Tuesday, 25 December 2012

UMNO dan Impian 2/3 Kerusi Parlimen



Kita biarkan Ahmad Maslan dan mana2 pemimpin UMNO merasakan mereka akan menang 2/3 kerusi parlimen. Kita tidak boleh lawan orang UMNO dalam bab cakap besar. Anwar Ibrahim pun kalah jika berlawan siapa boleh menjerit lagi kuat dengan Najib Razak.
Perasaan itu semua dalam alam angan2 orang UMNO belaka. Di Sabah BN ada potensi untuk hilang 17 kerusi parlimen. Semua kerusi dimana kombinasi China dan Kadazan majority- UMNO dan BN akan kalah. Di Sarawak PBB ada 14 kerusi parlimen. Parti2 bukan PBB ada 16 dan pembangkang ada 1. BN boleh hilang 17 kerusi di Sarawak. jadi di Malaysia Timur, UMNO bakal hilang sehingga 33 kerusi parlimen.
Jika mereka kalah 33 kerusi, kiamat akan tiba awal untuk UMNO.
Di Semenanjung UMNO ada 66 kerusi sahaja. Dicampur dengan 13 dari Sabah, UMNO ada 79 kerusi. Di Semenanjung, UMNO nak kekalkan 66 kerusi pun sesak dan tenat. UMNO sekarang bukan macam UMNO dahulu. Pembangkang sekarang bukan macam pembangkang dahulu. Dulu UMNO kuat, sekarang lemah. Dahulu Pembangkang lemah, sekarang bertambah kuat dan bersatu.
In 2008, calun UMNO hanya dapat 2 juta undi dari 5.7 juta pengundi Melayu. Ahli UMNO jumlah nya 3.2 juta. Itu bermakna 1.2 juta ahli UMNO, walaupun UMNO mengundi calun PR. Jumlah pengundi dalam tahun 2008 ialah 7.9 juta. Kali ini, ada tambahan 2.5 juta pengundi kebanyakan nya orang muda. 70-80% orang muda tidak akan undi BN dan UMNO.
Jadi kita biarkan panglima2 UMNO mengimpikan 2/3 kerusi parlimen. Di Sabah kali ini mereka akan kalah teruk. Budak kecik dan orang tua, lelaki dan perempuan menzikirkan inikalilah setiap kali. Rakyat di pedalaman pun sudah bernekad undi PR atau kalau mereka tidak tahu nama parti, mereka hendak undi Anwar Ibrahim. bab kita suka atau tidak Anwar Ibrahim adalah suatu hal yang lain. Kalau rakyat percaya kepada dia, tidak ada siapa yang boleh buat apa apa. Tidak saya, saudara, Najib atau Mahathir.
Mahathir jangan lupa, Pak Lah dalam tahun 2004 mendapat mandate dan jumlah undi yang paling besar. Pencapaian itu tidak pernah perolehi oleh Mahathir pun. Mahathir jangan lupa bahawa mandate yang besar tersebut bukan diperolehi kerana orang sukakan Pak Lah- tapi mandate tersebut diberi kerana rakyat meraikan pengunduran Mahathir. jadi, kalau Mahathir menghulurkan hidung dia dalam PRU yang akan datang, rakyat akan sekali lagi meraikan pengenyahan Mahathir. rakyat Sabah nanti lama untuk menyuarakan hak mereka menyatakan amarah keatas Mahathir sebagai akitek projek IC.
Ada finah yang ditabur oleh puak UMNO menyatakan Dato Fauzi Shaari menyesal masuk PAS. Saya sudah banyak kali berceramah dengan Dato Fauzi semenjak dia mula2 berceramah lagi. Semangat nya untuk mewakili PAS dalam parlimen Larut semakin berkobar kobar setiap hari. Dia bukan menyesal, bahkan menyesali kenapa lama sangat tidak memilih PAS. Kita doakan dia berjaya dalam PRU ke 13 nanti. Ramai anggota polis menyokong pendirian Dato Fauzi dan mereka akan sokong PR ditempat tempat mereka.
Apabila kes RM40 juta timbul , Musa Aman berada dalam ketakutan yang amat sangat. Memang itu duit ufti yang dibayar oleh peniaga balak di Sabah kepada Musa. Bila kes ini tersebar- Musa Aman menangis. Dia rasa dia akan kena jel kali ini. dia sedar ada kumpulan di Kuala Lumpur berkonspirasi mahu menjatuhkan nya dari menjadi KM Sabah. jatuh atau tidak, tidak menjadi masaalah kepada kita. Musa Aman akan kalah banyak kerusi parlimen kali ini. bahkan Anifah Aman sudah pun bersedia untuk menubuhkan parti politik baru diSabah untuk menentang komplot politik geng2 Najib dari KL.
Tapi Musa Aman pandai berpolitik. Dia ambil duit dari mana2 sumber yang dia boleh. Tapi dia agihkan kepada semua calun parlimen dan adun BN. setiap orang menerima RM1 juta. Dan Musa ketika menyerahkan apa2 wang kepada mamat2 BN akan mengkehendaki mereka sain baucer menerima wang. Jadi dia ada senarai yang lengkap siapa terima dan terima banyak mana.
Bila Musa jumpa Najib di KL- dia berkata. You tidak beri saya apa2 bila berdepan dengan PRU. I finance everything. 25 parlimen ertinya, saya beri RM25 juta. 60 kerusi DUN, bererti saya telah belanja RM 60 juta. Jadi total semua RM85 juta. This is the record of the recipents. Jadi kalau saya terima RM40 juta, tak sampai separuh saya recoup belanja saya. Bukan untuk saya, untuk calun BN. itu tak termasuk kos dan belanja logistics yang lain. So if you want to pin me on the RM40 million, you must also charge all the BN MPs and ADUNs.
Najib tak tahu nak buat apa2. Nak ambil tindakan kat Musa, nanti semua rahsia bocor. Mahu tak mahu, Nazri Aziz keluar kenyataan- RM40 juta itu Ahmad Albab UMNO yang punya.

28 comments:

Asrul Sani 25 December 2012 17:51  

Apa yang berlaku ke atasusang Aman adalah ketentuan Tuhan bahawa setiap perbuatan jahat akhirnya akan terbongkar jua.....Musa Aman dalam ketakutan, Najib dan UNMO dalam kepayahan....

Bila PR membentuk kerajaan kelak,harap dibuka semula kes ini untuk dibicarakan seadilnya ke atas pelaku dan juga mereka yang melindungi peyelewengan tersebut...

Nampaknya Bamboo River Resort ni kena ada extention plan.....

bumi-non-malay 25 December 2012 18:11  

Jangan lupa hapuskan, gugurkan dan hantar semua puak Kristian Munafiq Onkili dan Pairin itu ke Hotel Sg Buloh.... semua puak Munafiq Kristian Hina Allah kat Sabah pun kena rasa hidangan hebat kat hotel sg buloh....bersama ketua2 muhibbah UMNO-BN.....ABU PBS dan kalau boleh Paksa Sabah Keluar Malaysia macam Singapura. Kita nak buktikan sekali lagi kepada mereka kat UMNO apa dia pembagunan dan korrupsi!!

Anonymous,  25 December 2012 18:28  

Salam Dato,

Didalam sesuatu negeri atau negara jika ada pemimpin mahupun pemerintah negeri itu melakukan kezaliman terhadap penduduk atau rakyatnya,yang pastinya malapetaka akan menimpa negeri/negara itu.

Ini telahpun terjadi pada negara ini dimana negara kita menghadapi sistem pemerintahan yang berkecamuk dengan ekonominya yang semakin tenat. Begitu juga yang sedang di hadapi oleh Musa Aman. Membiarkan rakyat negeri itu terus dalam kemiskinan akan menghukum beliau di suatu hari nanti bila kuasa yang ada terlucut dari tangannya.

Bercakap mengenai pemimpin umno yang syok sendiri seperti Mat Maslan tu, memanglah satu cakap kosong. Umpama kata mat salleh, empty vessel makes the loudest noise. Jadi lagi kuat cakapnya lagi kuat tin kosongnya , seperti PM 1Malaysia tu, sembang je lebih tapi semua tak boleh pakai.

Anonymous,  25 December 2012 19:20  

Orang umno bawahan heran mcm mana mat maslan boleh jadi ketua penerangan umno. Apa penerangan yg dia buat? Lebih baik zainuddin maidin lagi. Ada erection..

the toothless fella,  25 December 2012 22:03  

Najib and Umeeno says "only in my dreams".Hehehe.

Anonymous,  25 December 2012 22:05  

Bukan sahaja Dato Fauzi Shaari mengesahkan beliau tak menyesal, beberapa bekas pegawai kanan telah bersama-sama menjadi ahli PAS, antaranya:

Bekas pengarah Jabatan Agama Melaka dan Selangor, Datuk Mohd Nahwari Hashim, telah memasuki PAS pada bulan November semasa perhimpunan tahunan di Kota Bharu.

Tiga lagi pegawai yang telah menjadi ahli PAS sebelum ini ialah pegawai diplomatik dan bekas Timbalan Ketua Setiausaha di Kementerian Hal Ehwal dalam Negeri, Datuk Ismail Hamzah, dan bekas Pengarah Kanan Farmer’s Organisation Authority (LPP), Abd Rahman Taib, dan Yusuf Hassan, bekas Pengarah Sumber Manusia di Jakim dan Timbalan Ketua Setiausaha Pulau Pinang.

Pada bulan June bekas ketua Lembaga Nazir Sekolah-sekolah di Kementerian Pelajaran, Ahmad Zabidi Shamsuddin, juga memasuki PAS.

Pada bulan lepas, bekas Ketua Setiausaha Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi, Datuk Dr Nik Zain Nik Yusof, telah diterima sebagai ahli PAS.

Anonymous,  25 December 2012 22:15  

Great to see your Sabah and to know that the Sabahans are ready to support PR. The Sabahans have been denied the benefits of the wealth of the state. It is a great pity to see that roads are still made of mud in Sabah. Yet, BN is always talking about bringing development to Sabah and was making another ound of promise should they be allowed to rule Sabah again. Empty promise as usual.

Anonymous,  25 December 2012 22:16  

Great to see your Sabah and to know that the Sabahans are ready to support PR. The Sabahans have been denied the benefits of the wealth of the state. It is a great pity to see that roads are still made of mud in Sabah. Yet, BN is always talking about bringing development to Sabah and was making another ound of promise should they be allowed to rule Sabah again. Empty promise as usual.

Anonymous,  25 December 2012 22:25  

Merry Xmas Quiet Despair and Bruno.
Long time no hear. Want to see you guys debating again in this blog. Now no syoklah you guys missing.

he he he,  25 December 2012 23:21  

Two third's majority for Najib and his Umeeno?Two or three 40 ft containers of RM100 notes should do the trick.But that is maybe only.What if the voters take the bribes and voted for the opposition anyway.Umeeno would lose their underwears.

the gaffe guy who know's,  25 December 2012 23:34  

Last time I heard from QD,he has moved to Alaska,and set up house in an igloo,and has been neighbours to the polar bears since.As there are no internet in the ice infested planet of the polars,he has lost contact with the civilised world.Uncle Sam has said that internet facilities will be provided once the polar bears are internet savvy.Till then,keep your fingers crossed.

kampong lad 25 December 2012 23:50  

bila kalah, depa akan bertukar (transformed) jadi hantu, kacau sana, kacau sini.....lihat lah nanti, tak berapa hari saja lagi.

Cahaya Qalbu,  26 December 2012 02:27  

Di sebuah negara demokrasi rakyatnya adalah TUAN SEBENAR.Tapi di Msia,semua agensi awam dimanipulasi memutarbelitkan fakta2 & maklumat2 bertujuan mem’brain-wash’ rakyat, seolah-olah BN pula TUAN BESAR. Msia adalah sebuah negara bukannya sebuah parti, syarikat atau organisasi. Kenapa segala-galanya akan disebut sebagai subsidi atau bantuan? Kalau duit BN bolehlah guna ungkapan sedemikian. Rakyat yg membayar gaji mereka & sememangnya menjadi tugas & tanggungjawab mereka utk memajukan negara & meringankan beban kehidupan rakyat.

Apalah gunanya rakyat membayar gaji PM & menteri2 kabinet BN, jika kerja mereka lebih kpd salahguna kuasa,menipu & mencuri duit rakyat/negara, membina projek2 mega dan membuat polisi2 kearah mengkayakan Kaum Kerabat & Kroni2 BN Sdn Bhd??? Elit2 BN hidup senang lenang sedangkan rakyat, majoritinya golongan bawahan & sederhana dikelilingi hutang piutang & terpaksa menghadapi kehidupan yg amat payah dibebani harga barangan keperluan asas yg mahal, Untuk apa lagi rakyat menyimpan & membayar gaji pekerja2 utk mentadbir Msia masakini, yg lebih menyusahkan rakyat dari menyenangkan???

~~~

Anonymous,  26 December 2012 04:19  

Dato Sak,
Opposition must be vigilant when taking in members from BN,heads of religious departments etc. They must be vetted to see if they are carrying any 'unseen' baggage that might be a threat to the integrity of the party.
Some of these might have some blot in their resumes and thinking one step ahead by switching camps to escape prosecution if and when UMNO/BN falls which might happen in next GE

Anonymous,  26 December 2012 05:09  

b ends got every ammos to win in ge 13. they hav monarchial, underworld and business tycoons supports, money, machineries (b it all goverment and ngos shell tools such as pekida, perkasa, kemas, silat etc) n mainstream media. they can manipulate n menace polling day until final ballots counting. they will explore all legals and technical loopholes esp. in cohorts with ec or reg dept. as to ensure victory. ge13 will surely b d daming fight towards death. this is a final war that they must win by all account either big or small lest they will b on d verge of imminent extinction. b ends never will b an opposition if pr rules. this is a fact and reality. they ar of elite group that cannot survive as mediocre. if they finally realize that they cant win they will find ways to win through deceitfulness and demonize devilry of racial and religious tensions. pr must ensure that they will win big if not it is useless to offset those manuverings. IT IS PR THAT MUST ENSURE THAT PEOPLE POWER CAN B HEARD MUCH LOUDER. B ENDS KNOWS THAT A SLIM VICTORY ON THEIR SIDE IS ENOUGH TO KEEP THEM ON D THRONE AND BY THEN IT IS MUCH EASIER FOR THEM TO PLAY WITH TIME OF GETTING THOSE OPPONENTS ON THEIR WAGON THROUGH TEMPTATIONS AND LUST. THEY KNOW THAT HUMAN WEAKNESS CAN B EXPLOITED. PR MUST ENSURE ALL HIS WINNING CANDIDATES ARE MORALLY HIGH, WITH UTMOST PRIDE AND DIGNITY TO D PARTY AND PEOPLE. THEY CANNOT B BOUGHT NEITHER THEY CANNOT B SOLD.

monsterball 26 December 2012 06:22  

That Deputy Minister Ahmad must say something....and so he did...to please Najib.
Soon Chua Soi Lek must say something again....anything.
Keeping quiet..worst scenario.
Talk talk talk...and hope voters forget the real important issues.

Anonymous,  26 December 2012 07:58  

Will the ringgit,illegals made legal Indons and Banglas,plus the phantom voters be able to help Umno retain federal power.Possible but with the help of the fencesitters,who as usual will turn chicken at the last second when they are in the voting booth.If the rakyat are resilent in kicking out Umno,they are gone case.

Sumpitan Emas,  26 December 2012 10:15  

How can the National Registration Department allow identity cards to be issued to non-citizens merely on the orders of the ruling political party?

Why has the power of the Malay Sultans being cast aside giving the ruling political party absolute control of the country's destiny through the simple process of issuing National Registration Identity Cards to chosen foreigners?

Is this UMNO and its minions' idea of "Untuk Agama, Bangsa dan Negara"?

Pakatan must see to it that they take steps NOW before the election to make the people's protest against these traitorous acts known to the Rulers' Council. The Constitution cannot be cast aside to exclude the Malay Rulers on such a fundamental issue as citizenship and right to vote. At its core, this has nothing to do with politics, and hence our Malay sultans have every right to intervene.

UMNO cannot hide behind the Constitution to interpret the way it likes to pursue its nefarious objectives.

It is betrayal, pure and simple, to the peoples of this nation, a betrayal to allow a small clique to go on stealing as much as they can and keeping their wealth not, here in this country but in fun places like London, New York, Tokyo, and Paris.

Anonymous,  26 December 2012 11:21  


Hi Sak,
Its very true what mazlan says about the 2/3 majority but only as in the emperor without clothes fable.
He is signalling to pm that he is 'winnable'.
For all i know, most bn division,branch ,ministers and deputies are already scheming and are preparing to join PR for they know that bn is going to lose big time real big time.
I was at a chirstmas gathering and what i heard is enough to send thunderous headache to bn.
Except for bernard dompok vote, i dont believe bn is gonna get anymore votes from santa claus.
I say sak ! Did you consider the Wangsa maju seat ? Its very ideal for you old chap ! Wee choo keong is going to "wee wee in his pants"

Anonymous,  26 December 2012 11:32  

Dato,
Saya tak hairan lansung kalau BN menang dlm PRU13 nanti sebab mereka akan menggunakan segala penipuan (pengundi & kertas undi) dan wang ringgit utk mencapai kemenangan tersebut. PR kena pastikan at least 80% clean election or else bersedialah menerima kekalahan nanti.

Anonymous,  26 December 2012 12:14  

The simple ordinary people want honest, fair and capable MALAY leaders with high principles, moral & integrity...a reformed and inclusive PAS will be their first choice, then PKR & DAP.

Tiger 26 December 2012 12:28  

Ya, mungkin benar tetapi peti undi tak akan sampai pusat pengiraan undi.
Sayang, kan? Walaupun sebilangan besar rakyat undi PR.

Anonymous,  27 December 2012 09:07  

It is getting to be a habit for supporters of PR to get beaten up in Felda schemes.What next.Getting shot and killed like in the Connecticut Sandy Hook slaughter of schoolchildren and teachers.

Anonymous,  28 December 2012 02:30  

What's your grouse? Don't you kniw the nation is already fatally wounded and that the rakyats are as good as the walking deads?

Anonymous,  28 December 2012 18:12  

Ye kena berwaspada terhdp pendatang baru yg meresap dlm PAS...bekas Ketua Jabatan K'jaan. They might be bringing along some unforseen hypothesis..reverse osmosis can happen..not good for healthy PAS. RD5

katy,  5 January 2013 23:41  

Voters are conscious that the most pressing issue in Sabah is the alarming rate of poverty and inequality

Shila,  10 January 2013 23:26  

Saya tak pakar sangat dalam bab politik, tapi saya tetap mahukan pemimpin yang terbaik menang.

Anonymous,  19 July 2013 15:40  

Kesian..impian pembangkang tidak berjaya untuk rampas Putrajaya dan Anwar pula terpaksa lupakan hasrat untuk menjadi PM. Apapun, rakyat mahukan janji Anwar untuk bersara dapat ditunaikan segera.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP