Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Monday, 19 March 2012

jadi anak jantan, buka gelanggang lawan berhujjah.


Saya tidak mahu membosankan pembaca mengenai ceramah yang saya sertai bersama Mat Sabu dan Aspan Alias di Pekan. ianya hanya salah satu ceramah yang sudah saya mulai sejak bulan yang lalu. Yang menjadikan ribut, ialah tidak ramai yang sangka, kita berani lakukan program seperti itu dalam gelanggang Najib sendiri. Entah apa yang kita mesti takut dan segan, saya tak tahu. Najib hanya harimau kertas dan mudah kita koyak kan satu persatu. Hanya tunggu. Its no big deal. Saya akan menyertai banyak lagi ceramah dalam daerah Pekan.
Ada beberapa reaksi yang tidak rasional timbul daripada ceramah sulung saya sebagai ahli DAP di Pekan Pahang. Goga dan riuh orang UMNO Pekan. perkara yang saya bangkitkan amat mudah di jawab. Baru sekali datang- orang UMNO Pekan macam hilang akal. Relax lah brader. Saya akan datang lagi untuk menyampaikan ceramah.
Anjurkan suatu majlis penerangan poltik dan jawab lah. Jawab lah isiu cincin, handbag, Melayu tak Melayu nya, benarkah UMNO membangunkan bangsa Melayu semua nya, dan lain lain isiu. Cuba bezakan antara tanggung jawab melaksanakan amanah dengan melakukan jasa. Mengenang jasa jangan di paksa. Ianya datang secara suka dan rela. Jawab juga hal lembu. Jawab hal korapsi dan rasuah.  Malah bukan itu sahaja yang akan saya bangkitkan. Saya bercadang meletihkan UMNO Pekan.
Politik jawablah dengan politik. Namun, saya tidak ada masaalah jika mahu menceritakan soal2 peribadi. AJK UMNO Bahagian Pekan ini semua nya rakan rakan saya. Budak hingusan yang jadi MC malam itu sahaja yang tidak lahu latar belakang hubungan saya dengan ramai AJK bahagian dan ketua cawangan. Ramai yang datang berjumpa saya sebelum dan selepas ceramah tersebut. Si hingusan itu menyebut perihal ketibaan SU Bahagian Pekan yang di canangkan sebagai tahu mengenai Dato Ariff Sabri dari A-Z. saya meyambut dengan berkata Alhamdulillah sebab saya tahu juga mengenai SU Bahagian , bahkan Najib Razak dari A-Z. takde hae, kata orang Pekan.
jika mereka tahu saya dari segi A-Z, maka saya pun tahu kesemua mereka termasuk Dato Najib dari A hingga Z jugak. Ingat ya- jika pipi kanan saya di cubit, saya tidak akan beri pipi kiri untuk di cubit jugak.itu amalan orang Nasrani. Saya akan cubit ke dua2 pipi kamu. Jadi, jangan bercakap bohong mengenai saya, dan saya berjanji tidak akan mendedahkan kebenaran mengenai kamu di khalayak ramai.
Jika ada orang menyatakan mereka mengenali saya- ini adalah dusta yang amat besar. Tidak ada sorang pun ahli UMNO di bahagian Pekan bersama saya di tingkatan 5, 6 dan seterusnya ke university. Jadi sekali lagi jangan berdusta mengaku kamu mengetahui saya. Ertinya, jika saya cakap terus terang- jika kamu tidak pernah bersama saya dari alam sekolah hingga ke university, kamu bukanlah sama taraf dengan saya. Bahasa begini sahaja yang di fahami oleh mamat UMNO ini. terpaksa lah saya cakap kasar sedikit.
Kaedah penyampaian ceramah tidak sama dengan menulis blog. Ia memerlukan emotional appeal sahaja. Maka yang demikian perkara sensasi di timbulkan. Kita mesti juga sedar bahawa tahap kapasti minda para pendengar adalah average. Mereka lebih memahami kaedah asosiasi. Bongkak sombong dan lagak mewah di kaitkan dengan cincin yang berharga RM 72 juta. Saya tidak menyebut ianya cincin di beli oleh sesiapa. Saya bertanya berapa banyak RM 500 kita hendak beri untuk menyamai harga sebentuk cincin. Juga berapa RM 500 yang kita mesti beri untuk menyamai harga satu handbag yang kaum wanita sanggup mati untuk mendapatkan nya. Ini kemewahan di tengah sengsara rakyat.
Saya menyebut hal pelat dan masuk Melayu kerana untuk memusnahkan anggapan dan metos yang di jaja UMNO bahawa Melayu UMNO sahaja yang Melayu nya. Jadi jangan kita berlagak kita lebih Melayu hanya sebab kita Melayu UMNO. Akhir sekali- saya menyebut tajuk ulasan saya sebagai memasuki lion’s den bukan untuk menyamakan diri saya dengan nabi Danial tapi untuk memberitahu pembaca, kubu PM di anggap sebagai lions den.
Ceramah juga bukan pembentangan kertas kerja. Oleh yang demikian tidak perlu lah ada orang menunjuk dia pandai dengan membutirkan setiap rangkap yang ceramah yang saya sampai. Handal mana lah kekuatan analisa kamu? Nanti bukan nya kehebatan yang di tunjukkan, tapi kebodohan yang di pamirkan.
Bolehkan kita terima menyamakan kritikan yang saya beri sebagai menjatuhkan maruah institusi raja Pahang? Mentang mentang lah, Najib Razak merupakan orang besar berempat. Berempat, berlapan, ber enam belas, kalau mungkar akan saya tentang.
Kajang pak malau kajang berlipat
Kajang hamba mengkuang layu
Setia hamba setia bertempat
Setia pak malau setia melulu

Mengapa kita mahu taksub dengan jawatan feudal ini? kita hormat tapi tidaklah sampai menyifatkan kedudukan itu maksum. Hormat kita hormat bertempat dan bersyarat. Itu sumpah seribu jebat si anak tani. Kenapa saya harus taksub? Sementara tok nenek saya berparang, bertombak dan berlembing melawan penjajah, ada sekumpulan yang di sanjung setengah orang sedang berpoya2 dan bergundek dalam kediaman mereka. Dan apabila keadaan kembali aman, yang bergundek dan berpoya tadilah yang tampil kehadapan dan mengaku merekalah yang memperjuangkan kepentingan yang berkuasa. Saya katakan- jadi jadi lah dan cukup lah hendak menjual kelentong dan cara yang lapuk.
Itu pun prinsip perjuangan moyang saya yang turun dari Kelantan dan menetap antara tempat nya di Jerantut- Pulau Tawar dan Tebing Tinggi. Menyamakan kritikan dalam ceramah dengan menjatuhkan maruah Raja Pahang adalah kerja orang pandir.
Elok saya nyatakan disini, cara persembahan ceramah tersebut memang di sengajakan. Tujuan nya ialah membangunkan orang Melayu yang sudah lama tidur dan lena dalam buaian UMNO dan BN. UMNO dan BN lah yang mengekalkan orang Melayu dalam penjara minda yang  beku.
Apa pasal kamu bercakap mengenai UMNO jika kamu sudah keluar UMNO? Jawapan nya, UMNO buat masa ini memiliki apa yang kita mahukan iaitu kuasa kerajaan. Oleh yang demikian, ia mesti diserang. Itu jawapan mudah.
Jawapan yang lebih panjang ialah kerana UMNO menganiayai bangsa Melayu. Kita telah memberikan UMNO kuasa lebih 50 tahun, apa yang orang Melayu telah capai? Penguasaan ekonomi tidak sampai 20% sedangkan orang melayu merupakan 60% lebih dari penduduk negara ini. walhal, hampir semua pimpinan jabatan kerajaan, menteri besar, ketua polis-, ketua jabatan, KSU dan kepala GLCs adalah Melayu.
Kenapa kedudukan orang ekonomi orang melayu tercicir? Jawapan nya ialah kuasa yang kita berikan kepada UMNO lebih dari 50 tahun, tidak digunakan dengan baik. Sebab, tujuan perjuangan UMNO hari ini, telah menyimpang jauh dari missi perjuangan UMNO yang asal.
Memang benar UMNO memperjuangkan gagasan Bumiputera, akan tetapi, konsep Bumiputera UMNO mempunyai pengertian khusus. Bumi di belakang atau tercicir, putera di hadapan. Dan putera yang di maksudkan ialah putera bangsawan, putera pemimpin atasan, putera golongan elit. Mereka inilah dalam golongan Melayu yang memonopoli kekayaan negara. Mereka bersekongkol dengan cukong2 India dan Cina. Golongan majority Bumi- tercicir dan di tinggalkan di belakang , menadah tangan di suruh bersyukur terhadap kebajikan yang di teteskan kebawah.
Pemimpin UMNO kalau pergi turun padang hanya tahu mengkakaktuakan 3 ayat Quran:-
(1)        Mengenai syukur- La azi dan nakum…….
(2)        Wa’tasimu bihablillah- berpegang teguhlah kamu kepada tali Allah
(3)        Bersetia kepada rasul dan pemimpin- ati ‘uLlah ha wa ‘ati urrasul…..
Memang benar kita di suruh bersyukur tapi bukan kepada UMNO. Memang kita berpegang kepada tali Allah tapi bukan kepada tali yang di bekalkan oleh UMNO dan memang benar kita bertaaat setia kepada pimpinan dengan syarat pemimpin berlaku adil dan baik.
Makna nya, sokongan kepada UMNO sentiasa bersyarat dan bukan mutlak. Demikian juga jawatan presiden UMNO, pengerusi BN da PM adalah bersifat TOL atau LPS- Lesen pendudukan sementara. Ia bersifat sementara selari dengan sokongan yang di berikan rakyat. Dan bila rakyat memilih untuk menarik balik mandat dan amanah yang di beri, kita hendak mohon maaf apa lagi.
Izinkan saya menurunkan beberapa rangkap sajak yang di karang oleh Pendita Zaaba dalam tahun 1920an.  Zaaba telah menulis dalam bahasa Inggeris:-
I tell you not in mournful numbers
That the Malays are a dying race
I only want the soul that slumbers
To wake and work in these bright days.

Tapi inilah yang di lakukan oleh UMNO selama ini. mengekalkan orang Melayu dalam tidur yang di buai mimpi rekaan UMNO dan mengekalkan jiwa hamba orang Melayu. Akibat nya orang Melayu menjadi bangsa yang lesu sentiasa bergantung untuk perlindungan dan kemajuan dari UMNO.
Sebab itu seterusnya, Zaaba menyatakan:
Bukan saya nyatakan dengan nada sedih
Mengenai cara nya memajukan bangsa Melayu
Biarlah setiap Melayu insaf
Caranya bukan bergantung harap dan cepat berpuas hati.

52 comments:

Anonymous,  19 March 2012 at 17:11  

datuk, u kena hati hati sikit.
banyak samseng ganas sekarang.

Anonymous,  19 March 2012 at 17:14  

Dato

1.0 Orang besar besar ini pun kebanyakanya keturunan lanun. Najib ini keturunan lanun bugis.

2.0 Kerabat bangsawan Melayu ini, termasuklah, yang berketurunan Kerala akan terus berkuasa kerana Bangsa Melayu ini lemah, bacul, dan senag dilenakan dengan berbagai penglipur lara.

3.0 Mereka senang dijajah, dan tidak kan bangkit sapertimana Arab di Tunisia, Masir, atau Jawa di Indonesia,Siam di Thailand atau Bangsa Philippino untuk menumbangkan puak penjajah ini.Dalam sejarah pun kerajaan lanun Malaysia hanyalah di tumbangkan oleh kolonialist dari luar.

Anonymous,  19 March 2012 at 17:14  

Dato,

Terima kasih di atas pencerahan yang diberikan oleh Dato. Jika wadah DAP yang memperkasakan Dato menghadapi orang Pahang, berteguhlah dengan keputusan Dato kerana kita semua cuma meminjam parti politik ini demi mencapai cita-cita lebih murni.Dan selamanya UMNO itu bukanlah akidah umat Melayu Nusantara.Hakikatnya,yang membakar anak-anak kecil Melayu bangsat dan hina yang bukan keturunan putera ini adalah Melayu sendiri.Benar,pendidikan dapat merubah nasib tetapi CABLE jugalah yang mengawal dan mengagihkan Maha Kekayaan di Malaysia ini.Semoga Dato sanggup memikul tanggungjawab melakukan pencerahan kepada Melayu dalam Felda-Felda di Pahang.

George Choo 19 March 2012 at 17:37  

Dear Sak, Umno telah "HIJACK" matlamat untuk memperjuangkan kepentingan orang melayu.
Ianya di mana pemimpin Umno mengunakan alasan perjuangan untuk MEMPERKAYAKAN mereka sendiri.

Pemimpin Umno adalah terdiri dari KAKI RASUAH YANG BUAT KERJA TIPU.

Tunggulah pilihanraya,saya harap ornag melayu akan bangkit dari ditipu oleh Umno.

A word of caution to all the readers of Sakmongkol Blog is that
AFTER VOTING in the election,please tell your family to STAY AT HOME especially if PAKATAN RAKYAT have won the election because they are some people who will create RIOT to stay in power.

Anonymous,  19 March 2012 at 17:50  

Apakah UMNO berani menerima cabaran Tuan- "jadi anak jantan, buka gelenggang lawan berhujah'? Kalau tengok rakam video Youtube, I have to say "berhujah" tu is something that's TOTALLY asing to these people.

Miecyber 19 March 2012 at 18:13  

Teruskan perjuangan Datuk...

kluangman 19 March 2012 at 18:14  

Cakap berapi macam Dato tentang mahu membela Melayu bukan sesuatu yang luarbiasa terutama dari kalangan yang sudah terlepas kuasa atau dipencenkan awal.

Kalau dikatakan hebat berpidato, Allahyarham Dato Asri Muda lebih hebat dan berpengaruh.

UMNO bukanlah parti yang dibangkitkan dengan perjuangan cita cita peribadi sekadar mahu ke Putrajaya.

UMNO bukan tidak pernah menerima gelombang yang lebih hebat dari ini dan bagi Najib sendiri, tentu dia lebih suka dan sedia mendengar 'kicauan' Dato secara direct sebagai anak jantan dan bukannya tumpang berani menari di pentas sama dengan mat sabu. Duduk se'Pekan' kenapa tak bertandang untuk mendapat maklumat??? atau sebenar Dato mahu Najib melutut.

Anonymous,  19 March 2012 at 19:21  

Apa Najib lupa kemarahan org pekan terhadap Tanjung Agas maritime Hub yg menjadi salah satu PKFZ ? Perkara ini tidak dihebuhkan lagi. jika bole Dato Sak membuka kisah ini kembali.

salam

greenbottle,  19 March 2012 at 19:37  

Waaah dato'... you ada darah kelate?!...patut la gedebe... bereh bereh...

dah lama saya kata dalam blog ni...melayu hanya akan bangkit kembali hanya sekira nya UMNO mampus dari muka bumi ini. umno lah yang melemahkan jatidiri melayu dan Islam... for this alone as a malay muslim I'll never ever vote umno/bn....

Budak Kelabu 19 March 2012 at 20:20  

Salute Dato,

Ketika bersama rakan2 UMNO saya akan berhujah perkara yang sama. Alhamdullilah nampak pencerahan dikalangan mereka.

ahli umno oo124xxx,  19 March 2012 at 21:37  

Y.H. Dato' Sak, syabas dan tahniah. Satu pencerahan yang amat istemewa untuk menyedarkan masyarakat phag/pekan dari lena dibuai mimpi indah olih puak2 umno. Org pahang/pekan lembab berfikir/bertindak jika dibanding dengan org kelantan,selangor kedah dan p.pinang.

Anonymous,  19 March 2012 at 21:44  

Sdraku Kluangman,

salam buat kenalan lama sejak zaman screeshot jeff ooi dulu. kita seangkatan dengan matsamankati. matsamankati pun dah masuk DAP.

2. Udah-udahla dengan UMNO baru tu...

bat8

Che Gu Ngah,  19 March 2012 at 23:34  

Salam Dato.

Pada pendapat saya bila 'budak hingusan UMNO' yg mengacarakan majlis itu berkata bhw SU UMNO Bhg Pekan mengenali Dato dari A-Z, maka yg dimaksudkan itu ialah mengenali watak Dato Ariff as a politician. Mungkin benarlah bhw tak ada seorang pun AJK UMNO Bhg Pekan hari ni yg sebijak dan sepandai Dato dan merupakan bekas classmate Dato semasa di sekolah menengah mahupun universiti. Maka mereka mmg tak layak utk bercakap ttg Dato Ariff as a university student. Mereka cuma layak dan berhak utk bercakap ttg pengetahuan dan pengalaman mereka mengenali Dato Ariff as a politician sahaja. I'm sure Dato Ariff the university student and Dato Ariff the YB ADUN of Pulau Manis are two different people. Balak dan kuari adalah buktinya. Jadi jgn lah Dato rasa besar diri sangat dan menganggap tidak ada orang yg layak bercakap ttg diri Dato semata-mata kerana mereka tak kenal Dato dari sejak Dato bertali pusat dan memakai lampin lagi.

Dato sendiri mengatakan bhw dlm menyampaikan ceramah politik, maka sang penceramah perlulah bijak utk menangkap imagination para audience. Sebab itulah Dato memilih utk bercerita ttg cincin dan beg tangan, bukan ttg teori ekonomi dan dasar kerajaan Najib yg penuh akronim itu pada orang2 kampung. Itulah jg yg cuba dicapai oleh penceramah di belah UMNO. Dato sendiri sebenarnya telah merendahkan taraf Dato sbg seorang intelektual dgn membenarkan diri Dato berceramah di pentas yg sama dgn Tn Haji Mat Sabu itu. Dato, Mat Sabu itu intelektual sangatkah? Mat Sabu itu tak lebih hanya seorang dungu yg menjadi superstar dlm arena politik atas keupayaannya berceramah. Lebih kurang sama lah dgn Badarudin Amiruldin Pengerusi Tetap UMNO tu.

Bercakap ttg bantuan RM 500 apakah pendapat Dato ttg kenyataan Penasihat parti Dato sendiri, YB Lim Kit Siang yg menyifatkannya sbg politik rasuah kerajaan BN? Apa fasal masa Lim Guan Eng bagi RM 100 pada orang2 tua di Penang tak dikira rasuah, tapi bila BN bagi jadi rasuah pula? Apa duit RM 100 yg kerajaan Penang bagi itu duit mak bapak Lim Guan Eng punya ka?

Kalau orang UMNO, khususnya di Bhg Pekan tak cukup jantan, maka tidaklah depa bagi Dato berceramah di sana. Bukankah kerajaan diktator UMNO-BN menguasai jentera polis dan tentera? Kalau Najib takutkan Dato sudah tentu dia akan gerakkan segala polis dari Galing dan asykar dari Batu 10 utk halang ceramah Dato itu. Tapi sayangnya dia cuma gerakkan penceramah2 separuh masak dari JASA saja. Orang2 JASA nak lawan Dato Ariff Sabri yg maha bijaksana tu? Kalau saya jadi orang JASA, boleh kena demam kura-kura dibuatnya! Jadi Dato tak payah lah risau sangat tentang kejantanan puak2 UMNO Pekan ni. Dato pun dah cakap yg lepas ni Dato akan berceramah lebih banyak lagi di Pekan. Kalau UMNO turunkan geng2 yg sama jg utk lawan Dato di setiap ceramah itu nanti, maka Dato lagilah boleh tidor lena.

Saya tak anggap kritikan Dato pada Najib sbg suatu kritikan pd institusi beraja Pahang. Kerana bak kata Dato sendiri, orang besar berempat ke, berlapan ke, berenam belas ke, kalau mungkar, pasti Dato tentang. Baguslah begitu Tok. Khalifah ar Rasyidun pun rela diri mereka diperbetulkan oleh mata pedang. Terlanjur Dato nak bercakap tentang golongan feudal yg mungkar, apa kata Dato bercakap juga tentang kerabat Raja yg monopoli kawasan balak dan bijih besi? Barulah adil. Kalau attack Najib saja maka ini nampak tak adil.

Akhir kata, saya ucapkan selamat berjuang pada Dato di atas landasan baru yg telah Dato pilih ini. Semoga diberikan petunjuk dan hidayah oleh Illahi. Maaf sbb tulis banyak sangat. Wassalam.

Anonymous,  20 March 2012 at 00:10  

Perlukahku ucapkan berulang kali
Bangsa Melayu kelak kan pupus
Kuingin jiwamu yang dibuai mimpi
Sedar dan bangkit mengejar arus

loveMyKris,  20 March 2012 at 00:27  

dato',
i think this is your best writeup todate. more power to you.

Kampong man,  20 March 2012 at 03:11  

Tuan,
Tahniah masih punyai banyak tenaga untuk berdebat.Saya turut teruja dengan kegarangan dan cabaran tuan.Mungkin saya punyai uban yang lebih dari rambut hitam tuan saya lihat dalam ceramah di Pekan baru ini.Saya kira mereka yang darjah enam itu bukan lawan Tuan yang berkelulusan universiti.Pernah Kampong man salah di tapsirkan sebagai "pompous humility",satu kekeliruan mungkin.Sebenarnya dia masih budak kampong macam demor di Pekan tu juga cuma pemikirannya yang bebas dari belengu kekampongan dan terbuka pada perbedaan pandangan.Masih terganggu dengan kehilangan sahabat baik saya Rafizi. Persahabatan dan sulaturrahim sesama kita lebih penting dan harus dipeliharai.Tak percaya tanya housemate baik saya sdr Aspan.Aspan ni baik orangnya.Saya mahukan dia berjaya walaupun kami punyai idologi politik berlainan.

@ Teringat pulak senikata lagu Ramli Shariff 'BUKAN KERANA NAMA 'dari You Tube.

...Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerana nama

Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangku
Kita sama semuanya SAMA
Apa yang ada hanyalah KEHIDUPAN

Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia merosakkan jiwa mu
......

...Apa yang ada Hanyalah kehidupan
...

@ Orang seni Ramli ni Philosofical orangnya .Hanya peringatan untuk diri saya.Salam dan selamat berkempen.

Anti Pembelit,  20 March 2012 at 03:12  

Tujuan UMNO menggangu ceramah2 PR,terutama di kg2 adalah
disebabkan mereka tidak mahu rakyat yg bodoh politik dicerdikkan.Apabila ramai rakyat yg bodoh2,senanglah mereka menipu dan melanun harta2 rakyat/negara.

PM dan Men. Kew. =Jeep
Kem. Dlm Negeri =Sepupunya
CIMB =Adiknya
Bank Negara =Sepupu KDN

Set-up yg cantik utk aktiviti melanun.

Selepas diABUkan,campak ke dlm loji najis 1Msia.

ahli umno 00124xxx,  20 March 2012 at 08:05  

Salam, saya ingin sentuh tulisan cik gu ngah antara pemberian duit Lim Guan Eng 100 dengan UMNO 500. Lim Guan Eng beri selepas pilihan raya, UMNO beri dekat pilihanraya. Betul kata Tuan Aspan Alias dalam artikel terbarunya 'rasuah bagi umno umpama aur drngan tebing' dan kejayaan besar umno ialah 'membentuk sindrom bisu dan membantut akal ahlinya' sehingga tidak dpt membezakan yang mana hak dan yang mana batil. salam.

Sir Wenger Khairy 20 March 2012 at 08:43  

Kluangman,
Dulu kini dan selamanya - pencacai.

ayohpeng 20 March 2012 at 09:15  

on cikgu ngah's opinion:

1. betul the subject matter is on Dato Sak (DS) the politician but to know a politician's stand is to know what he is as a person and what he stands for politically - personals aside. In any case, we should confine to the subject matter; policy vs policy.

2. bag & cincin adalah analogous references to the other issues to capture the audience. At no time did DS accuse anyone of buying a super expensive ring or handbag. To share same platform with Mat Sabu is only a means; im certain if UMNO gives a platform for DS mano-a-mano, he would take up the challenge.

3. RM500 is more of a carrot fishing for votes (made before GE) whereas the RM100 is the fulfillment made after GE on a promise prior to GE. It has clear objectives.

4. If BN has power they would disallow the ceramah? Its probably as good as saying that BN is better because it has larger newspapers and always appera on telly.
I wont comment any further on this

5. selective 'criticism' - yes its selective and the focus is on those holding the reins of power - UMNO. there are many things we can criticise for d sake of truth but the concentration is on what matters most.

But cikgu, thanks anyway for your clear views. We agree to disagree.

Anonymous,  20 March 2012 at 09:28  

Chegu Ngan statement,

"Bercakap ttg bantuan RM 500 apakah pendapat Dato ttg kenyataan Penasihat parti Dato sendiri, YB Lim Kit Siang yg menyifatkannya sbg politik rasuah kerajaan BN? Apa fasal masa Lim Guan Eng bagi RM 100 pada orang2 tua di Penang tak dikira rasuah, tapi bila BN bagi jadi rasuah pula? Apa duit RM 100 yg kerajaan Penang bagi itu duit mak bapak Lim Guan Eng punya ka?
-------------------------

Inilah "blind supporter" of UMNO yang tidak dapat bezakan perkara yang tulen atau palsu.

Kerajaan Pulau Pinang/selangor bagi duit(Mati.beranak, free water...) kepada rakyat apabila mendapat lebihan wang yang dikutip dari pengurusan yang baik DAN bukan meminjam wang dari luar (Hutang 450 billion sejak 2000 to 2010) untuk membeli pengudir.

Harap "Umno" supporter dapat beza kan yang mana betul atau salah dan tidak main ikut kata "UMNO"

Anonymous,  20 March 2012 at 10:10  

Datuk,

You stand up for what is morally right and you will get the full support from us who are sick and tired of this corrupt and useless BN government led by the most corrupted party of all, UMNO.

Quiet Despair,  20 March 2012 at 10:44  

Tahniah Dato' Ariff. Syabas kerana menjadi anak jantan tulin.
If only Anu-war seberani sedara. Ini nak berdebat dengan RPKpun takut. Yalah banyak secretsnya di tangan RPK.
Bropun janganlah macam dia, berkawan dengan orang entah apa-apa.
Saya kagum dengan keberanian aouk datang ke gelanggang Najib. Your bravery fits your moniker. (I apologise for that aouk term which is kurang ajar to someone more senior than I am).
Betul tu. Apa yang nak ditakutkan. Itu pernah jadi your playground too as an ADUN.
I look forward to you going solo in Pekan again. Tak suka sikit bro share a stage dengan Mat Sabu. Tak sama classlah. You are much above him.
You should be more than comfortable there since they know you and you know them.
Biarlah if there is rowdiness. That will score some sympathy points for you.
Gotta check ke itu orang Pekan or orang Pahang. Entah orang dimpot dari luar dan bukan orang UMNO.
Orang Pahang sentiasa menghormati orang lain especially people of your caliber.
I see Cikgu Ngah has said it all. I agree wholly with him. Sayapun budak hingusan jika dibandingkan dengan bro dan Cikgu Ngah.
I think you misinterpret that setiausaha UMNO's word. Bro, you are big enough not to read any sinister thoughts of others.
Yes, of course they don't know about your schooling and varsity days. But I am sure your friends in Sekolah Sultan Abu Bakar Kuantan (SABS right?)UM and Man U know you and your past. Maybe they are laughing.
Pekanites are only interested in you as a politican.They know they are below you, education-wise.
Everyone has a past including you and Najib. That should not be a point of contention.
What matters is you fight eye for eye, tooth for tooth on policies and the future direction for Malaysia.
That is why I want you to contest against him. You and friends here are confident Najib and BN will be out after GE13.
All the more you should be the one to trump him. Hey it's possible, since Najib once won by a thread-thin vote to salvage his post in UMNO and the government. Who knows history must repeat itself.
I detect a lil pomposity when you describe about your credentials from your schooldays.
Please have some humility bro to entice the regular Mats and Minahs.
And you are not a farmer's son. If I am not mistaken your father was a government officer.
No cause for you to fight on oh I was a victim of circumstances.
Oh baghu tau dema oghang Pulo Tawo. Oghang kome/kaeh tu. Ingatkan oghang Ghompin. That makes us sedara.
Kita cucu cicit Pahlawan Mat Kilau. Kaeh/koma pun ada darah Maharaja Perba Jelai. Our ancestors can walk on waterkan.Oghang berani.Hahaha.
So why not contest in Lepeh (Lipis) or Jerantut. Boleh menang. Toksahlah Raub.

P.S. Someone mentioned Tanjung Agas Maritine Hub. Isn't that our Tuanku's pet project. Baiting Sak to fish in troubled waters. Of curse Sak is brave enough to take on that issue.

Quiet Despair,  20 March 2012 at 11:08  

ahli UMNO 00124

Of course giving RM500 as compared to RM100 is way better. Even my well-heeled Paatti who got the BR1M is soooo happy.
Do you know that recently LGE held a DAP fund raising dinner in Penang. The aim is to deliver telor or zero seats to BN.
The Chinese who made up about 90% of the supporters paid between RM60 to RM100 per head.
The dinner, organized by LGE's younger sis, Hui Ling, raised RM500,000. (Wow, Pakatan's nepotism thriving yeah).
Every DAP Rep had to donate RM15,000. Strongman Jeff Ooi raised RM30,000.
Wonder whether our Wakil Raykat to-be Bro Sak donated too.
Hahaha, like American presidential election, meh.
UMNO gives money. DAP receives money. How's that? Good?

Anonymous,  20 March 2012 at 11:43  

Salam Dato,

Tahniah atas keberanian Dato untuk ingin menyatakan kebenaran.

Pada pendapat saya, apa-apa saja isu yang hendak dibangkitkan, permasalahan yang timbul, mau tidak mau, kita hendaklah kembali kepada AL-Quran. Iaitu mesej Tuhan Yang Maha Kuasa, Yang lebih mengerti kehendak manusia.

Kesilapan terbesar umat Islam hari ini ialah kebanyakan umat Islam tidak mengerti erti sebenar mesej Quran. Mereka kata Quran hanya untuk orang Islam.

Walhal mesej Quran untuk seluruh manusia tidak kira apa bangsa, fahaman dsb.

Quran boleh dibaca oleh orang bukan Islam. Oleh kerana fahaman sempit bahawa orang bukan Islam tidak boleh pegang Quran satu fahaman tidak benar. Kalau orang Arab Kristian hendak mengetahui Quran bahasa Arab, adakah tidak boleh dia pegang Quran berbahasa Arab sedangkan dia orang Arab. Inilah fahaman sempit orang kita Melayu. Orang bukan Islam najis, tidak boleh pegang Quran. Tuhan tidak pernah kata begitu.

Quran is a message to all mankind not only : Malays.

Apa yang hendak saya katakan sini ialah, kegagalan ustaz-ustaz kita dalam memberi kefahaman sebenar mesej quran kepada orang bukan Islam pelbagai bangsa.

Sebab apa orang bukan Melayu, begitu benci dengan kerajaan UMNO BN, sebab kesilapan Ustaz UMNO dalam memberi mesej-mesej Quran kepada bukan Islam.

Yang heboh, hanya jangan guna perkataan "ALLAH" di gereja. Ini cuma satu isu remeh-temeh. Yang lain banyak lagi. Buang masa .

Contoh izinkan saya beri sedikit ayat dari Surah Al-Fajr :

15] (Dalam pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (ia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya: “Tuhanku telah memuliakan daku!”

16] Dan sebaliknya apabila ia diuji oleh Tuhannya, dengan disempitkan rezekinya, (ia tidak bersabar bahkan ia resah gelisah) serta merepek dengan katanya: “Tuhanku telah menghinakan daku!”

17] Jangan demikian, (sebenarnya kata-kata kamu itu salah). Bahkan (perbuatan kamu wahai orang-orang yang hidup mewah, lebih salah lagi kerana) kamu tidak memuliakan anak yatim, (malah kamu menahan apa yang Ia berhak menerimanya);

18] Dan kamu tidak menggalakkan untuk memberi makanan (yang berhak diterima oleh) orang miskin;

19] Dan kamu sentiasa makan harta pusaka secara rakus (dengan tidak membezakan halal haramnya),

20] Serta kamu pula sayangkan harta secara tamak haloba!

Banyak teman-teman bukan Islam ingin tahu isi Quran. Kita suruh dia Quran dalam bahasa English. Baru mereka faham serba sedikit.

Maknanya : Kalau contoh ayat di atas kalau di beri kepada orang bukan Islam, 100% akan setuju dengan ayat itu.

Tapi kalau diu beri kepada orang beragama Islam yang banyak RASUAH, KRONISM, NEOPTISM ........ takutlah dengan ayat itu.

Kesimpulannya Quran banyak menentang fahaman berpuak-puak. Quran adalah UNIVERSAL.

Sekiranya parti politik ikut guidelines Quran, sudah pasti perjuang akan lebih mudah dalam menghadapi cabaran.

Forget about : ketuanan, keris, bangsa, bangsawan. Itu semua punca-punca kehancuran hidup manusia. Jauh lari dari mesej Tuhan.

Sejarah telah mengajar kita erti faham sempit ini, bukan sahaja di Malaysia, tapi juga di negara-negara lain. Tuhan cipta pelbagai bangsa dan budaya hanyalah untuk saling kita kenal mengenal dan hormat-menghormati tapi bukan untuk diskriminasi dan berpuak-puak.

Kalau boleh galakkan teman-teman kita bukan Islam dari pelbagai bangsa untuk baca tafsir Quran samada bahasa Melayu atau English, bukan kita paksa mereka masuk Islam, tapi sekurang-kurangnya mereka semakin hormat dan memahami aspirasi perjuangan politik yang mulia dan bersih. Salam dan sukses untuk Dato.

Anonymous,  20 March 2012 at 11:48  

What is your point Kluangman? No content!

Sedih tengok Melayu yang setia membabi buta seperti kluangman... tanpa menggunakan akal fikiran.

Zul KL

Anonymous,  20 March 2012 at 12:05  

"Bercakap ttg bantuan RM 500 apakah pendapat Dato ttg kenyataan Penasihat parti Dato sendiri, YB Lim Kit Siang yg menyifatkannya sbg politik rasuah kerajaan BN? Apa fasal masa Lim Guan Eng bagi RM 100 pada orang2 tua di Penang tak dikira rasuah, tapi bila BN bagi jadi rasuah pula? Apa duit RM 100 yg kerajaan Penang bagi itu duit mak bapak Lim Guan Eng punya ka?"

Che gu ngah - Saya macam tak percaya statement di atas dikeluarkan oleg seorang bergelar che gu yang tak dapat membezakan antara pemberian kerajaan negeri PP dgn pemberian oleh najib. memang tepatlah pepatah mengatakan orang2 umno terutama mcm cge gu ngah ni hanya mempunyai otak sebesar kacang tanah.

Pemberian kerajaan negeri PP sebanyak RM100 atau berapa saja jumlahnya telah diberikan seawalpada masa PKR menguasai pentadbiran kerajaan negeri atau pun telah diberi sejak 4 tahun dahulu.

Manakala najib pula memberikan wang brimnya pada ketika ia bercadang untuk mengadakan PRU 13. Takkanlah rasional simple yg sebegini pun che gu tak faham.

Percayalah rakyat bukanlah sebodoh seperti kebanyakan penyokong umno yg menyokong secara membuta tuli. Dan kami sebagai rakyat menganggap pemberian oleh najib adalah cubaan untuk membeli undi dan amat tidak beretika.

Kalau pemberian itu dilakukan 4 atau 5 tahun dahulu mungkin boleh diterima akal bahawa pemberian itu memang termaktub di dalam perancangan kerajaan untuk membantu rakyat.

Seikhlasnya kami sebagai rakyat malaysia berpendapat bahawa rakyat malaysia seperti che gu ngah dan seangkatan dengannya yang tebal dengan sikap rasist totok tidak akan membawa malaysia mencapai taraf negara maju seperti yg didakayahkan oleh najib setiap hari dimana DPM sendiri tidak sependapat dengannya dengan menjadi melayu dahulu selepas itu baru malaysia.

Dengan sikap rakyat seperti che gu ngah dan sahabat2nya akan membuatkan negara kita bertambah mundur kerana segala perancangan mesti berasaskan bangsa bukannya merit. Inilah nilai2 perjuangan parti dan individu rasist seperti che gu ngah dan kengkawan.

Malahan kecerdikan che gu ngah juga terpedaya dengan dakyah puak2 umno yg berharap supaya kita semua mempercayai bahawa hanya umno yg boleh membawa manusia melayu mencapai maju dari segi ekonomi dan juga sosial.

Apa yg mustahak ialah orang2 melayu umno mestilah dilekakan dgn isu2 israel, yahudi, amerika, sodomo dan serita2 sex murahan yg dapat membautkan mereka terpancut di dalam seluar termasuklah dgn geng2 che gu ngah di sini.

Dengan dasar2 yg ditarik balik setelah dilancarkan seperti SBPa penjawat awam, penggabungan mas dan air asia, tragedy NFC, kidex, pkfz, submarine, altantuya, felda, lynas dan bermacam2 lagi menggambarkan apa yg dilaungkan najib setiap hari hanyalah retorik tipu daya untuk mendapatkan sokongan rakyat.

Bagi orang kampong - kami lebih rela mempunyai seorang dungu seperti mat sabu dari mempunyai orang2 yg belajar saja tinggi tapi otak kosong seperti pemimpin2 umno yg memegang jawatan sekarang ini dan turut menjadi pujaan bagi orang2 yg mengaku belajar tinggi tapi mempunyai otak seekor lembu yang menyokong apa saja sehingga sanggup menjual mak dan isteri semata kerana telah termakan budi menerima bantuan2 yg sepatutnya menjadi hak orang lain.

Disebabkan termakan budi apa saja salahlaku berlaku didepan mata sudah tidak menjadi kesalahan, inilah yg mewarnai budaya hidup penyokong2 umno keseluruhannya.

Anonymous,  20 March 2012 at 13:49  

Dato
Apa nak dikata. Bangsa Melayu telah dilayu dan dirosakkan oleh UMNO Baru yang di tubuhkan pada tahun 1987 oleh anak saorang keturunan Kerala yang dibantu oleh saorang berbangsa Aceh satelah memusnahkan UMNO Tulin. Untuk belius ditunjikan sebagai pengganti menerajui UMNO Tulin beliu telah berikrar kapada Tun Hussin untuk melantik Tengku Razaleigh sebagai timbalan.Tetapi Mamak Kerala ini telah menipu Tun Hussin Onn.Sabelum itu beliu telah mencabar Tun Hussin Onn, menggunakan saorang " Palastin" sebagai proxy.
Satelah beberapa dekad Bangsa Melayu dijajah oleh Mamak Kerala ini, Bangsa Melayu kini pada hakikatnya telah musnah dan pada sifatnya sabenarnya telah pupus.Yang tinggal hanyalah satu jenerasi yang berjiwa hamba ,ada yang merempat dan berebut-berut untuk mendapat"hampas" yang ditaburkan oleh pemimpin UMNO Baru ini.Dua dekad dari sekarang saki baki Bangsa Melayu ini akan menjadi PATI kanegara Indonesia, Myanmar dan Bangladesh.

Anonymous,  20 March 2012 at 15:47  

Dato'

You certainly came out with youe guns blazing. Syabas!

Anonymous,  20 March 2012 at 16:39  

Dato, am schooled in English and would like to read this article (69 yrs young). Certainly ABU.

Anonymous,  20 March 2012 at 16:49  

Para pengunjung blog,

Tampok kuasa ditangan UMNO BN bukannnya baru tetapi lebih 50 tahun, satu jangkamasa cukup lama. Nak beri kuasa jadah apa lagi pada UMNO BN kalau dah terbukti mereka tak mampu buat yang terbaik untuk rakyat.

Pemimpin UMNO baik dulu mahu pun sekarang jenis tak sedar diri, menyalahkan pihak lain atas kegagalan dan sifat tamak haloba sendiri Negeri2 bermajoriti Melayu jauh ketinggalan walhal Melayu UMNO menguasai tampuk kuasa. Kemunduran KElantan, Terengganu dan Kedah dipersalahkan kepada parti lawan walhal UMNO BN berkuasa sekian lama.

Bila rakyat kian membuka mata dan menolak UMNO BN, puak2 karat biru ni menggelabah dan sawan dari pucuk pimpinan sampailah ke penyokong buta hati. Duit dihambur sekian banyak sebagai rasuah politik membeli jiwa untuk undi dalam GE 13 nanti. NGO ala samseng diwujudkan untuk menghuruharakan majlis2 parti lawan (PR) agar mesej dan cerita sebenar tentang UMNO BN ini tidak sampai ke khalayak ramai. Kecoh2 dan serangan ala samseng ini kian menjadi2 termasuklah apa yang Dato Arif alami baru2 ini.

Samada korang penyokong UMNO BN nak marah atau berang kat aku..aku tetap anggap korang ni memang BANGANG & BENGAP kerana akal korang gagal berfungsi dan mempertimbangkan apa yang korang lihat secara rasional. Kegagalan korang melihat kebenaran mungkin juga sebab korang menganggap media massa UMNO BN spt Utusan Melayu, Berita Harian, The Star, NST, TV dan banyak lagi umpama "quran". Psda korang apa yang disogok media massa senget sebelah ini semuanya benar belaka. Malah dalam waktu yang sama korang langsung tak berusaha untuk mengakses berita2 dari sumber alternatif, menyebabkan fikiran korang terpesong ke satu arah saja. Kalau inilah caranya korang....tak mungkin korang mampu menjadi hakim dan pengundi yang bijak dalam GE 13 nanti kerana dari awal korang dah "bias" disebabkan kebodohan dan taksufnya diri sendiri.

Aku ahli UMNO sejak lama dulu dan tak pernah menjadi ahli parti lain biar pun sekarang ini. Tapi kepercayaan aku terhadap UMNO BN dah bermula sejak lebih 10 tahun dulu. Jangan bazirkan masa korang menyokong parti dan pimpinan yang "cakap tak serupa bikin". Slogan saja lebih tapi dibelakang mereka pakat2 buat kerja "haram" untuk keuntungan pribadi dan kroni.Berbillion2 RM duit pembayar cukai lesap disebat mereka tanpa puak2 ini merasa bersalah dan berdosa. Kes Shahrizat dan dolak dalih pimpinan parti haprak UMNO BN ini untuk bertindak ( walau pun dah jelas terbukti penyelewengan ) menunjukkan puak2 pemimpin UMNO BN saling bekerjasama untuk menutup keburukan masing2. Banyak kes2 besar lain yang tak tersebut di sini termasuklah kes yang membawa terbunuhnya Altantuya...semuanya berkaitan dengan "RM".

Elok humbankan saja pemimpin2 jenis "barua" ini dalam GE 13 dan beri laluan kepada pimpinan baru untuk membuktikan kemampuan dan prestasi mereka. Usah percaya dengan amaran puak2 karat biru kononnya tanpa UMNO BN, negara dan Melayu akan hancur...Thailand yang pimpinannya saling silih berganti pun ekonominya jauh semakin baik berbanding apa yang sedang berlaku di Malaysia masa ini.

Jangan terus perbodohkan diri dan membenarkan diri sendiri diperkudakan puak UMNO BN ini. Pergi jahanam dengan slogan2 penipu mereka. Ayuh sama2 kita kuburkan UMNO BN dalam GE 13 nanti.

Di Kedah ada slogan " BN MENANG, KEDAH SENANG ", tapi hakikatnya...SEJAK SEKIAN LAMA BN DAH MENANG, KEDAH TAK JUGA SENANG, CUMA HUTANG NEGERI MAKIN MENJULANG, PIMPINAN UMNO BN TERUS BERSENANG LENANG.

Huh ! PEMBOHONG BESAR pemimpin UMNO BN ni ! Cakap Deras, Cuma Mengabiskan Beras Negara.

Anonymous,  20 March 2012 at 18:30  

Hi mate,

Friendly comment:

Perhaps try reducing the number of video links on your blog page? I am an avid reader of your blog (and Aspan Alias as well).

Lately the page-freeze and drip-feed upload of your page are becoming a boon (not bane) - I now can afford to go get a beer after clicking your link from My Favourites.. Cheers!

Armadale visitor of Victoria

bRAVEhEART 20 March 2012 at 23:34  

tidak kurang kebenaran yg diperkatakan, cuma masanya kurang tepat, kenapa sekarang? kenapa setelah terlucut kuasa? kenapa setelah manisnya habis, jika pwejuangan sekarang ini dilakukan semasa bejawatan dulu sudah tentu tiada sebarang penafian. dalam keadaan sekarang ini yg saya ingin katakan adalah ini adalah perjuangan yg berkepentingan.....

Anonymous,  21 March 2012 at 10:31  

Dato,

Pada pendapat saya, leadership UMNO sudah orang tahu "behaviour" dan "performance"mereka ini.

Tapi saya sekarang beralih kepada PKR. Buat masa sekarang PKR berusaha untuk mengubah segalanya. Banyak usaha telah di lakukan untuk menyedarkan rakyat hakikat UMNO sebenarnya.

Tapi ..... harap sejarah buruk jangan di ulang. Harap kalau PKR berjaya menawan PUTRAJAYA nanti, jangan sekali-kali buat kerja bodoh dan mengelirukan orang ramai lagi. Jangan asyik bertengkar sesama sendiri. Be straight to the point dengan rakyat. Hapuskan EGO masing-masing. EGO tidak terkawal akan makan diri masing-masing.

RAKYAT is always watching.

Jangan jadi bekas presiden Muammar gadafi yang pada awal pemerintahannya nya adalah hero rakyat, tapi menjadi diktator.

harjitbmw1@gmail.com,  21 March 2012 at 15:28  

Datuk, I admired your courage when I started reading your blogs the past years. Today I'm awestruck. Its leaders like you who will take this great country of ours where it rightfully belongs. The crappy quality of the present government leaves too much to be desired. I had always been a government supporter until I realised the arrogance of MM,the sheer stupidity of AB and the lameness of Najib. I wish you well. Its a bold move and you will not walk alone.

Anonymous,  21 March 2012 at 17:29  

tak perlu nak berhujah panjang2. saya harap rosmah saman cikgu bard pasal isu cincin USD24j tu. selagi rosmah tak saman selagi tu saya dan seluruh famili saya tak kan undi umno.

Anonymous,  21 March 2012 at 18:25  

Amacam itu orang Pahang Mat Maslanc cakap FGV boleh untung RM366 million tahun 2010???

Dia punye loan modal RM290m aje?

Hebat lah!

greenbottle,  21 March 2012 at 20:22  

QD said at 20 March 11.08
"UMNO gives money. DAP receives money. How's that? Good?"

boy what an idiot this guy is...typical umno supporter , they won't move unless being shoved with kain pelikat, or beruk subsidi or rm500 down their throat...and it has been najib's trademark to buy support by shoving fish down the throat of malaysians...no wonder corruption is so rampant in umno...

total opposite to PAS and DAP supporters who are willing to CONTRIBUTE their hard earned money to support and uphold their party's struggle and idealism...

Anonymous,  21 March 2012 at 20:54  

tok sak,

anak saya di universiti baru telefon nak pakai duit. duit ptptn tak cukup. saya keje kampung. semalam baru tukar tayar motosikal koyak. isteri saya dah 5 tahun tak beli beg tangan baru. cincin dgn rantai bini dah lama kena gadai nak sekolah kan anak2. bila dgr rosmah beli cincin mahal dan beg tangan mahal, duduk kat hotel RM100,000 semalam, nak termuntah saya sebab undi umno selama ni.

bila agak2nya pru13 ye.. saya nak tukar gomen. nyampah dah..

OrangLamir,  21 March 2012 at 21:46  

Dato' MAS,

I see some form of bragging on your side in the article. Honestly speaking, I'm not keen in your past accomplishments, education or career wise. I'm more interested to see how charismatic you're being a politician. I must acknowledge that you're a good writer but after watching the 'Lion's Den' video, I rank you nothing more than a keyboard warrior..at least for now.

One more thing..
.
Don't waste your time on Pekan. It's tough to 'shake' Pekan voters as I see it. Most of them are well 'fed' by Najib. Furthermore, you're now wearing DAP 'scull cap',
a chinese based party to the hearts and minds of
Pekan voters. So, if anyone suggest you take on
Najib in Pekan, forget it..

OrangLamir,  21 March 2012 at 22:16  

Dato' MAS,
Maybe I missed your earlier articles but I wonder why you were 'booted' out by Najib in 2008. After reading this particular article and after watching the 'Lion's Den' video, I conclude that you're just another keyboard warrior. I believe majority of Pekan voters don't give a damn about what you write (or don't even know about your blog). So don't waste your energy on Pekan. Your past glory will not carry any weight. Wearing a DAP scul cap make it worse! So Dato', prove me wrong and good luck in your political endevour.

Che Gu Ngah,  22 March 2012 at 00:23  

Salam Dato dan para pembahas di blog ini. Terima kasih Quiet Despair, Ayohpeng dan lain-lain yg telah komen atas pandangan saya.
Sekali lagi saya nak kabo ke Dato Ariff bahawasanya beliau tak perlu le risau tentang kenyataan penceramah2 JASA&UMNO yg katakan bahawa mereka kenal beliau 'dari A-Z'. Kalau mereka kata mereka kenal siapa dianya Dato Ariff, saya pasti Dato Ariff tentu lebih kenal siapa sebenarnya diri beliau sendiri. Kalau kita takda rahsia buat apa kita nak takut. Bila kita jawab kat orang 'kalau aok dedah pasal kaeh, kaeh dedah pasal diri aok', maka seolah-olahnya kita mengesahkan bhw diri kita mmg ada banyak rahsia. Dato Ariff berpelajaran tinggi, mmg tak dpt dinafikan sesiapa. Tapi tak patutlah beliau letak syarat supaya dirinya hanya layak ditegur oleh golongan yg setaraf dgn dirinya saja. 'I can only be criticized by my peers.' Macam hakim pulok.

Tentang Mat Sabu tu saya rasa mmg agak janggal bila orang yg sering menunjukkan kecerdikannya dan berbangga dgn taraf pelajaran dirinya sanggup utk berdiri satu pentas dgn orang yg berceramah sambil menghasilkan bunyi-bunyian seperti haiwan. Bila Dato buat gitu nampak mcm Dato sudah begitu terdesak nak jatuhkan Najib sampaikan Dato tak percaya terhadap daya tarikan diri Dato sendiri utk berceramah meyakinkan sedara mara Dato di Pekan ttg buruknya mengundi Najib. Seolah2 Dato terpaksa menumpang tui pada Mat Syabun itu.

Adapun Dato lihatlah sendiri ttg komen rakan2 seperjuangan Dato dlm isu perbandingan antara pemberian RM 500 Najib dan pemberian RM 100 oleh Guan Eng. Betapa jelasnya double standard sahabat2 Dato ini. Kata bencikan rasuah. Tuduh UMNO parti rasuah. Tapi bila DAP berjanji dalam manifesto utk bagi rasuah tiap2 tahun kalau berkuasa, itu takpa, otomatik jadi halal! Kalau setiap pemberian dianggap rasuah, maka beri pada waktu bila pun tetap rasuah. 'Pemberian RM 100 Guan Eng merupakan suatu yg bermatlamat dan mempunyai objektif yg jelas' - inikah dia perancangan mega utk mengubah halatuju negara oleh DAP? Apakah dgn pemberian RM 100 setahun itu dpt meningkatkan kualiti hidup rakyat dan sekaligus menghapuskan kemiskinan? Bukankah jelas matlamat pemberian RM 100 hanyalah satu bentuk gula2 (istilah yg pembangkang pakai utk sifatkan setiap pemberian kerajaan BN)? Jadi, bila kerajaan bagi gula2 tiap2 tahun, maka itulah kerajaan yg baik?

'If BN has power, they would disallow ceramah.....' Again I would like to ask all of you, did they stop Dato Ariff and Mat Sabu from giving ceramah or not? Clearly they did not. Instead BN sent lousy JASA mouthpieces to take on the legendary Dato Ariff Sabri. So, there's really nothing for all of you in Pakatan team to worry about. As I've said earlier, if UMNO continues to respond to logical and factual speeches of Dato Ariff with these BTN-level speakers, Najib's defeat in Pekan is inevitable. Imagine UMNO using the same tactics to handle opposition ceramahs all over the country. Pakatan people can definitely win 13th GE without having to pay for expensive dinners with LGE!

Selective criticisms - yes, if Dato Ariff is so eager on talking about the abuses and misuses of power by our leaders (feudal or common birth), then by right he should be talking about the royals as well. UMNO is not the only entity which holds power in this country. Admittedly, the royals wield so much power than what is provided for them in the constitution, simply because of their elevated status, and in recent years, they clearly have demonstrated so with their role in the appointment of MBs in Perlis and Terengganu. So, rightfully, Dato Ariff should comment on how the Royals are exercising their 'mandate of heaven'.

And lastly Dato, what would your response be if you are described as having 'otak sebesar kacang tanah'? Please enlighten me with your wisdom on this matter. Thank you.
p/s minta maaf tulis banyak sangat.

jeebong,  22 March 2012 at 08:11  

Hello Che gu Ngah;

Awak ni pun satu contoh classic orang Umno. Tak reti beza rasuah dengan manifesto. Najib dan UMNO bila kalut baru nak tabur itu ini. Patut la bila saja ada perhimpunan agung UMNO puak2 ni beraya sakan dengan 'money politik'. Sebab mereka dah tak boleh bezakan apa itu rasuah dengan apa itu yang halal.

And you've answered yourself pasal orang yang menghina Dato Sak 'otak sebesar kacang tanah'.

You yourself said "Instead BN sent lousy JASA mouthpieces to take on the legendary Dato Ariff Sabri."

Dan jangan la under estimate dan menghina Mat Sabu. Ceramah nya padat dengan isi yang bernas. Penyampaian nya tersendiri yang menghiburkan orang kampung.

Kampung man,  22 March 2012 at 09:17  

Tahniah kepada Cik gu Ngah yang berbahas dengan penuh kesopanan walaupun tidak sealiran dengan pandangan Ariff.
sungguh berbeza dengan bahasa sumbang yang di gunakan pembahas saperti GREENBOTTLE yang terlalu ghairah dengan ayat begini "Melayu hanya akan bangkit kembali hanya sekira nya UMNO MAMPUS dari muka bumi ini " dan "...What an IDIOT this guy is " refering to QD statement.Kita tidak perlu guna bahasa begini.Belajar dari kawan saya Sdr Aspan orang lama yang berbahasa walaupun tidak setuju dengan UMNO.Anda hendak memilih siapa pun itu hak anda.Kalau boleh beri sadikit analisis untuk kita bahaskan di forum ini bersama bersama.Maaf menegur.

Anonymous,  22 March 2012 at 10:56  

Tak payahlah nak bangkitkan soal bahasa "kurang ajar". Kalau dah secara lemah lembut, bahasa indah dan teguran halus tak berkesan..lebih baik menggunakan bahasa kasar atau yang dianggap "kurang ajar" daripada benar2 menjadi "kurang ajar" seperti samseng upahan UMNO BN.

"Kurang ajar" penulis blog tidaklah seperti kurang ajar "samseng UMNO" dan kurang ajar "pimpinan UMNO BN" yang merestui tindakan ala samseng terhadap pimpinan PR dan ceramah2 anjuran parti alternatif itu.

UMNO BN menjadi "kurang ajar" disebabkan kekuasaan ditangan mereka. Kerana kurang ajarlah maka pimpinan parti ini tega memanipulasikan undang2 dan sistem kehakiman dan segala mak nenek lagi mengikut kehendak nafsu diri dan kroni. Pimpinan PR dah jenuh bangkitkan hal2 penyelewengan dan bobrok pimpinan negara ini dalam parlimen mau pun dewan negara namun majoritinya dipandang sepi apatah lagi kes sensitif yang terkain dengan penglibatan pimpinan atasan UMNO BN. Kalau dah mengikut saluran tak berjalan, apa lagi pilihan PR yang ada..mahu PR buat rusuhan ???.

Pimpinan UMNO BN lah yang menyebabkan ramai rakyat hari ini dilihat seperti "kurang ajar" kerana UMNO BN merasa mereka terlalu "terpelajar" hinggakan teguran dan komplen positif pun ditolak tepi. Kenapa masalah rakyat "kurang ajar" banyak berlaku sekarang dan tidak puluhan tahun dulu ?. Sebabnya kerana UMNO BN banyak buat tak betul. Teguran dan komplen positif tak berjalan langsung nalah diabaikan pimpinan UMNO BN walau pun bagi kes2 besar melibatkan jutaan malah berbillion wang rakyat Malaysia hangus.

Jangan salahkan rakyat kalau terpaksa bersikap kurang ajar hari ini. Orang yang membangkitkan sola kurang ajar dalam ruang komen ni patut tanya diri sendiri..kalau setakat title Cikgu..bukanlah benar2 terpelajar sebenarnya..tak guna kelulusan sampai PHD kalau moral dan amanah diletak ke tepi. Lulusan tinggi tapi cenderung merosakkan...sia2 saja ilmu yang ada kalau tidak dimenafaatkan untuk kebaikan bersama.

Aku tak kisah kalau mereka2 ni menganggap aku "kurang ajar" kerana posting kasar begini. Sekurang2nya aku tak sebat walau sesen pun wang khazanah negara berbanding pimpinan UMNO BN yang melesapkan berbillion RM selama ini. Tapi kalaulah yang mengampu UMNO BN walau pun sedar duit rakyat dilantak berbillion...bagi aku itu bengap namanya.

Walau pun aku ahli UMNO dan tak pernah memohon mana2 keahlian parti lain..tapi aku rasional. Yang salah tetap salah dan patut ditolak walau pun parti yabg aku dokongi selama ini. Kalau dah puluhan tahun berkuasa..negara masih goyah dan rakyat ramai masih miskin..sedangkan kalangan pemimpin menjadi maha kaya melalui jalan belakang..aku memang tak redha. Pemimpin2 begini patut diundurkan segera sebelum negara semakin parah.

Semua orang boleh bersabar dan berbudi bahasa..tapi kalaulah terhadap pihak yang terlalu melampau dalam perbuatan mereka, sabar harus ada sempadannya. Penyampaian rasa marah begini lebih baik daripada menjadi samseng dan merosakkan majlis2 orang. Cikgu2 tak berasa ke nak tegur budaya samseng begini ?. Kenapa yang kurang ajar tak seberapa lebih diberi tumpuan ?

Alahai...lekehnya kalau inilah sikap korang yang mendokong parti UMNO BN...menyokong yang bakal membawa rebah kepada negara dan rakyat jelata. Cermin2kanlah diri sendiri sebelum menegur.

greenbottle,  22 March 2012 at 14:59  

hello kampung man;

I hope you know the expression :"he who lives in a glasshouse shouldn't throw stones".

Apa yang tak dikata QD tentang Anuar Ibrahim misal nya yang sangat menghina Anuar dan bagi banyak orang umno mereka guna acronym BABI pada Anuar. Itu sebagai contoh saja. (Having said that, it does not mean that I like Anwar In fact I'd prefer PAS leaders 100X more than anuar anytime ...)

Banyak lagi salahlaku perangai buruk manusia umno yang boleh kita senaraikan. kata dulang paku serpih...

dan pasal umno MAMPUS...

kerosakan yang berlaku terhadap umat Islam melayu oleh sebab semangat dan ideologi umno sepatut nya di cerca dengan perkataan yang lebih hina dari itu. dan memang saya sentiasa berdoa agar ia nya menjadi kenyataan... sebab umno betul2 merosakkan melayu dan menjadikan melayu bangsa yang di hina dan agama Islam di pandang jelek oleh bukan Islam di malaysia ini. and that's just a starter...

Juraimi Zainal 23 March 2012 at 14:58  

Bravo Dato' Arif... tak hae bak kate orang Pahang...

troubadour 23 March 2012 at 21:41  

Congratulations Dato' Sak for making the move to the "right" side. I know a man of your intelligence will not swallow the kind of meal dished out by the UMNO goons. Salute...

umar,  24 March 2012 at 18:07  

Bertahun-tahun kaum India tinggal di Malaysia tak dapat I.C Biru. Maka tak dapat kerja kerajaan atau pun swasta. Cuma kena kerja kontrak sepanjang hayat. Golongan ini tercicir dari pembangunan sosial selama ini.
MIC pun tak kesah pasal golongan ini.
Here comes, Najib dishing out everything for indians.
Last month a group of Indian Muslims got their MyKad in a hotel in Penang in a low profile function.Some came as far as Subang Jaya.The organiser was KIMMA. Tamil schools were forgotten for decades are now suddenly getting new lease of life.
Tamil announcement in KLIA .
One thousand places in Matriculation for Indian students.
The Hindu temples get land and money for renovation everywhere.
Indian quotas will be increased in Civil Service, police and uni intake.
Now the Indians found a new deity to garland and worship in the person of Najib. So he gets garlanded larger than all other deities.
What more can the indians ask? They have MIC,Makkal Sakti,PPP, IPF, Nalla 's party and six senators !All devoted BN pundits.

Anonymous,  25 March 2012 at 13:46  

Anon 21 March 2012 20:54
Salam orang kampong, tumpang sedih setelah membaca luahan hati mengenai anak di universiti telefon minta duit. Mungkinkah dia membuat kerja sambilan, dengan pandai " manage time " serta pelajaran buat sementara waktu ?

Sepatutnya dengan rahmat limpah dari revenue oil and gas, kayu balak, minyak kelapa sawit, dll andainya dimanaged with integrity accountability, frugality and competency - maaf jargon - pendidikan percuma harus disediakan sebagai kewajiban, bukan an option.

Sebagai pemerintah yang prihatin, amanah serta bertanggungjawab
pendidikan yang berkualiti dari sekolah rendah, hinggalah ke kolej serta universiti, seharusnya disediakan PERCUMA untuk semua rakyat Malaysia, lebih-lebih lagi untuk pelajar- pelajar dari keluarga yang susah.

Adakah pelajar - pelajar asing dari negara yang berkemampuan di universiti tempatan kita dikenakan yuran yang lebih tinggi ? saya kurang pasti. Jika tidak, kenapa tidak ?

Ini tidak menjadi halangan dengan adanya:
- kualiti intelek of the best brains of all Malaysians
- kualiti kursus, research,
- measurable transfer of kemahiran, ilmu serta perwatakan yang progresif
- internship, collaboration, volunteerism with industries in the private sectors and communities, NGOs untuk asahan softskills, emotional intelligence training, problems solving, tone, choice of words and body language

Benchmark untuk mengukur mutu tenaga profesional, dari executives, pegawai- pegawai termasuk staf kaunter dari City Banks, HKSB , Petronas begitu ketara sekali sebab mereka sentiasa diasah melalui kursus untuk memberi service terbaik pada semua pelanggan dari cara serta intonasi menjawab panggilan telefon hinggalah selesai urusan yang berkenaan bertaraf 1st class, international class bukan macam kungfu chicken

Untuk menjamin kualiti ijazah serta employability

Jadi dimohon eloklah Pakcik serta semua di kampong bangkit dan buatlah yang terbaik untuk perubahan. Mungkinkah cahaya, masih samar-samar untuk mengejut kita dari tidoor, indiference, surrendered to the fate prescribed by umnoo and gang ?

Salam Sak, terima kasih.

Anonymous,  25 March 2012 at 16:49  

Dear Sak,
perhaps you might want to consider using visuals as well to bring across the severity of many issues effectively in your ceramahs as some people relate better to different approach. A collaboration with similar outstanding alternative media ?

i'm sure some youth members who are ICT savvy will be most willing to assist you and Aspan ?

Dendang dengan irama, pantun may appeal to some folks. Definitely not luxury hot air ( pun intended ) balloons rides.

The economic and social plans and development come
only after your winning, and Aspan's.

All the best, Sak, ho ping you.

syafiq PR,  5 April 2012 at 15:56  

aslm..knp ada manusia yg msh nk bckp seolah Najib tu brani utk bsemuka..Jgn jdi barua yg bckp tp x mnilai realiti sebenar kini..malu skit dgn negara myanmar..blh bg 15 minit utk pbangkang bckp..bukan nak najib mlutut..tp nk UMNO tsungkur..itu je..bkn sy sorang..tp semua rakyat yg cntakan keamanan dan kbebasan serta demokrasi..

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP