Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Monday 3 October 2011

Termakan budi, tergadai jiwa dan raga?


Ada seorang pembaca blog saya menegaskan janganlah menganggap apabila orang Melayu menyokong UMNO dan BN, mereka itu bodoh. Izinkan saya memberitahu terlebih dahulu, saya tidak berkata demikian- yang saya sebut ialah pemimpin membodohkan orang Melayu. Ada perbezaan besar antara bodoh dan di perbodohkan. Tapi itu menjadi topic lain pula yang kita tidak akan bahas disini.

Itu bukan bodoh, itu membalas budi kata nya. Mereka hanya membalas budi kepada sebuah kerajaan yang telah memberi mereka banyak nikmat kehidupan. Orang berbudi kita berbahasa, demikian natijah dari pendapat nya.

Saya amat bersetuju dengan pendapat pembaca ini. Kerana ini akan bermakna, orang Melayu yang menyokong kerajaan2 di negeri Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang mesti di lihat sebagai berterima kasih juga. Mereka pun tidak bodoh tapi sekadar berterima kasih. Mereka berterima kasih kepada kerajaan2 yang telah membantu  mereka dalam pelbagai cara. Bukan begitu? Mustahil apabila orang Melayu menyokong UMNO mereka berterima kasih, tapi bila mereka menyokong parti lain, perbuatan tersebut tidak di kira sebagai berterima kasih?

Saya berharap pembaca tersebut tidak bermaksud hanya UMNO sahaja berhak menerima terima kasih dari orang Melayu. Sudah tentu pandangan seperti ini tidak boleh di terima kerana UMNO tidak ada hakmilik mutlak keatas sokongan orang Melayu. Malah dalam pilihanraya 2008, UMNO tidak mampu menyatakan bahawa mereka mewakili suara majorti orang Melayu.  Dalam PRU itu, lebih ramai orang Melayu menyokong parti bukan UMNO. Bagaimana kita mengklasifikasikan mereka? Murtad Melayu? Tidak mengenang budi?

Di sebalik kenyataan yang pious ini sebetulnya terkandung cerita mengenai  pertalian antara rakyat dengan kerajaan. Tersirat dalam kenyataan tersebut ialah bagaimana orang Melayu melihat peranan kerajaan dalam kehidupan mereka. Kalau di Amerika, mesej nya lebih kurang akan berbunyi- jangan soalkan apa negara kamu boleh buat kepada kamu, tanyakan apa yang kamu boleh buat untuk negara kamu. Negara dalam konteks ini, kerajaan lah. Atau gantikan negara dengan istilah kerajaan. Dari sini kita akan lihat pertalian antara manusia dengan kerajaan nya.

Dari komen pembaca itu, kita dapat mengagak bahawa kerajaan di lihat sebagai penjaga dan rakyat di lihat sebagai yang di jaga. Dan itu membawa 2 pengertian besar; Pertama, kerajaan adalah penjaga yang penuh dengan sifat keibuan menjaga anak anak. Kedua, tanngung jawab menentu masa depan kita di serahkan keatas bahu kerajaan.

Mungkin disinilah, iaitu didalam cara orang Melayu melihat peranan dan tempat kerajaan dalam kehidupan mereka, terkandung benih2 kemunduran. Inilah sikap inherent weakness yang kita mesti kikis- yakni menganggap kerajaan itu tempat kita bergantung segala nya dan tempat sumber rezeki hidup. Sikap seperti ini lah yang menyebabkan pemegang tampuk kerajaan membuli kita, angkuh dan sombong kepada rakyat kerdil. Kerajaan itu penaung dan kita yang bernaung , kerajaan itu tuan, kita hamba. Dan kepada si pengampu , konsep kerajaan seperti ini mahu mereka kekalkan. Selagi kerajaan di lihat demikian rupa, ianya memberi mereka a sense of supremacy dan mungkin juga khayalan godlike.

Sikap melihat kerajaan sebagai deity yang mesti di taati dan di puja, paling ketara di kalangan orang Melayu dan UMNO bertanggung jawab memanjangkan sikap yang melemahkan bangsa Melayu. Selagi kita mempunyai sikap yang demikian, selagi itulah kita terus bertongkat kepada kerajaan. Orang Melayu akan jadi tamby yang tertunduk tunduk tidak ada keyakinan diri. Kita tidak boleh meneruskan ketergantungan sebegini kerana dengan melakukan demikian, memberi peluang kepada pimpinan politik yang licik mengeksploitasi ketergantungan kita itu.

Berbalik kepada komen yang di berikan oleh pembaca tersebut, saya tidak menyebut nya demikian rupa- saya hanya memberitahu bahawa pemimpin Melayu membodohkan bangsa nya sendiri supaya mempercayai mereka mempunyai banyak kelemahan. Seolah olah lemah dan tidak bermaya itu adalah kesemulajadian orang Melayu. Mereka di bodohkan dengan tahyul bahawa jalan selamat ialah melalui bergantung terus kepada kerajaan. Dan bukan nya kerajaan yang mana mana tapi suatu kerajaan yang khusus iaitu UMNO. Tidakkah kenyataan seperti ini self serving?
Ini kenyataan yang self serving sebab kerajaan yang di maksudkan itu terdiri dari kerajaan yang di ujudkan oleh satu parti politik khusus sahaja. Tidak kah layak kerajaan dari parti bukan UMNO di jadikan sumber rujukan? Selagi bangsa Melayu terus percaya kepada pembodohan ini, maka bangsa Melayu akan terus menjadi suatu bangsa yang dependent.

Kita mesti konsisten dalam gesaan kita. Jika menyokong UMNO di anggap sebagai terima kasih kepada kerajaan yang memberi faedah serta kemudahan kepada mereka, prinsip yang sama mesti juga di pakai keatas kerajaan2 yang bukan UMNO. Kerajaan bukan UMNO di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor semua nya menabur budi kepada orang Melayu. Berdasarkan gesaaan pembaca blog yang saya rujuk, maka orang Melayu dalam negeri negeri ini mesti juga berterima kasih kepada kerajaan2 ini dan terus menyokong mereka. Hanya dengan cara demikian, kita konsisten dalam pandangan kita. Jika menyokong itu bermakna berterima kasih, ia nya mesti di gunakan dalam semua keadaan. Berterima kasih dan mendapat sokongan tidak lagi menjadi hak ekslusif UMNO.

Cuba kita orang Melayu fikirkan. Jika orang Melayu bersikap bergantung kepada kerajaan secara membabi buta, ianya bertentangan dengan piagam seorang manusia yang mereka.
Apakah piagam seorang manusia yang merdeka? Seoarang manusia yang merdeka dan mempunyai jati diri( bukankah pemimpin UMNO sentiasa berkhutbah mengenai jati diri dan yakindiri) meyakini bahawa masa depan mereka adalah tanggung jawab mereka sendiri bukan menyerahkan tanggung jawab tersebut pada kerajaan. Kerajaan bukan lah tuan kepada orang yang menghambakan diri mereka.

Sebuah kerajaan hanyalah suatu wadah dan jalan, bukan nya pemberi nikmat dan keistimewaan jauh sekali sesuatu yang mesti di sembah. Manusia yang merdeka itu bertanya apakah yang mereka dapat lakukan melalui kerajaan untuk  melaksanakan tanggungjawab bagi mencapai matlamat hidup dan yang paling penting sekali melindungi kemerdekaan mereka sebagai manusia. 
Ini titik tolak perjuangan orang Melayu sebenarnya. Kerajaan yang di bentuk oleh PAS, UMNO, DAP atau PKR sekali pun bukanlah tuan kepada kita yang hamba. Bukan mereka sesuatu yang harus kita sembah dan takuti. Kerajaan ialah sesuatu yang kita ujudkan melalui persetujuan atau consensus bersama bukan sesuatu yang ujud diatas kita. Tidak ada wawasan nasional kecuali yang di kongsi bersama oleh rakyat dan matlamat kerajaan adalah matlamat yang di yakini bersama dan yang di perjuangkan bersama. The government cannot impose something over us which we the people find disagreeable.

Dan di sanalah letak nya bahaya kepada UMNO. Sebab UMNO masih kekal dengan mentaliti bahawa dia kerajaan yang menjadi tuan kepada orang Melayu dan bersikap dia pemberi sumber kehidupan kepada orang Melayu. UMNO tiada, orang Melayu mati. Dan UMNO itu Melayu , Melayu itu UMNO.
Mari kita analisa kenyataan yang mengandung 2 bahagian ini- Melayu itu UMNO dan UMNO itu Melayu.

Kedua bahagian kenyataan atau pernyataan tersebut tidak mencerminkan aspirasi seorang Melayu yang berjiwa merdeka. Sama seperti tanggapan orang Melayu terhadap sebuah kerajaan,demikian lah tanggapan orang Melayu kepada UMNO. UMNO itu tunjang kerajaan yang menjadi tuan kepada orang Melayu, UMNO itu penjaga dan kita yang di jaga. Orang Melayu memuliakan UMNO sebagai sesuatu yang mesti di taati malahan di sembah dan apa orang Melayu boleh buat ialah mengharapkan pemberian dari UMNO.

Oleh sebab kepercayaan ini, nilai pemimpin UMNO bersifat sombong, angkuh, membuli dan memandang rendah kepada rakyat. Nilai silai ini di perlihatkan dalam gaya hidup seharian majority pemimpin UMNO. Inilah yang membawa kecundang kepada UMNO dalam pilihanraya yang akan datang.

Bagaimana keadaan begini dapat kekal untuk masa yang lama? Ianya kekal kerana tahap kejahilan dan kesedaran social dan politik orang Melayu relative masih rendah. Dimana tahap kejahilan berkurang, dan kesedaran politik dan social meningkat, pengaruh UMNO menurun.

Nampak nya UMNO hanya mampu ujud dan survive selagi sebahagian besar masyarakat Melayu khususnya kekal dalam kejahilan. Kita boleh lihat di hadapan mata kita sendiri bagaimana kekuatan UMNO menjadi lemah apabila kesedaran rakyat khususnya orang Melayu meningkat. Dalam kawasan bandar di mana kejahilan orang Melayu berkurangan sama ada melalui tahap pendidikan yang di capai atau melalui interaksi sosial yang rancak, sokongan dan keyakinan kepada UMNO merosot.

Hari ini orang Melayu tidak perlu berhijrah ke bandar secara fisikal kerana penghijarahan itu kini sampai kepada orang Melayu. Orang Melayu membaca serta menonton TV satelit dan melayari internet serta anak anak mereka menyedarkan mereka – semua ini sedikit demi sedikit mengurangkan kejahilan orang Melayu.

Apakah kesan terbesar daripada pengurangan kejahilan ini? Kesan terbesar ialah memecah kekangan minda di kalangan orang Melayu. Namun bila ini terjadi, ianya tidak semesti menjadi berita baik kepada parti politik lain. Mereka pun mesti adjust kepada keadaan dimana kesadaran rakyat mengenai hak2 mereka dan kejahilan di pecahkan. Mana mana kerajaan yang di kuasai oleh parti politik yang bukan UMNO berdepan dengan bahaya yang serupa jika underestimate kemahuan rakyat.

Sekarang, izinkan saya deal dengan penegasan menyokong UMNO itu ialah menyatakan terima kasih.

Jika menyokong UMNO bererti menyatakan terima kasih, maka dalam PRU 2008, lebih besar jumlah orang Melayu tidak berbahasa. Kerana dalam PRU 12 itu, daripada 5.7 juta pengundi Melayu, hanya 2 juta Melayu mengundi calon2 UMNO. Berdasarkan kriteria yang di gunakan, adakah ini bererti 3.7 juta Melayu tidak tahu beterima kasih sebab mereka tidak menyokong calon UMNO? Lebih dasyat, jika menyokong UMNO itu berterima kasih dan bukan bodoh, boleh atau tidak kita menyatakan 3.7 Melayu yang tidak menyokong UMNO dan tidak tahu berterima kasih itu bodoh belaka?

Ada beberapa perkara yang saya dapati objectionable dengan pertuduhan ini. Pertama, adakah berterima kasih itu bersifat umum atau hanya khusus kepada UMNO? Ia nya hanya di anggap berterima kasih dan berbahasa jika di beri kepada UMNO dan tidak jika di beri pada parti plitik lain?  Jika hanya kepada UMNO, maka prinsip berterima kasih itu bersifat politik dan particular dan tidak boleh di pakai sebagai prinsip yang universal. Ertinya, pembaca berkata, ianya terima kasih jika di beri kepada pihak tertentu, bukan terima kasih jika di beri kepada pihak lain.

Kita jangan terperangkap dalam hujjah demikian. Tidak ada orang yang menganggap orang Melayu bodoh kerana menyokong UMNO atau BN. (1)  berterima kasih bukan erti nya bodoh dan tidak menyokong UMNO atau kerajaan tidak bererti tidak tahu berterima kasih atau tidak berbahasa. Jadi, teruskan membuat pilihan yang bebas kerana jika tidak menyokong tidak bererti kamu bodoh atau tidak berbahasa (2) berterima kasih bukanlah perbuatan yang tidak bersyarat dan (3) berterima kasih dari segi pengucapan dan tidak boleh sama dengan beterima kasih dari segi perbuatan.

Yang di katakan berterima kasih dari segi perbuatan ialah menyokong pihak yang terlah berbudi. Berterima kasih jenis ini memerlukan syarat. It’s a qualified gratitude. Untuk apa kita berterima kasih? Mangsa kecurian mesti berterima kasih kepada pencuri? Rakyat yang di tindas mesti berterima kasih kepada kerajaan yang korap dan zalim?

Ini ertinya, perbuatan terima kasih itu mesti di padankan dalam konteks. Adakah kita berterima kasih keada kerajaan yang zalim? Jika kita bersikap demikian, maka mustahil berlaku nya pemberontakan di Egypt,Tunsia dan sekarang ini Libya. Kesemua kerajaan tersebut telah menabur budi yang banyak kepada rakyat. Jika rakyat memberontak adakah itu bermakna mereka tidak berterima kasih?

Contoh yang kita berikan diatas menunjukkan bahwa perbuatan berterima kasih mesti di padankan dengan konteks. Terima kasih yang kita beri terutama dalam konteks politik, mesti lah terima kasih yang bersyarat.

Adakah  prinsip berterima kasih itu tetap di pakai untuk semua kerajaan atau hanya untuk kerajaan UMNO? Jika ianya prinsip yang bersifat kekal dan konsisten, maka ianya di pakai dalam semua kes tanpa pengecualian. Oleh yang demikian, berdasarkan prinsip tersebut, rakyat harus juga berterima kasih kepada kerajaan PAS di Kelantan dan Kedah, kerajaan DAP di Pulau Pinang dan kerajaan PKR di Selangor. kerajaan dalam negeri negeri ini telah juga berbakti kepada rakyat dlam negeri masing?

Will the same principle than be applied in all cases without exception? Atau terima kasih itu hanya di kuhussukan untuk kerajaan UMNO dan BN sahaja?

Jelas lah terima kasih kepada kerajaan bukan nya mutlak dan semudah pengucapan terima kasih dalam interaksi social. Terima kasih kita kepada kerajaan mestilah dan pada setiap masa, terima kasih yang qualified. Its always a qualified gratitude bukan gratitude secara sembrono dan membabi buta.

54 comments:

zen non 3 October 2011 at 17:44  

Assalam,
Orang yang berterima kasih oleh kerendahan diri dan kekurangan oleh terterimanya bantuan, sementara tangan yang di atas perlu ikhlas memberi pertolongan.

Anonymous,  3 October 2011 at 18:18  

Dato",
Aren't we talking about feudal society which has been swept away by the tidal wave of time EVERYWHERE except Malaysia? Hakikat bahawa UMNO masih berkuasa sehinnga ke hari ini jelas membuktikan kelicikan para pemimpin UMNO, sama ada orang Melayu mundur akibat kelicikan ini, pada saya adalah cerita lain.

Anonymous,  3 October 2011 at 18:29  

Datuk,
Hinanya Melayu....Pergilah ke Pajak gadai...Dan cuba gadai jiwa Melayu..fizikal Melayu...Lakukah?
Saya harap UMNO boleh membuka kedai untuk menerima jiwa Melayu yang miskin untuk di gadaikan....Sekeping Kad pengenalan Melayu..berapakah nilainya?
Kalau di izinkan undang-undang saya ingin membuka perniagaan mengadai Kad Pengenalan Melayu.Tentu banyak pelanggannya! dan tentunya banyak yang sanggup mengadainya demi kesulitan hidup.

Appu,  3 October 2011 at 19:55  

Dato,
Satu pandangan yang amat tepat. We Malaysian need leaders like you.

Anonymous,  3 October 2011 at 20:54  

Apa 'nak dikato?

Teknologi indutri ade. Satelit untuk Ananda ade. Pelancung angkasa ade. Heavy industri ade.

Tapi Melayu diam dalam gua - feudal lagi!

Wira orang Imperial China Hang Tuah.

Malaya tak pernah dijajah.

Apalah HAMBA nak kato???

Tapi perjuangan nabi Muhammad adalah menebus kemuliaan manusia. Tapi orang Melayu tak mau! Mereka hanya mau label Islam! Label aje! :(

Anonymous,  3 October 2011 at 21:04  

Assalamualaikum Dato'

Saya berpendapat bahawa keadaan ini dicetuskan oleh kerajaan terutamanya UMNO sejak sekian lama. Apa tidaknya apabila ada peruntukan kerajaan yang disalurkan melalui pemimpin politik sama ada wakil rakyat atau pemimpin setempat yang berpartikan UMNO atau komponen BN lainnya. Kalau kita lihat di negara maju peruntukan akan hanya disalurkan kepada pihak eksekutif i.e. jabatan-jabatan kerajaan sahaja untuk memenuhi keperluan pembangunan atau rakyat sekalipun sementara pihak ahli politik akan membuat justifikasi untuk mendapatkan sesuatu peruntukan. Bukankah ini tugas wakil rakyat? Apabila peruntukan telah didapati dan disalurkan kepada jabatan-jabatan kerajaan dan projek dijalankan ahli politik akan memantau kelangsungan projek bersama rakyat. Secara amnya ahli politik tidak memegang duit peruntukan. Kalau ini dapat dilaksanakan barulah rakyat terutama orang Melayu tidak akan merasa berhutang budi kepada ahli politik akibat penyerahan wang kerajaan atau kemudahan terus dari tangan ahli politik sehingga ada rakyat yang beranggapan hanya UMNO yang boleh beri itu dan ini kepada mereka sedangkan wang digunakan adalah wang negara i.e. rakyat. Sekiranya pembahagian antara tugas eksekutif dan perundangan (politik) ini dapat dilaksanakan sudah tentu rakyat akan lebih 'bebas' dalam menentukan parti atau wakil dalam setiap pilihanraya. Setahu saya hanya wakil rakyat dari parti memerintah akan diberi peruntukan sedangkan wakil rakyat dari parti pembangkang tidak diberikan. Sudahlah begitu keadaannya wakil rakyat parti pemerintah terutamanya UMNO akan mendabik dada bahawa hanya mereka sahaja yang boleh membantu rakyat terutamanya orang Melayu. Sepatutnya kalau hendak beri peruntukan kenalah beri kepada semua wakil rakyat yang dipilih dan rakyat akan mengadili siapa yang betul-betul mahu berkhidmat untuk rakyat dengan mengagihkan peruntukan mengikut meritnya. Tetapi pada saya peruntukan harus 'diuruskan' oleh pihak eksekutif kerajaan dan bukan oleh ahli politik barulah ada check and balance untuk memantau keberkesanan sesuatu perlaksanaan serta pencegahan ketirisan. Dinegara maju saya lihat rakyat tidak takut untuk memilih parti mana kerana mereka akan memilih parti mana yang polisinya lebih baik dan wakil rakyatnya bekerja kuat untuk membantu mereka dan bukan dari segi 'penghuluran dari tangan ahli politik' seperti yang berlaku di Malaysia.

Anonymous,  3 October 2011 at 21:41  

Dato'

Kerajaan itu ibarat rumah yang dimiliki rakyat, pemimpin pemimpin yang dipilih itu ibarat penyewa yang diberi AMANAH untuk menjaga isi kandungan rumah itu dengan baik sepanjang tempoh kontrak sewaan.

Bla mana penyewa itu tidak dapat lagi menjaga rumah dan isi kandungannya dengan baik, tuan punya ada HAK untuk mencari penyewa lain yang lebih baik.

Ini yang sering kali ahli politik kedua-dua belah lupa dan tidak pernah diiketengahkan kepada rakyat yang belum tersuluh hatinya.

AZ

Quiet Despair,  3 October 2011 at 22:34  

Assalamualaikum sedara ku Sak

Hah, dah kena sebiji Quiet Despair. Padan muka.
Tapi kenapa tak sebut QD? Kembang saya. Nanti ada pulak orang claim dia yang cakap.
Anyhow, saya tau, tak apa kan bro.
Saya tak kata saudara membodohkan orang Melayu. Takkanlah Sak nak mengata bangsa sendiri. Merekalah yang akan mengundi anda sekiranya anda bertanding nanti, ya kan.
Yang saya mengata ialah para komentar bistari anda di sini dan juga di merata-rata blog penjilat Anu-War.
Dalam blog Din Merican umpamanya, sneers like UMNO Pariah Melayu bodoh are normal utterances. It's so common place that it becomes a joke.
Termasuklah kawan baik kita, Tuan Aspan yang bertubi-tubi mengasak UMNO membayangkan seolah-olah orang Melayu bodoh masih nak mengundi UMNO.
Dia yang kelihatan berkiblatkan DAP, mengajak orang Melayu menyokong DAP atau PAS.
Sampaikan bab LGE memohon ampun kepada Tuanku Johor, ditempelak pula bila UMNO nak mohon ampun kepada Tuanku.
(Saya telah membuat komen tapi tak disiarkan. Bila siarkan komen saya, ramai yang mengutuk tapi my reply is deleted. No problem).
Sultan-Sultan yang juga payung kepada Melayu amat selesa dengan pemimpin UMNO dan vice-versa.
Jika mereka boleh mengundi, dah pasti mereka mengundi UMNO-BN.
Mereka mengenang budi kerana tahu tanpa UMNO mennetang Malayan Union, dah lama insutusi Raja berkubur.
Memang saudara tak mengatakan orang Melayu bodoh, tapi menyebut kejahilan orang Melayupun is also an inference of our stupidity.
Seringkali disebut masih memilih si pencuri atau yang zalim like the Arab leaders who are now being overthrown.
Tak delah pemimpin kita seburuk itu.
Lagipun bila menyebut orang Melayu ia tidak bermakna you or me or Melayu yang kononnya celik dan with utmost social conscience.
Yang dimaksudkan ialah orang kita di luar bandar dan mereka yang miskin yang masih memerlukan UMNO untuk membela nasib.
Kita tak apalah siapa yang memerintah masih boleh maju.
You mentioned kenapa tak berterima kasih kepada Kelantan, Kedah, Selangor dan Penang.
Budi apa bro? Oghe Kelate dah dalam DNA mereka asai bule pangkoh tok kirolah ambo makai pasir.
Kedah dan Selangor, PKR menang kerana tak ada peminpin yang berwibawa. Penang of course Gerakan is impotent and you know the emotions of the Chinese there.
Apa yang PKR dah buat di Selangor yang perlu kita thankful for.
Go back to their manifesto and see many-many promises have not been fulfilled.
Elderly and senior citizens and single mothers who asked for the promised aid came back empty-handed.
To be continued.

Quiet Despair,  3 October 2011 at 23:05  

Returning good deeds or simply put gratitude is ingrained in the Malay psyche. It is also required by our religion.
If you give food over the fence, our womenfolk will always return in kind. It's a no-no to return an empty Tupperware.
Malays/Muslims are always reminded to be obligated to our parents or whoever helped us.
You see ads, dramas and films saying "ingat jasa mak abah ya. Jangan sekali-kali lupa tu"
Kalau kematian or perkahwinan we hear Malays saying tak patut tak pergi, masa kita susah si anu tulah yang membearkan anak kita atau memberikan kita duit atau tempat tinggal.
And Najib understands well our psyche.
That is why he often said Gua tolong lu, lu tolong gua which caused so much uproar among the nons.
You all may not like it because to you it sounded you are subservient and the leader is arrogant or patronising.
It's not. It's only right that you get something and you return the favor. You just don't take, take and take without giving.
When a leader visits his constituency, the kamung folks will give him rice, pulut, emping or any farm produce to thank him for the visit.
So unlike us. We (not you Sak) come to grace his function, gobble the buffet food, texting while he is speaking and come home condemning or laughing off the things he said.
This is not about our leaders making us stupid. It's about repaying kindness or obligations.
And it's good to know that the coming budget wil be one for the lower-income and rural folks who are the ones who put the goverment in power.
What's the point of prioritising people like us who are very proud we don't need crutches and can get by without any help.
We are also voting anyone but UMNO right?
The irony is we are not ashamed to demand this and that in the same breath.

Anonymous,  3 October 2011 at 23:19  

Salam Sdr Sak,
Komen sdr adalah khusus untuk mereka penurut umno yang maseh dikongkong oleh sistem "feudal?". Bilangan mereka ini dah boleh dikira dengan jari. Harap-harap anak-anak mereka ini dah boleh berfikir secara lebih objektif adpd ibu-bapa mereka. Insyallah tuhan akan tunjukkan jalan yang lurus kepada gulungan yang telah dizalimi. Teruskan usaha sdr dalam mentarbiah pemikiran rakyat'''

Mudim,  3 October 2011 at 23:21  

Assalamualaikum Dato’
Ini isu lama. Ramai orang Melayu sudah sedar. Yang penting sekarang ini kerajaan PR yang sedang memerintah perlu benar-benar dan terus beri kebajikan kepada rakyat. Jika PR jujur dan ikhlas dalam membantu rakyat, insyaallah akan terbuka hati rakyat untuk terus menyokong PR. Moralnya PR mesti konsisten dalam membantu rakyat bukan semata-mata untuk survival politik tetapi kerana menjalankan amanah dan tanggungjawab sebagai pemerintah.

Studio 61 3 October 2011 at 23:29  

Dato', what a great write. i wish Malaysia (UMNO in particular) have only 10 or 15 pragmatic leaders like you - the nation will be save.

Anonymous,  4 October 2011 at 00:04  

Tuan

Satu pandangan yang sangat tepat dan berasas kepada arus perdana ketika ini.

Momok dan ketakutan yang ditimbulkan seolah-olah menjadikan wakil rakyat sebagai hamba atau tuan yg memerintah rakyat sedangkan mereka sebenarnya di pilih oleh rakyat.

Namun bila Melayu ditakut-takut dan dibodohkan oleh pemimpin begini itu lah yg mereka kehendaki. Hendak memerintah sehingga kiamat barangkali tanpa kira halal haram.

Fuad

Anonymous,  4 October 2011 at 04:04  

Salam Dato,

What a thought-provoking write-up!

You wrote what has been on my mind all these while.

Thank you.

Can you please write about Bahasa being the medium of instruction for Maths and Science? I believe this is the UMNO's formula untuk memperbodohkan bangsa sendiri.

I can still hear Malay students say, "Let's go together gether" when they translated from "Mari kita pergi bersama-sama". Apa dah jadilah? I rest my case.


Idris

nick 4 October 2011 at 07:21  

Dato'

Yet again, the commenter who is the target of your post missed the point (but then again, it's not in their best interest to comment according to issues and in context).

In essence Dato, yours and Walla supposition that UMNO is pushing the Malay into munafikation is very apt. UMNO in it's unholy pursuit of subjugating and enslaving the minds and body of malays, inadvertently (or maybe purposely) pushed the malay into worshiping UMNO as a deity and thus drove the malays unconsciously into munafikation (religious hypocrisy). UMNO in its greedy pursuit for power and wealth do not concern itself about the salvation of the malays, in fact it is in UMNO's best interest that the malays are ignorant and misled about islam.

UMNO in other words are becoming the enemy of malays and their religion. UMNO has become a monster and only those who are stupid would be thankful to monsters. And for that matter, only monsters would sincerely and gladly be thankful to other monsters for creating chaos and destruction (which is in their nature to do so).

Nick.

Zaidi,  4 October 2011 at 07:53  

Dato' Sak
Pemikiran bahawa orang Melayu mundur dan mesti dipulihkan oleh UMNO adalah rukun parti itu. Tetapi yang ditempelak setiap hari adalah orang Melayu yang tidak sealiran dengan mereka. Hero worshipping terlalu tebal di dalam UMNO sehingga apa sahaja yang dibuat oleh Presiden betul hatta jawatan itu tiadalah ditandingkan lagi.

Lagu "Melayu oh Melayu kenapa engkau lemah.." (di dalam nada Bangau oh bangau)akan terus didendangkan UMNO. Tapi yang lemah adalah anak beranak mereka. Mereka itu bukti yang bila sudah ditolong tidak pula tahu untuk membalas budi. Asyik tahu kontrak kerajaan sahaja. Baik Sapu*la, Gamu*a, DR*Hic*m semuanya sapu tanpa ada tender terbuka. Suruh anak orang lain bersaing di peringkat dunia, anak dia di beri biasiswa..ptuih!

Anonymous,  4 October 2011 at 08:22  

Malays mainly and Malaysians have always been a very gullible..and can easily be taken for a ride.
1. Skim cepat kaya
2. Bayar saman ekor (aku pon sama), bila rakyat dah bayar, tup-tup kerajaan kata oh...by right JPJ tak boleh black-list..puki**k punya kerajaan.
3. ....ISA (nak dihapuskan..yg ganti nanti tak tau camno)
4. Darurat...lama gile rupanya duduk bawah darurat. Chin Peng dah nak mampos dah...

Anonymous,  4 October 2011 at 08:40  

Bro Sak, you are doing a fine job hammering home messages to rejuvenate Umno members who love the parti keramat. Leaders come and go but the party stays. But the party can also die-a-natural-death if members abandon it for failing to take good care of it. This is where you and many others come in to ensure Umno stay relevant to those who are sincere in their struggles for the good sake of our future generation. Umno can make do without leaders who are corrupt who put self-interest above party and the members. Your writings may have touched the nerves of corrupt and power crazy leaders. They know very well the writings are already on the wall. Reject them if Umno must - even if the party has to lose the race - for sincere Umno members to start on a new page. Of course, minus those unwanted scounderels or whatever name you want to call them.



Umno

Anonymous,  4 October 2011 at 08:42  

Dato'

Don't you wish to write about PNB & SP Setia?

Anonymous,  4 October 2011 at 08:46  

Datok Sak,

No wonder semua ketua UMNO "Action", mereka penjaga orang orang melayu bodoh...

Kasi satu bungkus Nasi Lemak dan sehelai kain seorang semua sudah KowTow.

Changing Our Mindset 4 October 2011 at 09:36  

Slm Datuk

Rkyt menolak UMNO bukan kerana mereka tak menghargai jasa2 UMNO dalam pembangunan negara. Byk yg telah UMNO lakukan dan itulah dilaung2kan dlm kempen2 mereka iaitu tentang apa yg UMNO telah buat untuk rakyat. Memang macam2 UMNO dah sumbangkan kepada rakyat Msia tetapi... itu UMNO dulu, UMNO dulu lain, bukan lagi UMNO hari ini. UMNO bukan lagi 'dulu, kini & selamanya'! UMNO dulu mmg saya sokong tapi bukan UMNO hari ini yg korup dan tidak berusaha menentang kemungkaran dan pemimpin2nya tak takut kepada Tuhan.

Menolak UMNO bukan bermakna kita tak akui sumbangan UMNO yg dahulu tapi untuk memastikan negara kita tidak terus dihancurkan dan utk memastikan negara ini masih bernyawa menjelang 2020 supaya anak-anak kita mempunyai negara yg makmur utk meneruskan hidup mereka.

Anggaplah rasuah itu lebih teruk kesannya daripada dadah. Jika dadah boleh kita hukum gantung maka rasuah juga perlukan hukuman yg sama jika kita benar2 mahu menghapuskannya. Itu pun belum tentu semua org takut kerana pasti ada yg berfikiran duit dan kuasa boleh membeli segala-galanya.

Wallahualam!

ikhlasmalaysia.blogspot.com

Anonymous,  4 October 2011 at 09:54  

In my honest opinion, those malays who supported Umno for the past 50yrs or so are dumb and stupid. Since the 90's Umno leaders had plundered the nation. About RM100 billion of assets meant for malays and Bumis had been deceitfully siphoned off and parked overseas by Umno leaders. And Umno leaders keep on committing these corrupt practices because they know the Macc and AG Chambers are beholden to them and they cld act with impunity.

The Brits are more smarter. They keep changing the party that could control the gov't between Labor, Cons and Libs. Kelantanese malays are also smart. They also keep changing the party who controlled the gov't from Umno to Pas & vice versa. These people get the best of both worlds. And their leaders dare not commit corruption or abuse of power on pains or for fear of being thrown out.

Stupid people are those who could be fooled or stupefied by others. So those malays who had been fooled and stupified by Umno leaders are in fact stupid malays. Nontheless it is conceded that those malays who became rich from Umno's corrupt policies are admittedly not so stupid. But they are in the minority. They keep supporting Umno out of selfish and personal interest. Nothing spiritually righteous in their act. It is just plain greed and self interest.

Anonymous,  4 October 2011 at 11:05  

Salam Dato',

Apa yg Dato' nyatakan amatlah tepat sekali. Jika Article ini sampai ke felda dan kampung dan dibaca, diamati dgn ikhlAs oleh orang melayu disana amat memberi kesan.

Sebagai rakyat yg biasa dgn kehidupan kampung dan peneroka saya merasakan 'faktor' yg menyokong umnobn ada 'budi' dan 'tanda berterima kasih'. Sememangnya masih ramai orang melayu felda dan kampung yg terjebak dgn 'ketakutan' bawah tempung bahawa jika bukan umnobn yg memerintah maka melayu mungkin hilang kekuasaan di Negara ini.

Sebagai ahli umno namun saya rasakan umno telah merosakkan dirinya sendiri dgn kerenah pembesar2 yg salahguna kuasa, korup, merompak harta negara, membunuh, ugut, menipu, kata yg tak dikota dan sebagainya. Dan ditambah pula dgn tong-tong kosong Media Perdana dan blogger2 yg dibayar utk mempertahankan umno. Membaca komenbalas, blogger pro umno sebenar sedang menambah kebencian rakyat kpd umno sendiri.

Drp; zuki ahmad

saji 4 October 2011 at 11:49  

SAK

Mungkin penjelasan ringkas mengenai perbezaan antara hukum-hukum muamalat Islam
di bawah sesuatu yang dapat dimanfaatakn dalam membincangkan tampalan SAK, "Termakan budi, tergadai jiwa dan raga?".

Ini, khasnya, bagi menjawab persoalan mengenai harus atau wajib atau tidak rakyat berterima kasih kepada mana-mana kerajaan yang memerintah di negara ini seperti yang SAK dan beberapa pembahas timbulkan, dan apa yang dimaksudkan sebagai PEMBERIAN dari sudut muamalat Islam.

1. HEBAH atau takrif Melayunya PEMBERIAN itu memberi seorang akan sesuatu dengan niat tiada ganti pada ketika hidup. Jika ada ganti ia dinamakan JUAL BELI. Sekiranya HEBAH atau PEMBERIAN digantungkan dengan mati, maka ia dinamakan WASIAT.

2. Memberi sesuatu dengan mengharapkan pahala akhirat dinamakan SEDEKAH. Manakala memberi sesuatu kepada orang yang dimulikan dinamakan HADIAH.

3. WAKALAH atau takrif Melayunya WAKIL-MEWAKIL merupakan akad/kontrak melantik seseorang mengambil tempat orang yang melantik bagi melaksanakan sesuatu tugas bagi pihaknya, atau akad atau kontrak yang memberi kuasa orang yang meWAKIL kepada penerima WAKIL untuk menjalankan sesuatu tugas atau kerja bagi pihak orang yang meWAKIL itu.

Anonymous,  4 October 2011 at 12:31  

Dato...fair comments....kerajaan bukan Tuhan...people's power

Anonymous,  4 October 2011 at 14:13  

Mestikah rakyat berterima kasih kepada kerajaan kerana kemajuan yang bawa oleh kerajaan?

Sebenarnya kerajaan patut berterima kasih kepada rakyat kerana memilihnya.Tanpa sokongan rakyat kerajaan tak kan wujud.

Apa yang berlaku hari ini UMNO masih anggap mereka sebuah parti yang begitu 'invincible' kuat,tegap macam Superman,Ultraman dan boleh buat apa saja mereka suka.

50 tahun adalah terlalu lama bagi kerajaan BN/UMNO,lantaran itu pemimpin jadi sombong dan bongkak.

Orang2 Melayu diperbodohkan oleh UMNO begitu lama hinggakan,sampai hari ini orang2 Melayu tak dapat hidup berdikari,masih perlukan tongkat utk berjalan.

Bukan saja Melayu bergantong kepada Melayu(gomen), dia juga bergantong kepada kaum lain utk hidup.

Tak hairan sejak dari kecil lagi,sama ada di rumah atau sekolah orang2 Melayu dibuaikan dengan lagu..

Buai laju2,
Sampai balik sana,
Beli baju baru,
Dari kedai Cina.

Mentaliti dan keupayaan berfikir dah jumud. Siang malam kerajaan sajikan propaganda melalui media maasanya-TV123789, RTM dan Utusan Meloyanya.

Bila orang Melayu nak maju?

umno63

Anonymous,  4 October 2011 at 18:50  

Dato',

Takkan takdak orang2 UMNO yang reti beza antara parti dan kerajaan?

Anak remaja saya pun boleh hurai, takkan cerdik pandai dalam UMNO masih dok kata UMNO buat itu ini, buat sekolah, buat jalan dll.

Andai UMNO kalah dalam PR akan datang, apa yg ada dalam kantung UMNO?

umar,  4 October 2011 at 19:29  

feudal mentaliti pada jiwa Melayu adalah punca kelemahan bangsa.
Memang budi pekerti bangsa melayu tinggi dengan sopan-santun nya.
'Sultan-sultan adalah payung' dianggap macam kalima suci. Siapa pula payung Sultan-sultan ini ?

Lihat sahaja Raja-raja di Timur Tengah yang dilantik oleh kuasa-kuasa Barat. Dimana tahsub mereka ?
A turtle progresses only when it comes out of its shell.
So bangsa Melayu masih dalam shell.Mungkin sampai kiamat pun tak akan ubah nasib bangsa orang melayu.Harap pada UMNO sahajalah untuk meneruskan survival bangsa.

saji 4 October 2011 at 20:46  

SAK

Kenapa tak gunakan perkatan JAHAT?

Maksud saya, tidakkah orang Melayu yang meliputi ahli UMNO yang tahu serba serbi tentang KEJAHATAN para pemimpin UMNO (walau pun tak semua) akhir-akhir ini, tetapi buat-buat tak tahu dan terus menyokong dan mengundi UMNO kita golongankan mereka ini sebagai orang JAHAT?

Persoalannya, adakah makcik-makcik dan pakcik-pakcik kita di Felda dan kampung-kampung tidak tahu mengenai kejahatan para pemimpin UMNO?

Atau, mereka merupakan kalangan orang Melayu yang tahu pasal agama tetapi atas sebab-sebab tertentu seperti terikat dengan budaya orang Melayu yang masih segar di kampung-kampung Melayu dan penempatan Felda menjadikan mereka tidak tahu untuk membezakan di antara hukum-hukum mumalat Islam yang saya jelaskan di atas?

Quiet Despair,  4 October 2011 at 23:08  

Sak,

See what I told ya. So many shiznits here blatantly calling UMNO supporters as stupid.
Who gave them the licence to label others when they are the village idiot themselves.
One is 'the star' commentator (you know who you are) in Aspan's blog. This guy is the favored one. Hey boy if you write to magazines or Sunday Star Section 2, at least you get perfume or cosmetics for the best letter.
We will see in the coming GE the "stupid ones" returning stupid UMNO-BN to a landslide victory
Get ready to bite your finger-nails and tear your hair.
And Sak, I love your headline Termakan budi, tergadai jiwa dan raga?
Terlupa pulak nak komen. Nasib baik ada question mark. Kalau sue dalam court, you boleh lepas with that question mark.
It reminds me of an oldies song - Sixteen Tons- which my dad loved. Since you are of a certain age, you may know the song.
One beautiful line is I owe my soul to the company store.
Yes maybe that is the case with UMNO Malays.
At least we do not sold our soul to UMNO like the shiznits here who are already bought lock, stock and barrel by the al-Munafiquns.
Tergadai jiwa dan raga tak apa lagi.
Termakan budi, tergadai body parah seperti yang berlaku kepada the jambus Saiful dan Kusuma yang cuma nak berbakti tetapi dibontoti.

Anonymous,  4 October 2011 at 23:14  

datuk,
i honestly believe you postulate better than the person whom this article is intended for who only thinks highly of himself by mocking others....cold hard truth are bitter pills to swallow but dispensing it you must to rid the ills our country has been subjected to prescribe previously by the house doctor

Quiet Despair,  4 October 2011 at 23:57  

Anon 14.13

Anda bercakap sesedap mulut sahaja menuduh UMNO memupuk mentaliti dan keupayaan orang Melayu berfikir cara jumud.
Anda membawa the famous pantun Buai laju-laju which was passed down from generations of Malays.
Janganlah pura-pura tak tahu pulak UMNO telah lama mengajak orang Melayu membuang mentaliti sedemikian.
If you must know the pantun was first highlighted by the late Tun Ghazali Shafie (then Tan Sri)after the promulgation of the NEP.
As one of the proponents of the NEP, he said there appeared to be sharp division of labor among ethic lines.
The NEP calls it "an identification of race with economic functions."
At the time of Merdeka, vast majority of Malays worked in agriculture. A vast majority of immigrants (Chinese and Indians) either worked in commerce or the tin-mines (Chinese) or the plantation sector (Indians).
The retail shops operating in Malay villagers were invariably owned by the Chinese.
So King Ghaz said the pantun Buai laju-laju which was sung from our grand-father's time should no longer be relevant with the NEP.
Mr. Anon if you must spin to discredit UMNO, come up with something original the next time.

saji 5 October 2011 at 01:18  

Sdr QD

"Returning good deeds or simply put gratitude is ingrained in the Malay psyche. It is also required by our religion.
If you give food over the fence, our womenfolk will always return in kind. It's a no-no to return an empty Tupperware."


Berdasarkan komen saya 11:49 di atas, contoh yang sdr berikan untuk menjelaskan mengapa orang Melayu perlu berterima kasih kepada UMNO di atas (If you give food over the fence, our womenfolk will always return in kind. It's a no-no to return an empty Tupperware)ia bukan kehendak agama, tetapi merupakan adat orang Melayu berjiran yang orang Melayu seperti sdr telah mengambilnya sebagai kehendak agama. Dan adat inilah yang UMNO tanam dalam pemikiran orang Melayu selama ini.

Anonymous,  5 October 2011 at 09:57  

Janganlah mudah sangat kita menidak dan menafikan budi dan jasa UMNO kepada orang Melayu. Eloklahlah kita berlaku jujur kepada diri sendiri dan jangan menghamburkan kata-kata nista dan sumpah seranah yang keterlaluan.

Mungkin saya dan commentators bukan jutawan berbanding beberapa jutawan Melayu yang ada di negara ini. Tetapi ini tidak bermakna kita tidak pernah menikmati budi dan jasa UMNO secara langsung atau tidak langsung.

Mungkin commentators menuduh kerana amalan kronisme UMNO maka hanya segelintiran jutawan Melayu dilahirkan. Tetapi lihat sekeliling apakah kerajaan pimpinan UMNO menafikan sama sekali peluang orang Melayu memperbaiki diri mereka dalam bidang pendidikan, ekonomi dan lain-lain. Tentu ada di kalangan mereka yang gagal tetapi kegagalan ini tidak seharusnya diletakkan di bahu UMNO semata-mata.

Apakah orang Melayu tidak sepatutnya berterima kasih kepada UMNO ? Seperti pantun dua kerat,'orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa'. Kerajaan pimpinan UMNO telah berbudi dan memberi, fikir-fikirkanlah dengan perasaan dan hati nurani yang rasional bagaimana orang Melayu harus bertindak balas.

Bilangan undi yang relatif kecil diperolehi UMNO berbanding jumlah undi Melayu keseluruhannya dalam pilihanraya yang lalu seharusnya menjadi iktibar kepada UMNO bagaimana memasarkan budi dan jasanya kepada Melayu secara efektif supaya tidak mudah diputarbelit oleh pembangkang.

Kempen yang bijak akan menjawab dan melenyapkan persoalan di pemikirnan orang Melayu 'mengapa saya harus berterima kasih dan mengundi kamu, kerana bukankah itu sudah menjadi tanggungjawab seorang wakil rakyat yang telah saya pilih?

Apapun perkara negatif yang telah dilemparkan terhadap UMNO, saya masih yakin dan percaya parti itu akan menang besar dalam pilihan raya akan datang.

ZMS

Quiet Despair,  5 October 2011 at 10:59  

ZMS

Syabas Bro. Bravo. Thumbs up to you.
You said it better than I did.
Janganlah asal UMNO saja kita hentam keromo sahaja. Semuanya busuk, semuanya buruk, semuanya evil.
The keyword is tahu berterima kasih kerana UMNO dan DEB kita merasai nikmat di bumi sendiri.
Even in America, the land of the free, tidak ramai yang millionaires.

Anonymous,  5 October 2011 at 11:38  

Quiet Despair said...if you must spin to discredit UMNO, come up with something original the next time.

My dear, nothing in this world is original. Even King Ghaz ciplak that pantun, so is Najib with his 1Malaysia slogan!!!

Tak payah cerita panjang2...lihat saja peranan RTM dan media massa hari ini sudah cukup. Kesian tengok demi nak jadi jurucakap UMNO,mereka sanggup menghadapi masalah jualan yang merudum.

Tiap2 hari tajuk2 berita sama ada TV atau akhbar semua cerita pasal pihak pembangkang yang tak baik.

Tujuannya untuk menanam kebencian terhadap pembangkang,terhadap bangsa2 lain dalam 1Malaysia. Yet,
pemimpin agong UMNO dok jaja slogan 1Malaysia sampai atas katil.

Kalau berita2 macam ini tak menjumudkan pemikiran dan mentaliti orang2 Melayu,apa nak kata lagi?

You pikir2lah sendiri!!

UMNO63

Anonymous,  5 October 2011 at 12:21  

Dato Sak, please do some writings on SABAH,SARAWAK,their joining Malaysia ? was it as a country or as States,these is now a very HOT topic in SABAH...so please do some komemtar on it.... Thanks
FEDUP SABAHANS

saji 5 October 2011 at 14:10  

Sdr ZMS

"Bilangan undi yang relatif kecil diperolehi UMNO berbanding jumlah undi Melayu keseluruhannya dalam pilihanraya yang lalu seharusnya menjadi iktibar kepada UMNO bagaimana memasarkan budi dan jasanya kepada Melayu secara efektif supaya tidak mudah diputarbelit oleh pembangkang."

Pedakwah Afrika Selatan, Ahmed Deedad dalam dakwahnya terhadap penganut agama Kristian di seluruh dunia bagi meyakinkan mereka Islam adalah agama sebenar menggunakan strategi mendedahkan kelemahan ajaran agama Kristian yang terkandung dalam dua Biblenya iaitu New Tastament dan Old Tastament, di samping naskah -naskah pindaan yang dibuat oleh Gereja terhadapnya. Kemudian membuat rujukan alQuran bagi menjustifikasikan kelemahan -kelemahan yang beliau dedahkan itu.

Kita tahu apa yang dilakukan Ahmed Deedad di atas, secara analogi sinektiknya, telah juga dilakukan oleh UMNO bagi meyakinkan orang Melayu bahawa, UMNO satu-satunya parti Melayu yang banyak berjasa kepada mereka dan mampu membela dan memperjuangkan masa depannya.

Tetapi, tidakkah jika ada sesuatu yang dilakukan oleh Ahmed Deedad, tetapi belum dilakukan oleh para pemimpin tertinggi UMNO ialah melakukan siri perdebatan terbuka di depan ahli UMNO dan PAS?

Anonymous,  5 October 2011 at 22:13  

It's so amazing that there are people in Malaysia who still believe they owe UMNO.

These people are thanking the robbers for giving them RM1 after the robbers had robbed them of RM1 million. And they are clamouring for the robbers to continue to rob them because these robbers will give them RM1 every now and then.

Are these people sadistic or what?

Anonymous,  5 October 2011 at 23:22  

Quiet Despair tu Don Quixote ke? ..malu la

Anonymous,  6 October 2011 at 08:26  

Quiet Despair & ZMS,

One question – based on yr reasoning of 'orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa', then must not the Malay M’sians be THANKFUL to the pendatang?

After all it’s the blood, sweat & tear of the pendatang that Malaya got her economic footing, from which u, all, r so un-shamefully depended on?

U keep saying umno ‘looked’ after the Malay, & yet forgetting that umno is/was only the vehicle. The source of the wealth is/was still been planted by the continuing efforts of the pendatang!

U seems to forget,over the years, the mother lode of financial benefits ended up only within a cartel of umno elites.

So, what should yr adapt says about yr current servitude towards the pendatang?

What should yr religion says about yr ungrateful mentality towards the pendatang?

Human hypocrite & religious al-Munafiquns????

Anonymous,  6 October 2011 at 11:35  

Anon 8:26

The posting by Sak is not on pendatang. Nevertheless, since you have touched on it, let me say the following.

If you care to look into history, the presence of the pendatang (perhaps you are referring to the Chinese)in Malaya right from the era of the Malacca Sultanate, was never on the initiative or at the behest of the Malay rulers and the Malays in general. They were here on their own looking for greener pastures to trade and to do other businesses to alleviate their difficult life in mainland China.

Their presence increased in number when the British set foot into and colonised this country. Again not upon the request or invitation of the Malays.

Obviously you have picked on the wrong commentator to vent your anger, frustrations, hatred and what have you. Being one who has been very closely associated and making good friends with the Chinese since our primary school days until now I never view them with suspicions. I respect them and do recognise the contributions of the pendatang in general to this country. But on no uncertain terms I must state that such respect and recognition must be mutual. We have our respective roles to play to make Malaysia a great country.

On your accusation 'financial benefits ended up only within a cartel of UMNO elites', I have argued my point on the creation of Malay millionaires and Malay non-millionaires like me by UMNO. Please read my earlier comment for it may help to cool down your system. Do not be so worked up so early in the morning.

ZMS

Red Alfa 6 October 2011 at 14:35  

Salam Dato'

We can see QD and Co strongly romanticing the "termakan budi, tergadai jiwa dan raga". They contend if the Malays should be living by it, they will able to appreciate and love UMNO and will not become such shiznits who condemn UMNO and the Government with such mean ingratitudes.

Will QD and Co like most of us ever feeling betrayed and used because UMNO and Government are playing up the Malay values to justify and make light their acts of piracy, corruption, abuse of power, etc?

They do feel that actually. It's just that they react in perverse way; in their always going on with the non-UMNOs will be bad even worse when they become the government because even as now they are just hypocritical sodomites and sex fiends.

They parrot, repeat and parrot again because they want so much to believe what they are saying how not so bad the Malay UMNO and the Government is and that the non-UMNO Malay in government instead would be catastrophic.

walla 6 October 2011 at 19:24  

http://is.gd/9WVEw9

Suci Dalam Debu 7 October 2011 at 08:31  

Sir,

Melayu memang tak BODOH, tetapi hakikatnya, mereka tidak se CERDIK Yahudi dan Mamak.

Memayu sekarang dah kena cucuk hidung oleh UMNO. Kalau tak BODOH, tak tahulah apa arti BODOH.

Anonymous,  7 October 2011 at 09:50  

ZMS,

I thought of not to waste my time with silo-dweller, so I kept silence. No one, really no one, can teach a stubborn dog new tricks, especially when that canine already think there is no new trick is worth learning!

Then I have a 2nd thought, when I heard about Job’s passing & his (mine favorite) quote of staying hungry & staying stupid.

So here it’s to show how to work up so early in the morning! (the stupid part of mine)

Historically what u have stated isn’t true –

‘the presence of the pendatang (perhaps you are referring to the Chinese)in Malaya right from the era of the Malacca Sultanate, was never on the initiative or at the behest of the Malay rulers and the Malays in general.’

A simple revisit of the Malay chronicle, Sulalat Us-Salatin (in Arabic) or Peraturan segala raja-raja (in Malay), aka Sejarah Melayu, would indicate the number of time that the Malay rulers had asked for the protection of the Chinese Ming Dynasty for protection. So how did Ming Dynasty initiated protection to these requests? The Ming Emperor sent missions out to show his benevolence to the Malacca Sultanate’s request.

Even iff u wanted to argue the timeline of 'right from the era of the Malacca Sultanate' u r still wrong. The Master of the land then was not the feudalistic Malay Sultanate. See the drill?

Cut the story short - so r u spinning or trying to rewrite historical facts with yr ‘care-to-look-into-history’ as Malaya was never been colonised?

In fact, there r even more archeological finds to back up the presence of the pendatang within these land that u people keeps on identified as Tanah Melayu (???), long before any sensible pockets of Malay(??) fiefdom been characteristically recognized as such. Sorry, I digress, this is story for another time.

Now back to yr inter-juxtaposition about my pendatang part, I think u r either ignorant or trying to play yr way out.

My quotes of –

‘So, what should yr adat says about yr current servitude towards the pendatang?

What should yr religion says about yr ungrateful mentality towards the pendatang?’

has nothing to do with pendatang as u implied. It has EVERYTHING to do with yr quote of –

'orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa'!

So,

Human hypocrite & religious al-Munafiquns????

Anonymous,  7 October 2011 at 17:01  

Anon 9:50

I do not dispute your finding that the Malacca Rulers had asked for protection from the Chinese Ming Dynasty. But in it is a historical fact that in the very first place it was the Chinese in their own individual capacity who had traveled from mainland China to Malacca to trade and to do other businesses. And it was in 1403 that the first official Chinese trade envoy Admiral Yin Qing arrived in Malacca.

History has it that it was only from 1405 that Parameswara made several visits to the Ming Dynasty during which diplomatic relations was established and deepened and hence the requests for protection from the Siamese and Majapahit's attack.

In this context, it would very naive to conclude that the Ming Dynasty's offer of protection was for the sheer love of Parameswara. Instead, it was aimed at seizing the opportunity to exploit the economic activities as Malacca was then a renowned port because of its strategic location.

So exploiting others to enrich oneself is not new. It has a long history. It can be dated back to and has its root in the 15th century.

On who are the pendatang and who are not, the debate is never ending. One has one's perspectives backed by evidence and historical facts. I don't wish to argue with you on this.

And when I quoted 'orang budi kita berbahasa, orang memberi kita merasa'. I am strictly referring it to the 'budi and jasa UMNO.'

And what are my response vis-a-vis pendatang from the adat and religious perspectives, may be next time.

ZMS

nahraf 8 October 2011 at 06:53  

errr, how can you berbudi using taxpayer money??, did the jkkp use their own money to give financial assistance to the villagers, Did the Minister in charge of MARA give his own money to give schoolarship or did the UMNO members pool their money to fund the goverment ? if that the case every Malaysian must "mengenang budi" to UMNO.
But that is not the case, what UMNO doing right now is "memegang amanah" to govern the country. I doubt UMNO people who thinks people must "mengenang budi kepada umno" even understand what the word Amanah/"tanggung jawab"/responsibility means.
Do you want a party that for decades whave bleed the country dry through massive corruption?, isn't that "pecah amanah" to put it mildly?

Anonymous,  8 October 2011 at 09:32  

Nahraf,

True, it is the taxpayers' money. The question is how do the taxpayers manage to become successful resulting in the income accrued being subjected to a certain amount of taxes? Undoubtedly, it is due to their hard work, business acumen and their sweat and tears. I do believe the government deeply appreciates and recognises that.

What is the government's role then ? It is to provide a climate and environment which is peaceful, safe and secured, and policies that are business-friendly which will enable the taxpayers to work and make money. A country which is embroiled in wars, violence, tribal clashes like Somalia surely is not the country that you will even want to stay, much less to make money. You may have become a refugee by now.


So it is ok for the government to impose certain amount of taxes in return for the services provided by them. After all, the money from taxes paid will be given back to the rakyat, which will be in many forms such as to provide scholarships, build schools,roads, bridges and other infrastructure. In the process if there are some hanky-panky, they will be dealt with accordingly by the law. You may then question the independence of the judiciary. That's another subject.

In short, the taxpayers like you and I and the government are interdependent-something symbiotic.

Do you think an irresponsible government will be able to do that ?

ZMS

Anonymous,  8 October 2011 at 11:09  

Sak,

Re my earlier response to Anon 9:50.

I wrote 'So exploiting others to enrich oneself is not new. It has a long history. It can be dated back to and has its root in the 15th century.'

May I make the following addendum to read,

'So exploiting others and even corruption (as exemplified by the showering of gifts by the Chinese traders to rulers and other chieftains during the Malacca Sultanate)to enrich oneself is not new. It has a long history. It has its root in and can be dated back to at least the 15th century.'

ZMS

Anonymous,  8 October 2011 at 11:12  

ZMS,

See, indeed u can't teach new trick to an old dog, especially one that’s been elevated from crutch to wheelchair status!

Yr BTN induced history lesson is crap, but never mind, that crap can die with u. But in blogosphere that crap MUST be corrected.

‘..it was in 1403 that the first official Chinese trade envoy Admiral Yin Qing arrived in Malacca…’

According to the Ming Chronicle, Admiral Yin Qing was dispatched to Nanyang by the emperor, purely for exploration - not for trade & nor territorial expansion.

There was also a hint of trying to locate & recapture his dethroned runaway brother, who could be a treat to the emperor’s continuing regime.

Admiral ZhengHo’s following up missions were just a continuing legacy of similar nature.

Now let ask some logical questions;

Iff the Ming emperor wanted trade with other nations, he wouldn’t have closed the China border & forbidden all his citizen to do oversea trade legally, after the 7th Nanyang missions of the Admiral ZhengHo.

Iff the Ming emperor wanted to expand his empire, there wouldn’t be anybody, at that time that could stop him. Not Majapahit, not Siam. Neither the European, who were still in the warring dark age then.

So, yr claim of –

‘In this context, it would very naive to conclude that the Ming Dynasty's offer of protection was for the sheer love of Parameswara. Instead, it was aimed at seizing the opportunity to exploit the economic activities as Malacca was then a renowned port because of its strategic location.’

is really a piece of historical crab (the real crustacean)!

& this -

‘So exploiting others to enrich oneself is not new. It has a long history. It can be dated back to and has its root in the 15th century.’

See yr true color now, troglodyte! A bigot one, too!

BTW, do u know why do such a ‘glorified kingdom’ as Malacca, with strategic trading location, left behind so little archeological evidences of its ‘greatness’? No monumental architectural remains. Zilch royal burial sites with confirmed historical evidence.

In short, Malacca’s could very well be an over-glorified wannabe Malay (???) fiefdom, that the like of BTN wanted so hard to ‘upgrade’.

Syok-sendiri? Perhaps. More likely, just to lay the ketuanan claim since the founding of Malacca. Another question, what about the Malay (??) history before the founding of Malacca? Were they Hindu, thus NOT Melayu enough?

Lastly, this is really a gem quote-

‘And when I quoted 'orang budi kita berbahasa, orang memberi kita merasa'. I am strictly referring it to the 'budi and jasa UMNO.'’

So when u raise the issues of Malay adapt, worst still, yr religion, u classified yr wording according to the segment that best suit u. The generality of yr ADAT & RELIGION teaching goes down the drain, izznt it?

Bravo! Well trained! Sit & row over now.

Anonymous,  8 October 2011 at 14:06  

Orang Melayu Pulau Pinang berterima kasih kepada Kerajaan Negeri bukan sebab bersikap feudal. Depa berterima kasih sebab Kerajaan Negeri berikan peluang mereka menunjukkan kebolehan and bakat mereka yang tulin. Mereka mendapat kontrak sebab mereka bersaing di pasaran terbuka dan menang kontrak (atasi syarikat-syarikat bukan Melayu) bukan sebab depa Melayu atau bumiputera TETAPI sebab mereka yang terbaik dalam senarai persaingan. Kali pertama dalam sejarah depa tak payah salurkan permohonan melalu kuncu-kuncu UMNO yang menapis untung sebelum kontrak bermula. Dulu mereka rasa dihina, sekarang mereka merasa berbangga. Mereka tidak payah menunduk kepala kepada 'little Napoleon' UMNO lagi. UMNO selama 3 dekad itu berjaya memerangkap orang Melayu dalam sarang kelemahan yang UMNO bina. HIDUP MELAYU TULIN! HIDUP BAKAT MELAYU! HIDUP BANGSA MELAYU. Marilah kita Sekaligus menewaskan sesiapa yang membelengukan semangat berdikari orang-orang Melayu.

Anonymous,  8 October 2011 at 18:45  

Anon 11:12

If you have anything to argue lets confine it to the two of us. Don't start blaming the BTN because of your extreme chauvinistic attitude. I have never attended any of its courses.

You have your own references to put forth your argument. So do I. I stand by what I have revealed to you.

I don't propose to be a teacher to you teaching the abc of the Malacca Sultanate and the circumstances leading to the presence of the Chinese in this country.

And also I don't propose to further get indulged in this protracted argument with someone who is 'seperti melepaskan anjing tersepit'. And hopefully you will not be 'seperti'anjing dengan bayang-bayang'. You know what I mean.

ZMS

IbnAbdHalim 11 October 2011 at 19:54  

Orang Melayu sepatutnya keluar daripada tempurung mereka. Kenapa Melayu di luar Malaysia boleh maju? Memang benar UMNO memperbodohkan Melayu. Itulah salah satu 'jalan'politik singkat untuk terus berkuasa yang digunapakai UMNO. Kalau kita sayangkan bangsa kita maka ia menjadi tanggungjawab setiap ahli UMNO yang sedar supaya berperanan menyedarkan Melayu UMNO khususnya supaya keluar daripada kerangka minda demikian. Iaitu hanya UMNO mampu membela Melayu. Hanya UMNO mampu membawa pembangunan. Itulah khurafat yang dibawa UMNO untuk terus berkuasa.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP