Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Saturday 22 October 2011

The winnable candidate from the loser party.


Beberapa hari yang lalu, kita ada membaca mengenai rancangan presiden MCA mahu bertanding dalam PRU 13. Soalan nya di mana? Presiden MCA tidak ada tempat? Sukar di percayai dan sungguh memeranjatkan! Presiden parti Cina yang terbesar tidak mempunyai tempat untuk bertanding? inikah nasib seorang yang menyifatkan diri nya seorang winnable candidate?

A winnable candidate from a losing party? Narng  bohtee narng, kui bohtee kui!

Dalam ucapan nya menyambut Deepavali di Seremban, Chua mengistiharkan telah menerima tawaran dari MB Johor, Perak dan Negeri Sembilan untuk bertanding mana mana kerusi di negeri2 tersebut. Amat ironic juga, tawaran2 tersebut datang dari MB2 yang belum tentu di pilih dan menang. Ahli2 UMNO pun sedang berusaha mengusir Zambri Kadir dan Mat Hasan. Ghani Othman sendiri pun belum tentu di jadikan calun negeri Johor. 

Tapi jika yang membuat tawaran tersebut belum tentu lagi nasib mereka, adakah keyakinan mereka membuat tawaran itu mencerminkan bahawa Chua Soi Lek sebetulnya adalah seorang winnable candidate dari sebuah defeatable party?

Ucapan nya di Seremban adalah signifiken sekali. Seremban pernah menjadi ranjang pertempuran antara dua orang ketua parti cina. Dalam tahun 1982, Presiden MCA ketika itu Lee San Choon bertanding di Seremban melawan Pengerusi DAP, Dr Chen Man Hing. Lee San Choon menang apabila MCA dan BN berbelanja jutaan Ringgit menyodok pengundi Bandar Seremban.  MCA beli borong semua- pengundi Melayu yang di broker oleh pimpinan UMNO dan pengundi Cina yang di pujuk dengan wang Ringgit.

Keadaan ketika itu berlainan sekali. MCA parti yang mewakili cukong dan tauke Cina. MCA pun banyak wang bahkan mampu membiayai politik UMNO. Pengundi Melayu pun MCA beli untuk memenangkan Lee San Choon. Cua Soi Lek agaknya memikirkan, dia boleh mengulangi apa yang di lakukan oleh Lee San Choon.

Cuba kita tanya, apakah yang di lambangkan oleh perlawanan Lee San Choon dengan Chen Man Hin pada masa itu? selain daripada pertembungan wang dengan semangat gigih? San Choon mewakil politik yang berwajahkan wang dan Chen Man Hin yang mewakili semangat juang?

Ianya melambangkan pertandingan membuktikan siapakan mewakili dan menjuarai masyarakat Cina. Siapa taikor? Maka amat bertepatan sekali pada masa itu, ketua satu parti politik Cina lawan ketua satu parti politik cina yang lain.

Maka kepada saya, Chua Soi lek pun harus menjejaki langkah presiden parti nya yang terdahulu. Inilah masa nya untuk dia membuktikan kejantanan nya sebagai ketua parti Cina yang terbesar melawan ketua parti cina yang lain. Ini bermakna, jika CSL anak jantan, paling tepat dia berlawan sama ada dengan Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng. Pertembungan tersebut akan membuktikan secara muktamad, siapakah yang berhak mengistiharkan dirinya mewakili suara masyarakat Cina.

Ya, marilah kita menyokong supaya CSL melawan sama ada Kit Siang atau Guan Eng. Kita mahu tengok CSL membuktikan kejantanan nya di atas gelanggang yang berbeza. Atau jika dia berkeras mahukan dirinya sebagai Presiden MCA melawan yang setaraf jawatan dengan nya, boleh lah CSL menimbangkan untuk berlawan dengan pengerusi DAP- Karpal Singh.

Tapi, ada juga baik nya, jika CSL bercadang beranding di Seremban untuk megulangi kemenangan seoarang Presiden MCA dimasa lalu. Jika CSL memutuskan mahu bertanding di Seremban, ianya akan memberi peluang untuk pengundi Seremban mengkoreksi kesilapan meraka pada tahun 1982. Let the Seremban folks give CSL the biggest blowjob ever!

16 comments:

bruno,  22 October 2011 at 04:41  

Dato,power crazy CSL will definitely stand in this coming GE.Or else why did he challenged OTK for the presidency.But the biggest headache for Najib is finding a very safe seat for CSL.Besides a Malay majority constituency,it also got to have a lot of senior citizen 'aunties'.These 'aunties' might forgive an immoral stud like CSL.

But what if CSL were to lose his deposit in a very safe seat.Where is he going to hide his face.Under the sarong,at the centre where lies the temburong.He will feel very confortable down there.Maybe CSL might stand in Kampung Baru.Najib has to drop loads of ringgit to move the residents away for the development project.

Lee, Teluk Intan,  22 October 2011 at 04:49  

Come on Dato'

CSL is a good 'performer', at least in bed.

Agness,  22 October 2011 at 05:07  

Dato,

CSL may choose Seremban. We welcome him to stand here. We shall be exceedingly happy to see him lose in Negri. He is no Lee San Choon.

He is actually a pest to Malaysian politics.

Anonymous,  22 October 2011 at 05:17  

F***k off CSL. He is a burden to MCA.

yb,  22 October 2011 at 08:07  

At least CSL was 'man' enough to admit his misadventure, unlike many other BN MP’s who lives by the rule of his phallus, well protected and defended under the “ketuanan” jinx.

And one more thing, the MB Mat Hassan delivers to the people's eyes if compared to the unproductive but money splashing Mat Isa.

Anonymous,  22 October 2011 at 08:22  

Lee San Choon got "Choon toi" (got balls)

Chua Soi Lek - Lek Mmmm Chit (Smartalec)

Anonymous,  22 October 2011 at 10:23  

How in the world does Bruno think that Kg Baru is a safe seat for CSL. Please quote an example of any 1 time CSL has said or requested anything good for the Malays? I missed all of them

mat felda,  22 October 2011 at 11:26  

apa ni dato', campor aduk bahase melayu dgn inggeris. tulis la "Let the Seremban folks give CSL the biggest blowjob ever" tu dalam bahase melayu. tak faham la

Anonymous,  22 October 2011 at 11:57  

Plot cerita presiden2 MCA ni sama saja. Bila jadi presiden MCA, berjuang untuk masyarakat cina dan negara Malaysia. Bila dah tak jadi presiden, bermastautin diluar negara.

Dimana Lee San Choon tinggal sekarang? Dimana Tan Koon Swan, Neo Yee Pan menetap? Ling Liong Sik pun akan cabut lari tak lama lagi. Bertandinglah dimana pun, sama saje. Kempenlah demi kecintaan kepada negara ini, demi masyarakat, sampai masa cabut lari juga.

Yang tinggal pengundi2 termasuk pengundi hantu.

Alfred E Neumann

Anonymous,  22 October 2011 at 13:27  

"A winnable candidate from a losing party? Narng bohtee narng, kui bohtee kui!"
That says it all. For the initiated, it's a Hainan quotation, "A human he is not, neither is he the devil".

Blowing in the wind,  22 October 2011 at 19:12  

"Narng bohtee narng, kui bohtee kui!" Cantik, cantik sekali! Masuk tanding di kawasan majoriti orang Melayu sebagai, "narng', keluar sebagai "kui" nanti. Ya Dato, kalau dia mau show dia jantan dan selalu keras, tidak lembek, tanding sahaja di mana-mana majoriti orang Cina, usah nama-nama besar seperti Kapal Singh, LKS, LGE – siapa sahaja pun boleh. DAP atau PKR cari seorang muda Melayu atau India berhadapan sama dia – kita tunggu keputusan. Bercakap macam Ridhuan Tee, walhal Ridhuan lebih muda. Dua-dua cukup cekap isikan ayat-ayat ke dalam mulut orang Melayu. Yang muda ucap "Islam itu Melayu, Melayu itu Islam" dan yang tua pula kata "Si Polan ada jemput saya bertanding di mana-mana sahaja di ...." Kita inginkan pengesahan daripada ketiga-tiga MB berkenaan. Jika tidak benar CSL patut minta maaf kepada mereka bertiga itu dan seluruh rakyat Malaysia dan terus berundur dari pentas politik - mau jadi 'narng' boleh, 'kui' pun boleh sebagai rakyat biasa , no problem. Baik di atas, di bawah atau di tepi katil kita semua tak peduli kerana tak berhak peduli lagi. Tetapi jika benar ada jemputan sedemikian ingin saya syorkan lain kali mana-mana MB atau KM mau jemput orang luar bertanding di negeri masing-masing maklum dulu kepada sultan atau YDN. Ini beradab, sopan santun dan bertamadun tinggi. Jangan-jangan kena tanya "Dari mana datangnya makhluk ini?"

Anonymous,  23 October 2011 at 07:42  

Coming from a one term ADUN who was dropped, yeah right!!! Loser!!

tcw4Malaysia,  23 October 2011 at 15:27  

Dato, Bagi saya CSL cuma buat publiksiti murahan, Kalau betul2 nak pastikan MCA dan kaum Cina sokong CSL, Saya cadangkan CSL bertanding dengan LIM KIT SIANG di Perak atau LIM GUAN ENG di Pulau Pinang. Keputusan itu akan menentukan hala tuju Politk MCA. Ini baru lah dikatakan BERTEMU BUKU DENGAN RUAS.

Sumpitan Emas,  24 October 2011 at 00:13  

Mat felda, ungkapan ini ada kaitan dengan hal haiwan dan hutan belantara. Saya orang Kelantan dan paling selesa memburu binatang cara kuno sikit tapi amat efectiv: Blow itu meniup, job itu pekerjaan. Kalau kerja itu memburu seekor kijang, memadailah seorang sahaja menggunakan sebatang sumpitan untuk gugurkan seekor kijang, dan ini dipanggil 'blowjob' biasa. Tetapi kiranya dua tiga buah kampung mau menyambut satu perayaan, dan seekor anak gajah dikehendaki, maka 30 atau 40 orang perlu menyumpit serentak ke tubuh gajah yang malang itu, dan ini digelar, 'big blowjob'. Menyumpit gajah dewasa adalah 'the biggest blowjob.' Jadi kalau daging binatang diisikan ke dalam sarung sosej dan sosej/frankfurter itu di panggan ia perlu ditiup sebelum dimakan; kita tiup sahaja kalau mau makan sosej kecil - blowjob, tetapi kalau sosej itu besar, panjang dan terlalu panas, kenalah blow kuat-kuat - biggest blowjob. Saya hairan sikit sosej jenis apa yang CSL nak bawa ke Seremban agar 'the biggest blowjob' dapat dilakukan, saiz gajah punyakah? Cik Mat kena tanya CSL. Sekian. Ikhlas dpd Sumpitan Emas.

Sumpitan Emas,  24 October 2011 at 09:37  

Cik Mat, lupa tambah sikit lagi. Ingat James Bond 007? Kuat orang putih punya propaganda - spy terhandal dan tercekap sekali dengan pistolnya yang boleh tembak tanpa bunyi - yang memasang silencer. Pasal kita dijajah walaupun ada orang pandai menafikannya kita semua pikir hebat betul orang putih. Tetapi kami orang Kelantan dari pendalaman dulu lagi diam-diam senyum pasal saudara lama kita dari puak Temiar sudah beratus-ratus tahun memakai senjata yang bukan sahaja tak bising tetapi lebih mesra-alam, langsung tak ada kimia buatan bisa cuma yang datang dari daun-daun. Siapakah akan naik syurga kelak, James Bond atau Jamie Bang? Sudah pasti Cik Jamie. Tambah lagi nenek moyang Jamie ialah satu-satu bangsa yang pertama kali menggunakan teknologi tinggi - compressed air/angin pampatan - untuk melancarkan peluru berpandu. Saya difahamkan oleh kawan-kawan saya dari Brunei bahawa semasa Perang DuniaII di sana, tentera Jepun yang bermaharajalela di pekan-pekan tak berani ke pendalaman. Banyak yang gugur bermuntah darah sebab kena peluru berpandu daripada wira-wira Penan dan Punan. Banyak juga askar Jepun yang jadi gila apabila disuruh masuk memburu 'kui-kui' untuk membalas dendam. Apa tak jadi gila kalau kawan karib gugur begitu sahaja dan hanya kedengaran ketawa burung tiong? Hebat betul pertembungan antara sumpitan dengan pistol, antara cawat dengan seluar panjang. CSL kena awas-awas jika ternampak orang yang membawa seruling panjang sebagai helah. Yang guna cawat? Tak adalah yang mau guna cawat di bandar pasal udara dan angin terlalu panas. (Diamlah!) OK! OK!

Anonymous,  27 October 2011 at 15:37  

Dato,

Itulah kelebihan orang Cina dgn UMNO. Bila mereka kuat mereka dapat apa mereka hendak, kerana mereka ada power broker. Bila mereka lemah, UMNO tabur macam macam faedah untuk tarik mereka dengan mengabaiakn kepentinggan kebangsaan dan Melayu. Untung jadi Cina. Berita baru, dapat 2 sekolah Cina di Kajang. Kenapa MIC tidak minta cuti 2 hari untuk Deepavali?

( Saya nak jumpa PM, macam Saiful jumpa PM. Nak minta bantuan sebab saya baru berhenti kerja. Macam mana Dato? }


Terima Kasih
Meru

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP