Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Thursday 25 June 2009

Apa dia perpaduan Melayu? Bahagian 1

Bila Ustaz Nasharudin menang jawatan timbalan presiden PAS, semua orang suka. Ramai orang berGUMbira. Maklum sajalah, yang di kalahkan ialah kepala kumpulan Erdogan dalam PAS. Orang yang di katakan penyekat kepada perpaduan antara orang PAS dengan UMNO yang kian hari makin tenat. Orang ini juga di katakan sebagai geng Anwar Ibrahim. Dan siapa tak kenal brader Anwar? Anwar Ibrahim kalau menang dan jadi pula PM, habislah riwayat kepala kepala dang dalam UMNO.

Oleh kerana Ustaz Nasharudin menang, tentulah ramai di kalangan PAS yang lebih suka kepada dia daripada Hj Husam Musa dan Mat Sabu. Tidak ada pun orang kata, kombinasi Mat Sabu dan Husam Musa lebih banyak dari Nasharudin dan secara lojik nya, lagi ramai yang tidak suka kepada Nasharudin. Tak boleh! No, No!. No Way Jose! Nasharudin is the man. He is pro UMNO. Kata para pengomen. Menang satu undi pun tetap menang. Rata rata, orang mahukan keputusan Nasharudin menang, di terima sebagai kemenangan tanpa syarat.( unqualified win).

Dari segi lojik nya kombinasi undi kepada Mat Sabu dan budak hensem Husam Musa yang lebih banyak, bererti lebih ramai ahli PAS tidak sukakan Nasharudin. Oleh kerana Husham Musa dan Mat Sabu bukan gantian sempurna( perfect substitutes) maka kita tidak boleh kira Mat Sabu sama dengan Husam Musa. Mereka 2 entiti yang mutually eklsusif. Sokongan terhadap mereka adalah penyokongan mutlak. Sokongan mereka datang dari die hard supporters masing masing. Yang mengundi Mat Sabu, jika di beri peluang tidak akan mengundi Husam dan tentu sekali tidak akan undi Nasharudin. Demikian juga yang menyokong Husam.

Fakta fakta ini di ketepikan. Ini hal karut marut daripada seorang 'theorist' sahaja. Kita mesti tegas dalam agenda kita! Agenda kita ialah menabalkan kemenangan sahabat kita, Nasharudin, sebagai sah. Oleh kerana kemenangan Nasharudin itu berfungsi dan berguna untuk melansungkan agenda 'perpaduan', maka kemenangan Nasharudin di anggap sebagai unqualified win.

Dari satu hipokrasi ke hipokrasi yang lain.

Namun, cara kita menyambut kemenangan Nasharudin, mendedahkan HIPOKRASI kita. 'Kita' disini saya maksudkan penyokong UMNO sendiri. Izinkan saya menerang nya.

Sikap yang sama tidak di tunjukkan keatas kemenangan KJ suatu ketika dahulu. Kemenangan KJ terus di persoalkan oleh tangan tangan ajaib bahkan gerakan untuk mengensel kemenangan itu melalui extralegal ways masih berjalan. Semua nya kerana kemenangan itu tidak berfungsi dan berguna untuk melangsungkan agenda tertentu. Dan agenda tersebut tidak ada kaitan dengan agenda yang lebih besar, seperti perpaduan bangsa Melayu. Nampaknya, kita berkhutbah mengenai demokrasi di luar gelanggang, tapi mengamalkan hipokrasi dalam gelanggang sendiri.

Dalam kes KJ, sokongan untuk Khir Toyo dan Mukhrz Mahathir di campur untuk 'membuktikan' bahawa tentangan terhadap KJ lebih besar daripada sokongan kepada nya.

Bagaimana kita me-reconcilekan sikap yang berbeza dalam kes Nasharudin dan KJ? Jawapan nya, kaedah yang kita mahu terima adalah sabjektif. Ia nya bergantung kepada pengakhiran yang kita mahu. Kita sudah menghukumkan penghujung nya. Dalam kes Nasharudin, kita menghukumkan bahawa kita mahu mengsahihkan kemenangan tersebut. Dalam kes KJ, kita menghukumkan bahawa kita mahu menyangsikan kemengangan itu.

Dengan hipokrasi ini, bagaimana kita mengadili mereka yang tidak bersetuju dengan konsep unity government antara PAS dan UMNO?

Bolehkah, sesiapa yang tidak bersetuju dengan perpaduan PAS dan UMNO di anggap sebagai musuh dalam selimut? Di cap sebagai penghalang kepada perpaduan? Kita jangan keliru dalam hal ini.

Perlu kita soal, perpaduan siapa? Perpaduan orang Melayu atau perpaduan pimpinan jutawan2 UMNO yang rasa kian terancam dengan elemen dalam PAS yang benar benar mahukan perpaduan MELAYU? Faksi dalam PAS yang bersetuju berunding dengan UMNO bukan menyokong perpaduan dengan UMNO ok? Yang mereka mahukan dan bersetuju ialah perpaduan BANGSA MELAYU. Apa ertinya hujjah ini? Kita presume bahawa UMNO secara otomatik bercakap atas nama Melayu. Presumption ini, pada hari ini, kian sukar di justifikasikan.

Ertinya,adalah suatu kesombongan yang besar untuk mengaku bahawa UMNO itu Melayu dan Melayu itu UMNO. Masaalah UMNO hari ini ialah ianya telah kehilangan kredibiliti untuk mengaku mereka lebih Melayu dari Melayu lain.

Tidak bersetuju dengan perpaduan UMNO dan PAS bukan bererti TIDAK SUKA perpaduan Melayu. Kita mesti jelas dalam hal ini. Dan perpaduan orang Melayu tidak semestinya bersyaratkan gabungan antara UMNO dan PAS. Yang kita ada masaalah ialah dengan orang yang ek mengaku UMNO mewakili dan membela orang Melayu.

Dan siapa berani bilang UMNO membela orang Melayu? Sejak zaman merdeka bahkan sebelum merdeka, kesemua jawatan penting dalam pentadbiran negara dan negeri di pegang oleh orang Melayu. Ketua tentera, polis, kerajaan, pegawai daerah, pegawai MARA, kalau di pejabat Tanah Kuantan yang saya lebih tahu, nak cari muka bukan Melayu seperti mencari harta Karun. Ertinya, semua tahap pimpinan dalam jentera pentadbiran dan pihak yang ada kuasa terdiri dari orang Melayu.

Adalah lojik dan munasabah, di beri semua fakta fakta ini, sesiapa sahaja akan di anggap betul dan benar jika mengandaikan, mestilah keadaan orang Melayu mesti lah best nya!. Realiti nya? Apakah kesan semua ini keatas kemajuan orang Melayu? Dari segi kekayaan orang Melayu masih ketinggalan di belakang. Dari segi pemilikan tanah, pegawai Melayu lebih suka tolong bangsa bukan melayu. Permohonan bukan Melayu di layan dengan mesra. Orang Melayu yang tidak memiliki tanah masih berlambak lambak.

Dan clincher nya? Dari segi jurang beza antara kaya dan miskin yang paling teruk ialah di kalangan orang Melayu sendiri!. Perbezaan pendapatan antara bangsa pula bukanlah kepalang nya lagi.

Apakah yang di tujukkan oleh huraian huraian diatas? Ia membuktikan di Tanah Melayu ini, kalau kita hendak kaya dan maju, kita tidak perlu jadi Melayu. Yang terkaya dan yang termaju dalam Negara Tanah Melayu ini, adalah BUKAN Melayu!. Kedua, bila jurang kaya dan miskin amat teruk dalam kalangan bangsa Melayu sendiri, ini membuktikan pimpinan orang Melayu tidak membantu majority Melayu tapi lebih berusaha untuk feather nest masing masing.

Oleh sebab itu, apabila pimpinan jutawan UMNO becakap mengenai perpaduan Melayu, mereka sebetulnya menyeru bersatulah orang Melayu supaya hayat mereka boleh di lanjutkan. Cakap mengenai perpaduan Melayu adalah alasan untuk mengekalkan kuasa.

Tentangan terhadap agenda perpaduan mesti dilihat dalam konteks penolakan rakyat dan sebahagian besar ahli UMNO kepada usaha beterusan golongan elit dan pimpinan jutawan dalam UMNO mahu meneruskan pimpinan dan dominasi mereka keatas politik UMNO. Kedegilan dan keengganan melihat reality yang melanda UMNO meransang pimpinan millionaire UMNO untuk mencari apa jua jalan untuk mengekalkan kuasa.

Cakap dan jual minyak mengenai perpaduan sesama Melayu tidak lain dan tidak bukan hanyalah topeng yang menyembunyikan sandiwara pimpinan elit UMNO mahu mengekalkan kuasa.

Semua golongan progresif dalam UMNO mendesak perubahan radikal di lakukan dalam batang tubuh UMNO. Agenda perpaduan yang di jaja hari ini akan memberi alasan yang paling licik untuk TIDAK melakukan agenda perubahan yang di desak oleh orang bawahan UMNO.

Ianya juga satu lagi usaha pimpinan UMNO yang sudah mula hilang kredibiliti daripada berdepan dengan masaalah pokok orang UMNO dan Melayu.

9 comments:

Anonymous,  25 June 2009 at 09:34  

bagus sak, dapat melihat muslihat skim cepat kaya PAS-UMNO

Anonymous,  25 June 2009 at 10:22  

sebagai orang melayu saya sokong melayu. sebagai orang islam saya wajib sokong islam. sebagai rakyat malaysia saya ingin melihat negara ini maju jaya aman makmur. sebagai umat manusia saya ingin melihat nasib manusia lain terbela tidak mengira bangsa dan ugama.

saya sokong pemimpin yang boleh membawa kepada matlamat ini. saya tidak sokong pemimpin yang hanya ada agenda peribadi dan bermatlamat hanya satu golongan tertentu sahaja.

saya percaya ramai orang seperti saya.

Anonymous,  25 June 2009 at 15:04  

Which leader in UMNO dares to rebut the points raised by you!

ABC 25 June 2009 at 16:14  

datuk sak,
always a pleasure to read u in english. wah, bahasa melayu pun hang sapu with good arguments. awwwwww.
the problem with 'perpaduan melayu' talks, looked at from one angle, is there is too much suspicion that umno is in it because it is weak, and pas wants to get into it because it feels weak in pakatan.
ie both umno and pas are trying to run away from their own problems.

lebai 25 June 2009 at 17:41  

Salam dato,
Lebai pun ada ulas banyak mengenai Malay Unity

1. http://paklebai.blogspot.com/2009/06/bring-about-unity-among-malaysmuslims.html

2. http://paklebai.blogspot.com/2009/06/dilema-nik-aziz-bahagian-ii.html

3. http://paklebai.blogspot.com/2009/06/dilema-nik-aziz-bahagian-i.html

4. http://paklebai.blogspot.com/2009/06/nik-aziz-masih-degil-satukan-melayu.html

5. http://paklebai.blogspot.com/2009/06/najib-nasharuddin-sekata.html

flyer168 25 June 2009 at 22:49  

Dato' Sak,

This nation's rayaat & I share the "Despair & Hopelessness."

Why are our UMNO/BN Leaders “Marginalising & Depriving” the Anak Bangsa Malaysia from achieving MERITOCRACY?

Bapak Borek…Anak MESTI Rentek & tak boleh LEBEH PANDAI pada Bapak?

Malaysia has been embroiled in racial politics and due to the fear of losing political power, all actions taken by the main party in power was never targeted towards bringing wealth to all.

Wealth was distributed to the chosen few only. They were the cronies and the backers of the party leadership to perpetuate their own selfish ends.

Seeing the efficiency and the progress achieved by Singapore caused the Malaysian leadership to suffer from an inferiority complex.

That Malaysia should suffer from this complex was of its own making.

In a recent interview, Kuan Yew said that Malaysia could have done better if only it treated its minority Chinese and Indian population fairly.

Instead they were completely marginalised and many of the best brains left the country in drove.

He added that “Singapore was a standing indictment to what Malaysia could have done differently”.

He just hit the nail right there on the head.

The Muslim Hadhari UMNO Ketuanan/BN Leaders are “Bankrupt of Intelligent, Legal, Constitutional, Political, Financial, Economic, etc SOLUTIONS”....

Desperate People, at Desperate Times, will RESORT to Desperate Actions even if it means “Destroying” their “Honourable Family Legacy”, our National/State Constitution, our Monarchy, All this nation’s Institutions, Pillars of Democracy & the Rule of Law, their own “MALAY MUSLIM HADHARI” party “UMNO” beyond “Redemption”, their Own Kind, this country & its Rayaat!

They & their “Mercenaries” will always be in Denial & therefore resort to “Alternative Tactics” which can only be found in their Gutter Politics & Law of the Jungle “Holy Book”!

Party promotions based on “patronisation, nepotism, money politics, etc” without “Meritocracy and Proven Track Records” leads to “Leaders” that UMNO is inheriting...

- “Elite, Ketuanan UMNO BEGGARS”.

The only “Language they Speak & Understand” is “HEADS WE WIN, TAILS YOU LOSE”....

It will only get "Worst"...

With their Arrogance & Denials they have now caused "Diplomatic Tensions" even with their Asean partners!

Remember “What goes round, will come round to these Desperate UMNO/BN Ketuanan Beggars” - Past, Present & Future.

UMNO/BN's theme - "If we cannot have it then we will "Spoil" it for "Everyone".

UMNO Baru is too deep in its 4th stage “Terminal Cancer” NOW, to be CURED”....Period!

Every new day will be another “New Divine Revelation” to reveal the “Truth” towards UMNO/BN's Auto-Pilot “Self Destruct Implosion.”....

This may happen sooner rather than later…

I would like to share these articles with you & your readers on our GLCs & their cronies to rape this nation's assets dry....

http://anotherbrickinwall.blogspot.com/

Contd....2

flyer168 25 June 2009 at 22:52  

Contd....2

Dato' Sak,

Malaysia badly needs “Role Model” MATURED, EDUCATED, INTELLIGENT, ESTABLISHED Leaders, Politicians, Technocrats, etc of HONOUR with Calibre & Tolerance without Fear or Favour on Both sides of the Political Divide.

Further, this nation Desperately needs Intelligent, Time Proven Pragmatic Successful modelled, Politiical, Legal, Financial, Economic & Social “SOLUTIONS” on BOTH sides of the Political Divide NOW , to mitigate the IMPENDING Political & Financial fallout.

Since 31 August 1957, our Bapa Malaysia Tunku Abdul Rahman Putra & his 1st Malaysian cabinet of HONOURABLE, ESTABLISHED TRUE TUANS administered the system of Wesminster style Democracy & with the Rule of Law respecting our National & State Constitution successfully.

Let us ALL also learn that Tunku & his Malaysian cabinet of MATURED, EDUCATED, INTELLIGENT, HONOURABLE & ESTABLISHED TRUE TUANS, EARNED the RESPECT, TRUST & SUPPORT of ALL the Malayan citizens.

It was in 1969 when our Bapa Malaysia Tunku Abdul Rahman Putra was "Betrayed" by his Deputy (with the Elite Ultra Group) thereafter, the system of Wesminster style Democracy & with the Rule of Law respecting our National & State Constitution was "Hijacked" & turned into the "Ketuanan UMNO Ideology".

In 2009 we are witnessing that "Ketuanan UMNO Ideology" going "Horribly Wrong" with Denials, Intimidations, Threats, etc convoluting it into "Gutter Politics & Law of the Jungle".

The PRESENT LEADERS on BOTH sides of the Political Divide are "Trapped" in their "OWN QUAGMIRE" with no Win-Win SOLUTIONS....

Malaysia NEEDS NEW LEADERS with Political MATURITY to ACHIEVE its Financial, Economic & Social CONSOLIDATION & STABILISATION.

In these days of predatory capitalism and money politics, altruism and personal sacrifice for larger goals are rare commodities.

It is the same for a community or a nation....

We look for our "Heroes", people who can propel us to greater heights.

If it is true that the search for such towering Malay figures has so far been futile....

It is probably because the people concerned have been looking in the wrong places.

We perhaps will have to look beyond UMNO and the Malay community as well - for, after all, there are towering figures among many ordinary Malaysians, irrespective of ethnic origin, if we care to look closely.

Indeed, the attributes and values that we speak of and cherish are universal: high intellect, a high value system, successful careers, good economic standing, and well-respected culture and religion....

Contd....3

flyer168 25 June 2009 at 22:54  

Contd....3

Dato' Sak,

In our multiethnic and multicultural Malaysia, one can and must draw valuable lessons from the experiences and important values of each of the ethnic communities.

In doing so, one is nudging society in the direction of the once much-touted ideal of Bangsa Malaysia (Malaysian race).

There are hardworking people, for instance, in all of the ethnic communities in Malaysia just as there are intelligent people in these communities who can be a source of human capital and an inspiring example to all Malaysians.

These are important attributes especially if they involve people who STRIVE and PERSEVERE in a situation where they eventually prevail and succeed with no (or little) state assistance such as scholarships and other facilities.

Other equally important values and attributes are moral uprightness, critical-thinking and a principle-centred life.

A towering figure - whether in Politics, Industry and Academia, as an example again - is someone who is not only intelligent, resourceful and creative, but also sticks to his/her beliefs and principles even though these may go against the mainstream or status quo.

These industrious people should in fact be given recognition by the powers-that-be so that, firstly, they become a shining example for other Malaysians (not just Malays) to emulate...

Secondly, their hard work and intelligence is given due recognition, which would encourage them to propel themselves further in the quest for excellence.

More importantly, this kind of recognition can help stem the brain drain out of this country.

This effort could involve Industry and Academia, for example, where talent needs to be Nurtured, Recognised and duly Rewarded and where Academic and Professional Excellence is "Crucial".

The country as a whole would benefit from such people who make principled decisions and take carefully considered actions.

Giving views and ideas that are different from the management of a factory or a university should not be erroneously perceived as undermining its authority.

If anything, they should be considered as a very useful contribution to knowledge building.

If the search for our "True Grit" Towering Malaysians were to be "liberalised", then we would be able to appreciate the good in many of us Malaysians.

In this 21st century context of Malaysian Nation Building & the creation of the "New Breed of Leaders, Politicians, High Yield Technocrats, etc".

Despite the ravages of modern capitalistic living and rapacious politics, there is still a pool of Malaysians who are Altruistic, Disciplined, Principled and Loving and whose Actions and Beliefs can easily leave us "Humbled and Inspired".

Until such times Malaysia can IDENTIFY “Role Model” MATURED, EDUCATED, INTELLIGENT, ESTABLISHED Leaders, Politicians, Technocrats, etc of HONOUR with Calibre & Tolerance without Fear or Favour,

Malaysia CANNOT even THINK of having a 2 or 3 PARTY Political System of Government to mitigate the IMPENDING Political & Financial fallout.

Cheers.

kuldeep 26 June 2009 at 16:11  

We maybe falling into the same situation as the 5 blind men trying to describe an elephant by feeling different parts of the animal...

On a scale of 10..where do you think we are?Lets get some consensus on that as at least we know the starting line..

And in reality many IDEALS will be forever ideals.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP