Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday 11 December 2013

Adakah tulisan Zaid Ibrahim bersifat hasutan?



Baru2 ini Dato Zaid Ibrahim menulis beberapa artikel yang kontroversi. Nama Blog dia hebat- Zaidgeist , suatu ubah suai zeitgeist. Tengok lah Google kalau nak tahu maksud perkataan ini. Sebagai seorang yang berada dalam gelombang semangat atau citarasa semasa atau sezaman, Zaid Ibrahim berada dikalangan kelompok hadapan mengartikulasi dan menjadi jurucakap semangat sezaman yang menolak UMNO dan BN. Zeitgeist puak UMNO pula ialah menjadikan diri mereka jurucakap faham perkauman yang melampau.
Ada 2 artikel terbaru yang mesti disambut oleh puak UMNO. pertama mengenai kritikan Zaid keatas tanah reseb Melayu. kedua mengenai kritikan Zaid terhadap UMNO menjadikan Melayu tidak bertamaddun.
Saya tidaklah berapa kenal dengan Zaid Ibrahim. Setahu saya  Zaid ada firma peguam yang besar. Kemudian dia jadi MP Kota Bharu. Pernah jadi menteri zaman Pak Lah. Zaid, setahu saya instrumental menyebabkan kerajaan membayar pampasan kepada beberapa orang hakim yang dibuang kerana menyokong Tun Salleh Abbas. 
Yang menjadikan Zaid legenda dalam politik Malaysia ialah kesanggupan dia meletakkan jawatan Menteri kerana tidak setuju atas dasar prinsip. 
Kemudian dia pernah aktif dalam PKR. Bertanding sebagai calun PKR di parlimen hulu Selangor. Banyak tuduhan bersifat peribadi dilemparkan kepada Zaid ketika itu. Kaki minum dan sebagainya. Sehingga saya ingat suatu ketika Tok Guru Nik Aziz menyatakan Zaid sudah berhenti minum.
Dia banyak menulis isiu2 yang kontroversi. Hampir semua ulisan Zaid dalam bahasa Inggeris yang baik. There is an easy flow in the way he writes which makes for a pleasant reading. Saya sendiri boleh lah menulis sikit2 dalam Bahasa Inggeris standard SA( sekolah Atap) rasanya tidak mampu menulis cara Zaid Ibrahim. Tambahan pula, anak Pekan Pahang yang boleh menulis dan bertutur Bahasa Inggeris hanya Dato Najib seorang sahaja. Anak2 Pekan yang lain dungu dan bodoh. 
Bahasa nya mudah difahami dan perjalanan minda dia lancar dan teratur. Ini tulisan bukan orang dalam berkeadaan hayal, mabuk atau minum air ketum.
Saya masih ternanti nanti hero dan heroine cerita Tamil UMNO buat lapuran Polis terhadap tulisan2 Zaid Ibrahim. Sedikit waktu dahulu, dia menulis mengenai isiu tanah reseb Melayu. Dia suruh grant-putihkan semua tanah reseb Melayu supaya nilai yang terkunci pada tanah2 tersebut terlerai. Jka tidak tanah reseb Melayu yang dikatakan tidak boleh dijual kecuali kepada orang Melayu, lambat laun kerajaan UMNO akan ambil dan jual kepada Cina dan India. Lihat lah apa terjadi kepada tanah didalam kawasan Tropicana. Kita pun sudah tahu keluasan tanah reseb Melayu semakin mengecil bila kerajaan menganugerahkan tanah2 tersebut kepada kroni2. Tidak seorang pun wira dan wirawati UMNO tampil kedepan menjuarai tanah reseb Melayu yang UMNO beri kepada kroni2. Tidak seorang pun kedepan menyanggah tulisan Zaid Ibrahim mengenai perkara ini. Apa sudah jadi pada ribut dan halilintar semasa perhimpunan agung baru2 ini?
Dan saya ternanti nanti juga bantahan bahkan lapuran polis oleh soldadu2 UMNO mengenai tulisan Zaid Ibrahim mengenai jika UMNO tidak ada, orang Melayu lebih bertamaddun. Sekali lagi saya hampa. Cis, dimana lubalang UMNO? Tidak ada lapuran polis?UMNO rupa2 na yang menyebabkan Melayu tidak bertamaddun!
Bantahan yang terbuat oleh pemimpin UMNO standard ahli JKKK ini hanyalah maki dan hamun. Zaid kaki minum dan mabuk. Pemimpin UMNO pun kalau saya hendak cerita satu persatu pun kaki mabuk. Kemudian, puak UMNO akan mengatakan Zaid jangan cakap besar- dia kaya raya pun sebab UMNO yang beri.
Kepada mamat2 UMNO ini izinkan saya terangkan bagaimana UMNO kaya. UMNO kaya kalau (1) dapat saham percuma atau 100% pembiayaan (2) UMNO dapat konsesi tanah seperti Mustapha Kamal dapat ribuan ekar di Cyberjaya (3) UMNO dapat AP –kereta, impot sayur, lada, kobis, daging, beras, gula dan macam2 pun ada (4) UMNO dapat kontrak dan tender terpilih dan tender tertutup (5) UMNO jadi orang tengah membeli atau menjual untuk kerajaan.
Ini cara orang UMNO kaya. Jika kita lihat, tidak satupun cara kaya tersebut melalui menghasilkan sesuatu. Semua kaya kerana pemilikan keatas sesuatu sumber- tanah, AP, konsesi, kontak. Sebab itu kita kata puak UMNO ini rata2 nya rent seekers. Mereka jadi kaya kerana pemilikan keatas sesuatu sumber pengkayaan bukan penghasilan khidmat atau barangan.
Jadi saya nak geng2 UMNO ini menyenaraikan kekayaan Zaid Ibrahim. Berapa konsesi dia dapat? Berapa AP? Berapa kontrak dan tender terpilih dan tertutup? Berapa unit saham dia dapat? Berapa komisyen Zaid dapat?
Dedahkan ini semua supaya rakyat tahu betapa kaya nya Zaid Ibrahim dan adakah semua itu UMNO beri?
Jangan tah dedah pulak setelah sekian lama memekik melolong menghamburkan caci nista tapi tak termapu menangkis apa yang Zaid sebut melalui penghujjahan.

8 comments:

bumi-non-malay 11 December 2013 at 10:51  

Berapa orang melayu Faham apa dia kena tipu, Kena Hina, Berulang kali....??

Berapa Orang Islam Melayu faham apa yang dilaporkan kat STAR...

Just over a week ago, China-based developer Guangzhou R&F Properties Co Ltd bought six plots of land totalling 47ha in Johor Baru from the Sultan for a whopping RM4.5bil or RM891 per sq ft. It is a record deal as just months earlier another developer from China, Country Garden Holdings Co Ltd, had bought 22.26ha in Danga Bay for RM376 per sq ft from another developer.

When Injustice becomes Law ...resistance is duty. Kita nak lihat semua rakyat Malaysia Kaya...bukan saja segelintir masyarakat Malaysia.....Ini Sultan UMNO sangat bangga...Muhiddin Pun Bangga.....semua dalam UMNO...bangga.... hanya Aku saja Yang Marah!!.... itu sebab kita perlu DISRUPT....Macam Semangat Mat Kilau!!

Anonymous,  11 December 2013 at 13:49  

Arwah ibu saya miiki tanah di JB. Juga berpuluh lagi membeli di tempat yg sama berjumlah lebihkurang 200 ekar 45 tahun yg lalu. Tanah itu di miliki kroni umno bergelar Syed dan pernah jadi kepala Dewan Perniagaan Melayu Malaysia. Tanah ni dinjanjikan pecah geran psda tahun 80han tetapi x buat sbb dia minta duit proses melebihi harga belian. Maka ramai x dpt geran. Namun selepas berpuluh tahunbsatu demi satu tuan tanah meninggal. Surat menyurat entah hilang kemana kebanyakannya. Malaun ni ambik kesempatan terancang dan memjual geran ikit blok pada pihak lain dengan harga skrg yg melambung tinggi. Ramai yg dah ada buat rumah kena halau dan roboh. Di Mahkamah dia org kata kita setinggan. Arwah ibu saya ada dokumen lengkap dan bayar cukai pintu dan tanah namun pd tahun 2006 sebelum dia meninggal sempat tukar pd anak2. Kami dan 3 lagi pemilik tanah pd tahun 2006 juga terperanjat apabila mahu bayar cukai pintu ada org lain dah bayar. Rupanya malaun dah jual pd Cina kroni. Maka berlaku lah saman memyaman di mahkamah setelah kami di halau. Pada tahun ni pembeli yg telah bayar pada malaun setuju byr pampasan yg amat sikit banding harga tanah pasaran.
Amat sedih dan pilu di mana org melayu johor di tipu oleh malaun syed melayu ni. Kes ni MB johor dulu tahu tapi atas dasar kroni x buat apa2 pun. Laknatullah semua puak Umno BN ni. Mentekedarah duit hak org melayu dua kali!! Nak saman dia org kita mana ada duit nak bayar lawyer mc Zico. Pasang lawyet cabu nak pertahankan hak pun dah habis puluh ribu.
Celakalah puak2 ni. Haramjadah. Yg untung Cina kroni sbb jual balik kat pasaran harga dah melambyng tinggi di JB.
Kami sekeluarga x halalkan dan menyumpah x halal dan biar mampus semua yg terlibat tipu hak kami dan org melayu yg di tipu hidup oleh meteka laknatullah. Mampus lagi baik Umno BN.nih!!!!

Anonymous,  11 December 2013 at 22:16  

Tahun berapakah Khir Toyo begitu cemas terbang balik ke Malaysia dari New York apabila Selangor tergempar akibat sekumpulan pemilik-pemilik Melayu membuat bantahan besar-besaran terhadap kerajaan Selangor oleh sebab wang pampasan tidak mencukupi ataupun bayaran dilambat-lambatkan?

Yang menarik adalah bagaimana beliau disambut oleh sekumpulan penyokongnya di KLIA. Gerak-geri kumpulan ini membawa banyak persoalan, antaranya: apa maksudnya Khir Toyo menyuruh pemuda-pemuda biasa untuk mengalu-alukan beliau dan bukan pegawai kerajaan Selangor?

Ini tidak mungkin peristiwa pertama kali yang melibatkan tanah reseb Melayu digadai atau dijual tanpa bayaran yang adil dan saksama, mahupun yang terakhir. Ekoran daripada peristiwa ini ketaralah rakyat biasa, biarpun selalu dianggap lemah dan bebal, akan bangun menuntut keadilan secara seadab-adab yang boleh, buat fasa permulaan.

Kerana tiada lagi berita susulan, maka orang ramai boleh membuat ketetapan bahawa Khir Toyo terpaksa merunding semula dengan pemilik-pemilik tanah hingga mencapai sesuatu yang benar-benar adil, sesuatu yang tidak mengayakan yang sudah kaya.

Rakyat cukup mual dan panas hati dengan perangai tamak, boros dan suka menakut-nakutkan mereka yang tidak sehaluan dengan UMNO. Sikit-sikit pakai samseng, sikit-sikit pakai polis seakan-akan polis hamba-abdi UMNO.

Anonymous,  12 December 2013 at 07:20  

UMNO dah lama jadi penyanggak2.. syed, syarifah ingat mereka lebih pandai, alim dpd Melayu, hairan Melayu kita idolise mereka...kini nampaknya lebih jelas.. korupsi bukan munafik.

bila org cakap Inggeris, tulis Inggeris dgn fasih, baca Gandhi, Abraham Lincoln, George Washington, George Orwell, cakap benar mengenai ketidakadilan terhadap rakyat biasa - Cina, India, bumiputra SS, cyber troopers mereka yg dibayar berjuta2, arahan siapa ? khairy ? akan maki kita sebagai munafik. Tak kira siapa, Haris, Zaid Ibrahim, sesiapa yg berbangsa Melayu cuba bersuara utk working class Chinese yg ditindas, semua dimaki-hamun munafik dlm media sosial.

takut nanti rakyat pandai, lalu sejarah negara sebenar diganti pula dgn sampah.. betul2 dah implement strategi2 Animal Farm.. ini mesti kerja konsultan asing yg dibayar berbilion ringgit dengan menggunakan duit rakyat, dosa2 pemimpin2 umno, korupsi nombor 1 bukan munafik ?

rampas tanah, jual tanah, bailouts, kenakan cukai pintu melambung tinggi ke atas org susah halal ? yg halal, yg munafik dah tidak boleh dibezakan... dlm buku george orwell... yg kurang penglihatan.. kurang pendidikan kerana kemiskinan ... yg tak boleh baca Inggeris semuanya ditipu melalui khutbah kapitalis. And why the recommendation of exclusiveness ? of only one class of English in Math - Science in every level in KL.. now be honest how many of our supremacy will get into this exclusive class ? Why not all classes in intensive English as in the rights in education? Unless our Malays in the kampung and the suburbs are free from the fear of learning English inclusively, the nation will not be able to progress. The elite capitalist Malays, yg biasa wealthy Malays, their spouses go around behaving like VIPs will rule seamlessly.

kemiskinan pun boleh disengajakan kapitalis2 spt dlm sidang WTO di Bali baru2 ini..prohibited India from subsidying food for the poor ... how credible is WTO ? It is the government of India subsidizing food for their poor.. why the foreign interference..

The same foods produced by India, South Africa, Malaysia can be purchased to feed their poor, their homeless in America, UK, Paris, Europe !!! Facism = Capitalism.

Capitalist UMNO ? Itulah PAS and professionals kena step up in more determined collaboration
and inclusiveness with PK, DAP...
Do all the things which UMNO can't do, don't delay.

CQ, give persuasive and convincing speeches directly to PAS forums, go beyond here.
Just remember progressive thinking Malays outside UMNO do not necessarily do this that, whatmore it mortifies the non Malays so keep those areas as own free choice, for goodness sake, to avoid being hijacked by UMNO - BN. Why can PAS have bi-lingual or multilingual lessons ? Why not ? Unless things want to be navigated back to square one or remain inertia and the nation, the rakyat remain in slavery.

PAS leaders and professional supporters, step- up in massive works - keadilan, keikhlasan, free from corruption, compassion in teamwork with DAP-PK-PK-DAP.
Why the frequent rumors.. of courting and be courted by the rosmah controlling Najib team ?

My very clever, but humble Malay young relatives of mixed
Malaysian Chinese parentage in the States lamented.. there are already changes - historial books of the God - fearing founding fathers of America are slowly being replaced.. in time to come one's faith is in the private museum, work hard to maintain the freedom of faith in Malaysia, therein lies every kaleidoscope of true compassion, committed social works in alleviating human sufferings, being just and right to all, in retaining the vibrancy and nurturing goodness of family constitution regardless of how well- educated ones become..

Anonymous,  12 December 2013 at 10:54  

Johor tu umno stronghold..tak sangka hal2 camani berlaku..kalo boleh buat la documentation sikit dan email sama kawan2 melayu yang lain.

Anonymous,  13 December 2013 at 00:57  

Puak haramjadah ni mana ada tahu malu. Yang penting kaya. Peduli apa dengan etika, harga diri, maruah dan agama. Tak pernah tahu cukup. Balun selagi ada ruang. Lebih2 lagi era Najib ni. Semua benda2 haram di halalkan. Yang trajik nya sebahagian bangsa Melayu masih menjilat bontot2 pemimpin2 mereka. Masih lagi bebal dan bangang. Ditipu siang malam masih pun setia lagi.

Anonymous,  13 December 2013 at 01:43  

Satu JB dah tahu. PTG JB pub tahu sejarag Dah masuk surat kabar pasal demo pun bnyk kali. Namun puak Umno ni bersekongkol tipu melayu. Mekayu Johor x sedar diri sbb kononnya kerajaan negeri pertahan hak melayu poorah!!!. Habis tanah jb di jual ke org luar atas dasar memajukan JB. Bnyk toke2 Singapore dah beli tanah jat Johor. Kalau Sultan pun boleh jual apahal pulak puak unno bn yg rakus harta rakyat... mampus umno bn johor ni rakyat jb ni bbyk yg dungus taat umno yg penipu...tamak harta rakyat..celaka sungguh..

Anonymous,  13 December 2013 at 05:25  

how to fight against the whole elite - facist system, katalah muncul Melayu baru yg bersih, berintegriti, secara teamwork dgn mentor2 Melayu yg bersih, cam mana nak lawan sultan ? fikirlah.. kecuali tak tentu pasal sultan tiba-tiba tersgt insaf, s'porean capitalists pun insaf... dunno, meaning you already knew..

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP