Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Sunday 28 June 2009

Perpaduan Melayu- bahagian 3

Bahagian 3.

Sambungan dari bahagian dua.

Sikap pimpinan UMNO hari ini, boleh di simpulkan sebagai begini. Kita boleh gambarkan seorang pemimpin tipikal UMNO dengan sombong dan nada keras bertanya: JANGAN DI TANYA APA UMNO BOLEH BUAT UNTUK KITA, TANYA APA KITA BOLEH BUAT UNTUK UMNO.

Terjemahan: UMNO sesuatu yang maha besar yang mesti di dewakan dan di taati secara mutlak. Kita ahli UMNO dan rakyat kususnya orang Melayu adalah jagaan UMNO yang boleh di perlakukan sesuka hati. Ikut sahaja apa UMNO kata. We define life for you.

Rakyat pula ada berperanan berkerja secara kuli batak untuk UMNO. Masa depan kita di tentukan oleh nun di sana, segelintir orang yang berjaya jadi pemimpin, tidak kira bodoh dan korap.

Seperti yang saya sebut, keadaan hari ini tidak membenarkan UMNO berlagak seperti ini. UMNO berdepan dengan reality bahawa ia tidak lagi mempunyai monopoli ketas fikiran dan emosi orang Melayu. Kedua, UMNO berdepan dengan reality bahawa rakyat bebas memilih dan kebolehan memilih yang ada pada mereka, di bantu oleh beberapa perkara yang saya sudah terangkan di atas.

Keadaan reality ini juga sudah tidak membenarkan mana mana pemimpin UMNO mendefinisikan apa apa lagi bagi pihak rakyat. Saya baru mendengar satu rancangan dalam Awani yang melibatkan seorang ketua bahagian, yang mendefinisikan apa erti bersatu dan perpaduan Melayu mengikut kaca mata UMNO. Who gives you the moral authority to define apa itu unity? Inilah contoh pemimpin yang tidak sedar bahawa UMNO sudah tidak ada monopoli keatas menentukan definisi sesuatu lagi. Sebab nya, orang boleh bertanya, jika perpaduan itu lebih penting dari partisan parti, mengapa tidak orang Melayu bersatu di bawah PAS? Kenapa bersatu itu hanya benar dan betul di bawah UMNO?

Soalan yang wajib kita tanya hari ini, apa yang kita boleh lakukan melalui UMNO? Jangan kita tanya apa UMNO boleh buat untuk kita dan jangan kita tanya apa kita boleh buat untuk UMNO. Tanggung jawab untuk mengemudi hidup kita jangan sekali kali kita serahkan kepada parti politik. Kita mesti buat nya dengan usaha kita sendiri.

Sebelum kita pergi jauh- jika parti politik hanya wadah/instrument mencapai mattlmat, parti mana yang kita pilih? Kita pilih parti yang serasi dengan inklinasi dan keyakinan kita. UMNO misalnya, akan terus menjadi pilihan ramai orang Melayu selagi inklinasi majority orang Melayu serasi dengan cara UMNO berjuang. Tapi UMNO akan kehilangan keserasian tersebut jika ia enggan berdepan dengan realiti politik masa kini.

Sebaik sahaja kita menyedari bahawa parti politik adalah suatu instrument untuk mencapai sesuatu matlamat, maka tanggapan kita keatas dakwaan bahawa orang Melayu hanya akan selamat jika PAS dan UMNO bergabung, akan terungkai.

Helo tuan! Melayu akan selamat, jika kita, melalui usaha kita sendiri memperkasakan diri kita dalam bidang ekonomi, pendidikan dan sebagainya.

Seperti saya katakan tadi, UMNO tidak boleh lagi mendakwa mereka menolong orang Melayu. Lihat sajalah bukti bukti yang ada di keliling kita. UMNO telah Berjaya meletakkan orang Melayu dalam semua lapisan pelaksana dasar. Namun kedudukan orang Melayu masih ketinggalan. Perkara ini saya sudah sebut dalam bahagian pertama.

Jika PAS mahukan suatu front perjuangan yang bersifat keUMNOan, apa yang perlu mereka buat ialah mengundang penglibatan orang orang yang berminda UMNO. Mereka tidak perlu kepada talent yang ada dalam UMNO sekarang. Mula dengan talent dan bakat baru- mungkin PAS boleh membentuk mereka dengan lebih baik.

Perpaduan Melayu mesti diasaskan diatas prinsip prinsip yang bersifat hidup dan berkekalan. Perpaduan yang bersifat seperti ini, mengatasi penggabungan ekspedient antara parti politik. Bila parti politik bergabung, mereka ada suatu perkara sahaja dalam benak fikiran- mendapat dan mengekal kuasa.

Perkara perkara yang bersifat enduring termasuklah soal Bahasa Melayu umpamanya, soal Agama Islam, soal Raja Raja Melayu. Ini semua sudah terpahat dalam undang undang tubuh Malaysia iaitu perlembagaan kita. Kecuali dari segi jumlah, orang Melayu kurang daripada bukan Melayu, kedudukan perkara perkara ini dari segi perlindungan perlembagaan yang kebal tidak akan terancam.

Jadi apabila TS Muhyidin Yassin berikrar UMNO akan berjuang untuk perkara perkara ini yang SUDAH pun termaktub dalam perlembagaan Malaysia, ikrar tersebut hanya satu political tautology.

Kerjasama antara mereka( parti politik) tentulah membantu kepada perpaduan orang Melayu secara keseluruhan nya. Namun demikian kerjasama tersebut boleh di capai dengan masing masing memainkan peranan yang tersendiri. Prinsip prinsip perjuangan UMNO yang bersifat temporal( duniawi) di perlukan sama seperti prinsip perjuangan PAS yang secara umum nya bersifat, spiritual. Peranan peranan ini paling terbaik di mainkan, jika parti PAS dan UMNO mengekalkan perwatakan masing masing.

Tapi kenapa ada puak PAS bersetuju berkongsi kuasa dengan UMNO?

Saya melihat ada satu sahaja alasan yang boleh menerangkan kesediaan PAS ini. Ianya ialah pengurangan keyakinan terhadap Anwar Ibrahim. Pengurangan terhadap Anwar Ibrahim ini terjadi oleh beberapa sebab. Pertama, Anwar Ibrahim tidak eksplisit tentang prinsip perjuangan nya. Keasyikan untuk menyukakan semua pihak menjadikan Anwar mahir dalam seni- running with hares and hunting with the dogs.

Kedua, dan mungkin ianya bersifat peribadi, ada golongan dalam PAS menyangsikan integriti moral Anwar Ibrahim sendiri.

Yang mengepalai faksi perpaduan dengan UMNO di ketuai oleh tokoh tokoh besar dalam PAS. Kita ada ada Hj Hadi, Nasharudin, Cikgu Mustafa Ali dan dalam faksi ulama, kita ada Dr Harun Din. Penglibatan tokoh besar dalam PAS ini mesti di beri perhatian serius. Mereka ini semua, rapat dengan Anwar suatu ketika. Harun Din boleh di anggap sebagai spiritual guardian Anwar. Haji Hadi pernah bersama Anwar dalam ABIM. Kesanggupan mereka semua membelakangkan Anwar dalam isiu berkerjasama dengan UMNO ini membayangkan mereka sudah tidak yakin dengan Anwar. Atau persepsi peribadi mereka terhadap integriti moral Anwar mengundang curiga.

Langit pun mendung juga untuk PKR.

Anwar Ibrahim berdepan dengan tuduhan seksual di luar tabii. Pilihan seksual peribadi seseorang yang di lakukan dalam kamar mereka tidak releven kepada perhitungan orang lain. Masaalah nya, ialah semua tuduhan ini melontarkan bayangan negative terhadap integriti moral Anwar Ibrahim. Secara lanjutan ianya juga casts a negative shadow keatas kesesuaian Anwar menjadi pemimpin. Suka atau tidak, kita tidak boleh lari dari persepsi kalau perkara ini tidak berlaku, mana mungkin ia di jadikan isiu. Anwar Ibrahim dan pasukan nya boleh membela diri dengan menghubungkan pertuduhan nya dengan suatu konspirasi politik dan sebagainya.

Masaalah nya satu sahaja. Kenapa yang mahu 'mengenakan' Anwar memilih suatu isiu yang tidak masuk akal lansung- yakni menuduh Anwar homoseksual. Di beri latar belakang Anwar yang masyur dengan keIslamisme nya, rekod nya sebagai pemimpin pelajar yang cenderung kepada Islam, maka tidak masuk akal untuk sesiapa memilih isiu yang cukup unIslamic untuk mengenakan Anwar. Sudah pasti rakyat menolak isiu tersebut dan mendedahlkan pembawa isiu itu kepada public ridicule.

Jika orang sanggup membawa isiu ini dan menangung pula ridicule masyarakat tempatan dan dunia, maknanya, pertuduhan keatas Anwar menjadi suatu yang boleh di percayai kerana ianya tidak masuk akal. Sesuatu yang tidak masuk akan tidak mungkin di jadikan asas untuk mengenakan Anwar kecuali ianya mempunyai digri kebenaran yang tinggi.

Who in their right minds will ever want to choose an highly combustible and contentious issue to fix up Anwar knowing fully well that such an issue can destroy not only the accused but also the accuser? Unless of course, despite seemingly looking bizarre and incredulous, there is some truth in the issue.

Lagi tidak masuk akal, jika pertuduhan yang serupa di jadikan asas untuk 'mengenakan' Anwar untuk kali kedua. Kecuali yang membawa pertuduhan itu tersangat bodoh dan bahlul dan akan menanggung risiko di ridicule oleh rakyat dan masyarakat dunia, pertuduhan tersebut di kemukakan. Dan saya tidak fikir kerajaan dan pimpinan sebelum dan hari ini, terlalu bodoh dan dangkal untuk menggunakan suatui isiu yang dari segi kesemulajadian nya, terlalu disputable.

Realiti ini mungkin telah meresap di kalangan pimpinan PAS dan tidaklah yang terlebih menyedari akan nya daripada mereka yang rapat dan kenal Anwar secara dekat. Maka saya melihat kesediaan golongan dalam PAS berpadu dengan UMNO di dorong oleh perasaan pengurangan keyakinan kepada Anwar sendiri. It is to Anwar's interest to keep PAS on a leash.

Saya kurang yakin untuk menghujjahkan kesediaan PAS berpadu dengan UMNO berpunca dari kesedaran baru mengenai nationalisme. Ini adalah kerana sikap PAS terhadap Assobiyyah tidak berubah. Tidak mungkin ia timbul dari definisi baru hubbul watan oleh PAS.

Jika alasan nya ialah sebab orang Melayu itu Islam dan oleh yang demikian kena bersatu, saya tidak merasakan ini suatu perkara yang sangat asas. Apabila Islam terlibat, orang Melayu bersatu tanpa mengira anutan politik. Tambahan pula, seruan supaya orang Melayu dan Islam mesti bersatu sudah lama di laungkan. PAS dengan cara nya, UMNO dengan cara nya.

Ertinya, perpaduan orang Melayu bukan suatu perkara baru yang muncul hanya ketika cakap mengenai kerajaan perpaduan berlaku. Jika perpaduan orang Melayu sudah lama diperjuangkan oleh kedua dua parti politik dengan cara masing masing, ini bererti perpaduan tidak dependent kepada penggabungan dua parti ini. Tanpa parti PAS atau UMNO memperjuangkan perpaduan orang Melayu, kecenderungan untuk bersatu sentiasa ada di kalangan orang Melayu.

Jika alasan nya, adalah kerana kedudukan orang Melayu terancam, alasan yang demikian juga kurang meyakinkan. Ini adalah kerana 'ancaman' keatas orang Melayu hari ini tidak lebih besar dari ancaman kepada orang Melayu semasa tahun 1969/1970. Ketika itu ancaman kepada orang Melayu lebih besar. Faktor ancaman hanya mampu menyatupadukan orang Melayu untuk sementara waktu sahaja.

Selepas 1969, kemungkinan besar pimpinan PAS ketika itu, merasakan rusuhan kaum 1969 cukup untuk di jadikan sebab untuk bersatu. Namun apa yang kita lihat, apabila keadaan kembali stabil dan pimpinan UMNO bertambah kuat, perpaduan yang diasaskan atas faktor ancaman, terungkai. Malah PAS membayar kos yang tinggi akibat termakan dengan alasan factor ancaman.

Apa yang saya mahu tegaskan, ialah factor orang Melayu kian terancam adalah lagu basi yang mahu di putar semula. Pimpinan PAS yang mebayar kos yang tinggi kerana alasan demikian membuat pemimpin seperti Nik Aziz tidak mahu mengulangi kesilapan yang hampir memusnahkan PAS.

Mari kita bercakap mengenai mengembalikan kerelevenan UMNO dengan orang Melayu. Itu isiu yang lebih besar.

2 comments:

IES Agencies 29 June 2009 at 05:04  

Boss,

Tolong highlight skit cerita gua tentang Nik Aziz, Umno dan Ayah Pin

http://marahku.blogspot.com/2009/06/perutusan-penting-kerajaan-langit-ayah.html

ben 30 June 2009 at 20:29  

Dato' Sak:

This is a slight diversion: would appreciate ur perception on the "quality of government employees...". Thanks.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP