Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday 18 January 2017

Kerugian Syarikat milik Kerajaan RM8 billion selagi terperangkap dengan FGV.



Hanya kerana tamak haloba seorang sahaja, banyak GLC kita terdedah kepada kerugian berbilion Ringgit. GLC2 dibawah ini, mungkin menanggung kerugian RM7.8 bilion.
Apa jadi kepada GLC2 kita macam tidak dipedulinya. Ini sikap padang jarak padang terkukur. Biar musnah negara, asal nafsu sarakah dipuaskan.  Istilah orang putuh- scorched earth tactic.
Sedihnya, sikap seperti inilah yang dimuliakan oleh orang Melayu. Sebahagian Melayu pula tidak peduli atau indifferent asal mereka terus dapat menikmati cofee latte mereka dan smoked salmon. Najib suka golongan seperti itu- the smoked salmon crowd, the limousine liberals, Hollywood Left- yang dari sudut ideoloji bukan main menyokong rakyat marhaen, tapi dalam kehidupan harian , sungguh berlawanan. 
Orang2 seperti ini lah, dalam salon2 nya, di kafe Dome, La Bodega mengutuk Najib, tapi bila tiba masa nya, mengundi sokong Najib. 
Asal matlamat menjana wang dan menjadikan GLC kenderaan membuat wang segera tercapai. Sikap seperti ini berpunca dari kepercayaan bahawa mendapat kuasa itu memberi lesen kepada nya melakukan sesuka hati. Berkuasa ertinya dia boleh membuli orang lain, melakukan land grab, money grab dan sebagainya. Berkuasa kepada UMNO bererti berhak mengambil kekayaan negara ini. Pemenang mengambil semua.
Nasib GLC2 mengapa jadi begini? Kerana FGV. Jika FGV tidak diapungkan, maka tentulah GLC2 ini tidak terdedah kepada malapetakan kewangan. 
Kerajaan kita yang berperdanamenterikan seorang yang satu dunia lihat sebagai pencuri telah memaksa GLC kita membeli saham dalam FGV. Sedangkan ketika mahu disenaraikan dia berjanji dan cakap besar bahawa saham FGV akan dilanggani oleh syarikat2 bertaraf dunia. Cakap besar ini tidak terjadi. GLC2 kita yang dipaksa membeli saham untuk mengukuhkan harga saham FGV.
Saya syak mereka tahu- paling tidak pegawai2 yang conscientious dan pandai sedikit, tahu bahawa the true value of FGV share tidak lebih dari 2 Ringgit. Saya syak ada konspirasi antara ramai pihak untuk meletak harga runcit FGV pada RM4.55.
Dalam proses tersebut, seperti ynag kita cakapkan sebelum ini, Felda itu sendiri diruntuhkan. Ia tidak lagi mengawal asset2 nya termasuklah 360,000 hektar tanah Felda Plantaions, kilang2 dan puluhan syarikat hiliran yang lain.
Ia menghukum gantung dirinya sendiri apabila memilih untuk mengorbankan aliran hasil RM2.1 bilion setahun untuk suatu janji yang tidak mampu dilunaskan oleh FGV. Janji Najib membawa padah.
Kegilaan apa yang menyebabkan Felda mengorbankan mendapat RM2.1 bilion setahun untuk hasil sewa RM250 juta setahun dan 15% dari untung bisnes perladangan FGV? 
Hanya kerana Najib mahukan demikian. 
Felda belanja sekitar RM1.7 billion setahun untuk mengurus bisnes felda dan tanggung jawab sosial nya. katalah dengan memindahkan operasi bisness kepada FGV, Felda jimat 50% dari perbelanjaan nya. Ini bersamaan dengan RM800 juta. Felda masih lagi memerlukan sekitar RM900 juta setahun untuk mengurus dirinya sendiri dan tanggung jawab sosial. 
Masih ada defisit RM900 juta setahun. Dari mana Felda dapat wang untuk menampung defisit ini? 
Oh bahagian perbendaharaan Felda( Treasury) melabur dalam pasaran saham. Maybank umpanya dan dalam syarikat2 lain2. Adakah hasil dari pelaburan ini, mencecah tahap RM 900juta setahun?
Ini bermakna, kesihatan kewangan Felda bergantung kepada sumber pendapatan seperti share nya dalam FGV, share nya dalam syarikat blue chips lain, sewa RM250juta setahun dan grant kerajaan. Mana dia business fundamentals Felda? bisnes core nya mana? Felda bukan firma pelaburan butik. Ia syarikat yang tanam sawit, kutip sawit, mengasilkan mintak sawit mentah. Itu core business Felda.
Jika ia bergantung kepada FGV, alamatnya Felda akan kekeringan hasil. Prestasi FGV tidak bagus. Ianya dibebani dengan 'banyak cerita' sepeti yang dinyatakan oleh CEO nya. kita hendak juga tanya, jika faktor 'banyak cerita' ini dinyahkan- adakah kesihatan kewangan FGV akan pulih? Jika ya, maka marilah sama2 mengusahakan supaya penyebab 'banyak cerita' ini disingkir dari mengepalai kerajaan. Jika terus mengekalkan pencuri mengepalai kerajaan, bererti kita pun, sebetulnya, resam nya seorang pencuri juga. 
Tapi untuk masa in, tatapilah angka2 dalam jadual dibawah.
Felda dan sekutunya, merupakan pemegang saham terbesar outstanding share FGV. Sekitar 40% dipegang oleh Felda, Felda Assset dan KPF.Setakat Ogos 2016, adalah sedikit perubahan dalam pegangan saham oleh Felda dalam FGV. Tapi masih sekitar 40% juga lah.
Apa telah jadi pada nilai pegangan ini? Semasa harga share RM4.55 , nilai saham ke2 Felda dan syarikat sekutu felda ini ialah RM RM6.55 billion. Sekarang bila harga saham sekitar RM1.56, nilai saham oleh ke3 entiti ini ialah RM2.25bilion. Kerugian kertas mencecah RM4.30 billion.
Bayangkan jika FGV jadi delisting, keruguan RM4.3 bilion boleh menjadi lebih besar. Bersedialah untuk kerugian sebenarnya, pada tahap RM5 billion.
Jadi, delisting ini bukan perkara enteng. Felda dan syarikat sekutunya akan hilang dan rugi RM5 billon. Share nya mungkin RM1.20 sahaja. Mereka masih pemilik kepada saham2 nya, tapi harga nya sekitar RM1.20 sahaja.







Siapa lagi yang akan jadi mangsa permainan korporat Najib? Bila saya kata, penyenaraian FGV ini adalah ciptaan Najib setelah dapat mimpi basah , ramai orang marah. Mereka marah cara mendeskripsi tersebut tetapi tidak dapat mematahkah hujjah bahawa FGV merupakan mimpi ngeri untuk Felda dan sekutu2 nya. Sekarang ia juga mimpi seram untuk banyak GLC2 kita. 
Mereka ini, secara kolektif( setelah dikeluarkan Felda dan sekutu2 nya) menanggung kerugian atas kertas sebanyak RM3.5 billion. Jika FGV di delist, maka kerugian sebenarnya mungkin mencapai RM4 billion atau lebih.
Jadi, kita melihat kepada kemungkinan kerugian sebenar sekitar RM9 billion jika FGV dikeluarkan dari bursa saham. Saya tidak faham mengapa Suruhanjaya Sekuriti tidak mengambil tindakan keatas FGV setelah share FGV melekat sekitar RM1.60 untuk berbulan bulan lama nya. Itu sudah petanda2 bisnes FGV teruk.
Bagaimana pula FGV? Setelah di delist, bagaimana mereka mahu mendapat modal untuk berniaga? Saham mereka masih lagi boleh dijual over the counter ya- tapi, FGV tidak lagi mempunyai akses kepada pasaran modal awam. Sudah tentu, kos pinjaman mereka akan naik. Kos Operasi FGV akan meningkat. Sedangkan ketika ada akses kepada modal yang berkos rendah dari public pun FGV tidak boleh membaiki keadaan, inikan pula ketika kos pinjaman modal tinggi.
Banyak GLC2 kita melalui keadaan musibah dan kerugian hanya kerana seorang PM kita tamak dan sanggup menggadai masa depan Felda dan GLC2 lain. Bagaimana kita mempertahankan keputusan kita menyokong pemimpin seperti ini?
Jika orang Melayu terutamanya, terus menyokong orang seperti Najib yang sekarang ini ternyata pelakun handalan menyembunyikan kemungkaran yang ia lakukan dengan wajah yang bersahaja tanpa rasa bersalah, ini bermaka orang Melayu kita tidak ada sensse of moral value. Segala nya halal selagi kita berkata ianya halal. Batasan pemisah antara halal dan haram, itu dibentuk, dialih dan diperlakukan ikut suka hati.
Ianya juga mendedahkan sikap hipokrasi kita sebagai seorang Muslim. Secara luaran bukan main lagi mahu menunjuk nunjuk keMusliman kita melebihi orang lain, rupa2 nya keAbuJahalan dan keAbuLahaban kitalah yang melebihi orang lain sebetulnya.  

Sekian, salam dari Raub. 



8 comments:

Donplaypuks® 18 January 2017 at 14:21  

Who strong-armed Pahang State Govt to invest RM500 million in FGVH shares? Whoever suggested FGVH be taken private does not know what he is talking about. At current share price of RM1.70, they will need about RM6 billion to delist! If FGVH, Felda & Najib are desperately searching the piggy bank to find the $2.3 billion to acquire Eagle High, how on earth are they going to find RM6 billion?

The FGVH & Felda saga truly reflect (as in the case of 1MDB) all that is wrong with Najib - megalomania, deceit, fraud, looting, plundering, utter incompetency and gross abuse of power without shame, guilt or a shred of remorse!

Anonymous,  19 January 2017 at 07:21  

If Felda settlers come out arms wringing,in GE14,it is game over for Umno/BN.Hilton Sg Buloh will be overflow with permanent residents.Anwar will be having many of his former allies as buddies and housemates.What goes around comes around.

Anonymous,  19 January 2017 at 09:50  

It is a game guessing and figures have been all over the map.Estimates are RM 750 billion-RM 1,250 billion(1.25 trillion)have been plundered from tax payers this last thirty years.Let us say that the average of RM 1 trillion plundered is still in the gomen coffers.If so,today Malaysia will be one of the richest country in our region.And maybe the whole of Asia.

Anonymous,  19 January 2017 at 17:12  

How come no individual buyers. Easier to spread losses.

Anonymous,  19 January 2017 at 23:03  

Felda had always been about the settlers and their families.It had never been about profiting forces outside the Felda schemes.The formation of FGV is to profit politicians and their cronies,not the Felda settlers.Why do the Felda settlers care whether the FGV or even Felda is a public listed company.They are not going to sell their shares(land) and move to some where,where they can only afford to buy a pigeon coop with their sales proceed?And what about "cari makan?"

Kamal 20 January 2017 at 07:21  

Anak2 felda .... jom kita ramai2 ngeteh di warung Pak Zawawi pada 22 Januari, 2017 nih...

zamani 23 January 2017 at 22:57  

peneroka memang terdiri dari pemakan dedak tegar yang di tabur najib,mereka jenis bodoh dan dungu hanya menunggu dengan mulut ternganga.kehidupan mereka semakin melarat tapi mereka masih sokong najib sedangkan najib menjual aset2 negara kepada china komunis sesuatu yang sangat bertentangan dengan islam.kami yang tak makan dedak kadang2 mengalirkan air mata mengenang nasib sendiri.kenapalah ramai yang macam tunggul kayu hanyut di felda ni?kami sudah tak mampu lagi menanggung hutang yang mereka buat,kami cuma kais pagi makan pagi saja.ya allah berikanlah petunjuk pada saudara2 ku yang bodoh2 ini.

Unknown 24 January 2017 at 09:56  

Kesian peneroka jadi mangsa kerakusan politik

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP