Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Wednesday 21 April 2010

Pesanan untuk warga Hulu Selangor.(2)


 

Saya mengajak pengundi Melayu di kawasan Hulu Selangor memikirkan perkara ini. Zaid Ibrahim secara peribadi adalah orang yang baik. Perkara yang serupa juga kita boleh katakan kepada kamalanathan.

UMNO tidak pernah mengakui diri nya sebuah parti yang sempurna. Saya pun dalam tulisan yang lepas2 , kerap kali, ada membuat teguran yang pedas dan secara direct kepada UMNO dan pimpinan nya. Malah, PM Najib pun tidak terkecuali dari teguran saya. Kebetulan saya mempunyai kelebihan sedikit untuk bercakap mengenai Dato Najib dan kepimpinan nya memandangkan saya ahli UMNO Pekan, menjadi ketua penerangan bahagian ketika kedudukan DS Najib amat genting dan menjadi ADUN dalam kawasan parlimen Pekan selama satu penggal.

Jika ikutkan hati, tentu tidak ada perkara yang baik untuk saya katakan kepada UMNO dan DS Najib. Tapi kita hanya mampu membawa perasaan sakit hati dalam hidup kita untuk masa yang terhad. Jika keseluruhan jiwa kita diwarnai dengan perasaan sesal, sakit hati, kita akan melayari hidup ini dengan malang dan murung. Orang Melayu jangan jadi begini. Kita ada hidup yang mesti didepani dengan jiwa yang optimis.

Saya juga sedar bahawa pandangan dan perasaan peribadi saya tidak boleh jadi ukuran keatas UMNO keseluruhan nya. Cuba kita fikirkan- besar kemungkinan 90% amarah dan sakit hati kita adalah kepada sesuatu yang khusus- seperti pimpinan UMNO. Tapi, inti perjuangan UMNO itu jarang jarang menjadi bahan pertelingkahan. Kita hanya bertelingkah mengenai cara perjuangan itu dijalankan, dengan orang yang menjuarai perjuangan.

Inti perjuangan UMNO ialah memperjuangkan kepentingan orang Melayu secara bermaruah. Maka orang Melayu harus membezakan inti perjuangan yang tidak berubah ini dengan datang dan pergi nya, orang orang UMNO. Sifat sifat picisan orang UMNO tidak menggugat inti perjuangan parti UMNO.

While the external elements change, the core beliefs of UMNO remain intact and that is where our loyalty and allegiance gravitate.

Sebelum kita tidur, kita hanya perlu berfikir- Manakah parti yang memberi kita ketenteraman? Kita mungkin tidak bersetuju dengan banyak perkara dan kaedah yang di pakai oleh pendukung UMNO- tapi kesemua itu tidak mengoncangkan inti perjuangan UMNO.

Sehubungan dengan itu, saya ingin berkongsi dengan pembaca budiman luahan hati dan perasaan seorang pembaca blog saya. Saya yakin, inilah perasaan orang Melayu sebenarnya. Calun HS mungkin seorang India Malaysia, tapi yang sebenar benar bertarung ialah UMNO juga.

Saya amat tertarik dengan ungkapan saudara bahawa Umno serasi dengan jiwa orang Melayu. Kita terasa tenteram dan terlindung.
Tepat sekali. Pada saya hubungan saya dengan Umno seperti dengan keluarga sendiri.
Kadang-kadang kelahi, kadang-kadang baik. Juga seperti perkahwinan lama. You feel comfortable though the blanket is frayed and no longer provides the warmth.
Boleh di-ibaratkan seperti air dicincang, takkan putus.
Carik-carik bulu ayam tercantum juga akhirnya.
Saya teringat seorang bekas menteri pernah memberitahu saya Umno ni macam-macam ada (macam Astro pulak). Ada kaki judi, ada kaki botol, ada kaki betina, ada kaki masjid. That makes it interesting.
Itulah keistimewaan orang Umno.
Saya sentiasa berpegang kepada kata-kata; better the devil you know than the angel you don't know.
Saya tidak berani memperjudikan nasib anak-anak dan keturunan saya untuk beralih kepada parti lain.
Saya tidak mahu mengecewakan datuk nenek saya yang sejak turun-temurun menyokong Umno.
I had a good life and I want my descendants to have a more better life. Who can provide it if not Umno?
I am a fixed deposit of Umno. Proud to be one.
I will take Umno anytime, warts and all.
Betul saudara mengatakan kita sepatut melihat pilihanaraya kecil ini sebagai mengesahkan kepimpinan DS Najib.
Pengundi Melayu HS mesti mengundi BN untuk mejayakan transformasi negara yang Najib ingin bawa.
Memang Umno is not perfect. But with radical changes within, Umno will forever be the party of choice for Malays.
Hidup Umno. Hidup Melayu.

21 April 2010 10:15

35 comments:

Anonymous,  21 April 2010 at 15:40  

Dato' berkata: "Saya sentiasa berpegang kepada kata-kata; better the devil you know than the angel you don't know.
Saya tidak berani memperjudikan nasib anak-anak dan keturunan saya untuk beralih kepada parti lain.
Saya tidak mahu mengecewakan datuk nenek saya yang sejak turun-temurun menyokong Umno.
I had a good life and I want my descendants to have a more better life. Who can provide it if not Umno?"

Lupakah Dato' bahawa Allah penentu segalanya, Dia lah pemberi rezeki, Dia lah penentu nasib untung dan rugi, Dia lah pemutus berjaya atau tidak dan kepadaNya kita sujud serta kembali.

Fikir-fikirkan kembali...

Anonymous,  21 April 2010 at 16:07  

inti perjuangan itu tidak penting tapi siapa yang melaksanakaan inti itu yang penting. 'inti perjuangan' itu hanya lah visi atau misi yang ditulis diatas secarik kertas tapi kalau pelaksana nya tidak menuruti inti itu, maka tidak ada ertilah inti itu. sudaah lebih 50 tahun dikatakan merdeka, kajilah sendiri kemudahaan2 berikut: education, health care, infra; ie, tele-communications, clean water, electricity. trengganu negeri kaya, ada minyak tapi kemudahan asas apa ada di trengganu. apa nisbah peenduduk dengan perkara2 yg diutarakan diatas. pembangunan itu bukan diukur dari bangunan pencakar langit atau yg terbesar atau tertinggi tapi diukur dari kemudahan asas. bila jatuh ketangan orang lain baru mahu menyalak, tapi semasa kita jaga apa yg kita laksanakan? itulah, pangkalnya.....'inti itu tidak penting tapi pelaaksana nya akan diambil kira"

Ariff Sabri 21 April 2010 at 16:18  

anon 15:40
maaf- bukan saya yang kata demikian. saya ungkap luahan seorang commentator dalam blog saya ...saya hanya menganggap mungkin ini perasaan sebahagian besar orang Melayu. saya percaya pencetus kata kata tersebut tidak lupakan Tuhan...

Anonymous,  21 April 2010 at 16:24  

saya bersetuju inti perjuangan UMNO adalah untuk membela nasib orang melaayu. tapi bagi saya inti sahaja belum mencukupi, inti itu tidak mempunyai nilai jika pelaksana nya tidak menepati inti tersebut. 'inti perjuangan' itu samalah seperti visi atau misi, tidak ada arti kalaau tidak dilaksanankan. apah UMNO melaksanakan inti perjuangan yang dilaungkan itu? sudah lebih 50 tahun dikatakan merdeka, apakah dalam jangka masa lebih 50 tahun itu kita benar2 merdeka?? apakah kemudahan asas yang disediakan setanding dengan negara2 lain? education, health care dan infra yang lain; ie, communications, clean water, electricity, etc. apakah nisbah nya kalau dibandingkan dengan jumlah penduduk? pembangunan itu bukan diukur dengan yang besar dan yang tinggi tetapi diukur dari kemudahan2 asas yang disebutkan tadi. trengganu negeri kaya, ada minyak, tetaapi apakah kemudahan asas yang ada di trengganu? trengganu masih daaif daan menjadi salah satu negeri termiskin. waaktu kita jaga kita tak buat apa2 tapi bila jatuh ketangan org lain kita mula menyalak dan meludah ke langit tanpa berfikir bahawa ludah kita itu akan jatuh ke muka kita sendiri. pikir2 lah wahai orang melayu....

Quiet Despair,  21 April 2010 at 16:29  

Terima kasih kerana menggunakan komentar saya. I am humbled by this. Apa yang I tulis itu I think adalah suara semua orang Melayu.
Sudah tentu sebagai orang Islam I yakin segala-galanya ditentukan oleh Allah.
I mohon Allah meberi petunjuk kepada kita semua terutama pemimpin Umno di mana most of us bergantung harapan.

Anonymous,  21 April 2010 at 17:26  

Sniff, Sniff

The stench is still up in the air

UMNO/BN simply has to go!

Otak Lembu malaysians.

Past MP Palanivel apa bikin? bukan 1 term tau tapi banyak term jugaaa

Kamal ka Alan ka Natan ka

Poorah lah dey!

Arrogant UMNO BN

Apology Dato Sak, I'm not voting UMNO BN anymore, not because i'm anggur masam because we minority make too much noise asking too much things

Simply put we're want a breeze of change in politics yes Anwar Berahi is once a prodigy of UMNO

So does Zico Drinks and Gamble,

But as long people voices e.g. Rakyat is not heard and brought forward to parliament unlike bickering petty isues which are stupid and idiotic moron to even ponder on,

I'm voting the Opposition again and again!

No further chance for UMNO anymore!

We "Pendatangs" refuse to give us votes to you UMNO

We will take our risk with the Opposition - My fellow friends are malays too and wishes all the best to Kamalanathan.

Umno BN certainly won't get votes from me.

-Maahad Tahfiz Kuala Kubu Bharu-

Anonymous,  21 April 2010 at 18:33  

Quite Despair, you are very lucky person to have a good life.
Yes, those of us who has had a good life should be grateful, but what of those who aren't having such a good life ?
Pray to GOD and hope for the best ?

Anonymous,  21 April 2010 at 18:59  

YB Datuk,

Why did Zaid join, then leave UMNO ?

Because he felt the same as you; that inti perjuangan UMNO adalah mulia.

But why did he leave UMNO ?

Because UMNO today is no more UMNO of before. UMNO today tidak lagi berjuang; tetapi berebut untuk ganjaran.

Richard Cranium 21 April 2010 at 19:48  

Quiet Despair

Kenapa pula Melayu mesti bergantung harapan keatas pemimpin Umno? Tak boleh ke Melayu menaruh keyakinan pada keupayaan sendiri, tanpa mengirakan parti?

Pada saya, orang Melayu selalunya mempunyai sifat siege mentality. Get with it. Your competition is not here. Its from outside the country!

Quiet Despair,  21 April 2010 at 21:14  

Anon 18.33
I chose the wrong word "had a good life." Should be considerably good or comfotable life.
Life like other regular Malays - enough food and clothing, a house and a Proton car.
Praise be to Allah.

Richard Cranium
I am talking about the Malays in general. Menaruh harapan sahaja. Hopes. Not relying fully on Umno.
Hey, majority of Malays did not get anything from Umno.
Take the case of JPA scholarships. MIC and MCA do help the rejected students to appeal in getting the scholarships. Umno did not.
And I know of many poor students with straight As who did not get the scholarships.
Umno is just a symbol of strength, of unity. To put it simply, an umbrella for the race.
Many Malays are successful overseas too. We have Malays working overseas like in NASA, Silicon Valley. UN etc.
Many have stayed overseas for more than 20 years and are acknowledged as capable workers.

Anonymous,  21 April 2010 at 21:21  

Quiet despair
well written but i have a question.When u go six feet under does the question" Apa Bangsa kamu?" arise.
Dato Sak
Ada 2 jalan sahaja.Yang lurus dan yang sebaliknya.Kalau sudah amik jalan yang terlalu jelas tidak lurusnya.Kita nak terus juga?

Anonymous,  21 April 2010 at 21:30  

And I know of many well connected rich UMNO brahmin Malays obtaining scholarships (both locally and overseas studies from JPA and MARA)for their children at the expense of the poor straight A's pariah Malays. What say you? Adil?

bat8 21 April 2010 at 23:40  

Dato,

Hamba memahami rintihan isi hati tuan hamba. Hamba turut merindui dan merasai kehilangan yang dato rasai. Jikalah hamba mempunyai kesaktian, akan hamba pulihkan UMNO yang Dato rindui, demi bangsa dan agama ...tetapi UMNO itu bukan UMNO(Baru)!

2.As l said earlier, kita harus menerima hakikat. yang telah hilang, tidak akan kembali lagi. yang tinggal hanya kenangan. tetapi hidup ini mesti diteruskan, kita bina semula apa yang ada hari ini mengikut aspirasi yang telah hilang. Pastinya yang baru tidak akan sama dan kembali pulih seperti yang telah hilang. Itu realiti.

2. dato' menyebut tentang individu-individu yang berjuang untuk mengembalikan kelandasan asal ( lebih kurang yang saya faham). landasan mana tu Dato? Landasan UMNO(baru) adalah apa yang ada sekarang ini sejak 23 tahun yang lalu, tidak pernah berubah pun.

Mungkin pengalaman PAS tahun 80an dulu boleh kita ambil contoh bagaimana segelintir pemimpin PAS revolted against Arwah Dato' Asri. Persoalannya, daa ke kumpulan dan kekuatan dalam UMNO(Baru) hari ini?

3. dengan memahami sejarah UMNO dan UMNO(Baru), structural reform bagaimana yang dimaksudkan? Ini kerana structure dan landasan yang ada hari ini, itulah structure dan landasan UMNO(Baru).

Kalau nak buat reform kepada landasan dan structure yang ada sekarang ni, tidakkah lebih baik buat platform baru lebih mudah?lagipun, UMNO yang asli dah lama mati!

bat8

shamshul anuar,  21 April 2010 at 23:47  

Dear anonymous,

Whatever said and done, I must say say that UMNO does deliver. And that nobody can deny.

At height of its political supremacy ( once UMNO controlled almost 70% of political seats in Parliamrents), It still cars for non Malays. It could have easily controlled everything but it did not.

It stands by its allies MCA and MIC despite PAS telling the Malays that it is "Haram" to vote for non Muslim candidate. At least UMNO is not hipocrite.

UMNO of course does have its own weaknesses. Just like PAS or DAP or PKr We are human . Yes there are sons of rich Malay given scholarship.

But so are people from very humble background. i know as my father was inclined to PAs but I still was given scholarship. My father in law was then a labourer. He could not have afforded my wife's education in Canada.

Problem with Malay community is that we often assume rich Malays as corrupt. Not all of them are corrupt. If I were to be in power, definitely I would help my people.

What is wrong about that. Why on earth Guan Eng become Penang CM? Because his father is Kit siang. In 'Father and son' co, nobody except Kit Siang dynasty is good enough. Do not you think it is weirds trhat Penang DAP Chairman was not given Penang CM post?

Azizan becomed Kedah MB as he is PAS State Commisioner. Hassan is UMNO NS Chief . So, naturally he becomes NS MB as UMNO won the state. But why Guan Eng becomes Penang CM ?

The Muslim position In Malaysia is just like that of Ottoman Empire in the last century. Be careful of what people promise you.

We often like to blame UMNO for our predicament. what about us? what we have done to better ourselves?

As for PAS, it has become the allies of the enemy of Malays.By becoming slaves for DAP, it is destroying the very foundation of PAS.

PAS like to mock BN as UBN-meraning UMNO is in control. We should be happy as at least Malay is in control. What about PR or shall we dcall it DAP-PR. The truth is that DAP controls PR.

umar,  22 April 2010 at 00:10  

Salam Tuan,
You love UMNO beyond yourself. You are as devoted as some commentators.You see no flaw in UMNO's struggle.The struggle is each to his own.
The corrupt culture has gone to its core. Mahathir recently admitted it.Many seem to be oblivious to that.Cancer kills from within.None has seen cancer cells with our naked eyes.
Drinking alcohol is a major sin in Islam.It is a past- time for many in Clubs and Hotels.Muhyidin just realised it is immoral after having been in UMNO all his life.
MIC is full of drunkards. V.K.K, Subra and ilk are known. Now UMNO is campaigning for MIC guy who also consumes the stuff. Somebody here also asked you to confess. I think that is unnecessary. You are not the candidate here.
UMNO's survival is not in this by-election.You have to reform UMNO first.Kill the cancer cells.

Anonymous,  22 April 2010 at 01:17  

UMNO/BN certainly won't get votes from me, my family and friends.

The UMNO/BN gang has no brains, no leadership to steer the country in the direction.

They squander all our money + petronas money to buy submarine, jetfightters, helicopters and arms at inflated price so that they can pocket kickbacks.

They conveniently forget about the Rakyat due to their focus on lining their own pockets while many of our kampong folks are still living in poverty.

Masa untuk reformasi. Dah lama orang melayu di tipu UMNO/BN. Celaka betul.


Idris

Anonymous,  22 April 2010 at 01:23  

UMNO/BN goons have easy money....senang di perolehi cam Dato kata.

Jadi geromobolon tu jadi kaki botol, kaki betina, berjudi, simpan pompuan di luar negeri..banyaklah cerita2 ni.

Dato pernah siarkan kereta2 mahal yang gerombolon pandu, istana mukhriz dan khir toyol. mana datang wang ni?

menang dosa gerombolan UMNO/BN. Bertaubatlah!

orang kampung

Anonymous,  22 April 2010 at 06:59  

BN/UMNO must be beaten in HS to send a message to them that the present crop of leaders in BN/UMNO will not do any good to the nation and the future of the nation. The way they are going will only bankrupt the nation due to corruption, inefficiency, negligence and total disregard to the rule of law. Time for change.

Anonymous,  22 April 2010 at 08:27  

Dato'
Sebagai seorang anak Hulu Selangor maka saya juga dengan rendah hati mengajak orang Melayu di Hulu Selangor melakukan Sembahyang sunat Istikharah dan sunat Hajat memohon pertunjuk dari Allah supaya membuka hati umat Melayu apa erti keadilan dan menggerakkan hati mereka memilih pemimpin yang jujur di kalangan orang orang Islam.
Segala usaha telah dilaksanakan dan warga Hulu Selangor yang telah di serang makhluk luar yang menyukarkan perjalanan di kampong kampong dengan kereta Mercedes, BMW, Cayennes dan sebagai nya yang di pakirkan di tepi jalan dan akan hilang selepas hari Ahad ini kembali berpegang kepada ungkapan biduk lalu kiambamg bertaut dan terus bermuafakat bahawa orang luar yang datang itu hanya berpura pura dan kita masyarakat di kampong sahaja lah yang mampu menlakarkan masa depan kita.
Insya'ALLAH saudara ku di Hulu Selangor, mohon lah kepada ALLAH YANG MAHA BERKUASA dan tunjukkan lah kita ke jalan yang benar dan doa kan lah mereka yang telah lari dari asas perjuangan insaf dan menyedari kesalahan dan kedurjanaan kepimpinan mereka.
Lakukan kan lah yang terbaik tanpa rasa dengki dan iri hati kerana generasi masa hadapan akan menjadi saksi apa yang kita lakukan sekarang ini.
Ayuh!!!! Saudara ku, membujur lalu melintang patah dan buat lah perubahan. ALLAH juga yang maha berkuasa.

Quiet Despair,  22 April 2010 at 09:28  

Shamsul Anuar

Well said. Umno do care, flawed or otherwise. Many of our top corporate people were poor and had benefitted from a good education. They are giving it back to society.
I heard (dont know whether it's true) that Kelantan students get better preferentials than others in getting scholarships. And boarding schools too.
So what does that say about Umno?
Cakap orang kampung lah sebusuk-busuk Umno boleh juga dimakan.
Memangpun orang China mengundi PAS sebab DAP bergabung dalam PKR.
Kalau tidak kenapa orang Cina tidak suka mengundi calon Cina BN atau calon Melayu BN.
Jangan ceritalah tentang mengundi calon India BN.

Anonymous,  22 April 2010 at 12:51  

Selamat Mengundi orang2 HS. Jangan risau, siapa pun anda undi, thing will never change... all the same. PRK kali ni, ubah strategi nak kaji kebijaksanaan pengundi jerr.. anda dah pandai ke, anda masih bodo.. itu saja. Sebab GE13 pun tak lama lagi.. hehehe....

...adioss....

Anonymous,  22 April 2010 at 14:52  

Bro Shamsul, you said

PAS like to mock BN as UBN-meraning UMNO is in control. We should be happy as at least Malay is in control. What about PR or shall we dcall it DAP-PR. The truth is that DAP controls PR.

Brother Shamsul, kelakar betul.... are you agreeing that UMNO controls MCA and MIC ?

Anonymous,  22 April 2010 at 15:23  

"But with radical changes within, Umno will forever be the party of choice for Malays."

Sorry to ask. What radical changes? Change to be radicals = yes. Radical changes = no.

Richard Cranium 22 April 2010 at 22:04  

Quiet Despair

You said "Memangpun orang China mengundi PAS sebab DAP bergabung dalam PKR. Kalau tidak kenapa orang Cina tidak suka mengundi calon Cina BN atau calon Melayu BN."

I voted PAS in my area because I despise Umno/MCA/MIC more.

Being a typical chicken-shit, fence-sitting Chinese myself, I am actually rooting for Pakatan to succeed. This is the kind of fan-base that Barisan would love to have, no?

BN wants me to think that PAS equates to chopping hands, no alcohol, no pork, no gambling.

I think the Umno Malay psyche needs an overhaul -- alcohol, pork, and gambling do not a Chinese make. Umno is still using antiquated issues to try to scare the Chinese into submission.

The KEY thing a Chinese person thinks a lot about is a place to make a living and bring up their young in relative safety and comfort. And education and career plays a big part in that.

Solve this scourge of the politicised national schools, and I betcha BN will win every election from now till forever.

But no, every darn Malay Education Minister (Anwar included) since the days of Mahathir has tinkered with and botched up the system beyond repair. The Chinese feels only a change of system will help the nation become better for all, and yes, including Malays.

Now, why won't you Malays want to be part of that? Instead of supporting a bunch of selfish, self-important politicians, why won't you vote for a change?

Can't you see the system is broken?

Anonymous,  22 April 2010 at 22:44  

Quite Despair n Shamsul ,
you overlooked an important fact.
DAP exist even before Pakatan was created, majority Chinese and Indians gave their votes to BN - MCA n MIC....not DAP...
Why ?
What has changed ?

Quite despair, you said

"Life like other regular Malays - enough food and clothing, a house and a Proton car."

Are you aware there are plenty of East Malaysians that don't have all these basic necessities ?

Malaysia can do so much more, it has the capacity to do much better than it's present situation. Don't you want to see that ?

Anonymous,  23 April 2010 at 08:29  

Richard Cranium of 22 Apr 22:04,
I am a Malay and I am with you all the way.
A better education system is the answer to all these problems. We should go back to the system that we had in pre 1969, an English education for all. Only such an education will bring good to all.

Mael Hashim 23 April 2010 at 09:50  

Itulah, orang bawahan UMNO begitu setia dengan UMNO, tapi tidak begitu dengan pemimpin UMNO. Orang UMNO, bila dah dilantik jadi pemimpin Negara, kerap menukar asas perjuangannya dari menjadikan Melayu sebagai paksi negara kepada semua bangsa sebagai paksinya. Gejala ini sangat menyakitkan hati. Gejala ini bermula di dihujung pemerintahan Tun Mahathir, makin teruk dibawah Badawi, dan kabur-kabur dibawah Najib sekarang ini. Muhyiddin nampak jelas sikit.

Anonymous,  23 April 2010 at 16:50  

Although I'm an opposition supporter, I try to read both sides of the coin - and since MSM has devolved into joke and biased journalism aimed at only bashing opposition and licking up to the government, I was actually at lost to where can I get the other side of the story!

I'm glad to have stumbled upon your blog, although there are things I do not agree with you, ur probably one of the best when it comes to objective writing and more importantly, very little character bashing/framing. BN folks should take heed and listen from people like you.

Peter,  23 April 2010 at 16:51  

Shamsul,

Wow... you guys got scholarships and for that you say UMNO is super duper. Your wife able to go to Canada too.

So UMNO is only for you two?

Whose money was spent to send you two overseas with scholarships a thousand better qualified Malaysians were denied/

When you talk about a party never never take your own example as reason. Remember for every one of you who gets it, a thousand are denied. What would those denied, of all races say to you?

Another thing, just look at the performance of Lim Guan Eng. Can you even dare to bring forward another CM or MB that is performing better than him? He turned deficits in Penang to huge surplus ... all without Federal help which only gave them pittance like 500K for tourism.

You are just blind to what is going on and put words into others mouth that PKR controlled by DAP!

That is one of the most stupid observation I have ever come across. If you say UMNO controls every component of the BN I would certain agree because evidence are all there EVERYDAY.

Tell us ONE instance that make you say DAP controls PKR? So hold your tongue if you are unable.

The trouble is many guys are that they only want to go back to the good old days when they get everything just because of their skin color and care little about who put that food and money on the table to go overseas on the table.

We call these kind .. rent seeker.

Ya.. expect others to earn and these guys get 67% just waiting beside the table.

Fat hopes it will happen.

Anonymous,  23 April 2010 at 19:14  

Berlinang lagi air mata saya bila membaca entri saudara. Ya, kekadang datang gila saya bila kemarahan saya memuncak kepada pemimpin UMNO, tapi selepas saya tenang, saya juga dapat melihat akan perjuangan UMNO untuk orang Melayu yang tak mampu saya menidakkannya.

Saya pengundi Hulu Selangor, bertongkat pun akan saya gagahkan diri untuk pergi memangkah calon BN sebagai menyatakan sokongan saya buat parti UMNO yang amat saya cintai.

Hidup UMNO dengan segala kecacatan dan kesempurnaannya.

Lancang Biru

Anonymous,  24 April 2010 at 00:16  

May I add something to Shamsul's question as to why there seem to be a jumping of queue appointing LGE, instead of Karpal Singh, as Penang's CM?

This question shows up your ignorance. But if you fess up, then all is good and I am happy for you. But if you persist in taking on a position not based on fact, then you are propagating a untruth that repeated often enough, you fool yourself thinking it to be the whole truth.

Do your nation a favour. Read about the DAP yourself. Read about Karpal. Or maybe, Lim Guan Eng.

Don't take second-hand gossip, rants, and innuendoes that your political masters feed you. If you are honest with yourself, you will realise that a lot of your thinking is not your own, but brain-washed into you by your political masters you uphold so highly.

Think, man, think! Someone once said "people rather die than to think".

And I like this blog. Dato's articles make me think hard. It is balanced. Its a breath of fresh air.

Wenger J Khairy 24 April 2010 at 09:53  

Dear Shamsul Annuar,
I am all for Government scholarships. Its a great tool for advancement opportunities. Problem is Govt. is only spending RM 1 billion a year for scholarships and RM 3.5 billion a year just to solve TDM's mega project & MAS bailout woes.

This is 2010 data.

What it means is that the Gomen gives RM 1 for scholarhships and RM 50 to cronies (how just multiply by a 3.5% interest rate, amort prinicpal and all) . This is an unsustainable policy and there wont be enough for the children of tomorrow.
Unless petronas finds the worlds largest oil field as alluded to by TR.

That said, it may not be relevant today. Its relevant tomorrow.

Anonymous,  25 April 2010 at 08:42  

Dato sahab.
Saya nak wat sedikit komen secara ringkas saje. Wat seketika bayangkan UMNO sebagai orang tua kita. Contoh. Kalau orang tua kita enjoy, bersukaria dengan harta pesaka, wang simpanan dan apa jua yang ada dengan jalan yang salah.Sentiasa wat penyelewengan wang dan tidak menambah hasil dan peluang untuk anak-anak yang kian membesar. Adakah anak beranak akan membiarkan bapa ini berterusan wat kesalahan ini.Mungkin ia kerana mereka tidak upaya melawan bapa yang rakus ini kecuali dapat anak yang 'berakal' terus berpakat anak beranak untuk menyelamatkan keadaan.
Dalam konteks UMNO,dia bukan bapa kita dan dia hanya di beri amanah untuk mentadbir negara. Jadi kalau mereka tidak beramanah, tidak menurut undang-undang dalam segala hal, gunakan 'mafia' PDRM, dan apa jua cara untuk terus memeintah sebab sudah sedap dengan kuasa yang ada dalam tangan. Apa harus di wat. Jawapan saya WAJIB kita rakyat singkirkan kerajaan ini. Dalam konteks negara UMNO bukan bapa tapi hanya pemegang amanah. Dato lihat ker tak kerakusan UMNO. Apa yang dimaksudkan hidup selesa.
Anak-anak saya pinjam wang PTPTN untuk ke Universiti dan sudah keluar U jadi penanggur selama 2 tahun belum dapat pekerjaan lagi. UMNO cari jalan mudah jawab, 'Oh! anak ta pandai bahasa Inggeris, Oh! anak ni kena pendedahan jadi keje lah apa yang dapat atau'worst case scenario', pergi lah keje keluar negara.
Kerajaan macam ini kah selese.Beri projek kepadaroni walau pun mereka tidak ada kepakaran dalam bidang itu, akhir nya apa jadi: projek mlingkup, lagi wang rakyat lingkup pas tu kerajaan naik cukai GST ler pula kali ini. Kerajaan macam ini tidak selese. Keluar rumah dikelilingi Tol dan banyak lagi halangan dan rintangan. Kerajaan macam ini ke selese.
Datuk kalau mau cari makan cari lah wang halal bukan dengan cara menyokong kerajaan yang tidak adil kepada rakyatnya.

Anonymous,  25 April 2010 at 09:08  

To Shamsul Annuar
In my kampong there are many rich malays, owning big big cars. All I know many of them have children inclined to UMNO and are getting extras. But in return what social obligation does rich malays give to their folks. I know of one rich malay who happens to be my relative. He does nothing for us instead whenver he comes back for hoidays at home he will brag that he is getting millions of ringgits worth of projects from the govt. Jus brag but no social obligations. The same goes to all the rich malays. So if you are contending that you are HAPPY TO SEE RICH MALAYS rather then other races. WHATS THE POINT. At least other races rich do businesses and give job opportunities to everyone unlike your kind who are rich but keep their riches to themselves. They are scared of losing their ill gotten riches. So they just pass by you in their BIG MERCEDES without giving any benefit to their own. I don't want to have such malays. Biar lah orang lain kaya asalkan mereka membahagikan kekayaan kepada masyarakat setempat. Itu di namakan 'Fardu Kifayah'. I guess Shamsul, you are one of these malays.
Oh. Before I forget, Look at all the rfilthy rich malays from UMNO. Mahathir, Daim etch. What have they done. They are still robbing the country using all kinds of Institutions for their benfit. There is one hal Indian and half Malay but now calls himself a MALAY BUMIPUTRA, sitting free at Petronas Tower.

Anonymous,  25 April 2010 at 09:13  

Shamsul
Tolong pergi ke UITM dan lihat berapa ramai anak-anak Melayu daripada Melayu UMNO yang kaya raya menafikan hak orang-orang Melayu misikin dari Gua Musang, Kuala Krai, Machang dan lain-lain kawasan pendalaman.
Lihat saje kereta mewah yang diguna oleh mereka. Jangan terkejut ada diantara mereka guna kereta yang lecturer tidak mampu.Kenderaan 'branded' semua. Kenapa mereka ini tidak ke kolej swasta dan beri peluang untuk melayu miskin ke UITM.
Apa guna nya melayu kaya dalam perhatian kita kalau mereka hanya kemut kekayaan mereka dan menyeksa kaum mereka sendiri. Jangan-jangan Shamsul pun dalam kategori sama tak.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP