Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Sunday 24 April 2011

Memahami RPK

Memahami RPK.
  1. The whole objective of this exercise was to block Najib Tun Razak from taking over as Prime Minister. If Abdullah Ahmad Badawi can be forced to resign, and if Najib can be blocked from taking over, then Tengku Razaleigh could become the next prime minister.
  2. Earlier, a meeting was held in Tengku Razaleigh's office. About 30 people attended the meeting cum buka puasa. A few Umno bloggers such as Big Dog and so on were there. PKR people like Adlan Benan Omar and Rafizi Ramli also came. And many others whom you will know if I mention their names also attended (I will leave it to them whether they want to surface, but they know who I am talking about).
  3. The purpose of this meeting was to explore how it can be engineered so that Tengku Razaleigh can take over as prime minister. Bul, of course, was the 'main speaker' with all the ideas on how this can be achieved.
  4. Today, Bul declares that he is a strong Najib supporter and that he has always supported Najib from way back. Suddenly he is no longer the man who was scheming on how to block Najib from taking over so that his boss, Tengku Razaleigh, can be the new prime minister.
  5. Bul, who promised me that he will make sure I will never go to jail and that the military intelligence report would surface the instant the police come for me, today, tells me that the report no longer exists.
  6. The question is, did the report even exist in the first place? And Din Merican, who spoke to Anwar and who assured me that Lt Kol Azmi is very reliable and John Pang, who spoke to Tengku Razaleigh on the same matter and gave that same assurance, have washed their hands of this whole matter.
  7. I can understand Din leaving PKR to go back to the other side. He did tell everyone he is disillusioned with the party and he is not the first or the last. John Pang, however, is now with CIMB Jakarta and we all know who owns CIMB. Suddenly, everyone who was part of the conspiracy to block Najib from taking over is a strong Najib supporter from way back in time.
Kita sebenanya tidak tahu maksud RPK. Lagi pun temu ramah yang di siarkan hanya sedutan sana sini. Hanya sekarang, pihak polis nampak nya melakukan tindakan yang tepat. Iaitu tanya RPK apa sebenarnya dalam kandungan SD atau akuan bersumpah dia.
Dalam temu bual tersebut bersama TV3, saya harap kita faham bahawa RPK mengaku mendapat maklumat dari seorang Lt Kolonel. Maklumat itu adalah mengenai suatu lapuran oleh perisik tentera yang mengaitkan nature of involvement oleh 3 orang dalam pengeboman seorang wanita Mongolia.
Bagaimana seorang anak Raja Bugis yang gagah perkasa boleh di sintuk limau dengan begitu mudah?
RPK kata dia didorong oleh NIk Azmi atau Bul yang merupakan seorang operative Tengku Razaliegh Hamzah. Mengikut RPK yang tidak mudah di takuti atau di pengaruhi oleh sesiapa, Bul Berjaya memujuk RPK membuat suatu AB. Sebab Bul kata seoang lt colonel ada suatu secret report yang kata 3 orang ada di tempat semasa wanita Mongolia di bunuh.
Disini saya dan ramai orang terpinga pinga. Bagaimana seorang yang teliti seperti RPK boleh membuat suatu AB berdasarkan suatu pengakuan bahawa- nun jauh di sana, di di lembah danau nan hijau, ujud satu lapuran sulit oleh seorang Lt Colonel Azmi yang melapurkan pembabitan beberapa orang dalam pembunuhan wanita Mongolia.
Point nya, RPK mestilah meyakini inti cerita yang di sampikan dan menyakini pula keujudan lapuran sulit tersebut, to a sufficient degree untuk berani buat suatu lapuran SD.
RPK berani buat demikian hanya apabila beberapa orang memperakui bahawa Lt Kolonel Azmi adalah seorang yang boleh di percayai. Dari mana RPK dapat personal assessment tersebut? Oh, dia tanya Tengku Razaleigh melalui John Pang dan tanya Anwar Ibrahim. Apa yang RPK tanya?
Jika RPK tanya saya, saya kenal Aspan Alias, tentu saya kata saya kenal. Jika dia tanya saya, boleh kok kito percayo si Aspan Alias, ni, den akan kato den pecayo kek dio. Berdasarkan perakuan saya, RPK kemudian proceed to make a decision, itu cerita lain.
Untuk apa SD itu mahu di gunakan, bukan isiu pokok. Isiu pokok ialah dakwaan pertuduhan pembabitan beberapa orang dalam pembunuhan wanita Mongolia. Kita sepatutnya focus kepada isiu membersihkan nama baik 3 makhluk yang di namakan dalam SD RPK tersebut. Go after the lt colonel.
Mana mana maklumat, cerita karut atau apa pun, akan di gunakan untuk tujuan politik. Demikian juga, dakwaan mengenai pembabitan Anwar Ibrahim dalam skendel seks di jadikan modal politik. Maka jika isi cerita SD dan cerita ujudnya suatu lapuran sulit oleh perisik tentera boleh di jadikan modal politik, maka ianya akan di gunakan. Dalam hal ini, kita terima lah at face value, yang Bul mahu jadikan SD dan lapuran tentera sebagai modal untuk menyekat Najib dari jadi PM.
Jika pun benar, yang hendak di hiruk pikukkan apa dia? UMNO sudah lali dengan menggunakan bahan longkangan untuk menjatuhkan orang lain. Jika Bul menjadikan SD dan lapuran sebagai modal politik, itu kena kita lihat sebagai usaha seorang anak buah yang berkerja dengan bos dia. Ramai orang yang saya tahu menggunakan pelbagai cara kotor untuk melajukan perjalanan Najib jadi PM , tapi itu sebahagian dari political game yang sebati dengan UMNO. Dan jadi budaya UMNO. Apa hendak kita bisingkan.
Akan tetapi, untuk link Tengku Razaliegh Hamzah dengan usaha yang di lakukan oleh Bul , adalah perkara yang lain. Tengku Razlaiegh Hamzah tidak akan sekali kali menggunakan taktik yang kotor untuk menjatuhkan lawan atau orang lain.
Hiw sure am I about this? Sebab menggunakan cara ini berlawanan dengan peribadi keseluruhan Tengku Razaliegh. Tidak ada dalam pengakuan RPK yang menyatakan bahawa Tengku Razaliegh menyuruh menggunakan SD dan lapuran tentera yang di katakan ujud tersebut. Yang di nayatakan oleh RPK ialah- Tengku Razaliegh mengesahkan dia mengenali Lt Kolonel Azmi. Kalau kita kenal, kita kenal lah. Yang nak kata tidak kenal , jika sebenarnya kita kenal tentu tidak sopan. Demikian juga bila RPK tanya Anwar Ibrahim sama ada dia kenal pegawai tentera tersebut, kalau dia kenal, dia akan kata kenal. Jadi? Mengaku kenal kepada Lt Kolonel ini suatu jinayah? Seluruh warga tentera yang mengenali Lt KOlonel ini bagaimana? Dia orang pun penjinayah.
Kita tidak tahu apa yang di cakapkan dalam perbincangan sebelum buka puasa di rumah Tengku Razaliegh Hamzah. Maybe, Bul bercakap ini general terms. Tapi setahu saya, RPK tidak ada dalam perbincangan tersebut. Maka apa yang dia kata adalah conjectures dan telahan nya sahaja. Jika ada seperti yang diI dakwa oleh RPK, tentulah cerita ini telah di tulis berulang kali oleh pemblog UMNO yang ada nak buka psua dengan dengan Tengku Razaleigh pada hari itu. Jika ada sebesar zarrah pun komplisiti Tengku Razaleigh, dia akan lama di bahan dan di balun oleh pemblog UMNO. Malah, pemilihan nya sebagai pengarah pilihanraya DUN Galas dahulu akan di tentang habis habisan.
Fakta nya, dalam perbinacangan tersebut, tidak ada pun nama Najib disebut. Bahkkan pertemuan tersebut di mintak oleh pemblog UMNO untuk mengadu betapa dasyat nya pentadbiran Abdulah Badawi. Nama DS Najib tidak perna timbul.
Yang di bincangkan ialah apa nak buat menegenai pemimpinan Pak Lah. Bloggers UMNO memnta Nik Bul mengaturkan pertemuan dengan Tengku Razaleigh supaya mereka dapat mengadu kepada anak Raja itu. Yang hendak di luahkan ialah bagaimana buruk nya pimpinan Pak Lah.
The purpose of this meeting was to explore how it can be engineered so that Tengku Razaleigh can take over as prime minister. Bul, of course, was the 'main speaker' with all the ideas on how this can be achieved.
Jika matlamat perjumpaan tersebut adakah di atas, perkara ini sudah lama di tulis dalam blog blog laskar maya UMNO. Ini hanyalah telahan RPK.

9 comments:

Anonymous,  24 April 2011 at 14:19  

Apa nak jadi dgn Polis Malaysian ni. Peg2 mereka memang low IQ. Satu ACP Aziz pergi Bangkok utk ambil percakapan RPK..bukan nak siasat kandungan SDnya tapi siasat tohmahan bahawa RPK memberi keterangan palsu dlam TV3 dbawah sek.203 kanun keseksaan. Last2 tak mahu rakam percakapan kerana RPK dinasihat supaya beri percakapan diHotel. Aziz hendak rakam diEmbassy. Diembassy,,Aziz ada kuasa tangkap RPK & bawa balik M'sia.

Bagi TR, adalah amat malang dan merugikan bahawa najib tidak dapat dihalang untuk jadi PM...dan TR tidak dapat menerajui jawatan tersebut 'for at least the remainder of the yrs after Dollah's resignation'.

Ibni Ismail 24 April 2011 at 14:29  

Not so difficult to understand RPK. He is not the subject now. He needs something to make him alive. The 'something' in Malaysia means Najib or Anwar. So, he is so smart to use this two name and much much brilliant to add up statesman like Ku Li. May be we can expect name of Tun M will also being use by him. Nothing impossible if the story teller is RPK.
Something that we also need to understand, this RPK not a stupid anak raja Bugis. When he make any statement, always so general and not too detail. Keep ensure there is a exit door(or doors) for him to breath. After throw a bomb, he will wait the others to make a move. In this Altantuya's case, Anwar and Najib only give a very safe comment although Najib suppose very happy and Anwar suppose acting madly like hell. Why? because they know and understand RPK well enough. Actually, I'm waiting Anwar's promise to answer RPK after Sarawak's election.
About Ku LI, no need for him to answer RPK and RPK also know that Ku Li will not answer him. In fact, there is no question to answer. The fact that Ku Li want to PM is very clear. He never hide his ambition to be Prime Minister. So, if true that he trying to block najib as a next PM during that time.. its not a news at all. Ku Li will not using back door. Its not his style.
RPK will not create new 'Things' without any purpose. Why involve Ku Li? My mind cant stop thinking that maybe this 'Things' to block Ku Li from replace Anwar as Opposition leader. If true, after this we will hear a various story about Ku Li. I dont know, just wild guess.. k

Anonymous,  24 April 2011 at 14:38  

Dato', orang jenis RPK ni yang membuat kan Malaysia ni jadi kelamkabut. Bila dah tersepit maka nak selamatkan diri sendiri semua sanggup di buat janji diri sendiri terlepas tetapi konon nak berlagak hero.
Orang Melayu ni dari keturunan apa pun agak nya sama. Pemimpin pula tu "flip flop" dan blur macam JIbby, takdak beza dengan kaki tidur, harapkan Tun tu pula... dok perasan yang dia sorang pandai manakala pengikut ramai macam unta kenyang, silap hari sejarah manusia akan berulang bahawa bangsa Melayu akan pupus- ada kemungkinan kot Tok!
The truth is we need Change and this nation is due for major overhaul.
If knowing that colonel become a crime, it won't be a surprise that knowing Sakmongkol or addicted to reading his blog then an UMNO member will be sacked. Tapi tak apa lah kena buang jadi ahli UMNO, kita join parti SUPP, MCA ke MIC after all semua nya nak mampus!
Nasib la Colonel tu tapi dah tahu dah jawapan dari dia akan kata yang dia tak pernah pun cakap hanya yang kelabu bos dia Punk 5 ATM yang tetiba terkejut dari tidor selepas 3 tahun dan terus berkokok buat keputusan yang colonel ni bersalah tetapi mengikut undang undang tentera mana dan apa pun siapa pun tak tahu. Memang nak mampus la negara ni.
So apa nak di harapkan pemimpin Melayu memang bengap kot. Nak sokong Braim pun tak leh-lagi kelam kabut... ish ish Malaysia! Tengok sahaja video sex Datuk T lepas tu biarkan biarkan semua jadi luncai!
Nak tambah lagi seronok join kempen 1Melayu,1Bumiputra dan lagi sedap bila dapat 1Malaysia e mail account.
Hancusss!!!

Anonymous,  24 April 2011 at 15:51  

Tuan,

Tidak banyak blok saya lawati, ada tu sekali saja . Jumpa BABI terus tidak pergi. Saya sudah berhenti pergi ke Kickdefell,Rocket Bru dan sekarang M2day.
Tuan, ingatlah anugrah menulis yang Allah beri, saya tak pandai menulis.

Telipot

Anonymous,  24 April 2011 at 21:21  

awat tadak org komen pun.mana pi dato sak?tadak komen ka, belum approve

Unknown 25 April 2011 at 01:09  

Pokoknya RPK ni memang kaki penipu. Dah orang Pakatan tak peduli dengan dia, dia pindah lah ke pihak lawan. Tak tahu lah macam mana orang boleh percaya cerita-cerita dia sebelum ni. Sekarang dah dalam kesusahan dia nak tarik lah orang lain jatuh sama-sama dengan dia.

bashir 25 April 2011 at 01:26  

saya setuju dengan pandangan tuan.harap RPK baca.

Anonymous,  25 April 2011 at 22:44  

blogger of fortune.circulation dan readership dia sudah menurun.mana boleh, dia kan hidup utk attention.i tell u what tunggu lah utk AG amend charge,dia ini akan balik ke malaysia 2 face the new charge.tak lama dia akan bebas.sekian RAMBO

Anonymous,  25 April 2011 at 22:48  

Salaam Bro. Sak,

I know RPK personally and I have met Ku LI in private 3 times.

I trust RPK more. I posed a simple question to Ku Li and he shot back "What do you expect me to do?".

I rest my case.

RPK De Man.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP