Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday, 8 April 2009

Pahangians in Najib’s Cabinet


 

Our new PM has come out with a leadership theme. It is One Malaysia, People first and Performance Now.

He has outlined his hopes for creating an inclusive society where no group is left out from the fruits of national building. The overriding objective is to put the people's interest first. We can suppose that these objectives are achievable with competent performance.

We shouldn't mislead ourselves into believing that these objectives are achievable with so-so leadership quality. They demand competent leadership consisting of men and women with the passion, drive, determination, intelligence, commitment and fortitude to help achieve these goals.

Najib must direct himself to finding men and women of above average calibre to lead the nation. Forget about those naggers who are left out and who will be braying until they are blue in the faces disavowing such an elitist approach.

It's necessary to offer above average leadership for Malaysians. Not all are ministerial material and it's not etched in stone somewhere that all MKT members must be made a minister to be able to serve. They have been telling this line about serving even without positions to us so many times; let's see it applied on them now.

But let me dispel this idealised notion of insisting a leader with angelic virtues. Before the 3 by elections I have been hearing preachy and pontificating overtures to DS Najib that he must choose untainted individuals, uncorrupted people and so forth. After hearing that so many times, I could have sworn we are looking for committee members of a mosque or surau. They must have unblemished moral record and any perceptions imagined or perceived as moral deficiency are sufficient to disqualify a potential leader. Never mind if the fellow is a sissy in leadership, as long as he/she is externally virtuous, he/she is in.

When I heard that, and because I don't think DS Najib will disqualify himself, I see a cabinet consisting of....only Dato Najib. All the others are tainted. So shall we have the first cabinet in the world with only one person and that person is Dato Najib?

Naturally, because I come from Pahang, I will be waiting with bated breath to see whether those Pahang chaps who won in the recent MKT elections will be included in Najib's cabinet.

Will Ismail Sabri still be a cabinet minister? A previously colourless fellow with no impressive record was made a minister in the previous cabinet, he will be hoping to still be in. Will Saifudin Abdullah still be around? And will the hardest working individual who has straddled the earth and the space, Mr. Boombastik, Mr. Fantastic! a.k.a Mr. Raba Raba be included in the cabinet? Or will he be despatched to head Media Prima as rumoured? I say, I say, that will be Butt Heaven old chap!

21 comments:

Hikayat Mamak Bendahara 8 April 2009 at 18:41  

This decision will make or break Najib's career as Malaysia's Prime Minister.

Daripada Najib lantik KJ(mamak) kepeda jawatan menteri/timb menteri, lagi baik Najib letak jawatan sahaja.

Kita sedia maklum bahawa Tun M telah berkali2 menasihati Najib supaya tidak melantik KJ. Jika dia berdegil lagi, maka Najib memang tidak layak menerajui kepimpinan negara.....

Orang UMNO, Orang Melayu, Orang Malaysia telah meletakan harapan mereka di bahu Najib. Kalau Najib gagal melaksanakan tanggungjawabnya, maka Najib akan menjadi PM paling singkat, lebih singkat dari Dol Badawi.

Anonymous,  8 April 2009 at 18:57  

Sak,
Whats with you and JJ? You never fail to take a swipe at him whenever his name crop up?

Was he one of the reasons why you ended up being a one-term ADUN.

BTW I dont think much of him as a minister either.

Avalion

sakmongkol AK47 8 April 2009 at 19:06  

avalion,
haha..friendly banter. maybe because he studied at Manchester as I did too. Or from one pekan fellow to another Pekan fellow.
perhaps its got something to do with consuming too much Pakistani food at Rusholme. he is a brainy guy though

Anonymous,  8 April 2009 at 19:10  

"I could have sworn we are looking for committee members of a mosque or surau."

Totally acidic!!! :) I love it.

Anonymous,  8 April 2009 at 19:33  

O dear! Then its true! I've heard strong rumours that Tun Mahathir has a strong hand in deciding who should be in the cabinet line-up and who shouldn't.
O what a sad day for Najib. He has to listen to Tun Mahathir and cannot be left alone to make his PM decisions!
Thanks HMK for telling us that Tun M dah berkali2 menasihati Najib supaya tidak melantik KJ!

Anonymous,  8 April 2009 at 19:36  

O sorry Sir! HMB not Hikayat Mamak Kluangman!

Anonymous,  8 April 2009 at 19:55  

Apologies I am a bit dull Who is Mr. Raba Raba? Samy Vellu?

Wah Al-Minangkabaui 8 April 2009 at 20:05  

mosque committee, hahaha! well.. at least not someone who have been found guilty of money politics.

Anonymous,  8 April 2009 at 20:27  

A brainy guy JJ pun not much of a minister.

Even between the not-so-brainy - even average - and the bright but unclean fellow, we must go for the former. One unclean fellow at cabinet level can pollute so many others. We must get back to old values as far as moral and financial cleanliness are concerned. It's done enough damage already. Manifested in various forms. To the detriment of the Malay race.

Yeah, yeah, singing the old tune. But you people must not make light of the huge problem. Everybody says UMNO is corrupt to the core and Malays become less respected than before. Tak malu ke kita? Tak kan lah Pak Lebai saja yang bersih? Mesti ada banyak yang pelajaran tinggi, luas pandangan dan bersih untuk di pilih.

Dato Seri Najib, tolong lah pilih yang bersih sahaja ke kabinet dan singkirkan yang tak bersih. PRU 13 tak lama lagi.

Anonymous,  8 April 2009 at 21:07  

"Mr. Boombastik, Mr. Fantastic! a.k.a Mr. Raba Raba" refers to Datuk Jamaluddin Jarjis, the Rompin MP, am I right, Datuk Sak?

Eyes Wide Open 8 April 2009 at 21:11  

dato

i think it's unrealistic to expect angels in govt. As long as they don't kebas public money or abuse power and can execute the jobs well, cukuplah...

Anonymous,  8 April 2009 at 21:17  

KJ will not be given a cabinet post cos he needs to focus on pemudaing..instead mukhriz to be in the cabinet.
Is that good?

Hamba,  8 April 2009 at 21:17  

Mamak Pencen in Najib's Cabinet or shall we say pencenian in Najib's cabinet. Secretly, I think Najib would want to put the pencen guy in a coffin rather than in the cabinet.

Anonymous,  8 April 2009 at 21:21  

We need Ministers who is hands on and willing to get to the bottom..
We need Ministers who is never afraid to keep their hands full..
We need ministers who is meticulous enough not to leave anything substantial untouched...
We need to revive the Rubber Research Institute...

But pls lets keep Petronas,GLCs to professionals.

Anonymous,  8 April 2009 at 21:31  

I was with my family...travelling up North just a day before the by elections.We stopped by at a coffee house in a hotel in a town not too far from one of the Bukits for dinner.
In one corner was a group of about 15 UMNO guys..myb even a few Deputy Ministers and at least a SetPol or two...
They were noisy,laughing,joking..and the gist of MOST of their conversations seems to be about visits to Istana Negara...and the biggest laughter was about some poor guy who it seems is having nightmares about missing the trip to istana negara...

I guess they needed a rest after a hard day of campaigning..but the telling question of from my 7 year old kid.." Abah,why are they making so much noise?Don't they know there are other ppl around too?"

We need heroes..we need role models for our children.

Pak Zawi 8 April 2009 at 21:50  

Dato' Sak,
Media Prima is butts heaven eh? All we need to do is send some cigars over to keep him busy and out of mischief.

Anonymous,  8 April 2009 at 22:20  

Looking at the comments on this and previous postings, you guys are still squabbling, eh?

If blogosphere (in particular the Umno blogs) is a microcosm of Umno the party, then it certainly looks divided.

Dato' is it too early to say that KJ's victory seems to be divisive insted of uniting? And you are put more and more on the defensive.

It does look like the pro- and anti-kj camps are entrenched in their positions. And no one's blinking.
That bodes ill for your party.
How is KJ going to deal with this? How are you? Perhaps, in a posting in the near future, you will give your ideas.
To me (as an onlooker), KJ is not the leader at this juncture of Umno's existence. You have untiringly told us he is the best man for the job, he has the brains, yada yada. Maybe at this point, it's not the smarts that's needed. But someone with a quieter strength, who could heal the rift. I believe (hang on, gotta put on my safety helmet)MM comes nearest to it. But as it is, it's all water under the bridge....
Best wishes
zooky (sorry, too lz to log in)

Anonymous,  8 April 2009 at 22:29  

anon 21.31

if you can't find role model in a coffee house then please go to mc d or kfc. you have taken your kid at the wrong place and at the wrong time. you could have realised it in the first place.

what a poor kid.

Anonymous,  8 April 2009 at 22:46  

mr raba raba be rubbing your money in MOF, ha2.
kepala pening?
i cant agree with you more. trying to find a clean senior BN fella is like looking for a needle in haystack.

Walk D Talk 09 9 April 2009 at 00:36  

Surat terbuka buat ayahanda Tun Mahathir

Assalamualaikum Ayahanda Tun Mahathir Tun Mohammad.

Izinkan saya menyusun jari yang sepuluh kerana menulis surat terbuka kepada Ayahanda yang mana saya terpanggil untuk menulis bagi meluahkan perasaan hati saya yang terbuku selama ini sehingga saya membuat keputusan untuk terus menulis kepada Ayahanda. Ayahanda sememangnya pemimpin amat kami sanjungi dan setahu saya ,BN adalah parti yang disokong oleh keluarga kami sejak dari zaman arwah datuk saya lagi. Kini arwah datuk dan arwah ayah telah pun meninggal dunia, ayahanda adalah pemimpin idola arwah ayah dan juga arwah ayah. Tidak hairanlah kami sekeluarga sanggup bertikam lidah , bertekak dengan saudara mara yang menghina dan mengherdik Ayahanda ketika ayahanda masih menjadi Perdana Menteri dahulu.

Ketika Ayahanda membuat pengumuman untuk bersara , kami sekeluarga bagaikan tidak percaya dan kami sekeluarga begitu sugul dan amat bersedih. Sukar untuk mencari Ayahanda ketika menjadi Perdana Menteri dahulu. Namun setelah Ayahanda bersara dan jika saya tidak silap Ayahanda hanya berehat tidak sampai setengah tahun, Ayahanda sudah mula berpolitik kembali . Kami ketika itu sememangnya menyokong segala apa yang Ayahanda cakapkan , sememangnya Ayahanda adalah seorang yang bijak yang mempunyai daya fikir yang kuat dan matang. Pemikiran ayahanda sememangnya menjangkau ke hadapan sekurang-kurangnya 10 tahun ke hadapan. Sememangnya sukar untuk kita mencari pengganti seorang lagi Tun Mahathir Mohammad. Memang sukar untuk kita mencari dan tidak mungkin akan kita ke temui lagi.

Maaf Ayahanda jika saya terkasar atau mana-mana ayat saya yang akan menyinggung perasaan Ayahanda selepas ini. Segala keistimewaan Ayahanda yang kami sanjung dahulu kini telah perlahan-lahan bertukar menjadi satu kejelekan dan kejijikan dalam hati saya . Saya cuba untuk tidak menanam perasaan kejelekan itu di hati saya , tetapi saya tidak berdaya kerana setiap hari Ayahanda menanam telah melakukan sesuatu yang membuat saya merasa jelak. Ini semua bermula hanya kerana dengan jambatan bengkok di mana di sini lah tersingkap the Through colour of Tun Mahathir.

Apa yang saya maksukan adalah :

1. Terserlah sikap dendam Ayahanda kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun Abdullah) Ayahanda telah menghina , mengherdik , mengaibkan orang yang Ayahanda pilih sendiri. Tidak cukup dengan Tun Abdullah, seluruh keluarga beliau menjadi mangsa sehingga anak perempuan Tun yang tidak pernah bersalah dan tidak langsung mencampuri urusan politik dijadikan bahan untuk Ayahanda aibkan. Menantu Pak lah yang tidak pernah menjawab atau memberikan respons terhadap setiap penghinaan Ayahanda dijadikan 'punching bag ' . Mujur Anak pasangan ini yang masih kecil ini tidak dijadikan bahan kutukan. Rakyat hanya memerhatikan sahaja dan menyimpan apa yang mereka lihat dihati mereka.

2. Ayahanda sanggup bersekongkol dengan pembangkang untuk memusnahkan UMNO kerana presiden UMNO pada ketika itu ialah Pak Lah dan akhirnya sebahagian sumbangan Ayahanda kita hampir tersungkur pada pilihan raya yang ke 12 dahulu. Tentu Ayahanda bersorak ketika itu. Akhirnya Ayahanda menekan Pak Lah untuk melepaskan jawatan. Di pendek kan cerita Pak Lah telah pun selamat menjalankan peralihan kuasa, tetapi Ayahanda masih tidak pas hati masih menyerang Pak Lah sehingga saat akhir beliau mahu melepaskan jawatan. Selepas pak Lah melepaskan jawatan Ayahanda kini menyerang pula menantu beliau setiap hari sepanjang masa hanya kerana anak Ayahanda tewas di tangan menantu Pak Lah. Untuk pengetahuan Ayahanda , keputusan lembaga disiplin UMNO yang telah diumumkan langsung tidak menjadi kudis kepada perwakilan UMNO untuk memilih Khairy Jamaluddin kerana bagi mereka , semua itu adalah susunan pengaruh Ayahanda yang baik dengan mereka di lembaga disiplin , tidak perlu saya sebutkan nama. Tujuan sebenarnya adalah untuk memburukkan nama Khairy Jamaluddin dan untuk mengenakan Khir Toyo supaya anak Ayahanda yang pada masa itu tidak mendapat sokongan agar menang tanpa bertanding. Allah SWT itu maha kaya hasrat Ayahanda tidak kesampaian. Allah lebih berkuasa untuk menentukan segala Qada' dan Qadar.

3. Ayahanda terus tidak berpuas hati dan hampir setiap hari Ayahanda mengaibkan menantu Pak Lah. Saya tidak kenal dengan YB Khairy Jamaluddin , tetapi tiba-tiba perasaan simpati saya terhadap beliau kian tertanam dan saya jangka ini bukan berlaku hanya kepada saya tetapi mungkin benih simpati itu mula tumbuh dihati ramai rakyat Malaysia. Ayahanda perlu menerima hakikat bahawa Mukhriz Ayahanda sebenarnya a sore losser dan sebenarnya bukan merupakan calon yang popular kerana di cop sebagai masih menetek dan tidur dibawah ketiak Ayahanda. Benih yang baik akan menjadi pulau jika dicampakkan ke dalam laut. Tapi kalau benih itu tak baik , siramlah baja banyak mana pun tidak mungkin akan tumbuh .

4. Ayahanda sepatutnya berehat dan melunaskan alasan yang Ayahanda berikan ketika Ayahanda mahu bersara dahulu. Mahu menghabiskan masa dengan keluarga dan anak cucu, mahu berehat dan tidak lagi mahu memikirkan perihal politik dan kepimpinan kerajaan. 22 tahun Ayahanda memimpin , rakyat sudah boleh baca apa yang mahu Ayahanda lakukan. Bila Ayahanda bercakap jujur dan ikhlas , bila Ayahanda mereka cerita, bila Ayahanda tipu sunat , bila Ayahanda tipu beragenda, mereka sudah boleh baca. Memanglah mereka akan berlumba-lumba untuk bersalaman dengan Ayahanda bila bersua dengan Ayahanda , ini adalah kerana perasaan hormat dengan jasa yang tidak siapa boleh nafikan yang telah Ayahanda berikan ketika Ayahanda memimpin negara, itu di other siide of Tun Mahathir. Tetapi the other side of Mahathir yang lagi satu membuat mereka rasa jelek dan ada kala sudah sampai ke tahap yang agak merimaskan.

5. Ayahanda mahukan perubahan, tetapi Ayahanda sendiri yang tidak berubah , sudah hampir seminggu perubahan kepimpin berlaku , Ayahanda tidak berubah barangan sehari pun. Bukti kecilnya , kita gagal didalam dua pilihan raya baru- baru ini, bukan saya mahu kata yang kita kalah kerana Ayahanda, yang ingin saya katakan adalah kehadiran Ayahanda menyokong kerajaan baru tidak merubah kan apa-apa. Ini bermakna Ayahanda tidaklah istemewa sangat dalam senario politik morden ini, Ayahanda sudah tidak relevan lagi. Rakyat sudah bosan, hari ini Ayahanda keluar parti , lepas tu masuk balik, mana tanggungjawab dan kasih sayang Ayahanda kepada parti . Bagi saya Ayahanda lari dari parti kerana tewas dengan kesabaran Pak Lah.

6. Memang betul Mukhriz tidak berkecimpung dalam politik sewaktu Ayahanda menjadi PM , tetapi Mukhriz tidak pula tidak diberikan keistimewaan dalam perniagaan, anak-anak Ayahanda semuanya mendapat keistimewaan sebagai anak Perdana Menteri, buat apa mahu berpolitik , lebih baik berniaga. Mukhzani adalah di antara 40 orang yang terkaya di Malaysia. Mukhriz kerana kini berkecimpung dalam politik tidaklah pula dapat kita trace kekayaan beliau, pasti mereka ini kaya raya. Inilah yang selalu Ayahanda ulangi , anak saya tidak dibenarkan berpolitik ketika saya memerintah, Apa salahnya jika mereka berpolitik , as long mereka tahu asas perjuangan. tetapi politik bukanlah sesuatu yang digemari oleh anak-anak Ayahanda.

7. Pak Lah sudah bersara, mungkin tidak lama lagi jambatan bengkok akan disambung kembali, kita tunggu saja dan lihat. Saya tak pasti tapi saya rasa mungkin. UMNO perlukan perubahan , jika UMNO tidak berubah maka UMNO akan diubah , jika UMNO mahu berubah tapi UMNO dipaksa berubah cara Ayahanda , tak ada maknalah perubahan itu, Ayahanda juga perlu berubah. Marilah kita sama-sama berubah. Kami sudah letih , kami sudah bosan , bergaduh sesama sendiri. Tolonglah Ayahanda.

8. DS Najib patut diberikan peluang untuk mencari identiti beliau sendiri, DS Najib patut diberikan peluang untuk merubah UMNO. DS Najib tidak patut diberikan bebanan dengan perpecahan sesama ahli parti. DS Najib patut diberikan ruang untuk berfikir sendiri. DS Najib patut diberikan masa dan waktu untuk mencorakkan kepimpinan beliau tanpa gangguan. Tidaklah perlu Ayahanda mencuri limelight dari beliau . Baru 5 hari beliau mengambil pucuk pimpinan , suara Ayahanda hampir sama banyak di dengar dari suara beliau. Sehingga kami kompius , siapa yang mengambil peralihan dari Pak Lah.

9. Biarlah DS Najib tentukan pasal Khairy, Tak payahlah hari hari Ayahanda berikan komen pasal Khairy yang sedikit sebanyak akan mempengaruhi keputusan DS Najib. Perpatah Melayu ada berkata , Kalau betul Ayahanda benci biarlah berpada-pada , kita sesama umat islam. Sedangkan nabi lagi memaafkan. Tak perlulah Ayahanda menghebahkan orang ini rasuah , orang ini tidak baik , orang ini jahat , orang ini baik. Anak aku baik , anak orang jahat , menantu orang tuh jahat , menantu aku baik. Tidak ada sesiapa yang sempurna di dunia ini dan tuah kini membayar secara tunai. Takut nanti tuhan itu terbalikkan apa yang kita cakapkan .

10.Permintaan kami mudah saja, berihatlah Ayahanda, Tentu Ayahanda letih by now. Ketika Pak Lah sibuk sebagai PM , Ayahanda pun sibuk jua nak menjatuhkan Pak Lah. Pak Lah sudah berundur, beristirehatlah Ayahanda. Cukuplah kita sudah berpecah banyak kali, apa yang akan tinggal dalam UMNO nanti jika ini berterusan. Khairy juga ada penyokong. Kita berpecah pada semangat 46, kita berpecah semasa UMNO baru, ramai yang disingkir. Kita berpecah ketika Keadilan ditubuhkan, kita berpecah unoficial sewaktu kemelut Ayahanda dengan Pak lah, mampukah kita berpecah lagi, Kita ini sebenarnya sudah nazak. Ubat yang paling mujarab dan telah dikompromi olah Pak Lah adalah perubahan. Berubahlah kita.

Akhirkata , saya menyusun jari yang sepuluh, saya sedar siapalah saya mahu meulis kepada Ayahanda tetapi inilah akibat desakan hati dan nurani yang tidak tertahan lagi menunggukan perubahan dalam UMNO. Assalamualaikum.

daripada :
Mawarku Berduri.

http://www.walkdtalk09.blogspot.com

Dhahran Sea,  9 April 2009 at 03:50  

Tok Sak,
Is it "Pahangians" or "Pahangites"? The former sounds like "Pahang-gian" la...

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP