot.com/2009/10/my-quranic-understanding-no-priesthood.html)

If I may Dato, you have to maintain the same "gunghoness" that you exhibit when you write on other topics and stop being so apologetic as you seem to be whenever you tocuh on agama and tokoh agama.

2) Ulamak Pewaris nabi is bersyarat and conditional. Not all ulamak or those who claim or appear to be ulamak are automatically "pewaris nabi".

Salam.

Anonymous,  11 August 2014 at 21:51  

Ingatkan cuma gila kuasa, rupanya dah gila.

Emer A.H 11 August 2014 at 22:34  

Hanya PAS yang mampu perbetulkan segala kekusutan ini. Pandai buat, pandailah tanggung.

http://bicaramindamerdeka.blogspot.com/2014/08/pakatan-rakyat-regim-dan-selangor-ii.html

Anonymous,  11 August 2014 at 23:05  

Tempat melayu bukan pada umnommbuu. LGE tolong saman tantawi RM100juta biar dia muflis dunia dan akhirat.

Anonymous,  12 August 2014 at 08:43  

Saya setuju dengan apa yang dinukilkan oleh Sakmongkol. Syabas saya ucapkan

Anonymous,  12 August 2014 at 08:56  

Dato,
DISCIPLINE is the only thing which allows us to work together. Without this, all hang loose and divide and break. PAS must learn this, PKR must learn this, DAP has this, UMNO only if it comes with $$$.
Pakatan members have to declare their support for the sacking of the MB, and they must support accordingly. When the going is good, follow, when the going is tough, follow!

alex,  12 August 2014 at 08:57  

syabas yang berhormat dato

lan44646 12 August 2014 at 09:48  

Setuju saman/" ego pas dah terlampau
Lebih2 lagi president.
Islam tak ajar cara pas skrg.
Tuduh sewenang2 nya lebih duniawi dari hakiki

Anonymous,  12 August 2014 at 10:27  

Bila dah bersekongkol dgn Anwar semua tahi Anwar bau harum selalu...kalau Sakmongkol kata Ust Tantawi tuduh LGE terlibat rasuah tanpa bukti bukankah DAP bersekongkol dgn PKR tuduh MB Khalid rasuah ttg loan Bnk Islam tanpa bukti...Saifuddin yg buat tuduhan skrg didapati telah membuat pembohongan...kenapa Khalid pulak mendahului DAP & PKR buat laporan kpd SPRM?...pelik bukan bila yg kena tuduh buat laporan kpd SPRM bukan yg menuduh...LGE & DAP kena cermin muka2 mereka masing2...LKS baru2 nih fitnah MB Kelantan tawar Khalid masuk PAS tapi MB Kelantan tak mudah melenting mcm LGE nak saman...politik mudah melenting tu matang atau kebudak budakkan...DAP dan PKR lantang bantah projek KIDEX kerajaan Pusat UMNO/BN tapi senyap tentang projek terowong LGE di P. Pinang hingga nak saman Ust Tantawi yg timbulkan isu itu...bukankah projek terowong itu suatu pembaziran bila kajian menunjukkan bahwa jambatan P. Pinang kedua masih kurang penggunaannya(underutilised)?...itu bukan pembaziran wang rakyat ke?...disebabkan benci kesumat Sakmongkol terhadap Khalid dan mungkin PAS maka apa saja yg dilakukan Khalid dan PAS di anggap tak bagus dan rasuah...semua yg dilakukan DAP dan Anwar di puji melangit...apakah ini sifat politician yg bersikap terbuka????....that's all bullshit...

Anonymous,  12 August 2014 at 10:58  

Semuanya berpaksi pada hutang kpd Bank Islam. Dari itu kesemua prisip, maruah, nilai persahabatan dan janji boleh digadai baik pada cerah tengah hari mahu pun gelap tengah malam. Cara membayar hutang gergasi tanpa membelanjakan satu sen dari saku peribadi - itulah matalamat seorang individu yang kita semua harapkan akan membawa paradigma baharu suatu ketika lalu.

Selamat berpolitik songsang demi negara kekal mundur.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP