Tuesday, 27 March 2012

Mentalqinkan UMNO

Mari talqinkan UMNO.
Ianya bukan apa apa. UMNO sudah sampai masa tamat nya. Bila dah tiba maut, kita tak boleh melambat atau menyegerakan  walaupun se saat. Rakyat sudah lemas dan meluat dengan UMNO. Untung nya, UMNO tidak boleh melakukan apa apa untuk menyelamatkan diri nya. Setiap hari UMNO menunjukkan lemas nya. 
Najib berkata kepada rakyat jangan melakukan kesilapan sekali lagi. Amat benar- jangan melakukan kesilapan dengan memberi lesen kepada pimpinan UMNO untuk merompak dan melanun negara ini. Pada kadar kerajaan UMNO memberi kontrak dan pinjaman dengan kadar rendah, seolah olah nya, kerajaan pimpinan UMNO memerah rakyat. Negara akan bengkrap. 
Lebih mendukacitakan- Najib menunjukkan sifat UMNO yang bongkak. UMNO merasakan dia lah sahaja Melayu nya. Dia lah sahaja yang pandai mengurus negara. Dia lah sahaja yang melindungi orang Melayu. Dia lah sahaja yang boleh beri masa depan kepada orang Melayu dan Malaysia. Akan tetapi, fakta menunjukkan negeri2 di bawah Pakatan Rakyat di tadbir dengan lebih baik.
Bagaimana UMNO boleh memberi kita suatu masa depan yang cerah, jika ia telah menyebabkan suatu sejarah yang muram dan masa kini yang kacau? How can you offer a bright future when you have created only a dark past? 

Ternyata Najib tidak menghormati pilihan rakyat. Ternyata Najib bukan seorang democrat tapi seorang closet feudalist yang despotik.
Kenapa? 

kerana yang Najib kata buat silap itu merupakan 51% dari undi popular di Semenajung Malaysia. Siapa Najib untuk berkata 51% dari pengundi popular telah silap kerana menyokong Pakatan Rakyat? Penyokong UMNO dan BN hanya merupakan 49% peratus dari pengundi popular. Yang menyelamatkan UMNO dan yang membolehkan Najib jadi PM, ialah persempadanan kawasan mengundi. Kalau tidak ada pembohongan dan ‘arrangement’ macam ini, UMNO yang melakukan kesilapan demi kesilapan keatas rakyat Malaysia sudah lama bungkem!.
Apa punca kesombongan UMNO yang paling besar? Ada 2 punca nya. 
Pertama UMNO menyifatkan diri nya penaung dan orang Melayu mereka yang UMNO naungi. UMNO patron dan Melayu budak budak. Ini bertentangan dengan piagam manusia yang merdeka- bahawa penentu nasib dan masa depan individu ialah diri mereka sendiri. Dengan sikap sombong UMNO menerapkan jiwa hamba keatas orang Melayu.
Kedua nya- UMNO menganggap diri nya sesuatu yang mesti di sembah dan rakyat ialah budak2 hamba sahaya mereka. Sekali lagi ini bersalahan dengan piagam manusia yang merdeka- yang menyifatkan kerajaan hanya suatu wadah yang melalui nya, rakyat mencapai pelbagai matlamat kepentingan masyarakat. Kerajaan bukan sesuatu yang menekan dan menindas rakyat.
Jadi apa yang rakyat dan bangsa Melayu hilang dengan menolak UMNO? Merka hanya akan menghilangkan rantai dan pasung yang selama ini memenjarai jiwa mereka. UMNO membodohkan orang Melayu dan suka selagi orang Melayu bergantung kepada UMNO dan tertunduk tunduk meminta sedekah seperti segala tambi dan peon. Ini bukan cara untuk memertabatkan maruah bangsa.
Nasib baik yang menyebelahi kita ialah kerana UMNO bodoh. Kalau UMNO cerdik, pakatan rakyat yang jadi jurubicara rakyat akan susah. Jadi kita tepuk bila Najib kata pembangkang auta. Kita tepuk bila Najib tidak hormat 51% pengundi popular. Kita tepuk bila Najib cakap merapu dan kata Anwar tidak layak jadi PM. Tapi kita jangan lupa, kedua dua PM dan TPM sekarang adalah pengikut orang yang hari ini di katakana tidak layak jadi PM.Kedua mereka adalah pengikut setia team wawasan yang ketika itu di pimpin oleh orang yang di katakan tidak layak jadi PM.

Reality nya- jika Najib boleh jadi PM, maka sesiapa sahaja ada peluang jadi PM. If Najib can become PM, anyone can too.
Najib dan UMNO tidak tahu lagi menangani keadaan. Mereka bercelaru. UMNO dan BN ingat semua ini is about Anwar. Sebab itu mereka attack Anwar dengan cara lama- Izam Mat Nor, Nallakarupan, Umi Hafilda, Hassan Ali, Zulkifli Nordin di perkudakan untuk menyerang Anwar. 
Sebetulnya kita suka keadaan demikian berlaku kerana UMNO bodoh. Akhirnya UMNO akan sedar bahawa penolakan rakyat kepada UMNO bukan disebabkan oleh Anwar Ibrahim. 

Ianya adalah kerana UMNO sudah sampai masa untuk kita takqinkan.Dari debu dia datang, kepada debu ia pulang.

57 comments:

mahaza 27 March 2012 07:21  

I like the last part - its not about Anwar, its bout how people had hated UMNO and waiting for the opportunity to kick ass...

Anonymous,  27 March 2012 07:37  

Dato'

Rumour has it that even those in the top ranking gov, servants in the country which include PDRM has reach out to PR MPs asking for their transition plans & prime directives should they come into power.

What more, the intelligence reports from the armed forces & SB has indicated the possibilities of BN losing in the next GE if held now. 67%, 51%, 65%..those are the odds

as Fox Mulder use to say "The truth is out there..."

machang cowboy,  27 March 2012 08:37  

Ketuanan Melayu lah yang menyebab melayu makin hari makin layu. Lihat saja lah disekeliling kita, melayu makin ketinggalan disegenap bidang. Semua sekarang ini dikuasai oleh indon dan bangla. UMNO lah penyebab semua ini.

Anonymous,  27 March 2012 08:48  

Adalah tidak mudah untuk tidak betsama UMNO.isu penting adakah Pakatan boleh meneraju Negara.Apa yang terjadi di Kedah,Kelantan tidak dapat dibanggakan.Di Penang pula orang melayu nampak tertindas.UMNO mempunyai kekuatan mereka sendiri bagitu juga DAP dan PAS.Mereka punyai pengikut sama saperti parti lain.Kita hanya boleh mencuba memain peranan mengcungkil jika ada kesalahan yang pemimpin laku.Tidak mudah meroboh temnpk negeri china kerana tembok ini mempertan dari di serang.Kita undi sahaja siapa yang kita fikir layak meneraju kita.Salam

Anonymous,  27 March 2012 09:19  

Interesting observation anon 07:37..

Maybe it's the opportune time for the corrupt'less' second liners & below in the government machinery to get ready to take over from their corrupted bosses & clean up the mess..

And if Pakatan is proactive, they would have started the ball rolling already..

~ LD

Anonymous,  27 March 2012 09:33  

Memang patut UMNO Tun Mahathir ditalqinkan. Dan DS Najib tidak perlu terkilan akan hal ini memandangkan beliau menjadi pewaris kepada UMNO Tun Mahathir yg bersifat kapitalis..

Sepatutnya DS Najib menjadikan kitab lama (kitab yg bersendikan keadilan sosial) yg ditinggalkan ayahndanya sebagai kesinambungan perjuangan tetapi sayang kitab semolek ini telah diketepikan dan DS telah memilih utk bertalaqi dengan Tun Mahthir yg menjadikan beliau pengamal kapitalis tegar (1 untuk kamu dan 999 lagi untuk kami dan korni kami)...masakan tidak jika Tun Razak sanggup memberi tanah kepada rakyat yg tidak memiliki apa2 namun DS Najib telah memilih jalan sebalinknya. Tanah ladang sawit 360,000 milik Felda (yg asalnya dirancang untuk diberi kpd peneroka) akan dipajak kpd FGVHB utk tujuan listing....tanah ini tidak ada jaminan lagi untuk tidak terlepas tangan kepada tangan2 beracun puak2kapitalis apabila FGVHB dilistingkan nanti....

Tiada kerja lain tipu, tipu...
Yg tebaharu, TRT US(syarikat milik FGVHB) kononnya telah mencapai keuntungan. Mana tak untungnya kalau risiko perniagaan telah dipindahkan kepda Felda Plantation/Felda Palm Industries (anak syarikat milih FHB/KPF). TRT US kini beroperasi secara tolling...ambil upah proses minyak drp Felda iaitu Felda bekal minyak, TRT ambil upah proses kemudian produk dipulangkan kembali kpd Felda untuk dipasarkankan. Untung rugi perniagaan Felda yg tanggung..Bagi TRT US, kadar toll mesti lebih tinggi drp kos pengeluaran agar mereka memperolehi margin keuntungan...kalau macam ni apa perlu berniaga di US, lebih baik bina kilang oleo dekat Kecau Tui....(kah, kah, kah....tergelak tapi menyampah).

Anonymous,  27 March 2012 10:14  

Salam Dato,

Tahniah kerana tulisan blog saudara yang membuka minda. Semacam Fareed Zakaria CNN GPS.

Bagi pendapat saya, UMNO baru ini telah gagal dalam mencapai aspirasi keseluruhan peringkat rakyat.

Kalau kita kata UMNO telah berjaya menjadikan Malaysia sebuah negara maju dan mempunyai bangunan pencakar langit yang tinggi, maka persepsi itu sangat lemah dan sempit.

ya... Amerika sebuah negara maju. Tapi kita tidak boleh mengambil mereka sebgai idola terlalu sangat. Amerika sekarang ini masih di himpit masalah moral, racis, EKONOMI teruk, diplomasi berat sebelah dsb.

Kalau Pakatan Rakyat, boleh duduk bincang bersama untuk menjadikan Malaysia role model dengan satu model yang unik antara yang unik.

Ya .... kita tidaklah 100% memuaskan hati semua orang. Tetapi kalau kita mempunyai leadership yang sekurang-kurangnya mengembirakan dan memberikan kepercayaan kepada seluruh rakyat sehingga keperingkat akar umbi maka berjayalah kita.

Ini tidak, kerja UMNO ini, aysik menyakitkan hati kita dengan tindakan mereka yang suka mengelirukan orang ramai. Contoh beberapa aspek :

1. Pendidikan - PTPTN semakin menyusahkan rakyat.
2. PLKN - menyusahkan pelajar. Buang masa dan wang saja.
3. Pilihanraya - tarikh pun rahsia.
4. RASUAH - TAK HABIS-HABIS ...
5. Televisyen (bukan UMNO punya...RAKYAT bayar tax)asyik cerita BN saja .. tak demokrasi langsung. Kalau longkang tersumbat di negeri BN, senyap saja atau akan di ambil tindakan sewajarnya. Kalau longkang tersumbat di negeri PKR, heboh satu cerita berita seolah-olah PKR tak buat kerja.

kata-kata transformasilah, masa kerajaan tahu semua sudah berakhirlah...semuanya AUTA!!!

Anonymous,  27 March 2012 10:34  

Dato'

The impending GE13 is the best opportunity for the rakyat to kick ass.

Let's pray that UMNO/BN be confined to the opposition.

Anonymous,  27 March 2012 10:51  

very well said. hope, our brothers and sisters in kampung will give good support to PR and not blinded to the pocket money and sweet talks by BN

Pok Li,  27 March 2012 10:51  

Memang betul. The people hate UMNO/BN more and more not because of Anwar or Pakatan Rakyat. UMNO/BN are now shooting themselves in their foot using M16, not shotgun anymore.

MUSTAFFA HJ OTHMAN 27 March 2012 10:58  

Tak kira apa lah yg ditafsirkan....
Namun kali ini biarlah realiti "TALQIN BUAT UMNO" menjadi kenyataan dan tiada apa yg dapat diperbetulkan lagi kerana UMNO akan terus menerus "SOMBONG & RIAK" walaupon telah dinasihatkan agar tidak berbuat demikian tapi UMNO adalah SPESIS yg mengaku dan menobat kebanyakkan PEMIMPIN nya semacam TUHAN yg memerintah & mencipta kejayaan, jika tiada UMNO maka bangsa MELAYU tak kemana. Jadi wahai UMNO kau hanyut lah dengan MIMPI kau yg bakal direntap oleh KEANGKUHAN serta KESOMBONGAN kau wahai UMNO.... Semuga misi MEMAMPOSKAN UMNO dari bumi bertuah Malaysia ini menjadi kenyataan. Kami menDoakan KEMAMPOSAN UMNO dipercepatkan... Amin ya Rabbal Alamin.

average joe 27 March 2012 11:21  

UMNgOk-BoNgok berhujah: lihatlah sekeliling 1malaysia! bukankah pembangunan dan kemudahan infrastruktur semua yg ada ini hasil buatan Kera? kenapa tak pandai bersyukur dan berterimakasih?

jawapnya: siapa kamu wahai Kera, ingin melabel kami sebagai tidak bersyukur? kamu kenal ke sekelian kami ni, sedangkan kamu tak pernah pun jejakkaki ke setiap kampung yg ada dlm 1malaysia ni apatah lagi ke lamanrumah kami? kami je kenal setiap kamu (sebab muka2 kamu selalu terpampang dan terpapar di kaca tv dan di kertas akhbar walaupun hodoh2 botak2 gendut2), dan ketahuilah, kami memang bersyukur dgn nikmat dan kemudahan yg Tuhan izinkan selama ini, tetapi kamu tu je yg dah memang gone case takboleh diselamat lagi kerana kamu sang Kera memang bodohbengap takboleh berpikirpanjang akibat dari kesombongan kamu sendiri! bodohsombong kamu tu dah kami biarkan dan kami pura2 tak kesah selama berdekad, tapi kini kami dah taksanggup nak kasi can lagi, cukuplah kebangangan kamu tu membuat kami melayu ke tahap sekarang, takkan kami nak biarkan diri kami sendiri melentok melayu 100% hingga mencium lantaikeras, patah tulangbelakang dan segala tulangtemulang kami nanti ala2 mendiang tbh! bodohsombong kamu tu menyebabkan kamu bangga tepukdada dgn "kemajuan" yg kamu tunjuk tersergam sinisana, sedangkan wahai Kera, kalau kamu kurangkan tepukdada ala chimpanzee kamu tu, kamu sepatutnya boleh nampak jelas bahawa sepatutnya, sepatutnya, bumi malaysia ini berserta bangsa melayu dan kaum2 lain dalamnya, sepatutnya, jauh lebih senanglenang dan maju dan terbilang dari apa yg ada sekarang! sebaliknya kami masih dikelilingi isu2 dan situasi2 yg membuat kami malu kerana terpaksa berada di tengah2nya.
kami malu dan kecewa kerana masih dikepung oleh sistem2 yg lapuk dan tidak terkehadapan yg kamu reka dan pertahankan.
kami kecewa dan marah kerana masih dikelilingi "pemimpin" dan wakilrakyat dan pihakberkuasa yg pemikirannya tidak matang dlm berbagai aspek, serta masih memiliki mentaliti berkumpulan yg ketinggalan zaman, mentaliti peribadi yg lucah dsbnya.
kami marah dan sangat marah kerana kami telah beri peluang lama dan sangat lama utk kamu perbaiki supaya semua kami hidup lebih sejahtera.

tapi kamu masih gagal dan masih mengulangi kebangangan kamu.

maka kali ini cukuplah, selamat tinggal sahaja, sayonara!

ABU!

-average joe-
klakka-la.blogspot: BINATANG PELIHARAAN SAYA 5

Kampong man,  27 March 2012 11:57  

Isunya orang Melayu kita terlalu bergantung kepada parti politik untuk hidup berjaya.Kaum China hampir politically independant.Mereka punyai banyak mesin ATM yang sentiasa mengeluarkan dan menyimpan wang di mesin ini.Mesin ATM ini adalah BUSINESS mereka. Orang Melayu harus jangan mengharapkn UMNO,PAS dan PKR untuk memajukan mereka.Maaf ,bukan riak kita harus berusha sendiri memajukan diri dan keluarga dengan menjadikanBUSINESS walaupun secara kecilan untuk mencapai FINANCIAL FREEDOM.Berbagai peluang telah diberi tetapi masih tidak dapat di manafaatkan dan masih lagi bergantung dengan parti politik memerintah.Mudah untuk menyalahkan kerajaan .Lihat jugalah apa jua kemudahan yang di sediakan kerajaan adakah dapat kita menafaatkan ?
Pernah saya katakan ramai kawan kawan business saya dan juga saya berjaya menjadi ushawan tanpa satu sen pun wang politik.Jelas kami bebas dari telunjuk politician yang rata rata berpolitik dengan harapan mendapat kekayaan yang tidak kekal lama kerana bukan dari hasil usha gigih ,ketekunan dan jati diri yang dibina melalui masa.
Orang melayu harus jangan terlalu taksub berpolitik.Hanya BERBISNES kita akan dapat mengubah nasib anak bangsa.Anda hendak memilih siapa memerintah itu terserah pada penilaian dan pilihan anda.Kerajaan hanya can do so much ! .Percayalah anda boleh berjaya dengan business walau sekecil mana pun.Ayoh kita berbisnes dan lepaskan diri anda dari mengharapkan sesuatu melalui politik yang sentiasa mungkin berubah dari masa kesemasa mengikut kehendak dan dan pilihan kita sabagai rakyat.Kita hormati pilihan rakyat majoriti walaupun kita tidak sehaluan.

LEE 27 March 2012 12:04  

http://bacajela.blogspot.com/2012/03/scorpenes-sting-malaysias-bribery.html

Quiet Despair,  27 March 2012 12:45  

Hey bro, cepatnya mentalqinkan UMNO. The doctor has not certified it dead, not conducted an autopsy and the body not released to the family.
Belumpun sedara-mara sempat baca yassin, panggil orang mandi dan kafankan dan tok imam sembahyangkan. Tup-tup dah siap kebumi dan saya datang dahpun ditalkinkan.
Kahkahkah. Sak, Sak nakalnya. You're kidding right? Menyedapkan hati sendiri right?
Tapi takpe. Like kata orang-orang tua macam Aki kaeh/koin, cuit-cuit bawak bahagia.
Ovey, our esteemed bro is not GPS Fareed Zakaria. He is Sean Hannity, Bill O'Reilly and fatso lout Rush Limbaugh rolled into one.
Sak has over-extended himself.
Bro, UMNO is just suffering from heart Arrhythmia. Irregular heart beat or palpitations.
Nothing serious. Not a heart attack or in coma, nearing death. Nothing that the doctor cannot cure
with medication and bed-rest.
But even if UMNO is in great pain and on death bed, it can be healthy again.
Have you heard, it gets worse before it gets better. Or the one who's given a clean bill of health, suddenly relapsed and die! So it is with UMNO.
Apa kata bro dan kawan-kawan semua mentalqinkan Anu-War and the moribund Keadilan atau PAS di Kedah?
Talqinkan Anwar yang kini tercungap-cungap lemas dek kerana cabaran Nalla dan gang.
Syabas ya Nu-War kerana membuktikan kejantanan dengan akhirnya berani sue Nalla.
Syoklah kita ya dengar salacious details from court, yes friends.
I have always like you bro for recognizing that Anwar is not the one who can be the PM and not the one who will cause the predicted downfall of UMNO.
UMNO will only fall from the wrong-doings of its members and leaders. Not from the opposition.
Don't be surprised if Anwar lose in Permatang Pauh or his majority only in the hundreds.
Only the DAP can maintain its glory in the coming GE. Maybe LGE may even reduced his majority. Lose some seats in Penang.
PAS will have a poor performance and will only win Kelantan.
So bro, start thinking of a possible PM from DAP.
Yes, like flying Air Asia, anyone can become PM but not Anwar.And who knows Sak, the clever one is our next PM. Another Pahangnite, yay!
Ashes to ashes. Dust to dust. And the ashes or abu is Pakatan.

Anonymous,  27 March 2012 13:22  

Mampus UMNO, Hidup DAP!!!

Inilah yang terjadi kerana melayu2 yang benci UMNO. Bak kata orang sebab marah nyamuk seekor bakar kelambu.....

Memang melayu terlalu ikut emosi.....

Anonymous,  27 March 2012 13:25  

Datok

Biarlah umno memikirkan politik malaysia adalah mengenai anwar ibrahim, amerika, yahudi, israel, sex dan juga sodomi. Dalam dunia tanpa sempadan seperti yg kita hadapi sekarang ini mereka (umno) masih percaya org akan berbondong2 keluar untuk mendengar auta dari puak2 yg tidak bermaruah seperti ezam, anwar shaari, nalakarupan, umi hafilda dan lain2. Ternyata najib kurang bijak dengan membayar puak2 yg telah terbukti tiada prinsip dan opportunist. Mereka ini telah terkenal dengan sikap talam dua muka yg akan melakukan apa saja jika mereka dibayar walau pun dgn tidak seberapa hatta sanggup menjual emak dan isteri sendiri. Terlalu banyak perkataan2 yg tertulis didinding yang tidak memihak kpd umno, namun disebabkan terlalu tamak dan haloba mereka tidak nampak sedikit pun malahan masih lagi bercakap besar dgn mengatakan hutang negara yg berjumlah 52% dari GDP masih lagi terkawal pada hal kita sedang menuju ke arah malapetaka yg telah menimpa negara greece. Dengan hanya mempunyai pemimpin bertaraf ahmad maslan, umno tidak perlukan ahli2 yg berpelajaran tinggi cukup sekadar pandai berkata "ya tuan" tanpa banyak soal. Tidak hairanlan umno telah menipu melayu umno selama 52 tahun dan sehingga sekarang masih lagi menipu dan kali ini mereka akan bertemu dengan ruas. Satu persatu pemerintahan diktator telah jatuh kerana memperbodohkan rakyat dan kali ini tibalah giliran umno/bn untuk mengambil peranan baru sebagai pembangkang di malaysia.

Anonymous,  27 March 2012 13:47  

Dato,saya banyak bersetuju dengan pandangan Dato berkenaan artikel ini tetapi ertikata yang lebih luas dan dalam konteks demokrasi dan sistem 2 parti Umno atau PAS atau apa2 parti tidak perlu ditalkinkan kerana ia akan merugikan pengundi. Mungkin kata yang lebih tepat direhatkan atau dijadikan pembangkang. Dlam keadaan dan kearah mengujudkan sistem 2 parti atau 2 front ia akan mengungtungkan rakyat, pengundi dan pembayar cukai.Pandangan saya yang telah mengundi sejak pru 1982 dan mula kenal kempen sejak 1969 tahun 2012 adalah tahun terbaik untuk menjadikan BN pembangkang di Dewan Rakyat cuma mood orang Melayu tidak sama sewaktu pru 1999. Jika mood Melayu sama dengan 1999 saya dengan penuh yakin percaya BN hanya tinggal 80 kerusi sahaja. Bagi tahun 2012 jika kerjasama pakatan OK dan pengundi baru saloran 4 boleh gerakan semaksimum mungkin dan pengundi felda dan kg tradisi Melayu dapat digerakkan ke paras 45% saya cukup yakin parti yang kan mengusai Dewan Rakyat adalah dari front yang baru dengan majoriti mudah 15 kerusi.

Anonymous,  27 March 2012 14:36  

Dato dan sdra Mustapha

1. Kebobrokan UMNO Baru kita semua dah tahu. Amalan rasuah mereka pun kita dah tahu. Apa lagi yang kita tak tahu tentang kemusnahan yang mereka buat kepada negara dan rakyat khususnya kita oramg melayu ASLI ! ( mind u melayu celup begitu ramai sekarang).

2. Ada pemimpin-pemimpin UMNO Baru kesah dan ambil pot dengan kebencian dan marah rakyat? Makin menjadi-jadi adalah. Kegiatan merompak dan memfaraid wang negara dengan pelbagai projek mega tanpa malu berterusan juga! Seolah-olah PRU 13 yang makin hampir ini tidak menakutkan mereka.

MENGAPA??? SEBABNYA.....mereka dah pastikan mereka akan MENANG BERGAYA DLM PRU 13 nanti melalui MANIPULASI DAFTAR PEMILIH , thanks to SPR! Itulah explaination yang paling logik tentang perangai pemimpin UMNO Baru khususnya yang begitu angkuh dan sombong sekarang ini.

3. Against odd yang almost 100% against kita hari ini, kita tidak boleh lagi sekadar mengulas, menceritakan pencerahan yg kita alami dengan situasi sekarang di laman-laman blog DAN KITA SUB-KONTRAKKAN USAHA MENUMPASKAN UBN DLM PRU 13 KEPADA PEMBANGKANG 100%!.

Pembangkang tidak mempunyai kekuatan yang setanding dengan UBN dalam.segala segi tanpa bantuan dan dokongan kuat rakyat.

Kita kena turun padang bersama-sama pembangkang secara langsung jika kita inginkan perubahan. Kita sumbang apa yang terdaya, tenaga atau masa atau wang. Ibu kepada kemenangan UBN nanti terletak kepada DAFTAR PEMILIH YANG AKAN DIGUNAKAN NANTI! Kita bantu bersihkan daftar ini dulu. Pembangkang tidak mempunyai kakitangan yang ramai untuk menyemak kesemua daftar pemilih yang mempunyai 12 juta nama.

Menyemak daftar ini satu hal yang berat. Nak bantah kepada SPR satu hal dimana setiap bantahan kena bayar RM 10. Bayangkan berapa pulak kos nak buat bantahan jika terdapat 10k, 20k atau 100k nama! Sah..pembangkang tak mampu...

Apa yang saya nak katakan kita kena turun secara fizikal membantu pembangkang menghadapi PRU 13 nanti to have a chance to oust UBN. Else dream on folks...

Anonymous,  27 March 2012 14:42  

Bodoh punya rancangan tv rtm asyik-asyik hiburan " dengan suara satu macam " sampai ramai generasi muda terikut-ikut dungu. Berkhayal dengan umno, dengan cerita hantu.

Ada show pun kurang substance dengan jurucara ( mungkin dua tiga itu setakat trap dato / vip naik pelamin ) keriau- keriau kosong pagi-pagi lagi - LEBIH cakap dari dengar resahan ibubapa/ rakyat. Ramai generasi muda yang tergadai dengan mencarut, berkhayalan glamor, hilang realiti hidup berwatakan baik, dahagakan instant satisfaction, mementingkan diri, tidak menghormati orang tua, tak boleh tunggu ganjaran atau pujian -unrealistic.

Sama juga dengan rancangan radio - dua tiga deejays sibuk flirt sesama sendiri atau dengan pendengarlah semasa di udara, merepek, cakap kosong, tidak profesional.. Cubalah tunjuk rancangan skill training perwatakan sempurna, keselamatan tunggang motor, bawa kereta, bertimbangrasa, bagi tempat duduk dekat orang tua, cara bertutur, bersukan, dll. Bila ? Bila umno lenyap !

Kenalah nak pandai memilih ? pun tak ada rancangan tv tempatan yang alternatif. Elok juga banyak membaca - pilihan sendiri - anti establishment umnoo.

Anonymous,  27 March 2012 15:01  

Syabas Dato...artikel yang sungguh bernas isinya!

Tak tahan lagi dengan sikap sombong and penipu UMNO ni!

Tiap-tiap hari ayah i bercerita tentang orang melayu yang naik teksinya berkomen yang mereka ni jemu sangat dengan UMNO!

Harap-harap kita dapat seratus peratus sokongan dari semua pihak untuk menimbus UMNO selama-lamanya!

Kalau tidak orang melayu akan tertimbus pula sampai akhir hayatnya!

Rakyat biasa 27 March 2012 16:22  

Amat bersetuju sekali dgn artikel ini berhubung pemerintah begitu 'out-of-touch' dengan kehendak dan keperluan harian kita si rakyat komonar ini. Jelas masih di awang-awangan akibat terlalu dibuai kenikmatan hidup di dunia walaupaun dengan kejutan 2008.

Seperti yang kita nampak sedikit demi sedikit bermula 20 tahun yang lalu kebanyakan sumber kemewahan yang dijoli sakan oleh suku sakat pemerintah ini datangnya dari punca yang amat 'questionable'. Lalai dan memabukkan, sesat lagi menyesatkan, hati yang hitam akan terus keras menjadi batu jika pemimpin sedia ada terus bergelumang dalam hasil yang berpunca dari yang tidak halal. Contohnya how do you otherwise explain betapa blatant kelakuan dan tebalnya hati disulami perasaan lansung tidak bersalah tanpa was-was bagi individu-individu yang terlibat di dalam episod ish-ish-ish NFC. Dari bapak turun ke anak dari anak turun ke cucu - there is no end. Lansung tidak ada lagi a sense of black or white, right or wrong.

Bila dibaca artikel ini bersama cerita Napolean dan French Revolution oleh RPK jelas sekali apa yang seharusnya kita lakukan demi negara kita yang tercinta ini. Peralihan kuasa dari parti pemerintah kepada parti baru berkemungkinan besar tidak akan berlaku dengan lancar, berhemah dan terhormat. Kumpulan yang telah sekian lama gemuk akibat cholesterol keangkuhan tiba-tiba hilang kuasa setelah berada nun jauh di atas awan lebih 50 tahun sudah pasti tidak akan berdiam diri dan menerima kekalahan 'sitting down'.

Yang jadikan kita ni sedikit sebanyak was-was adalah si bakal mengambil alih ni pula setakat ini belum lagi menampakkan ketokohan dan keikhlasan memerintah - pemerintah sedia ada gemuk (dan dah tentu malas), dan yang baru pula lapar tak sabar nak membaham.

Entahlah, mungkin ini adalah pengorbanan yang kita perlu lalui -'take a couple of step backwards in order to move forward'. Yang menjadi persoalannya sekarang - adakah ramai di antara rakyat komonar kita ni sependapat dan kini bersedia utk menerima perubahan...

Anonymous,  27 March 2012 16:27  

Penyokong2 PKR yang berhajat untuk menggantikan UMNO Baru, diharap berwapada. Jangan telalu bergembira bertepuk sorak ,dilenakan,dilalaikan dengan ramalan Mr Diam atau rencana cerita penglipur saperti ini. Berhati2lah. Sudah banyak kali PKR - PAS, Keadilan atau DAP tertipu dan ditipu oleh Torjan Horse. Nanti menang bersorak sabelum MP dan Adun tergadai.

Najib tidak sebodoh mana saperti yang selalu digambarkan.Dia dikelilingi dan dibantu oleh pemimpin,penyokong dan pejawat awam yang tidak sanggup hilang segala kemewahan yang ada. Bukankah Najib, sebagai peneraju BN Perak telah berjaya merampas PERAK hanya satelah beberapa bulan satelah dimenangi oleh Pakatan.Berapa ramai sudah MP dan Adun semenjak 2008 PKR berpaling tadah.Najib perlu membuktikan beliulah yang layak memimpin UMNO Baru.Sebagai Peneraju BN Selangor Najib akan memastikan Selangor dapat ditwawan dan UMNO Baru terus berkuasa- by hook or crook.

Grand Marquis,  27 March 2012 17:01  

Kita nak talqinkan UMNO, tapi nak ganti dengan siapa? Dengan PR? 4 tahun di 4 negeri sudah cukup untuk kita lihat apakah kelibat puak PR ni (saya tak masukkan kelantan sebab kelantan dah lama bawah PAS dan kita semua tau kondisi disana).

Apa yang saya lihat PR ni tidak lebih dari seekor ular yang jauh lebih berbahaya. Peribahasa kata kalau ular dan singa di padang, nescaya ular itu lebih bahaya sebab ia sembunyi dicelah-celah rumput dan mengigit dalam gelap.

Kamal Sanusi 27 March 2012 17:09  

Salam Dato'

Kalau UMporNO tidak mensabotaj Kedah & Kelantan dengan bantuan TV3suku dan sekasta dengannya, pastinya berita dari negeri tersebut yg membanggakan akan sedia2 didengari rakyat Malaysia. Begitu jugak kisah sebenar kenapa nasib org meLAYU di Penang tertindas.

Kita dah muak ngan UMporNO yg bongkak hingga sampai ke satu tahap enough is enough, dah tak tahan dah ngan kelaku mereka.

Kalau kita boleh bersabar ngan mereka lebih 50 tahun, kenapa perlu kita memberi undi kepada mereka dlm PRU-13 nanti.

Kita sepatutnya berani untuk memilih PR dan memberi peluang utk mereka membuktikan kemampuan mereka. Tempoh percubaan adalah satu term saja. Klu mereka gagal, kita undi BN pulak.

Kalau kita tidak mencuba mana kita tahu. Apalah sangat 5 tahun berbanding dengan 50 tahun lebih kita dah bagi peluang kepada UMporNO yg akhirnya kita pulak yg dianiaya mereka.

Jadi, seeloknya kita sama-sama mentalginkan UMporNO seberapa segera.

Tunjukkan kepada mereka yg kita ni bukan bodoh dan mudah diperbodohkan oleh UMporNO kecuali ahli mereka sendiri yg setengah tu mempunyai ketua yg disahkan rasuah tapi dikatakan politik wang yg bukan satu kesalahan. Ini jelas menunjukkan yg ahli UMporNO ni tak ubah macam pelacur yg sanggup menggadaikan maruah dan harga diri dengan nilai satu salaman, kain batik/pelikat dan yg sekasta dengannya....

Anonymous,  27 March 2012 17:15  

Salam Sdr Arif,

Lama weh tak kongsi sekaki.

InsyaAllah Pentalkinman akan menjadi kenyataan.Kita buat talkin di Parlimen secara resmi.

Malaysia akan mendapat seorang PM baru, kerajaan baru, dan pemikiran rakyat akan bebas dari dibelengu oleh puak2 umno ini (terutama melayu)
PM yang baru nanti bukanlah seorang "fugitif" yang diburu oleh undang2. Kita akan dapat lihat(terutama orang2 Melayu) bagaimana nilai puak2 yang memerintah sekarang mencari tempat bersembunyi kerana kata2 mereka tidak menampakkan kebenaran lagi. E eeeeee ngeri.
Nanti pihak AG tak daapat menolong lagi weh; mungkin pada masaitu Razak yang dicari akan ditemui, telunjuk tidak lagi kpd Baginda.
SPR pun nanti pandai pulak membuat sempadan pilihan raya mengunakan garis lurus,sepertiman yang diajar disekolah tiada lagi sempadan yang melalui belakang jamban orang kampung dan kem tentera.

Ramailah nanti anak2 bekas menteri menerima pusaka hidup kerana takut tak sempat merasa, ramai pulalah yang menjadi setan.
Kerajaan baru pula perlu membina pusat2 jagaan baru untuk menampung orang2 kaya yang terpaksa tinggal dalam pusat2 itu nanti.
Ingat sudah jatuh menyenangkan rakyat, tapi adalagi perkara2 yang menyusah dan mengunakan duit rakyat. Itu semua berbaloi kerana kita dapat menyelamatkan anak, cucu kita dari menangung biawak2 dan lembu2 yang selama ini membodohkan makbapak kita.
InsyaAllah cita2 sdr Arif nak jadi MB akan terlaksana.Jika terlaksana jadilah MB yang cerdik dan MB rakyat, bukan yang bacul hanya menjaga kerusi tertentu saja untuk menjaga habuan diri sendiri....Myi

Anonymous,  27 March 2012 17:41  

OK I will give you my Malay vote. Can you Dato assure that we Malays succeed eventually. What are your plans Dato after we bury them. Now stop the rhetory and chart it out. That should be your ultimate post about Umno since it is talqined. Let move on and show us the way Dato..

Anonymous,  27 March 2012 18:10  

Datuk,
Yang patut dikuburkan bukan UMNO Baru.Tidak kira samada BN/UMNO Baru atau PAKATAN Rakyat(yang tidak berpakat) yang meneraju Malaysia salepas GE 13 nanti- Rombakan Besarbesaran pelu dilakukan untuk mewujudkan suasana baru di Malaysia satelah 34tahun dijajah oleh UMNO Baru.

Rakyat Malaysia perlu menyingkirkan pentadbiran yang menghasikan minda “kehambaan”. Dan demokrasi tulin ditegakan. Sistem berkasta -Bumi/Non-Bumi,Ketuanan/Hamba, Brahmin/Paria,Bangsawan/Peasant perlu dibuang dalam mewujudkan pembaharuan ini.

1.0 Dalam GE 13 nanti pengundi2 perlu menghalau semua Pemimpin, MP& ADUN UMNO Baru/BN atau PKR yang sudah usang .

MP dan ADUN UMNO Baru yang telah terlalu lama saperti Najib,Mahyuddin, Rais Yatim,Noh Omar,Awang Adek, Mohd Noor Yaacob Mustapha,Nazri Aziz, Ali Rustim, Ghani, Adanan Yaacob, Tengku Razaleigh dsb, ADUN MCA dan MIC kesemuanya perlu di nyahkan. Ini termasuklah MP dan ADUN dari Sabah dan Sarawak - saperti Musa Aman, Taib Mahmud dsbnya. UMNO Baru/BN perlu benar-benar dibersehkan dari saki baki pemimpin peringkat kebangsaan, negeri, bahagian dan cawangan yang berjiwa “feudal”, raswah dan menindas.

2.0 Pemimpin, MP, ADUN PKR-saperti Anuar Ibrahim,Wan Azizah,Nik Aziz, Hadi Awang, Azizan,Ahamad Sabu ,Azmin Ali,Karpal Singh, Lim Kit Siang dsb perlu dipersarakan dan diganti dengan bakat pelapis muda dan baru.


3.0 Kesemua pemimpin atasan KSN, KSU Kementerian,Ketua Pengarah Jabatan Kerajaan dan Agency saperti FELDA, Tabung Haji, FELCRA, RISDA dan Pegerusi,CEO GLC, EPF,dsb nya digantikan dengan pelapis baru.

4.0 Pimpinan atasan Judiciary,Polis, Millitary, Navy,SPR, SPRM dsb diganti dengan pelapis baru.


5.0 Berbagai usaha,rombakan besar-besaran di lakukan untuk menjimat dan mengurangkan perbelanjaan dan hutang Negara yang mencecah RM 500 bil- antara lain termasuklah:
a.jumlah Kementerian, Kabinet diperkecilkan. Jawatan pelbagai di JPM dihapuskan. Jumalah pejawat awam diperkecilkan 40%. Sistem pension ,umur persaraan di kaji semula. Budaya berhemah perbelanjaan dan berjimat ceramat oleh pemimpin dan penjawat awam di wujudkan.
b.Sistem Kerajaan Negeri- dengan Menteri Besar & Exco diPerlis di mansuhkan-di urus tadbir oleh dibawah Kedah.
c. Sistem berkabinet,dengan berbagai Kementerian-Menteri & Timb di Sabah & Sarawak dimansuhkan. Atau tukar sahajalah Sabah & Sarawak dengan Sumatra.
d.Budaya , berpesta, menyambut pemimpin dengan majlis besar besaran di hapuskan.
e.Sistem pingat kebesaran dikaji semula.
f. PLKN di mansuhkan- peruntukan diserahkan kapada dan institusi pengajian, persatuan belia antara kaum

g.Segala GLC yang mengalami kerugian berpanjangan saperti MAS di tutup.
h. Agency agency yang belapis lapis di tutup.
i. Segala hutang wang Rakyat oleh: GLC, Syarikat Swasta, Pelajar JPA dsb.. dituntut sahingga dibayar.
j. Segala amalan yang berupa “penyewa’ atau “rent seekers” saperti AP dsb.dihapuskan kalau perlu diserahkan kapada Agency kerajaan.
k. Penswastaan keperluan asas- api, ayer dengan kos yang tinggi dsb di mansuhkan.
l. Sistem Tender terbuka benar2 dimalkan.
m. Hanya kediaman rasmi PM sahaja di simpan. Itu pun di pekrcilkan. Yang sedia ada di ubah sui menjadi hotel mewah.
n. dan berbagai bagai lagi …..

6.0 Mungkin yang lama bertakhta perlu memikirkan untuk melepaskan kapada pewaris muda bertenaga.Sistem Gabenor di Melaka,Pulau Pinang di mansuhkan.Melaka ditempat dibawah naungan Yang Dipertuan NS, dan Pulau Pinang dibawah naungan Kedah.


Bersambung……

Malay Gentile,  27 March 2012 18:10  

Salam Tuan,

Saya telah lama melebelkan UMNO sebagai parti "Karipap & Meehon". Saya masih ingat lagi di tahun2 70an saya sering hadir disetiap ceramah pilihanraya UMNO kerana mengikuti ibu/bapa saya.

Orang2 Melayu pada masa itu majoritinya akan memangkah BN kerana jasa "karipap & meehon" yg dihidangkan bersama2 dengan air sirap merah menyala. Rata2 pada masa itu mereka tidak begitu fasih berpolitik melainkan menyerah diri bulat2 untuk BN walupun calon BN bukan dari kalangan orang Melayu.

Kalau tak silap, tradisi ini masih berterusan sehingga kini. UMNO masih lagi dilihat seperti sebuah parti kuno ala2 tahun 60an & 70an yg ideanya hanya berkisar kepada cerita ceriti "karipap & meehoon" sama seperti parti2 lain yg terdapat di negara2 Afrika. Rakyat bersesak2 & berduyun2 datang kerana "karipap & meehon".

Kesian orang2 Melayu ... Orang2 Melayu kini masih ditakuk lama, tidak peka, masih dibuli, ditindas, diperah, ditipu, tidak tahu membezakan hak2 dan tanggungjawab dan masih lagi berfikiran taraf "karipap & meehon".

Anonymous,  27 March 2012 19:54  

Kalu kita marah kapada UMNO kerana ada beberapa kerat pimpinan atasan yang korup dan mengamalkan politik wang, tenderpreneurship dll, kita jadi Melayu yang tak strategik. Cubalah selamatkan UMNO dulu dan terajangkan mereka yg korup itu bila menang nanti. Lantas kita hidupkan UMNO dengan budaya baru demi kemakmuran negara Malaysia yang berteraskan perpaduan Melayu. Sya kira bukan Melayu pun setuju hudup dalam kepimpinan baru UMNO yang lebih adil. Tetapi bukan Pakatan yang kurang diyakini boleh mendirikan Malaysia yang berpaksikan perpaduan dan kekuatan Melayu.Saya nampak begitu, ketepikan dulu kemarahan dan sakit hati.

bat8 27 March 2012 21:13  

Anon 27 March 2012 19:54 kata,

"alu kita marah kapada UMNO kerana ada beberapa kerat pimpinan atasan yang korup dan mengamalkan politik wang, tenderpreneurship dll, kita jadi Melayu yang tak strategik."

------------
Amboi sayang sangat dia kat UMNO Baru. cakap senang....tetapi bagi le cara-caranya nak memperbaiki UMNO baru kesayangan hangpa.

hebat sangat ke hangpa? Agaknya anda ini lagi hebat dari Kuli, dato sak, Arwah Cikgu kahar, Almarhum Tunku Abdul rahman, Allayarham Tun hussien Onn yang ternyata gagal nak MEMPERBAIKI UMNO Baru.

Memandangkan sdra ni begitu sayangkan UMNO Baru, SUDAHKAH sdra menjadi ahli. Kalau sudah, sdralah yang menjadi ketua bagi gerakan memulihkan dan memperbaiki UMNO Baru.

APA KATA SAUDARA BERTANDING JAWATAN PRESIDEN UMNO BARU AKHIR TAHUN INI? Hanya dengan menjadi PRESIDEN je sdra boleh dan mempunyai peluang MENCUBA...mencuba melawan pemimpin-pemimpin lain dalam UMNO Baru yang tak mahu perubahan yang sdra cadangkan ini!

bat8

Anonymous,  27 March 2012 22:08  

KELAWAR8,
Anda ini kenapa pulak fanatik DAP/PR.Mungkin anda juga patut bertanding menggantikan ANU-WAR .Mana tahu boleh jadi PM nanti.Kalau dah hati batu, tak akan dapat menerima kekalahan.dan perbezaan pandangan.Relax bro.Things will fall in place .Takut PR kalah ke ?

Anonymous,  27 March 2012 22:48  

Salam Dato,

Seperti yang pernah saya komen sebelum ini. Disemua peringkat UMNO di saluti dengan rasuah. Untuk menjadi AJK cawangan berlaku sogokan duit, Untuk menjadi perwakilan Bahagian UMNO ke Perhimpunan Agung UMNO berlaku sogokan rasuah. Di dalam Perhimpunan Agung UMNO untuk memilih Ahli Majlis Tertinggi lagi kuat rasuah. Kesimpulannya yang duduk sebagai Menteri adalah terdiri dari pengamal rasuah tegar. Jadi, apalah yang diharapkan oleh rakyat yang ramai kepada pengamal rasuah yang tegar ini.. Negara sudah hampir muflis di rompak oleh perasuah tegar ini.

Yang paling sedih apabila ahli-ahli UMNO yang benar-benar sayangkan UMNO masih lagi menjadi penyokong tegar kepada pemimpin tersebut. Dari dulu kini dan selama-lamanya 'terpaksa rela' diperdayakan oleh pembesar-pembesar kesayangan mereka kerana terlalu percayakan media TV3, RTM, Utusan, berita hairan dan sebagainya.

koyak repair,  27 March 2012 23:29  

Melayu jadi bodoh dan rasis sebab UMNO.

Melayu jadi penakut dan dayus sebab UMNO. End of story.

Anonymous,  27 March 2012 23:32  

Dato',

Jangan hanya mengata pemimpin UMNO bodoh...itu tak patut. Sebenarnya pimpinan tertinggi UMNO tidak saja bodoh tapi bebal dan bengap.

Sebab apa saya katakan begitu..sebabnya kerana bodoh lah mereka berkempen secara "kempimpinan tidak melalui teladan". Pemimpin tertinggi merekalah yang sering melaung rakyat agar berjimat, guna barang tempatan, amalkan ajaran Islam dan sebagainya tetapi perbuatan mereka adalah sebaliknya. Mereka hanya minta rakyat buat tapi mereka sendiri tidak melakukannya. Mereka bodoh kerana menganggap semua rakyat buta macam penyokong mereka.

Di akhbar2 tali barut mereka, mereka bercerita tentang menentang rasuah, SPRM bertindak cepat bila ada aduan tentang penyelewengan dan rasuah pihak pembangkang ( walau pun nilai yang dikatakan tidak seberapa ), tangkas benar SPRM bertindak ( walau pun yang bangkitkan soal rasuah tu penulis blog picisan dan murahan pro UMNO BN ), tapi bila aduan tentang penyelewengan berjuta dan berbilion RM melibatkan pimpinan UMNO BN, SPRM menjadi tuli dan pekak badak untuk bertindak. Yang bangkitkan isu tentang penglibatan dan peranan KPN dan Peguam Negara dalam kes seorang samseng terkemuka yang dilindungi bukannya calang2 orang sebaliknya mereka yang pernah memimpin jabatan polis diperingkat tertinggi, tapi aduan ini dipandang sepi saja.

Terlalu banyak honar dan penyelewengan UMNO BN yang tidak cukup ruang untuk diperkatakan disini. Apa punya negara ni kalau dah polis melindungi dan menjadi penanung kepada kepala samseng negara. Agaknya sebab itulah bila samseng2 UMNO BN membuat kacau di majlis2 PR, pimpinan UMNO BN dan jabatan berkenaan buat pekak badak saja. Rupa2nya dari samseng peringkat atasan sehinggalah ke bawah akan dilindungi jika mereka2 ini menguntungkan UMNO BN dan berkhiblatkan parti karat dan busuk itu ( bukan saya kata tapi Madir Kutty yang kata dan mengesahkannya ).

Jangan jadi rakyat yang bodoh menyokong UMNO BN membuta tuli, cuba la fikir..Madir Kutty dah beri testimoni bahawa UMNO BN busuk sampailah ke usus..tapi pelik juga yer..parti yang dikatakan busuk dan teruk itu terus disokong juga oleh Kutty ini. Nampak tak..ini satu contoh klasik pimpinan UMNO BN yang tak boleh pakai..dia cakap busuk tapi dia sokong.

Tapi rakyat cerdik dan berfikiran matang faham, Kutty terpaksa menyokong parti yang karat lagi busuk ada sebabnya, macam juga lalat yang sukakan longgokan sampah dan bangkai. Kalau dah species busuk, kesukaannya yang busuk juga. Dan sebab paling ketara ialah, pimpinan UMNO BN yang ramai bermasalah ini tidak dapat tidak terpaksa menyokong parti busuk kerana nak menyelamatkan diri sendiri dari terjerumus ke bilik jerjak besi kalau PR ditakdirkan berkuasa. Orang salah akan merasa takut, bila dah terdesak..sanggup lakukan apa saja termasuk merestui tindakan samseng2 UMNO BN itu.

Pemimpin2 UMNO BN yang ada sekarang terpaksa menyokong parti bermasalah itu kerana mereka tak punya pilihan lain. Kita rakyat kebanyakan yang tertipu selama ini dan hanya menikmati sisa dan serpihan selepas agihan sesama penyamun ini, apa rasionalnya nak pertahankan parti UMNO BN yang bermasalah begini.

Sudah...sudah..jangan terus diperbodohkan. Humbankan saja pemimpin2 jenis ini ke tempat sewajarnya nanti. Biar pimpinan lain diberi peluang.

UMNO BN sibuk mengata dan menuduh Anwar Ibrahim tak bermaruah dan pemimpin hina, makan duit rakyat dan banyak simpanan di luar negara, tetapi setelah hampir satu Malaysia pimpinan UMNO BN bersatu serta dengan memanipulasikan segala bentuk jabatan yang ada sekian lama..tapi sampai hari ini tidak satu pun bukti yang mampu mereka tunjukkan yang mengatakan Anwar Ibrahim menyeleweng dan melantak duit rakyat ( Ini umpama seribu lawan 1 ). Yang mereka mampu lakukan ialah menjadi penerbit video lucah dan mempromosikan pelakun2 mirip Anwar ( sebenarnya tak juga mirip ).

Semua ini membuktikan pimpinan UMNO BN termasuklah PM sekarang ni bodoh, lebih bodoh dari rakyat kebanyakan. Benarlah kata Dato Ariff...memang Najib dan sekutunya bodoh alias bengap sebab buat suatu perkara yang benar2 tak menasabah.

Anonymous,  28 March 2012 05:53  

Anon 8.32
Sdr pandai,
Amat mudah mengata orang ini bodoh dan orang itu bodoh.Bayangkan orang BN bodoh inilah yang dipilih rakyat selma 55 tahun dan rakyat terus menolak PAKATAN rapuh ini hilang keyakinan tentang kebolehan mereka untuk memerintah negara.
Rakyat harus menolak cara pmikiran sempit sdr pandai diatas.Tidak dapat dinafikan Mslaysia kini adalah satu satunya negara maju atas usha gigih BN. yang diterajui UMNO dan rakan dalam BN.Tidak dapat dibanggakan kesibokan berpolitik PR membuat mereka hilang focus untuk rakyat.Jelas PR masih berterusan bukan pilihan rakyat.Ini akan terbukti di PR 13 nanti.Kami rakyat biasa tidaklah sebodoh yang anda fikir.Sebagai pensyarah di institut pengajian tinggi saya melihat PR masih belum boleh lagi diterima baik rakyat yang melihat banyak kelebihan memihak BN.- DS

Anonymous,  28 March 2012 06:17  

Anon March 27 8.32

Satu satu penyokong tegar Anu-war yang masih tidor dan berkhayalan.PKR akan dikuburkan daperti juga Semangat 46 .Serpihan UMNO ini tidak boleh kekal lama.Hanya berpolitik untuk Anu -war tidak mencukupi.Anu - war tidak layak untuk menjadi PM kerana beliau tidak punyai INTEGRITI dan MORALITI pemimpin dan Islam.Menggunakan kuasa luar bagi menghancurkan negara adalah satu penghianatan.PKR harus di talkinkan.Belajarlah dari rakan PAS dan DAP.Saya yakin PKR akan kehilangan banyak ADUN dan MP.Malaysia negara maju untuk kita semua.Tolak PKR/Anu -war.

dino

Anonymous,  28 March 2012 07:02  

Wahai En Pensyarah Pengajian Tinggi,
Orang Melayu/rakyat marah bukan kerana tak dapat makan, bukan juga kerana susah sangat nak dapat loan (walaupun berhutang keliling pingang)....yg rakyat marah sangat ialah kerana berlaku kerakusan dikalangan pimpinan UMNO disemua peringkat. Pimpinan UMNO yg rakus hari ini hasil didikan oleh UMNO baru (UMNO Tun Mahathir) dan jika UMNO asal (UMNO Tun Razak bapak Najib) masih wujud saya percaya momentem keikhlasan perjuangan utk keadilan sosial dan kemakmuran negara masih utuh....En Pensyarah kena dengar pandangan TS Kadir Syikh Fadhir melalui youtube (sebagai pensyarah yg bijak pandai sila tengok dan nilai sendiri)...En Pensyarah kena fikir juga, dgn kekayaan sumber yg melimpah ruah di bumi Malaysia ini mustahil kita tidak maju walau sesiapa sahaja yg menjadi agen rakyat utk memerintah Negara...

Anonymous,  28 March 2012 07:06  

Mana mungkin begitu mudah UMNO di talkinkan.Satu satunya parti bagi orang Melayu dan parti yang perihatin bagi RAKYAT semua kaum dan ugama.Ini telah terbukti.Rome is not built in a day.Bagitulah UMNO parti unggul Malaysia yang di bin a Dari tahun 40 han lagi ! -orang lama

Anonymous,  28 March 2012 07:55  

Dino atau QD,

Kau selalu sebut Anu-war, seperti kau teringin sahaja ?. Walaupun kelihatan seperti kau membenci, tapi bila di sebut selalu,macam kau teringin saja. Kenangan di Oversea dulu mengusik jiwa ke...

Anonymous,  28 March 2012 08:19  

Salam perjuangan semua,

Saya adalah pencinta tegar UMNO. Saya sedar bahawa UMNO adalah didalam keadaan tenat. Kepada rakan2 yang cinta pada UMNO, kalau kita betul2 sayangkan UMNO, saya cadangankan hanya satu cara yang paling tepat, berkesan, mudah & cepat untuk memulihkan parti UMNO yg kita cintai ini dgn memberi laluan kpd parti pembangkang sekurang2 satu penggal untuk membersihkan UMNO daripada pemimpin2 kotor & perasuah dgn bersabitkan jenayah & mempenjarakan mereka yg selama ini mengkhianati perjuangan asal UMNO supaya yang tinggal nanti adalah mereka yg bersih, cekap & amanah untuk mempertabatkan UMNO berlandaskan perjuangan yang asal.

~ I am a loyal supporter of UMNO. I am aware that UMNO is in critical condition. To all supporters of UMNO, if we truly love UMNO, may I suggest a fast, easy, effective & the ONLY way to resurrect UMNO that we love by giving way to the opposition at least one term to clean UMNO of its dirty & corrupted leaders who has betrayed UMNO's original cause by criminalizing their wrongdoings & imprisonment, so that what is left within UMNO are those who are clean, efficient & trustworthy to uphold UMNO's original cause.

With kind regards,

~ LD

nick 28 March 2012 08:26  

It would seem that Dato Sak is gradually becoming a threat to UMNO (and Najib), it's health and its hegemony and a potential giant killer in the next GE (going by the increasing number of UMNO cyber hoodlums posting their trash here, UMNO is really scared). Things are getting livelier here (if you ignore the trash they spew it's quite entertaining too). But one thing that tickles me to no end about these hoodlums is their absolute clueless on the reason for Malaysian (Malay, Chinese, Indian, Orang asal, Sabahan and Sarawakian) rejecting in totality the idea of UMNO (and BN of course) as a viable political entity fit for government. Despite ample evident and facts thrown at their face during the Tsunami of 2008, Bersih rally, public outcry after the death of the late Teoh Beng Hock and Allahyarham Ahmad Sarbaini and the revelation of UMNO's many scandals one after another i.e NFC, PKFZ IPP (Tans Sri Ani Arope revelation) and the Judicial castration as proclaimed by an ex High court judge, they still got it wrong! How dense can you get? Are they not born with an I.Q or something? It is a plain as daylight BUT then again we are takling about zombies who have neither intelligence nor conscience!

T all zombies! It's not about DSAI (or the "anu" word all UMNO cyberhoodlums love to use since that's the type of mentality they have), it's not about PKR and Selangor, it's not about DAP and Penang and it's not about PAS and Kelantan either! It's about UMNO, you idiot! It's about how UMNO is so rotten to the core, and it's existence as the government is destroying the country and it's people! It's about the urgent need for the rakyat to save this country from being destroyed by UMNO! It's about creating a brighter future for this country and for it's future generation and the one and only way is by kicking UMNO (and BN) out of the government. That's the main reason! And that's the MAIN REASON for ABU! NOT for DSAI! NOT for PR! NOT for our own selfish reason! It's for the country and it's future! It's not a personal agenda but A NATION's agenda!

And right now to the majority of Malaysian, UMNO is public enemy no 1! Dead or alive, UMNO needs to be taken down! The weapon of choice? What else but ABU! The battleground? The coming 13th GE and the subsequent GE after that! The goal? Kicking out tyranny and restoring democracy and freedom for all Malaysian!

Nick.

Anonymous,  28 March 2012 08:38  

bn sibuk - sibuk tanya kerajaan negeri Selangor kenapa rubbish collectors tak ada compressor boleh dah tender ? buat apa, beli machinery banyak-banyak, mark up prices berpuluh-puluh kali, macam screw driver berapa ratus ringgit, macam bikin duit multilevel masuk bank akaun sendiri.

Jawapan memang prihatin, tak adil rubbish collectors kecil- kecil dipaksa beli compressors beratus puluh ringgit ? Sebaliknya sebagai solution yang efisyen disediakan kompressors untuk mereka sewa.

Bilalah nak sedar style umno- bn konglomerate ala mahathir-daim- cronies Maha Semua boleh - control beras, harga semakin naik - macamana rakyat biasa nak makan- mereka tak makan steak wahyu.

Ala umno putrajaya menyalahgunakan kuasa, anak pakai nama tengku, boleh pakai porsch ???, pukul security guard tua terlepas dakwaan ?? !! semua kes buatan umno tutup ! umno septik !

Anonymous,  28 March 2012 09:54  

Dear Sak,

this is a favor i would respectfully request from you. Pls do not display this request for privacy and dignity. i know warong pak yeh through your brilliant blog. he writes with such conviction for the Rakyat, the common rakyat, speaking up real courageously against the plunderers, however, i could infer from the zero comments for some of his articles,..

how could guests read his convictions without leaving a simple thank you note, a compliment honestly, i can't understand some Malaysians' being unappreciative to the works of citizens who shed their tears, sweat and blood through the pens, keyboards to speak up for them ?

will you and dear Aspan take him out for lovely meals, encourage him.. to come out from the " down moments" which some great writers will experience through their career and lives... we don't want him to regress into depression and mental burnout ..

i only disagree with him on one topic but GOD is merciful and gracious and i honor all three of you .. gotta get going, travel abroad to work, come back again umno, the bs cronies must buried alive or dead, with prayers to GOD as well.

There must be a kind of collaboration and celebration among all the alternative writers from you gentlemen, to FMT, Malaysiakini, my other favorites Loyar Buruk, hawkeyes ( through your blog too ) , to meet up, to celebrate each other ( dutch style, what to do, if i am rich, no problem, rm 100k for an evening of lovely food , music , with intelligent people with convictions - humble people, ai say must invit kampong man, that chap real nice but puja mahathir


Oh GOD must help Msia. Salam. Thank you.

Anonymous,  28 March 2012 12:53  

Dari Pak Yeh: Najib minta maaf atas kesalahan berikut :

1) Kerana nak bankerapkan negara dengan hutang RM500 billion.???
2) Kerana kalah judi RM30 billion duit Bank Negara oleh Dr M/Anwar Ibrahim/Nor Mohammad Yaakob.???
3) Kerana korupsen beli kapal selam Altantuya yang tak boleh selam dan menakibatkan Alatantuya terbunoh.???
4) Kerana berbelanja boros buat KLCC,Putra Jaya,Bakun Dam,KLIA, hingga negara bankerap dan nilai ringgit merudum.???
5) Kerana bankerapkan Bank Bumiputra.???
6) Kerana pembunohan Memali,Teo Beng Hock,Sarbini,Kugan dan lain2.???
7) Kerana Lingamkan Mahkamah.??? (Tanya keling, apa maana lingam.)
8) Kerana skandal BMF.???
9) Kerana skandal Lembu Kondo.???
10) Kerana korupsen Pewaja Steel.???
11) kerana korupsen MAS.???
12) Kerana korupsen PKFTZ.???
13) Kerana pinjam/rompak duit KWSP tanpa izin dari pencarum.???
14) Kerana salah urus/mismanage ekonomi negara.???
15) Kerana miskinkan rakyat bila nilai sebenar ringgit RM300 sudah jadi RM100 sahaja.???
16) Kerana bunoh petani padi dan tebu, bila impot beras dan gula oleh kroni(Syed AlBukhari dan Robert Kock).???
17) Kerana hisap darah rakyat lebeh RM30 ribu bagi setiap AP kereta. ???
18) Kerana hisap darah rakyat bila Toll di beri kapada kroni ???
19) Kerana naikan harga minyak walaupun telaga minyak adalah harta rakyat.???
20) Kerana naikan harga letrik kerana monopoly letrik.
21) Kerana naikkan harga ayer kerana bayar gaji kroni Director syarikat ayer, 1 juta setahun.???

Bolehkah kita semua maafkan beliau dan kuncu-kuncu yang sewaktu dengannya???

Suci Dalam Debu 28 March 2012 14:57  

Sir,

How can we initiate a program calling all overseas Malaysians to come back to vote during GE13?

This is crucial to offset the number of dubious newly registered voters.

Kalau kita tidak mentalqinkan UMNO sekarang, ekonomi dunia akan mentalqinkan seluruh Melayu!

Mati kita bersama menjayakan ABU.

Anonymous,  28 March 2012 16:18  

Dato'.

Isu cowgate/NFR dah terang2 memuktikan kerja2 kotor pemimpin UMNO BN. Sedaya upaya malaun UMNO ni cuba tutup kes berkenaan, tapi bak kata orang " bangkai gajah tak boleh nak ditutup dengan nyiru " lagi. Sekarang nampaknya mereka tak nak guna nyiru lagi tapi berusaha nak tutup dengan benda lain pula.

Jom kita fokus pula ke isu copgate. Sekarang ni dah berdolak dalih sepupu Najib malaun tu minta SPRM siasat walhal kes tu membabitkan semua jabatan2 penting berkenaan termasuklah EG, KPN dan SPRM itu sendiri. Balik2 "para penyamun" ni nak lantik "penyamun" juga sebagai penyiasat.

Punah dan jancur negara kalau macam ni. Patut diterajang jer malaun tu keluar dari negara Malaysia ni.

Anonymous,  28 March 2012 16:53  

What's next after Umno...

Quiet Despair,  28 March 2012 18:07  

When I sit down and think of how to describe Anu-War, words from a child-hood pal came back to me.
He loved to say of bad boys - "Man, he's like M&M gone bad. Pretty candy-coated shell and rotten to the core underneath!"
Yo my Okie pal, hoodlum of Kelate gangland Nik, you got anything to add?
NEXT.

bruno,  28 March 2012 21:03  

Dato,you should do a piece on the EPF.How the Umno GOM have been using it as a convenient vehicle as its lender of last resort to the GOM,it's GLCs and its cronies.Umno cronies have been getting loans from the EPF without colaterals.And as usual these are the high risks borrowers that banks would not entertain.If Felda does not shake up the fencesitters,maybe their work savings at the EPF would.

Anonymous,  29 March 2012 02:05  

This is wishful thinking of opposition supporters. Rakyat at large still support umno and other bn component parties. In fact voters in kedah and penang are now sick and tired of pas and dap government and can't wait to vote them out. And pr can forget the ambition to conquer putrajaya. Pr don't even need to conquer, this is not a war. All they need is to get voters to vote for them, and they won't get enough votes. Rakyat are now smarters, they can see what happened in pr led states. Promises made during 2008 ge never met even after 4 years. And those are states level, not yet federal. The only way malaysia can move forward is with umno and bn. Hidup umno, hidup bn, takkan umno hilang di dunia.

Anonymous,  29 March 2012 07:36  

Kalau UMNO tak nak ditalqinkan sekurang2nya kasi dia rehatlah. Kasi can PR memerintah...belum cuba belum tau. Kalau PR ketandusan pemimpin berkalibar, buat permulaan import saja beberapa bekas pimpinan UMNO (bekas menteri kabinet) menyertai karbinet baru utk share pengalaman mereka... Di sini aku cadangkan kabinet bayangan PR bagi post yg penting:
PM: Anwar Ibrahim
TPM: TG Abdul Hadi Awang
TPM (hal ehwal Sabah/Sarawak): calon DAP
Menteri Kewangan: Ku Li
Menteri Dalam Negeri: Mat Sabu
Menteri Luar: Kadir Syikh Fadir
Menteri Pertahanan: Azmin Ali
Menteri Undang2: Calon DAP
Menteri Pelajaran: Husam/Dr Zulkefli

TQ

Anonymous,  29 March 2012 07:58  

Bruno, Sak,

Umno cronies have been getting loans from the EPF without colaterals ?? !!! bs ! want to withdraw own saving before age requirement is not allowed.

Plunder work savings at the EPF ??
Will firecracker them !!!!

Anonymous,  29 March 2012 08:56  

Dato, I beg to differ on this matter. Saya berpendapat UMNO sebagai sebuah parti tidak ada masallah. Yang menjadi masallah ialah pemimpin2 nya sejak dari zaman TDM yang telah ,menghancurkan nya. Dipenuhi dengan perompak dan penyamun yang ajar oleh TDM. Oleh itu lebih baik kita sepak dan campak keluar mereka2 yang telah menjadi perosak parti tersebut. Jika perlu dikarung gunikan tak apa kerana menjadi pengkhianat kapa bangsa dan agama. Halal darah mereka2 ini.

bat8 29 March 2012 10:10  

anon 05:56

1. Sdra mencadangkan satu cara memulihkan UMNO Baru ia itu menghumban keluar keluar dan mengkarung guni pemimpin-pemimpin yang korup dan tak guna.

Kalaulah pemimpin-pemimpin itu objek atau benda dah lama Almarhum Tunku, Tun Hussien Onn, Kuli dan lain-lain pemimpin yang lebih berwibawa buat! Dah lama TDM berada kat tempat pembuangan sampah...tetapi pemimpin-pemimpin yang sdra maksudkan BUKAN BENDA ATAU OBJEK!

2. Disebabkan mereka itu manusia yang memegang "ultimate power" ibarat kata boleh menentukan hodup mati orang, cadangan umun sdra itu mustahil dan tak masuk akal langsung. Walaubagaimanapun sdra perlu menjelaskan dengan lebih terperinci apa yang sdra maksudkan dgn " menghumban atau mengkarung guni" itu. Saya percaya sdra tidak maksudkannya secara literi. Ayuh kongsi bersama.

bat8

Anonymous,  30 March 2012 09:58  

tk sdr anon. Intipritasi terpulang kapada sdr. Cuma saya ingin jelaskan di sini yang di kebanyakan negara kalau kesalahan 'treason' tu apa hukuman nya.Contonya di China jika besabit kesalahan mencuri duit rakyat akan di hukum tembak.Tidak ada maaf.Salam

Anonymous,  24 August 2012 23:28  

Please forward this where RAKYAT could access to this comment. Thank you for your kind help.

Rakyat’s Expectation to Govt ?

POLITICIANS, Govt or oppostions the obj is power,persoanl gain? Cronysim & Nepotism? RAKYAT pays the price!
Today most of RAKAT hardly fullfill their monthly needs! WHAT need another 55 yrs to soundle RAKYAT’S money !.
The income gap is from hunders to hunderds of thousands of ringgit a month !

Govt Agenda is the RAKYAT INTEREST, PUBLIC WELFARE, NEEDS, ISSUES, & PROBLEMS CAN BE SETTLE, (My Expectation)THAN I SAY IT IS ” EXCELLENT JOB.” “AN EXCELLENT GOVT”

Tak habis2 isu agama,propaganda2,ceremah2politik,perhimpuanan2, guna nama parti, nama pemimpin utk mempolitikan agenda masing2, mempermainkan & memperbodohkan rakyat BAHAN POLITIK SEJAK 55 THN, menghasut pemikiran stp rakyat, guna taktik NORTH KOREA, pemimpin, menteri2, & ahli2 politik, nampaknya berjaya mempengaruhi RAKYAT! Rakyat spt budak2 beri gula spt kali bersuara! stp kali meningati RAKYAT BAHAWA KERAJAAN TELAH BANYAK MEMBANTU RAKYAT, MAJUKAN NEGARA, ini dah jadi TUGAS KERAJAAN , it’s Govt responsiblity to do so, every govt around the world does that! The MEDIA (Crony) is the govt BRAINWASHING MACHINE for the past 22 yrs.

PENTING SELESAIKAN MASALAH RAKYAT DULU, Poverty,Economic Decline, Employment, Corruption, Healthcare, Crime, Inflation, Labour issues, Enviroment, & many more. JANGAN jadikan isu2 lain utk tarik perhatian RAKYAT, KHAZANAH NASIONAL,sumber utama kewangan Kerajaan & GLC’S pd 80 an, MANA PERGI KEUNTUNGAN? est Hundreds of Billions of ringgit.KESEDARAAN RAKYAT? It shows perception of RAKYAT towards Govt, ” BUKALAH MINDA ” ! TEPUK DADA TANYA SELERA !

PERSONAL POLITICAL AGENDA? (Cronyism & Nepotism) High Political Politics Propaganda!

WhyNEP? PREVILIGES? WhyPRIVATIZATION? WhyPNB? WhyASB? Why GLC? Why Mega Projects? Why few is multimillionaires & rest still remain poor? Why few selected ones? Why benefits few Malays,Chinese,Indians,Others? Why the rest remain same for past 22yrs? High Div% Mutual Fund = High Inflation, EPF a good retirement plan for RAKYAT? it’s enough? Please no hard feelings, straight to the point! The few enjoys high quality & luxuries life, the rest enjoy What? What it is stated in Mysia Constitution regarding who will enjoy & who don’t? RAKYAT RENUNGKAN, Always Ask Why, ” TEPUK DADA TANYA SELERA” !

Mysia economy growth5%,6%,7%,8%…., to impress RAKYAT that mysia is better than any other nation? Never trust BNM,MOF.

The Political Agenda is The Most Intellectual Politics to Convince RAKYAT. Knowldege Most Powefull Weapon for RAKYAT. Again I stress out,the NEEDS, PROBLEM & ISU faced by RAKYAT. RAKYAT is Asset! ” More Public AWARNESS” ! RAKYAT AWARNESS! Don’t be slave to the System ! Terima Buta2 tanpa fikir, the hidden Agenda ! As ordinary rakyat I am doing my part same goes to RAKYAT

TEPUK DADA TANYA SELERA!

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP