Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Monday 6 July 2015

Penafian dari Ambank dan Bank Negara Malaysia Mana?



PM Najib dan penyokong nya lakukan apa yang biasa dilakukan oleh mereka yang terperangkap. Nafi segala nya. Itulah yang dia buat. 
Itu hak dia dan dia mesti diberi segala ruang dan peluang untuk mempertahankan diri nya. Nasib baik, dia mempunyai sumber yang tidak terhad.
Tapi Najib ialah interested party. Penafian darinya sendiri tidak releven dan tidak ada nilai. Ianya dibuat semata mata untuk konsumsi orang kampung supaya terus mempercayai nya. 
Dukacita saya lapurkan bahawa jumlah orang yang percaya pada PM makin berkurangan.
Dua pihak yang paling releven tidak buat penafian mengapa? AMbank- dimana 3 akaun itu disebut tidak menafikan kenapa? Ambank mesti boleh tegaskan bahawa akaun2 ini yakni 2112022011880 dan 2112022011906 dan 2112022009694 BUKAN akaun Dato Najib Tun Razak.
Habis cerita.
Kenapa pihak Ambank tidak menafikan nya?
Bank negara yang menjaga transaksi dan aliran wang tidak lapur mengapa?
Jika USD681juta masuk dalam akaun si fulan dalam Ambank, BNM mesti diberitahu.
Ada atau tidak pihak ambank lapurkan dan ada atau tidak BNM memperakui nya?
Jika lah  akaun itu kemudian nya ditutup dan wang dipindah keluar negara, transaksi ini pun mesti dilapurkan kepada Bank Negara. Ada atau tidak?
Dua pihak ini yang sepatutnya tampil kehadapan dan memberi jawapan. bukan Najib, bukan Salleh Said keruak, bukan KJ, Bukan Zahid Hamidi dan jelas sekali bukan Harun Din. 
Dan Najib hendak berterima  kasih kepada Harun Dun mengapa? Kebenaran sesuatu melepasi batang tubuh Harun Din, Najib dan kita semua.  Perakuan dari Harun Din tidak akan membersihkan Dato Najib.
Tapi cuba bayangkan perkara ini. Bank ada rekod, orang2 lain ada rekod bank statement. Jika bank nafikan nya sekarang, kalau kemudian muncul salinan penyata dan butiran bank macam mana? Dengan bank2 sekali masuk lokap.
Jika bank enggan menafikan, saya rasa lojik nya ialah mereka sedar dokumen mengenai butiran bank ada dalam tangan ramai orang. WSJ ada dokumen tersebut dan mereka sudah tentu membuat salinan dan menyimpan nya dengan peguam. Mereka mungkin juga telah memberi salinan kepada ejensi berita lain supaya jika Najib mahu menyaman atau mengambil tindakan mahkamah, dia terpaksa menyaman suatu sistem industry penyiaran di Amerika.
Siaran berita NBC tidak akan menyiarkan berita ini jika tidak ada bukti dan dokumen sokongan yang mantap. Ini bukan stesyen siaran picisan.
Bayangkan kemungkinan ini.
Dokumen itu ada dalam tangan ramai orang tempatan- katalah Dr Mahathir dan beberapa orang lain. Bukan setakat itu- apa Najib hendak kata jika dokumen berkenaan, butiran bank dan transaksi nya ada dalam tangan pihak2 istana? 
Apa Najib hendak buat jika dokumen itu ada pada peguam negara, ada pada ketua hakim, ada pada IGP atau pada SPRM? Ada pada gabenor, ada pada MB2 dan ada pada pemimpin2 lain?
Dan kenapa mahu confine desakan mendedahkan apa yang Najib lakukan dibuat oleh Dr Mahathir sahaja? Apa jadi jika ada pihak seperti istana mungkin yang berminat mendedahkan apa yang Najib lakukan?
Apa kata jika sumber pendedahan itu dirancang oleh mereka yang ambisius dalam UMNO sendiri?
Kerana dokumen dan fakta mengenai butiran bank dan transaksi sudah berada dalam ‘pasaran’ , maka bank seperti Ambank enggan menafikan akaun itu tidak ujud atau akaun itu bukan Najib yang punya.Melakukan demikian seperti membunuh diri.
Bank  Negara pun enggan menafikan nya. Kerana ia sedar salinan dan dokumentasi transaksi sudah tersibar.
Dalam scenario ini, saya tidak hairan lansung jika PM Najib dan soldadu nya mengenakan tekanan yang berat untuk institusi2 ini supaya mengikut kemahuan nya. Yakni dari bank – menafikan segala nya. Dari BNM, menafikan berlaku pemindahan wang.
Maka jawapan Najib yang berkata kalau dia hendak guna wang curi dia tidak simpan dalam bank dalam negeri tidak ada kesan lansung. Takde orang minat pun dengan penafian Najib lagi.
Malah orang akan counter, PM berani melakukan demikian sebab dia ingat dia kebal kerana menguasai semua dalam negara. Itu sebab dia lakukan.
Dan kepada mereka yang kata tak lojik, sukalah saya jawab melakukan benda mungkar mana ikut hukum lojik?

18 comments:

faqqirulkhoir,  6 July 2015 at 08:03  

"...benda mungkar mana ada hukum lojik ?"
Teringat gue satu kes kronisme, kepala atau CEO satu syarikat memberi kontrak kepada syarikat isteri sendiri, yg apabila disiasat, mempunyai alamat sama dgn CEO berkenaan. Tercenggang jadinya, kenapa tidak guna alamat lain atau penyamaran/proksi yg lain sikit...?
MasyaAllah....Na'uzubillah.

Anonymous,  6 July 2015 at 08:59  

all of you that have accounts in Am Bank, pls relocate your money, the servers in Ambank are about to be erased. They are buying time to erase the relevant document and will render copies of the documents as illegal.

Najb has two options:

1) Earse the existence of the account - very like the process is on going (remember the Mongolian Case)
2) Claim that is was a business loan he took for investment and then claim that since he did not have time to invest, he returns the money. This has been done in Russia before.
3) Claim that his aide with the POA abused the account and transferred the money without his knowledge.
4) Claim that he was persoonally testing BNM by bringing in the amount to his account to see if BNM will report.
5) Claim that the money was for party purposes - donation and he had to park in his account (remember sabah)
6) Claim the money was mas kahwin for his daughter from Kazaks
7) Claim that Bank made an error, it was actually USd700 not USd700,000 , the error has been since rectified.

All these claims can be digested wholesale by the rural folks but not the more leaned city people.

Justo arrest impact is neutralised by the new expose for Wall Street Journal.

Now, it is going to be more interesting: these may happen in no particular order.

1) Tun M - may be imprisoned
2) AG may be sacked -
3) PAS and UMNO will merge (Curiously Hadi is extremely quiet on all these.. like a mouse)
4) Rosmama may unleash he anger and behave like Medusa... all opposition leaders behind bars
5) Anuar may be released from prison - desperate people do desperate things during desperate times
6) Unity Govt FOrmed.
7) Hudud may be implemented Sabah and Sarawak cease to be part of Malaysia

The situation is so fluid that anything can happen...All because of choosing the wrong leader for the country. Never imagined that this would happen to Malaysia



Anonymous,  6 July 2015 at 09:01  

penafian mudah aje...Kalau Puak Immigresen Malaysia boleh bagi DELETE kemasukkan Altantuya sampai Backup tape hilang......Tak pernah Masuk Malaysia...tapi Sirul kata dah BOM mayak Altantuya .... Apa susah Sangat bagi Delete semua Akaun najib, Rosmah, bank Negara backup tape pun boleh di delete bagi hilang...semua ni sandiwara......Hari Raya tahun 2015 adalah yang Paling Pahit, Barang Naik, Kos Tinggi, Minyak petrol Naik...ini Rahmat Allah kepada malaysia yang belum sedar!!...Mangsa Banjir Kat Kealntan pun belum diberi pertolongan 230,000 masih tunggu...Ayuh Gabugan PAS-UMNO!!

Anonymous,  6 July 2015 at 09:17  

Former A-G Tan Sri Abu Talib has advised PM against suing WSJ or any other publication or person for that matter.
In this latest expose, don't even have to wait for the task force by the current A-G Gani. Just get the banks to confirm, do these 2 accounts exist in Najib's personal name? Nothing more, nothing less. Banks cannot erase the accounts from their records, there are always the money trails leading to them.
And as for PM Najib, no point to prove that the money allegedly in these accounts had not been used for personal gain.
Commonsense will tell us, he had knowledge of the accounts, Bank Negara had knowledge (due to the huge amounts transferred in and out of the accounts.
Is that the reason for all the "elegant silences" from PM/PMO, 1MDB and others involved in the transfers of money?
Malaysian investigators now know, A-G now know, PDRM now know, the entire cabinet know now, and the whole country and the world now know.

Lesson learnt, absolute power corrupts absolutely, it goes to the head.
PM must be advised by his advisors to exit the scene before more and more and even more damaging exposes are revealed.

Anonymous,  6 July 2015 at 09:22  

Terbaik, Najib letak jawatan, sudah menjadi liabiliti kepada negara. Beliau gagal memimpin negara dengan berkesan. Adalah lebih baik, TPM mengambil alih jawatan PM. PM yang baharu bolehlah merangka strategi untuk memulihkan negara. Pengalaman cara Najib mengurus negara boleh dijadikan sempadan seperti hutang negara yang tertinggi dalam sejarah, masalah 1MDB, Altantuya, cara hidup mewah, melantik penasihat2 yang membazirkan wang negara dan sebagainya. Boleh tiru pengalaman Tun M semasa krisis ekonomi negara 1997/8. Tun Daim boleh dijemput untuk memberi nasihat. Rugi rasanya, negara kita ada tokoh-tokoh yang terbukti berjaya memajukan negara seperti TMahathir dan TDaim, tetapi tidak digunakan. Bila dah jadi PM, janganlah jadi bodoh sombong, yang akhirnya rakyat yang mendapat bala.Jangan membazirkan wang negara dengan "I love PM", dan sebagainya. Tun Mahathir membina semangat rakyat dengan "Malaysia Boleh" boleh dijadikan rujukan.

Anonymous,  6 July 2015 at 09:34  

salam dato' i love your way of writing.

bruno 6 July 2015 at 09:35  

Dato,eventually the truth will come out.But if indeed the money did go into Najib's personal account,the consequences will be heavy.The failure of the authorities to take action prove that the country's financial system have failed.Foreign investors will hesitate or reluctant to invest in countries whose financial system is in shambles.And those foreign investors who are already here will wait for an opportunity to get out.

Anybody remember in the eighties when the PNB young turks played up their counters and orang putihs came,went,bought and get caught.After they sold,rubbed their sore asses with jelly and never came for many years.This will happen again but for another reason,as history always repeat itself.

Labu8455 6 July 2015 at 09:52  

Dalam keadaan yang amat "terdesak" Najib akan melakukan apa saja demi survival. Satu dunia tahu rekod keluar masuk Atlantuya di imigresen Malaysia "lenyap" secara misteri dan kita juga akan "kemampuan" yang ada pada KDN dan PDRM untuk "menghilangkan" atau "mengujudkan" manusia maupun sebarang jenis rekod rekod pengenalan dan sebagainya jika keadaan memerlukan nya. Memandangkan Najib masih berdegil dan tidak mahu bercuti maka dijangkakan beberapa "perubahan dan ubahsuai" pada rekod rekod sedia ada akan berlaku untuk menunjukan betapa bersihnya Najib. Bottom line Najib masih lagi mengawal KDN,SPRM dan BNM. So what can be expected ? ? ?

bruno 6 July 2015 at 10:31  

2020:Malaysia a developed and high income nation?

Even without the recent developments,Malaysia already had a problem in achieving it's goal of 2020.The disparity among the rich and poor are already planets apart.If Najib became the first PM to be found guilty of mismanaging the country's money,it will set the country back 10-20 years.Overnight,the country will turn into a mongrel dog.Malaysia soon to be a developed nation?Yes,maybe in 2050.

bruno 6 July 2015 at 11:26  

If Najib is guilty of squandering the people's money,the DPM and the entire cabinet in cahoots with him has to go too.There is no such thing as nobody knows nothing,because everybody knows something.BN governor Zeti,IGP and AG Ghani has to go to for trying to help cover up.Maybe Sungei Buloh will be bursting at it's seams with so many incoming permanent residents.

Anonymous,  6 July 2015 at 11:38  

Dato'

Saya suka baca komen dato' diakhir para. Orang yang buat munkar mana gunakan lojik, kalau dia gunakan lojik dia tak buat pun kemunkaran. Yang ini orang berserban perlu faham dan tajamkan pemikiran!

Anonymous,  6 July 2015 at 11:55  

To all my friends on this Blog:

Erasing the account was an option if the transaction was within Malaysia, but it is not. The beneficiary's name is always mentioned in the transfer paper. How to escape this, simple:

1) Find someone with the name and age of Naj*b R*z*k and say that the account belong to that particular person. Send the person to jail for claiming he is PM of Malaysia and simple, kes tutup. Our JPN can create a person on paper like this lah. Blame it on the person with POA, like Altantuya case, a scapegoat.

Mr PM, I can advice you on this, too easy to come out of this rut. Opposition parties are just jumping like monkeys.

My advice to EU was the same, let Greece go, the are holding EU by the balls, in any scenario Euro is going to depreciate, let it depreciate with Greece out, don't be sentimental about Greece. When on a bus, you need all wheels running, don't carry the burden of puncture tyre, just change it or remove it, you bus will run better.

So all of you that are jumping about are going to find out that this expose is not going to work.

Najb knows this, he is going to come out of this unscathed.

He will only get stronger and stronger.... like BORG, resistance is futile, you will be assimilated.

ANZ Bank,  6 July 2015 at 12:43  

AMBank kini bukan dalam kawalan orang Malaysia macam dulu dibawah Tan Sri Azman Hashim.

Kini, pemegang saham terbesar AMBank ialah ANZ (Australia and New Zealand Banking Group Limited)

Anonymous,  6 July 2015 at 13:54  

Dato Ustaz Harun Din dari MSU PAS pun pakai hukum logik untuk mempertahankan Najib. Apakah kisah kisah jin Ustaz Harun Din yang dikatakan diangkut dengan bas dan beliau mengimamkan mereka sewaktu solat ketika UKM mula di buka dulu boleh diterima berdasarkan hukum logik?. Adakah para jin ini telah beritahu Harun Din bahawa Najib berada dipihak yang benar.

Inilah mangkoknya pimpinan parti PAS. Cuma bijak pakai hukum logik tanpa bersandarkan fakta. MEmbuat keputusan berdasarkan logik akal tanpa mahu memcari dan lakukan experiment mendapatkan fakta. Atas sebab itulah juga Harun Din walau pun bertanding GE ditempat majoriti Melayu, tak pernah pun menang. Hanya pimpinan PAS saja yang mengangkat beliau walhal majoriti rakyat telah pun menolak pimpinan jenis begini.

Kah kah kah..tetiba jer Najib nak bersandar di bahu Harun Din yang telah berkali ditolak oleh orang melayu sendiri. Kita tidak nafikan Harun Din arif dalam bidang ilmu agama tetapi beliau sama sekali dangkal dan lemah ilmu dalam realiti politik modern hari ini. Janganlah nak menjadi lebih sudu dari kuah.

Anonymous,  6 July 2015 at 16:20  

..a corruption case u/d sect,23 Macc Act of misusing public office is the easiest to prove and secure a conviction if the investigators have evidence that public funds and in this case 1MDB funds are credited into the accused account. for what purpose the funds are credited and for what it was being used or for whom it is kept is totally immaterial...since the purpose of the Macc Act is to deter people from misusing his public office for his or his associates pecuniary gain...

Najib is finished if indeed 1MDB funds are credited into his account and if the weak AG muster some guts to file charges...

Tinta Hitam,  7 July 2015 at 14:08  

Datuk,
PM will survives the latest scandal.He still got the power in his hands.Remember Akta Hasutan cld be used against the critics..Anyway 60% malays in kampung and Felda will still vote for UMNO/BN.PM need to increase BRIM another RM50.The kampung and Felda folks will come and kiss his feet,if he request them to

Anonymous,  10 July 2015 at 14:08  

Salam Ramadan Dato'.....Kajang 63

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP