Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Thursday, 10 May 2012

Pemerintah al Malaziyah, Khalifah Umar al Khattab dan Fir'aun



Sabar dahulu- saya akan memberi ulasan keatas durian runtuh Najib kepada peneroka Felda dalam artikel yang lain. Kita beri Najib syok dahulu. Dia baru pergi ke Rompin bawak cerita kehebatan kerajaan pimpinan nya memberi durian runtuh kepada peneroka Felda. Orang Melayu di kampung2 tradisi pun ada harapan legitimate untuk terima sogokan. Orang India yang memberi nambikei kepada Najib pun ada harapan legitimate mengharapkan hujan marukku. Masyarakat Sikh yang bervishwas dengan Najib baru2 ini juga mengharapkan hujan laddu. 

Saya  gamak( cakap orang Pahang) Najib ni tak baca pun deal FGVH ni. Yelah- dia hendakkan part seronok menyampaikan wang kepada rakyat. Orang Pekan tahu apa saya cakapkan- standard Najib sama dengan standard Mat Tompel. Jika kita beri kuasa dan facilities kepada Mat Tompel, saya yakin Mat Tompel mampu buat kerja lebih baik dari Najib. Dalam bab menyampaikan duit kepada rakyat, saya rasa Mat Tompel boleh di beri rating A++. 
Tapi ulasan mengenai Felda itu dalam Bahasa Inggeris, akan di lakukan next change. 
Buat masa ini, saya nak komen mengenai isiu mutakhir. Kerajaan Najib sudah tentu tidak lebih baik dari kerajaan Khalifah ke2 Islam- Umar al Khattab. Kedua, Najib dan pimpinan UMNO lebih teruk dari Firaun. 
Ulamak yang mengelilingi Najib buat apa kita tidak tahu. Boleh jadi asyik memperagakan gaya hidup citarasa tinggi. 
Rakan saya Aspan Alias sekarang phobia hendak pergi ke tandas awam. Takut2 ada kamera tersembunyi yang di pasang oleh Mamat UMNO. Bukan sebab skendal- Aspan takut kena didedahkan aib. Takut2 orang UMNO kata, Aspan Alias cakap dan badan besar, tapi punai kecik. Punai Kecik pun akan di politikkan oleh UMNO yang di pimpin oleh Mr Transformer. 

Saya bersetuju dengan kebimbangan saudara Aspan. UMNO sekarang pakar dalam membuat filem mengenai babak dalam tandas, babak hisap ais krim, babak dalam kamar tidor. Agaknya, inilah unsur2 transformasi yang di sebut oleh presiden UMNO. 
Saya tidak mengenali Azmin Ali secara peribadi dan tidak rasa rugi pun jika tidak mengenali dia. Tapi apa yang di lakukan oleh media kawalan UMNO keatas nya, melebihi garis good tastes. Its gutter politics at its most vile. Kita tidak tahu macam mana video mengenai orang yang menyerupai Azmin di ambil. Jika di ambil, maka ianya mesti di rancang begitu rapi. Authenticity video clips itu kita tidak tahu. 
Apa pasal ular dalam semak UMNO berdiam diri , kita tidak tahu. Saya baru berjumpa dengan seorang tokoh agama bertaraf sahibus samahah bertanya akan hal ini. dia menceritakan kepada saya kisah Khalifah Umar al Khattab. Jika nak kira kelayakan, Umar tidak layak jadi khalifah atas rekod nya sebelum masuk Islam.
Setelah menjadi Khalifah, kelaziman khalifah Umar ialah meronda malam untuk melihat keadaan kehidupan rakyat.
Umar mempunyai seorang sahabat yang masuk Islam. Semasa sebelum Islam sahabat khalifah ini terkenal sebagai seorang pemabuk. Umar di beritahu oleh pembodek2 nya, bahawa sahabat ini masih lagi kaki mabuk walapun sudah Islam.
Suatu malam Umar telah membuat rondaan sekitar kota nya. Dia sampai ke kediaman sahabat nya yang di katakan mabuk itu, dan mendengar dengan jelas, sahabat nya sedang mabuk.
Umar pun memasuki kawasan rumah dan mengintai apa yang di lakukan oleh sahabat nya itu. apakala di intai , dia dapati memang benar, sahabat nya sedang mabuk lalu umar memecah pintu dan berdepan dengan sahabat nya. 
Kamu ini benarlah seorang munafik kerana dalam sembunyi kamu masih dengan tabiat mabuk.
Ya khalifah amirul mukminin, kata sahabat nya. Benar aku melakukan kesalahan kepada Allah, tapi aku lakukan satu kesalahan berbanding dengan engkau yang telah melakukan 3 kesalahan.
Pertama engkau telah mencerobohi kawasan rumah ku sedang pencerobohan rumah orang di tegah Allah. Kedua engkau telah mengintai aku sedang kan mengintai orang lain di tegah Allah. Ketiga, engkau memasuki rumah ku tanpa memberi salam sedangkan mengucapkan salam keatas seorang Muslim yang lain di suruh Allah. 
Siapakah yang lebih munafik antara kita? 
Mengintai dan mengintip perkara peribadi di larang oleh Allah. Apatah lagi tujuan intaian tersebut adalah untuk mendedah keaiban orang lain. Dalam hal orang yang menyerupai Azmin Ali, ketulenan video clips pun belum kita sahihkan tapi UMNO telah menjalankan gutter politics yang lazim mereka lakukan. Mendusta dan memfitnah adalah keperangaian kedua UMNO. 
Berbalik kepada pemimpin UMNO dan Najib yang lebih teruk dari Firaun. Dahsyat sunguh kerajaan Mr Transformer Optimus Prime. 
Firaun tahu identiti ibu nabi musa. Dia tahu ibu Nabi Musa menyusui Musa semasa bayi. Firaun kenali juga keluarga nabi Musa yang lain.
Tapi apabila Nabi Musa keluar melarikan diri dari negeri Firaun dengan membawa para pengikut nya, adakah Firaun menjadikan ibu Nabi Musa atau saudara Nabi Musa sebagai tebusan? Atau menggunakan ibu Nabi Musa atau saudara Nabi Musa untuk mengugut supaya Nabi Musa pulang ke Mesir? Firaun tak suruh pakar aqidah mengibaratkan Musa sebagai si Tanggang. 

Firaun Malaysia menggunakan ibu Azmin Ali dan saudara Azmin Ali untuk tujuan politik nya. Firaun Malaysia lebih teruk dari Firaun zaman Nabi Musa. 
Itulah tabiat pimpinan UMNO yang mahu mentransformasikan negara ini.

20 comments:

bruno,  10 May 2012 at 02:57  

Dato,this coming GE should be all about sex only.Maybe the Umno/BN will be able to sneak their noses in front at the finish line if it is about a sexual exposure contest.

Sex could be the deciding factor between winning or losing.Afterall sex and greed is what can bring down politicians and powerful people.

Anwar's sexual escapades true or false will be reignited again.Now out come Azmin's alleged sex roams.Even the bald headed guy RPK has come out with his fantasy tales of sex in the PKR family(between 2 MP's).

All the politicians who have videotaped their bedroom roams with their mistresses and lost them will be having sleepless nights from now till polling day.

Anonymous,  10 May 2012 at 07:37  

ulasan dan tulisan dato' dah jadi satu ikutan besar kepada semua bloggers pembangkang, makin hambar, muflis idea dan busuk mcm kongkang, tu pun ada hati nak ulas durian runtuh felda, mcm lah bagus sangat.

kalau dalam keadann terdesak, sesak, tak usahlah tulis.

matompel

Anonymous,  10 May 2012 at 09:17  

Dato,

Yr authenticity in writing some of the articles has been questioned!

U should clarify that, lest these umno cypertroopers would have a field days in playing up the issue.

bruno,  10 May 2012 at 09:39  

Dato,with the election so near and with Bersih 3.0 over,I have been trying to read what is happening at the political scene.

First of all I think Umnoputras have realised that for the first time,they really felt the real threat of losing federal power.That is why the last several months,we haven't heard them have any internal bickerings.They have closed ranks.

And Umno has paid for the Hassan twins to have a long vacation to Disneyland,and then when they come back to settled down in Golok and have fun,to reappear only after the elections.For Umno sex is always working.

Now PR has to get its act in order.They still have to work out a lot among themselves.My personal opinion is looking at the actions of PR leaders and politicians,they are in kadang kabut situation.They are running around everywhere and getting to nowhere.In other words they are losing their sense of direction.

And Bersih 3.0 which by right would have been a very successful protest has lost its kick.The enthusthism before Bersih started has evaporated like a ballon puntured by a needle.Bad judgement by some politicians is my personal opinion.The enthusthism and carry over momentum from Bersih 3.0 was not felt and has pettered away.The crowd that went home were divided.Some were angry at the Umno/BN/PDRM and some at PR politicians.

This time,unlike Bersih 2.0,where the people were all united against the Umno/BN/PDRM,the blamegame was on both sides,depending on whom you ask.The most angry ones were the ones who came with the families.And I do not think that they are angry at the PDRM.

If PR wants to take Putrajaya,they have to sit down to thrashed things over.There has to be only one boss and one voice.Now all over town are small napoleans with big wartalks acting like tigers and taikohs.

mr edz 10 May 2012 at 09:49  

hehehe punai kecik, tetiba saya terbayang macam mana punai Pm kita...

Anonymous,  10 May 2012 at 10:16  

Di kiaskan kisah Saidina Umar r.a dan kes Azmin - Saidina Umar akan jawab dalam kes Azmin

Ya aku masuk ceroboh dan intai dan tak beri salam sebab nak halang engkau dan gerombolan kau dari membuat huru-hara di negara ini. Engkau bukan minum arak Azmin!!! Dan aku masuk ni bukan sebab nak halang ko aiskrim Azmin oi. AKu epduli apa ko jual aiskrim. Aku masuk ni sebab ko dan gerombolan ko ni nak hancurkan Islam secara total di bumi Malaysia ni samada ko sedar atau tidak...

Dan ini berkenaan mudarat kecil dan mudarat besar. Ya benar aku melakukan mudarat dalam tiga perkara tetapi kamu dan gerombolan kamu mudarat kamu sangat besar.

(lalu Saidina Umar akan melempang Azmin lalu berkata Mana sahabat kamu SAKMONGKOL 47 - bukan pengamal muay tu yang ni aku kena usaha lebih sikit sebab dia terer muay thai - tapi penulis blog tu. Aku nak lempang dia sama)

Kesimpulannya Dato nak ambil kias cerita Firaun ke Nabi Musa ke Saidina Umar ke kena betul keadannya bukan main kias-kias begitu sahaja.

Kias Dato ni tidak betul dan lansung tidak tepat. Kes-kes yang Dato kiaskan sangat berbeza dengan Kes Azmin dan ibunya. Ibu Azmin jadi tebusan? Jangan buat lawaklah Dato. Saya guna Dato sebab saya hormatkan pihak pemerintah yang bagi pengiktirafan pada Dato'.

Satu ingatan saya kepada Dato dari seorang yang tak bergelar Dato.

WAN 10 May 2012 at 10:25  

Dato.
Masih waraskah?

Anonymous,  10 May 2012 at 10:47  

Dear Dato' Sak,
I think your much better than this. Don't stoop to their level and join crowd of UMNO bashing. Do the bashingbase on facts and bash the right people. If the bloggers or Utusan is the culprit, go whack them for god sake. Why drag UMNO into this. Be a gentlemen that you used to be.

Salam.
Nor Mohamad Janggut

Red Alfa 10 May 2012 at 11:19  

Salam Dato'

Di beberapa negara maju seperti di Norway dan Finland kerajaannya yang mengamalkan ketelusan seperti juga yang pernah dilakukan oleh kerajaaan pimpinan Sahabat arRashidin, isu pembahagian kekayaan diperdebatkan dengan setelusnya untuk mendapatkan pendapat-pendapat dari sebeberapa pihak dalam dan luar kerajaan agar penerimaan rezeki runtuh dapat diterima baik juga dapat kerestuan oleh pihak-pihak yang berpatutan.

Mereka ini amat teliti menjaga tiada ada unsur-unsur pecah amanah/perompakan hak dan mempastikan rezeki yang bakal diterima itu adalah legitimate (Halal?) kini dan selama-lamanya.

Bagaimana dengan cara siJaguh Transformasi ini?

Kepentingan siapa yang sengaja disorok-sorokkan?

Anonymous,  10 May 2012 at 11:23  

Sak,
Kak kah kah, ketawa besar lah Cerita Firaun moden ni.

Salam

Meru kapar

Noor,  10 May 2012 at 12:43  

Mr Transformers Optimus Prime....I had a good laugh on that one. Going to show this to my 13 yr old son. He'll probably say politics is not so borrringgg afterall...

Anonymous,  10 May 2012 at 12:49  

Umno bashing....Najib bashing...... Don' know whats next.dont just talk dato but say something la

Red Alfa 10 May 2012 at 13:37  

@UMNO Bashing

Sak is ever the most credible to expose UMNO for what it was, has and will become!..same way that Zul Nordin or Hassan Ali can never tell but just lies about their PKR and PAS?

Don't you UMNO totok supporter ever look back and reflect on what Sak is saying and thinking for your ugama, bangsa and negara ask yourself is UMNO was like dulu, how now sekarang and what will be selama-lamanya if the corruption and abuses continue unexposed?

Anonymous,  10 May 2012 at 13:38  

~ ARGUMENTUM AD POPULUM ~

It's funny they say you are a "has been"..."a nobody".

Obviously, some ranking members in UMNO are really really irritated by your writings and the readership it draws. Simply because there is NOBODY of the same calibre within their ranks. Shameful innit on the lack of talent? Malu saja.


The UMNO hired online thugs a.k.a cybertroopers (I believe they were anointed and given this glamorous title by Azalina Bte. Othman who happens to be a NOBODY these days too) are claiming that you do not write your own articles.

Why should you even care?
Trying to overwhelm a person by mere quantity of comments or more accurately slander is probably the most foolish thing to do to a politician in Malaysia who seem to develop a certain natural 'thickness of skin' from such tactics. In short, bazir duit saja. Better off donating such campaign funds to an orphanage and at the same time perhaps drape a couple of Barisan National flags at the same time. At least the money doesn't get wasted and they can salvage the flags for rags or some other purpose later on once it fades.


Funds are abundent for such vigilantes these days and without a doubt the job prospects and economy is lucrative for someone who wants to make some quick cash! Maybe you could even earn a few bucks providing tips on writing skills to these people. (grin)
In Malaysia, it's commonly called 'tuisyen'!

Once the money dries up, they will also be gone. Send a fool on a fools errand.





I am of the opinion that you need not entertain these paid contractors. In fact, you might indirectly be teaching them a thing or two on writing skills in English.

As you know, the standard English has deteriorated since the mid-70's and the current stewardship of the Ministry of Education isn't by the sharpest tool in the shed either. No doubt he's good at kampung style politics of slander, jerrymandering, the occasional handout...but a damn lousy Education Minister.

Anonymous,  10 May 2012 at 16:10  

bashing umno leaders = stooping low???
hahahaha... macam aku cakap, dah sampai masanya kami takperlu mintakmaap lagi bila sekarang ni kami mengeluarkan kata2kesat dan menghamburkan sumpahseranah, sebab masa berlembut bertolakansur berkias dah lama berlepas - hello beb, ni dah tahun 2012!!!

kami bukan macam kamu yg slow asek tertinggal keretapi dulu kini dan selamanya! kalau umno pilih dan setuju dan pertahan org2 pembolot, penipu, conniving, penzalim dsbnya sebagai pemimpin2 umno, sudahtentu bukan sahaja pemimpin2 keparat tu kami bash, malah dengan umno2 sekali la kena, jangan menangis merintih mendayu melayu pulak!

sekarang takde orang nak kesian kamu dah! menyampah tahap loyahijau, comprende??!

abu!

-average joe-
klakka-la.blogspot: DON'T HAVE A COW = TAKDE LEMBU?

Anonymous,  10 May 2012 at 19:36  

Ape jadi Dewan Bahasa skarang?

Cerita macam ni boleh buat komik murah sebar luas-luar smoga nilainya jelas kpada smua! Macam crita Aesop's fables!

Jangan lah buat mahal-mahal kmudian Rasmah nak resmikan gik!

Kemana lah arah kita ni?

mat durian,  10 May 2012 at 23:26  

the moment the idiots from ameno baru starts to go crazy, you know you've pushed the right buttons

Anonymous,  14 May 2012 at 17:41  

Betul la apa yang dato tulis ni, tu sebab orang UMNO marah he he...teruskan tulisan2 mcm ni, ini baru mencerdikan orang. Orang UMNO kalau orang tulis bagi orang cerdik, marah sangat dia...last2 dah xder hujah mencarut dan buat filem porno. Tu ler kerja diorang...Rakyat dah faham Dato, yang x faham tu cuma orang2 yang dibayar utk 'serang' tulisan pencerahan dato kat blog ni, sebabnya diorang tu xder hujah, hujah batil. Tapi xpa dato, biarkan diorang komen, kerana rakyat bukan bodoh seperti yang pemimpin UMNO sangka. Saya benar2 jijik dgn politik porno UMNO sekarang ni, malu dengan anak isteri, mak, bapak...malu bangsa saya dan yang terlebih teruk malu agama saya. Cara politik UMNO porno benar2 menghinakan bangsa kita, bangsa Melayu dan agama kita, Islam. UMNO sanggup buat ape saja, demi kuasa. Adalah menjadi kewajipan kita, seluruh rakyat untuk berkempen dalam apa jua cara yang dibenarkan syarak, menjelaskan kepada rakyat penipuan2 songsang UMNO ni, dan berganding bahu menumbangkan UMNO/BN ni dalam PRU yang akan datang! Demi kesejahteraan spiritual, Intelektual dan fizikal rakyat negara ni!

Anonymous,  14 May 2012 at 17:43  

mat durian...yerrr betulllll!!!

Anonymous,  24 May 2012 at 15:41  

SAK..keep writing all about UMNo, you do not need to write about Tunku Aziz because U.Meloya,B.Hairan dan TV3suku had commented on that...pity these umnos totok...be a good reader, read all you want and deecide, dont ask SAK to write just to fullfill your gloating rotten mind, If I want to read all bad things about SAK or DAP or PR, I read umnos blogs, papers....can umno bloggers or papers write bad things about umno or bn? No right, so keep your mouth shut from asking SAK to write bad things about DAP or PR

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP