Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Thursday 5 January 2012

UMNO- Pelindung atau Pemusnah?


Berita mengenai kami berdua masuk DAP mencetuskan reaksi yang di duga dari penentang kami dalam dunia blog. Yang boleh di duga ialah isi serangan. Serangan peribadi dan personal. Memperlekehkan perwatakan. Orang2 kecewa. Di bayar oleh DAP. Agaknya, ini cara UMNO menggalakkan orang lompat? Bayar sana sini. Yang saya tahu itu dia cara Najib Razak operates- pays his way through.
Dan seumpamanya. Jika benar, maka tidak perlu UMNO dan penyokong rasa cemas dan gusar. Mudahlah mengalahkan mereka berdua.
Kalau Aspan bertanding di Seremban, semua menteri berasal dari Nogori Sembilan akan hentam dia. Teruklah dia kena belasah. Saya pula, mana lah terdaya menentang Ng Yen Yen di Raub- dia ada billboard yang berharga RM 1.9 juta, ada website yang bernilai jutaan Ringgit juga. Dia menteri. Dia boleh buat hebohan yang rapi lagi mantap. Lain lah kalau saya bertanding di Triang. Tapi Leong Ngah Ngah has done a sterling job. Biar dia disana.
Dua orang tua ( muhyidin, Najib Razak dan ramai lagi pimpinan UMNO lebih tua dan ganyut) tidak menjadikan kudis pada UMNO. Aspan pula tidak hensem walaupun ada menteri UMNO kita pandang macam ada down-syndrome. UMNO gagah dan perkasa walaupun pemimpin nya dari yang tertinggi ke yang tidak tinggi semua korap dan rasuah. Bukan saya yang kata- Dr Mahathir yang kata. Bukan saya kata- tapi Shahrizat yang kata. If I go down, the other clowns go down with me. Mana pemimpin UMNO yang tidak ada masaalah tanya Shahrizat?
Tidak ada orang misalnya membahaskan apa yang mungkin tidak kena dengan UMNO. UMNO maksum. Berjuang lah dari dalam. Yang bertanya ini ahli UMNO ke? Tahu kah system dalam UMNO has been designed to self perpetuate bukan self renew. Jangan percaya cakap pimpinan UMNO. Najib boleh bercakap mengenai demokrasi penuh- orang lain boleh bergolak dan bertombak berlembing asal kedudukan nya jangan di kacau!. Dan saya bercakap dari pengalaman saya sendiri. Goga dan gegak gempita macam mana nun di bawah, asal kedudukan nya tidak terancam, biar lah.
Ceritalah misalnya, kenapa agenda Melayu yang di canangkan UMNO masih di takuk lama dan tidak bergerak? UMNO suruh orang Melayu kaku dan jangan berubah sedangkan berubah itulah punca kemajuan. UMNO tak ajar orang Melayu jadi fit supaya mereka boleh survive. Malah yang di tanam dalam benak orang Melayu ialah orang Melayu bergantung dan dependent pada UMNO. No need to change. Just depend on UMNO.
This is a stupid way to promote growth. Tapi cara demikianlah yang UMNO suka- lagi di sembah lagi suka. Najib sendiri pun gaya nya aristokratik. Dia suka kalau orang berduyun duyun menyambut nya di lapangan terbang, berduyun duyun pula mengiringi kunjungan nya ke Pekan. Maklum sahaja lah, setelah puluhan tahun balik ke Pekan, dia masih tidak tahu jalan nya. Terpaksalah segala soldadu yang bersetia dan gegak gempita mengiringi sebutir bintang dan intan payung singgah ke Pekan. mudah mudahan dengan sentuhan majis nya, orang melayu Pekan akan bertukar menjadi Melayu yang terbaik di Malaysia. Saya dengki ke dia di perlakukan demikian? Who cares?
Agenda yang serupa takkanlah lama sangat UMNO hendak mencapai nya? Mustahil UMNO di pimpin oleh si bahlul dan tongong. Bahasa Melayu, agama Islam, kedudukan orang Melayu, institusi Raja Melayu. Semua ini di lindungi oleh undang undang dan perlembagaan Malaysia. Siapa yang mengancam nya semua? UMNO kelentong orang Melayu mengapa? Kebenaran nya ialah, semua perkara ini sudah di terima. UMNO sahaja yang mempermainkan isiu2 ini demi menutup kebobrokan dan pembohongan keatas orang Melayu. Perkara perkara ini tidak di ancam oleh PAS, PKR atau DAP.
Oh- DAP. Itu parti Cina chauvinis. Anti Melayu. Anti Islam. Anti Raja Melayu. Ini gelaran Dato pada lahabau Ariff Sabri- tarik balik. DAP pun rakyat DYMM raja Melayu. Ariff Sabri pun rakyat setia pada DYMM Raja Melayu. Jangan lah respond macam budak budak. Tak setuju, gesa tarik balik gelaran. Ambiga derhaka! tarik balik gelaran. Panggil dato atau tak panggil, doesn’t make any difference to me. Esok saya jaga dari tidor, saya tahu ramai yang ada gelaran Dato tetap juga bodoh macam dulu. Pendidikan yang saya ada, pengalaman saya, tetap berada dalam diri saya, Dato atau tidak Dato.
Apa agenda orang melayu yang patut? Agenda orang Melayu- (1) pemimpin yang memimpin kerajaan terdiri dari yang terbaik. (2) Urustadbir yang baik. (3) Menentang rasuah. (4)Memajukan ekonomi orang Melayu dengan model ekonomi yang tulin. (5) kedaulatan undang2 atau rule of law.
Ini dia agenda Melayu dalam era baru. Bukan yang lapuk yang di mainkan sampai jemu kita mendengar nya.
Di mana silap UMNO? Ekonomi orang Melayu? Model nya- selagi menyokong UMNO, kedudukan ekonomi akan di perjuangkan. Masa depan politik Melayu?-bergantung kepada UMNO. Bahasa Melayu dan Islam?- bergantung kepada UMNO. Jelas disini, orang Melayu tidak dapat maju kehadapan kerana kesemua nya bergantung kepada UMNO. UMNO simply doesn’t have a  model for the advancement of orang Melayu. It has only one answer- just depend on UMNO.
Hasil nya? Orang Melayu yang lemah mental tidak menyedari bahawa majority penyelesaian dalam hidup ini bergantung kepada kesedaran diri sendiri. Sebab itu, saya katakan sikap yang memusnahkan orang Melayu ialah- usah di tanya apa UMNO boleh lakukan kepada kamu, tanya apa kamu boleh lakukan kepada UMNO. UMNO pelindung- orang Melayu di lindungi; UMNO adalah wadah yang mesti di puja dan di taati. Nak senang- sokong UMNO. Nak selamat? Sokong UMNO.
Kita ada jawapan lain.

102 comments:

beewizer65 5 January 2012 at 20:44  

Asalamu'alaikum

Bangsa Melayu sedang berada di persimpangan jalan.

Bertanggungjawab dan membuat pilihan yang tepat – hasilnya selamat dunia dan akhirat.

Tamak,haloba,buta hati dan membuat pilihan tersesat – akibatnya kehidupan tambah melarat. Kemungkaran berputar kian ligat.

Marilah kita berlajar dari sejarah – kisah hakiki dari Alquran.
Bukan sejarah olahan insan yang telah di ubahsuai untuk golongan yang berkepentingan.

Masihkah kita ingat kisah Qarun ?
Masihkah kita ingat kisah Fir'aun ?
Masihkah kita ingat kisah Hamam – orang kanan Fir'aun ?

Renungilah peringatan berikut dari Al Quran:
“Dan (juga) Qarun, Fir’aun dan Haman. Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka Musa dengan (membawa bukti-bukti) keterangan-keterangan yang nyata. Akan tetapi, mereka berlaku sombong di (muka) bumi, dan tiadalah mereka orang-orang yang luput (dari kehancuran itu).
Maka masing-masing (mereka itu) Kami siksa disebabkan dosanya, maka diantara mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu, kerikil dan diantara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur, dan diantara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, dan diantara mereka ada yang Kami tenggelamkan, dan Allah sekali-kali tidak hendak menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.”
( Al-`Ankabut: 39-40 )

Wassalam

Anonymous,  5 January 2012 at 20:56  

Thumbs up ariff...

Anonymous,  5 January 2012 at 21:00  

Dato, Why waste your time reasoning with brainless nincompoops.
Just ignore them and move with your honourable endeavours and objectives.

nick 5 January 2012 at 21:12  

A relevant question for Malays to ask themselves! Here are few others:

UMNO- Clean or corrupt?
UMNO- Honest or hypocrite?
UMNO- Patriot or pirate?
UMNO- Honorable or hideous?
UMNO- Savior or Slave master?

and finally the biggest question of all for the next GE: UMNO- KEEP or KICK? Well, after 3 decades of thieving and trillions of RM stolen, isn't it obvious that UMNO deserve some hard ass kicking to teach them that an elected government job's is to look after the nation, NOT steal the wealth! And another thing, stop pretending to be a saint when UMNO is caught red-handed with it's hand in the nation's cookie jar! Those cows at NFC might be oblivious but not Malaysian and especially not ordinary, decent and law abiding Malaysian (cronies, lackeys, paid bloggers, slanderers, frogs and mafioso god fathers/ warlords are not in the category of ordinary decent Malaysian, please take note of that)!

Nick.

samsaimon,  5 January 2012 at 23:24  

Salam Dato

I have been following your blog since long ago. Commented as and when necessary, most of the time against your umno mentality.

Thanks God, you have made a wise choice not to be imprisoned mentally anymore by umno.

Bersama kita menumpaskan penjajahan umno!

Anonymous,  5 January 2012 at 23:34  

Saya suka En Ariff & En Arfan... Terbaekkk & Reallistik...

Anonymous,  6 January 2012 at 00:07  

Salam Dato,

I fully agree with every single word on your article. I can't articulate those points on your article any better than you did.

Kudos to you!

Idris

Cikgu Ngah,  6 January 2012 at 00:14  

Assalamualaikum Dato.
Izinkan saya beri komen lagi dalam Dato ni ya?
Saya tak pernah kenal Dato secara peribadi. Saya juga bukan pengundi DUN Pulau Manis, jadi saya tak pernah tahu setakat mana kualiti perkhidmatan Dato selama menjadi ADUN di situ. Apa yg saya tahu mengenai Dato ialah melalui pembacaan saya di blog2, samada tulisan Dato sendiri ataupun tulisan orang lain. Sejauh mana kebenaran perkara2 yg telah ditulis itu, saya tak dapatlah nak mengesahkannya. Jadi utk saya mengutuk Dato secara peribadi memanglah sangat tak adil. Tapi saya salute Dato kerana bersikap gentleman dan membenarkan differing opinions disiarkan dlm blog ini.

Dato telah katakan yg orang Melayu tak patut takut pada DAP kerana DAP memperjuangkan keadilan, kesaksamaan, good governance dan macam2 lagilah perkara yg positif - all of which are no longer found in UMNO (according to you). Baguslah kalau begitu. Semoga Dato berjaya mencapai apa yg dicita2kan menerusi DAP. Sebenarnya Dato, ketakutan orang Melayu pd DAP bukanlah semata-mata kerana dakyah UMNO. Tindak tanduk DAP selama hari ini sendiri telah menunjukkan dengan jelas bahawa ianya bukanlah sebuah pertubuhan yg berjuang benar2 utk seluruh bangsa Malaysia seperti yg didakwanya, sebaliknya perjuangan DAP hanyalah utk satu kaum sahaja. Contohnya Tony Pua, kenapa dia sibuk cari salah produk barang murah 1 Malaysia sedangkan produk2 yg setara dengan barangan itu telah lama dikeluarkan oleh gergasi2 seperti TESCO dan GIANT. Kenapa dari dulu dia tak kritik produk2 syarikat2 gergasi ini. Mana boleh nak banding kualiti barang murah dengan barang yg mahal? Bukankah kerana dia takut penguasaan pasaran oleh kaum tertentu tergugat? Kenapa DAP bising2 bila kononnya ada perempuan cina dipaksa ketuk ketampi bogel oleh polis Melayu? Kenapa DAP senyap bila perempuan itu disahkan sebagai Melayu? Kenapa para economist dalam DAP tak bercakap tentang soal mewujudkan perumahan yg mampu dimilki oleh kaum Melayu dan India di bandar2 besar supaya bukan kawasan ini tidak hanya didominasi oleh orang Cina? Kenapa DAP tak bincang macam mana nak kurangkan harga rumah supaya mampu dimiliki oleh orang Melayu? Kenapa kerajaan DAP P.Pinang tak mahu bina rumah murah lagi di pulau? DAP tak pernah membuktikan dirinya sebagai pejuang pelbagai bangsa. Saya rasa sangat2 naiflah di pihak Dato utk mendakwa bahawa soal agama, kedudukan Raja dan hak istimewa Melayu itu sudah diterima oleh semua pihak, khususnya DAP. Kalau setakat dengan Lim Kit Siang peluk2 Nik Aziz itu bukanlah petanda DAP sudah terima benda2 itu semua.
Sebab itu saya harap DAP buktikan kejujurannya dengan mengurniakan sesuatu jawatan yg penting pada orang Melayu berkaliber macam Dato yg kononnya telah dipinggirkan oleh UMNO. Tak payahlah jawatan KM Pulau Pinang. Kalau Lim Kit Siang sanggup korban kerusi Ipoh Timur atau Guan Eng korban kerusi Bagan dan bagi pada Dato pun itu sudah cukup bagus. Janganlah hendaknya orang2 bijak pandai macam Dato hanya dipergunakan utk menambah kerusi parlimen DAP. Kalau orang2 Melayu yg arif lagi bijaksana macam Dato setakat jadi Menteri Kebajikan Masyarakat macam Othman Wok ataupun calon Speaker Parlimen, saya tak rasa orang Melayu boleh menjadi lebih baik dari sekarang.

Wassalam.

Anonymous 6 January 2012 at 01:08  

no longer visiting malaysia today.. not as excited as once was.

skrg saya dah syok baca blog dato.. tiap2 hari datang sini tgk kot2 ada benda baru..
Tahniah dato kerana join pakatan rakyat

Pok Li,  6 January 2012 at 01:15  

Agreed with anon 5 January 2012 21:00. You don't have to waste time and energy to reason out with UMNO hardcores. Either they are plain stupid or they are too shocked to accept the fact that you have joined DAP. Either way they will not stop criticising you and Aspan.

Just get down to work to ensure Pakatan Rakyat gain more grounds especially in Pahang and among the Malays.

By the way Sak, I sincerely hope that you can accept Anwar as PM if Pakatan wins GE13. I know you don't fancy Anwar too much but that's what has been agreed at Pakatan leadership. You are now part of the Pakatan jamaah.

Selamat berjuang!

Pok Li

loveMyKris 6 January 2012 at 03:47  

Cikgu Ngah,
Terima kasih lah susah payah dan bersikap gentleman dengan "differing opinions" anda. Bahasa pun cukup sopan seperti QD yang saya hormati.

Saya kurang faham kenapa anda perlu lihat isu2 dengan lensa perkauman. Takpe lah, kita ikut rentak ya.

"..Tony Pua, kenapa dia sibuk cari salah produk barang murah 1 Malaysia.."
-Kalau produk2 murahan di compromised dengan bahan2 atau komposisi yang diharamkan oleh pihak kerajaan kita sendiri, adakah salah kalau didedahkan? Oh sorry, mamak Mydin dah nafi dan dah counter pun. Siapa yang kunjungi kedai 1meloya ini? Rakyat yang kurang ketui kan? Erm, kaum mana pulak yang paling kurang ketui sampai sekarang bang? Tanyalah kerajaan. Siapa supplier barang2 sub-standard ni? Tauke cina laknat dok kat jinjang kot, pakai cincin jade besaq, baru tukar kete slick hyundai sonata warna silver, boleh lah cuba nasib ngan pompuan2 melayu gila mabuk kat uncle chillies pj hilton ok. Heheh cina gak kena sebab tony cilakak ni.

"..Kenapa DAP bising2 bila kononnya ada perempuan cina dipaksa ketuk ketampi bogel oleh polis Melayu.."
-Setahu saya DAP tak henti "bising2" tentang isu ini tak kira perempuan itu cina, melayu, india atau lain2. Boleh bagi contoh disebaliknya? Bila dah kenal pasti perempuan itu melayu, kenapa umno pulak senyap? Kenapa menteri bahlol mana ka dapat free trip pi beijing minta maaf (ada side trip shopping/cari china doll tak tahu lah kan)? Kenapa pak brahim anak ali tak karaoke sekuat2nya. Melayu mana yang bising ni? Oh tak boleh lah, pompuan ni dengar2 kaki fit. Nasib lah.

.."DAP tak bercakap tentang soal mewujudkan perumahan yg mampu dimilki oleh kaum Melayu dan India di bandar2 besar supaya bukan kawasan ini tidak hanya didominasi oleh orang Cina?"

- Alahai, celah mana yang didominasi orang cina? Tak faham lah. Statement sebegini memang racist. Pemilikan perumahan yg "mampu" sekarang antara cina dengan melayu dan india ke? Sejak bila pulak ni? Kalau tak mampu, tak mampu lah, tak kira kaum.

Ini sahaja lah buat masa ni. Dah jauh malam. Kalau ada point lagi, saya reply esok ya.

Anonymous,  6 January 2012 at 04:11  

Ada betul juga kata2 Cikgu Ngah tu..

Itu pasal lebih ramai cerdik pandai melayu seperti SAK & Aspan harus masuk DAP. Jadi esok bila sudah berpengaruh bolehlah membela insan yg. memerlukan pertolongan 'khas'nya orang melayu (sampai bila nak bertongkat daa..)

~ Brader Bigot

Anonymous,  6 January 2012 at 04:58  

Jarang (bukan tak pernah) dengar politikus BN mengutuk peribadi politikus PR tapi sebaliknya hampir 90% cara Politikus PR berkempen adalah dgn cara menyerang peribadi.

Tengok ajelah contoh blog ini :(

Ellese,  6 January 2012 at 05:59  

I think your criticism of UMNO's reluctance to change is fair. But find the inconsistency in your stand perplexing. You write that UMNO has not been serving the Malay cause. I can accept this. But it is non sequitur when you eluded that DAP is the way forward. DAP since day one have been fighting for Chinese interests and do not put malaysian first. Core issue is their support of segregating our children's from young on the pretext they believe in only certain mother tounge education. They believe in fragmenting us racially. They don't believe from day one in uniting us since young under the same language and schools. This is their stand til today. You may argue UMNO mca etc are the same but the essence is the same: DAP is no better. Now DAP is arguing that we should not see race in politics and it baffles me how you can even promote race arguments like the Malay interest like you wrote in DAP. It's wholly inconsistent.

I do hope you're not a typical 99% politician. I don't believe a word they say. Politicians change stand and principles all the time. You seemed better. But to promote a Malay cause in a party who proclaim there should not be any race politics is totally incongruent. Unless you're saying DAP is no different from BN UMNO in the racial outlook like many gullibles here would argue. In that case, sorry Dato, I regard you as a typical politician (which I believe should not be respected).

Anonymous,  6 January 2012 at 06:10  

Kepada mereka yg suka berkhutbah meh sini hamba nak habaq.

'Maha Adil' dlm konteks Allah adalah segala kejadian itu berada dlm keadaan yg. seimbang ("Balance" mcm dacing BN).

'Hukuman' dlm konteks Allah adalah tindakbalas ("Action & Reaction" pd sesuatu kejadian yg. fitrahnya adalah seimbang).

Tiada apapun yg bebas drp hukumanNya yg. terjadi secara 'tunai'. Sentuh api, terbakar tangan; terjun tingkap, jatuh kebawah dsb..

Jadi, kalau masyarakat sokong kebatilan jgn nak tunggu pemimpin yg. tak berIMAN (bermaksud sebenar: AMANah) kena sula dlm neraka. Hukuman Allah adalah TUNAI; yg kena sula dekat dunia ini secara tunai adakah umat yg. menyokong kebatilan itu sendiri.

"...Allah Maha segera hitungan hisabNya" [2:202], [3:19], [3:199], [5:4], [6:62], [6:165], [7:167], [13:41], [14:51], [24:39], [40:17]

Itulah pasal bani Melayu yg telah mendokong kebatilan selama setengah abad masih lagi bonggok! Maka disinilah letaknya Maha Adilnya Allah!

~ Imam Bonggok

Urban man,  6 January 2012 at 06:40  

Bagi saya DAP tidak Akan dapat mempengarohi hati orang Melayu kerana terlalu banyak tindak tanduk mereka yang CHAVANISTIK kaum di pamerkan selama ini oleh ketua ketua mereka. Saya setuju dengan pandangan Cik gu Ngah

Apakah persamaan LGE ,Tony Pua dan Kebanyakan ahli DAP yang lain dan DSAI ?Mereka adalah terdiri daripada manusia yang sentiasa TIDAK PUAS HATI dengan apa juga kebaikan yang dilakukan kerajaan diatas nama DEMOKRASI ,total freedom,justice of law dan kononnya
semua ini adalah untuk kebaikan rakyat.Malaysia tidak perlu EXTREMIST begini .Kita perlukan mereka yang gentleman dan moderates .Demonstrasi jalanan,perhimpunan haram ,anti establishment,antiPDRM,anti SPR,anti MACC dan berbagai anti yang boleh meruntuhkan sistem pentadbiiran negara.Apakah parti begini yang kita harap hendak mentadbir negara ?
En Sak ,ramai blogger blogger yang sangat pandai menulis sebagai penulis dan not necessarily boleh menjadi pemimpin.RPK umpamanya sebagai contoh.Mereka yang berhaluan kiri dan sentiasa punyai sifat dan budaya
memberontak membawa rakyat kejalanan saperti DSAI .Mereka ini yang hendak kita harapkan mentadbir negara ?No ,no,no.Anjing anjing begini boleh terus MENYALAK dan MELALAK mereka bukanlah resipi kesejahteraan negara .
DAP bukan untuk orang Melayu dan RAKYAT Malaysia yang pentingkan keharmonian.Kita tidak Akan dapat ketenangan diri dengan cara begini. Saya tidak Akan mengundi DAP kerana mereka tidak layak menerajui negara.Terima kasih.

Anonymous,  6 January 2012 at 07:13  

Terpegun saya baca posting dato' kali ni. baru saya tersedar dari tidur yg lena selama ini. Dalam mimpi saya selalu terenjis dek air liur najib yg bertaburan memperjuangkan bangsa melayu. Tapi rupa2nya hampeh..

Tok Sak, saya akan bersama datuk...

nick 6 January 2012 at 07:25  

Cikgu Ngah,

Actually by right, you should pose those questions to UMNO and it's BN coalition and posed it 3 decades ago! Asking those question at Dato and DAP (I presume at the opposition as well) is down right ludicrous and stupid! Do you really understand those question or are your emotions and prejudices in control of your faculty that it clouds your judgement and mental processes? Think calmly and I believed you you'll see reasons and circumstances that will put most responsibility and blame at UMNo's and BN's door as the elected Federal gomen of 5 decades! It takes a great thinker to be a great teacher and vice versa!

Nick.

bruno,  6 January 2012 at 08:14  

Dato,forget about the know nothing critics.That's the way to go.Join DAP with Aspan Alias.Tunku Aziz and Zairal Khir Johari are already in DAP.And these two guys are somebody,not like the Umno tak guna nobody.

Anyway Umno is a bankrupt party with no principles and ideals.The thing it is not bankrupt is the ringgit,which Umnoputras stole from the people.Other than that they are tin kosong.Pay no heed to these empty barrels.Make unwelcome loud noises only.Soon these Umnoputras will fade into oblivion.
Join DAP and go kick Umnoputras asses this coming GE.Happy hunting.

Anonymous,  6 January 2012 at 08:26  

Usual scare tactics employed by kleptocrats of UMNO-MCA-MIC-BN and their propagandists to fool and "divide and conquer" the people of Malaysia won't work anymore in the Internet Age:

What are these scare tactics?

1. "PAS is a threat to the non-Malays/non-Muslims"

(If PAS copies the moderate Islamists of the AK Party led by Prime Minister Erdogan in Turkey today, I would have no trouble supporting a PAS leader as future PM of Malaysia. As it is, I am voting for my moderate Islamist
MP from PAS at the next General Election)

2. "DAP is a threat to the Malays"

(DAP is indeed a threat to some Malays i.e. to the
Malays and the Indian Muslim "Malays" of Penang who are part of the UMNO kleptocracy. And DAP politicians such as Hannah Yeoh, Teo Nie Ching
and Teresa Kok are especially major threats since they work so effectively with Malays residing within their political constituencies)

Once again, hats off to you Dato Sak for your courage !

Phua Kai Lit

Anonymous,  6 January 2012 at 08:53  

Orang Melayu kalau dicampakkan hidup di negara Singapore, China, Taiwan, Korea, Jepun hanya dengan berbekalkan otak, tinggi kebarangkalian mereka ini akan berusaha gigih untuk survive kerana tiada plihan lain untuk teruskan hidup

Tapi....kalau dah lama sangat selesa dengan budaya hidup yang diterapkan oleh UMNO, maka pastinya mereka akan mati jika dicampakkan hidup di negara-negara berkenaan

lan 6 January 2012 at 10:37  

Salute to you Dato! Man, I like you more than before!

Anonymous,  6 January 2012 at 11:38  

Salam Dato, Hari ini DS NAJB ada program di Parlimen Ulu Selangor, Selangor untuk pastikan Selangor kembali kepada Umno/BN. Kita harap semoga berjaya. Namun DS Najib perlu selesaikan tohmahan bahawa beliau penakut dan lemah dalam mengatasi masalah meruncing dihadapi Umno/BN. Ahli dan pemimpin Umno sendiri mengutuk DS Najib sebagai PM dan presiden Umno paling lemah dalam sejarah parti. Malah ramai kata Najib lagi teruk dari Pak Lah serta macam2 lagi tohmahan yang dilemparkan kepada beliau yang tidak sanggup dinukilkan disini. Kalau Dato Sak boleh guna perkataan tua dan nyanyok, apatah lagi bahasa lain yang lebih sinis digunakan.
DS Najib perlu atasi masalah imej isteri beliau; rasuah; NFC; Felda; SBPA; UUCA; Taib Mahmud di Sarawak serta masalah Umno negeri/bahagian demi kesinambungan Umno/BN. Sempena lawatan Selangor, DS Najib perlu segera tangani masalah air Selangor yang dimonopoli Rozali Ishak. Faedah air adalah adalah antara penyumbang kepada kemenangan pembangkang. Namun kita jangan gusar kepada pembangkang. Kita tidak perlu takut dan risau kepada pembangkang. Jika tidak atasi masalah dalaman ini segera, Umno/BN akan jadi pembangkang yang tidak releven selepas PRU13. Yang kita risaukan Umno/BN kalah kerana ditolak ahli Umno dan rakyat seperti 2008 bukan kerana pembangkang kuat atau popular.

sman,  6 January 2012 at 11:49  

Dato,

Cukuplah mengkritik Umno,tak ada siapapun dari Umno yg ambil peduli lagi dengan kritikan Dato.Yang melawat blog ini,sekarang hanyalah mereka-mereka yg sealiran dgn Dato.So apa yg dato tulis memang itulah yg mereka mahu baca.

Pasal kritik,semua orang boleh kritik,peneroka Felda pun mungkin lebih hebat dari Dato,begitu juga mereka yg bergayut di kedai kopi.Yang penting bagi orang seperti Dato ilah perlaksanaannya.Oleh itu silalah Dato war-warkan misi dan visi Dato.Tetapkan pendirian dan masuk saja DAP yg Dato anggap bukan 'musuh'Melayu itu,secepat mungkin.Barulah senang untuk bertarung.Kalau asyik itu ini,itu ini,kelihatan pula Dato ni macam tak serious dan tak tegas,cakap je berjela-jela habuk pun tak ada.

Saya bersama PKR kira-kira 12 tahun dan bergiat secara terbuka walau pun majikan saya adalah orang Umno dan tahu kegiatan saya.Saya tidak teragak-agak,macam Dato ni.Sekarang saya sudah menolak PKR kerana issu moral pemimpinnya,dan gerak gerinya sekeluarga yg seolah-olah cuba menipu rakyat(eg.jam omega pun dia tak boleh tunjuk ,walau pun kononnya ada dalam simpanan mereka).Sekarang saya nekad menentang PKR melalui Umno yg saya tidak pernah sokong selama ini.Setelahmeneliti saya rasa untuk orang Melayu,walau apa pun yg Dato hujahkan,bagi saya Umno lah wadah terbaik utk membela mereka.Saya kenangkan,walaupun keputusan HSC saya tidak begitu baik berbanding pelajar Cina,tapi saya diberi tempat juga di MU kerana dasar ciptaan Umno,sayadi beri bisiswa dan saya mendapat kerja di jabatan kerajaan.

Kita orang Melayu ni banyak kelemahannya kalau di bandingkan dgn org Cina.Kemana mereka akan pergi kalau dasar meritokrasi yg di tuntut oleh DAP di laksankan oleh parti sanjungan Dato itu nanti?.Jadi segeralah tentukan pendirian Dato,kemudian kita bersaing.

LaM 6 January 2012 at 11:54  

Ku Li patut masuk DAP juga dan jadi Chairman party tu. That would be Dap's biggest scoop. Bolih jadi PM kalau PR menang. Dan kemasukan ramai cerdik pandai melayu yg tidak kaki rasuah & kaki perompak harta rakyat, kemunkinan Dap akan menjadi satu parti yg betul2 multi-racial sekira 50% ahlinya melayu dapat dicapai.

Top priority untuk rakyat malaysia: kick out the corrupt and satanic Umno Baru party from power. Dahlah pemimpin peringkat menteri kaki rasuah, dilantik pula Chairman Risda dan Felda kaki yg betul2 rasuah. Hello.. Khir Toyo's corrupt practices is considered miniature compared to what Isa Samad, Rahim & Muyideen, Najib did when they were MBs/CM.

Anonymous,  6 January 2012 at 13:14  

Cikgu Ngah,

"Kenapa para economist dalam DAP tak bercakap tentang soal mewujudkan perumahan yg mampu dimilki oleh kaum Melayu dan India di bandar2 besar supaya bukan kawasan ini tidak hanya didominasi oleh orang Cina? Kenapa DAP tak bincang macam mana nak kurangkan harga rumah supaya mampu dimiliki oleh orang Melayu?"


Tanggungjawab siapa pula membina rumah kos rendah untuk rakyat ? Bukankah UMNO yang kata mereka memperjuangankan hak-hak Melayu ? Jadi, carilah UMNO untuk rumah kos rendahlah. Kan BN dah bekuasa sejak merdeka. Sudah beraoa tahun itu, Cikgu Ngah. Masih nak bagi peluang lagi ? Percayakah Cikgu Ngah UMNO akan berubah and membinaskan kemiskinan dikalangan orang Melayu ?

Anonymous,  6 January 2012 at 13:45  

Orang UMNO hanya tahu menghentam musuh-musuhnya atas isu-isu peribadi. Walhal dari peringkat yang paling bawah ke peringkat yang paling tinggi dalam UMNO, siapa yang tidak ada masaalah peribadi termasuk hal perempuan.

Orang N9

Anonymous,  6 January 2012 at 14:12  

Salam,

Dato',

Syukur kepada Allah yg memberi kekuatan kepada Dato' utk berubah. This must be one of your most difficult decisions, i.e if your considerations are earthlings' reactions. On the other hand, it should also be the easiest if it's Allah's mercy that you are seeking.

I have one question: What was it that finally break the camel's back?

On my 12 hr return flt on Air Asia where you have to pay for your in-flight entertainment, I spent the time reading Imran Khan's Pakistan, A Personal History. I strongly recommend the book (the last time I looked, didn't see it in MPH) to you bcos the parallels to Malaysia are chilling.

Semuga tahun 2012 mendatangkan kebahagiaan kepada Dato' sekeluarga.

-MAKORANG-

Anonymous,  6 January 2012 at 14:55  

Dato',

There are still many highly educated Malays who blindly support UMNO despite being fully aware of the cancerous ills permeating inside UMNO and its leaders. The only explanation I can think of why these Malays continue to support UMNO is they feel insecure of themselves and believe that UMNO is the only bastion capable of protecting them from the non Malays. In short, we have highly educated Malays who are easily brainwashed by UMNO.

Cikgu Ngah,  6 January 2012 at 14:59  

Assalamualaikum Dato.
Izinkanlah lagi saya beri komen dlm blog Dato ini ya.
Saudara LoveMyKris, dlm soal barang murah 1 Malaysia, Tony Pua telah membandingkan kualiti produk ini dengan barangan keluaran TESCO dan GIANT. TESCO dan GIANT telah lama mengeluarkan produk2 murah berjenama sendiri utk dijual di pasaraya mereka. Produk ini dah wujud lebih lama dari Produk 1 M'sia. Kenapa dari dulu Tony Pua tak persoalkan tentang kualiti produk2 syarikat2 gergasi ini? Adakah kerana syarikat ini milik orang putih atau orang cina? Seperti yg saudara sendiri cakap Mamak Maidin pun dah counter isu ini. Baguslah. Jadi tak patut ada keraguan lagi tentang kualiti produk 1 M'sia ini. Saya lihat produk ini salah satu usaha k'jaan utk bantu rakyat dapatkan barang keperluan dgn harga yg murah. Kenapa usaha ini ditentang pembangkang? Apa pulak usaha pembangkang untuk bantu rakyat dlm menghadapi kenaikan harga barang di zaman ini?

Dlm isu perempuan ketuk ketampi bogel, yang mula2 menimbulkan isu ini ialah DAP. Yang overreacted ialah kerajaan Pak Lah yg telah hantar menteri Hal Ehwal Dlm Negeri sampai ke China utk minta maaf, sebelum sempat suruhanjaya diraja menyiasat secara teliti isu ini. Apabila perempuan itu telah dikenalpasti sebagai Melayu, DAP tak pula melalak meraung minta keadilan utk perempuan ini. Kenapa? UMNO berdiam diri kerana kita faham bahawa perempuan ini sedang disoal siasat oleh polis berhubung kesalahan memiliki dadah. Yang salah di sini ialah soal prosedur siasatan yg longgar sampaikan ada orang boleh rakam adegan ketuk ketampi bogel itu. Kalau UMNO masuk campur dalam soal ini dan minta polis bebaskan perempuan itu semata-mata kerana dia berbangsa Melayu, walaupun dia terlibat dgn kes dadah, bolehkah saudara agak apa pulak reaksi DAP? Sudah tentu DAP akan tuduh polis sebagai tak profesional dan sebagainya. Janganlah nak kaitkan Ibrahim anak Pak Ali dalam hal ini. Masa itu PERKASA pun belum wujud lagi.

Dalam soal pemilikan rumah di bandar2 besar, kaum manakah yg paling banyak memiliki rumah? Orang Melayu, Cina atau India? Saya bukan nak bersikap racist tetapi inilah hakikatnya. Di Pulau Pinang yg ditadbir DAP kini, kerajaannya tak mahu lagi bina rumah kos rendah di kawasan pulau. Kenapa? Mampukah orang Melayu dan India malahan orang Cina yg berpendapatan rendah beli rumah yg berharga ratusan ribu dan jutaan ringgit di pulau itu? Saudara tak tahu ke trend ribuan orang Melayu yg beli rumah di Kulim dan Sg Petani tapi bekerja di P.Pinang? Begitu juga dengan orang Melayu yg beli rumah di Rawang dan Nilai tapi bekerja di KL. Kenapa? Sebab utamanya ialah mereka tak mampu. Sekurang-kurangnya kerajaan yg ada hari ini cuba juga utk bantu dgn wujudkan PRIMA dan Skim Rumah Pertamaku. Tapi kalau pemaju perumahan terus-menerus dgn minat mereka utk hanya bangunkah rumah mewah dan berkos tinggi, dan bank pula kenakan interest yg tak munasabah, sampai bila masalah ini tak selesai. Apa yg para economist dlm DAP buat utk selesaikan masalah ini?

Terima kasih lah kerana kata saya bersikap gentleman. Saya ni cikgu, manalah boleh nak sesuka hati maki hamun orang bila saya tak suka kat orang tu. Sebagai seorang Islam saya diajar bahawa setiap perkataan adalah doa. Kalau saya kata kat anak murid saya 'BODOH' maka seolah-olahnya saya doa dia jadi bodoh. Jadi memang saya tak suka dan cuba sedaya upaya utk tak jadi biadab dan maki hamun. Setakat ini boleh lagi lah. Tak tahulah di masa akan datang.

Anonymous,  6 January 2012 at 15:06  

Datok

A masterpiece indeed. Syabas!

Let me rephrase what President John Kennedy once said, 'Ask not what UMNO can do to you, ask what you can do to UMNO'!

Anonymous,  6 January 2012 at 15:07  

Dato'

Why do you need to be insulting? It doesn’t show good breeding.

AkuMelayu.

Cikgu Ngah,  6 January 2012 at 15:11  

Saudara Nick.

Thank you for pointing that out. I realized that rightfully UMNO and indeed the government should be answering all that. However I see no harm and no wrong with my asking the opposition as to what will their plans be for this country when and if they come into power. Since the esteemed Dato Sak is talking about UMNO lacking in plans for the advancement and betterment of the Malays, so would it not be reasonable to see what DAP and the true altruistic Malay leaders of DAP have in store for the Malays.
If I were to ask these questions to UMNO, certainly the answers will not satisfy you and Dato Sak. Probably the answer will even be a re-run of government propaganda in the main steam medias that we have been hearing for the past 50 years. You know, the things that Dato Sak said about UMNO keeps on harping that 'Malays should be thankful to UMNO', all that stuff. Discerning Malays would be bored to death by those stuff. Therefore, it would be pleasantly refreshing to hear what DAP has in store for us Malays with regards to those questions. Thank you.

Anonymous,  6 January 2012 at 15:12  

@Ellese..

Your reasoning of DAP of taking care of Chinese interests rather than Malaysian interests is way way out of line and definitely wrong.

Using the support of Mother tongue or say Chinese /Tamil schools etc are not Malaysian.

Malalysia is A MULTI RACIAL AND MULTI RELIGIOU country with Islam as its official religion.

Now do you see how neglected are the Chinese and Tamil schools where many Chinese, Indians and even Malays are studying?

Btw.. do you want Malaysians to be proficiant ONLY in Malay and lacks English, Mandarin or even Tamil in today's competitive world?


Now that is a minor aspect , tell us and I Dare challenge you to provide proofs and links for all the years DAP have been in power to show that they support ONLY Chinese and not Malaysians?

I dare you ... (I know you can provide no links or proof before you even open you mouth)

DAP has been the MOST consistent in advocating Malaysian Malaysia and even do not give two winks to support 1Malaysia promoted by your master BN/UMNO!!!

Dont bs here with shallow excuses. You expect everyone to bow down to your kind to be not racialist. You can find these kinds in MCA or MIC
not in DAP for sure.

Pooooooi.

Anonymous,  6 January 2012 at 15:26  

Why is some people so against the learning of mother tongue (which means Chinese here)?
Great people make big effort to learn the language of other race.
You like it or not the Chinese language is one of the very useful language in the present world economic.

If the bn gom education policy is fair (for that matter all other policies are fair) there is no ground for any party to criticize or go against the gom.

hoqni 6 January 2012 at 15:45  

Dato'

Agenda orang Melayu -

...
(1A) menentang diskriminasi di dalam perniagaan!
....
(4A)tidak terlalu sayang kepada kelas peniaga tapi mesti peka kepada kelas buruh!

Anonymous,  6 January 2012 at 16:13  

Dear Cikgu Ngah,

Sungguh kecewa dengan penjelasan saudara yang tidak memakai otak dan sungguh rasict dengan tuduhan fitnah terhadap manusia di dunia ini.

Komen Cikgu,

1)Tindak tanduk DAP selama hari ini sendiri telah menunjukkan dengan jelas bahawa ianya bukanlah sebuah pertubuhan yg berjuang benar2 utk seluruh bangsa Malaysia seperti yg didakwanya, sebaliknya perjuangan DAP hanyalah utk satu kaum sahaja.

Saya nak Tanya,

1) Sila bagi bukti yang kukuh? Lim Guan Eng dipenjarakan disebabkan oleh anak melayu. Ada orang Melayu yang tolong mangsa rogol?
2) Lim Guan Eng memberi semua kesempatan kepada Bumiputera mendapat contract di Pulau Pinang. Adakah dia mempenjuangkan untuk satu Kaum? Sila pakai otak untuk memikir dan bukan macam orang Umno buat hemtam aja.
----------------------------------------------------------------------------------
Komen Cikgu,

Contohnya Tony Pua, kenapa dia sibuk cari salah produk barang murah 1 Malaysia sedangkan produk2 yg setara dengan barangan itu telah lama dikeluarkan oleh gergasi2 seperti TESCO dan GIANT.

Saya nak Tanya,

1) Kenapa benci kepada Cina kalau dia menjelaskan bahayanya makanan yang dijual oleh 1malaysia(Mydin)? Kenapa tak boleh ambil “constructive comments” dari orang Cina terhadap Melayu? Sebagai seorang yang matang yang hendak maju, kita tak payah membelai sesiapa atau kaum sendiri.
2) Kenapa awak tak hemtam General Audit Negara yang mengexpotasikan rasuah bela lembu yang berjumlah 250 juta. Melayu hemtam melayu awak tak sebut dan hanya pandai cakap pasal kaum lain.
3) Kaum siapa yang paling banyak membeli di 1Malaysia? Apa salah kalau barang murah dinaikan taraf untuk rakyat Malaysia?
---------------------------------------------------------------------------

Komen Cikgu,

Kenapa kerajaan DAP P.Pinang tak mahu bina rumah murah lagi di pulau?

Saya nak tanya,

1) Kenapa BN memerintah P. Pinang dengan 30 tahun yang lalu dan awak tidak mempersoalkan “tanggungjawab” mereka? Dan asyik benci pada Cina yang memerintah dengan 3 tahun?

Diharap melayu ini dapat memikir seperti Dato sak untuk majukan kaum melayu dan tidak membabi buta membuat fitnah atau tuduhan yang tidak ada bukti.

Terima Kasih.

Anonymous,  6 January 2012 at 16:17  

Dato, I have been following your writings for some time, but this is the first time I am commenting. There will be many more doubters and critics both from Umno who think you are a traitor, and perhaps from within DAP/PR who may think you are a trojan horse. I hope you stay strong and turn the tide with your principled stand, for our country's sake and the sake of the Malay race.

jiraiyasama 6 January 2012 at 17:21  

Assalam...setuju dgn artikel dato TETAPI apa bezanya dgn parti pembangkang ditambah dengan keTAKSUBan terhadap pemimpin mereka. Apa yang mereka perJUANGkan hanyalah the SURVIVAL of pemimpin masing2 dan BUKANnya parti!!Saya pasti Dato lebih arif dalam selok belok berpolitik nasihat saya cuma "jangan kerana NYAMUK kelambu dibakar" mari kita berSAMA2 berJUANG dari DALAM...Wsalam

Quiet Despair,  6 January 2012 at 19:06  

Salam bro

Truthfully, when I saw your photo sitting with LKS and Aspan at the mike, I feel sad. Sayu.
It has come to this. Is this for real? I still can't reconcile that your are now in DAP.
Tapi setelah saya baca penjelasan you, saya faham dan saya hormati keputusan anda.
Saya tak terfikir langsung DAP membeli anda dan Aspan. Dan sayapun tak pernah fikir Najib membeli coochie rat dari pembangkang yang masuk semula UMNO.
Kalau umpamaya Muhyiddin masuk DAP, ha tu mungkin dibeli.
Begitu juga saya tak percaya adanya UMNO cyber-troopers kat sini. yang ketara bertambah ramai penyokong DAP datang sini since you are one of their own.
Persetankan orang yang mengutuk you secara peribadi. That's fair game in politics. You kutuk dia orang, dia orang kutuk you balik.
Janganlah Sak terbawa-bawa ikut gelagat bloggers Pakatan yang terus label commentators yang anti-Pakatan sebagai cyber-troopers, goons or paid writers.
Dari tulisan masing-masing di sini, kita tahu dia datang dari hati dan bukan atas perintah sesiapa.
Marah betul saya ada seorang yang mengutuk saya pura-pura merestui you masuk DAP, sedangkan saya BTN trained UMNO goon.
Come on, I tak pernah disponsor pelajaran oleh sesiapa kecuali pop and mom scholarship.
You have made a decision. Focus on giving the best. Stay above this petty bickering with UMNO.
You are above the fray. You are a bigger person than that.
Don't sound bitter.
Kenapa you merendah diri kata boleh kalah to Ng Yen Yen. You can trounce her with the right conviction. As I said she's not popular in Raub but for want of a better candidate.
Saya seperti CikGu Ngah whom I feel is sincere like me in having your best interest at heart.
I want you to change the way of the thinking of DAP. Change the face of the DAP to one that is attractive to the Malays.
Saudara ada cakap Najib dan Muhiyiddin tua ganyut. Yang UMNO tu irrelevant.
Saya pun memikirkan pemimpin top DAPpun tua-tua dan falsafah perjuangnanya pun juga tak relevant. Sama kuno macam UMNO.
The first thing I want is for you to abolish Chinese and Tamil schools. Only one national school.
Impossible kan? I will forever respect you and I don't mind voting DAP after that.
it is a big burden since you are the two Melayu tulin there. Zairil has not a drop of Malay bood. So is the background of Tengku Aziz.

Quiet Despair,  6 January 2012 at 19:19  

Pok Li

Sayapun terfikir yang sama. Boleh ke Sak terima Anwar sebagai Ketua Jemaah Pakatan?
Sak ni macam saya bukannya jenis yang berpura-pura suka sebab nak hidup.
I will hazard a guess. Sure our brother has weigh in and calculate that Anwar will not qualify to be tbe PM.
Depending on the court decision, he may not be around to lead the Pakatan campaign for the coming GE.
Yes, there will be his appeal when sentencing is done. But it will take a life-time if he repeats the same tactic of 60 postponements at the previous trial.
Kalau kita dah lama dalam politik, kita pun memang tahu Anwar tak lagi relevant dari segi moral untuk memimpin negara.
Kita dah cakap dulu lagi sebelum RPK bercakap. Check sahajalah previous postings over the years.

Malay Gentile,  6 January 2012 at 19:28  

Tuan Latok,

Rata2 Bangsa Melayu sejak dari dulu lagi memang penuh dengan mainan sentimen. Sentimen, kepercayaan & syak wasangka itu kadangkala melebihi dari kepercayaan agama yang mereka anuti itu sendiri.

Saya masih ingat lagi di zaman era tahun 60an, ketika itu mereka melebelkan barangsiapa yang masuk sekolah aliran Inggeris adalah golongan 'kapir' kerana kebanyakan sekolah2 Inggeris terdapatnya gereja2.

Saya juga masih ingat bagaimana saya dimaki hamun bila makan mee dengan menggunakan chopstick. Mereka senang2 menuduh saya 'Cina Kek'. Yang peliknya mereka tidak berani melebelkan orang2 yg memakai sudu/garpu itu Yahudi. Setahu saya orang2 Arab Islam tidak menggunakan garpu/sudu dan rata2 mereka gemar menggunakan tangan demi mengikut sunah Rasulullah.

Bangsa Melayu memang 'Pelik bin Ajaib' sebab sejak dari dulu lagi kita sering diasuh dan dididik menjadi sombong dan tidak pernah mengitiraf kebebasan orang lain.

Orang2 Yahudi tidak mengitiraf bangsa2 lain dimuka bumi ini kerana mereka menganggap bangsa Yahudi adalah bangsa 'Pilihan Tuhan' (The Chosen People) dan manakala orang2 Melayu pula memganggap bangsa mereka adalah 'Tuan' (Ketuanan Melayu).

So.... ada nampak perbezaan tak..??

dahserikngankeris 6 January 2012 at 20:14  

pergh, sak tembak ak47 nya,

i liked your writings, but the commentaries are very colorful,

jangan terbawak bawak sangat dengan propaganda lah kawan kawan oiiiii, kalau sokong pakatan, sokong jer, kalau sokong bn sokong jer oiiiii

hakikat dia aku tabik sakmongkol atas dasar prinsip untuk menyertai DAP, dengan tau nya stigma yang ramai orang melayu ada pada parti itu, lim kit siang diktator chauvinis backing cine dan macam macam, kite orang melayu nih suka duk cite kosong jer, apa kata ramai ramai join DAP, bagi sakmongkol ngan Aspan ade ramai penyokong, tak payah lar ramai sangat 1 juta cukup, confirm pilihan parti dia nanti, diorang jadi presiden.

lol

* mana gi propaganda pembangkang i.e ALI BABA and parti anak beranak?

show must go on irregardeless, political correctness is not justice, lookit singapore, rotflmao

bruno,  6 January 2012 at 22:21  

Dato,reading from the many doubter commenters saying this and that no good things about you guys joining the DAP and how bad and racist it is.Tunku Aziz and Zairil are well educated people,and they are in the DAP because they believed that it is the better multi racial political party around.It is true that Malay membership in DAP is low,but the party is trying to cast this shadow away by recruiting more Malay members.

Tunku Aziz is a man of respected stature known nationally and internationally.Everyone knows that he is a staunch corruption fighter.And he does not encourage racisms or religious bigotry either.To say all these things about the DAP is an insult to Tenku Aziz and Zairil.

Maybe these critics should have done their homework first before shooting off their very big mouths.Sometimes it is better to keep one's mouth shut and not let it be known that one is a moronic idiotic fool.

Quiet Despair,  6 January 2012 at 22:26  

Suddenly I am so thrilled reading this blog. I see so many DAP aye sayers creeping out of the woodwork.
Oh course, ehem, they are not cyber-troopers.
Only UMNO have cyber-troopers, yeah. But where are they?
Interesting to see many of my Malay friends here are for DAP. But in the real world, I have yet to meet anyone like this.
What Anon 04.58 said is so true. Seldom pro-UMNO people condemn people personally. It's PKR who does that.
Look at this blog now. Soon it's becoming Din Merican's blog where they chased out commentators not singing the same tune.

bruno,  7 January 2012 at 01:11  

Dato,politically speaking Shahrizat is correct.Why should she go down alone because of the NFC scandal.Corruption wise the NFC fiasco is just the tip of the iceberg.Kacang putih change if compared to the Umno/BN corruption scale.

So Shahrizat is correct when she said she will take some of the clowns down with her,when she goes down.Afterall she is just a small fry swimming among sharks.So she is just exercising her rights when she said why should she go down alone.It is lonely down there,so of course she need some Umnoputras for company.

Kampong man,  7 January 2012 at 04:53  

Sak, Dengan artikal yang ini maka sahlah Sak memulakan penyambongan karier politiknya dengan DAP pula.Saya tidak pernah dengar Sak terlalu sinis dan marah dengan UMNO begini.Mana tidak, kalau Najib dan Mohidin telah di panggil tua dan ganyut dan UMNO sekarang sudah tukar menjadi pemusnah dan tidak lagi pelindung.This is a bit OVERDOSE coming from Sak !. Mungkin bermulanya episod menghentam UMNO secara peribadi pulak dari Sak bagi meraih pengundi saperti yang di tulis bruno,Nick dan penyokong DAP disini,hope not.Saya kira blog Sakmongkol dalam isu politik dari hari ini akan dilihat sebagai satu lagi lidah pembangkang DAP.Penulis memihak kerajaan sudah mula di benci dan dilihat sebagai upahan dan DAP tetap sentiasa dilihat betul dan UMNO semuanya salah dan tidak betul.

Bagi DAP Sak berharga dan saya yakin Sak dipelawa dan sudah pasti punyai tawar menawar yang memerangsangkan .Nothing is free for this to happen.Sak, tentukan tawaran ini berbaloi sekurang kurangnya kedudukan menteri kerana saya tidak nampak banyak orang DAP ini tokoh tokoh leader yang berkalibar dan baik pun.Mungkin saya sudah di brainwash UMNO berpandangan begini agaknya bagi ketua ketua DAP dari keluarga Lim dan Karpal dan ketua ketua lain di Perak dan Selangor umpamanya.But didn't i tell you that i am never an UMNO member as yet like you did ! Let me tell you ,ini tidak akan mengubah perpepsi orang melayu terhadap DAP.Ingat tu! I wish you luck Sak .It is your choice and we surely respect this out of mutual respect for our writings in this blog.Your supporters here must not say we are paid by UMNO.It is NEVER this i can confirm for myself.It is just that for me when Kampong man from the fishing village (not from Berserah,Pahang !. Remember that only geography book those years when we used to read to sit for our form five MCE ? .Terkenang zaman dulu.I was from STAR,Ipoh you know ehmm...But now Berserah is no longer like before,then a sleepy fishing village, right )had the chance to continue studying Engineering in the UK it was made possible through the BN Gomen assistance (Mara loan)dan ini bukan Pemusnah tahu!

Tidak mungkin anak kampong ini berjaya dalam hidupnya tanpa bantuan dan peluang ini.Jadi siapakah yang harus saya mengenang budi dan berterima kasih ? Satu lagi kejayaan 20 tahun berbusiness sendiri hingga ke hari ini tidak menggunakan satu sen pun duit dan dengan projek kerajaan ,semata mata dari bank tahu !Pasti Kampong man sungoh proud Kerana tidak semua kejayaan orang Melayu bergantong dengan Kerajaan UMNO/BN dan tidak semua berpolitik bersama UMNO/BN kerana duit dan ingin cepat kaya.Jangan mudah berprasangka tidak baik.Kita berjuang kerana ingin berbakti kepada bangsa,ugama dan negara dan mencari rezeki halal untuk keluarga dan mengeluarkan mereka dari belengu kemiskinan.Sak, as for me it is self actualisation now kata Maslow .Salam

Kampong man,  7 January 2012 at 06:02  

Sak,terlupa pulak cerita berduyun duyun menyambut Najib...bla ..bla bla..Ingat Sak, bukankah ini budaya kita orang Melayu menghormati ketua kita dari zaman Tengku Abdul Rahman sampai dah habis theory RAHMAN ! N untuk Najib.Budaya adab dan biadab DAP kita tidak boleh guna di Negara beraja Persekutuan Tanah Melayu ini(sekarang of course kita panggil Malaysia)
Bila Sak di DAP sila ajar mereka adab dan kesusilaan dan berhemah baik kerana ini budaya kita rakyat Malaysia dari dulu lagi.Hormat menghormati antara kaum dan ugama.Saperti zaman dulu dulu tu.Mungkin sekarang mereka sudah mula naik tochang dan besar kepala kot.Kita lihat sajalah sampai kemana mereka boleh pergi.Jangan marah ini cuma pandangan saya orang kampong.
Terima kasih.

@Teringat satu lagi .Jangan lupa suruh semua orang DAP berduyun duyun membantah untuk kebebasan DSAI 901 isnin nanti ya !Demonstrasi jalanan juga budaya mereka , memenangi pilihan raya menarik Rakyat cara begini adalah satu resipi baik bagi PR menang saperti Bersih dulukan,tidak begitu ?.Bukan kah ini mencemar the rule of law , menghormati undang undang dan keputusannya.Selective juga PR ni ropenye kata orang Perak.Kerana mungkin tidak memihak bakal PM mereka kali ini.Mohon Tuhan tunjukan kebenaran dan peliharalah negara kami Malaysia ini dari segala huruhara kerana kami semua rakyat Malaysia mahukan keamanan, kestabilan dan bukan huruhara. Ameen..

malchindian,  7 January 2012 at 07:07  

Dato,
It's time to kick ass and please make it Yen-Yen's!

Ellese,  7 January 2012 at 09:40  

Dear anon 15 :12 and 26

The reason you and DAP justify racial segregation is because you never put Malaysian first. This is our core issue now. This is the cause of our current racial malaise. No two way. It doesn't mean you cannot learn other languages in schools. But because of protection of ones culture DAP believe in segregation.

It's like justifying the whites racists segregation in apartheid Africa with so call "justified" reasons.

DAP has never fought for mother tounge of all. Just selective race mother tounge. That's a fact. They never fought for Sikhs melanaus kelantanese kadazans etc mother tounge. You know why? Coz they know we fragment our young further into further racial division. Accept this fact.

Now back to my point. It doesn't make sense at all for Dato to fight a Malay cause in this DAP. At best DAP self proclaim they're race blind. At worst they protect core Chinese interest and won't lave these core supporters. The moment they say they believe in one school system n back up with deeds that's when I say they put Malaysian first. Otherwise they're in the same boat as mca mic UMNO etc who believe in racial segregation from young but con people with Malaysian first and 1malaysia slogans.

Anonymous,  7 January 2012 at 09:41  

Salam Dato' dan selamat maju jaya,

"Apa agenda orang melayu yang patut? Agenda orang Melayu- (1) pemimpin yang memimpin kerajaan terdiri dari yang terbaik. (2) Urustadbir yang baik. (3) Menentang rasuah. (4)Memajukan ekonomi orang Melayu dengan model ekonomi yang tulin. (5) kedaulatan undang2 atau rule of law.
Ini dia agenda Melayu dalam era baru. Bukan yang lapuk yang di mainkan sampai jemu kita mendengar nya." Huh... amat benar lagi betul.


Kami menunggu perubahan dan tranformasi. UMNO bergantung kepada melayu tapi melayu tidak bergantung kepada UMNO, aku keliru. Dato yunjukan jalan ye.

TQ

Anonymous,  7 January 2012 at 11:42  

Cikgu Ngah,

Forget about DAP for the moment. What are your views on the Auditor-General's report this year ?
Are you satisfied with what is written about NFC ? Should they invest in upscale condominiums instead of helping the Malay livestock farmers ?

What about the $500 million commission given to Razak Baginda for the submarines ? What about Taib Mammud's hold in Sarawak ?

Now, who is going to rectify all of this problems ? I can accept it if you say you don't trust DAP. Who then do you think will do a better job than your 'protectors' in UMNO ? Who withheld the petroleum royalties from your fellow Kelantanese Malays ? Are they also Malays or are only UMNO members classified as Malays ?

Tepuk dada tanya selera, Cikgu.

Anonymous,  7 January 2012 at 12:32  

Dato,
Your recent blog raise many issues and self confessions.
Many who disagree with you but denied any connection to umno but purely fearful malay out to defend the superior race.

Some one rightfully pointed out that many "umno" melayu may not survive out of malaysia "Orang Melayu kalau dicampakkan hidup di negara Singapore, China, Taiwan, Korea, Jepun hanya dengan berbekalkan otak, tinggi kebarangkalian mereka ini akan berusaha gigih untuk survive kerana tiada plihan lain untuk teruskan hidup"

"Kita orang Melayu ni banyak kelemahannya kalau di bandingkan dgn org Cina."

And one even admit "umno" melayu may soon be extinct in PR govern sate "Begitu juga dengan orang Melayu yg beli rumah di Rawang dan Nilai tapi bekerja di KL. Kenapa? Sebab utamanya ialah mereka tak mampu.

If these statements are not denied by anyone out there are we to infer that the "umno" melayu is really the weakest race on earth. And what is umno doing all these years?

Very soon we will see the definition of Malay (umno type) in wikipedia as a very race on earth; born with a clutch; will no survive any where on earth even in their own country if not rule by umno putra.

Tok Sira 7 January 2012 at 15:14  

Orang Melayu (kecuali Melayu Kelantan)tidak berapa cerdik dalam politik berbanding kaum2 lain...Kebodohan ini berpunca drp minda Melayu yg ber'aqidah' bahawa UMNO itu kerajaan dan kerajaan itu adalah UMNO. Bagi penjawat awam mereka menerima momokan bahawa yang beri mereka makan ialah UMNO dan menjadi kewajiban mereka utk membalas sokongan kpd UMNO sampai mati.

Hasil drp kepercayaan karut (yang menjadi dominan di dalam jiwa raga) ini menjadikan bangsa Melayu tertutup mindanya dan sukar untuk berubah.

Wahai orang Melayu yang seminda dengan Che'gu Ngah, jika anda terlalu benci kepada DAP (akibat terlalu terpengaruh dengan propanganda media arus perdana) mengapa anda tidak turut membenci MCA yg ternyata sebuah parti perkauman dan anti Islam (rujuk kpd kenyataan presiden MCA mengenai Hudud). Dan jika kepentingan kaum (konon2nya)menjadi asas kpd perjuangan anda, apa salahnya Dato' Sek menyertai DAP dan bertanding bagi melawan calon MCA.Jika menang, sekurang2nya bertambahlah kerusi Melayu di dalam Parlimen (kerusi Melayu tidak akan terlepas kpd orang bukan Melayu disebabkan dlm pilihanraya PAS vs UMNO, salah satu parti pasti menang).

sman,  7 January 2012 at 15:27  

1.Lebih 50 tahun Umno memerentah begini pencapaian orang Melayu,bagaimana pula agaknya kalau negara di perentah oleh DAP atau Pas sejak 50 tahun lalu,apakah orang Melayu lebih maju dari keadaan sekarang?.

2.Umno dikaitkan dengan rasuah dan bermacam-macam salah laku,adakah rasuah dan salah laku ini akan terhenti bila negara di perentah oleh DAP ?.Rasuah biasanya berlaku kerana ketamakan peniaga dan keinginan utk hidup senang secara mudah oleh mereka yg berkuasa.Apakah para peniaga yg selalunya terlibat dgn rasuah ini akan bertukar menjadi peniaga yg baik,tidak tamak dan patuh pada undang-undang bila DAP memerntah?.Atau mungkin saja gulungan peniaga tersebut lebih bermaharajalela,kerana kita tahu siapkah yg mempunyai budaya begitu.

3.Umno di persalahkan kerana orang Melayu kurang maju,tapi mengapa orang bukan Melayu boleh maju ,walau pun berada di bawah pemerentahan Umno juga.Jadi salah siap sebenarnya.

4.Pernahkah orang Melayu mahu berusaha,mahu berniaga,atau mahu maju di halang oleh Umno?.Malahan rasanya galakan dari kerajaan(umno)lah yg melimpah ruah utk org Melayu terus kehadapan.

Anonymous,  7 January 2012 at 16:53  

Ellese,

Yr recent write-ups, all over the blogosphere, have been championing Malaysian first!!!!!

Now, please tell me what’s yr definition of Malaysian first.

So far yr Malaysian first tag, well, is just a tag that's been spayed with Satu Sekolah jingoism.

BTW, this is a gem quote from someone like u – ‘It's like justifying the whites racists segregation in apartheid Africa with so call "justified" reasons.’

Just beware of Freudian slip, ok?

Anonymous,  7 January 2012 at 16:55  

Salam Dato,

Kepada sman,

Hanya dengan pemberian biasiswa dan kemudahan2 lain kita termakan budi yg amat sangat itu mengutamakan kepentingan peribadi namanya. Padahal pemberian biasiswa itu adalah tanggongjawab sesiapa saja yg memerintah. Golongan yg mendapat kemudahan seperti saudara tidaklah ramai dan hanya berada dalam kelompok umno yg kecil. dan kita memejamkan mata pada rasuah ratusan juta dan ada yg terbunuh kerana rasuah.

Sebenarnya jika negara amat kaya kerana memiliki bahan semula jadi seperti minyak, kelapa sawit, getah, emas dan lain-lain lagi. Sepatutnya jika dibandingkan dgn Libya hanya ada minyak tetapi rakyatnya mendapat percuma kos pendidikan sehingga ke universiti.cuba soal kerajaan umno mana perginya duit negara? Kenapa 1 trillion wang keluar secara haram dari Malaysia? Bukankah 1 trillion ini boleh membiayai secara percuma pendidikan sehingga ke tahap universiti? Bukan hanya saudara tapi seluruh rakyat boleh menikmati biasiswa seperti saudara? Fikir-fikirlah

Anonymous,  7 January 2012 at 17:22  

Come on all Melayus.Lets join the DAP and take over the party. Dato Ariff will take over from Karpal Singh.What say you Melayus

Anonymous,  7 January 2012 at 18:24  

Ha ha ha..

Termakan Budi? Biasiswa Mara? Pinjaman JPA?..Haruskan kita berterima kasih kepada Kerajaan???

Cuba kita renungkan..seperti Tulisan Sak sebelum ini..Apa yang Kamu Boleh Beri Kepada Kerajaan??..Bukankah kita perlu kata Apa yang Kerajaan boleh Beri Kepada Kita??

Bukankah kerana Usaha Kamu maka kamu Layak Menerima Biasiswa Tersebut?? Perlukah anda Berterima kasih Kepada Kerajaan yang hanya menjalankan Tanggungjawab kepada Rakyat? Bukankah itu semua hak Rakyat??

Selain itu, Adakah Kerajaan Najib ini sama dasarnya dengan Kerajaan Bapanya Tun Razak?..atau sama dengan Mamak Mahathir? Atau sama dengan Pak Lah?..BENAR mereka Ini Kerajaan Barisan National..tetapi BN tahun 1969 tak sama dengan tahun 1982..dan BN 1982 tak sama dengan tahun 2011. Malah BN tahun 1982 tak sama dengan BN 1998 walaupun PMnya sama.

Jadi kepada siapa yang harus kita berterima kasih? BN tahun 1969 atau 1982 atau 2011?

Kadang-kadang kita lupa bahawa kita berterima kasih kepada orang yang salah..kita berterima kasih pada Penyamun, penyangak..ha ha ha.

Ha ha ha..Ironis sekali orang melayu..sebab tak mampu untuk menghalang penyangak-penyangak tersebut...ha ha ha.

Azmi,  7 January 2012 at 18:27  

Assalamualaikum..

Saya berpeluang belajar pada peringkat BSc di US. Saya perhatikan perbezaan yang ketara di antara Malaysia dan US adalah di sana, rakyat diberi kebebasan sepenuhnya untuk melahirkan pendapat peribadi. Mereka tidak dibayangi dengan undang2 seperti ISA, OSA, AUKU, Akta Mesin Cetak, Akta Hasutan, Akta Polis. Jadi mereka dididik dari sejak kecil lagi untuk menggunakan akal fikiran dan menyuarakan pendapat. Pada hemat saya, atas sebab inilah US berjaya menjadi sebuah negara yang paling innovative dari segi teknologi and ekonomi. Sebab rakyatnya dididik dari sejak kecil lagi dengan kebebasan untuk menggunakan akal fikiran and kebebasan berfikir inilah yang merangsang perkembangan otak manusia. Tetapi di Malaysia, dari sejak kecil lagi kita dibayangi dengan berbagai2 akta yang membataskan keupayaan kita untuk melahirkan pendapat peribadi. Kita sentiasa ditakut2kan dan diberitahu jangan sekali2 mempersoalkan apa yang dilakukan oleh kepimpinan negara, yang mana segala yang dilakukan adalah untuk kebaikan rakyat. Period. Hasilnya, kita kekal jumud dengan dunia kita sendiri padahal di sekeliling kita, negara2 lain terus ke hadapan dan meninggalkan kita. Hanya ada satu cara sahaja bagi mengubah keadaan ini. UMNO/Bn perlu dijatuhkan dan diganti dengan sebuah kerajaan yang boleh mengembalikan hak2 kita sebagai rakyat untuk bersuara dan memiliki pendapat kita sendiri. There is no other way. Otherwise, we'll be left further and further behind!

Azmi

Quiet Despair,  7 January 2012 at 19:12  

Anon 15.22

Aiya dis Melayu dowanla. Scared la got another May 13. Afterward ah, Ah Beng and Ah Moi mengamok la. No one to champion China one.

Anonymous,  7 January 2012 at 20:10  

sman,

tima kasih sebab mengingatkan kami tentang jasa umno yang lalu. harus diingat saudara sman, umno yg asal telah lama mati dibunuh oleh seorang 'melayu' bernama mahathir. umno yang ada kini adalah umno mahathir. umno yg menghalalkan segala mcm rasuah dan salah laku. umno yg menggunakan 2 billion duit rakyat untuk selamatkan bisnes anaknya.

maka mana2 rakyat yg telah di beri biasiswa dan belajar di universiti2 mestilah mengunci mulut mereka dan tak boleh komplen kalau tahu dan sedar yg pemimpin tgh rakus membedal duit rakyat. ini sebagai ucapan terima kasih rakyat kepada pemimpin2.

sman, duit 500 dan seumpamanya bukan duit umno tapi duit rakyat yg juga dikutip dari ahli2 pas, dap, pkr dan lain2 ahli pembangkang. patutkah kita perlu sujud pada umno sebab bagi duit ini dan tak boleh pertikaaikan salah laku mcm kes nfc?

saya tak caya dah pada umno..

bruno,  7 January 2012 at 21:53  

Dato,sometimes we have to disagree to agree.That is why we voice what we have in our thinking,in our comments.But we must not let emotions cloud our judgement.

First let me ask the critics that DAP is racist or only fight for their mother tongue only.Only is the wrong word used.They fought for their mother tongue,yes.What about the Sigkhs and Indians or Malays in DAP.Thet also fought for their mother tongue too.

Did LKS,Karpal Singth or the Indians say Chinese language only,or all languages.Did they say that Bahasa Malaysia cannot be the national language?No.

DAP only fight for the very Chinese.What happened when one of their Umno CM raped an underaged Malay schoolgirl.Did any Umno politicians or so called Malay champions,the likes of Abrahim Ali,Hassan Ali and the Mat Selamats have any balls to bring this poor girls plight up.

Where were they when the services of so called champions were urgently needed.They were hiding under the sarongs of their mamas.
The grandmother of the girl was all out looking for them.She even send the PDRM to look for them.But these so called champions cannot be found because they don't want to be found.

That is the reason the grandmother went to seek the services of LGE.To seek justice for her grand daughter.Justice that the so called champions of her own race denied her and her family.

And what did LGE get.He got to feel the wreath of the notorious ISA.And what happened to the prepetrator.He was ask to resign from his post.And his reward for raping the girl.A chairmanship at Felcra.Go figure.

Cikgu Ngah,  7 January 2012 at 23:32  

Assalamualaikum Dato'.
Saya harap Dato benarkanlah lagi saya komen dlm blog Dato ni ya.

Dear Anon 11.42, with regards to Shahrizat and the NFC scandal, I think that it is definitely not right for Dr Salleh to get the loan so easily from the government in the 1st place. Would he got the loan had it not been for the fact that he's Shahrizat's husband? And why should you use the money to buy something which is totally unrelated to your business? I would understand if NFC uses the money to buy an abattoir or cattle farm in Australia, but buying a condo? But one must realize that the loan was given by Pak Lah's government, but I certainly don't appreciate Najib's reluctance to take serious actions against Shahrizat. But I think at the moment it is best that we wish Salleh and his lembu project all the best so that they can make profit and fulfill their financial undertakings to the government. It is the people's money and I hope the government will get it back with the interests and all. At the same time I hope that MACC will continue with their investigation.

I'm not sure about Razak Baginda's allegedly getting commission from the submarines dealings. I don't believe I have all the facts and I don't intend to take what the oppositions are saying about the case as gospel truth.

In so far as Taib Mahmud is concerned, I think that it is timely that he should go. But my opinion does not matter in this. Since the people of Sarawak had given him the mandate to rule for the next five years then I think rightfully he should be allowed to do exactly that. If you think that he had amassed wealth in the years that he became CM, then report it to the MACC or the Hong Kong's Anti Corruption Commission if you please. But do ask them to investigate Anwar as well since I don't think he left the government in 1998 as a pauper either. Also ask them to investigate assemblymen who got timber contracts while still in office will you?

U mentioned about Kelantan. I think the federal gomen has been fair in distributing federal funds to the state and Kelantan has been the biggest recipients of government aids for the poor if I'm not mistaken. You see it is not UMNO who is practicing double standard here. It is the PAS led government actually. Did you know that a Malay from other states, can not apply for land in Kelantan, no matter how long he or she has resided there? Why? Is it because only Kelantan Malays are Muslims in Pas' eyes? In comparison with my state, Pahang, there are thousands of Kelantanese Malays who came here and cleared up lands illegally but were later given land titles by the state government. Go and see for yourself at villages such as Merapoh, Mentara Baru, Berhamah (all in Lipis) and Besul in Jerantut. Tak percaya lagi pergi tanya Tuan Ibrahim Tuan Man of PAS. These villages were opened by Kelantanese Malays. Is this not an act of compassion by the UMNO-led Pahang gomen? Maybe Pahang gomen learned something from the hijrah nabi where the Ansars helped the Muhajirins who migrated to Madinah with nothing.

Thank you. Wassalam.

Anonymous,  8 January 2012 at 01:42  

Dato, macam mana anak murid nak pandai kalau Cik Gu pun bangang/ignorant?.

1. NFC is a clear cut case of CBT. Period. No matter what, it is simply indefensible. Just charge these people if UMNO have integrity.

2. Not sure Razak get commission? Hello, kerajaan dah mengaku bayar commission 540 juta pada syarikat Razak, Perimekar. Tak baca ke?

3. Semua orang boleh cakap Taib shud go. But did he go? He shud be sacked and charged. Najib berani kah? Report MACC? Dah banyak report buat. MACC tak ada buat apa2 pun. Sebab MACC tak bebas. Boss dia report kat Najib bukan Parlimen macam di Hong Kong. Investigate Anwar?. Orang UMNO kenalah report MACC, suruh depa siasat Anwar. Berapa ramai yang dah report? Reportlah. Kalau dia salah, sumbat dia dalam lokap. Tak ada hal. Salah tetap salah tak kira UMNO/BN atau PR. PAS, DAP.

4. Fair bagi Kelantan? Fair apa? Apa pasal tak nak bagi royalty kat Kelantan?? Bukankah 98% rakyat Kelantan tu orang Melayu. Kata nak berjuang untuk Melayu. Sabah, Sarawak, Terengganu boleh bagi pulak. Dulu Terengganu Pas perintah, dia tarik balik duit royalty. Ini perangai orang jahat, hipokrit.

5. Land is a state matter. Dimana-mana negeri pun sama cuma di Kelantan ada peruntukkan undang2 yang ia tak boleh di jual kepada non-Kelantan natives/Malay. Kanun tanah ini ujud sejak merdeka lagi. Kalau UMNO tu perihatin, kenapa tak tukar undang-undang ini semasa mereka perintah Kelantan dari tahun 1974 sampai 1990? Kalau UMNO buat, Cik GU pun dah lsma boleh beli tanah di Kelantan. Cakap tak serupa bikin.

Modus operandi UMNO senang saja:

Keep the Malays poor and ignorant and you can buy/get their votes.

Sekarang negara hampir muflis depa tak peduli. Depa harta kat luar negara dah bertimbun. Hutang negara dah sampai 56% dari GDP. Lagi 9%, Malaysia jadi macam Greece. Tiap-tiap tahun budget defisit. Budget tahun 2012 pendapatan 180 billion, perbelanjaan 230 billion. Hutang lagi sampai 50 billion. Belanja mengurus sahaja lebih dari 40%. Ini tak bertanggung jawab namanya.

Pergi belajar ekonomi dengan Dato Sak, lepas tu baru boleh jadi Cik Gu. Baru lah murid-murid pandai dan tak mudah di perbodohkan.

Anonymous,  8 January 2012 at 02:58  

@Ellise,

"DAP has never fought for mother tounge of all. Just selective race mother tounge. That's a fact. They never fought for Sikhs melanaus kelantanese kadazans etc mother tounge. You know why? Coz they know we fragment our young further into further racial division. Accept this fact. "

Now this very statement itself shows how immature your thinking has been . Just because a lot of issues are Chinese related does not mean DAP is not fighting for Malaysia first and Race (not even Chinese) second , unlike your MASTER where race first and Malaysian second.

How many streams of schools are THERE IN MALAYSIA? Do they have Sikh schools or Kadazan schools? Its Malay, Chinese or Tamil schools and no other.

That is first to correct you .

Two... DAP fights for ALL RACES ...and again like a lot of your including Quiet Dispair kind, conveniently forgot LGE even went to jail for a Malay girl .. and many a times his father cried when visiting him in jail. Will you do that for a Chinese girl? I dont think so. Neither will I. Now you selective pick up a small misguided idea from BTN here and there and conclude DAP cares for Chinese alone. That was TDM strategy to brainwash your kind of brains. Sorry to say, you and Queit Despair are is keeping that outdated thought.

Bro Dato has moved on. .. to know better.

Btw, for Malays how many parties can they join in the opposition?

PAS(100%) or PKR(80%?) and most are there.

How many parties can a Chinese like me join the opposition and FIGHT PURELY FOR CHINESE INTERESTS as you have UMNO, PAS to do that?

None right? So DAP is the ONLY party Chinese can join and surely we do have grouses too and a lot of issues do affect the Chinese. DAP do pick it up. so if most of the issues are Chinese schools etc , does that mean DAP is a Chinese party and cares little for other races? How stupid your thinking can be. Karpal will be the first to hantam LKS if it is so.

Till today , we have NOT heard DAP declare they represent only the Chinese but you hear PAS, UMNO and many in PKR declare they look after Malay interests alone. No body winks an eye.

Just count the number of times, a Malay champion declaring such and the number of times a Chinese declare such(other than pretentious MCA - that good for nothing party - purely Chinese).

Get the drift. Which is more important, corruption, desintegration of Malaysian society, religious disharmoney, domination of others to the stage of "Apartheid" like Perkasa kind... compared to just the MOther tongue issue ?

Hey it is like comparing a mountain to a mole hill lah.

that is why ...I say, you are politically immature.

Anti Pembelit,  8 January 2012 at 03:36  

Hakikat yg sebenar : 10% golongan elit melayu dari Billions-curi Nasional telah memperhambakan dan memperbodohkan 90% melayu lain.

Anonymous,  8 January 2012 at 07:56  

8jan 1:42
Dear anon, you fail to understand our education system. The duty of cik gu is to teach students in sekolah kebangsaan to be stupid and narrow minded. One example is ellese, full stop.
in deep thought

Cikgu Ngah,  8 January 2012 at 08:15  

Assalamualaikum Dato. Sikit ja lagi nak komen. Lepas ni saya janji saya akan duduk diam2.

Saudara anon 1.42, jgn lah marah2 kat saya. Saya minta maaf lah sebab saya ni bangang sangat sebab sokong BN. Tahniah la saya ucapkan pada Dato Sak kerana terlepas dari dunia kebangangan ini. Hahaha.

Tahniah lah saudara sebab mengakui bahawa tanah ialah state matter. Jadi apa fasal PAS masih pakai lagi dasar ni? Apa fasal tak tukar? Kalau tak mahu tukar pun tak apalah. Saya persilakan ramai2 orang Kelantan utk buka tanah secara haram kat Pahang sebab kami baik hati. Kami janji akan bagi hak milik lepas tu. Lagipun kami amalkan dasar persaudaraan sesama Islam. Bukan persaudaraan parochial kenegerian macam kerajaan Kelantan.

Royalti tu bukan tak mahu bagi kat rakyat Kelantan. Cuma tak mahu bagi kat Pas saja. Rakyat Kelantan tetap dapat.

Saya cadang suruh pi lapor kat suruhanjaya anti rasuah Hong Kong, sebab kita memang tak boleh percaya kat MACC ni. Langsung tak bebas. Saya nampak baru2 ni Khir Toyo pi minum kopi dengan Ketua Commissioner MACC pun. Jadi kita mesti percaya kat orang luar. Baru lah adil dan telus namanya? Tak gitu?

Memandangkan saudara dan Dato Sak cerdik sangat maka saya sarankan saudara semua tubuhkan sekolah umum dan hapuskan sekolah cina, tamil dan sekolah kebangsaan. Satukan semua sekolah di Malaysia dan saudara berdua boleh jadi pengarah atau pengetua di situ. Sudah tentu rakyat Malaysia yg dilahirkan dari sekolah ini akan jadi lebih cerdik dari saya.

Wassalam.

Ellese,  8 January 2012 at 08:27  

Dear Anons,

Its a simple logic but because of blind partisan to Dap you are not able to see right and wrong. Go and read tony phua statement on this one school which he now has to "backtrack"

First let me simplify:

Do we want a malaysian first? Yes.

What does it mean? Putting malaysian first above race. To some, race becomes immaterial.

How to achieve this? Firstly our kids must learn to grow up together in schools in order for them to interact, understand and emphasize with one another.

Why is this imperative? Because if we segregate them from young they will stick to their racial group and prolong the racial stereotyping and prejudices. This they carry on through their adult life.

Isn't this basic? Wouldn't segregating our young into racial and religious group be detrimental for people to be color blind? yes but some are trying to justify racial segregation with many reasons. Some use constitutional and historical reasons and some use mother tounge reasons.

Whats wrong for having different schools for different mother tounge? Isn't it an individual right? You can't. You will fragment our education into various racial silos and can never promote unity emphaty and understanding. The children's worldview will only be their own race worldview. If we believe in Malaysian first theres no two way you can agree to this conflicting proposition. Anyone who argue otherwise is inconsistent, incongruent and worst hypocritical.

Then why some can't see it? A number of factor. Among them Self interest, unhappiness with current national school and believe in a superior culture. There can be many reason but none should argue they believe in malaysian first and condemn other as racists as they perpetuate this racial segregation system.

What about DAP? From day one (even when at that time when some believe our education is much much better than now) they've supported the segregation. They are in the same boat like BN just that they claim moral high ground the rest are racists and they're not.

If anyone actually believe in segregating our kids into racially polarized schools, don't ever complain about racism. You guys never want to change and want to maintain status quo racial polarization structure. All this hoopla on this racism is just a political sloganeering to satisfy your emotional self.

And for politicians, if they can't even agree to this core root issue and still support racial segregation, go fly kite. Don't go on high moral ground against racism when you perpetuate racism.

Anonymous,  8 January 2012 at 09:04  

If Dato' Shahiruddin Moin (the stripped Exco)your would be opponent in Raub you will win hands down.It was our effort that brought him to T'merloh High Court.It's the Personality not the Party that matters.We will be in the background.

LaM 8 January 2012 at 09:13  

Cik gu Ngah tak baca suratkhabar ke?

Kan timb. Menteri Pertahanan Zainal Abidin Zain sudah jawab soalan diparlimen bahawa Syk DCN bayar US400million plus kepada Perimeker sebagai commission. Hanya ACA/Macc yg tak berguna tu shj tak siasat berapa dari US400mill to pegi kat Rosmah/Najib. Ini sangat senanglah nak korek. Masa tu Razak dalam jail dan isterinya senang hendak buka mulut sebab suaminya kena tuduhan membunuh.

Tak baca media massa ke? Kan Suaram telah mengupah French lawyer untuk siasat kes tu dan bukti2 menunjukkan Razak menerima commission tu dan Najib terlibat. Tak baca berita ke kan French lawyer tu ada datang kat Malaysia 3/4 bulan lepas untuk memberi briefing kat rakyat malaysia tetapi dihalau olih Najib keluar dari M'sia dalam masa 24 jam.

Namapknya Cik Gu tidak 'aware of these developments which has been the subject of public talk and discussion'. Mmacamana nak beri pendapat ni?

Utk pengetahu Cik Gu bukan shj kes Scorphene berlaku rasuah tetapi kes pembelian Sukhoi juga sama. US400 million commision went to Adib Adam and the geng. Tak tahu berapa pergi kat najib/rosmah sebab ACA/Macc yg bangang tak siasat.

Sekian shj untuk makluman Cik Gu.

Anonymous,  8 January 2012 at 09:24  

Salam Dato,

Kpd sman,

1. Jika anda cybertrooper umno saya no komen kerana memang anda dibayar utk buat kerja ini. Tapi jika bukan saya nak komen begini.

2. Ada mata tak melihat, ada hati terlalu emosi, ada telinga tak dengar, ada akal tapi dipendekan, ada media tapi baca media umnobn.

3. Pasal rasuah; jika PR memerintah tak berlaku rasuah? PR memerintah di 4 buah negeri. Dalam laporan odit negara lepas ade ke laporan salah urus wang? Ada? Tak ada. Opps..ada, di Selangor yang melibatkan rm2,000. Ya! Rm2,000 dan bukannya 2juta atau rm250 juta utk beli kondo utk lembu atau rm500juta komisen utk beli scorpene yg bermasalah. Walaupun melibatkan rm2,000 sahaja SPRM dgn pantas buat siasatan sehingga budak itu mati terjun bangunan SPRM. Sehingga sekarang kes beli bendera malaysia utk hari merdeka itu invoicenya ghaib dlm simpanan SPRM.

3. Pasal jika PR memerintah 50tahun dulu tak nak cerita lah kerana yg memerintah tu umno. Yang pasti pemimpin umno dah buat negara berhutang lebih dari 400billion. Maknanya setiap rakyat kini menanggung hutang negara sebanyak rm20ribu seorang termasuk anda dan setiap keluarga anda. Siapa buat hutang itu? Ya! Pemimpin kesayangan anda iatu pemimpin umno. Negeri2 di bawah PR mengikut laporan odit diselenggarakan dgn baik sekali iaitu belanjawan berimbang. Maknanya tidak ada hutang. Jadi agaknya macamana kerajaan umnobn nak bayar hutang tersebut? Tungguuu pilihanraya selesai..jika umno menang lagi, maka terpaksa rela lah utk bayar cukai baru yg di panggil GST yg akan di rompak dari kocek anda.

Quiet Despair,  8 January 2012 at 09:35  

Saya orang Pahang, Sakmongkol orang Pahang dan CikuGu Ngahpun orang Pahang.
Kita semua sedia maklum tentang influx of oghe Kelate to our state.
I was a babe in arms in the 70s. But my sedara mara said the exodus began when Wan Sidek was the State Secretary of Pahang.
He brought a lot of his countrymen to our state via Felda schemes.
Kalau pergi any pasar sari in Raub, Lipis, Benta or Temerloh for instance you see loads of Kelantanese women plying their trade.
Sometimes you thought you were in Pasar Khadijah, Kota Bahru..
Orang Pahang macam mana bangsat dan miskin tetap mempunyai tanah pusaka di negeri sendiri dan tak mahu berhijrah ke tempat lain.
So our Felda schemes in Pahang are full of Kelantanese, Kedahans and other landless people from other states including Chef Wan's parents.
We are benevolent people or else P. Ramlee won't be singing Joget Pahang in praise of the Pahangnites.

And how I love the people here tarring us black for supporting UMNO.
Like we are stupid, outmoded and unenlightened. That you have achieved Nirvana for being in DAP.
My best pal, Bruno Barbossa, kept churning the story about LGE helping nenek Pendek.
Yeah right. He's an opportunist. Gained miles of political mileage for that.
Because of that, he got the limelight.
He wouldn't be what he is today if not for that episode which made him a martyr in jail.
For PKR people, it seems jail is place for martyrdom like Al Bontoti is heading to from tomorrow.
Dont be surprised he will be annointed Saint from tomorrow.
Being in jail is the pits but for PKR, it's a cause for celebration with kids in tow and awol from work.
An occassion to showcase so-called police brutality.

Anonymous,  8 January 2012 at 12:32  

Hakikat yg sebenar : 10% golongan elit melayu dari Billions-curi Nasional telah memperhambakan dan memperbodohkan 90% melayu lain.

Lets occupy putra jaya OPJ

Anonymous,  8 January 2012 at 13:11  

Dear anons,

You guys have selective definition of racists. If you argue dap is not racists coz they help the Malays then ipso facto you cannot argue UMNO is racist coz they too help out the non malays.

Then you guys came with the usual shallow lopsided argument that bn and UMNO more racists. So what? Because UMNO more racists DAP can be racists too? Read my commentary above. I'm telling you not to give me that crap that DAP is not racists and the rest are. Politicians are all the same. They want you to believe right and wrong depends on who you support. Even though action is the same its right if you support them and wrong if not. We have many gullibles unthinking person out there who believes in this morality.

Read my main contention. The root of our race issue is the school system. We cannot practice racial segregation or polarization among our kids. It's plain wrong. You cannot get people to think Malaysian above all else then when you grew up only with your own kind. DAP had been promoting racial segregation all these while though they proclaim they're race blind. The fact they support only select race mother tounge and not for all shows the shallow of their argents, their character and base support. And it's incongruous and illogical to see how Datuk can bring forward the Malay agenda in a party whose been fighting for selective race mother tounge to the detriment of forging unity with other races in particular embracing the Malay culture and values. Don't look at what they say but what they do. I can agree with dato that UMNO failed in your expectation but think it's plain spin/ illogical if you want others to believe DAP will push forward the Malay issues better than UMNO. Your write should be race neutral but don't think you believe in that.

Ahmad Syafiq 8 January 2012 at 13:19  

Interesting to read both sides's comments on your blog Dato' Ariff, while literally eating popcorn (kidding, I didn't eat popcorn). For that I appreciate your openness to both sides' comments.

In my constituency, I have a choice to either vote MCA or DAP (currently, my MP is from DAP, and he's been proactive in issues that arise, and I sometimes obtain info that concerns the area I live in from time to time through his FB page, and recently our wet market is marked out for demolition by DBKL, while the current KL mayor had the cheek to say that our market has no heritage value. Dia ni gila ke apa? A lot of people were against this demolition, in fact I was there during the demo by traders and some non-traders who support the cause not to demolish the 25 year old market). I vote based on how both sides performed, and my vote is decided.

So to my fellow Malays and to my fellow Malaysians, generalizing is never a good thing. There will always be good apples and bad apples in a party (i.e. UMNO, MCA, MIC, DAP, PAS, PKR, etc...). That is a fact we can't escape from. I'm sure all of you can actually differentiate between the good and bad. So if your ADUN/MP is non-performing, then don't vote for him/her lah! (regardless of which party he/she represents) That's the bottom line.

Anonymous,  8 January 2012 at 14:47  

Dulu aku pun mcm Dato, kira dah disappointed dengan UMNO dan BN. Tapi setelah hampir sebulan saya berkampung di Putra Jaya dan pao sini pao sana, akhirnya dapatlah saya melihat apa tu kelebihan BN berbanding DAP.

Jom kita menyanyikan lagu UMNU bersama2

Tapi dlm hal Dato lawan Ah Moi dari MCA, kita sokong Datolah

selvenzLYN 8 January 2012 at 14:52  

i hope you will be a candidate in the coming elections under DAP. i am hereby officially volunteering my time to help you campaign or whatever assistence you and aspan require to further your agenda, welcome sir its an honor to be a malaysian today !!

JinChrist 8 January 2012 at 15:05  

Saya terbaca Dato dah join DAP. Saya pula nak join dewan penyokong PAS sebab.
Made my day today really Dato !.
Rupa2 politik kaum BN dah tak laku.
Thks a lot Dato..

sasha2020,  8 January 2012 at 15:44  

sakmongkol ke mangkok ke...apa apa lah!!

Just nak tanya , kenapa masuk DAP? Rasanya sebagai org melayu dan islam, PAS atau PKR yg sepatutnya dipilih!!

Just nak tanya, apa agenda perjuangan DAP?..

Just nak tanya lagi, kenapa sampai sekarang Pakatan rakyat tidak didaftarkan seperti mana Barisan Nasional???

Sebenarnya banyak lagi nak tanya, tapi tak apalah..setakat ni ..ini aje dulu..

Pls jawab dgn ikhlas dan fakta

Thanks

Ellese,  8 January 2012 at 15:59  

Just to clarify anon 8 July 13:11 is from me. Unintentionally left out my name.

Anonymous,  8 January 2012 at 16:12  

ellesse

there you go again. finding a new hunting ground and enough of dr raffick blog?

dato' didnt ask for respect from you, did he? UMNO for unity? Last count UMNO was rooting for Perkasa. my toes are laughing.

JinChrist 8 January 2012 at 16:46  

" Kenapa agenda Melayu yang di canangkan UMNO masih di takuk lama dan tidak bergerak?"

dato, this is the best quote best describes UMNO.

dato curi quote ini dari siapa..kalu ORI, dat memang cool.

Boleh di jadikan Slogan ABU kelak.

Terima kasih kepada Dato dan rakan Dato ASPAN kerana perjuangan Dato dan rakan kini melangkaui batas kaum dan agama.

Saya percaya perjuangan dato sebab saya baca blog Dato.

Iklas dari saya

JinChrist 8 January 2012 at 17:15  

Another things to note..Dato.
Saya harap Dato try fight for deserving Malaysians la..
not Malay race jer.
Macam charity, kita tolong yang deserving bukan free-loader.

Anonymous,  8 January 2012 at 17:55  

Lagu UMNO telah ditukar senikatanya di atas permitaan ramai. Begini senikatanya :

Bersatu kita bersatu
Dengan setia berganding bahu
Tipu terus menipu
Kita tipu Melayu

Bersama kita bersama
Menjunjung hasrat semua
Berjasa pada kroni
Anak isteri dan bini

Lambang kita yang rebah
Dipandang keji dan haprak
Bersatu bersetia
Khianat slogan katanya

UMNO terus lara
Rompak rakyat Malaysia.

Pembaca boleh dengar berapa merdunya lagu ini di http://www.youtube.com/watch?v=KwDv3CwIm4s.

Anonymous,  8 January 2012 at 18:11  

"Royalti tu bukan tak mahu bagi kat rakyat Kelantan. Cuma tak mahu bagi kat Pas saja. Rakyat Kelantan tetap dapat".

Hello, rakyat kelantan pilih Pas untuk bentuk kerajaan, jadi duit royalti wajib deberi pada kerajaan yang memerintah. Sama dengan Terengganu, rakyat pilih BN jadi kerajaan, jadi duit tu kena bagi kerajaan BN yang memerintahlah.

Jangan suka-suka pilih. Ini hipokrit.

Kalau logik Cik Gu ini betul, boleh kah saya pilih untu bayar cukai pendapatan pada kerajaan Pahang atau Selangor?. Sudah tentu tak boleh sebab saya kena bayar pada kerajaan persekutuan yang memerintah sekarang ini iaitu kerajaan BN.

Lebih baik Cik Gu duk diam. Tidak nanti lagi ramai yang akan membetulkan pandangan bias Cik GU.

sman,  8 January 2012 at 19:10  

Diharap Melayu PAS dan Melayu PKR mejoritinya akan melonjak kehadapan ,maju,berjaya,berilmu dan berharta bila DAP bersama PAS dan PKR memerentah nanti. Melayu Pas dan PKR memang ketinggalan sekarang kerana di tindas oleh Umno,ramai di kalangan mereka yg memperolehi keputusan cemerlang dalam pelajaran mereka tapi tidak di beri tempat sewajarnya.Diinstitusi pendidikan tinggi sekarang hanya di penuhi oleh Melayu Umno yg memperolehi keputsan kurang cemerlang.Ada juga di antara mereka yg cukup bijak berniaga tapi,gagal mendapatkan peluang dan bantuan kewangan dari institusi pijaman kerana mereka penyokong Pas dan PKR.

Orang Melayu PKR dan Pas juga adalah gulungan yg cukup berdikari,rajin dan ada kesungguhan,sebagaimana mereka menunjukan kesungguhan mereka dalam menggantung poster Nik Aziz dan Anwar Ibrahim,tidak seperti Melayu Umno mantaliti subsidi.Mereka ni kalau berniaga tentu berjaya dan mampu bersaing dengan geng Tony Phua.Mereka juga mungkin juga boleh jadi jutawan lebih awal dari pencapaian Tony Phua.

Caya lah Melayu PR,kalian memang ada umpphh harap anda semua akan mengusai ekonnomi negara nanti,bolehlah anak cucu orang Melayu bergantung harap kepada sektor swasta pula nanti.

Anonymous,  8 January 2012 at 23:08  

ellese at least the chinese are proud of being chinese and never pretend to be a bumi and con half the bumi population in malaysia.
And from the numerous comments from you it is confirmed that umno was and is a racist party.
And there are many like you who are actually not malay but give up your race identity for the sake of money.

badtamperman 9 January 2012 at 00:54  

Bro,
Glad that you join DAP, the party of Democracy, party of family and relatives and party of cronyism and nepotism. Sadly you forgot where is your root, where is your religion and utmost your aqidah. Typical Malay.

Anonymous,  9 January 2012 at 11:07  

Syabas saudara pilihan tepat bakal parti yg akan memerintah negara, paling banyak kerusi di Parlimen, mungkin satu hari nanti calon PM dan TPM kot, apapun tahniah pilihan mu tepat

Anonymous,  9 January 2012 at 14:15  

Sdr. Sakmongkol,

UMNO dulu adalah pelindung...

UMNO sekarang adalah pemusnah...

Agak off-tanget sikit komen saya. Saya serah kepada budibicara Saudara untuk menyiar atau tidak...

Dengar khabar angin yang tidak dapat disahkan, Pak Sam telah akhirnya dapat dibeli..! Dan sekarang penyenaraian FGV akan diteruskan...

Dulu saya pernah kata:
(1) Tun Razak memulakan FELDA; dan
(2) Najib, anak beliau, adalah pemusnah FELDA.

Tahun lepas, Najib menyampaikan anugerah kepada KPF sebagai koperasi terbaik di Malaysia and antara 100 terbaik di dunia.

Tak sampai setahun kemudian (sekarang), Najib dah tukar nada dengan mengatakan KPF koperasi tidak menyerlah...!

Macamana nak sokong BN/UMNO lagi?

Kata nak buat listing tapi Info Memo tak diberi?

Plans keep on changing... so fluid so dynamic...

Sekian.
Dah Hilang Kepercayaan

Anonymous,  9 January 2012 at 16:23  

Badtamperman,
What you wrote is quite true to a certain extent, but then the auditor general gave a clean report card to all PR ruled states whereas we can't say the same for BN ruled states and the federal gom.
In fact what you wrote seems to describe umno very well and they are only of one race friends including those chelup melayu who are out to mislead the melayu tulen.

tokgaru 9 January 2012 at 18:05  

Cikgu Ngah @ 6 Jan 2012

Pertanyaan2 yang cikgu kemukakan kepada Datok Sakmongkol ini memang tak terjawab olehnya.

Saya yakin dia belah keluar daripada Umno kerana keciwa. Keciwa bukan kerana Umno tidak membela melayu, tetapi keciwa kerana sesuatu yang dia tak akan luahkan kepada kita.

Tak mengapa lah kita doakan semuga dia berjaya dalam DAP, kalau tak dapat jadi menteri kabinet dapat jadi Ketua Menteri menggantikan Lim Guan Eng pun jadilah.

Biar lah jika si Luncai ini mahu juga terjun dengan labu2nya. Kita harap satu hari nanti dia tidak akan berpatah balik kepada Umno.

Anonymous,  10 January 2012 at 01:40  

The comments proved to be as interesting of a read to the main article.

Before I start, let me just admit I troll here alot, even before Dato joined DAP cos I thought, based on his writings, that he has proven to be one of the more objective political figure.

Of cos, ever since joining DAP, there is a sudden surge of opposition lackeys here. Why? Simple, like BN, PR is also filled with blind supporters.

Having said that, I do have higher inclination to vote for the opposition but that does not mean I do it blindly. Someone mentioned (sorry its a long scroll down to find for the name), vote the person, not the party... if some PR dude has lousy track record compared to a BN candidate, then BN it shall be! (of cos this is DUN, parliamentary seat might be party-based for me as I'd very much like a 2 party system)

In a reply to Cikgu's statement about DAP and all other statements replying him - which party, be it BN or PR, is not seen to be race-based? Do I think DAP seem to be more concern of the Chinese/Indians? Of cos! Do I think DAP is only in it for the Chinese/Indians? Hell no! We have to understand, having a majority of Indian/Chinese will undoubtedly lead one to be more inclined to listen to the plight of the same but does not entirely mean they dont care about other Malaysians (Malays in this case of Cikgu).

Cikgu and another mentioned how opposition are more inclined to help the non-Malays in the economy. Also, someone mentioned that BN has never stop any Malays if they can succeed; but the case here is not stopping, its about HELPING or improving the state of economy that will INDIRECTLY touch our lives. Open ur eyes, successful businessman (im talking about the rich here) of all creeds only care about their business and will do whatever they can (within their principle) to make as much money - be it Malays, Chinese or Indians! They know what they can do and better it, it has nothing to do with race!

What I believe the problem with our Malay brothers and sisters (economically) is their comfort level - it seems that they are easily satisfied! You have to fight for your keep, not wait for someone to help u (if someone does, good for u!) and the govt role is to provide a platform. And if someone challenges u, find a way around it (eg this is what the non-Bumiputeras do when they are not given govt contract because policy regarding Bumiputera ownership)... throw this equation whereby a Chinese/Indian only award a Chinese/Indian contract, and a good Malay businessman will find a way around it and not cry over it! It is the same principle to succeed in business - whatever race u are!

This, indirectly, relates back to the issue of scholarship. Because of quotas (the form of protection given to Bumiputeras), many Malays succeed in entering into universities even if their results were horrendous compared to the non-Bumiputeras. This, my dear Malay friends, is one of the root cause of the comfort zone. It is all good if the Malays feel it is their right to be awarded even with sub-standard result, but after this "gift", one should push forward to be better... instead, the culture that has been cultivated by our present govt into most Malays (i say most, not all) is to sit on their laurels and bemoan when things dont go their way - and this stays on until their twilight years! wake up, understand that good traits to be successful does not recognize race or religion!

And for the mid level, life should not be a burden as a SUCCESSFUL country - tell me honestly, since most of us are from the mid-income level, is it easy to lead life with the 3 basic needs fulfil? Food, clothes and shelter? I know its tough for me (not sure about u guys) and this are probably an understatement for needs of a SUCCESSFUL country (at the back of my head, i can think of education and logistic as other basic needs which i exclude)! And this for a country that has vast high-grade oil reserves!

Anonymous,  10 January 2012 at 01:41  

Lastly, the matter of Malaysian identity. Let us take baby steps. To the commenter Ellese, you have been asked what is Malaysian, let me ask u another more pertinent question: do u or do u not still practice the dos and donts of ur race? Do u not still speak using ur mother tongue? National unity is not as simple as it seems, even in Indonesia, whereby everyone speaks Indonesian as their first language, one is still recognize by their race, faith and religion. I also believe, DAP has not been able to get deep enough into East Malaysia to be fighting for those ethnics - and having lived in East Malaysia, they are not so easily accepting of a west Malaysian party!

Achieving this is possible but requires maturity and time. How? I believe by examples - and judging from our current leaders and most parents, we still need alot of time. When one day, we see the majority of Malaysians able to debate and discuss things openly (of cos with good facts) amongst peers from different race, religion and even political allegiance, then we can start looking forward to having a strong Malaysian identity! Till then, let us recognize what is obvious, that we are still clinging onto our racial identity and learn to respect one another (and to teach this to our children)!

Sorry for the long write and thank you if you have read this far. I apologize if I've said anything wrong or offend anyone!

Daniel,  10 January 2012 at 06:29  

Saudara Ariff,
I admire your courage, wisdom, and knowledge.
Keep up the good work, I salute you!

roggonx 10 January 2012 at 12:21  

Perjuangan DAP ialah Malaysian Malaysia vice versa.

Persoalan yang harus ditanya, apakah orang melayu luar bandar mampu bersaing atau berfikiran ligat seperti orang Cina didalam dunia perniagaan?

Saya bagi satu contoh dalam pengalaman hidup saya. Saya memegang satu jawatan yang penting didalam syarikat insuran. Jadi jawatan saya bertanggungjawab dalam procurement. Bermakna apa-apa business dealing dalam supplies atau independend adjusting akan go through kepada saya.

Pada suatu hari, saya dijemput oleh sebuah syarikat adjusting milik tauke cina untuk makan-makan. Apabila air minuman jus orange tiba dimeja saya, saya bergurau kepada tauke cina itu dengan berkata sedemikian

"I think this juice contain poision lah"

Kamu hendak tahu apa tindakan dia? Dia minum dulu air jus orange yang dikatakan racun itu dulu.

Jadi saya nak tanya kepada orang melayu apakah kamu sanggup berbuat sedemikian rupa?

Anonymous,  10 January 2012 at 18:50  

When UMNO was ruling Kelantan, petroleum loyaties, no problem. Rights to own land by Kelantanese only, no problem.

Now that PAS rules Kelantan, suddenly, problems everywhere. No royalties. How come UMNO did not change the rules on land ownership in Kelantan when they were in power for so long, if it was an issue ???
Cakap tak serupa bikin kan ?

Anonymous,  10 January 2012 at 19:09  

anon 10jan 1:40 1:41
both your comments are well written

Anonymous,  14 October 2012 at 10:28  

Demi negara tercinta kita harus memilih pemimpin yang agak jujur, parti yg sederhana serta pemimpin-pemimpim yang agak adil, tak / kurang korupsi, kurang salah guna kuasa, otak yang mantap serta berpandangan jauh. jangan memilih buta tuli je. yang lepas tak semestinya baik dan yang lepas juga tak semestinya teruk. Rakyat haruslah berfikiran positif. jenerasi muda haruslah menasihati orang-orang tua yang mana baik dan yang mana buruk. biarlah kita pilih untu masa depan semua.semuga aman damai serta negara maju. jangan satu pihak je yang maju.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP