Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday, 8 April 2009

Very unStatus Quo

yeah baby, who needs ya. status quo remains!


The results of the recent 3 by-elections are already known. BN won the Batang Ai seat in Sarawak. That victory is hailed as proof that it is difficult for peninsular based political parties to gain a foothold in Sarawak.

That is also proof that the people of Sarawak still loved Taib Mahmud. Never mind the fact that many still lived in longhouses without ICs while a daughter of Taib Mahmud has a RM28 million house in Canada. That's ok, because that's status quo.

In peninsular Malaysia, the PR won in Bukit Gantang and Bukit Selambau. I was at the scene in Bukit Gantang and accordingly gave my analyses.

But the status quo supporters were quick to point out that these victories in peninsular Malaysia do not change anything. The previous candidates in these two bukits were PR wakil rakyats. So their current victories proved nothing. The PR just got back what were theirs in the first place. Status quo remains.

That is true indeed. The victories reinforce the status quo in the sense they do not change the rakyat's anguish and rejection of BN and BN's polices.

If we were after retention of status quo in the first place, it would have been better off for everyone to give a walkover to the political parties that held the seats before the by elections. It would have been cheaper too.

In the 12th General elections, the UMNO led government lost 5 states. It also lost Wilayah Persekutuan. That's ok. We still lose these states but its status quo.

If all the votes that went to UMNO candidates came from UMNO members, that will mean over 1 million UMNO members rejected their own candidates! We have 3.5 million members but UMNO candidates secured only around 2 million Malay votes. That is status quo.

There were about 5.7 million Malay voters in the 12th General elections. If UMNO candidates received only 2 million votes, that meant that 3.7 million Malay voters rejected UMNO and its status quo policies.

At the end of the day, following the logic of this status-quo-remains school of thought, UMNO is the party which fights, expands and reinforces the right for the elite and the privileged few to monopolise the benefits of having power.

It is a Bumiputera party in the sense bumi is always at the rear end, while the putera bangsawans, the UMNOputeras, the elite are in the front. Indeed status quo remains in the sense we are fooled into believing that UMNO wants to change for the better.

Hence, extending the brand of perverted syllogism we conclude the following. Malays are UMNO. UMNO lost. Therefore all Malays lost. But thatsokay- its status quo!

So, like Alfred the character in the popular Mad Magazine, we will also say, "what? ME!?! worry?

37 comments:

Hikayat Mamak Bendahara 8 April 2009 at 09:15  
This comment has been removed by the author.
Anonymous,  8 April 2009 at 09:16  

mak ooi, KJ 1.38 billon? gile bapak.. ni kes curi duit besar..

Anonymous,  8 April 2009 at 09:26  

Engkorang pakai fitnah KJ sesuka hati. Memang taktakut dosa!
Semoga engkorang dapat balasan azab di akhirat nanti!
Aku harap KJ jangan maafkan engkorang!
Tulaah! Pegi kelas agama taknak! Asyik mencaci mengumpat memfitnah! Nantilah anakbini engkorang kena fitnah baru menyesal!

Anonymous,  8 April 2009 at 09:26  

yes. mukhriz mahathir is worth RM3 billion.

Anonymous,  8 April 2009 at 09:26  

Saya berpendapat Barisan Nasional memberikan saingan sengit juga kepada PKR. Improvement kerana kita bersaing di kawasan yg dulunya kepunyaan PKR.

Kelebihan 2,000 lebih undi patut kita analisa lebih terperinci:-

Kemungkinan mereka2 adalah org sememangnya pegangan berteraskan Islam yg kuat. Untuk BN merebut nya amat payah melainkan BN sendiri menjadi parti yg berfilosofi kan Islam, terbukti an nampak di mata org ramai.

Ada kemungkinan BN kena bergabung dengan PAS,

Ada kemungkinan kelebihan merupakan undi2 hantu, kalau BN pernah buat, mungkin PKR taktik yg sama, cuma tidak ketahuan di akar umbinya.

Sebab saya adalah rakyat biasa yg mendengar percakapan2 org ramai sehari2, sy membuat kesimpulan, PKR kini telah lemah dikalangan org melayu, cuma dia masih menang lagi kerana ad PAS didalam nya. Manakala undi2 bukan melayu telah banyak berpecah kepada PKR kerana agenda2 yg dijanjikan. Mereka yg senang di provokasi akan lebih cepat terikut.

Sy kira dalam parti mereka punya org2 terpelajar dari generasi muda, terutama PAS, yg bersemangat tinggi berdarah panas dan bekerja secara sukarelawan tanpa mendapat imbuhan hanya kerana memperjuangkan Islam.

Parti BN ketandusan org2 sebegini, semuanya main duit. Org yg berniaga dijanjikan senang dapat kontrak dan segalanya. Org2 bukan melayu nak berniaga dan berdepan dengan authorities tertentu, diminta utk memenuhi golongan2 pekerja yg juga dahagakan wang.

Sebagai kerajaan kamu juga patut pantau, agensi2 kamu menjalankan tugas. Tapi sekarang kepercayaan sudah hilang, org yg didapati melakukan kesalahan dikenakan amaran sahaja.

Org semua bukan bodoh. Masalahnya BN fikir org ramai semua bodoh.

Tak tau nak katakan apa lagi, cuba2lah bawak beristigafar dan sungguh2ingin berubah, bukan untuk kekalkan jawatan, tapi dalam fikiran adalah untuk menolong bangsa kamu dan rakyat2 kamu yg lain.

Cuba kamu fikir, kenapa adanya parti pembangkang, kenapa mereka ujud pada awalnya. Ada yg mereka ingin, kamu tak tunaikan, kau tak iktiraf kepentingan umpamanya pelaksanaan Islam.

Bangsa lain pun boleh menerima PAS, hanya kamu saja yg takut org tak boleh terima, Kenapa Nik Aziz boleh buat.

Kamu juga patut pantau, performance parti komponen, MCA dan MIC, apa sumbangan mereka utk merapatkan semua kaum. Sumbangan UMNO juga untuk merapatkan jurang perkauman.

Kami cadangkan kamu buat bacaan al-quran sepanjang malam di kediaman PM di putrajaya dan mula galakkan ilmuan islam utk memberi ceramah dan ilmu di pejabat kerajaan kamu dan badan2 NGO yg lain yg boleh memainkan peranan membantu BARISAN.

Anonymous,  8 April 2009 at 09:32  

politician = korup
umno = korup
umno = melayu
melayu = kalah


penulis blog ni pun ahli politik melayu jugak. ahli umno lagik. tapi saya tak pk dia ni korup atau kalah. oleh itu, tak boleh pakai persamaan yg ditulis tadi.

Talikecapi,  8 April 2009 at 09:32  

Dato' Sak,

Saya rasala diorang cakap nih nak sedapkan hati yang luka. Kalau malaysia terlibat dalam perang kita bunuh dulu orang yang tak nak berperang nih. Nanti kalau menang diorang la mengangkat diri bahawa diorang la yang jadi pemerintah perang. Kalau kalah mereka akan salahkan prebet prebet yang dah mati di medan perang dan menyatakan bahawa preber prebet ini tidak berperang dengan sepenuh hati....

Anonymous,  8 April 2009 at 09:44  

Yes guys, pls fight harder.

Eh Mamak B, if you have prove, take it to the courts lah!

Anonymous,  8 April 2009 at 09:46  

Tok, change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future.

PAS,  8 April 2009 at 09:48  

Macammana ahli UMNO boleh kondem ahli2nya yg lain. Pelik aku.

Kita semua tak sebegitu.

Anonymous,  8 April 2009 at 09:49  

BN kalah kerana adanya org2 macam pak tua sak ni.

Anonymous,  8 April 2009 at 09:52  

hah!
dulu BN kalah sebab KJ. sekarang sebab Sakmongkol? wow!
begini.
selambau kalah sebab pak tertua mahathir. bukit gantang kalah sebab pak tertua mahathir.tengok batang ai. mahathir takde, bn menang.
betul kata pak tua sak ni. lebih baik surat khabar lama ni takde dalam UMNO daripada menyemak dalam UMNO.
piii lah

Anonymous,  8 April 2009 at 09:54  

sbb org2 UMNO yg perangai cam sak dan org2 UMNO yg lagi teruk dari sak (KJ) ada buat UMNO jadi menanah

Anonymous,  8 April 2009 at 09:58  

Aku pulak rasa UMNO kini ada improvement berdasarkan perkembangan terbaru ni.

Cuma lenkali letak calun2 yg ramai penduduk situ kenal dan imej yg baik.

Teruskan usaha anda UMNO dan parti2 komponen lain, jangan patah semangat. Patutnya kekalahan hari ini menjadi pembakar semangat utk lebih kuat berjuang.

Teruskan usaha dan jalankan improvisasi seperti yg dijanjikan.

Anonymous,  8 April 2009 at 10:00  

anon9.54.
umno kalah sebab orang mcm kamu bertenggek dalamUMNO- berdangdut, bertenggek kedai kopi.
orang macam sakmongkol ni yang patut ada ramai dalam UMNO baru UMNO segar dan menarik.
bahlul!

Anonymous,  8 April 2009 at 10:01  

Pembangkang juga punya jentera2 muda yg meniupkan berita2 sensasi yg membuat org fikir 2x.

Kita tak perlu buat sprt mereka, tapi menjadi solusi menangani nya.

Api yg marak jangan kita tambahkan petrol pulak. Guna benda2 yg betul utk memadamkannya.

Itu yg UMNO, MCA dan MIC kena lakukan.

Anonymous,  8 April 2009 at 10:04  

apa bagusnya sak ni, kutuk2 org nak tonjol diri bagus...pegidah..tua tak sedar diri apa..

Anonymous,  8 April 2009 at 10:05  

UMNO perlu perubahan yang drastik. Bukan setakat cakap kosong. Dulu di zaman Anwar Ibrahim berada dalam UMNO kita sering dengar konsep penerapan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran kerajaan. Kini sudah tidak dengar apa-apa lagi tentang perkara itu. Apa yang pasti, jika UMNO ingin kekalkan sokongan orang Melayu, Islam perlu dijadikan teras dalam segala urusan.

Anonymous,  8 April 2009 at 10:09  

TAJUK LAGU : ILHAM PUJANGGA
PENYANYI : ISMAIL HARON


Ilham dari pujangga
Berdiam diri bukan ertinya kau kalah
Biar cercaan sekali datang menimpa
Sudahlah memang adat di dunia
Bersuaralah kamu pada perkara berguna
Itulah sifat orang bijaksana

Suara Latar :
Ia anak muda itu tidak mati kerana tergelincir kakinya
tetapi matinya anak muda itu kerana tergelincir lidahnya

berdiam dirilah kamu kepada perkara yang bukan-bukan
bersuaralah kamu kepada perkara yang memberi kebaikan

Berikanlah tenaga untuk nusa dan negara
Ini zaman kemajuan
Jangan kita ketinggalan

Kasih sesama manusia
Seperti anda sayangkan diri anda
Pandang yang satu kepada yang ramai sayang
Pandang yang ramai kepada yang satu


Suara latar :
Usahlah ditanya apakah bakti negara untuk kamu
tetapi tanyalah apakah bakti kamu untuk negara
berjasalah kamu untuk keharmonian negara

Suara Latar :
Kau katakan pada aku sekarang jua
apakah pendapat kau atas kewajiban muda-mudi...

Pembela, harapan dan tiang negara, bangsa dan negara...

Bagaimanakah cara yang patut aku tunjukkan kewajiban ini...

Kau mempunyai akal bukan, tepuklah dada tanya selera.

Sungguhkanlah hati mu
Pertahankan ibu pertiwi
Jauhkanlah diri mu
Dari perkara yang merugi

Maaf muda dan mudi
Kususun jari sepuluh
Aku bukanlah seorang pujangga
Hanya seorang penyanyi biasa

Anonymous,  8 April 2009 at 10:18  

Perdengarkan bacaan al-quran setiap malam di kediaman PM. Jadikan Masjid di Putrajaya tempat imuan2 islam beribadat dan membuat2 majlis ilmu secara percuma kepada org ramai. Juga masjid2 di kawasan lain. Tanpa memperkatakan hal2 politik. Bersih dari semua tu, hanya utk menjadikan rakyat seorang islam sebagai islam yg berilmu dalam hal agama islam.

Nilai2 islam dalam perniagaan dan kehidupan dan ekonomi dan pentadbiran. Sampaikan semua good values dalam islam ni kepada org2 islam, dalam filem2 anda, drama2, dalam wawancara. Sila kumpulkan sarjana2 dan ilmuan islam utk membuat adaptasi ini. Jemput mereka2 dari luar negeri (islam) utk berbincang mengenai hal2 ini.

Bincangkan nilai2 yg baik ini. Umumnya good ethics ni sesuai utk semua kaum. Kerana semua agama mengajak kepada kebaikan. Utk yg islam kaitkan dengan akidah kepada allah.

Snakebite 8 April 2009 at 10:38  
This comment has been removed by the author.
Anonymous,  8 April 2009 at 10:45  

Folks

Give Dato Sak a chance. He must have been exhausted, running all over the places, including finding places where he could post for us first hand accounts of what happened in the field, and his mood affected by what he saw were not right.

HMB

I like what you write. Suggest you disregard the petty and the uncalled for comments. Pls continue getting your points across for those who love their country and protect it from those who love mainly their own selves. In the process the young ones might learn a few things.

Anonymous,  8 April 2009 at 13:04  

Well. Najib needs time. He can't undo the damaged done by AAB in just 1 week. Therefore these 3 elections can be said as referendum to AAB.

I am sure if AAB did step down as early as aftermath of PRU12 we will see a different picture here.

But it's true the situation now is alarming. Najib must move fast to start his reforms. His every moves will be monitored by the people. And it will be make or break for him. PRU13 is fast approaching..whowww..

Anonymous,  8 April 2009 at 13:21  

HMB!
Kalau dah pandai and perfect sangat hujah2 buatlah analysis di blog sendiri!
Kami pun nak buat pukulan maut pada penulisan tuan yang hebat dan penuh taat setia pada negara!
Berani berkorban demi negara? Silakan H.Mamak B! Jangan menikus di blog sendiri tapi menyinga di blog Dato' sak! Batu ada kan??

mekyam 8 April 2009 at 13:57  

salam tok sak!

**this comment is OT and doesn't have to be published.**

i apologize if this is nitpicky and pedantic, but i think i have to point out this particular typo of yours as it affects the effect which i'm sure you want to put across.

the Mad Magazine popular motto (accompanying the gap-toothed boy, Alfred E. Neumann) should be written thus: "What, me worry?".

it is very important that the comma [,] is not omitted because it affects the whole meaning of the phrase.

without the comma, those who have no inkling of how this very american phrase, or mild retort showing absolute coolness, is normally uttered would either say it without inflection or with the inflection in the wrong place and would come across sounding quite silly.

without that important pause after "what" the whole point of sang-froid in the retort would be totally lost.

as i'm sure you know, a more emphatic way to say this phrase would be: "what? ME!?! worry?

Senapang Patah 8 April 2009 at 14:21  

http://senapang-patah.blogspot.com/2009/04/bn-tumbang-di-bukit-gantang-kerana.html

Dhahran Sea,  8 April 2009 at 14:23  

TOK SAK,
LETS SEE WHETHER NAJIB HAS THE GUTS TO REALLY ADDRESS THE "CANCEROUS ELEMENTS" WITHIN UMNO/BN WITH THE NEW CABAINET LINEUP... IF "KNOWN" MUKA TAK MALU WITH MONEY POLITICS ARE SELECTED THEN WE KNOW NAJIB WANTS TO PLAY "SAFE", COMPROMISE AND AVOID THE "REAL" ISSUE FACING THE PARTY.. AND WE ALL KNOW THE IMPLICATIONS... STATUS QUO AND RAKYAT WILL BE MADE TO SUFFER AT THE EXPENSE OF THESE "LINTAH" MASYARAKAT... AND HE WOULD PAY A DIRE PRICE IN GE13! WE'LL WAIT AND SEE...

Anonymous,  8 April 2009 at 15:15  

What is the use of having two bukits, if they don't have a batang!! aaaaarrgghhhhh !!

Anonymous,  8 April 2009 at 15:51  

15:15

Blessing in disguise.

Raison D'etre 8 April 2009 at 16:19  

SM,

The MSM's Status Quo headlines are ManU fans'(I'm one, btw)"Stalemate" for the 2-2 draw with Porto when there's a tough away game awaiting.

Pure hogwash.. :)

Except in BN-PR is 1-2 loss.

Anonymous,  8 April 2009 at 16:28  

The results showed one thing ... and one thing only.

To win, the winner must have the support of all races.

UMNO had this monopoly for 50 over years and grown to think they are infallible. They became cocky just because the running dogs representing other races were very compliant all these years.

You can actually compared the UMNO's behaviour before and after GE12. Before even a single attempt to say a word against the racist actions of UMNO would bring down huge condemnations..... most of which from the racist Rastum to extent of saying... UMNO does not need the other races to win! Even challenged PPP to leave BN

Now this has put the running dogs parties to be actually worth nothing ...

Now UMNO is running alone.

Now Pakatan is the one having these same support that UMNO had (and took all the power with it) and abused it.

UMNO today stands alone....

You think they can win another election?

I dont think so.

Malaysia can only SURVIVE with the support of all races. Follow the path of racism for greed will destroy her.

Well .. three more years to go when salvation comes.

kluangman 8 April 2009 at 16:35  

Pak sak ini beremosikan pembangkang supaya rasa dan tampak muda, ala ala KJ - playboy.

Sebelum orang tuduh dia tua renta, cepat cepat dia kata Tun surat khabar lama.

Sekarang surat khabar lama sekilo 40sen dan surat khabar baru, orang dah tak minat membaca, rakyat sekarang suka tengok wayang kulit yang ada cerita fitnah dan karut dalam blog.

Sak ikutlah cara Dolah, terus diam dan langsung tak berbunyi, diam bijaksana kata Tun Musa Karat. Sebagai pesara, Sak janganlah kritik kuat sangat nanti jadi Mahathir pula.

Hamba,  8 April 2009 at 16:38  

DENIAL, DENIAL, DENIAL! EVERYBODY ELSE IS WRONG AND I'M ALWAYS RIGHT! THAT'S WHAT'S WRONG WITH UMNO....AFTER 50 YEARS THE COUNTRY IS BROKEN BUT I DIDN'T DO IT EVEN THOUGH I RULE THE COUNTRY. IT'S SOMEBODY ELSE FAULT. I HAVE BEEN STEALING FROM THE COUNTRY BUT I EARNED IT....I DESERVE ALL THE WEALTH THE COUNTRY HAS TO OFFER AND THE RAKYAT SHOULD BE THANKFUL THAT THEY HAVE SOMETHING TO EAT....IT'S BECAUSE OF MY GOVERNANCE THAT THE RAKYAT HAS A STABLE LIFE. IT MAYBE A POOR AND MISERABLE LIFE BUT STABLE IS WHAT'S IMPORTANT...( UMNO LEADERS BRAIN SPEAKING)...

Whatmeworry 8 April 2009 at 17:58  

Well written. These goons just can't accept it .... all the best to them and may the force sweep them away come 13GE

Wah Al-Minangkabaui 8 April 2009 at 18:46  

when kj won the umno youth kp, i really thought pr is going to make mince meat out of umno. given that and the recent by-elections results, i think the loss is not too bad, i think bn has put a drag on pr momentum and even make a bit of a headway, there's a sway on the malay votes, only the chinese are recaltirant.

Anonymous,  8 April 2009 at 20:21  

UMNO BARU/BN's failure is simply because they have played the race card for far too long....22 years under a dictator..Everyone is already BOSAN (FED-UP) of their type of politics..tak boleh sudah di pakai..For their selfish thought they will not hesitate to threaten everyone including calling our Malaysian brothers as Traitors. You would be called a traitor of your country just because you don't subscribed to their idielogies and opposed to all the wrongs that they did.

UMNO/BN do not understand what General Elections are all about. They feel its just an exercise in every 5 years to put them into power. If they still have this attitude UMNO/BN will be wiped out in the next GE. They have forgotten that PEOPLE is POWER. Without the support of PEOPLE UMNO/BN will be doomed.

I simply summarrised the FALL of UMNO/BN is ARROGANT and took teh PEOPLE for granted far too long. UMNO/BN is still played the old race card when all the voters especially the younger voters are smarter. They are able to judge from good and bad governance.

My advise to UMNO/BN wakeup and switch off your denial mood. There were too many negative issues and PEOPLE are sicked and would like to see a chance of Government for a beeter MALAYSIA for MALAYSIANS.

sakmongkol AK47 8 April 2009 at 21:57  

mek yam,
its good to hear from you mek yam. its been a long time. as you can see, i have corrected the phrase as you suggested.
thanks and best regards from mamasita and i. cheers.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP