Sunday, 4 March 2012

Ku bermohon kasih, ku bermohon sayang- Najib mohon maaf.

Sedikit komen keatas mohon maaf oleh Najib Razak. 


Tugas dan misi rakyat semua ialah membantu Najib membuktikan kejujuran permohonan maaf nya. Cara yang terbaik membantu PM Najib ialah memastikan dia menjadi ketua pembangkang dalam parlimen yang akan datang.
Kenapa? Dengan cara yang demikian, pengucapan mohon maaf akan menjadi perbuatan dan perlaksanaan.
Ini bukan isiu sombong. Kalau sombong, kita boleh melupakan dengan senang orang yang sombong. Ini isiu kerajaan yang korap dan lemah. Ini isiu sebuah kerajaan yang setelah 50 tahun lebih memerintah, masih gagal meningkatkan kesejahteraan rakyat bumiputera.
Ini isu kerajaan yang kleptokratik- yang membenarkan pimpinan politik kerajaan dan pentadbir kerajaan menyalah guna kuasa untuk mendapat sumber kekayaan. Kleptocracy ialah kerajaan oleh pencuri untuk pencuri.
Penyenaraian FGV akan menyebabkan FELDA hilang 2 billion lebih dari bajet untuk mengurus dan mentadbir Felda. Dari penyenaraian tersebut, Felda akan mendapat sebahagian kecil keuntungan dari IPO tersebut. Daripada bahagian tersebut, Felda akan bayar hutang EPF sebanyak 3 billion. Dari bahagian tersebut juga Felda kena bayar durian runtuh kepada peneroka dan warga KPF.
Setelah tempoh bulan madu habis, apa akanjadi pada masa depan Felda dimana 112,000 peneroka terdiri dari majority nya Melayu? Boleh kah Felda menyediakan kemudahan dan khidmat pada tahap yang sedia ada dengan bajet sebanyak RM 400-500 juta setahun?
Dan bahagian besar untung dari IPO pergi kepada mana? Ianya pergi ke kantung pejabat PM.
Dan PM Najib memohon maaf daripada rakyat diatas corporate deception ini?
Jika rakyat memaafkan dan menyambung hayat pimpinan UMNO dan BN, negara ini akan menuju kepada suatu mutation demokrasi - oligarchy iaitu pemerintahan oleh elit politik dan elit bisnes. Malah, inilah yang kita sedang lihat terjadi depan mata kita akibat merelakan pemerintahan UMNO dan BN.
Kita kena faham mengenai saikoloji penyokong dan pimpinan UMNO. UMNO bukan di pacu oleh perjuangan suatu seruan. Mereka semua adalah in business. Budaya UMNO adalah budaya tender-preneurship.
Kita jangan terpedaya apabila PM Najib memohon maaf diatas keterlaluan kerajaan BN pada tahun 2008. Disebalik permohonan maaf tersebut terkandung  salah satu penyebab penolakan rakyat kepada BN. iaitu bongkak dan sombong. Bolehkah sombong yang tersurat mahu di nyahkan dengan kesombongan yang tersirat?
Mohon maaf Najib sebenarnya, adalah pompous arrogance yang di salut dengan gula. Kenapa kita kata pompous arrogance? Kerana ianya mengandung fikiran bahawa UMNO dan BN memiliki monopoli dan hakmilik kekal untuk memerintah negara sesuka hati. Sudah sampai masa nya rakyat menyedari bahawa semua kita, parti politik menawarkan diri untuk di beri peluang memberi khidmat, mengurus dan mentadbir kerajaan dengan baik. Bagaimana kita menawarkan diri? Dengan meyakinkan rakyat kita boleh menyediakan pimpinan yang terbaik. Bukan dengan mintak maaf. Kalau jujur undur diri bukan mohon maaf.
kerajaan yang baik itu bergantung kepada satu perencah yang penting. Rahsia kerajaan yang baik ialah pimpinan yang baik.
Sebab terbesar UMNO dan BN kian di tolak, ialah mereka gagal menyediakan pimpinan terbaik. Dan ianya bermula dari Najib sendiri. Sikap yang suka kepada membina palace plots, berpakat dengan kunco2 dan klik2, menunjukkan bahawa UMNO dan BN tidak lagi mampu menawarkan kepada rakyat pimpinan yang baik. Dibawah pimpinan Najib, yang kita lihat ialah kemunculan klik2 kepimpinan yang beranggapan- misi meraka bukanlah menawarkan khidmat dan permohonan di beri pelaung untuk serve the country, tapi untuk menentukan klik mereka mengatasi kilk yang lain berlumba mendapat kuasa. Apabila misi berjaya, maka, to the victor all the spoils.
Kenapa, rakyat mahu memaafkan Najib – sedangkan dia tidak mahu berjajnji bahawa gejala to the victor belongs all the spoils di hapuskan? Ini punca dan penyebab segala rasuah, segala salah guna kuasa, segala kesombongan yang muncul dari pimpinan UMNO dan BN. helo pak Najib, ketaat setiaan rakyat di bina dengan fikiran dan penghujjahan, bukan dengan pembayaran dan keganasan.
Kita mesti beritahu Najib dan juga warga PR, bahawa sesiapa yang memerintah, memerintah at the pleasure of the rakyat. Tidak ada orang mempunyai hakmilik kekal. Semua hanya mempunyai TOL yang kekal. Dan apabila pleasure rakyat terhakis dan bertukar menjadi displeasure, maka kerajaan akan di ubah.
Kita tidak boleh memaafkan rasuah dan salah guna kuasa yang di lakukan oleh pimpinan UMNO. Kita boleh beri maaf tapi kita juga mahu menamatkan hayat pencetus segala angkara murka –iaitu kepimpinan UMNO yang telah rosak dan tidak menguntungkan orang Melayu.

31 comments:

Anonymous,  4 March 2012 at 08:38  

I knew you'll the first to comment on this matter after reading the news this morning.......

Anonymous,  4 March 2012 at 08:41  

Assalamualaikum Dato',
Ds Najib mintak maaf? Maaf atas kapasiti apa...sebagai PM atau sebagai pengerusi BN. Walau apa jua kapasiti....permohonan maaf memang sangat dituntut, tetapi maaf dibibir sahaja tidak memberi apa2 makna.Maaf dibibir adalah maaf pilihan raya dan maaf hipokrit. Maaf yg tulin mesti disertai dgn iktizam untuk berubah disertakan dgn meninggalkan kesilapan2 yg telah dilakukan. Transformasi yg hendak dilakukan meti bermula dari minda yg bersih dan disertai dengan tindakan yg berkesan....Minda yg bersih bermakna terhindar dari kongkonan budaya lama BN, tidak dipengaruhi oleh penasihat2 kelabu dan mesti benar2 datang dari hati nurani yg iklas dan jujur demi memberi keadilan dan kemakmuran kepada SEMUA rakyat....

Juraimi Zainal 4 March 2012 at 08:46  

Buat masa ni saya keluarga masih memilih PR untuk diberi peluang memerintah negara ini.. sekian

Anonymous,  4 March 2012 at 09:29  

Isn't it a bit too late bro....

loveMyKris,  4 March 2012 at 10:21  

pedas sungguh article dato pagi ni. syabas.

loveMyKris

Anonymous,  4 March 2012 at 11:21  

PRU 13, PR I pangkah, ABU, mintalah maaf sejuta pun, PR tetap dihati

Anonymous,  4 March 2012 at 11:22  

OLD HABIT DIE HARD

Anonymous,  4 March 2012 at 11:26  

maaf tetap maaf. tapi jgn lupa slogan .... A.B.U. ....

Anonymous,  4 March 2012 at 11:34  

hipokrit..hipokrit..dulu masa dlm UMNO cerita lain skrng masuk DAPigs lain cerita. Kencinglah org mcm lu. ingat gua tak tau lu sape! dah kena ketepi dan tak bleh pegi dgn UMNO cari DAPig sbb ada masyuuk....dok atas pagar mcm aku lagi cantik, asal Melayu PAS or UMNO aku bagi undi,..org melayu mcm ko bleh jalan daa!!! ...publish tengok

Pok Li,  4 March 2012 at 11:36  

Maaf ada dua jenis. Satu maaf diatas segala kesilapan yang telah dilakukan. Kedua maaf untuk kesilapan yang akan dilakukan. Oleh kerana UMNO/BN hidup diatas sistem yang korup maka adalah teramat susah untuk berubah. Pada saya permohonan maaf Najib adalah jenis kedua.

Suara Akarumbi 4 March 2012 at 12:02  

Semua kepincangan UMNO/BN sudah didedahkan .Buatlah keputusan yang baik pada PRU 13 ni.

Anonymous,  4 March 2012 at 12:31  

dunia lain tukar kerajaan sebab nak pembaharuan tapi kita takut , kalau takut tukar kerajaan maka duduk lah tahap lama , munkin parah lagi....change la for a change maybe it bears goodwill.....

Anonymous,  4 March 2012 at 13:46  

A leopard will never change its spots !

A.B.U. 4 March 2012 at 13:48  

A leopard will never change its spots !

Donplaypuks,  4 March 2012 at 14:13  

Did he apologise for the illegal Perak coup?

Anonymous,  4 March 2012 at 14:31  

Dato, saya sayangkan UMNO. Tapi apa yang dibuat olih DS Najib lebih kpd menghancurkan UMNO dari memperbaiki perjuangan parti. Saya rasakan gerakan PM merantau segenap pelusuk negara sekarang ini adalah untuk menagih undi....sayang nya saya rasa tak akan sampai hasrat nya. Untuk menyelamatkan UMNO ditahta kepimpinan negara, DS perlu lakukan pembetulan secara drastik....antara nya...batalkan MAS/AirAsia deal, batalkan FELDA listing, discharge Sharizat of her duties n charged those related to Nasional Feedlot issue, .....what do u think Dato?

Anonymous,  4 March 2012 at 15:46  

Dato'

What is the purpose of such lip service (offering apology) when there is clearly an absence of a contrite heart?

Anonymous,  4 March 2012 at 16:06  

Asking for forgiveness and getting to keep RM15 billion from the Felda listing in the PM's department to spend. That's a good deal! If I were Najib, I would even do a bow or kowtow to show my most sincere apology.

Anonymous,  4 March 2012 at 17:27  

Maaf? Selepas scorpene,rampasan kuasa di Perak melalui manipulasi kehakiman, Altantuya, Sarbaini, dan lagi..dan lagi...listnya berterusan...? No Way !!!!! Only after all of these TRAITORS are judged by a new Judiiciary and sent to Sungai Buluh for eternity!!!!

Anonymous,  4 March 2012 at 18:08  

Dato"
This mohon maaf by PM Najib just reminds e of a Malay saying, " manis di bibir" there is no sincerity at all!

Anonymous,  4 March 2012 at 19:00  

If he sincere he just need to do few things, settled NFC, MAS, FELDA,ISKANDAR n incompetencies in Khazanah

Anonymous,  4 March 2012 at 19:32  

Dato'

This Crocodile will do anything so he can continue to Bolot and Plunder and allow his Spouse to continue with her power hungry antics.

He will produce Crocodile Tears and Crocodile Apologies..... But Beware!!

Anonymous,  4 March 2012 at 19:53  

Dato Najib : Sy ade buat jahat kat awak semer tapi sy tanak cakap ape die.... Sy mintak maap sbb da nk pilihanraya dan tlg undi sy..

Nk minta maaf kenelah confess apa yang nk dimaafkan, nk tiru PM singapore konon...tak ori la Dato Najib

walla 4 March 2012 at 22:43  

The news was an election gimmick done because Umno is desperate. Self-deceiving signals aside, it knows it is going to be decimated at GE13.

The voting rakyat where it counts are extremely angry and don't trust Umno. And the trust needed cannot be regained in the time available to GE13. Time is the limiting factor which cannot be extended. Money the rakyat already know has all along been theirs in the first place so they will take but vote for the Opposition to salve their conscience.

Knowing this, the Umno leadership neurons have already snapped; that’s why the Umno organ has been making shambolic and conflicting statements and moves all these past months.

Najib gave the game away in his speech. Immediately after making his statement of apology and a promise to make amends, he lambasted the Opposition for making empty promises, thereby exposing what was really in his mind all along - just to win GE13.

Which also explains why he has not made any promise to the voting rakyat that Umno will play clean at GE13.

Thereby exposing at the same time the tilt of the Election Commission machinery.

If Azmi Khalid of the PAC could foot-drag on the NPC query, why can't the EC-NRD-KDN foot-drag on cleaning up the voters database, for instance Hulu Selangor (again), people have asked?

Meanwhile we all know that someone who is really contrite and apologetic would have engaged his audience by summing up which mistakes have been made which would soon be corrected so that people receiving the promise can tick against each past mistake to see if corrections are actually being taken and past mistakes are not repeated instead.

The present PM did no such thing to show any sincerity of words. Instead he diverted attention to the Opposition and away from the glossing being made over Umno's own excesses. Mahathir's tactic, copied by someone who's afraid of even his own deputy in the same office block so that for one who has talked about transformation and benchmarks, hardly reassuring.

In fact, his sidekick's equally immediate reaction in another place was to say there was no need to list out Umno's past mistakes and weaknesses.

There you have it, two mutually contradictory statements reinforcing your conclusion it was all another quicksilver political plastic lizard slithering.

Not only that, Muhyiddin's statement that it was not necessary to bring up BN's past mistakes was actually a declaration that all the corruption and siphoning of rakyat money committed by BN, especially the Umnoputra's and Umnoputeri's are - because he says so - to be forgotten.

It was a statement by the present DPM of 1Malay infamy that all the past, present and future scheming and crimes against the rakyat and their money are to be erased and the perps are to gain tacit, implicit and instant amnesty. Meaning, Umno power-holders can do any damn thing they like with complete impunity and immunity in this country.

It is like a free-license to act above a set of laws to which only the mass voters are subjected but from which selected lawmakers are exempted.

walla 4 March 2012 at 22:43  

2

For instance, would you, for that matter the people of Kuala Ketil who had attended as "20,000 attendees" in Najib's meet-the-rakyat function, like to ask Muhyiddin what was his role as Agri Minister in the meeting that had advanced easy payment to Umno Wanita President Shahrizat's family for the NPC project?

Or for that matter, why his three senior government representatives omitted to check on the bank statements which would have revealed interest income and withdrawals?

The same laconic approach to rakyat funds as shown by management of a MAS now in the beetroot red for having to write off a big sum on obsolete parts accumulated without foresight. Or Proton for...... you know the rest of the (dentist's) drill.

In saying the past should not be dwelt upon because Umno has now said sorry, it is like the robber going into the kampung's of Kuala Ketil, stealing everything that has been hard-earned by simple folks, and then saying sorry, forget what has been done, let's move on - but i get to keep the spoils in the interest of our race. Can you take that?

Next. Did any of those "20,000 attendees" ask Najib why only now, just months away from GE13, has he said Umno apologizes to the rakyat and will make amends?

Umno has been holding the federal seats since the last general elections. Therefore, it would have known very much earlier what mistakes it has been doing all along. So why no apology earlier? And why is it only now just as GE13 is on the horizon that a promise to make amends is made?

Given all this, the rakyat should be worried whether the promise to make amends carries any weight. After all, spins are weightless.

Are Najib and Muhyiddin afraid that if Umno admits to a list of past mistakes, the rural folks in the Malay heartland will jump and move for a nation-wide lynching of the party, perhaps raising the Malaysian version of the Arab Spring?

There are already so many issues of the past caused by Umno that those of the present and upcoming will have to jostle for attention:

Pro-Umno thugs using their helmets on innocents with nothing while plainsclothed looked on during and foot-dragged after.

The rush-through of Lynas when the memory of Bukit Merah still lingers.

The push-forward of Felda SGV when the same management that blew over a billion ringgit in the US are still around, now comically led by one ejected for money politics but returned with a spanking big office for his size and worth on Felda's account.

The use of your EPF to shore up the share prices of failing GLCs one of whose past CEOs has quietly cut a secret deal to write-off half a billion ringgit in claims so as to protect the one whose sons are enjoying contracts with Petronas and Lynas.

The silence over Pek Moh's holdings, the half a trillion ringgit federal debt, the privatisation corruptions, the commission-inflated prices of the new highways in Umno-run states of Johor, Perak and Terengganu.

Additonally, the same problem with Johor Baru's EDL will be faced with the MRT using your grand-childrens' savings.

Umno commissions to build so that it can make commissions to itself; next and only after the final bill is presented will the toll to be collected be rationalized. Because of the skimming, it will be therefore be too much for the rakyat to bear. How to pay then? Take the rakyat money from elsewhere. Post-skimming silo-solutioning. A certain Adam still holding on may provide illustrative examples for your next malaysian-style management module.

Note that these are present issues. So why bother to apologize for past mistakes and what chance of real future corrections?

It’s all about your money. That’s all that Umno wants.

walla 4 March 2012 at 22:43  

3/3

Next. Tarring Pakatan.

Umno should be very happy if the rakyat vote for PKR.

After all, that's how it can persuade some of their MPs to turn into pro-Umno independents, gaining a full state made of Pakatan voters.

Next, how does Umno want the rakyat to compare itself with PAS? By using Hassan Ali as broker? For one presumably championing Him, this one sues too fast for any good measure of humility and non-worldliness. One wonders if the Datuk T Bangkok production house is helping to put any finishing touches to the videos still awaited from him.

And how will Umno's Najib persuade the voters of DAP to cross-over to BN?

Thai's are called bumiputra's while Chinese citizens whose ancestors had died defending and building the country are only accorded exalted status as crutch-funding tax-payers and nettlesome urban voters to be courted today, cheated again tomorrow.

After putting Thai's to equal Malays but above Chinese, Indians, Sikhs etc, next will be Umno members themselves now that Indonesians and Indian Muslims are also but even more instantly bumiputras. So much for 1Malaysia!

Ask his cousin to ask Dr Mahathir and his coterie for a ‘correction’ now that Megat Junid is not around?

Next Saturday 10 pm turn on your tv2.

The second episode of Lord Of The Rings may come on (if Rais allows after reading this).

Watch the flip-flopping schizo creature Gollum in action. One minute sweet-talking, next minute venomous and scheming. Gollum (aka Preciousss) only wants the Ring. Because the Ring confers power to protect the Evil One.

As Umno president, Najib has been flipflopping from day one. His party has no winnable candidates.

That will explain all the forthcoming cheating at the polls of GE13. It will also explain all past moves and present maneuverings. If a party has to monopolize the mainstream media to obfuscate the rakyat and make use of a psych-op warfare unit to try and turn voters, you already know it is finished.

The Ring is to make sure Umno is returned to power so that we can get more cheap meat for the next five years?

Or for Felda settlers to sign off their fields, hearing sweet promises that those fields will never be taken away? After all, how can one move a fixed place?

But never tell them that the ownership of the fixed place will change hands - for once in the market, who will own what will always be fleeting. That’s what markets are supposed to do.

Last but not least. Voters must stay focused from now on. Remember only one thing. Everything dispensed to you is but a small fraction of the bigger amount skimmed off for a few.

Shahrizat and Toyo are small fries useful as door-stoppers, respectively to lead Umno Wanita and Umno Selangor. The big ones are elsewhere. So too the bigger sums of the rakyats’ money siphoned. It’s all about corruption of rakyat money using federal organizations by a combination of proxy process and coerced suppress.

If Umno tells you the Opposition only makes empty promises, hold Umno to it. Tell Umno to distribute more federal funds to Pakatan-run states so that the voters can see if those state governments will be doing any less than Umno-held state governments for the rakyat. Then come talk.

In fact, the Umno general members should vote for the Opposition wherever they be so that Umno can be put to sit in the opposition bench for one term in order to finalise the list of mistakes it should be apologizing for.

With what it has been showing all this while, it is only pretending to be sincere, or worse, it doesn't seem to know.

How else can one explain why the MOE is asking for feedback from the rakyat after half a century spending gruesome amounts of their money to create an education system only best for attracting toxic waste foreign investments and producing BTN-zombies who having been given british-best seats over others more deserving are now only good at badmouthing non-Malays behind their backs?

putera66,  4 March 2012 at 22:45  

why minta maaf hari ni?
hari tu masa kat kelantan bukan main hebat mengutuk PAS tak pandai tadbir negeri....
poooorahlah najibtuya....

Anonymous,  4 March 2012 at 22:50  

Politk dapat duit tang mana? Dari tipu sana tipu sinilah. Janji sana janji sini.
BN ka PR ka sama je...

Aku nak undi yang tak ada party.

GoldTrex 4 March 2012 at 22:59  

Dato',

Mari kita fikirkan ironi tindakan minta maaf ini.

YAB PM minta maaf di Padang Serai Kedah di depan 100% pemimpin UMNO Negeri Kedah atas kesalahan BN/UMNO pada PRU 2008. Apakah kesalahan-kesalahan yang menyebabkan PM sampai minta maaf itu?

Mungkinkah oleh kerana rakyat di kawasan luar bandar umumnya, dan di negeri Kedah khususnya tidak mendapat perhatiaan sewajarnya dari kerajaan BN/UMNO.

Kalau itulah sebabnya, maka elok sangatlah minta maaf. Tapi tak kan nak cakap saja kot. Apa kah program yang akan membetulkan kesipalan yang dilaklukan pada PRU 2008 yang lalu itu?

Sehingga kini, kami nampak hanya orang-orang bandar saja yang mendapat perhatian dan keutamaan kerajaan YAB PM. Fikirkan,

Siapa yang akan mendapat manfaat dari projek GREATER KL?. Sudah tentu orang-orang bandar saja. Ahli-ahli UMNO pun tidak begitu ramai di dalam kawasan-kawasan bandar Greater KL ini.

Yang akan memberi undi kepada UMNO/BN pun tak ramai - mereka ini kumpulan minoroti saja - bukan majorii seperti di dalam kawasan luar bandar seperti di Kedah, Perlis, Negeri Sembilan, Pahang dan lain-lain.

Ada lah projek untuk Negeri Kedah, Perlis dan Pulau Pinang dan Utara Perak iaitu NCER. Sampai hari ini yang dilaksanakan hanyalah projek-projek pembangunan dan perindustrian yang berpaksikan perniagaan logistik dimana Pulau Pinang. Orang-orang bandar khususnya dari Penang saja yang akan mendapat manfaat.

Jadi mana program atau pun projek untuk membina
rakyat diluar bandar, terutama mereka yang berada di luar rancangan FELDA?.

Kalau hanya minta maaf saja, tanpa diadakan program dan projek khusus untuk membangun penduduk luar bandar, apa maksudnya minta maaf itu? Tak kan silap mata kot?

Ekonomis Kampong

Anti Pembelit,  5 March 2012 at 03:41  

Kalau rakyat memaafkannya,bolehkah BN memulangkan duit negara yg telah dirompak,terutama yg RM 1trillion diluar negara ?Pak Jib longgok dulu duit2 rompakkan BN,kemudian agihkan kepada rakyat yg memerlukannya,baru boleh bincang bab minta maaf.

Jib dan majoriti pemimpin2 UMNO masih lagi tak faham dan tak mengerti bahasa bahawa ramai rakyat sudah muak dgn janji2 BN.

Jib memang tak peka dan memahami aspirasi rakyat.Kalau nak minta maaf senaraikanlah kesalahan2 BN dan rakyat akan menentukan yg mana boleh dan tidak utk dimaafkan.Bolehkah memaafkan kesalahan tidak memberi royalti minyak kpd kerajaan negeri Kelantan hanya kerana rakyatnya memileh parti lain.Satu penganiayaan dan pembelotan terhadap bangsa sendiri.

Ini semua penipuan politik BN menjelang PRU13.Apabila diberi kemenangan,pemimpin2 BN akan berkumpul, mentertawakan kebodohan rakyat dan menyambung kegiatan melanun mereka.

Setelah menggunakan kepala lembu, kepala babi, batu api Mamakthir, rasis Perkasa,menipu diTV/
radio/Akhbar,upah yahudi Apco, BBC dan samseng2 kacau ceramah
utk cetuskan rusuhan,rampas kuasa diPerak dan ROSmoney bershopping sakan akhirnya minta maaf.Org2 kg. bolehlah ditipu dan diperdaya hidup2.

Sorry,tiada maaf bagi mu.

WONT GET FOOLED AGAIN.

Anonymous,  7 March 2012 at 16:29  

Dear Dato,
“…producing BTN-zombies who having been given British-best seats over others more deserving are now only good at badmouthing non-Malays behind their backs?...”

I beg to disagree. I have done some analysis. The question is out of thousands of JPA, Telecoms, Petronas, Mara and MOE how many actually secured ”the British-best seats” and the Australian, NZ, and USA rated the top 5% or 10% of the Universities in those countries ? 97% of those scholars were admitted to mediocre Universities.A few of those in the USA are merely private degree mills, rated as uncompetitive universities .So we could figure out of the quality that we get- only good at riding UMNO Baru gravy train.What a waste of tax payers fund.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP