Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Friday 8 May 2015

Rompin dan Permatang Pauh- Keadaan Minda Orang Melayu maju dan subur.



Keadaan minda orang Melayu sihat rupa2 nya. Jumlah orang Melayu berminda UMNO makin berkurangan. Siapa mereka ini?Nanti kita beritahu.

Bangsa lain di Malaysia sudah lama bersedia membebaskan minda mereka dari kebiasaan. Mereka bukan Islam- tapi telah lama mempraktikkan salah satu rahsia puasa( sebab puasa akan datang) yakni meninggalkan kebiasaan( makan, minum dan berkelamin dll).

Jenerasi Melayu yang bersedia meninggalkan kebiasaan bergantung dan berpaut kepada UMNO semakin meningkat. Di Rompin kumpulan mereka menyebabkan Dato Hassan Ariffin dapat undi kurang dari yang pernah dicapai oleh arwah JJ. Pada waktu yang sama, saya tidak pelulah sebut penyokong Arwah JJ yang tidak sokong Hassan Ariffin.

Di Permatang Pauh, golongan yang sedia meninggalkan kebiasaan bergayut kepada UMNO mengesahkan sikaplawan mereka.

Maka 2 perkara ini- pertambahan jenerasi yang sedia merungkai belengu ikatan dan kesediaan mengesahkan dan mengonfirmkan pendirian- menyebabkan saya berfikir- the state of the Malay mind adalah subur dan penuh potensi.

Siapa yang dapat menfaedahkan keadaan inilah yang akan disokong oleh pengundi melayu. 


Golongan minda UMNO ini macam mana?

1.   Golongan ini termasuk yang percaya kalau kerajaan bertukar- pencen tak dapat.

2.   kalau UMNO bukan kerajaan penjawat awam kena berhenti

3.   kalau UMNO tak ada,  orang Melayu akan terbiar

4.   kalau UMNO tidak ada, agama Islam akan diancam

5.   dan kalau UMNO taka da, inistutsi Raja Melayu akan hilang.

6.   Kalau UMNO takde, GST yang ‘baik’ itu akan hilang

7.   Kalau UMNO tak ada, rakyat tak mahu mana nak bayar saman kereta.

8.   Kalau UMNO tak ada, ramai orang rindukan Ahmad Maslan, Shabery Chik, Hassan Malek dan Ismail Sabri.

9.   Termasuk dalam kumpulan ini, para pemimpin umno yang mengkakak-tuakan blue ocean strategy. Benda ini dah 10 tahun basi tapi masih diulangi sehinga meloyakan tekak pendengar.

Itu antara nya.


Saya ahli DAP- saya mahukan institusi raja berpelembagaan terus hidup kerana institusi itu sebahagian dari budaya saya orang Melayu. Yang berfikiran seperti raya ramai dalam negara ini dan kian meningkat. Dan saya rasa, institusi Raja Melayu akan menyesuaikan diri mereka se-ikutnya.

Hanya mereka mesti mulakan dengan meleraikan diri mereka dari belengu minda UMNO. Insitusi Raja Melayu dilindungi oleh perlembagaan dan undang2 serta demografi Melayu. UMNO sahaja yang mengada ngada mengstiharkan mereka pelindung yang lebih baik.

Kita semua tahu rekod UMNO puluhan tahun yang lalu. Ianya membuktikan bahawa apa yang pernah dilakukan oleh UMNO ketika itu tidak salah dari segi undang2. . Tidak ada seorang pun didakwa. Mungkin KPN perlu membaca sejarah daalm perkara ini.

Perkara yang tidak diduga telah pun berlaku. Sultan Johor telah menyuarakan bantahan rakyat mengenakan cukai GST terhadap perkhidmatan mereka. Bisnes kerajaan bukan berniaga. Mereka memberi khidmat social. Nyatalah dalam hal ini, Sultan Johor lagi cerdik dari orang UMNO. 
Kalau Sultan Johor bertitah GST tidak masuk akal- akal promoter GST bagaimana? 

Kemudian sultan johor juga menyokong bahasa pengantar Bahasa Inggeris. Ini suatu pemikiran yang anti fikiran minda UMNO. Nyatalah Sultan Johor mahukan rakyat Johor khususnya dan pendengar titah nya diseluruh negara lebih pandai dari tahap kepandaian yang UMNO mahukan.
Bayangkan- berapa ramai ahli UMNO kena masuk kelas orang dewasa seperti zaman Tun Razak. Alif tendang mim, jadi sarkas. 
Tapi untuk majoriti orang Melayu diseluruh negara, Melayu yang mengundi di Rompin dan Permatang Pauh, menunjukkan jalan selamat untuk orang Melayu. 

13 comments:

bruno 8 May 2015 at 10:52  

Azizah won by a majority of 8,800 votes.Considering the mess caused by PKR's Kajang circus,PAS's hudud and lower turnout,the majority can be consider very good.And not to forget the sabotaging by some PKR assemblymen,PKR members and also PAS members.These trouble makers must have been compensated very well for them to come out into the open to challenge the candidate.

It is time for Azizah to get tough and start weaving the stick,with the leaders and members of her own party.The three strange bedfellows of the PR coalition must have a pow wow or go their separate ways.Two years is a very short time before the next GE.To even think of giving Umno/BN a real fight or getting to Putrajaya,these three strange bedfellows must stay married.A divorce and it is game over for all their wonderful wet dreams.

Anonymous,  8 May 2015 at 12:30  

Jelas minda rakyat Malay[sia] lebih berkualiti dan terbuka.Kemelut[politik] dalam PR tak diperhitongkan, tapi isu-isu semasa yang sangat relevan dapat dihayati oleh rakyat dan diterjemahkan dalam peti undi saperti yang dijangkakan. Syabas!

Anonymous,  8 May 2015 at 17:47  

Masaalah penjenayah penyamum harta rakyat dan Tabung Haji yang yang bebas dan angkuh ini hany boleh ditamatkan dengan C4.

Anonymous,  8 May 2015 at 17:52  

"Johan said the decision to buy the land from 1MDB was not made by an individual but was a collective decision by LTH’s investment panel and the board, and involved “ministerial level” officials as well"
AGAKNYA "MINISTERIAL LEVEL OFFICIAL"INI MENTERI YANG MENCURI DUIT ZAKAT ITULAH.
HADI PATUT DIBENARKAN MENGGUNA HUKUM HUDUDNYA TERHADAP PENCURI2 WANG RAKYAT SAPERTI THBJ INI.

Anonymous,  8 May 2015 at 21:24  

If not for the hot issues like GST and 1MDB, Azizah may have faced a shock defeat. But how long can you flog the horse of 1MDB and GST before the rakyat become too used to hearing about it and apathy takes over.

Pointless to have stage shows with this politician and that politician blowing hot air, the people don't want to hear too much any more.

I don't see any Pakatan politicians going to the ground, rural areas, to meet and explain current issues and what your parties are doing in Parliament to help them.

So DAP, PKR, better start doing what you were elected to do.

Come to an acceptable accommodation with PAS over the hudud issues.
Otherwise Hadi must lose in the party elections in June. No two ways, a strong challenger to him must win.

Anonymous,  8 May 2015 at 21:29  

Even Muhydeen has this to say:

"The rakyat wants to know, not just Tun Dr Mahathir Mohamad. The rakyat wants to know why no one has been charged, why the 1MDB board has not been sacked, and about the position of the CEO and the prime minister as adviser," said Muhyiddin. -

See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/1mdb-scandal-could-explode-on-umno-says-muhyiddin#sthash.D8xvJFTT.dpuf

Anonymous,  8 May 2015 at 23:01  

This Tabung Haji / 1MDB land deal scandal is THE catalyst for change in the govt.
Tun M, now Muhydeen, now Shapie Afal, now UMNO youth, next will be the other "mute" ministers as they run to condemn and point fingers at 1MDB board, chairman, CEO and its advisor, and they will jettison Najib soon.

The prophecy is taking shape, after the PKR win in Permatang Pauh, the PM will be replaced.
As

gafx gayong 8 May 2015 at 23:47  

Tanpa Anwar di Permatang Pauh, majoriti tetap kekal besar. Andaikata manusia "puaka" kepada UMNO BN ni contest dalam PRK Permatang Pauh terbaru ini, pasti berganda ganda lagi majoriti itu. Dgn tangan dan kaki Anwar terikat, UMNO BN tetap gagal bagi pukulan KO malah yang menumbuk pula kecundang TKO. Muslihat dan taktik apa lagi nak pakai ni? C4 Anwar???.

Unknown 9 May 2015 at 11:47  

Mental slavery is the worst kind of slavery. It gives you the illusion of freedom, makes you trust, love and defend you oppressor while making an enemy of those who are trying to free you or open your eyes.
-Malcolm X

Anonymous,  9 May 2015 at 16:59  

Saya berpendapat sepatutnya pihak kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat perlu bersifat berhati-hati dalam setiap isu yang timbul dan mesti cepat menyelesaikan segala masalah dalaman dengan bijak.

Cadangan saya :

1. Buat satu laman blog atau Facebook khas untuk rujukan rakyat agar mengetahui isu terbaru. Blog yang khas untuk PAS, DAP atau PKR sahaja tidak memadai. Setiap pimpinan PR akan menyuarakan isu bersama saf kepimpinan. Maknanya blog ini bersifat "centralised" dan mempunyai kata putus PR.

2. Penyokong PR dengan parti masing-masing tidak akan keliru dengan pendapat pimpinan yang pelbagai.

3. Blog atau facebook ini akan memberi ruang untuk penyokong PR memberi cadangan dan pendapat yang bernas. Mesti ada administrator yang mengendalikan dengan tepat dan cermat.

4. Blog/Facbook ini akan mampu menangkis setiap tohmahan dari BN/UMno yang senantiasa mencari jalan untuk memecahkan PR.

Saya harap Kak Wan akan mampu membuka era baru dalam tempoh Anwar di penjara untuk meluaskan lagi kekuatan PR dari Perlis sehingga ke Sabah.

Kemenangan Kak Wan ini, menandakan segala jentera UMNO/BN walau ditabur sejuta janji masa pilihanraya, fitnah dan putar belit RTM tidak akan mampu mnumbangkan PR.

bruno 9 May 2015 at 21:13  

Now,we have news of TH buying a piece of land from 1MDB for 188.5 millions.Critics of 1MDB are jumping happily up and down like monkeys.Even two pieces of land for 750 millions.So what?These are just peanuts,like pennies dropping into the bin.Few hundred millions to a debt of 42 billion,that is with a B.And they have the f*ucking nuts to called that a bailout?

If we have crazies leading the charge against 1MDB,accusing it all sorts of things that came into their f*ckup animal mentality brains,we are all f*cked.

Like Dr Mahathir likes to say,"Malays" (Malaysians) tend to have poor memories.I would say poor memories for their own f*cking conveniences.Have anyone with a sane mind knows or even remembers how much the gomen sold a high flying MAS for.And how much it later bought it back when it was way overdue for the sewage?This is what is normally called a f*cking "BAIL OUT".So for the 1MDB critics get your f*ckup brains,if you have any left and your priorities right.Or go to the nearest bushes and shiok sendiri.

bruno 11 May 2015 at 08:34  

According to Zaid's blog,he said that his Umno friends have informed him that Muhyiddin and some ministers are meeting with Daim in Milan.I just hope that this is very true,that the DPM is collaborating with Mahthir's faction,to kick out his boss,the PM.

I have commented before,that Malaysia is no pariah nation like the ME.The Arab spring is not coming to our shores anytime soon,at least not in our lifetime.Maybe three or thirty decades later.Nowadays,politicians,both BN and PR thinks that they can chase out a sitting PM at their whims and fancies.It is better these idiots and morons go shiok senderi or do it with the donkeys or camels.

Instead of Muhyiddin and gang who thinks that the PM'ship is theirs to lose,it will be no surprise that his DPM seat will belong to someone else in the near future.Najib has said that he is going nowhere.Since that Najib has rolled up his sleeves and ready to rumble,we have to give the man the benefit of doubt.

Frankly,I do believe that Najib is serious in holding his fort.It is not easy to chase out a sitting PM.Mahathir should know.But the doctor has nothing to lose,just his ego.But those blindly following him will pay the price.If what Zaid said it true,Muhyiddin's days are numbered.

Anonymous,  11 May 2015 at 16:52  

Dato, while you talk about the mentality of the Malays...
why is Tengku Razeleigh still keeping quiet?
Can he not see that he needs to put his hat in the ring for the PM's post? He will get his support, all that Parliament wants is his action to call upon them to support him.

Let the votes of No Confidence in PM Najib begin.

Let Tengku Razaleigh start the forces of PM change.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP