Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Monday, 12 December 2011

Pengucapan bebal disana sini.

Dalam dua minggu ini, saya ingat saya sudah mendengar semua kenyataan tolol dan bebal dalam negara kita. Rupa2 nya saya salah. Tiba2 senator Ezam Mohd Nor mengeluarkan suatu kenyataan yang mengatasi kebebalan kenyataan2 yang sudah2.
Mula saya ingat Muhyidin Yasin sudah tebiat bila menakutkan orang Melayu mengenai ancaman keatas Melayu oleh bangsa lain. Setelah itu, ketua penerangan UMNO mengukuhkan lagi rasa cemas pemimpin parti yang kian tenat bila menyatakan pandangan bebal yang sama. Jika DAP dan orang Cina memerintah negara habis lah orang Melayu, habis lah Islam dan habislah Raja2 Melayu.
Sana sini orang bercakap- adakah pemimpin UMNO sudah jadi bingung? DAP yang bukan kristian mahu mengkristiankan orang Melayu? yang sepatutnya di soalkan orang Melayu ialah mengapa terjadi nya murtad di kalangan orang Melayu? adakah kebajikan mereka tidak di jaga oleh pihak yang berwajib? mengapa Aqidah mereka teruk sedangkan masyarakat Melayu di lemaskan dengan 1001 program keIslaman? 
Islam yang sudah sempurna berada dalam ancaman? Hello- yang terancam dan berada dalam keadaan yang teruk, ialah orang Muslim dan majoriti Muslim dalam negara kita ialah orang Melayu. Keadaan mereka terjadi demikian disebabkan sistem pemerintahan dan cara orang UMNO berpolitik.
Orang Cina yang berjumlah lebih kecil mahu menjatuhkan orang Melayu yang merupakan 65% penduduk negara ini? tauke Cina kalau dapat, hendak lagi baik dengan raja2 Melayu sebab melalui sistem raja, mereka dapat menguasai lebih banyak bisnes dan pengaruh. Sebab itu, saya menganggap bila dua pemimpin UMNO dari Johor ini mengeluarkan kenyataan bebal tersebut, UMNO sudah cemas dan kebingungan.
Tapi, bila Ezam Mohd Noor yang mendakwa DAP akan menjadikan Malaysia sebuah Singapura, saya rasa trademark UMNO dan orang2 yang menyokong nya, ialah mereka semua sudah buang tebiat. Mengikut hemat orang Melayu, orang yang buang tebiat, ialah orang yang hampir mati. Demikian agaknya, yang terjadi keatas UMNO sekarang.
Elok rasa nya kita jawab kenyataan senator Ezam. Apa salah nya- jika Malaysia jadi kaya dan kekayaan tersebut di nikmati oleh semua berbanding pada masa sekarang  dimana kekayaan dan nikmat ekonomi di monopoli oleh segelintir orang yang rasuah? Apa salah nya, negara kita menjadi negara macam Singapura di mana perkhidmatan awam nya kelas pertama? Dan apa salah nya negara kita jadi macam Singapura yang mengenakan disiplin yang ketat keatas rasuah?
Bila kita bercakap pasal rasuah, di manakah kotak2 yang pernah di laungkan oleh Ezam Mohd Nor yang di katakan mengandungi maklumat mengenai kes2 rasuah oleh pimpinan UMNO? Rasuah lah yang merupakan kezaliman yang paling teruk merosakkan orang Melayu. Apabila sesebuah negara rasuah, amat sukar lah untuk pemimpin yang berada dalam sistem tersebut, melakukan perubahan.
Tidakkah kamu lihat apa jadi kepada orang Melayu di Singapura? Maka saya jawab- apa yang terjadi kepada mereka? Walaupun kita enggan mengakui nya, pandangan dunia Melayu Singapura berbeza dengan pandangan Melayu Malaysia. Orang Melayu Singapura sedar bahawa mau tidak mahu, mereka terpaksa cultivate diri dengan ciri2 menjayakan diri melalui kerja keras dan mengelokkan diri dari segi mental. Orang Melayu Singapura merupakan hanya 15% dari penduduk di sana. Mustahil lah suatu kumpulan minoriti dapat menguasai kumpulan yang majoriti. Apatah lagi jika yang majoriti juga kuat dari segi ekonomi dan dari segi mempunyai kelompok kuasa intelek yang lebih tinggi.
Bahkan apa yang terjadi keatas orang melayu di Singapura patut menjadi peringatan dan pengajaran kepada orang Melayu Malaysia. Satu bangsa yang meletakkan masa depan mereka keatas kepercayaan mutlak dalam tangan orang lain hanya menempah masa depan yang sengsara. Orang Melayu Singapura sepatutnya mengingatkan orang melayu di Malaysia peri penting nya bergantung kepada kekuatan diri sendiri.
Dan orang Melayu di Singapura, mengingat kita di Malaysia, kita mesti menolak pemimpin yang bodoh. Kita mesti tolak pemimpin yang rasuah. Orang Melayu Singapura mentertatwakan orang Melayu Malaysia sebab sejak 13 tahun kebelakangan ini, orang Melayu Malaysia di penjarai oleh soal seks pemimpin Melayu lain. Bangsa lain hendak maju, kita asyik obsess dengan citarasa seks Anwar Ibrahim.

33 comments:

Anonymous,  12 December 2011 at 07:10  

Kebebalan orang melayu UMNO bukanlah sesuatu yang baru Datuk. Bahkan semasa Datuk menjawat ADUN Pulau Manis kebebalan sudah pun merebak dan berjangkit. Tetapi oleh kerana kesilauan Islam Had Hari kebebalan itu diabaikan. Be frank to you Datuk UMNO is full of stupid bastard melayu. FUCK

George Choo 12 December 2011 at 07:44  

Dear Sak, Melayu di Singapura berjaya sebab mereka BERDIKARI DAN MEREKA TIDAK MACAM MELAYU MALAYSIA SEPERTI BIGDOG yang bergantung kepada kerajaan.

Umno is very much under pressure because the malays in Malaysia "TAK CAYA UMNO LAGI.
But it is difficult for Umno to lose in the next GE because umno have a secret weapon.
That secret weapon is MONEY.

I did a small analysis of only 40 big companies in Malaysia who I think will contribute to the UMNO ELECTION FUND and the total amount
was a STAGGERING RM 790 MILLION.
In my opinion,this money is already in Umno coffers as election is near and the total amount Umno have is MORE THAN RM 1 BILLION as my analysis is only on 40 companies.
Sak,your analysis is good but you have not taken into account THE MONEY FACTOR.
As you know ,my opinion is for a change of govt in order to protect our future generation of all races as our current debts is RM 407 Billion.
Readers can go to my blog georgechooalloutformalaysia.blogspot.com to view the contribution of the 40 companies.

Anonymous,  12 December 2011 at 09:05  

Tak kisah apa yang akan keluar dari mulutnya. Bebal atau tidak. Bodoh atau tidak. Yang penting dia mesti berkata sesuatu untuk mengjustifikasikan survivalnya kepada tuannya.

Kalau tidak, dia akan ditendang keluar dan terpaksa menjadi gelandangan.

Anonymous,  12 December 2011 at 09:05  

Tak kisah apa yang akan keluar dari mulutnya. Bebal atau tidak. Bodoh atau tidak. Yang penting dia mesti berkata sesuatu untuk mengjustifikasikan survivalnya kepada tuannya.

Kalau tidak, dia akan ditendang keluar dan terpaksa menjadi gelandangan.

Anonymous,  12 December 2011 at 09:17  

Muhyideen, MaSLan dan Ezam ingat orang2 melayu semuanya bodoh macam melayu lembu Umno.

Kalau makan duit haram, yg keluar dari mulut semuanya perkataan bodoh dan haram juga.

Anonymous,  12 December 2011 at 12:29  

1.Adakah Tuhan memerlukan manusia untuk menjaga agamanya? Bukankah Tuhan itu maha mengetahui? Masaalahnya ramai dikalangan kita sekarang berlagak lebih tahu dari Tuhan.

2.Rasuah adalah jenayah yang sudah tentunya memporak-purandakan masyarakat. Ianya bukan dosa peribadi seperti tak sembahyang, main perempuan, tak puasa dan lain-lain. Mereka akan berdosa pada Tuhan.

Tapi rasuah lain. Ia melibatkan masyarakat. Mereka yang mengamalnya akan berdosa kepada Tuhan dan juga rakyat. Segala kos kehidupan dalam negara akan naik akibat rasuah. Jurang pendapatan akan melebar dikalangan rakyat. Yang miskin akan bertambah susah.

Institusi-instutusi penting negara seperti polis, badan kehakiman, tentera, MACC, imigresen, kastam, SPR akan roboh. Rakyat tidak boleh bergantung kepada institusi-intitusi ini lagi untuk mendapat keadilan.

Yang berkuasa akan bertambah kaya dan senang. Rakyat kebanyakan yang majoritinya Melayu,akan rasa terhimpit. Rasa tidak puas hati akan membuak-buak. Ini adalah resepi mujarab untuk mereka bangun dan menentang.

Oleh itu jenayah rasuah mestilah dihentikan supaya negara akan maju. Hukuman berat mesti di kenakan. Orang Cina pun tak dengan mudah dapat membuat wang kalau yang berkuasa, yang rata-ratanya Melayu, tidak ambil rasuah.

Aktiviti underworld seperti illegal gambling, VCD cetak rompak, pelacuran, pendatang tanpa izin, pengelakkan/penipuan cukai import/eksport dan segala kegiatan haram/jenayah lain dapat dibenteras jika polis, imigresen, kastam, majlis daerah, jpj dan pemimpin UMNO/BN tidak rasuah dan betul-betul mengamalkan "Saya Anti Rasuah".

Melayu ni pula bak makan babi dia begitu pantang. Nampak babi pun tak boleh. Masuk restoran, cakap 'no pork, please' tapi bak makan rasuah, perkara biasa bagi mereka. Ini kenyataan.

Negara kita tak akan maju kalau rasuah tidak dibendung dengan efektif. Dari segi pendapatan per capita, kita mungkin mencapai sasaran purata USd15,000 (dari USD7,000 sekarang) pada tahun 2020. Tapi apa gunanya bila mana 90 peratus penduduk berada di jauh dibawah USD15,000 dan 10% berada terlau jauh diatas USD15,000 ini?

Pendapatan per capita Singapura sekarang ialah USD35,000. Ini adalah lima kali ganda diatas Malaysia. Adakah Singapura ini negara yang kaya dengan hasil bumi seperti setengah-tengah negara Arab dan negara kita sendiri? Mereka mencapainya dengan "good governance, honesty, hard work and zero tolerance on corruption". Mengapa kita tak boleh jadi kaya macam mereka, macam Korea? macam Taiwan? sedangkan pada tahun 60an kita lebih kaya dari mereka dan sama dengan Singapura. Jawapannya mudah bukan? Oh lupa, pemimpin-pemimpin UMNO/BN kita dan anak-anak mereka semua kaya-kaya. Agaknya mereka ni semua pandai-pandai dan kerja kuat kot. Rakyat Malaysia yang lain semua tak sekolah dan malas kot.

Bolehkah kita harap perasuah (UMNO/BN) menghentikan rasuah? Tidak, bukan? Jadi kita perlu tahu apa yang kita perlu buat untuk masa depan Melayu dan rakyat Malaysia yang lain. Fikir-fikir dan renung-renungkanlah.

Anonymous,  12 December 2011 at 12:35  

Spare the rod for Ezam Nor. We all know he's just another zombie like Zulkifli Nordin dan Zahrin. Maki hamun kat dia orang ni tak guna. They are just script readers macam TV3 news caster..

Anonymous,  12 December 2011 at 12:48  

Lidah rasmi UMNO; Awang Selamat Utusan:
'PAS sayap DAP'

Ini kenyataan bebal atau setakat lawak?

Inilah kerja pencacai dan pembodek pemimpin yang bebal...

Anonymous,  12 December 2011 at 12:57  

Dato Sak

Saya nak komen pendapat George Choo. Saya rasa PU13 kali ini, walau umno mempunyai RM790B, akan ada ramai penyamun di tengah jalan yg akan menyamun seberapa banyak yg boleh sebelun putrajaya terlepas ke tangan PR.
Dengan ketua bahagian dan incumbents diganti dgn winnable candidates yg baru, kalau tak menyamun rugi, melepas.
Hendak pulak keluarga Ketua wanita umno dah dapat RM250J.

James Labi,  12 December 2011 at 13:06  

Dato Sak

Is it possible that Jibby will name you as a winnable candidate in next GE? Based on your writings, you have a potential to win.

Red Alfa 12 December 2011 at 14:12  

Salam Dato'

You have said it before. The maths just will not add up. UMNO knows as all of us must be knowing that UMNO has lost the Malay votes to be able to form the Government. With every connivance in the book and some, UMNO will in the GE 13 regain some but it will never be enough. It also knows there will be no more BN to lead. On this very bleak certainty, will UMNO ever accept to be in the Opposition?? But with the eventuality that the courts should they become unleashed under the new Government and will be going for them with vengeance?? UMNO losing power after GE 13 they surely cannot countenance and accept!

It is not an option but UMNO must already be planning to steal the GE 13. But for it to work it must be counting on all the Malays in the country, (civil service, police, army, judiciary, etc) and they are being brainwashed and they will be sympathetic whatever and however devilish UMNO will get up to hold on to power, UMNO is the Malay hope and joy!

To the likes of Quiet Despair & Co. UMNO could never be any worse and therefore must never be betrayed and they shall ensure UMNO shall forever and always be in power however and whatever.

If this will be that UMNO's game plan, are we ready to raise the ante as what the Egyptians, Libyans, Syrians, Yemenis and now the Russians have shown to the world are as willing in similarly prosecuting for our stolen rights?

Anonymous,  12 December 2011 at 14:59  

Najib the chicken ......

Muhyideen says THE PEOPLE should decide on Shahrizat's NFC Issue

Hishamuddin also said THE PEOPLE should decide on Shahrizat's NFC Issue

Shahrizat said Najib SHOULD DECIDE on her Future

Bung Mokhtar DECIDED FOR NAJIB by asking Shahrizat to Resign

Mahathir knowing Najib will never decided also DECIDED FOR NAJIB in asking Shahrizat to resign.

Pak Lah may be sleeping half of the time but at least he was DECISIVE...

Najib? Always Waiting FOR SOMEONE TO DECIDE FOR HIM

And you think He's Smart??


Bon Journo

Anonymous,  12 December 2011 at 15:30  

Dear Tuan Sak,

Para pemimpin tertinggi UMNO terlalu banyak bersandiwara di depan mata rakyat sehinggakan mereka jatuh percaya bahawa sandiwara yang sedang mereka mainkan ini adalah realiti. Berikut adalah huraian terperinci tentang sandiwara2 yang mereka lakunkan.

a. Menjual diri mereka kepada kaum pedagang cina

Setiap pempin yang duduk di pentas perhimpunan agung UMNO itu ada towkey cina yang mendokong mereka. Soalan saya kepada DS Najib, TS Muhyiddin dan pemimpin besar lain adalah buktikan kepada rakyat kaum melayu bahawa mereka tidak menjual melayu dgn bersongkokol dgn kaum cina? Buktikan mereka bukan pengkhianat melayu..

b. Bersandiwara bahawa mereka lebih Islam dari rakyat jelata.
Buktikan saksiah diri mereka amat tinggi, bila bercakap mereka tidak bohong, bila berbuat sesuatu kebaikan mereka ikhlas tidak mengharap balasan, terlebih dahulu memimpin keluarga masing2 mengikut nilai2 kehidupan islam sebelum boleh memimpin rakyat dan mengeluarkan hujah2 yang islamik.

Mereka inilah pengkhianat bangsa dan terlalu terpesong dari nilai2 seorang pemimpin yang beragama islam. Islam hanyalah topeng bagi mereka ini.

Rakyat mengharapkan para-para KSU yang bijak pandai dapat mentadbir tanpa dipengaruhi perangai2 buruk menteri2 dan timbalan2 menteri. Hampeh. . mereka juga sudah dibodohkan dan menjadi rakan niaga menteri2 mereka.

Saya seorang rakyat biasa, bukan ahli mana2 parti, apabila melihat menteri2 di media massa ingin sja saya meludah kerana itulah tahap mereka bukan utk diagung agungkan. . Begitu juga KSU2 di Malaysia tercinta ini, sudah makin kurang rakyat yang hormat kepada mereka.

Siapa lagi yang boleh kita harapkan untuk mentadbir negara kita ini dan terus memakmurkan rakyat? Aduhyai. . .

nick 12 December 2011 at 16:36  

Dato,

They say that some people appear bright until they open their mouth and destroy that illusion (there are many like that in the cabinet. No! I take it back. We aren't that lucky, Rais Yatim and Ahmad Maslan are in the cabinet and they don't look bright at all!). Apparently Ezam is not one of those "who appear bright"! He like many other "amphibian" with the same pedigree not only stupid but look stupid too! People like Zahrain, Zulkilfi Nordin and especially Ghani Jiman are prime example of people with little brain handicapped with ugly features.

It seems that UMNO is only able to retain in their fold only those with cows, shit and pondan in their minds. People with intelligence and IQ have long since deserted UMNO. Is it any wonder that all we hear from UMNO nowadays is nothing but MORONIC? I sure don't and you shouldn't too Dato, because you would be wasting valuable blogging time if you do!

Nick.

OneMalaysian,  12 December 2011 at 16:40  

Dear Sakmongkol

“Orang Melayu Singapura sepatutnya mengingatkan orang Melayu di Malaysia peri penting nya bergantung kepada kekuatan diri sendiri.”

48 years of PAP rule in Singapore has altered the Malay psyche for the better. Singapore runs a meritocracy, a socio-economic system that rewards hard work and talent. This has led to a high GINI coefficient of about 0.48, meaning that wealth distribution is highly skewed (the lower the number the more equal income distribution). Such an outcome can easily be volatile in a low-income country, but Singapore is a high-income, developed economy.

Based on 2005 official figures (not adjusted for purchasing power), Singapore Chinese’s average income was USD2279 per month, and Singapore Malays earned USD1389, representing 61% of average Chinese income. In that same year, the average Malaysian Chinese earned USD1205 per month, and the average Malaysian Malay USD736, which was by some coincidence 61% of Chinese income. Such an outcome on both sides of the causeway is the result of a multitude of social and economic factors that are too complex to discuss here. But it would be instructive to note that the average Singapore Malay earned more than the average Malaysian Chinese, by 15%.

From this set of numbers, we can derive various conclusions. There is one that I would like to briefly discuss. The average Malaysian Chinese might out-earn his Malay countryman, but in a corrupt, inefficiently run country he still loses out to the lower income citizens of a more progressive and wealthy country. In other words, Malaysian Chinese are merely the one-eyed amongst the blind. This is no real achievement, because ultimately prosperity must be measured in both an absolute and relative (to both within and without our border) sense.

Yes, the Malaysian Malays have the political power to do much more than Singapore Malays, who have little power. But already, with so little political leverage they have out-performed the “vaunted” Malaysian Chinese. The lesson is simple: If the Malays want to progress they need to throw off the oppressive yoke of corrupt UMNO rule, and to remake their own future. 54 years are enough of experimentation – try something different.

average joe 12 December 2011 at 17:30  

many malaysian malays are ingrained with a characteristic that is not dissimilar to the only-child-in-the-family-with-an-adopted-sibling syndrome.
from the onset, they have been immersed with the family's entire possessions since they have no other siblings to have to share with. once the adopted sibling enters the family, this new sibling has to do all that's necessary to prove that crucial sense of belonging - this adopted sibling will simply have to toil blood sweat and tears in order to fit in, whilst the spoilt only child slacks around through life.
years after, once the adopted sibling has been truly recognized by the parents as deserving to get a fair share of the family's wealth through grit and hard work, the best defense that the only child can come up with is endless whining whimpering and stamping of the feet in vain protest.
sadly in many cases, the only child could even end up with less share than the adopted sibling; worst, if it's too late for this spoilt child to realize the detrimental mistakes and flaws while both parents are still alive, the will leaves this child next to nothing!
but it is still not too late for us malaysian malays to come to our senses and start becoming mature responsible accountable hardworking and fully knowledge-armed and start collecting our own shares of the nation's wealth.
we must now begin to stop being labelled "melayu" (withering, i.e. weak and whining) and start to elevate ourselves as "melayu" (malays)!
the first logical and crucial step to take is none other than replacing our teachers who have been guiding us the wrong direction all these so-called independent years. let us restructure and get ourselves a new set of teachers guides and leaders.

jangan biar diri kita diselubungi kelentong

jom bagi bersih semua kekotoran dan korupsi politik negara, jom humban KERA UMNgOk-BoNgok jauh2 ke laut!

-average joe-
klakka-la.blogspot: BINATANG PELIHARAAN SAYA 4

Anonymous,  12 December 2011 at 20:18  

Saya amat setuju dengan pandangan saudara.AMN adalah pengampu nombor wahid negara. Tidak lebih dari seorang pencacai. Orang macam ini tidak sepatutnya bergelar pemimpin. Nyahkan dari muka bumi Malaysia.

ordinary malaysian 13 December 2011 at 02:45  

Unggulnya post ini Datuk! Bekas Perdana Menteri Singapura LKY sendiri pernah memcabar Mahathir letakkan seorang Melayu Malaysia berdirikari di negri dan seorang Melayu Singapura dan lihat siapa akan lebih unggul. LKY telah membuat cabaran ini kerana begitu yakin kepada kebolehan Melayu Singapura!

Anonymous,  13 December 2011 at 03:42  

Di Singapura orang Melayu jadi minoriti.Apa boleh buat itu sejarah.Bila kita cakap produktiviti orang Melayu di Singapura lebih tinggi,baguslah untuk survival mereka.Namun kita tahu elemen kependudukan dan demographi sesebuah negara itu penting dalam menentukan kuasa.Sementara masih berada Melayu-Islam Malaysia mesti bersatu untuk terus dominan dalam politik dan perdagangan seperti Melaka dulu. Itu pun telah lebih lama lagi menjadi sejarah. Kini penjajahan baru semakin halus dan strategik memecahbelahkan Melayu-Islam yang boleh menjadikan kita minoriti walaupun sebenarnya 65% majoriti.Semakin ramai kita terus dilanda pengaruh nilai-nilai baru demokrasi, keadilan dan kesejagatan dalam menentukan persepsi dan keputusan politik. Berhati-hatilah dalam menentukan falsafah kenegaraan yang terbaik untuk kita. Sistem mana pun didunia ada 'pro and con' masing-masing. Harap kita tidak keliru dengan penilaian masing-masing, apatah lagi hanya kerana rasa marah dan kecewa. Ingatlah agama, jatidiri dan generasi kita di zaman kehadapan.Siapa yang berbuat salah hapuskan mereka. Naikkan mereka yang berproduktiviti tinggi dan berintergriti. Jangan kerana pijat kelambu dibakar. Perkakas yang tidak baik humban mereka kelaut, namun bahtera bekalan nenek moyang terus kita layari menongkah badai politik yang mendatang.

kampong man,  13 December 2011 at 07:00  

Artikal Sak ada kebenarannya tetapi tidaklah sampai ketahap yang saolah orang melayu dan UMNO ini terlalu bodoh yang Sak gambarkan.Benar orang Melayu bergantung pada pemerintahan BN terutama UMNO bagi membela nasib mereka melalui program program memakmorkan Rakyat yang berterusan.Usha usha Ini semua tidak langsung di beri kepujian dan dihargai Sak .Pada saya UMNO/BN banyak memberi sumbangan kepada kejayaan orang Melayu yang dahulunya masyarakat tani dan kampong saperti saya.

Orang Melayu tidak harus bergantung penuh pada kerajaan siapa juga kerajaan yang memerintah.Mindset orang melayu harus di tukar kepada masyarakat berbusiness saperti kaum cina.Saya sangat yakin dengan pendekatan ini kerana sabagai saorang business (sudah 20 tahun berbusiness) saya langsong tidak bergantung walau satu sen pun pertolongan dari kerajaan, semata mata bantuan bank.Saya kira saya berjaya dan lebih berjaya dari towkey towkey cina di sekeliling saya.Saya berterima kasih pada kerajaan sekarang yang memberi saya peluang belajar di peringkat Universiti di luar negara sekitar awal 70han dulu(pinjaman MARA).

To be branding" UMNO full of stupid bastard melayu. FUCK " adalah keterlaluan dan BIADAP !dan banyak lagi tulisan tulisan begini memperbodohkan UMNO dan secara tidak langsong memperbodohkan majoriti Melayu termasok Sak.
Hakikatnya majoriti orang Melayu memerlukan UMNO tidak PKR dan tidak PAS.Tidak hairanlah UMNO/BN boleh bertahan hingga kehari ini.Benar Korupsi harus di benteras,itu saya setuju dan saya yakin Najib harus lebih serius dengan hal ini.Pemimpin rasuah "must be voted out ".Kerajaan kini adalah pilihan rakyat majoriti yang memilih kerajaan untuk mereka.Kita harus akur keputusan ini ,esok mungkin bertukar .
Saya kira Sak tidak sepatutnya menjadi ahli UMNO dengan berbagai bagai artikal mencemoh UMNO tanpa SATU pun kritikan baik.Sak harus tidak terlalu prejudis dan harus juga memberi pujian pada berbagai bagai kejayaan negara yang sudah tercapai sekarang atas usha UMNO/BN.Apa PKR dan PAS boleh berjaya saperti UMNO ?.Buat masa sekarang saya tidak nampak pak lebai pak lebai berserban ini berkesan.PKR pula terlalu sibuk menyelesaikan masaalah dalaman mereka tidak habis habis.Apa ! adakah kita mengharapkan DAP memperjuangkan nasib dan halatuju orang Melayu ? mana mungkin !
Biarlah saya mengharungi harus di laman blog anti UMNO di sini memberi pandangan yang berbeza dari saya yang bukan pun ahli UMNO tetapi saya kagum dengan kejayaan negara Melaysia yang berbilang kaum dan ugama.Usha siapakah ini semua ? Terima kasih.

kampong man,  13 December 2011 at 07:22  

Nick and the likes.

I can sense the level of hatred in your heart.You can say that to please yourself out of frustration or whatever but do you think majority think the same ? They too see the many success that we see today with the many transformations for the better.Granted we are all against corruption but many comments here are very much election propaganda to poison the mind of voters.Voters are not stupid either no matter how much you spin.It will be a big test this coming PRU 13 whether all these assumptions,propaganda and political gimmicks work at all for the CHANGE if ever it happen.We shall see.

Anonymous,  13 December 2011 at 07:31  

Salam Dato'

Dulu jika ada Perhimpunan Agung Umno (PAU) saya tak miss mesti hadir. Dulu saya di cawangan umno peramu jaya. Itu dulu.

PAU hari ini mengingatkan saya filem alibaba dgn 40 penyamun. Penyamun-penyamun dalam filem alibaba akan berhimpun didalam gua selepas setiap kali selesai menyamun. Didalam gua tersebut penyamun akan mengagih-agihkan hasil samun dikalangan mereka. Setiap kali agihan dilakukan ada saja yang tidak berpuas hati. Ada yang menjerit, terpekik, terlolong kerana merasakan hasil rompakan masih tidak cukup untuk mereka. Keputusannya, mereka berikrar, bersumpah akan menyamun dengan lebih banyak dan rakus lagi. Bunuh, bakar, dera, cela, rogol,hina, liwat,fitnah, tuduh sesiapa saja yang cuba menghalang. Biar gempaq satu kampung betapa terrornya mereka. Biar semua orang takut dan gerun dengan kekejaman mereka.

Hari ini penyamun-penyamun tersebut berhimpun beramai-ramai tapi kali ini di gua PWTC. Dengan mengamalkan kaedah yang sama dan masih tidak berpuas hati dengan hasil rompakan mereka. berebut-rebut, tamak, menjerit-jerit apabila agihan masih tidak dapat memenuhi perut mereka. Pendekkan cerita; Seperti biasa Ketua lanun mengarahkan Timbalan Ketua Lanun untuk mengenalpasti lokasi-lokasi dengan membuat 'pangkah' lokasi-lokasi termasuk EPF, Khazanah, Felda, MAS, PKFZ, dan sebagainya Untuk dirompak. Siapa halang,cerca, fitnah, liwat, bunuh mereka,guna C4, jika masih tidak menakutkan guna Mahkamah, AG, Polis, SPRM, SPR, Imigresen, ISA, Auku. Biar mereka sedar siapa ketuanan lanun selama ini.

Maka selepas arahan Tok Ketua yang maha bijaksana maka seluruh penyamun-penyamun yang berada di PWTC terus berpesta sakan meraikan kegemilangan nenek moyang mereka.

Lingkup Negara.

Drp; Zuki Ahmad

Anonymous,  13 December 2011 at 10:21  

Pecacai-pecacai umno seperti Ezam Md Nor asalnya cerdik tapi jadi bodo bila dalam umno. Begitu juga halnya dgn yang lain.

Perihal Singapura ini jika kalangan juak umnolah mempersoalkan bangsa melayu disana bermakna mereka sedang lemparkan taik ke muka sendiri.

Hellooo umno, siapa yang lepaskan Singapura dari Melaysia. Kenapa tak fikir hal Melayu Singapura bila buat keputusan bodo masa itu. DAP dan PAS ke yang memerintah Negara masa itu?

So, sila tepuk dada dan bertanyakan dengan akal yang waras. Dah, dah lah tu. Cukuplah setakat dulu membodohkan melayu.

Siapa kata Melayu Singapura terpinggir? Dari segi apa? Majoriti memanglah tak jadi, dah jadi minoriti nak buat macammana?. Bukankah itu hasil keputusan bijaksana pemimpin umno ketika itu? Buat keputusan bebal. Nak import indon, bangla, thai, mynmar jadi pengundi macam di Malaysia tak boleh sebab SPR tak ada di Singapura. Melayu nak rasuah ahli politik atau pegawai kerajaan Singapura juga tidak akan berhasil kerana SPRM dan PDRM tak ada di sana.

Tapi jika diukur dari sudut berdikarinya Melayu Singapura maka pemimpin dan juak Melayu umno macam langit dan bumi. Melayu umno sentiasa memerlukan tongkat sakti dan tikar terbang untuk terus bernyawa.

Jadi, dah..dahlah tu umno. Tak usah nak jual ubat guna-guna. Tak payahlah nak jerit slogan candu ketuanan melayu. Hanya melayu yang dah ketagih candu umno yang akan percaya segala slogan, akronim dan apanama lagi yang di jeritkan oleh pembekal candu umno.

Drp; Zuki ahmad

Anonymous,  13 December 2011 at 10:44  

This is how 40+ yrs of NEP & TNB has produced;

‘adakah kita mengharapkan DAP memperjuangkan nasib dan halatuju orang Melayu ? mana mungkin !’

Why Malay M’sian only been emphasized. All The Others M’sians r transparent in his./her eyes?

Then, this;

‘saya kagum dengan kejayaan negara Melaysia yang berbilang kaum dan ugama.Usha siapakah ini semua ?’

Talk about oxymoron! Perhaps more of an ‘educated’ troglodyte, fighting for the guilt of membalas ehsan (ie ‘Saya berterima kasih pada kerajaan sekarang yang memberi saya peluang belajar di peringkat Universiti di luar negara sekitar awal 70han dulu(pinjaman MARA)).?

A true education should have shown this tempurung dweller (‘banyak lagi tulisan tulisan begini memperbodohkan UMNO dan secara tidak langsong memperbodohkan majoriti Melayu termasok Sak.’) that he/she should act righteous, with his religious believe thrown in, to correct the evil ways of his ‘gift giver’. That means even to criticize openly what have been so fraudulently done to plunder the coffer of the nation in the name of uplifting a bunch of dungus like him/her.

Talk about self-enclosure & short-sightedness; at one hand only his/her race is emphasized, such as they r the only one been materially suppressed, then suddenly realized that there r all The Others, who contribute to his current status.

If he/she is really into membalas ehsan, The Others M’sians should be the one that this dungus should be thankful for.

See how pity has these confused Sitzfleisch is?

Anonymous,  13 December 2011 at 11:22  

Dato SAK,
Ezam dah dapat jadi Senator dan sebelum dijanjikan jawatan tersebut pabila melompat, dia pun dah dapat, inilah sikap setengah pemimpin UMNO.
TPM, dah kayakan Syed Moktar dan Abu juling semasa jadi MB Johor, Ahmad Pontian memang anak didikan PM sejak diFelda lagi dan diletakkan ditempat tertinggi UMNO Ketua Penerangan, apa yang dia tahu mengenai hal- ehwal rakyat yang susah.
Yang saya terkejut adalah berita Adnan kata dia tidak dapat habuan dari Lynas betul ke tu?, semua orang tak mengaku apa jadi tanah bijih (iron Oil) di Felda Sg. Temau, Jln K.Lipis - G Musang tu, tulonglah Dato Sak semak, atas nama KSG@Khairy Ghapoor dan sekarang ditakbir oleh adiknya Dato......@guru Golf tapi still nama syarikat sama. Kalau tanya MB mungkin dia akan kata macam Shahrizat "saya tak tahu" begitu juga Rafidah dulu isu AP"Saya tiada dalam meeting semsa diluluskan" inilah sikap ahli UMNO, yang terbaharu Mahathir kata nak jual Proton kpd Syed Mokhtar@DRB,sebelum Mahthir habis tempuh jadi PM dulu syed Mokhtar telah membeli satu JEt Peribadi jenis Gulfstream untuk kegunaan Mahathir sehingga hari ini, Jet tersebut ada diSubang Hanger Halim Saad dihujong Airport, siasatlah dan rakyat yang telah dicengkam selama 54 tahun ini fikir-fikirkanlah.......

Anonymous,  13 December 2011 at 11:27  

Dato SAK,
Percacai UMNO,semuanya kaki bodek ketua lihatlah Raof yang hanya kerani UTM, dulu asal Melaka, org kuat Hishamuddin dilantik Setiausaha kerja Umnop itu tak apa tapi beliau lebih kuah dari sudu, dia tiada protokol harap Teungku Adnan nasihat sikit jangan selalu tuboh bloking camera atau pun terlebih PR, nanti membuatkan org benci jadilah macam Dato Yaacob besan Rosmah tu semasa jadi Setiausaha Kerja UMNO hanya jaga tarik kerusi dan sedikan makan saja.......bukan cemburu tapi....

Anonymous,  13 December 2011 at 11:34  

Kampong man said :

"Pemimpin rasuah "must be voted out".

Good one kampong man. Kalau pemimpin rasuah must be voted out, kampong man tak boleh vote calon UMNO lah, sebab 90% mereka amalkan rasuah. Jadi tumbang lah UMNO/BN. Bagus-bagus tu. Tapi kampong man rasanya masih akan vote UMNO sebab pemikirannya masih kekampongan!

CYC,  13 December 2011 at 12:47  

How on earth so many commentators here still habour hope on Jibby to eradicate corruption when himself is also tainted with so much alleged scandals be it mega bucks, women or even life.

Kampong man,  14 December 2011 at 08:48  

Tidak ada faedah membuat perbandingan Melayu Singapura dan Melayu Malaysia.Perbandingan ini adalah sama dengan perbandingan "Minority chinese in Malaysia and minority Malays in Singapore ".Minority chinese in Malaysia drive big big cars ,owned as many condos and bunglos,owned as many businesses possible and go for as many overseas holidays possible and crazy and busy shopping at Pavilion and The Garden.Minority Malays in Singapore can possibly afford overseas holiday in Trengganu or Port Dickson and may be Sarawak for the beautiful rainforest flora and fauna and of course that once overseas pilgrimage to Mecca .That is the the major difference.Too bad i was not born a chinese Malaysian and i will not want to be a minority Malays in singapore but i am a happy kampong man but of course with urban mentality occasionally having nasi lemak and ubi kayu at Chawan Bangsar sometime meet and saw Sak there.I am just a normal layman ,a simple dude and never a politician doing things that i enjoy doing ,giving back to society is one of it or rather i am at the apex of Maslow.

Thanks to UMNO/BN and DR M especially for his vision in bringing we all united Malaysians a harmonious and a peaceful land named Malaysia.We even compromised with time to accomodate all by changing this prosperous land from PERSEKUTUAN TANAH MELAYU to MALAYSIA.What we cannot change is KERETAPI TANAH MELAYU.The PR hated UTUSAN MELAYU has also changed to UTUSAN MALAYSIA.Now the chauvanistic DAP has an agenda, aspiring to change the political landscape of Malaysia similar to that of big brother Singapore PAP !with that meritocracy crap in the name of equal opportunity without regard to Social Contract. Now, who is being suppressed ? Minority Singapore Malays or minority Malaysian Chinese.I never envy that Kiasu Singapore.Let them be like Hongkong living in those pigeon holes, who cares.Well, aren't Singapore is a FINE country anyway.No comparison please.Let DAP inhouse power struggle over the "Warlords-Godfathers " woes be sorted out quickly or is it just a tip of the iceberg ? Probably by now the Rakyat know who will serve them better and really honest when serving the Rakyat.Good luck PR,try harder.Thanks

Anonymous,  14 December 2011 at 10:15  

Kampong man,

Yr tag sure fit u to the dot. BTW, that kampong must be the one that been snuggled comfortably under a tempurung.

Let me quote One Malaysian to dispute yr fitnah (r u a real Muslim????)

‘Tidak ada faedah membuat perbandingan Melayu Singapura dan Melayu Malaysia.’

OneMalaysian has this to say;

‘Based on 2005 official figures (not adjusted for purchasing power), Singapore Chinese’s average income was USD2279 per month, and Singapore Malays earned USD1389, representing 61% of average Chinese income. In that same year, the average Malaysian Chinese earned USD1205 per month, and the average Malaysian Malay USD736, which was by some coincidence 61% of Chinese income. Such an outcome on both sides of the causeway is the result of a multitude of social and economic factors that are too complex to discuss here. But it would be instructive to note that the average Singapore Malay earned more than the average Malaysian Chinese, by 15%.’

Do re-read what he has more to say.

So, still cannot see the beef? Or u just try to side-blind yrself?

BTW,

‘Minority chinese in Malaysia drive big big cars ,owned as many condos and bunglos,owned as many businesses possible and go for as many overseas holidays possible and crazy and busy shopping at Pavilion and The Garden.’

What percentage is the above description fits the Chinese M’sians? Can quote source or not?

Then, we have a FMOM carrying a a red crocodile Herm├Ęs Birkin handbag worths US$203,150! Now pls tell where she got that kind of money, even if u considered the whole two generatiosn of Razak’s official incomes.

& then u insulted the Malay S’poreans by implying them only can afford these;

‘Minority Malays in Singapore can possibly afford overseas holiday in Trengganu or Port Dickson and may be Sarawak for the beautiful rainforest flora and fauna and of course that once overseas pilgrimage to Mecca.’

Care to post that statement again in Strait Times? & See what crab u would be make out to be by the Malay S’poreans.

Again, pls don’t cough lies (again , r u sure u r a Muslim???), by quoting this PERSEKUTUAN TANAH MELAYU myth.

It was the British who drew the territorial boundaries of the Malay sultanates who until then, being the ‘kerajaan sungei’ (river governments), had been confined to collecting tolls along the main waterways in each “state”.

The colonial masters did that bcoz they knew it’s easy meat to control the feudalistic sultans & the surrounding local dwellers by creating a pseudo-kingdom for them. They played to the local’s penchant for syok-sendirism. Thus the creation of that namesake!

BTN has back-stabbed u as a Muslim!!!!

Anonymous,  15 December 2011 at 01:07  

As being an outsider,it's very interesting to read Sak's blog as well as the various comments here.

BTW, could anyone care to tell me what's BTN stands for?

mohd hafifi 15 December 2011 at 13:09  

Membebalkan orang tidak memandaikan kita =)

Anonymous,  11 January 2012 at 03:20  

BTN has back-stabbed u as a Muslim!!!!

14 December 2011 10:15


Very true, luckily after graduation mix with many non-Malay friends. BTN retards the Malays' thinking and instill jealousy and hatreds.
BTN should be abolished if the govt is really talking about 1Malaysia.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP