Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Sunday 15 January 2012

kalau ada 7 juta ahli, masih takut untuk adakan PRU?

 Sekarang kita tahu, UMNO dan BN tidak kuat. Bila Muhyidin rasmikan dan hadhir dalam majlis Sayangi Selangor pada 31 disember 2011, dengan barisan artis yang seksi seksan, hanya 5000 orang hadir. Selalu nya bila ada artis, orang akan datang bersyusyun syusyun. Pada masa yang sama, kerajaan Selangor yang di pimpin oleh PKR mengadakan suatu majlis agama yang di kendalikan oleh Zizan Raja Lawak dan Ustaz Azhar Idrus, 50 ribu orang membanjiri premis majlis tersebut. Tidak ada artis. Ada pelawak dan ustaz yang mengadakan sesi soal jawab agama. Tapi pengundi yang majority nya muda, memilih untuk mendengar ceramah agama.

Boleh kah kita kata BN kuat dan dapat merampas Selangor? cakap besar dan tulis atas kertas dan beri lapuran gembira pada presiden UMNO- boleh.

Macam mana kita kata UMNO-BN tidak kuat? Siapa kata demikian? Presiden UMNO dan PM yang kata. SU agung UMNO yang kata. Mereka lah yang mendedahkan kelemahan UMNO dan BN.

Sebab Presiden UMNO beritahu, pilihanraya tidak akan di jalankan selagi reformasi ekonomi nya belum tercapai. Reformasi yang di maksudkan ialah perubahan2 dalam cara ekonomi negara di jalankan.

Apakah benda nya reformasi ekonomi atau Transformasi ekonomi yang di maksudkan oleh PM dan Presiden UMNO itu? kita sebetulnya tidak ada keyakinan keatas model ekonomi yang di warwarkan oleh presiden UMNO. Sebab pada hakikat nya, ETP atau Economic Transformation Plan yang di istharkan oleh PM beberapa tahun yang lalu hanya lah koleksi business plans daripada syarikat2 terpilih. Ianya bukan model ekonomi untuk rakyat tapi model ekonomi untuk pemilik bisnes besar dan elit politik. Model ekonomi yang di laksanakan oleh kerajaan BN yang di pimpin oleh UMNO, ialah suatu skim cepat kaya pyramid. Ianya model niaga ala pak man telo. Yang di bawah buat bisnes, komisyen di salurkan keatas untuk yang berada diatas.

Elit bisnes di beri monopoli mengendalikan program ekonomi negara dan sumbangan di salurkan kepada elit politik. Percayalah bila saya katakan- mana mana projek raksasa yang di istiharkan oleh kerajaan, itu semua hanya excuse atau alasan untuk membuat duit yang banyak.

Seperti kata the Oracle of Syed Putera atau Pendita dari Syed Putera, Najib has lost the plot on how to run this country.

Pemimpin UMNO tidak ada plan atau idea macam mana hendak bangunkan negara. Mereka hanya tahu satu jalan mendapatkan sokongan dan kesetiaan. Dan ianya bukan melalui cara menghidupkan keyakinan dan kepercayaan kepada sesuatu seruan atau cause.Ianya ialah dengan membayar semua orang. 

Jika kita pergi ke Semporna Sabah, tempat Shafie Apdal, nak cari klinik pun takde. Cara Shafie Apdal mengurus dan mentadbir Semporna macam seorang lord memerintah fiefdom. Dia duduk atas kerusi dan hulur RM 10 kesetiap rakyat yang sedang beratur hendakkan RM 10. Itu dia cara pemimpin UMNO selesai masaalah dan membangunkan rakyat terutama orang Melayu. Dan yang sedang beratur itu ada yang pengsan pula. Shafie apdal has no inkling how to liberate the thinking of orang orang bajau di Semporna.

Jadi apakah model ekonomi yang di bising bisingkan oleh Dato Najib? Ia model ekonomi yang bergantung kepada elit perniagaan untuk di jayakan. Elit2 ekonomi ini di beri nama yang kehormat dan eksotik seperti PDP- Project Delivery Partner. PDP itu tidak lain dan tidak bukan, ialah syarikat perniagaan yang mengemukakan cadangan2 bisnes. Cadangan2 dari syarikat2 ini diambil sebagai anak angkat atau adopt sebagai ETP. Jadi, bila kita halusi apa dia ETP, PDP dan lain lain lagi, semuanya tidak lain adalah cadangan dari rakan rakan niaga yang rapat dengan kerajaan BN.

Apakah jenis kerajaan yang beroperasi seperti ini? ianya di sebut sebagai Plutocracy- iaitu kerajaan perpaduan antara elit politik dan elit bisnes. Jadi bila pemimpin UMNO dan BN bercakap mengenai kebajikan, ia sebenarnya ialah kebajikan untuk warga korporat.

Bila Najib kata, transfomasi ekonomi nya belum selesai- maksud yang sebenarnya ialah kekayaan negara ini belum selesai di bahagi bahagikan antara rakan2. Tony Fernandez dapat airline business, anak Dr Mahathir dan Shahril dapat bisnes minyak dan gas, Gamuda dapat infrastructure, Syed Mokhtar dapat itu dan ini, YTL , Robert Kuok punya syarikat akan dapat bisness pemasaran hasil2 dari FGV. Bila ini semua selesai, maka transformasi ekonomi Najib selesai. Dan kemudian, dia akan ada wang yang banyak untuk membeli kesetiaan dan sokongan orang Melayu.

Kedua, kalau UMNO dan BN kuat mengapa tidak mahu adakan PRU sekarang juga? Jawapan nya, reality nya UMNO dan BN adalah harimau kertas.  UMNO mempunyai ahli 3.1 juta. Tahun 2009, SU Agung UMNO, Tengku yang bukan Tengku- Adnan bin Mansor mengistiharkan jumlah ahli UMNO ialah 3 juta lebih manakala warga BN berjumlah 7 juta lebih.Dan Dato Najib sendiri dalam ucapan Perhimpunan Agung UMNO menjerit bahawa UMNO ada ahli seramai 3 juta lebih. 3 juta boleh buat apa? Sejarah mengajar kita kemenangan selalu nya di menangi oleh suatu kumpulan yang kecil.

Jadi, macam mana kita boleh kata UMNO dan BN tidak kuat dengan jumlah keahlian yang hampir sama banyak dengan jumlah pengundi di Malaysia dalam tahun 2008?  UMNO dan BN mempunyai  jumlah ahli seramai 7.3 juta. Jumlah pengundi 7.9 juta.  Lojik nya, jika semua warga UMNO dan BN berjumlah 7 juta lebih, Najib will win the coming elections hands down. UMNO dan BN hanya memerlukan ahli2 BN sahaja yang mengundi.

Dengan jumlah ini, mengapa kerajaan BN masih teragak agak mengadakan PRU? Sebab mereka sedar bahawa jumlah ahli yang banyak tidak menjamin kemenangan. Mereka harus merasuah ahli mereka sendiri untuk mengelak dari di beloti. Ahli BN sendiri pun tidak mahu sokong sebuah kerajaan yang rasuah dan menjalankan skim cepat kaya ala pyramid.


64 comments:

Anonymous,  15 January 2012 at 13:57  

dato, u cakap betul tp bagilah peluang utk najib baiki keadaan yg telah dibolosi oleh pak lah dan mahathir. najib is doing a good job trying to revive and reform in line with global changes. umno/bn boleh menang pru13 dengan kegigihan najib yg berusaha keras bg jamin masa depan negara. kita harap tidak ada pihak sabotaj usaha najib ini.

Anonymous,  15 January 2012 at 14:30  

macam katak..lompat sana sini..

labu 901,  15 January 2012 at 14:41  

salah satu punca adalah lah kau..orang murtad dari UMNO lepas tu jilat buntut karpal karam singh dan lim kit malam...join DAP...lebih baik join PAS JER...mangkok betul lah kau...PARTI KOMUNIS kau join....bodoh sungguh kau ni...teramat bodohhhhhh...poei mampuih lagi bagus...hidup MELAYU...hidup ISLAM...

Anonymous,  15 January 2012 at 14:54  

bro, kalau berani bubar dun sama sama dengan federal la/////

Anonymous,  15 January 2012 at 15:11  

Dato',
Bilangan ahli yang besar itu hanya ada atas kertas. Saya juga ahli UMNO yang sudah lama berhenti bayar yuran tetapi yuran saya dibayar oleh cawangan saya dimana saya pernah menjadi ahli. Mana saya pernah undi UMNO pun. jadi yang ramai itu adalah ahli pada nama sahaja tapi tak sokong UMNO/BN. Mana nak menangnya.

Anonymous,  15 January 2012 at 15:16  

Setuju dengan penegasan Dato 'Sejarah mengajar kita kemenangan selalunya dimenangi oleh suatu kumpulan yang kecil.'

Memetik kata-kata Mao Tse Tung,"It's not the number that matters but how you organise them."

Orang N9

Unknown 15 January 2012 at 15:24  

Najib masih memilih calon boleh menang. Pastu tengah berkira-kira samada nak letak bik mama sebagai calon pasti menang.. hahaha

Raison D'etre 15 January 2012 at 16:22  

Labu 901:

Astaga... tak payah lah nak guna Islam kat hujung posting yang amat memualkan pembaca.

Kutuk dengan berhormatlah untuk tunjuk keperibadian Islam.

SM: Saya tak berapa setuju your joining DAP, but understands clearly why you are doing so.

Harapnya bukan Sleeper Agent na. Banyak sangat yang jadi macam tu the last time around. Melompat2 jadinya.

Anonymous,  15 January 2012 at 16:44  

Sakmongkol AK7 taik ayam...kalau kataktu katak juga lagunya..cuma katak DAP yang satu ni frust menonggeng sebab siang malam panggil PRU x kunjung juga..mungkin ko bagus panggil ujan la..mana tau lagu katak ko tu katak2 lain paham. eh pemerintah berhak menghabiskan tempoh pemerintahan sampai 2013. kenapa nak pressure PRU awal2..asshole! saya bukan ahli mana2 parti..tp saya x suka duit cukai saya di habiskan untuk adakan pilihanraya yg x tamat tempoh. sudah2 la tu katak...jadilah pemimpin keluarga jadi leader..just accept da fact la..bagus lagi bersih kan diritu..tobat byk2 sblum ajal sampai. jgn sia2kan sisa2 idop ko dgn jadi katak peliharan kafirun laknatullah tu

omaq,  15 January 2012 at 16:57  

labu 901, berfikirlah dengan waras...jangan terlalu beremosi ketika berpendapat. Cuba kita fikir kenapa orang2 Cina bekas ahli2 MCA dan Gerakan berbondong2 menyertai PKR setelah mereka keluar dari parti asal mereka....kenapa?...kenapa bukan DAP pilihan mereka???

Jadi biarlah lebih ramai orang Melayu menjadi ahli DAP supaya satu hari nanti dapat mengimbangi dominasi kaum2 tertentu dalam DAP seperti PKR. Dakwaan saudara DAP adalah parti KOMUNIS adalah tidak tepat malah teramatlah meleset...Kalau DAP parti komunis sudah lama diharamkan dan tiada lagi DAP dalam kancah politik Malaysia.

Anonymous,  15 January 2012 at 17:58  

labu 901... bodohlah hang, tak erti nak debat dgn Dato, hanya tahu cakap kesat, ni mesti murid parpukari, caci mencaci !!

timor 15 January 2012 at 19:29  

Dato'
Kita orang-orang Melayu yang celik
tidak memerlukan umno. Biar yang buta, pekak dan bebal saja bersama umno. Kita lenyapkan umno dan kita kembali bersatu didalam satu wadah Melayu yang kita ujudkan semula yang lebih unggul!

Anon,  15 January 2012 at 19:34  

labu 901: 'orang murtad dari UMNO'. Sejak bila UMNO setaraf dengan agama suci Islam? Bukankah ini terang-terang mencerminkan sebilangan ahli UMNO sememangnya takbur, kasar dan tak bermoral? Kalau 'keluar' atau 'lompat' katakan sahaja.

Zaidi,  15 January 2012 at 20:17  

Dato' Sak

Sekilas pandang nampaknya telahan Dato' itu betul. UMNO tidak tahu bagaimana hendak berfungsi tanpa kerajaan. Itu kerana tarbiyah UMNO adalah power-centric. UMNO perlu merubah dari parti memerintah kepada parti berjasa tanpa kuasa...sesuatu yang amat sukar kerana selama ini keikhlasan sudah lama tinggal sebagai ucapan sahaja.
Dato Sri PM kena mula dahulu. Kurangkan gaji, lawatan ke luar negeri dan banyakkan kerja untuk menjana ekonomi tempatan. Selamat berjaya PM!

Anonymous,  15 January 2012 at 20:48  

Anon 13.57.

Bagi peluang kat Najib? Porah. Najib bukan reformist. Dia indecisive. Dia penakut. He is not capable. Dia pun tak tahu kedududukan rakyat dibawah sebab dia dari kelas bangsawan.

Dia cakap dekat peniaga-peniaga PKNS di Shah Alam yang dia rasa hendak menitis air mata bila sewa hendak dinaikkan. Dia tak pula rasa nak menangis bila wang NFC RM250 juta diselewengkan. Kenapa tak menangis bila Khir Toyo salah guna duit rakyat pergi Disneyland? Orang melayu jual tanah rizab Melayu dia tak rasa nak menangis ke?

Bila rasuah dan salah guna kuasa berleluasa di kalangan pemimpin UMNO, dia tak rasa nak menitiskan air mata ke?

Kes rasuah yang banyak tak nak di ambil tindakan. Kes NFC, dia tak cakap apa-apa. Kes duit zakat dia tak buat apa-apa. Apasal? Sebab dia takut kepada 'warlords' dalam party dia. Sebab apa dia takut? Sebab dia pun banyak 'skeletons in the closet' yang boleh digunakan oleh 'warlords' ini untuk menjatuhkannya.

Jadi he is beholden to all these 'warlords". Kalau tidak diberi 'makan' percuma pada 'warlords' ini, pasti mereka akan memberontak. Ini budaya UMNO. Budaya yang akan menjahanamkan negara, bangsa dan agama.

Inilah padahnya bila dia jadi Presiden disebabkan sokongan 'warlords' dan bukannya rakyat. He has no clue on how to revive the economi apart from dishing out once off payment to buy loyalty/votes. Macam ini jahanam negara. Debt to GDP dah sampai 54%. Tiap-tiap tahun masih berhutang. Belanja emolument saja mencacak keangka 40%.

Dalam Bab 2, ETP, pada tahun 2020, akan masih ada 7.0 juta rakyat yang bekerja (43%) berpendapatan bawah RM2000 sebulan. Dari jumlah ini, 2.3 juta rakyat (14%) akan masih berada dibawah RM1,000 pendapatan sebulan! Keseluruhannya, 72% dibawah pendapatan RM4,000 sebulan.

Betulah kata Dato'. Model ekonomi Najib tidak akan memberi banyak manfaat kepada rakyat teramai. Golongan business dan elitis politik akan bertambah kaya. Gini co-efficient akan meningkat lagi terutama antara Melayu.

Modus operandi UMNO senang saja....keep the Malays poor and ignorant and you can buy their votes. If the Malays are not poor and ignorant, it is not easy for UMNO to get their votes. Orang celik dan tak jahil susah ditipu.

Anonymous,  15 January 2012 at 20:57  

Dato,

You shouldn't publish comment dari labu 901. Langsung tak mencermin yang dia ada intelek. Comment macam ni langsung tak membina. Tapi orang jahil dan bodoh macam ni lah yang buat UMNO suka. Senang nak dibeli dan di tipu. Seolah-olah tanpa UMNO, Melayu dan Islam tak boleh hidup. Padanlah nama dia Labu.

yatikhwan 15 January 2012 at 21:21  

Dato. Semua org mmg dh meluat dgn umno. Setiap kali dato menulis pon nk hentam umno. Pengundi zaman skrg cerdik2. Xlarat nk dgr dh org asyik hentam umno. Kitorg kat rumah pon tiap2 hari hentam umno. Cuba dato huraikan buku jingga dato tu. barula kami penyokong2 boleh jual kat org lain. Org lain selama ni xsuka politik. Sokong bn pon sbb bn tu kerajaan. Tapi xsemestinya suka. Diorg xde sbb nk sokong pr. Cuba dato huraikan buku jingga supaya org nampak dan faham kenapa diorg boleh percaya ahli politik dr pr. Kenapa diorg boleh percaya buku jingga. Udah2la hentam umno. Nak pilihanraya ni org mmg dh xnk pangkah umno. Tapi tak semestinya diorg nk pangkah pkr, dap , atau pas.

beewizer65 15 January 2012 at 21:43  

Assalamu'alaikum
Demi Negara
dan nasib bangsa

Fikir – fikirkanlah
jangan sampai tersalah langkah
jatuh tersungkur berlumuran darah

Pemimpin AMANAH dan BIJAKSANA
bagaikan seorang GURU
BERKHIDMAT penuh DEDIKASI
BERBAKTI tiada henti
membangun GENERASI BERKUALITI

Pemimpin RASUAH berakhlak RENDAH
bagaikan TOYOL bekerja MUDAH
merata pejabat sibuk di GELEDAH
KHAZANAH NEGARA habis di JARAH

Renung - renungkanlah …….
Wassalam.

Anonymous,  15 January 2012 at 21:44  

dato !!!
salammm!!!
cakap is cheap / u dato, U have the brain your semangat macam MONGKOL / do something DATO !!!school them !!! kecil2 chili padi..jangan terlalu yakin ...

CYC,  15 January 2012 at 21:48  

Orang Malaysia tak pernah faham apa dia demokrasi, komunisma, zionisma, .. dan sebagainya. Tapi komen dengan anggapan mereka sendiri yang selalunya terpesong dari erti asal. And mostly also half past six on the subject of the faith they professed but jihad here jihad there as if they are the experts.

Tariq ziyad,  15 January 2012 at 21:56  

Di tempat saya ahli umno hanya 20% yang betul UMNO drp yg daftar. Ramai ahli PAS datang Mesyuarat untuk cukup korumnya.

bruno,  15 January 2012 at 22:32  

Dato,with Shahrizat going on three weeks of emergency leave,this is her last call before the curtains finally come down.

With revelations after revelations about the misconduct of Umnoputras bad habits of putting their hands in the cookie jars,even personal secretaies to the nation's top two leaders are not spared.Even junior ministers and officials in charge of religious affairs are outed too,for using zakat money as their personal bank account.

If religious money meant for the needy Muslims are not even spared,how can the chickens be safe from the foxes.Now with whistleblower 711 joining in the fray,it will definitely not be a surprise if PM Najib is left with no winnable candidates on his most winnable candidates list.

Walla's comments in your last article makes lot of senses as usual.In Kampong man's own words,resident writer(commentator),should be Walla.Walla will tamed Kampong man and our buddy QD and made them look pretty like butterflies.

Kampong man,  15 January 2012 at 23:00  

Sak, Ada yang tidak senang dengan QD dan saya di blog ini.Mereka tidak suka dan kuathirkan pandangan kami dan hanya mahu mendengar apa yang yang sedap di telinga PR sahaja.Kita telah setujui DSAI tidak lagi releven dan tidak perlu di bincangkan .Azmin berangan angan menerajui PKR.Siapalah Azmin ini yang hanya banyak cuba memecahbelahkan PAKATAN dengan Cuba mencampur tangan urusan dalaman PAS dengan isu Hasan Ali.Tidak salah lah kalau PAKATAN ini selalu di panggil PAKATAN rapuh !

Keputusan untuk pilihan raya terletak dan pilihan Najib.
Saya berpendapat Najib tidak perlu terburu buru.Najib dilandasan yang baik dengan winnable candidate dan feel-good sentiment.Good luck bro !

Anonymous,  15 January 2012 at 23:20  

Najib mahukan kemenangan besar,kalau setakat menang je dah dalam tangan.Yang takut sekarang ialah Khalid di Selangor.Azizan di Kedah dan Nik Aziz di Kelantan.Kalau tak percaya tunggu.Tok Sak jadi lebai malang yg dikejar tak dapat yg di kendong berciciran.Orang Melayu akan ingat jasa Tok Sak dengan DAP.

putera66,  15 January 2012 at 23:29  

kenapela ko labu.. meroyan ke

Anonymous,  15 January 2012 at 23:56  

Somehow I believe that Najib is trying to clean up UMNO but he's 'alone' in the battle.. After 54 years surely it'll take a lil bit longer to cure if that is possible. Hanya Allah Maha Mengetahui. Wallahuallam.

ABU.

Anonymous,  16 January 2012 at 00:44  

Tuan Labu901,

PARTI KOMINIS lebih komited dengan dasar perjuangannya tak macam UMNO BN, Perjuangan untuk Bangsa, Agama dan NEGARA konon. Mampus sama lu UMNO

Anonymous,  16 January 2012 at 02:58  

Kampongman,

Sak,Ada yang tidak senang dengan QD dan saya di blog ini?Kampong man adek beradek QD.Kampongman=QD?
QD=Kampongman?Sama sama satu orang,ke.

ordinary malaysian 16 January 2012 at 03:19  

ETP, apa tu ETP? Sampai sekarang pun bayangnya tak kelihatan. Tapi nampaknya UMNO kian manjadi bayang sahaja lah, Datuk.

Anti Pembelit,  16 January 2012 at 04:00  

Penyokong UMNO kalau tak guna kata kesat/carut tak sah hidup.

Bila ternampak 6 bendera pemimpin UMNO,teringat pulak filem Enam Jahanam.

Mengikut amalan demokrasi yg selalu dilaungkan oleh pemimpin UMNO,orang nak masuk parti mana,orang punya sukalah...kenapa pulak s-hole korang sakit.

Labu...Labu.Tak lama lagi..L hilang,tinggal ABU.

Anonymous,  16 January 2012 at 04:41  

Dato,kerajaan pimpinan UMNO amalkan 'kleptocracy'.

Umno dah makin merapu dan nyanyuk akibat bayangan hari-hari terakhir.

bruno,  16 January 2012 at 07:00  

Kampong man,

Anon 2:58 Sak,ada tidak senang dengan QD dan saya di blog ini.
QD-Kampong man-QD.

Kampong man,are you for real.Asking this question on behalf of QD and you.Apa macham ini lah,serious pillow talk between Mrs Bontotti and Mr Anuwar.
Hahaha,now katak sudah keluar dari tempurong,lah.

Anon 2:58 is Anwar's special branch undercover agent lah.Well paid man for well done job,hahaha.

bruno,  16 January 2012 at 07:07  

Dato,Kampong man,our buddy QD and Saiful are of the same species.Cheers and enjoy the news.

lan 16 January 2012 at 09:21  

We need more like Sak that speaks his mind without fear or favor.

Problem is banyak sangat kaki bodek, ampu atas tu

Quiet Despair,  16 January 2012 at 10:17  

I want GE now because:
1). I want to see Sak wins,
2). I want to see King sod loses, and
3). His princess loses.

I want to see how Sak performs as MP. If what Bruno dreams come true, i like to see Sak as our Finance or Economics minister. Better still as DPM. But will DAP let him be number two?

Last night Nong Chik said Izzah will lose since the Chinese in Lembah Pantai are now for BN.

Yesterday also saw DAP and Keadilan members in Mr Anu's constituency defecting to BN.

But it is the prerogative of the PM and ruling party to decide on the election date. He knows better the suitable time for a resounding victory.

Looks like Pakatan is hankering to go to the polls now after dear leader's victory in court. But I am not surprised if Najib dissolves Parliament, Pakatan will play him out by not dissolving the State Assemblies. Think of the money spent to hold separate elections.

I see Bruno and like-minded denizens taking issue with butterfly me and Kampungman. Yesterday someone told bro Sak to stop us from being in this forum.

It smacks of Din Merican, Haris and other PKR blogs where Anu-war lickers want so-called UMNO cyber-troopers to be banned. It is strictly a one-way traffic of Pakatan cheer leaders. It's laughable and ironic that they are the ones calling themselves democratic and libertarians. It foretells how Pakatan will employ strong censorship if in power.

Come on, don't belittle Kampungman and I as though we are one and the same person. Kampungman is a very benign successful professional entrepreneur who can put us all in his pocket.

Remember this is once an UMNO man blog but a magnet for anti-government voices. And now DAP lovers are flocking here since our host is a cadre. But sure he welcomes differing views. Don't try to change him.

And you all anoint Walla as the celebrated resident commentator. Of course, since you like what he's saying. No problem about that. We are here not to compete or to vie for attention.

You all have your beliefs, we have ours. And like Kampungman said, why do you fear us. We are the minority. The key word is RESPECT.

Anonymous,  16 January 2012 at 10:20  

Salam dato,sy harap byk tulisan dato lebih
kpd b.m krn mudah utk sy memahaminya.
Sy amat brminat membaca tulisan dato.

Budak Sekolah,  16 January 2012 at 10:40  

Terpanggil pulak rasanya nak add comment. bila terbaca comment rakan. Seperti biasa ada yang pro dan ada yang histeria. kepercayaan terhadap parti bukan lah macam pegangan agama. dalam berparti lompat melompat sesuatu yang baik kerana apabila perjuangan dalam parti itu sudah tidak sealiran bagi saya eloklah tukar. Syabas SAK. bagi rakan yang tak sependapat jangan pula terlalu emosi. ADIOS

matpenang,  16 January 2012 at 10:46  

Dato',

UMNO dan BN idup sbb ada media celaka yang dok spin berita.

Kalau takdak media TV3, Utusan..dah reput nisan UMNO dibaham ulat.

Anonymous,  16 January 2012 at 10:49  

Di kampung saya, ketua cawangan UMNO daftarkan ahli dikalangan bekas2 ahli Arqam semasa peringkat penaja. Walhal bekas2 ahli Arqam tsb entah duduk di mana dan tak reti pun pasal UMNO ni.

Jumlah ini termasuk yang dibanggakan Najib ?

bruno,  16 January 2012 at 12:19  

Quiet Despair,

Hi Buddy,long time no hear from you.Thought maybe you might be busy packing.Anyway let us talk about your picks.Since I am also not a fan of Anwar's let us settle for your remaining two picks.

My forecasts are Sak and Nurul will definitely kick asses.If both my picks win you will have to addressed Nurul in future as Kak Nurul.If one of my picks loses,I will not make fun of Kampong man and you for one month.How about it,since you are so sure confident Nurul will smell dirt.A deal,yeah.

DAP will have no qualms if Sak becomes the PM.In fact Kit Siang,LGE and Karpal's tails will be wagging and ears will be pricking as winning champion throughbreds do.A feather in each chieftains cap.Hahaha.

Anonymous,  16 January 2012 at 13:45  

Kita dah tahu ramai jadi ahli parti parti BN kerana harapan mendapati kontrack2 kerajaan sahaja. Bukan sebab kepercayaan falsafah atau polisi parti2.

mycuntree

bruno,  16 January 2012 at 13:51  

Quiet Despair,

I may not be an Anwar fan and have never like Anwar since his student days.But I grow up in Penang and later in Bukit Mertajam,Province Wellesley.Just a few miles from Anwar's constituency.

When Anwar was DPM he did a lot for the people in his constituency and the surrounding areas in Province Wellesley.Permatang Pauh is Anwar territory.Anybody trying to topple him in Permatang Pauh,will be lucky if they can get back their deposit.This is a fact.

Anonymous,  16 January 2012 at 19:29  

The comments posted on this blog seems to come from a few friendly parties i.e bruno, qd, kampongman, walla, etc. So why dont you guys form a tupperware party and be 'shiok sendiri'!

Anti Pembelit,  16 January 2012 at 19:38  

Ramai ahli UMNO telah berhijrah ke parti lain tanpa membatalkan keahliannya di UMNO.Yang tinggal hanya nama shj,pasal tu lah berjuta.Dan yg keluar UMNO majoritinya ramai yg berkualiti.Yang masih diUMNO hanyalah spesis naga,buaya,lanun,mafia,geng mamak dan........jenis2 macam LABU 901.

Ultrabook Notebook Tipis Harga Murah Terbaik 16 January 2012 at 20:08  

semoga Allah memberikan yg terbaik buat kita semua.. amin

Quiet Despair,  16 January 2012 at 21:16  

I wish to reply to an anon's comments in the last posting that I asked Sak to ban pro-PKR commentators when he was in UMNO.
No never. Please check my postings here from day one.
It was the opposite. I am always condemning pro-Pakatan bloggers who always urged their blog host to delete so-called UMNO cybertroopers.
How can I do that when I was brought up and schooled in environs where different views are always encouraged.
Infact I enjoyed bantering with Bruno and others who are crtitical of me.
I regard people wo resent differing views as having third world mentality like you.

I have always prided myself on being an agent provocateur

Anonymous,  16 January 2012 at 22:16  

dato skrg berada dlm kedudukan wajib , iaitu wajib utk sebarkan maklumat tentang keburukan , kejahatan dan kedurjanaan UMNO

Anonymous,  16 January 2012 at 22:57  

QD,

Hate to refute you, but as usual you are the usual QD saying something out of reality.

Chinese in Bangsar now siding BN?
Ha !

As a Chinese we know for sure how Chinese are feeling especially the INFORMED middle class.

Btw, DAP has no power to decide who is to decide to be PM or DPM but they definitely do have a right to have to have certain number of ministerial posts.

I believe DAP even though majority Chinese will have Indian and Malay(once they have good ones like Dato) Ministerial posts.

Chinese are not interested to be PM that includes all Chinese around me. But what gives like in Penang , any race can be DPM and we may even have one Malay DPM, One Indian and ONe Chinese.

That is the way to move forward and definitely not where someone thinks he/she is superior like a tuan over others... which is the silliest in the world. We just need to detest such people is enough to bring the whole house down.

That is why we are behind now and getting worse if we continue to have one race lord over others?

Guys like you and Kampungman are UMNO warriors which are your rights and we do not wish you to join our wings.

So dream on the perfect world you are so used to it. It is about to end.

bruno,  17 January 2012 at 00:09  

Anon 16 jan. 2012 19:29

Why don't you join us all we all can be shiok sendiri together.

Kampong man,  17 January 2012 at 04:59  

Have been busy of late.Somehow this article from Sak in Bahasa is such a bore.At the end of the day it will be, giving that benefit to Sak,just about a hundred of us articulating here with one vote each and it is always the same people providing opinions in favour of Sak of course.Whilst QD wish Sak to win the election i am not sure whether that is easily achievable.It depend very much where Sak is contesting .Sak may be a new Muay Thai super hero and a champion fighter for DAP he will not stand a chance in his own kampong.It has to be in the urban chinese dominated constituency otherwise he is a goner.It is important that he win and DAP has to ensure that this happen.Some are hoping that he be a finance minister.I think that is too much of an expectation.Of course with slightly less than two million ringgit fund allocated to him by DAP to begin his campaign for the election excluding request for donation for his writing on this blog he has to win by hook or by crook.See Sak is actually a simple dude like me very down to earth personalities not easily affected by differing views or kutok in whatever form.He will survive and he better be!

Politically it shows how desperate it is for DAP to have a sensible Malay lad to show the rakyat that DAP is indeed a multiracial party.I can accept it because i am very much a Bangsar resident ,very multiracial,open minded and multilingual but not sure of the rest of the malay voters in Kampong Kerinchi flats and thsoe Felda settlers and my kampong fishermen.Forget that supposedly Malay LGE Zairil Khir Johari if you know what i mean.He is a fake ! unlike Sak from Pahang.Sak has been without employment since he was no longer the ADUN .He has not made it that i know .Mr Daim and Tg Razaleigh dont help him much either.Poor Sak, but very passionate in his writing,a satisfying obsession that i truly admire.Lets hope that Sak make it at last becoming prominent person i mean.He deserve to be one so is my hope for my long lost buddy Aspan of TMS Kuala Pilah,bilo kito boleh jumpo warikh ?.I do not have anything against Sak ,just that like most of us think and ask, why DAP and not PAS ?. Guess not many people can understand him in PAS and Sak cannot blend well in that mould because i know Sak works differently.

The delayed election is should be well and good for Sak actually since not many really know Sak and Sak has to adjust to his new environment .He has to create voters awareness first before their acceptance and of course this need time .That explain why i said this article is a bit boring on why fear the election be now when it should be the longer the delay the better it is for DAP.I take it that there are good reasons for the delay since the PM calls the shot because for now he is the boss. After all PR will be convincingly taking over Putrajaya regardless even if they have to break the prison wall said that arrogant PKR deputy President Azmin Ali NOT Hasan Ali mind you.
Sak previous boss Najib need all the available time to savour whatever little time left before he is being kicked out for good by an army of DAP/PR muay thai fighters.Can i now be accepted in this anti UMNO/BN blog ?Do i hear ABU !or ABAI?

Climbed PWTC UMNO hq today submitting my membership form to Rauf,an old buddy on the fourth floor and had an immediate on the spot approval.They have been very polite to me despite their busy schedule .Guess the election could possibly be soon if that of any indication.As i said i am just there providing moral support and am prepared to assist them in their round meeting the people for free.I have full faith in this new transformations for the Rakyat because it has benefitted the Rakyat regarsless of race .What a beautiful Malaysia.Lets make politics fun and peaceful.PEACE ! Thank you.

Anonymous,  17 January 2012 at 21:48  

Love it when folks like 'Kampong Man' talk...trying to bend one's will. Just shows that UMNO is indeed shuddering.

Nobody wastes time on a nobody for nothing. Correct?

So, it's kind of obvious he's somebody and UMNO's really feeling the sting. Two tight slaps on the face!

Anonymous,  17 January 2012 at 22:42  

Semua hangpa betui. Tapi ingat bagi PAS lepas ni no.

kakigodam 18 January 2012 at 00:45  

Pak nik

Banyak2 yang koment itu saya kata takde telor lah, pengecut hangit.Nak cakap politik,hentam Dato Sak bedegar degar tapi takut nak ngaku siapa.Very irresponsible blokes.Baik jadi bisu dari buat dosa dosa kering.

kakigodam 18 January 2012 at 00:55  

PakNik

saya setuju dengan Dato SAK dan Anon 1000 percent, you all are genious and could be saviour for Malays and malaysia.PR PR PR PR PR PR PR untuk malaysia

Kampong man,  18 January 2012 at 07:09  

Anon 22.42
One has to believe with deep conviction to be spending one' s time to tell the world that PR is not the solution for Malaysia.They are full of problems be it within their own party and the coalition itself.It is too loose similar to marriage of convenient !.The PAS Hasan Ali ,the DAP internal power struggle and the weak PKR DSAI issues.It is this feeling of the unknown and unproven entity trying to wrest power from the proven BN that people like us to defend only the best for the country.
The BN power sharing formula has worked till today.BN moderates approach as against the disorganised PR approach is unacceptable by many peace loving people in Malaysia.The PR coalition has to be strong as a team like
BN does for the majority RAKYAT to accept.To be shouting corruption and cronyism is not good enough. Do not disrupt the peace and harmony by these silly rallies and FITNAH to win election.Not a good basis for change.ABAI ! They said.
I don't believe all who write here has personal interest in mind.They either support the ruling party or they seek change,that's all.It is fun to be a minority in this anti UMNO/BN blog .I do not believe in DAP/PKR pack,that's all.It's alright to differ right.No worries bro ,after election we are all back to normal.Peace.

Anonymous,  18 January 2012 at 11:47  

Kampung Man & QD,

Since both of you diehard umno men, do spare few minutes to watch the youtube url attached. Whats your take on the matter? Really showed the true color of your beloved party.

Menyokong segala bentuk kezaliman menjadikan kita juga manusia yg zalim. They robbed rakyats' money and pride almost 3 decades and ongoing. Dah tahu mrk2 ini perompak dan pencuri rumah kamu, dgn rela hati beri kunci rumah pulak utk dirompak lagi dan lagi sampai papa kedana. And yet, you called yourself a professional and educated people? *sigh*

http://www.youtube.com/watch?v=f2cUCK5OoBM&feature=player_embedded#!

'emperor with no clothes',  18 January 2012 at 14:49  

Dato' Sak, completely agree with your views on the ETP EPP projects and EVERYONE in government and the labs know this .. except .. Najib himself??! Cannot be ... unless he's like that emperor with no clothes .. so enthralled by puji-pujian and mirage GNI numbers from the Pemandu girls and boys lead by the biggest salesman

Anonymous,  18 January 2012 at 14:59  

I cannot believe some people still think Najib is doing a good job!

Fine! Continue to be in denial. One day you will wake up to find that Indonesia has taken over your country and is running the government. Najib will just be the chief clerk in the new government.

Kampong man,  18 January 2012 at 17:53  

Anon 11.47

I have told Sak these Anon people are hiding their face under Anon.That is not fair.The Malay saying "Campak batu sorok tangan "
Just come out into the open my boy so that we can exchange opinion.
I am too learning a little bit of politics through reading and observations.Sssssshh...Actually i dont like most politicians generally.There are only few good ones.Tun is of course my MAN !May Allah bless him with good health.Ameen.
Sorry bro, i am too busy to watch You tube on politics.Dah petang petang ni kena banyak zikir dan melabur di dalam saham amanah akhirat.Balik kampong and give back to orang kampong .Sekali sekali berbalas pantun di sini if there is time.

QD,Bruno,Walla (dont be fooled and deceived by that gorgeous lady Walla picture she is a he.Ha..ha.. Pandai Walla getting attention.He got taste maa..) are all good buddies here and harmless.Stress relieving for me .Cheers bro.

Anonymous,  19 January 2012 at 00:27  

Lantak la apa korang nak cakap, Asal Bukan UMNO (ABU) & Be End (BN)....

Anonymous,  19 January 2012 at 11:37  

Kampung Man,

Truth hurts ain't it? but it will set you free. Kalau takde angin masakan pokok bergoyang. Betul tak?

What difference does it make by anon or kampungman also as anon to spew your venom in Dato's blog? Just clear the issue with facts and give your opinion wisely.

Dr mahathir reminds me of a story `the emperor with new clothes'. He was lucky during his time, Malaysians lacked of infos and the power of internet. The malays were like the katak bawah tempurung dan lembu dicucuk hidung. I thank Allah and my parents but not Umno for what i am today.

And until now, some of the Malays still living in denial to accept the facts that we are ruled by the Malay elitis a.k.a lanun/perompak duit dan harta rakyat for almost 3 decades. *ABU*

regards,
anon 11.47

Anonymous,  19 January 2012 at 13:11  

Quote:"The NFC is clearly a blatant case of corruption involving many more people within UMNO than the figures now under public scrutiny."
I am not surprised by this statement as UMNo has a fine pedigree of doing this. Lastly, looking at the comments on this article, it is pretty clear that UMNO cybertroopers are very hard at work. You can spot them by their illogical and nonsensical postings. What money cannot do! Pitiful.Anyway, keep up your fantastic postings. Remember that Allah loves those who uphold the Truth and may His blessing be upon you.

Anonymous,  19 January 2012 at 17:49  

Dato,
YTL, is Yeoh Tiong Lay's, MM good buddy.
Most of Kuok's businesses in Malaysia already taken over by GLCs.

Anonymous,  28 January 2012 at 11:48  

Ahli UMNO sekarang banyak jadi pemuja dan penjilat tangan Najib dan Rosmah,bukan ahli semasa bapanya jadi PM dulu,
Najib hanya tulong atau tranfermasi kepada gulongan elit dan memperkayakan adiknya dengan CIMBnya .Duit judi genting tak habis nak makan.
Kalaulah dia betul inginkan rakyat didahulukan tulong turunkan cukai jalan,insurance perium kenderaan,cukai spare parts,cukai tayar,toll dll kebawah paras yang lebih rendah dan jgn samakan dengan negara jiran,Negara Thailand jln dari Bukit Kayu Hitam keBangkok dan keKelantan tak ada toll pun,insurance kenderaan boleh beli untuk 9 hari pun boleh,harga kenderaan pun murah pasal cukai kenderaan murah.Yang ini Najib kena tengak jgn hanya senyum dan puas hati dgn apa yang dibentangkan oleh SUA Teungku Adnan yang bukan tengku dan dari Raof yang kaki bodek hanya pandai tunjuk motor besar saja.
Saya ahli Umno atas kertas dah lama mengundi PAS

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP