Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Monday, 6 April 2009

Despatches from the Front- Bukit Gantang

We travelled to Bukit Gantang to get a first hand feel of the political heartbeat. From Kuantan, it took us probably half a day to get into Bukit Gantang. I never realised it's that far. We cut through Genting Highlands and got out through Ulu Yam en route to Perak.

We were supposed to stay at the Taping Golf Resort. We decided against it because we thought it is a little bit far from the centre of Bukit Gantang politics. We finally managed to get a place to stay in the town of Taiping. It is at the Panorama Hotel.

The MP for Taiping is getting himself into hot soup by reciting a Quranic verse. He is bound to raise a storm because he is a non Muslim reciting the verse incorrectly.

I am not sure about the shariah implications of a non Muslim reciting the Quran as he did. But my take, if he wanted to recite it, he must take full responsibility in ensuring that he recited in correctly and in the correct manner.

His foul up will surely alienate Muslim voters. If not for any other reason, then his belligerent and aggressive utterance of the verse will be used as a clear indication that this DAP MP will not hesitate to abuse what to the Malay is dearest to his heart- his Islamic religion.

His patently wrong rendition of the verse will be taken as an insult to Malay Muslims. I am sure religious tolerance in Islam does not stretch to a patently clear abuse of religious sentiments. That is clearly a stupid thing to do.

I used the term rendition as I assumed the MP must have thought reciting a Quranic verse is similar to singing at a Karaoke session. It also ties up nicely with what I want to share with readers.

The one thing I immediately noticed in Taiping and in areas such as Kuala Sepetang and at Kampung Simpang are the karaoke warungs offering karaoke facilities. They are done outdoors. In full public view. At a warung at Kuala Sepetang, two ladies were singing and gyrating at the beat of a dangdut number. It was loud as we could hear the tune as we slowed our vehicle alongside the road. An innocent pastime such as karaoke reveals a lot politically.

Having commented on the damning indiscretion on the part of the Taiping MP, as a first account witness in the unfolding political verdict in Bukit Gantang, I will try to give an honest analysis of the situation. As we made our rounds at the various ceramah points in Bukit Gantang, I mentioned to my fellow observers that honesty is indeed the best policy. In as much as I want to be optimistic about the chances in Bukit Gantang, such a take will surely be regarded as a deceptive exaggeration and misplaced over optimism.

The chances of BN winning this seat at Bukit Gantang appear slim. Let us try to dissect the basic psychology of the people in Bukit Gantang.

The ubiquitous open air karaoke warungs partaken enthusiastically by patrons in full public view suggest that the people in Bukit Gantang are not serious about the outcome of this political battle. At the microcosmic level of society, this indicates a pervasive nonchalant attitude of Bukit Gantang society. I am sad to say, these popular recreational activities are most evidenced in UMNO areas. If you are not serious about the outcome of this by elections, then why should others be concerned about the outcome in Bukit Gantang?

Such attitude could not have been more contrasted by the determination and seriousness clearly shown by the opposition party men. We saw a group of elderly Malay men in their sarongs and skullcaps doing their rounds putting up election buntings and posters. The young meanwhile were going in droves to the ceramahs by Anwar Ibrahim, Nik Aziz and Teressa Kok. My friends commented that Elizabeth Wong would certainly draw a bigger crowd.

I talked to a few penceramahs from the BN about the first impression they get from this elections. Without hesitation they told me of their disappointment over the organisational clumsiness of UMNO Bahagian Bukit Gantang.

The people here seemed to have abandoned their basic responsibilities. They prefer to let outsiders do their job for them.

These two seemingly isolated behaviours cast ominous signs for the BN. The first is the casual attitude displayed at the primary level of society. The second is the absence of local leadership. I sincerely hope, these two elements will not prove fatal to the BN's chances in Bukit Gantang.

The early signs of internal decay which can only hasten the BN downfall in Bukit Gantang are seen when the leadership here abandons their responsibilities and prefer to farm out the more important basic functions to outsiders.

25 comments:

Anonymous,  6 April 2009 at 10:52  

Seseorang yg bukan islam tidak boleh mengambil ayat2 quran dan mengajar kepada org2 islam atau mengadoptasi apa yg terkandung dalam al-quran, kerana sipengambil ayat2 quran itu sendiri tidak beriman dengan Allah.

Bila dia tidak beriman (tidak percaya dan mahu mengaku keesaan Allah) bagaimana boleh beliau mengungkap kan ayat2 quran, sedangkan beliau sendiri tidak percaya kepada isikandungnya dan malah tidak beriman kepada Allah swt.

Pengucapan nya bererti memperolok2kan agama islam, menghina islam dan memperlekehkan org islam sendiri.

Saya cadangkan patut diketatkan undang2 mengenai kedaulatan islam dan sesiapa pun tahu apa yg boleh dan tidak boleh dilakukan. Umum, islam dan bukan islam tahu akan apa yg boleh dan tidak boleh diperbuat, supaya tidak ada lagi org2 yg "crossed those line".

Atas apa sebab dan bentuk sekalipun, ini bukan perkara yg boleh dipandang enteng.

Kita ingin warganegara kita dibawah pemerintahan Islam menjadi org2yg berhemah tinggi, hormat menghormati antara satu sama lain walau apa saja anutan agamanya.

Anonymous,  6 April 2009 at 10:52  

Huge disconnect from what is reported in the formal media and your own reporting...

BN should learn to use counter intuitive reporting rather then the "big boom" I am alright that they always seem to adopt...

Pak Lah admissions of his "failures" and "weaknesses" did give a lasting impression of the sincerity of the man...

ppl choose PR only cos they are suffering yet our BN leaders tells us we're okay...

thedoughboy

Anonymous,  6 April 2009 at 10:55  

thedoughboy, the parasites, tak habis2 lagi. Apa yg you suggest, bersengketa, ketakutan, ketidakamanan?

Then, kamu tak layak hidup di malaysia ini

Anonymous,  6 April 2009 at 11:10  

"bersengketa, ketakutan, ketidakamanan?"...how do u infer that my brief comment is suggesting these actions?

Myb u misconstrue "big boom"?

thedoughboy

Anonymous,  6 April 2009 at 11:23  

doughboy yg tidak puas hati melihat UMNO bangkit...

We sense that you are scared

Anonymous,  6 April 2009 at 11:52  

Jangan gaduh lah kawan2. Dato Sak dah beri pandangan dia. Sesiapa pon boleh komen. Tapi jangan kata mengata siapa yang komen lah. Coba tinggalkan tabi'at melayu lama kita.

Greenbottle 6 April 2009 at 12:19  

i read buddhist text and the bible all the time and i am an extremist muslim intellectually.

i'm happy that a non muslim can quote the Quran...whether in the corret diction or not.

Anonymous,  6 April 2009 at 12:36  

Sak, BN pasti menang 3-0. Jangan takut.

nightcaller 6 April 2009 at 13:35  

Sak,

Kenapa kita terlalu "picky"? Kita marah dan sensitif kalau ada orang bukan Islam membaca Quran (walaupun bacaannya salah) tapi kita diam bila mereka yang mengaku Islam, bergelomang dengan arak dan maksiat (yang merupakan dosa besar dalam Islam) membaca dan menterjemah Quran mengikut tafsiran mereka...

fikir2kan lah...

Nevada 6 April 2009 at 14:14  

when a non-muslim cares to recite alquranic verses to support his argument, it should be viewed positively. being a non muslim we shouldn't expect him to recite them ala sheikh abdullah aljohany!!.

why so much confrontation about this issue? just because he is DAP?

unless u can prove that the recital had the mocking intention, we should not confront him like that.

Anonymous,  6 April 2009 at 14:22  

nightcaller,

I do not know whether kau ni islam ke tidak, or maybe kau ni tergolong dalam definisi yg kau sebutkan sendiri dalam komen kau tu.

If you included in that definition given by you, I guess you really need to bertaubat.

Isu di sini :-

1)org islam yg melakukan dosa
2)org bukan islam yg menghina islam atau sibuk memperkatakan apa yg disebut dalam islam walhal dia pun tak beriman kpd allah.

Utk senang memahami, adakah kamu akan berjumpa dengan seorang bomoh utk cuba membuat pembedahan ke atas anak kamu, dan org itu claim dia belajar melalui buku2 kedoktoran, tetapi tidak pun pernah belajar menjadi seorang doktor bedah. Marahkah kamu kalau org kata kamu picky sebab tak mengambil cakap2 bomoh tu.

Sudah tentu kamu akan marah, kerana ia melibatkan masa depan anak kamu dan kamu tau apa yg terbaik buatnya bukan?

Ya, kawan2 ini melibatkan masa depan agama islam!

Org islam yg tidak mengikut hukum allah sudah tentu akan menerima balasan di dunia dan akhirat.

Bagi yg non-islam, kita tau apa yg dia akan mendapat di akhirat.

Penjelasan: Jika non-islam mempermainkan ugama islam, org2 yg masih lagi dalam lingkungan hidupnya bergantung kepada allah swt akan bangkit dan menegur akan kesalahan itu. Kerana mereka tau hukum hakam.

Disatu segi yg lain, kelompok manusia islam terbahagi kepada beberapa golongan:-

i) yg beragama islam dan hidup berlandaskan hukum2 allah.

ii)yg beragama islam, mengaku islam, menjalankan kehidupan islam tetapi kurang penghayatan dalam islam di dalam kehidupan nya. Tidak tahu hukum hakam dengan jelasnya.

iii) yg beragama islam, mengaku islam tapi tidak menjalankan kehidupan islam, malah kerana kurang agamanya cuba bercakap tentang islam dan bersikap tidak apa kerana cetek pengetahuan islam.

iv) yg beragama islam, tapi menganggap islam tu hanya dari keturunan dan sama2 melakukan kemaksiatan bersama dengan org2 bukan islam.

Kami rasa nightcaller dalam golongan (iii)

Anonymous,  6 April 2009 at 14:34  

Nevada, kamu bukan islam, bagaimana kamu boleh cakap hal2 yg berkaitan dengan agama islam.

Sedangkan kami yg islam, tidak pernah pun memberi hujah akan Injil kamu dan kami pun tidak pernah mengejek2 bahawa isi kandungan telah diubah. Kamu suka dan rela menganutinya, tidak juga kami pertikaikan, malah kami memberi kamu kebebasan.

Nampaknya kamu telah melampaui batas.

Jika org2 sebegini masih ramai dalam negeri ini, dan umat islam juga membenarkan, terimalah amaran2dari allah. Alamat negeri ini akan hancur tak lama lagi.

Anonymous,  6 April 2009 at 14:52  

Also, compare it to the Tun Mahathir event.
Just look at the photos? Click here - http://www.malaysiakini.com/news/101746.

Political party event or government event?

If government event, can talk and bash opposing party coalition?
Kalu itu ‘bukan haram’ then those in power in the 4 PR states can do the same?

Mahathir setting wrong precedence - as usual?

What a role model for the future generations!!!
And yet, going onto the world stage and talking about Bush, Blair, Brown etc as people who misuse power!!!!

Difficult to comprehend.
In one instance - he preaches and in another he breaches what he preaches.

Time to really retire and ride your horses Tun.

Nevada 6 April 2009 at 15:11  

encik anonymous, yang tidak bernama dan tidak bertuan,

saya adalah orang islam dan nevada ni adalah nom de plum saya. mcm datok sak la juga, pakai nama samarannya. jangan senang2 anggap seseorang itu kristian hanya kerana nama samarannya. wei, kalau mcm tu datok sakmongol ni hang kata budha la yea sebab pakai nama siam!! singkat punya akai. taruk nama mat salleh sikit terus panik!

pertama sekali wahai encik yg tak bernama dan bertuan ini, bahawa islam itu adalah anugerah Allah kpd seseorang itu. bukan boleh di beli, dicari malah tidak boleh di usahakan. kerana untuk islam mesti terima hidayah dan hidayah itu adalah exclusively Allah's jurisdiction - not even our Prophet Muhammad SAW is given that the right to confer hidayah to anybody he may pleases!

oleh yang demikian apa yang diberi boleh diambil balik. Allah bisa saja menarik balik hidayah drpd kita semua - sebagaimana terjadi kpd seorang ustaz yang mengaku keluar islam apabila beriman kpd ayah pin.

maka, kita harus bersyukur dgn keislaman kita - dan janganlah sombong sangat yg kita ni islam dan depa ni kapiaq. dulu iblis dok sombong pasai dia super lebai, paling rajin beratib last2 sekali Allah tarik hidayah drpd hatinya. apa jadi?

dan kesyukuran ini haruslah dimanifestasikan dengan berdakwah kpd orang2 yg tidak ada privilege terhadap hidayah ini - iaitu org2 kafir. jadi nak berdakwah ni kena ada seni. jangan ada busuk hati dan sombong. kalau ada orang kapir dok baca quran tak kena, betulkanlah bacaannya. jangan marah dia. kalau marah maka dia fikir org islam ni tak rasional dan suka berkonfrontasi. habistu mcm mana mereka nak jadi sejuk hati?
bagitahu dia ayat ni pasai apa dan kalau dalam ilmu, bagitahula siap dgn asbabul nuzul sekali!

ni sikit2 nak marah, sikit2 nak marah.

kecuali dia terang2 nak momokan ugama islam tu wjiblah kita orang islam tibai dia. tapi betulke niat dia mcm tu? tu saya kata check dulu pasai apa dia baca quran.

tapi yang hangpa dok marah ni sebab dia DAP. kalau dia MCA, hangpa diam jer.

buktinya?

tahun 80an dulu seorang calo MCA nama FOO CHOW YONG berkempen politik kat kota bharu juga guna ayat2 alquran. sebutan pun tak kena juga, pelat semacam, tapi orang umno tak marah pun. orang pas pun tak marah juga.. sebab tiada salahnya bagi mana2 manusia pun untuk membaca alquran, bukan?

* cerita YB Foo baca alquran ketika ceramah boleh rujuk kat sini
http://mountdweller.blogspot.com/2009/04/ayat-alquran-di-pentas-politik.html

Nevada 6 April 2009 at 16:03  

tuan2 yang tidk mempunyai nama sekelian,

silalah tuan2 sekelian membuat lawatan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di gombak. di sana terdapat beratus-ratus pelajar bukan islam drpd pelbagai agama yang belajar alquran & hadis. mereka bercakap, menulis dan berhujah menggunakan ayat2 alquran dan hadith. ada yang berbuat demikian sebab minat, ada yang berbuat demikian sebab terpaksa (course requirement).

tapi ingat satu perkara, tiap2 semester mesti ada seorang dua yang memeluk agama islam selepas sekian lama menyelidiki alquran!!

janganlah terlalu tenggelam dalam dunia politik sehinggakan mata dan hati tertutup menutupi kerasionalan sebagai seorang muslim...

Anonymous,  6 April 2009 at 16:43  

Anonymous 06 April 2009 14:22

Sila jelaskan apa makna :

Bagi yg non-islam, kita tau apa yg dia akan mendapat di akhirat.

I shudder to think what it means to the majority of the people of the world who are non-Muslims, considering Indonesia with less than 400 million people, has the most Muslims in the wworld. But perhaps it is only fair to let you explain what you mean.

Non-Muslim

Anonymous,  6 April 2009 at 17:10  

Mempelajari islam atas sebab mengetahui dan mmg sedang belajar. Tetapi dia tidak mengajar...

Pokok persoalan, seorang yg mengeluarkan satu baris dari ayat quran dengan tujuan mendidik org2 lain termasuk islam. Ini yg menjadi larangan.

Ini berbeza dengan keadaan seorang DAP berucap dengan quoting ayat quran dan sebut pun salah, sebab salah sebut di dalam arab membawa kepada lain makna. Kemudian beliaupun tidak beriman dengan quran tetapi menggunakannya utk memancing undi.

Quran bukan utk diperlekehkan oleh org bukan islam dengan cara sedemikin. Berbeza dengan org non-islam yg sedang belajar, mereka belajar utk kefahaman dan minat atau untuk pengkajian mencari kebenaran. Tetapi berbincang dalam ruang lingkup yg bersangkutan dengan agama.

Tidak digunakan agama utk perkara2 lain.

Anonymous,  6 April 2009 at 17:21  

Non-muslim,

We dont want to hurt your feelings and create a controvery, I suggest you enhance your knowledge on islam and then only u know the beauty of it.

We respect what u believe and choices is in your hand.

Anonymous,  6 April 2009 at 17:23  

Nevada bukan kerana namamu tetapi kerana apa yg kamu bercakap, kalau tanpa nama dan rupa, berdasarkan percakapan dan pandangan kamu, seperti datangnya dari seorang yg amat dangkal sekali pengetahuan islamnya, maka itu ku sangkakan kamu non-islam.

Dari komen mu, aku dapat menangkap samada kamu punya sedikit, banyak atau tiada langsung.

Anonymous,  6 April 2009 at 17:32  

nevada, mmg DAP tu tiada niat, tapi setau aku DAP punya agenda2 tertentu yg sampai bila pun aku merasa sangsi. Lihat saja apa yg dia provoke.

Aku heran, dengan melayu islam la ni, org kapiaq provoke islam, provoke hak melayu, hang kata depa betui baguih, liberal, nak kan hak sama rata cam islam kata. Tapi cuba hang cakap ugama dorang tengok. Cuba hang tengok depa kutuk bangsa melayu hang.

Aku tak nampak melayu2 yg pertahankan. Yg sekolah omputih pun rasa melayu bodo, yg cam paksak ni pun duk berbuih2 mulut terkenangkan lee kuan yew.

Mmg dia tak sengaja, itu yg kita bagi tau, aku takut, sikit2 hang kata tak pa, lama2 habih semua cina pun leh quote arabic. yg melayu bodo dok sibuk cakap tak[a takpa, tapi dia sendiri pun tak belajaq islam, sebab terlalu yakin dia dah pandai.

Lama2, bebudak generasi baru, cam anak hang dan anak aku, atau cucu cucu kita pun confuse, mana islam mana bukan, satu pandai sebut verse quran, tapi bukan islam, satu cam hang nevada asik takpa takpa, jangan marah tapi tak reti nak quote verse quran pun...

Lama2 org dah tak respect ugama, lama2 tinggai kulity ja...lama2 ilang teruih...

ni yg hang suka kan....

takpa takpa jangan marah...itu la aja yg hang boleh kata...

esok2 hang kena bakaq dalam neraka..aku pun nak cakap...takpa takpa jangan marahh...

Anonymous,  6 April 2009 at 17:48  

Nevada, aku tak rasa kamu ni di waktu kecilnya rajin atau pernah mengaji. Kalau ada, aku rasa kamu tak habis qatam quran. Adakah mendapat pelajaran tentang sifat allah dan menerima pengajaran tentang islam semasa kamu kecil di usia 7-12 tahun dahulu?

Adakah kamu menambahkan pengetahuan islam kamu didalam hal2akidah, tauhid, feqah, tasauf dll.

Saya berpendapat kamu tidak.

Grand Marquis,  6 April 2009 at 18:19  

This is my response in another blog.

Sebenarnya tak de orang Islam yang akan marah kalau orang bukan Islam membaca al-Quran untuk memahami makna, malah untuk suka-suka.

Yang menjadi kemarahan ialah bila ia dibacakan untuk memancing undi, seolah-olah al-Quran ini satu barang perdagangan murah yang digunakan untuk mencari keuntungan dunia.

Kita tidak mahu pentas politik Malaysia diwarnai dengan individu-individu (sama ada Islam ataupun bukan Islam) yang sewenang-wenangnya membacakan ayat-ayat al-Quran (tak kira baca secara betul atau tidak betul) untuk memperolehi mileage politik.

Lebih malang, bila ia dibaca oleh seorang non-Muslim yang mendokong parti yang paling anti sekali dengan segala-gala yang dinamakan Islam.

Lagi satu, didalam solat, kalau imam salah baca, makmum kena betulkan. Tetapi kita tidak lihat para pendengar ceramah tersebut membetulkan salah baca dan salah cipta nama surah pun. Ini sangat mengaibkan. Kalau ini tidak dibetulkan, kelak akan ada orang yang ingat dalam al-Quran ada surah Aura. Sampai sekarang pun saya tak pasti surah apakah dan ayat manakah yang dia baca.

Kalau ini tidak dihentikan, nanti akan ada ramai lagi yang akan tokok tambah al-Quran. Baca sesuatu yang bunyi arabic sikit dan dakwa ini dari surah bla-bla-bla. Para penyokong bukan tau apa pun. Main sorak aje.

Kesimpulan, kita tidak melarang mereka nak baca al-Quran, tapi bacalah dalam erti untuk mencari kebenaran, bukan mencari sokongan politik.

Wallahualam.

A 7 April 2009 at 01:26  

pasal takde sesiapa pun yang komen pasal ini: calon MCA nama FOO CHOW YONG berkempen politik di kota baharu.

cepatlah orang yang tak benama dan yang seangkatan dengannya yang mengomen nevada tu bagi komen balas.

hujah mesti diteruskan, no?

Anonymous,  7 April 2009 at 13:15  

Anon 06 April 2009 17:21

It is too late, you have already created controversy by what you have written. There is only one word to describe this behaviour , angkuh.

Non-Muslim

Anonymous,  7 April 2009 at 17:25  

saya hormati awak nak kutbah ugama. tapi tolong lah kena tempat nya. dato ni tulis pasal politik, pilihan raya kecil. jangan lah distrak ke lain hal. di sini kami nak dengar pasal pilihan raya. bila nak dengar pasal ugama kami cari blog ugama. tolong lah.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP