Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Sunday, 27 September 2015

Keadaan Negara Kita Hari ini- Siri 2



Ada pembaca2 menulis mengatakan penulisan ini bias dan tidak akan menyiarkan komen. Elok pembaca ketahui komen jenis mana yang TIDAK akan disiarkan.

Komen sebaris tidak akan saya layan kerana tidak ada pemikiran serius dalam ayat sebaris. Orang yang komen untuk meluahkan marah dan kebencian dalam bentuk ayat sebaris, tidak akan dimuliakan dengan penyiaran komen jenis tersebut. Hanya dengan berkata tulisan ini bias tanpa menunjukkan dimana bias nya, tentulah tidak akan disiarkan. Saya minta maaf- ini bukan tulisan karangan tingkatan 3.

Komen yang maki hamun dan menolak kesemua hujjah dalam artikel ini kerana tersangat anti DAP dan berfikiran tidak rasional, dalam bentuk cacian peribadi tidak akan disiarkan. Jadi elok jangan buang masa.

Komen yang tidak bersetuju tapi memberi penalaran/reasoning dan penhujjahan, walaupun pedas kepada saya, saya tidak ada masaaalh untuk menyiarkan. Berapa banyak komen dari tukang komen yang tidak setuju dengan saya, telah saya siarakan kerana saya menghormati hujjah yang rasional dan menampakkan proses penalaran.



Musibah melanda negara akibat angkara durjana Najib Tun Razak.

Negara ini mengalami musibah dan malapetaka kerana suatu orang. Nama dia Najib Tun Razak. Bahkan isteri nya yang tidak dipilih oleh orang ramai secara demokrasi turut sama menyibukkan diri dalam memerintah negara.

Kesan kepimpinan yang buruk.
Kepimpinan yang buruk mengakibatkan pentadbiran dan pengurusan yang buruk. Kalau dia tidak amanah dan jujur, apa nasihat yang dia beri akan di perlekehkan orang. Ucapan dia akan hanya diterima dengan sinis dan ketawa.

Pecah amanah diperingkat tertinggi akan hanya mengukuhkan amalan pecah amanah diperingkat bawahan. Belian dengan harga yang dipalsukan, hanya menjadi amalan itu suatu kebiasaan. Penglibatan pemimpin tertinggi dalam aktiviti mendobi wang menunjukkan bahawa system kewangan dalam negara huru hara. Jika pemimpin boleh langgar undang dan memunggah wang sana sini, ia akan menggalakkan penyeludupan wang haram. 
Wang hasil dari rasuah, komisyen, pemalsuan invoice, akan terus berleluasa.  Antara tahun 20003-2012, Malaysian hilang USD395 billion atau secara purata USD39.5 billion setahun. 
Macam mana perompak dan penyamun yang memunggah wang keluar secara haram hendak takut, kalau pemimpin negara melakukan perkara yang serupa? 
Kredibiliti Bank Negara Malaysia sebagai institusi yang mengawal dan memelihara integriti sistem kewangan akan musnah. 

api tidak boleh dibungkus dengan kertas.
Semua usaha mempertahankan Najib akan dilayan dengan telinga pekak. Rakyat sudah percaya bahawa Dato Najib ialah PM yang terburuk kita ada. Segelintir pemimpin UMNO yang mempertahankan Najib, melakukan demikian kerana mahu kekal releven. 
Orang2 seperti Salleh Said keruak, Ahmad Maslan, Syed Ali Al Habshee, Anuar Musa, Ali Rustam, Noh Omar melakukan apa yang mereka lakukan untuk kekal releven  dalam pandangan Najib. 


Dr Mahathir di perjahatkan/Dr Mahathir is vilified.
Tokoh yang paling dikecam hari ini ialah Dr Mahathir. Saya mendapati ianya melucukan kerana terkadang kala terpaksa mempertahankan Dr Mahathir; sepatutya tugas ini dilakukan oleh orang UMNO yang berhati-budi/yang ada conscience. 
Adakah budaya orang UMNO melupakan orang yang paling berjasa sekali kepada UMNO dan bangsa Melayu?

Sumbangan Dr Mahatir berbanding dengan sumbangan Najib, ibarat langit dan bumi. Namun, penyokong Najib memperlakukan Dr Mahathir sekian kurang ajar, orang Melayu mahu berdiam diri?

Sebagai seorang yang telah mentadbir Malaysia selama 22 tahun, tentulah Dr Mahathir mempunyai maklumat terperinci untuk mendedahkan salah laku Najib.

Cuba tanya soalan ini- kenapa perlu Dr Mahathir memilih jalan susah untuk mengkritik Najib kecuali Najib benar2 melakukan kesalahan. Pada umur 90 tahun, mengapa perlu Dr Mahathr ambil risiko dan mengundang kebarangkalian hilang semua? Nama baik, penghormatan masyarakat, di dipulau?

Kenapa perlu Dr Mahathir menyusahkan diri dan mendedahkan diri nya kepada kemungkinan dicerca dan dihina orang, KECUALI  jika apa yang dicakapkan oleh beliau benar2 belaku? Dr Mahathir mesti bersuara.

Bukanlah lebih seronok jika dr Mahathir pencen, berjalan sana sini dan menikmati masa dengan anak cucu dan sahabat handai? Kecuali Najib benar2 melakukan kesalahan, maka itu mendorong Dr Mahathir bersuara. Dia bersuara untuk menyelamatkan orang Melayu dari musibah yang dbawa oleh Najib.

Jika hari ini, diadakan pungutan suara dikalangan orang Melayu menanyakan siapa antara Mahathir dan Najib yang mereka percaya, orang lebih meyakini Mahathir.

Komplot menggulingkan Najib cara tidak demokratik?

Dalam suatu himpunan silat, Najib berkata kerajaan yang dipilih secara demokratik tidak boleh ditumbangkan. Ini kenyataan sudah terang lagi bersuluh. Semua orang tahu ini. Tidak ada sesiapa mahu menggulingkan kerajaan dengan cara bukan demokratik.

Depan orang yang menyokongnya, tentulah dia boleh keluarkan kenyataan ini tanpa bantahan.

Maka, biar kita jawab Najib. Sebelum kelentong nya diterima sebagai kebenaran.

Tidak ada komplot menggulingkan Najib secara tidak demokratik. Jika seorang PM didapati bersalah membunuh orang misalnya, dia akan di hukum. Jika seorang PM didapati mengamal salah laku dia boleh di impeached secara demokrasi melalui parlimen.

Jika UMNO menyingkirkan Najib, maka Najib akan dikeluarkan sebagai PM. Ianya sama seperti apa yang berlaku di Australia. Dia boleh berdepan dengan undi tidak percaya- suatu cara yang dibenarkan oleh parlimen. Jika kalah, Najib kena berhenti. Dia juga akan berhenti jika mana2 bil yang dibentangkan dalam parlimen tidak dipersetujui. Jika bil mengenai bajet 2016 dikalahkan, maka kerajaan Najib gugur.

Jika tiba2 BN tidak cukup ahli parlimen, maka kerajaan Najib akan diberhentikan.

Maka tidak benar Najib kata kerajaan yang dipilih secara demokratik tidak boleh disingkir. Ianya boleh melalui cara yang dibenarkan oleh parlimen.

Jika 57 ahli parlimen Malaysia Timur memilih untuk keluar BN, kerajaan UMNO akan tumbang. Jika hanya 30 orang MP dari BN menyebelahi 88 orang MP bukan BN,maka BN sudah hilang sokongan majority dan akan tumbang.

Negara kita dilanda musibah politik.

Kita sekarang tidak ada 1 Malaysia. Itu konsep omongan kosong Najib sebab pengistiharan tidak disusuli dengan perbuatan. Najib hanya berlagak mahukan sebuah negara yang bersatu tapi pada masa yang sama menjalankan dasar pecah belah. Dia melakukan ini kerana mahu menutup salah laku yang dia jalankan semasa dalam jawatan.

Bila masa maruah najib dimalukan atau dirobek dan dicalar oleh Cina sedangkan dia berrekreasi dan berbuat bisness dengan orang Cina? Pemilik Gerge Kent yang diberi Najib kontrak RM11.5 billion ialah seorang Cina. George Kent ada masaalah dengan Ampang LRT extension project tapi walaupun dengan masaalah ini, Geroge Kent dan MRCB terus diberi lagi kontract LRT3 dari bandar Utama ke Kelang. Dan Cina ini telah melantik si tin kosong dan bising mulut, Ibrahim Ali sebagai pengarah syarikat. Jho Low adalah sahabat karib Najib yang bertukar whatsapp ribuan kali. Dia juga budak Cina.

Kita hendak rakyat beritahu Najib supaya berhenti berlari dengan binatang buruan sambil memburu bersama anjiing.

Fakta yang menyedihkan ialah: Kita ada Malaysia untuk Melayu. Malaysia untuk Cina. Malaysia untk setiap suku kaum dalam negara kita. 
PM yang ada sekarang meruncingkan pembahagian ikut kaum dengan menyebelahi himpunan merah dan mengeluarkan kenyataan membakar api di himpunan silat.

Sedangkan kita semua tahu Najib menggunakan itu semua untuk menenggelamkan isiu rasuah nya, salah guna kuasa, songlap duit, memperkudakan1MDB sebagai skim cepat aya, menyalurkan wang kedalam akaun peribadi nya, gagal menjelaskan kemana wang dan dana 1MDB di aplikasi.

Setiap kali ditanya, orang 1MDB akan mengkakaktuakan jawapan, nilai asset kita lebih besar dari tangunagan. Jadi mengapa tidak mampu membayar faedah setiap tahun?

Semua orang tahu dalam keadaan terdesak, asset akan djual pada harga fire sale KECUALI Najib memaksa GLC membeli pada harga yang 1MDB mahu. Itu sama dengan pembelian dengan harga yan dipalsukan.

Sila ambil perhatian. Jika pun penjualan asset akan dapat cover nilai hutang dan tanggungan, kesalahan tetap kesalahan dan tidak dihapuskan. Songlap wang, pemalsuan harga, masuk duit dalam akaun sendiri semua nya tetap kesalahan walapun sudah di cover.

Apabila di cover, wang yang disonglap dari 1MDB wajib dipulangkan.

10 comments:

Anonymous,  27 September 2015 at 14:16  

1. Najib harus berundur.
2. Malangnya ada dalam Umno dan parti-parti lain yang masih mahu "jilat" Najib kerana pangkat dan wang.
3. Ekonomi negara merudum dan akan terus merudum selagi Najib berada di atas.
4. Majoriti rakyat mahu Najib undur.
5. Yang salah tetap salah. Yang membuat salah harus dihukum. Jangan pula undang-undang dibuat satu untuk orang yang tidak berpengaruh dan satu lagi untuk yang bepengaruh.
6. Najib telah merosakkan institusi kerajaan. Apabila ini berlaku rakyat sudah tidak lagi menghormati institusi kerajaan.
7. We are fed up with this man and his wife. He should be replaced and brought to justice.

Anonymous,  27 September 2015 at 14:35  

Dear Dato Sak,
Saya merasa heran dan ajaib kenapa Hadi Awe, Harun De , Mahfuz dan Nik Abduh senyap dan sunyi saja sekarang terhadap isu isu politik , ekonomi dan rasuah yg sedang melanda negara masakini. Takkan tak boleh analisa dan berikan komen terhadap isu isu itu dari segi Islam yg mereka ini sepatutnya ilmuan dan pakar. Bukan kah tanggungjawab ulama menegakkan kebenaran. Apa kah Harun De dah malu kerana mempertahankan Najib dan akaun peribadi nya.Apakah Hadi Awe dah malu kerana kedapatan cetek ilmunya bila mengatakan isu penyonglapan wang memerlukan 4 saksi untuk membuktikannya. Tak boleh bayangkan seorang pemimpin politik dan ulama pula tu mengeluarkan pandangan yang begitu tak pandai. Malu kompeni saja. Dan yang lebih teruk lagi pemimpin pemimpin kategori ustaz ini tidak mahu menerima hakikat bahawa untuk memerintah negara memerlukan umara dan professional - ahli ekonomi, pakar kewangan, pakar pengurusan, pakar petbankan, pakar pertanian dll yg juga ilmuan dalam melihat dan menganalisa isu isu kenegaraan dari segi Islam. Tetapi pemimpin pemimpin ustaz ini tidak nampak atau tak mahu menerima hakikat ini. Mereka yang mahu mrnyumbang kepada pembangunan ummah dituduh pula sebagai barua dan pengkhianat, sebaliknya gerombolan pengkhianat negara yang sebenarnya dipertahankan. Dunia akhir zaman. Wallahu waalam.

Anonymous,  27 September 2015 at 16:36  

Assalammualaikum w.b.t. Terlalu banyak penyelewengan yang telah didedahkan oleh media antarabangsa. Peliknya, masih ramai rakyat Malaysia, terutama hard core UMNO, lebih mempercayai kata-kata yang keluar dari mulut PM. We need to face the fact. Kalau tak tumbuh, tak melata, kalau tak sungguh, orang tak kata. Tun Mahathir will definitely have the evidence of all the wrong doings or else he will not speak up on these matters. Amat menyedihkan, seperti kata tuan, seorang yang berumur 90 tahun masih lagi terpaksa bekerja keras untuk menyelamatkan negara. Sepatutnya, Tun dah boleh berehat dan menikmati hasil usahanya membangunkan Malaysia, melihat pembangunan negara ini dengan bangga. Tapi kini sebaliknya yang berlaku.
NTR tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda akan melepaskan jawatan PM.Walau apa jua derita yang dirasai, dilalui rakyat hasil daripada tindakan-tindakan kurang bijak yang diambil PM, NTR hanya memandang sepi keluhan-keluhan ini. We have a leader who doesn't listen at all to the voices of the people. What he wants is to find ways to keep the post, his longevity as the executive administrator.
I talked to a foreigner who has been here for the past 20 years and he said, during Tun's time we never faced the kind of difficulties that we are facing now. Every economical problems will be dealt with by the government and thus the effects on the people is minimise. But this time, the people will have to face these difficulties themselves, because the government doesn't seem to care.
All the negative publicities spread over the news all over the world doesn't have any effect on the PM. No one knows what goes on in his mind. How long must we endure this? Bak kata TSMY, kepada Allah kita berserah.

muring.com 27 September 2015 at 17:22  

Dato...
Walaupon satu malaysia malah dunia tahu apa yang berlaku...dimanakan cerdik pandai dan ahli parlimen yg berani mengkritik...walaupon dalam BN tidak semestinya mendapat perhatian najib. Saya memerhati ahli parlimen yang ada ketuaan nya sendiri...orang najib orang pak lah...dan orang bn yang bukan orang najib atau pak lah...kenapa sepi saja...
Di manakan "orang tua" yang diheboh heboh sedang mentiapkan SD...? Atau juga semua yng berkuasa dan berpengaruh sudah didiamkan oleh najib...
Apakah solution untuk orang marhain seperti saya?

Anonymous,  27 September 2015 at 17:49  

Dato' saya setuju dengan ulasan dato' tetapi disebalik dr mahathir yang bersungguh untuk menjatuhkan najib disaat ini selain daripada kelemahan najib dalam menangani isu semasa yang sedang melanda negara ialah kekecewaannya kerana najib tidak menyokong anaknya mukris bagi jawatan naib presiden. Pandangan saya jika najib dapat menjanjikan yang mukris selepas ini akan dijadikan salah seorang naib presiden tentu dr m akan meredakan tekanannya.
Amat malang jika ada orang seperti anonymous tidak dapat membezakan yang mana satu kenyataan ust hadi dengan kenyataan yang di'spin'. Jahil sangat kah ust hadi sehingga hendak kan 4 orang saksi dalam kes mencuri wang. Saya kira pelajar tingkatan enam pun tahu hal ini.
Isu pengkhianat tidak ada kena mengena dengan kes najib. Jangan bawa isu yang tak releven semata-mata marah dekat pas dan taksub dengan geng yang sedang mencuba untuk menubuhkan parti amanah dan sehingga kini masih belum tahu nasib mereka. Allah maha tahu

Sri Jawi

Anonymous,  27 September 2015 at 19:05  

Salam Dato,

Memang betul kata Dato..Tun Mahathir sudah sepatutnya merehatkan diri dan enjoy life setelah bersara..Selama 22 tahun berjaya membangunkan dan transform Negara sehingga dikenali Dunia dan kita amat berbangga mempunyai PM yang Dunia mengatakan sangat BIJAK..malangnya ada juga Orang Kita sendiri yang tergamak menafikan jasa2 besar Tun..Kalau kita sebagai rakyat pun berjaya hasil daripada nasihat dan tunjuk ajar Tun apa nak hairan dengan kejayaan anak2 Tun sendiri..sudah tentulah Tun sebagai bapa mereka akan menasihati dan membimbing mereka menuju kejayaan..Tun sangat sayangkan Negara ini..Tun telah melaksanakan dan menyediakan jalan kepada Negara bagi menuju kemajuan..Sekarang Tun nampak kesalahan yang sedang dilakukan Najib dan Kabinetnya..Tun nampak dan terpaksa menegur..Tun tak mahu Negara ini rosak..adakah kerana sayangnya Tun pada Negara maka Tun dihina dan dipersalahkan..fikirlah wahai Rakyat.

yen uchop 28 September 2015 at 04:10  

PRU13 dirosak sabotaj oleh Hadi awe bagi beri laluan umno dapat perintah lagi dan dari dulu,kini dan selamanya jika tak dinyahkan Hadi,jangan harap terlampau nak tumbangkan umno, namun kita lawan tetap.lawan

Anonymous,  28 September 2015 at 18:45  

Megapa Gang Baju Merah UMNO IS Islam tu tak pergi ke SRJK yang kini ada banyak murid2 melayu di seluruh Malaysia dan Paksa mereka keluar SRJK dahulu sebelum buat cakap2 hasut batalkan sekolah SRJK.??...macam mana pulak dengan sekolah Agama Islam?? Nasib baik ada Media Intenet Bantai UMNO Baju Merak Kau-Kau.......

Nak Ringgit Malaysia berbanding dengan Singapura macam $MYR 1 = S$0.10 sen baru sedar Malaysia kian merosot??? Nak berapa 10 tahun lagi sebelum sedar UMNO-Bangsat Negara(BN) tu Hina Maruah Malaysia macam Bolasepak melayu UMNO FAM Kena Bantai 10-0 oleh UAE???

Anonymous,  28 September 2015 at 23:28  

There's nothing good these days Dato.
It's really quite depressing.
The future is hazy. And that is as real as the smog that's enveloping our country.
Malaysia, quo vadis?

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP