Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Friday, 16 September 2011

Yang Menang dan Yang Tewas: Penyundalan Sejarah.


Kita mahu ucapkan tahniah kepada Mat Sabu. Kerana telah berjaya menggelabahkan orang UMNO dengan versi persejarahan Malaysia. Versi sejarah yang di nyatakan oleh Mat Sabu dalam suatu ucapan ialah bahawa bukan orang UMNO sahaja yang boleh mendakwa mereka berjuang menentang penjajahan. Mat Indera yang mengepalai serangan keatas balai polis di Bukit Kepong Muar pun adalah wira. Mat Indera pun menentang pendukung pemerintahan penjajahan.

Pilihan contoh yang di gunakan Mat Sabu untuk menyampaikan mesej nya, adalah unfortunate. Sebab yang mati dalam serangan tersebut ialah polis Melayu. Yang menyerang pula ialah pengganas bangsa Cina. Ia adalah resipi perbalahan kaum yang cukup enak. Resipi ini kegemaran parti politik seperti UMNO. 

Pengunaan serangan Bukit Kepong sebagai contoh dengan segera di gunakan sebagai bukti bahwa Mat Sabu menyanjung komunis. Orang UMNO dan orang Melayu semua tahu, Mat Sabu tidak melakukan demikian. Tapi ia mesti di politikkan sebagai suatu yang besar  kerana inilah peluang UMNO menunjukkan ia merwirai dan menjuarai bangsa Melayu. Yang mati ialah Melayu. Yang membunuh ialah Cina. Saya percaya, jika polis yang mati itu berbangsa cina, mana Mat Sabu akan di biarkan.

Bagaimana penentang2 Mat Sabu react? Mereka telah melakukan overkill. A series of overkill bahkan. Versi persejarahan Malaysia oleh Mat Sabu di nyatakan dalam suatu ucapan. Ucapan bukanlah suatu perlakuan akademik yang teknikal. Jadi kenapa suatu ucapan mahu di beri layanan yang luar biasa?

Jawapan nya ialah, ucapan Mat Sabu itu membawa implikasi politik kepada UMNO sendiri. Ia nya akan menyebabkan KAJIAN SEMULA keatas peranan UMNO dalam menuntut dan berjuang untuk kemerdekaan. Apa yang sebenarnya UMNO lakukan? Tidak ada orang UMNO di tangkap British. Tidak ada orang UMNO yang di penjarakan. UMNO menyudahkan larian yang di mulakan oleh parti2 lain.Pusingan terakhir yang UMNO sudahkan ialah sabsidi dari parti politik lain.

Namun oleh sebab sejarah di tulis oleh mereka yang menang, maka hanya peranan UMNO yang di perbesarkan. Tapi UMNO lupa, bahawa di mana mana negara, pengulang-kajian sejarah atau historial revision di lakukan. Pembukaan dan perjumpaan Amerika sekarang di lihat sebagai proses penaklukan keatas suatu bangsa yang di bunuh dengan penyakit, pencabulan, rogol, rompakan dan keganasan. Mereka yang dahulu di lihat sebagai mangsa yang tewas, hari ini di hidupkan kembali dan di beri tempat yang wajar dalam sejarah. Mat Sabu melakukan ulangkaji persejarahan nya sendiri. Mat Indera jangan di lihat sebagai CT.

UMNO tidak boleh mengambil risiko peranan nya di sangsikan. Ini lah modal politik mereka yang terbesar. Selagi UMNO dapat memonopoli peranan dan kedudukan sebagai satu satu nya pejuang kemerdekaan, kesetiaan orang Melayu keatas UMNO tidak akan goyah. Musnahkan monopoli tersebut, modal terakhir UMNO mengekalkan legitimacy sebagai wkail mutlak orang Melayu turut musnah.

Apa perlu di lakukan? Celakakan Mat Sabu- itu misi baru penyokong UMNO. Namun, dalam zaman ini dengan ujudnya kebebasan bersuara dan memberi pendapat di laman web, mencelakakan Mat Sabu tidak semudah ABC.Permintaan meminta Mat Sabu mohon maaf, akan di 'pantatkan'.

Dengan membayangkan bahawa bukan UMNO sahaja yang boleh mendakwa mereka sahajalah yang berjuang untuk kemerdekaan, asas kesasihan UMNO menuntut kesetiaan mutlak dari terutama nya orang Melayu, akan musnah.  Bangsa lain sudah sejak 2008, mempersetankan UMNO. Jika kesetiaan mutlak UMNO itu retak, dan kita tahu bahawa survival UMNO hari ini bergantung semata mata keatas keupayaan nya ‘mengikat’ fikiran orang Melayu, masa depan UMNO itu sendiri amat muram. Menyedari perkara ini, UMNO sudah bertindak dengan overkill.

Suatu cara yang mudah ialah mengkomuniskan Mat Sabu. Overkill yang di lakukan ialah melibatkan PAS bersekali dengan Mat Sabu. Jadi kita lihat percubaan meluaskan pendirian Mat Sabu sebagai juga pendirian PAS. Disini lah kebodohan penentang Mat Sabu. Ianya meletakkan PAS, yang hdup mati politik mereka ialah Islam sebagai penyokong komunisme? Mana lah ada kebodohan yang melebihi ketongongan yang mahu meletakkan PAS yang bergerak atas landasan Islam sebagai penyokong komunisme?  Adakah UMNO mempunyai cukup bekalan mempertahan dakwaan mereka bahawa Mat Sabu dan PAS itu penyokong komunisme? Kepada saya ini overkill yang UMNO tidak akan menang.

Kemudian kita ada cara muslihat yang menjadi kesukaan pihak lawan yang kehabisan modal penghujjahan. Discredit keperibadian lawan mereka. Maka kes moral Mat Sabu yang lama, di siarkan kembali. Nyonya mercenary Jocelyn Tan dari akhbar star mengungkit kembali kes khalwat Mat Sabu seolah olah kes tersebut akan menghapus kontroversi dan ancaman keatas golongan berkuasa. Apa pun yang boleh di fahami dan di terjemah dari kes khlawat Mat Sabu itu tidak bermakna Mat Sabu tidak mampu memberi kredibiliti keatas versi sejarah Malaysia nya. Mat Sabu’s morality issue does not destroy the possible legitimacy and validity of his version of history. Ertinya, walaupun kita cuba mendiskreditkan peribadi Mat Sabu, ianya tidak akan menyekat kesangsian umum keatas monopoli puak UMNO keatas sejarah Malaysia. Tambahan pula, membawa isiu moral kedalam perbincangan politik akan mendedahkan pimpinan UMNO kepada isiu yang serupa. Dalam keadaan ini, pemimpin UMNO harus menyedari signifikens perpatah Inggeris- mereka yang mendiami rumah kaca, jangan membaling batu. Cerita moral pimpinan UMNO lebih dari 30 juzu’.

Masuk pula Dr Mahathir ke dalam gelanggang. Dr Mahathir telah hentam PAS kerana menghina Tunku Abdul Rahman. Kita sedia maklum, dalam soal menghentam Tunku Abdul Rahman, bidang ini di kuasai oleh Dr Mahathir. Dr Mahathir lebih dahulu menghentam Tunku Abdul Rahman dan biasa nya condemnations keatas Tunku di lakukan oleh Dr Mahathir diatas pentas PAS. Ketika itu , Dr Mahathir senditi tidak laku dalam UMNO. Hari ini Dr Mahathir membela Tunku dan kondem PAS kerana mengangkat martabat pejuang kemerdekaan yang bukan dari UMNO.

Tapi bila Dr Mahathir menyetujui bahawa Malaysia tidak pernah di jajah, sekali lagi, Dr Mahathir sebenarnya kondem Tunku. Sebab jika negara kita tidak pernah di jajah, maka peranan Tunku dalam mencapai kemerdekaan negara tidak ujud.  Jadi perdana menteri kita yang pertama sebetulnya tidak ada peranan apa apa dalam ‘kemerdekaan’ negara kita. Oleh yang demikian, bagaimana Tunku Abdul Rahman boleh bergelar kemerdekaan sedangkan ‘peristiwa merdeka’ itu sendiri tidak ujud. Bagaimana Tunku jadi bapa kepada sesuatu yang tidak ujud?  Bila Dr Mahathir kata kita tidak pernah di jajah, dengan sendiri Merdekah! UMNO itu suatu pembohongan dan helah UMNO untuk terus menghamba-abdikan minda orang Melayu.

Hanya untuk menundukkan pendapat Mat Sabu, kita sanggup menggadaikan maruah dan prinsip? Kita jadi politikus dan professor pelacur? Kita sanggup mengatakan bahawa negara kita tidak pernah di jajah dan kerana itu, sesiapa dan mereka yang berkorban nyawa mempertahankan sebuah negara yang tidak pernah di jajah itu apa? Kita menipu untuk membolehkan kita berkata mereka adalah loyal subjects negara dan yang membunuh mereka adalah petualang?

Kita lakukan ini semua, hanya untuk membuktikan perkara ini?  Dimana moraliti pimpinan UMNO? Dimana sense of self respect kita sebagai orang Melayu?  Tokoh2 pejuang kebangsaan Melayu yang kita agung2kan dan kita politikkan ketika masa runcing dan genting sebetulnya petualang?

Jika Malaya tidak pernah di jajah dan zaman pemerintahan Inggeris sehingga 1957 menjadikan Malaya sebuah protectorate, maka semenjak tahun 1946, yang di perjuangkan UMNO itu apa sebenarnya?  Apa peranan UMNO sebetulnya jika demikian? Running dog atau anjing lumba untuk imperialism Inggeris?  

Politikus UMNO dan professor penyokong nampak nya menggali lubang yang lebih besar untuk UMNO.

UMNO itu dan UMNO ini. UMNO memperjuangkan kemerdekaan. Demikian bunyinya fakta yang di tanam dalam benak kita. Buku sejarah pula membenarkan fakta tersebut. Professor pula mempertahankan fakta tersebut.

Tetapi tiba tiba, kita di beritahu, Malaysia , Malaya dan Tanah Melayu sebetulnya tidak pernah di jajah. Perkara ini di nyatakan oleh seorang bekas professor UM. Pendapat tersebut turut di sokong oleh Dr Mahathir yang di anggap sesetengah orang, masih lagi PM Malaysia. Kepada saya, kenyataan mutakhir Dr Mahathir mengenai kemerdekaan kita, mengonfirmkan tanggapan saya, bahawa sesungguhnya Dr Mahathir sememangnya, boleh berjalan di atas permukaan air. Like Jesus, he can walk on water.

Ini menyebabkan semua orang berfikir. Adakah UMNO menipu kita selama ini dan deskripsi bahawa kita di jajah sebenarnya suatu pembohongan UMNO yang di perpanjangkan oleh UMNO untuk menghamba abdikan fikiran orang Melayu?

Tidak ada perkara yang lebih menyatupadukan orang Melayu selain daripada meyakinkan mereka, bahawa mereka berjuang untuk kemerdekaan. Tapi UMNO kata kita tidak pernah di jajah. What does that make UMNO? UMNO adalah Don Quixote yang menjadikan penjajahan kincir angin yang di khayalkan sebagai seekor naga zalim.

Jika British hadir hanya untuk memberi perlindungan dan memainkan peranan sebagai sheriff, kita tidak ada pilihan lain daripada memperakui bahawa selama ini, Tanah Melayu adalah sebuah negara atau koleksi negeri negeri yang sovereign. Jika ini pendirian UMNO yakni selama ini, semenjak British datang ke Tanah Melayu , negeri Melayu semua adalah sovereign states, maka semua mereka yang berkhidmat dan bermatian untuk negeri negeri tersebut adalah pendukung negeri negeri yang sovereign. They were loyal subjects dan sesiapa yang membunuh loyal subjects adalah pengkhianat.

Maka demikian, celaka sungguh lah UMNO. Tok nenek saya dari Tembeling dan Tebing TInggi yang bertombak dan berlembing melawan Inggeris semua adalah pengkhianat rupa rupa nya. Mat Kilau, Mat Kelubi, Bahaman, Tok Gajah, Tok Janggut, Pa Andak Endut dan Maharajalela semua adalalah pengkhianat?

Jika demikian, apa sebenarnya peranan UMNO dalam sejarah orang Melayu? Jika ia tidak pernah berjuang untuk kemerdekaan kerana kita tidak pernah di jajah dan para pemimpin nya memperakui hal demikian, maka UMNO sebenarnya tali barut imperialism Inggeris.
UMNO merupakan the biggest apologist keatas penaklukan Inggeris keatas negara kita. Ini juga bererti UMNO itu pembelot bangsa Melayu yang membuli bangsa Melayu tapi amat bongkok tunduk nya kepada kuasa imperialis seperti Inggeris.

Ianya membuat saya berfikir adakah Dr Mahathir juga pembhong besar- sebab untuk beberapa tahun ketika saya hadir ke Perhimpunan Agung UMNO, Dr Mahathir sebagai presiden akan menyebut dalam ucapan dasar nya, umat Melayu telah di jajah selama 400 tahun lebih. Sekarang Dr Mahathir kata, kita tidak pernah di jajah. Adakah perlakuan demikian menjadikan Dr Mahatihir running dog and greatest apologist for modern day imperialism?

Adakah kita rela menjadi intellectual hypocrites semata mata mahu disprove dan discredit Mat Sabu dan deny Mat Indera kedudukan yang respectable dalam sejarah Malaya? Ini intellectual dishonesty yang paling tinggi. Gelaran professor kepada mereka yang sanggup melakukan silap mata seperti ini harus di tarik balik.

Kekeliruan yang terbit dari kontriversi cetusan fikiran Mat Sabu telahpun menyebabkan kesan yang saya khuatir akan terjadi- yakni ia menyebebakan wholesale review keatas peranan dan sumbangan UMNO di dalam merdeka tahun 1957. Maka dari tahun 1957 sehingga 1963 apabila Malaysia di tubuhkan, tahun tahun tersebut tahun apa? Adakah ianya Penjajahan dalam bentuk yang abstrak yang di cipta oleh pimpinan UMNO. Adakah UMNO penipu terbesar kerana memanjangkan penipuan dan pembohongan kita di JAJAH? Tujuan UMNO tidak lain dan tidak bukan untuk menjadikan orang Melayu itu bergantung kepada nya dan menghamba abdikan fikiran orang Melayu.

65 comments:

dahserikngankeris 16 September 2011 at 08:36  

mak hai, senang cerita, mainstream perception vs alternative media and word of mouth perception, saksikan di GE13.

peranan semua tuh buang ke jamban, to the victor belongs the spoils.

hidoouuuuup....alamak malu lah nak cakap. LOL

[O] X 16 September 2011 at 09:21  

Dato', terimakasih atas hujah dan pemekiran melayu yang kritis.
Kalau saya ada anak, saya tidak akan menghantarnya untuk menjadi mahaguru silat.Saya akan menghantarnya mendampingi pemikir macam Dato'.
-Haji Salah JPJ

Moo,,,,  16 September 2011 at 09:44  

It is a pity that some people twist and turn history to their advantages.

Just to add to what you mentioned, Mahathir is not only a liar but also 'insulted' the Sultans.

Just imagine when you have 'advisors' that you have not power to appoint/sack or no option but to listen and accept what he says. What is the actual role of you?

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE 16 September 2011 at 09:50  

salam tuan,

Thank you artilel tuan ni.......akan membuatkan mata orang2 Melayu terbeliak.

saya pohon izin nak copy dan paste artilel tuan ni dalan blog saya.....supaya pembaca2 blog saya juga dapat berdamping dengan blog tuan.

Pohon izinnya.
Wassalam.

Anonymous,  16 September 2011 at 09:57  

Dato,

So u've finally teared through the schizophrenia veil of umno!

Good too that u wrote this piece in B M'sia. The only catch now, is how many version of this would filter down to the heartlanders of M'sia.

An awakening Adilfitri for u finally?

anomie

Anonymous,  16 September 2011 at 10:01  

hello pro opopsition,

apa la hang ni? bila hangpa 'spin' cerita pasai UMNO hangpa kata itu kebenaran tapi bila UMNO 'spin' hangpa kata UMNO bodoh la, tak reti bahasa la, macam2 lagi!! u ni memang tongkol kayu la, tak guna seduit!!! keluarga sendiri pun kucar kacir nak komen politik!! sudah la!!!!

Anonymous,  16 September 2011 at 10:22  

Ulasan yang paling hebat dan tepat saya bangga

Anonymous,  16 September 2011 at 10:51  

Dengan Izin.George Orwell said, " who controls the present controls the past.And who controls the past controls the future.

Anonymous,  16 September 2011 at 10:58  

Salam Datok Arif dan salam menyambut hari malaysia serta hari bebas dari perlindungan British. kita tidak pernah di jajah hnya di lindungi....

1. Meremang bulu roma saya membaca posting dato kali ini.
2. Kata sejarah kita telah dijajahlebih 400 tahun setelah pupus nya empire Melaka. Apa yang saya belajar peringkat SRP, SPM dan STP mengenai sejarah Tanah melayu adalah dibohongi fakta. Saya dapat "A" juga bohong..adoh.... begini jadi nya.

3. Mahathir kata melayu mudah lupa...Lupa kerana sel otak.neuron banyak telah mati...manusia tidak ingat apa dia telah kata...nyayuk..jadi pandir dan tonggong. Sejak zaman bayi ALLAh kurniakan dan beri nikmat kepada 10 billion neuron....overtime neuron mati sebab banyak fikir bukan-bukan dan menegak benang basah. Betul melayu mudah lupa kata mahathir. lupa kerana banyak bilangan neuron telah mati.

Datuk , apa cerita nya , Khalid sama kata kerajaan pahang tak patuh keputusan mahkamah berkaitan isu seruan gemilang. Khalid kata kerajaan pahang samseng dan bangkrap kerana tak patuh perintah mahkamah...betul ke atau fitnah oleh khali samad, saya dengar dari you tube... apa kata datuk?

TQ

Anonymous,  16 September 2011 at 12:22  

What a write up,luckily they are going to do away with the ISA.Anyone reading this will think it was written by Anwar Ibrahim.

Anonymous,  16 September 2011 at 12:48  

Artikel testing sempena pemansuhan ISA...heheh..

Anonymous,  16 September 2011 at 13:17  

Saya mula tertanya-tanya sekarang siapakah sebenarnya bertanggungjawab menubuhkan UMNO walaupun sejarah yang ditulis menunujukkan antara mereka ialh Onn Jaafar.

Dengan berlatarbelakangkan kebangkitan kumpulan-kumpulan yang terdiri daripada pejuang-pejuang Melayu tulin yang benar-benar menentang penjajahan Inggeris hatta termasuk mengangkat senjata, apakah tidak mungkin Inggeris menyusun satu strategi untuk menentang dan neutralise ancaman kumpulan-kumpulan radikal Melayu tersebut ?

Pada saya strategi tersebut ialah dengan menjadi 'hidden hands' mengeksploitasi pemimpin-pemimpin Melayu yang mempunyai pendidikan Inggeris termasuk yang menerimanya di UK sendiri sehingga tertubuhnya UMNO (inipun acronymn Inggeris). Dengan peranan yang dimainkan Inggeris itu apakah mungkin UMNO bertindak bertentangan dengan kepentingan mereka? Apakah UMNO satu-satunya pejuang tulin kemerdekaan Malaya?

Untuk mengabui mata masayarakat Melayu keseluruhannya maka dikatakan Malaya sebagai 'protectorates' atau 'protected states'( kecuali Melaka, P.Pinang dan Singapura) dan bukan colonies per se. Mereka yang benar-benar celik sejarah tentu mengetahui bahawa hakikatnya Malaya keseluruhannya adalah dilayan seperti tanah jajahan mereka.

Jelas betapa licik dan 'subtle nya' Inggeris pursuing its colonialisation policies in Malaya to meet its objective which was to plunder the country.

Tajjawad 16 September 2011 at 13:18  

Salam. YBhg Dato' Mohd.Ariff Sabri, Tuan Haji Mohamad Sabu sampaikan salam dan ucapkan terima kasih atas tulisan Dato' ini.

Sama-samalah kita maupun golongan kiri, sosialis, demokrat, progresif, konservatif dan Islamis menulis sejarah perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu yang kita cintai.

Tajuddin
Setiausaha Politik
Timbalan Presiden Pas.

Suci Dalam Debu 16 September 2011 at 13:20  

Sir,

TDM memang terkenal & tersohor dengan taktik ULAR & BOHONG, PECAH & BELAH.

Arab Spring sudah marak, Malaysian Spring pun dah berputik. Sumbangan SAK, langsung atau tidak langsung, akan dihargai oleh generasi akan datang.

Anonymous,  16 September 2011 at 15:01  

marah kan nyamuk kelambu di bakar.
tangan yg pernah menyusukan dan membesarkan serta memberi kekayaan,
walaupun benci, tergamak di potong dan dibakar?
apakah penentuan kesetiaan memerlukan juga wang ringgit?
apakah besar jasa dan keringat yg di sebelah sehingga dibakar tangan yg menolong?

mmm..mungkin aspan telah berjaya. dan melayu UMNO sebenarnya celaka dan kebebasan dan keselamatan selama ini adalah sebenarnya hasil
rambang setiap insan melayu.

Anonymous,  16 September 2011 at 15:11  

Terima Kasih Datuk

Saya geli n meluat sgt dah dgn hipokrit perilaku blogger2 UMNO lain dlm isu sejarah.

Sedih nya diorg tak paham implikasi "Malaysia tak pernah dijajah" pd pejuang2 melayu dulu2.

sedih sgt sedih!

Anonymous,  16 September 2011 at 15:42  

Utusan telah berjaya memperlihatkan kebodohan melayu2 yg pegang jawatan tinggi. Mat Sabu cakap bukan Umno shj yang berjuang untuk kemerdekaan..banyak orang lagi spt Mat Indera dll. Utusan sudah spin dan cakap mat Sabu sanjong komunis.

Orang melayu yg bolih dibodohkan olih Utusan seperti Profesor2, Ex-police officer Musa Hasan, Rahim dan Thamby serta ex-General2 melayu turut masuk campor dan cakap Mat Sabu sanjong komunis dan menghina anggota2 keselamatan & cakap pula Malaysia tak dijajah.

Lain yg Mat Sabu cakap lain pula melayu2 bodoh yg dulu pegang jawatan tinggi cakap sebab Utusan memperbodohkan mereka.

Bodoh punya melayu. Tu sebab Mahathir bolih memerentah sampai 21tahun. Mahathir lantik melayu2 bodoh pegang jawatan tinggi dlm Polis, Tentera & Perkhidmatan awam.

sayadanbahasa 16 September 2011 at 17:11  

Assalamulaikum, Dato'.
Saya begitu ternanti-nanti untuk membaca artikel seperti ini. Banyak pencerahan pemikiran yang boleh dikongsi, dihujah, dan difikirkan oleh pembaca.
Sampai masanya sejarah negara kita dirungkai dan disusur galur semula agar menjadi lebih bermakna dan benar-benar menobatkan pejuang bangsa dan tanah air. Namun usaha ini perlu dilakukan dengan benar-benar ikhlas dan jujur demi negara. Buangkanlah kepentingan politik dan kuasa.

saji 16 September 2011 at 17:31  

SAK

Bagaimana kisah Nabi Isa (Jesus) dilahirkan begitu juga kisah Negara Malaysia dilahirkan, iaitu tanpa bapa yang perlu menyetubuhi faraj ibunya untuk pancutan air mani secara semuala jadi.

Prof Kengkang,  16 September 2011 at 17:43  

Sebenarnya, jiwa UMNO dan perjuangan bukan "Melayu". Dia orang tengok orang Brit tipu dan wallah ...dapat syiar UMNO![*] Buat apa orang Brit buat dan mereka akan menang. Bukankah sejaranh ditulis orang menang? Apa erti menang itu perkara lain.

Apa yang orang UMNO pelajari? Dengan Professor mereka? Ahli agama mereka? Ketua Tentera mereka?

Kemudian pula mereka buat applikasi baru mengongkong orang Melayu dan lain-lain Islam dengan nilai yang sama? Bukan baru ... tapi pengampu orang Brit! Sultan2 pun sekarang banyak harta di UK. Orang puasa dia orang pergi medical check up di London.

Apa pada hakikatnya orang Melayu UMNO sekarang? Sundal orang Brit?

Sekarang, sebelum kita lupa dengan rompakan yang telah mereka laku kita sibuk dengan MAS dan AAsia. Kerugian disebabkan MAS kira 8-10 billion. Penyantuman MAS dan AAsia tidak membetulkan pencurian yang telah dibuat.

Jangan cakap berbillion yang lain. Keluaran haram telah dilapurkan hingga satu trillion - US$288. Campur pula PKFZ dan lain-lain kepala aku tak compute lagi!

Bertrillion sudah dirompak oleh ahli UMNO dan kroni mereka. Janganlah nak bawa muka si Kutu Tony tu lagi...menyampah saperti Atuk Kutu yang Tua satu 'tu!

Masalah kita sekarang? Kalau bahagian badan tu dah kena gangrene ... potong! Itu kata ketua Kutu hypocrite! Nasihat bagus tu. Tak peduli kalau dia percaya atau tidak!

[*] Syiar orang politik dan Kerajaan Brit

Anonymous,  16 September 2011 at 17:50  

Someone asked me Mat Indera was portrayed as Malay warrior in a Johor govt sponsored book endorsed by Johor MB Ghani Othman.
But suddenly Ghani say Mat Indera is a communist.
If Mat Indera is a communist why the hell was he given a place in the book.
The someone replied its Ghani who endorsed a communist to be called a warrior in the Johor book.
I was speechless!
This bring me to the sad and heart wrenching picture of another Malay warrior (wonder who would now call him a communist) Tok Janggut who was killed and hanged upside down by th British 'communist' colonialists...

Anonymous,  16 September 2011 at 18:05  

Sejarah mana plak yang betul ni? kalau kita tak pernah dijajah british kenapa pulak kita menuntut kemerdekaaan?
Kalau mau kebenaran tentang isu ni kena pi arkib di london, england.Kat sana mungkin takde spin dan putar alam.
Apa punya spin plak lepas ni?

Anonymous,  16 September 2011 at 18:31  

Tok Sak,
Hujah Tok Det ok saja nampaknya. Kita tak pernah kena jajah..He..Cuma tak ada badan/lembaga yang dapat membuat pengesahan dan pentauliahan kat Malaysia yang berwibawa setakat nie no.Lepas nie jom kita ajak Tok Det mengadu kat penimbangtara antarabangsa, ala macam kes Batu Putih tempoh hari. Mana la tau kot2 keluar keputusan Malaysia memang tak pernah di jajah dan pengistiharan kemerdekaan tahun 1957 tak sah..He3..Jadi la kira rakyat negara tak sah..lu fikir la sendiri.
-sender Rakyat Jenny lo (Jeniang la tu)

Ariff Sabri 16 September 2011 at 18:37  

pembaca yang budiman.

saya hanya buat tafsiran dan rationalise tindakan UMNO. ianya tidak semesti nya betul. di harap kita dapat mengemukakan hujjah yang civil dan rasional. elakkan dari cetusan pendapat seperti si mulut belukang anon 10:01.
orang macam ini gerenti menjahanamkan UMNO.

Anonymous,  16 September 2011 at 18:48  

Portugis takluk Melaka. Kemudian Melaka jatuh ke tangan Belanda, kemudian British. Francis Light tipu Sultan Kedah dan dapat Pulau Pinang. Internal squabbling, kelemahan pemerintah Melayu beri ruang untuk Inggeris campur tangan kerana kemakmuran Melaka dan PP was at stake selain the rich tin deposits di Perak, S'gor dan N Sembilan. Perjanjian demi perjanjian ditandatangani dengan Sultan negeri Melayu. Sultan dan pembesar kekal kuasa. Sistem Residen diperkenal untuk beri nasihat kepada Sultan how to run his State tetapi apabila nasihat diberi Sultan wajib terima. Ugama dan adat resam bawah kuasa mutlak Sultan. Missionary British kena stop. Ini semua fakta sejarah. 

British tahu Sultan Melayu dan golongan pembesar pandang tinggi kepada mereka maka British took full advantage dan buat negeri Melayu macam dia orang punya. Johor nampak lebih awal rangka strategi dan usaha belajar dari British berkat visi Almarhum Sultan Abu Bakar maka di akhir abad 19, sudah ada golongan pentadbir Melayu, jurutera, arkitek berkelayakan di Johor.

Pendek cerita (bukan pendek kata ok), Sultan2 Melayu dulu telah outsourced the running of their States kepada British in return of pengekalan takhta dan sedikit kemewahan material kepada golongan atasan Melayu. Golongan marhaen yang kebanyakannya simple people enjoyed peace dan zahirkan taat setia kepada Sultan masing-masing. Ancaman Siam sudah tiada begitu juga dengan perang saudara perebutan wilayah dan takhta.   Dalam minda Melayu British hebat.

Hakikatnya kita dijajah. The scripts remain - golongan elit yang tak pandai tadbir negara bergaduh berebut kuasa.

Fazilis

Anonymous,  16 September 2011 at 18:49  

Portugis takluk Melaka. Kemudian Melaka jatuh ke tangan Belanda, kemudian British. Francis Light tipu Sultan Kedah dan dapat Pulau Pinang. Internal squabbling, kelemahan pemerintah Melayu beri ruang untuk Inggeris campur tangan kerana kemakmuran Melaka dan PP was at stake selain the rich tin deposits di Perak, S'gor dan N Sembilan. Perjanjian demi perjanjian ditandatangani dengan Sultan negeri Melayu. Sultan dan pembesar kekal kuasa. Sistem Residen diperkenal untuk beri nasihat kepada Sultan how to run his State tetapi apabila nasihat diberi Sultan wajib terima. Ugama dan adat resam bawah kuasa mutlak Sultan. Missionary British kena stop. Ini semua fakta sejarah. 

British tahu Sultan Melayu dan golongan pembesar pandang tinggi kepada mereka maka British took full advantage dan buat negeri Melayu macam dia orang punya. Johor nampak lebih awal rangka strategi dan usaha belajar dari British berkat visi Almarhum Sultan Abu Bakar maka di akhir abad 19, sudah ada golongan pentadbir Melayu, jurutera, arkitek berkelayakan di Johor.

Pendek cerita (bukan pendek kata ok), Sultan2 Melayu dulu telah outsourced the running of their States kepada British in return of pengekalan takhta dan sedikit kemewahan material kepada golongan atasan Melayu. Golongan marhaen yang kebanyakannya simple people enjoyed peace dan zahirkan taat setia kepada Sultan masing-masing. Ancaman Siam sudah tiada begitu juga dengan perang saudara perebutan wilayah dan takhta.   Dalam minda Melayu British hebat.

Hakikatnya kita dijajah. The scripts remain - golongan elit yang tak pandai tadbir negara bergaduh berebut kuasa.

Fazilis

Tinta Hitam 17 September 2011 at 00:16  

SakMongkol said " elakkan dari cetusan pendapat seperti si mulut belukang anon 10:01.
orang macam ini gerenti menjahanamkan UMNO"

Datuk,Stail jawapan mcm ini lah yg saya selalu berhadapan bila berhujah dgn org org UMNO..MMg takda kelas..

Anonymous,  17 September 2011 at 00:40  

Another point of view.
Kita tak pernah merdeka dan masih dijajah oleh 'British running dogs'.

Wan Z 17 September 2011 at 02:57  

Bravo Dato"!!!well digested!

Wan Z 17 September 2011 at 02:57  

Bravo Dato'!!! a well digested one!!!

umar,  17 September 2011 at 03:56  

Mana suara Tengku Razaleigh ? Tak akan dia pun setuju dengan Mahathir dan Prof Zainal Keling !

Tengku Li kenalah cakap something solid and strong. Hanya Mahathir aaje cakap almost setiap hari.

Mana PERKASA Ibrahim Ali ?
GAPENA ? Putri Putra UMNO?
Prof Khoo pun berat sebelah..!
Selamat Hari Raya/Merdeka/Malaysia

United Melayu No Otak(UMNO) 17 September 2011 at 04:14  

Antara bait-bait senikata lagu umno pun ada yg berbunyi; bersatu kita bersatu,,,kita TIPU MELAYU...
So fikir-fikir2kanlah,,,

Anonymous,  17 September 2011 at 07:51  

Kpd Anon 15.01,

Yang membakar kelambu umno itu adalah pembesar2 umno sendiri yg korup, rasuh, salahgunakuasa, memperkuda semua jabatan kerajaan utk membuat perkara yg melanggar nilai dan moral dan sedang berebut2 merompak khazanah negara di atas nama projek berbillion kononnya membela ketuanan melayu.

Umno bukan ibu kita. Umno tidak pernah menyusukan kita. So, perumpamaan yg memperbodohkan melayu utk terus setia membabi buta inilah yg membuatkan pembesar2 umno yg terdiri anak elit melayu yg dimanjakan (spoilt child) utk menjaga negara sebenarnya utk menghancurkan Melayu dan Negara.

Umno menjaga ketuanan melayu? Mana perginya Bank Bumniputra, mana tanah KTMB di Singapura? Mana dia pulau simpadan, mana dia pulau batu putih, mana dia kawasan minyak berbillion ringgit yg di serahkan pd Brunei? Kerana ketamakan, kerakusan pembesar Melayu semuanya hilang.. Jgn lupa pulau Singapura hilang dari Melaysia di sebabkan ketololan pembesar Umno!

Drp; zuki ahmad ahli umno juga

Soberi Moin 17 September 2011 at 08:04  

At last; there's a Malay that are able to give a compact and clear view on this issue. This is in contrast to a very shallow attack by Ibrahim Ali (PERKASA) and some part-time Malays. May Allah bless you..

Anonymous,  17 September 2011 at 10:07  

syabas for your fair rasional comment.indeed it is an aye and mind opnener for what has traspired for ages in our country without anyone realising the whole truth.Welldone Dato'. Keep up your good work. i will extend your thought vis emailing to my circles for them to digest.

Cikgu Ngah,  17 September 2011 at 10:23  

Assalamualaikum Dato. Kalau UMNO itu nampak gayanya pada hemat Dato sebuah parti penipu dan penyundal sejarah, maka saya cadangkan pada Dato masuk sajalah PAS, DAP atau PKR. Ini kerana apa yg Dato tulis di sini tak membawa apa2 erti kpd pemimpin2 UMNO adan tidak akan membantu UMNO menang dlm pilihanraya. Kalau Dato duduk dalam PAS ini akan memberikan lebih legitimasi kpd Dato utk kutuk UMNO dan Najib 'kaw-kaw'. Jadi tak payahlah Dato nak terus berselindung di sebalik kata2 manis 'saya hanya ahli UMNO yg ikhlas nak selamatkan UMNO'. Lebih baik UMNO mati dan kita biarkan PAS, DAP dan PKR menang PRU akan datang. Biarlah depa pulak tulis sejarah negara yg baru. Dato boleh tolong tuliskan sekali kalau Dato mahu. Dato juga boleh minta apa2 jawatan yg DAto mahu. Lebih dari ADUN Pulau Manis pun boleh. Mungkin Dato nak jadi MB Pahang?

Sungai Wang,  17 September 2011 at 11:46  

UMNO sebagai organisasi tiada sifat kesuburan. SAK pernah tulis hal ni. Sifatnya hingga zaman sekarang, zaman Chip Intel, kaku paku saperti ikan terlantang dalam petis ais. Dalam lain perkataan UMNO memang feudal - dari lidah ke tulang sendi dan mutlaknya kepala otak botak mereka. Dalam lain perkataan kasar - UMNO sampah dan telah terlafaz perkataan - sundal !

Bayangkan ... betapa bahlulnya orang orang-orang Melayu kukuh kepada bos atau ketua mereka , Sultan mereka... yang jelas silap, serong dan salah... matang-matang tertayang kejahilan! Tengok apa dah jadi di Perak. Dari Treaty Pulau Pangkor hingga sekarang! Mengapa orang Melayu tak bertindak? Bukankah Jebat pernah mengamuk? Kalau nak marah pun dengan kata-kata aku, marahlah! Kita bukan batu kan?! ;) Orang-orang yang marah 25 jam sehari ahli-ahli UMNO, hampir kesemuanya, kecuali golongan kecil. Lepaskan cakap benar. Tapi marah PERKASA ada harga - upah lumayan, dari Vincent Tan!

Sifat mudah marah adalah ciri kejahilan. Lupa, atau betul tak tahu laut dari darat. Ini kenyataan. Pendidikan di Malaysia kalau konstructive saperti di Korea dan Taiwan pasti membuka minda orang Melayu. Tapi pendidikan Malaysia menindas kemanusian. Special Branch boleh ketuk kepala dan patahkan kaki professor ... buat Zainal Kling jadi kengkang! Pendidikan sekular dikacau, pendidikan agama dikacau. Sejarah parah! Tengok sistem SAR - daripada memodenkan sistem pengurusan pendidikan dia orang takluk pertubuhan dan sistem SAR. Ya mereka menang! Tapi apa erti kemenangan? Ya tak semuanya SAR tu betul tetapi mengapa dilanyak macam tu? Tak ada air kelapa dalam kepala? Orang Brit suka UMNO lanyak sitem SAR. Bukan kah orang Brit, boss?

Berbalik kepada soal pokok ... kata orang Melayu niat tak suci atau tujuan tu jahat dan serong! Di TV dan Seminar berbuih-buih mulut cakap kata-kata betul. Tapi itulah hakikatnya sifat orang Melayu, UMNO. Kaki pekong tapi tak mau potong! Sekarang kalau tak obat gangrene akan makan biji !

Aku rasa satu ciri ke depan untuk berubah, satu daripadanya, bukan saja perombakan sistem organisasi saperti UMNO tetapi, kepada siapa saja yang akan menang GE 13, asaskan nilai dan tindakan kebebasan bersuara supaya rakyat boleh berfikir, mengolah langkah konstructif dan bertindah dengan membina. Aku jangka SAK boleh tubuh akhbar kecil yang boleh menyusuk di kampung-kampung di mana-mana dan hidupkan budaya mengetahui, berfikir, bermarah dan balik bertenang. Lagipun, timbullah peluang pekerjaan.

Tengok orang China. Dia orang dapat banyak berita yang berjenis pendapat, tambahan lagi budaya 5,000 ribu tahun tu adalah budaya manusia. Bukankah orang China pun lebih banyak Muslim dari Melayu? Orang China banyak buat kesilapan. Pergolakan budaya China tu bukan hari ini saja. Mereka dah berbunuh ratusan jiwa untuk mengasaskan method membahagikan kemewahan (wealth) hinggakan mereka cipta wang kertas - itu China punye pasal! Sekarang wang kertas (sistem kewangan) dah jadi kaput dan lapuk ... dan banyak orang China kaya, macam orang EU dan US masih menipu kita! China sekarang bukan komunis, tapi fascist capitalist! Banyak rakyat masih menderita. Macam Malaysia ... pilihanraya, kalau boleh dikatakan itu, apa bezanya dengan pembohongan dan olok-olok SPRM? Kau orang mungkin sumpah "Celaka!" Sumpah banyak-banyak. Bila dah bertenang, bertindak! Tak kan 24 jam nak sumpah aje! 8 jam akan tidur bukan? 20 minit berseronok, 8 jam bekerja, sangkut jam jalan (mana rotinya?) 2 jam ... bolehlah marah 20 minit. Jangan marah anak-anak atau isteri ... Tu yang bohong tu, orang UMNO ! Kecuali SAK! ;)

Jadi jika Najib ikhlas, kerus semengat, Undang-undang Percetakan tu apa akan jadi? Official Secrets Act apa jadi? Sampah semua? Sumpah aje!

You orang tengok nanti!

anti-hipokrit,  17 September 2011 at 11:53  

Kenapa la Datuk ni blurr sangat? Mahathir clearly cakap, secara TEKNIKAL kita tidak dijajah, tapi hakikatnya penjajahan itu berlaku.

Sama dengan secara hakikatnya UMNO sekarang sama dengan UMNO dulu, tapi secara teknikalnya ia diharamkan pada 1988 dan jadilah ia UMNO (Baru). UMNO baru inilah yang dikutuk oleh sebahagian pengikut Tengku Razaleigh, walhal selepas tak mampu menghidupkan parti S46, mereka merangkak balik masuk ke UMNO yang dikutuk dan dicerca itu.

Nak tanya satu soalan saja, kalau Datuk terpilih bertanding semula atas tiket BN dlm PRU ke-13, Datuk akan start jilat Najibkah?

Anonymous,  17 September 2011 at 12:37  

Salam Dato,

What a thought-provoking article!

I like your line of reasoning and argument. Kudos to you.

Ignore those "si mulut belukang" yang tak boleh berhujah.

Idris

Ron95 17 September 2011 at 14:41  

Bravo Dato' marah tapi tepat.UMNO dah sampai ke tahap dah nak membodohkan ahli-ahli sendiri apa dah jadi ni.Mat Sabu provok sikit je dalam ceramah biasa kita dah melenting tunggang langgang nak menegakkan benang basah.Tak cukup ke satu pertiga ahli-ahli memangkan parti dan ada yang tak memangkah langsung.Kita berpolitik janganlah sampai jadi badut mengiya semuanya yang diputar alam olih berbagai cendiakawan yang terang-terang mempunyai nawaitu menipu bangsa.Syabas Dato' satu artikel yang jujur walaupun keras.

rocky 17 September 2011 at 15:17  

on what authority did the British sign a swap agreement with Dutch in 1824? and after the Japanese occupation, what was the british role,we they taking over from the Japanese?

I laugh with all the stupid conclusions made by UMNO and they shoe polishing professors. they have made themselves stupid beyond anyone can believe. TAR is no longer Bapa Kemerdekaan. what a load of crap, all to justify their attack on Mat Sabu and to make Mat Indera a villain.

well read this...who is the hero and villain?

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/9/16/focus/9500462&sec=focus

Anonymous,  17 September 2011 at 17:14  

anti-hipokrit,

Watt..hang pi caya cakap Mahatir. Patutlah 22th kena tipu. Anak2nya millionaire dan billionaire..hang ada apa?

Apa bendenya teknikal. Hidup2 kau kena tipu dek Mahathir. Hang tak tahu ke Malaya dapat merdeka dari jajahan British melalui Fed of Malaya Independence Act 1957. Kalau Parlimen UK tak bahas dan lulus Akta ni pd 1957, sampai ke la lah...kita tak merdeka...masih lagi dijajah British Teknikal bendenya? Kalau teknikal tak payah lah Parlimen UK nak luluskan undang2 tu. TA Rahman hanya perlu British pi balik shj lah.

stk,  17 September 2011 at 17:15  

SakMongkol said " elakkan dari cetusan pendapat seperti si mulut belukang anon 10:01.

Betul cakap gentleman ini.UMNO dan Utusan Melayu memang membodohkan kaum Melayu.Sampai bila baru puak puak ini jadi orang cerdik?
They talk without any logic or common sense.Pure stupidity.

Anonymous,  17 September 2011 at 19:09  

dato,
memang benar dato boleh menafsirkan apa yg terlintas dihati dan difikiran dato. memang benar ianya tidak semestinya betul dan selari dengan pendapat pembaca sekelian. Akan tetapi tidakkah dato sedar kadang-kadang ianya menambah kekusutan yg sedia ada? Sebagai contoh, secara am kita semua tahu bahawa peristiwa bukit kepung adalah pertempuran di antara pihak komunis dan pihak polis/pihak berkuasa. tetapi dato cuba menerapkan/menekankan elemen elemen kaum (penyerang adalah cina dan polis adalah melayu) dalam tafsiran tersebut. Saya fikir tak perlulah menulis pasal kaum dalam tafsiran itu. tidak semua bangsa cina itu komunis dan ada juga bangsa melayu itu meyertaikomunis..Cukup kita menerimanya peristiwa itu sebagai pertempuran antara dua pasukan yg berbeza. Saya khuatir pihak - pihak ektrem pekauman melihatnya dari sudut yg berbeza...

mzr

Anonymous,  17 September 2011 at 20:31  

Tok Sak,
Malangnya generasi kita la nie, bila tegur sikit saja mula la dia bidas balik. Siap hal keluarga kita yang ada salah sikit diungkit padahal kita tegur untuk kebaikan dia. padahnya boleh kata kebanyakan kalau boleh tak masuk campur la contohnya mulut belukang (nie contoh na).He3..
Masaalah sekarang PM nak semua kredit hanya untuk BN, orang lain?. Lu fikir la sendiri.
-sender Rakyat Jenny lo (Jeniang la tu)

Anonymous,  17 September 2011 at 20:41  

mzr,

Tak tahukah saudara yang UMNO berjuang atas dasar kaum? Kalau anggota polis Bkt Kepong yang mati tu orang2 Cina dan yang menyerang ialah ahli-ahli PKM regimen ke-10, response dari UMNO tentu berbeza.

Semua orang kuat parti komunis keturunan melayu dibenarkan pulang ke Malaysia selepas perjanjian tahun 1989. Rashid Maidin, Abdullah CD, Shamsiah Fakeh dll boleh balik. Tapi Chin Peng tak boleh balik. Kenapa? Sebab dia keturunan Cina. Itu saja. Kalau dia Melayu dah lama dia balik ke Setiawan. Ini Hakikat sebenar.

Anonymous,  17 September 2011 at 22:15  

Tok Sak,
He3..setuju sangat dengan pendapat Tok. Mat Sabu tembak baru sekali, AMENO sudah gelabah satu Malaysia. Berapa banyak laporan polis kena buat.Nie kena masuk Guiness world record da. Bila plak nak ajak abg Mat kita ulas ISA. PM dok kata hanya BN layak dapat kredit penghapusan ISA.
Agak2 la apa point abg Mat tembak nanti.
He3..-sender Rakyat Jenny lo (Jeniang la tu)

Anonymous,  17 September 2011 at 22:27  

Anon 17:14,

Saya syorkan anda baca posting Art Harun untuk mengetahui apa yang dimaksudkan 'teknikal' oleh TDM dan apa yang cuba disampaikan anti-hipokrit.

There was no outright colonialisation per se but colonialisation it was even though the British declared all the states other than Penang, Malacca and Singapore either as 'protectorates' or 'protected states.'

Quiet Despair,  18 September 2011 at 00:22  

Wow hot and bothered bebenor Bro Sak kita sampai keluar perkataan mencarut like penyundalan sejarah dan dipantatkan oleh Mat Sabu.
Haha, let me translate. It means whoring or bastardizing of history and up yours by Mat Sabu.
Up yours is also Tun M's fave word. He speaks in English lor.
Anyways like other Malays, I am hot too with Mat Sabun aka Marx Sabo for his inane remarks.
But I agree with you it was really an overkill by some in UMNO.
And some so called learned ones like Prof. Zainal Kling and people on the same page with him went beyond that to utter rubbish like we were never colonialized.
Macam TIKUS embaiki labu. Nak membantu kerajaan memperbetulkan kejahilan sejarah tapi kelihatan mereka pula buta sejarah.
In the first place why give credibility to the Sabun Mat. Let him talk nonsense.
If one or two people in authority asked him to shut up and apologize, he would have done it.
Tetapi dia yang fitrahnya syok sendiri menerima banyak publisiti murahan.
Like I sad before in the last posting, sememangnya Sabu like Anu-War craves attention and cheap stunts.
Just trace his speeches, when did whatever he said made sense but just for laughs.
Is he a historian or a credible leader that we must all put him down and regard him as the truth speaker?
He is but a cheap, gutter style political jester just out to provoke others and in the process woo the gullible to his side.
To me, he does not exemplify a PAS leader what with his khalwat case. (He was caught red-handed with a woman in a room (who later became his second wife) but acquitted because of contradictions in room number.
Just throw him out via the ballot box if PAS still pits him as a leader.
Some 600 reports were made. Let him deal with the police and the court.
Si badut ni memang pak pander tapi janganlah kita ikut rentaknya pula menjadi mak andeh.
Let's move on. Rest easy because it is proven that UMNO is the champion of our Independence.
Let's recite Al-Fatihah to all our leaders who fought for our independence and made Malaysia in 1963 possible.
Mat Sabu, Anu-war, or PKR was never in the picture. So why bother.
MUCH ADO ABOUT NOTHING.
Stop making this zero man into a hero.

Anonymous,  18 September 2011 at 11:10  

Kita bukannya tak pernah dijajah.......sebenarnya kita belumpun merdeka......masih dijajah dan dikongkong oleh sekumpulan kecil manusia.....

Anonymous,  18 September 2011 at 12:14  

Anon 17 September 2011 22:27.

I've read the article by Art Harun bf I posted my comment. I think you have not understood the article. You read it again.

Don't bother about semantics lah..whether the British used the words protectorate or protected, it is still outright colonization.

What is so technical about it when the UK Parliament has to pass the Fed of Malaya Independect Act 1957 to grant Malaya independence so that Tunku can shout followed by other malayans the words 'Merdeka...merdeka.'

In my honest opinion, like the malay sultans of the 4 FMS, you have been fooled by the British merely because of their usage of the words protectorate. The fact is the British can decide who can be Sultan and who can be dethroned as one.

And one other thing, by the Bangkok Treaty 1909, Siam surrendered all her rights over the 4 UFMS to Britain. What tecnicality you are talking about.

Anonymous,  18 September 2011 at 15:14  

QD 00.22
you also fall into the same cauldron, language similar to but not same with that of Mat Sabu's. He speaks more earthily, while you try to use doublespeak, so there is no need to compare or to badmouth anyone. To each his own.
The documentary filmmaker Rahmi Reza puts all the hoo hah of the 'freedom fighters' very simply:
"the problem with the label 'hero' is that it assumes that there is a villain. The question of whether they are heroes is relative, depending on the perspective that you are looking from. The hero can be a villain to the other side, and vice versa." Perfectly true, there is always more than one side to the story, so one must agree to disagree and not go titanic if there is a difference of opinion.

Suci Dalam Debu 18 September 2011 at 15:29  

Sir,

Kalau tak putar memang bukan UMNO. Lihatlah bideo terkini....pakaian keluar masuk lif tak sama dengan pakaian dalam bilik.

Memang UMNO tak pandai tipu pun.

Anonymous,  18 September 2011 at 18:58  

Anon 22:27

Obviously you have missed my point.
I've never said that Malaya was never colonized. Read again.

Of course the British parliament and Malaya had to go through all the legal processes before Malaya could declare its independence - independent from being colonies in the case of Penang and Malacca and independent from being protectorates and protected states in the case of the Federated and Unfederated Malay States.

Quiet Despair,  18 September 2011 at 19:19  

Suci Dalam Debu

Aduhai mak, you obviously tak pernah tipu isteri. Lucky wife, you are straight and narrow.
Saudara idol you tu first class (general degree from MU) dalam soal kelentong suri rumahnya.
Takkanlah pakai baju sama setelah ehem..ehem. Tentu isteri boleh tahu bau lain kan. Kahkahkah.
Betulkan Bro Sak, apa I cakap ni?
I dok tengok video tu from TV3, several blogs and it's sah, Sirim certified, sahih, mutlak itu si dia yang empunya badan.
In her hearts of hearts Aunty kitapun tahu. You sahaja sibuk nak kelentong we all.
Tak payahlah menengak benang yang basah.
Baju lain, orangnya sama. Muka dan physique tak boleh tukar, bro.

Musafir1957,  19 September 2011 at 00:52  

Dizalimi semasa hidup, dizalimi apabila sudah mati. Inilah politik mainan BN yang tiba-tiba terpaksa memperkasakan dua Profesor sejarah untuk tampilkan sejarah baru seakan-akan mereka berdua baru bangun dari koma. Apakah sejarah dapat diubah sehingga peristiwa-peristiwa lama tertentu boleh didongengkan kerana itulah wahyu yang diterima oleh dua orang yang baru sedar diri? Bukankah satu tragedi besar yang gugur di Bukit Kepong ialah mereka yang mempertahankan bumi sendiri atas arahan satu pihak yang lain yang datang dari jauh, digelar dan disanjung tinggi sekarang sebagai ‘pelindung’ – melindungi siapa, melindungi apa? Dari beratus-ratus jenis pekerjaan dipilihnya satu yang mana ganjaran tidak lumayan dan nyawanya begitu senang digadai agar anak-isteri hidup semulia-mulianya, dan kemudian dibunuh oleh sekumpulan manusia yang juga sanggup mati agar anak-isterinya tidak akan hidup di bumi yang dijajahi penjajah, kini pelindung-pelindung!
Saya beranggapan kedua-dua orang pandai ini lebih kejam berbandingkan pihak penjajah jika mereka nak rakyat jelata menelan mentah-mentah muntahannya. Sedih betul jasa mereka yang sudah pergi difitnah se saat mereka digelar wira dan se saat yang lain mereka mati sia-sia sahaja kerana mereka tak waras dan tak cukup cerdik menyedari bahwa bumi yang mereka pijak itu sedia dilindungi oleh se gerombolan manusia yang berniat baik dan berhati murni.

Kita sudah lupakah mereka yang gugur sebelum peristiwa Bukit Kepong seperti Mat Kilau, Dato Bahaman, Tok Gajah, dll? Bagi saya mereka ini merupakan nasionalis Barisan Pertama yang menentang penjajah British, dan diikuti Barisan Kedua yang terdiri daripada Rashid Maidin, Shamsiah Fakeh, Mokhtaruddin Lasso, Khatijah Ali, Abdullah CD, Abu Samah, Ibrahim Yaakub, Ishak Hj Muhammad, Ahmad Boestaman, Dr Burhanuddin, Dr Zulkifli, Said Zahari dll. Dari kumpulan tersebut di atas ada yang masuk hutan untuk terus berjuang dan ada yang tidak. Apakah mereka yang masuk ke dalam hutan semuanya ahli Parti Komunis dan atheis? Atau pun mereka ke hutan kerana tak ada pilihan lain, mahu terus berjuang tetapi tetap tidak tinggalkan Islam? Sesiapa pun tak dapat hapuskan kepercaaan peribadi seseorang manusia – sejarah semua bangsa dan agama penuh dengan jeritan terakhir “I die a Muslim”, “I die a Christian”, “I die a Hindu” dsb.

Sekiranya UMNO diakui telah memainkan peranannya walau begitu kecil dalam memerdekakan Malaysia tanpa mengorbankan seorang ahli pun di luar atau di dalam hutan maka ini bererti rakyat Malaysia sudah cukup murah hati memberi pengiktirafan kepadanya. Sebaliknya nyata, izinkan saya, ‘nafsu-naksiat’ ingin membolot habis-habisan kredit yang mengdaulatkan Malaysia semacam tak ada batasannya, yakni kita bebas dan berdaulat kerana UMNO dan UMNO sahaja!

Alangkah sedih datangnya dua orang Profesor mempalit najis kepada rakyat Malaysia dengan hujah-hujahnya yang jauh sasar daripada kenyataan. Kezaliman imperialis dan colonialis adalah, Divide and Rule, and after the Rule, you remain divided........ ikhlas daripada dua orang Profesor.

Anonymous,  19 September 2011 at 10:04  

Dato,

God is great, don't your think so ? All the lies and deceit conjures up by the greedy and corrupt is finally being revealed by the perpetrators themselves. Very soon, everyone will be seeing the naked emperor for what he really is, a NAKED EMPEROR.

Anonymous,  19 September 2011 at 12:08  

Salam Tok,
Waduh sungguh bisa datuk, cemas saya membaca.

meru,kapar

mtgbertam,  19 September 2011 at 12:10  

Orang melayu telah diperbodohkan oleh Utusan Malaysia, sementelahan orang melayu malas membaca.

orangpekan,  19 September 2011 at 12:39  

Dato'.

Kalau Mat Sabu berjaya mengelabahkan Umno,ertinya dia bijak.Mengapa Dato' tak istiharkan saja Dato' jadi pengikut Mat Sabu.Kalau berada terus dalam Umno tentu menjadi pengikut orang yg tak bijak ,kan malu?.

Pakatan Rakyat pun masih kekurangan calun untuk pilihanraya nanti,boleh lah Dato' menonjolkan diri untuk menjadi calon di Pulau Manis,Pekan.Tengok sama ada boleh di terima atau tidak.Saya ni orang Pekan,dan pernah bersama Dato' masa belajar dulu.Bila dato' di pilih menjadi calun dan sekali gus menjadi wakil rakyat Pulau Manis satu ketika dulu,saya cukup bangga dan sangat berharap ada perubahan di Pulau Manis.kalau bukan dari sudut material,dari sudut mental pun jadilah.

Malangnya harapan saya tidak menjadi kenyataan.Orang Pulau Manis merungut,Dato' sendiri pun selalu merungut kerana ketidakcukupakn sumber.Dua kali lima lah dengan wakil rakyat yang lain.

Jadi eloklah Dato'jangan hanya mengkritik dan berhujah yg muluk-muluk.Perbaiki diri sendiri dan ikhlaskan perjuangan.Kemudian masuklah kemana pihak yang Dato' pilih,supaya senang rakyat menilai.Dato' Rahim Bakar pun dah jadi arwah,jadi nasihat beliau boleh lah Dato'lupakan.Masuk Pas atau PKR tanpa segan silu.Silakan.

Anonymous,  19 September 2011 at 12:47  

Dato,

I fully agree with you that UMNO is digging its own grave. The deceiver has truly become the defeated.

Anonymous,  19 September 2011 at 12:57  

Write whatever you want you to write dato..but your 'social engineering skills' are something to ponder... you try to twist peoples' mind too..don't you think..and to MALAYS.. you are just too naives and easy to be spin about...hahaha

Ariff Sabri 19 September 2011 at 16:47  

orang pekan.

terima kasih lah diatas teguran saudara. tapi saya ingin menerangkan beberapa perkara. saya tidak ada seangkatan yang belajar bersama saya dalam politik Pekan- yang ada hanya seorang yg sudah meninggal dunia. jadi perakauan saudara suatu pembohongan. saya tidak pernah bersekolah di Pekan. saya tidak ada kawan se tingkatan yang belajar bersama saya dalam tingkatan 5 dan 6 atau terus ke UM.
masaalah nya, saudara menyorok di sebalik nama samaran. jika ada nama sebenar boleh kita berdebat dan jika saya kenal saudara, saya boleh sanggah point point yang saudara bangkitkan.
jika saudara UMNO saya sarankan saudara cadang kepada UMNO bahagian Pekan untuk pecat saya dari UMNO. UMNO bukan bapak saudara punya dan saudara tidak ada hak menentukan jenis manusia apa yang berhak ada dalam UMNO. saudara pandang lah sendiri di keliling saudara jika saudara UMNO Pekan- ada saudara tengok orang yang berjuang atas keyakinan?

Musafir1957,  19 September 2011 at 23:19  

1)"Nyonya mercenary Jocelyn Tan dari akhbar star mengungkit kembali kes khalwat Mat Sabu .......

Jocelyn Tan telah membuat liputan tentang PRN Sarawak pada April dalam ahkbar The Star, dan antaranya membuat komen atas wajah Dr Sim, calun BN. Apa yang ditulis tidak sopan dan tidak profesyenal samasekali. Dengan pendedahan semula kes Mat Sabu Jocelyn membuktikan beliau sanggup menjerumuskan diri dalam politik longkang bagi pihak tertentu.

Jocelyn, minta berlagak dan bergaya sebagai seorang wanita berpelajaran dan bermoral tinggi dan bukan sebagai seorang yang suka bersiar-siar di lorong gelap.

2) Anon 17Sep2011 07:51:
a)Bank Bumiputra sudah jadi CIMB - jauh lebih kuat sekarang dari tahun 1983
b)Tanah KTMB di Singapura: Syabas kpd PM Najib kerana selesai isu ini dengan perjanjian My-Sg akan bersama-sama memajukan dua kawasan komersial besar-besaran di Singapura dgn equity Malaysia 60% dan Singapura 40%:Skor - My=6: Sg=4.
c) Pulau Sipadan: Keputusan muktamad Mahkamah Dunia - Malaysia punya - Skor My=1: Ind=0
d) Pulau Batu Putih: Keputusan muktamad Mahkamah Dunia - Singapura punya: Middle Rocks dan South Ledge (sangat kecil saiznya) Malaysia punya - Skor My=0.5 : Sg=1.
e)"Kawasan minyak serah kpd Brunei": masalahnya kita katakan kita punya dan Brunei katakan Brunei punya. Kontraktor antarabangsa diberi hak carigali di kawasan bertindih oleh Kerajaan Brunei, kapal tentera Laut Malaysia menjelma membuat bising - Brunei terpaksa isytihar 'force majeure' dan kontrek carigali dibatalkan sertmerta - tiba giliran Malaysia memberi hak carigali di satu kawasan yang lain, yang didakwa Brunei punya - kapal tentera laut Brunei membuat 'return visit' dan Malaysia terpaksa berhentikan kontrak atas alasan yang sama - susulan dari itu baru-baru diumumkan kerjasama di antara kedua pihak, untung kita 50%, Brunei 50% - inilah bukti kebijaksanaan kedua-dua pemimpin - syabas kpd KBDYM Sultan dan PM DS Najib. Sekian

Musafir1957,  20 September 2011 at 09:31  

Orang Pekan:
Aduh, sakitnya!

Perihal mendiang Dato' Rahim Bakar - pejuang Bahasa Melayu/Malaysia - kiranya 50% YB UMNO macam beliau, bukan saja orang Melayu akan maju bahkan semua kaum dan seluruh Malaysia akan maju. Saya tak lupa jasa-jasa beliau kepada orang di Aceh selepas Tsunami Disember 2004. Saya juga tak lupa beliau dijadikan seakan-akan seorang 'non-person' dalam politik dalaman UMNO amnya dan politik Pahang khususnya.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP