Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Friday 14 August 2015

Tai Chi Zeti dan Penyakit Gila jatuh Ringgit.



Komen rengkas mengenai isiu semasa. Ini catatan sekali imbas.

Persembahan Zeti Akhtar semalam siang.
Macam mana menilai dan menyedari implikasi2 pencerahan Zeti? 

Pertama: ini suatu pembersihan Najib atau apa? Atau persembahan tai chi menyelamatkan diri? Sambil memberi kenyataan, keseluruhan persembahan tersebut boleh dibaca sebagai suatu indictment keatas kerajaan Najib. 
Samada Najib dan Rosmah boleh tidur lena malam, kita sudah tidak pedulikan. Rakyat tak dapat tidur lagi penting dari mereka berdua boleh tidur nyenyak atau tidak. 

Ancaman Zeti untuk saman mereka yang mengaitkan nya dengan 1MDB –adakah ianya dibuat kerana Zeti tahu system perundangan dalam negara ini, seacara kesemulajadian, memihak kepada yang berkuasa dan kaya?
Implikasi nya: ada sesuatu yang reput dengan sistem perundangan Malaysia.

Atau Zeti awal awal memberi amaran kepada mereka yang mencungkil penglibatan bisnes keluarga nya.MUngkinkah ejensi kerajaan diguna untuk intip kedalam kehidupan rakyat biasa?

Kalau demikian, saya syorkan Zeti menggunakan khidmat private eye dari PDRM sendiri membongkar siapa yang menggali cerita lama untuk disaman. 
Adakah pihak polis melakukan intipan terpilih?
Besar kemungkinan usaha Zeti akan membawa nya ke pintu jabatan dirty tricks kerajaan sendiri untuk menakutkan Zeti. 
Adakah kerajaan membuli rakyat?

Hence, performance semalam siang yang B rated sahaja.

Sekali pandang, ini macam persembahan tai chi. Jika BNM tidak ada kuasa regulasi, pengawalan dan enforcement, mengapa ada jabatan pemantauan dalam BNM?

Adakah ianya tempat penyelidikan dimana pegawai kumpul material untuk Ph.D.? Atau sengaja suka2?

Jika ianya duit laundered, kata kan demikian. Jika bukan kata bukan. Jangan kata diluar skop pemantauan BNM. Apa yang dalam skop dan bukan dalam skop?

Adakah dengan ini, setelah sekian lama membisu, Zeti kata, sesungguhnya RM2.6 billion itu derma?  Mulai sekarang, sesiapa boleh melakukan pencucian wang dengan syarat jangan beritahu BNM. Jika BNM tahu, segera kata ianya derma?

Ini seperti nasihat klasik seorang peguam- kamu boleh lakukan apa sahaja asal saja kamu jangan ditangkap. 
Tapi ia juga memberi bayangan bahawa walaupun BNM badan regulasi kewangan yang perkasa, ada  kuasa politk yang cuna menggangu kebebasan BNM. Tidak perlu otak Einstein untuk meneka kuasa itu datang dari mana. 

Kejatuhan Ringgit dan penyakit gila massa.

Kedua, isiu kejatuhan Ringgit. Sahabat saya Chief ada reputasi tembak dahulu, tanya kemudian. Saya diberitahu , ini kaedah polis di India- shoot first , ask questions later inspector sahab ji.

Kadang2 pandangan nya sungguh bizzare. Tapi itulah dia chief. Najib kekalkan nya, kerana dia sorang2 nya attack dog yang berani menyalak kuat kepada Mahathir. 
Ialah, kadang2, salakan anjing lebih dasyat dari gigitan.

Sayang sekali salakan chief menakutkan orang awam yang misinformed, tapi tidak menakutkan Mahathir. Pada umur 90 tahun, he has seen it all. Yang takutkan Mahathir ialah si pendekar Bugis jadi jadian.

Ringgit Malaysia matawang paling berbahaya didunia.
Ia boleh menyebabkan penyakit gila.
Kepada menteri yang bergantung kepada pelancung yang suka belanja di Malaysia sebab Ringgit kita sekarang sangat rendah, kejatuhan Ringgit ialah suatu boon.

Tapi negara kita bukan semua penghuni nya pelancung. Menggilakan semua orang tanpa pengecualian, mengandaikan kesemua rakyat Malaysia berlagak sebagai pelancung. Semua murah. Barangan murah, khidmat GRO pun murah.

Mereka yang berjiwa dan berperwatakan pelancung akan suka Malaysia. Jika tak suka kerana semua barang dan khidmat murah, mereka tentu gila.

Tapi bagaimana dengan hospital- suatu perkhidmatan yang tentu lebih diutamakan dari terimaan hasil dari  meraka yang datang suka ria dan seronok seronok? Mereka ini bukan pelancung.

mereka yang tidak berperwatakan pelancung tapi rakyat Malaysia yang terpaksa menanggung kos perubatan yang tinggi, kejatuhan Ringgit adalah malapetaka.

Jika mereka tidak setuju dengan kejatuhan nilai Ringgit, bagaimana? Mereka gila?

Bagaimana dengan sector pembuatan yang bergantung kepada intermediate inputs yang di import? Kos pembuatan makin meninggi bukan?  Jika USD sampai kepada RM5 bagaimana?

Rakyat bukan pelancung dan pengilang tentu komplen kerana kos pengilangan dan kos pembuatan akan meningkat yang akan dicerminkan dengan harga barangan akhir yang tinggi.
Jika mereka protes, adakah mereka dianggap gila?

Cuba bandingkan sumbangan sector perindustrian dan pengilangan dengan sector pelancungan . adakah nilai GDP sector pembuatan dan pengilangan  besar atau kecil berbanding dengan nilai GDP pelancungan?

Siapa gila?

15 comments:

Anonymous,  14 August 2015 at 08:14  

Betul la Dato. Kenyataan semalam confirm kesemua 4 agensi gampxxxg belaka. Ada ka boleh kata luar purview...my foot. 10k di airport pun dah kena declare inikan pula large amount. Kredibiliti gabeno sudah ditahap longkang.

Ya Allah selamatkanlah negara kami ni.

Anonymous,  14 August 2015 at 08:44  

Assalamualaikum Dato'

Nampak gayanya mereka dah ubah slogan kepada "Pelancong didahulukan, ekonomi dibiarkan". Rakyat semacam sudah jatuh ditimpa tangga. Dahlah tertekan dengan GST, masalah yang lebih serius menanti di hadapan. Antara persoalan yang perlu dipertimbangkan termasuklah:

Adakah kita menanam padi yang cukup untuk keperluan negara?...
Adakah kita ada menanam gandum (untuk dijadikan tepung) di Malaysia?....
Adakah kita menggunakan minyak mentah sendiri untuk kegunaan tempatan?....
Adakah kita mengeluarkan alat ganti untuk kereta impot?....
Adakah semua bahan kimia yang kita gunakan sebagai bahan mentah dibuat di Malaysia?.....
(Senarai persoalan ini belum lengkap... anda tambahlah sendiri...)

Kalau jawapannya...Sebahagian besar diimpot dari luar menggunakan USD, maka, tiada sesiapa pun yang akan terlepas dari kenaikan harga barang di masa terdekat.

Anonymous,  14 August 2015 at 09:33  

This Nazri fellow seems to be very stupid and not fit to be a minister. Is exchange rate the only reason tourists will flock in to a country? If so how come not many tourists visit Bangladesh or Somalia or Rwanda Urundi? And how come despite the high costs of everything travellers and tourists go to Los Angeles, Switzerland or Paris? And he must be out of his mind bcos the latest statistics show that the no of tourists coming to Malaysia has declined despite the falling ringgit. Nazri should just put his mouth on his feet. That's where it should be.

Anonymous,  14 August 2015 at 11:37  

Betul tu Pak Sak. Mungkin di sektor perlancongan mendapat sedikit kelebihan dari kejatuhan Ringgit tetapi sektor lain seperti perindustrian, pembuatan, perubatan dan pendidikan mendapat tekanan besar. Dan saya katakan mungkin.

Dalam keadaan sosiopolitik negara tidak menentu yang menganggu kelicinan pentadbiran negara, pelancong berfikir dua kali untuk melawat Malaysia. Ketegangan politik seperti di Thailand dan Indonesia suatu ketika dahulu boleh terjadi di Malaysia bila-bila masa.

Ditambah dengan pelbagai musibah alam seperti banjir besar, gempa bumi, tanah runtuh dan lain-lain seperti berlaku di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Sabah akan membantutkan perlancongan. Masalah lanun dan rompakan di perairan yang tidak berkesudahan juga menunjukkan sisi negatif tahap keselamatan negara. Penularan wabak penyakit juga menjadi penilaian penting pelancong dari negara maju.

Pengeluaran domestik negara tidak sebaik dahulu, tidak cukup menampung permintaan tempatan. Negara kini terlalu bergantung kepada import khususnya barangan konsumer. Import menjadi semakin mahal bila nilai Ringgit jatuh.

Pelabur luar yang ada di Malaysia makin nekad melupuskan pelaburan di sini. Pelaburan baharu pula tidak berlaku seperti dijangkakan. Selain terus melemahkan Ringgit, ia menyumbang peningkatan kadar pengangguran.

Nilai rezab luar negara kita makin mengecil. Walaupon dikhabarkan kedudukannya masih selamat, tetapi itu tidak mampu menyelamatkan negara dari tekanan kewangan/hutang negara 12 bulan dari sekarang jika keadaan Ringgit terus lemah.

Rakyat dihimpit kekangan peluang pekerjaan, kemasukkan pukal pekerja asing berterusan samada secara sah atau haram, dan pengekalan cukai kepenggunaan, menyumbang kepada tekanan sosial lebih besar. Keruntuhan moral dan peningkatan jenayah berkait rapat dengan pengangguran dan ekonomi isi rumah.

Negara kita sedang dilanda krisis berat. Langkah drastik MESTI dilakukan sekarang!

Donplaypuks® 14 August 2015 at 13:24  

Zeti's statement that the $2.6 billion laundered via PM Najib's personal bank a/c "is not within the purview of Bank Negara" is a cop out and pure shameless lying!

If the BNM Governor is not there to investigate money-laundering and money TT'd from abroad to buy votes and rig elections, then who is supposed to monitor it, the motorbike boy? The jaga kereta boy?

Surely, BNM should also investigate if money was further laundered into the bank a/c of PM Najib's family members as well. What about when the balance of the money TT'd to Singapore in March? That too doesn't come under her purview?

Her statement leaves many shaking their heads in disgust. The money was transferred in 2013, and only now she is goint to check if Ambank notified BNM of the humongous sum of $2.6 billion??!!

What kind of internal control systems does BNM have, if it relies only on the voluntary disclosure of local banks? It looks like you could drive a whale and an elephant through BNM's control systems and they wouldn't notice it, unless of course, the driver was Anwar Ibrahim or an Opposition politician!!

I think M'sia would all be better off if Zeti were to resign or be sacked, we close down BNM and replace it with the Mamak Havala System. You can bet the League of Indian-Muslim money-changers won't miss 1/2 cent coming in or going out of the country!!


Unknown 14 August 2015 at 22:11  

ORANG YANG GILA MENGATAKAN ORANG LAIN LEBIH GILA DARIPADA DIA. BIASALAH ORANG GILA KAN.

JinKerjaKacauKampong@J3K 14 August 2015 at 23:12  

Aslkm...salam sjhtera semua yg nembaca...alhmdulilah ada hmba tuhan semacam Dtok yg sentisa mencerahkan pemasalahan negara...trkhs sebnyaknya. Teruskan kerja mulia ini....diAtas yg akan menentukan nya.

Anonymous,  14 August 2015 at 23:30  

Agree with DonPP, if Zeti actually said what was reported, this is tantamount to washing of her hands and leaving the problems unsolved.
What is this Zeti, we expected better of you, in fact the whole country really looked up to you? If you feel you cannot perform your job satisfactorily, please resign now, dont wait to be removed.

Firestone 15 August 2015 at 01:20  


I am disappointed with Zeti... all these weeks I had thought of her as the only one in the Task Force who would have a conscience to do the right thing and not be afraid... sadly I was wrong.

Her pushing the buck to the individual banks as the ones who need to monitor the flow of funds in and out of the country / system and the ones responsible to report any suspicious movements of funds is really ridiculous and preposterous...

I think Zeti is really useless and ineffective as a Central Bank Governor. I also hope Najib have her sacked or arrested - not that I support Najib but I just can't stand hypocrites and spineless people like Zeti...

Anonymous,  15 August 2015 at 04:50  

Personally i am really not surprised about zeti's move but more surprise at people here who thinks that zeti will do anything different . there are solid precedents in this country whereupon when pressure is brought to bear , we can expect an about face 180 turn. Can't blame her really. She doesn't have any backup from the public institutions, why be a hero that will end up being lynched. The only way to remove the big crook would be to outbribe all the crooks that are preventing the dominoes from falling. A really sad day. LKY said it well when asked why he paid his cabinet millions, " a dose of incompetent governance for a generation or two will answer your question" or something to that effect. N can continue with his selamba face droopy eyes and slack pink lips. We really need educated,independent people . people with integrity heading up positions in public institutions. Not some machais or mamaks who can carry balls. Just reminding what people already knows . JC

Anonymous,  15 August 2015 at 10:58  

Mohd Najib 'Saya terima DERMAnya....'


https://youtu.be/fBhCevczQCs

Anonymous,  15 August 2015 at 14:26  

Hang in there Zeti. If your strategy is to confuse the gomen then by all means ! Live to fight when the time's right, but if you let us wait for too long then we will start asking you questions instead. To be credible, effective, trustworthy and open, there's really one route, however, will give you enough space to prove the naysayers wrong, the ones who say you took the easier way out. Cannot be that we judged you too hastily, but that we judged you rightly and we are anxious to see what you will do.

Anonymous,  15 August 2015 at 21:57  

Siapa zeti ni ye?

Anonymous,  16 August 2015 at 07:08  

Skrg dlm sistem demokrasi, menteri kdn kata tak buleh buat vote of no konfiden dlm parlimen, salah disisi undang2.

Good News 16 August 2015 at 17:01  

Totally agree with yr comment

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP