Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Tuesday 21 October 2014

Pengurusan eCONomy yang membebal dan membebankan.



Pengalaman saya dengan orang UMNO yang berkuasa ini ialah mereka rasa mereka melakukan perkara2 yang menyebelahi kepentingan rakyat. Tapi sebenarnya sebaliknya yang berlaku.

Kepentingan yang mereka perjuangkan ialah kepentingan kelompok2 tertentu dan ianya adalah untuk kepentingan mereka sendiri untuk berfikiran demikian. Dengan berfikiran demikian sahaja, dapatlah mereka mensahihkan perlakuan mereka. Hitam jadi putih, salah jadi betul, tidak adil jadi adil.

Inilah punca minda kerajaan tahu yang terbaik untuk kamu. Walaupun PM Najib jerit sana sini mengistiharkan zaman kerajaan lebih tahu yang terbaik untuk kamu sudah berakhir, sebetulnya sebaliknya yang berlaku.  Kita tahu Najib kaki kelentong.

Kerajaan bernafsu buas untuk mengekang kepentingan rakyat.  Semua protes yang legitimate dianggap sebagai hasutan menjatuhkan kerajaan. UMNO tidak sedar bahawa kerajaan yang meraka ada hanya disokong oleh 47% pengundi dalam PRU13. Dikawasan saya, yang dapat 47%, calun MCA tewas.

PTPTN di gambarkan sebagai suatu yang baik. Orang kampong yang berpendapatan rendah menerima gambaran tersebut. Mereka sokong dan ada yang sanggup berdemonstrasi menyokong PTPTN. Banyak sangat kah wang orang Melayu?  Mengapa kita biarkan diri kita diperbodohkan? Tidak kesian kita pada anak2 kita?

 40% golongan bawahan mempunyai pendapatan isi rumah purata sebanyak RM1600. Itu angka purata. Menerima kesahihan angka ini samalah seperti kita menerima jumlah saiz purata sebuah keluarga ialah 3.5 orang. Pernah sesiapa melihat 0.5 orang?

Yang mempunyai pendapatan tidak lebih RM1000 sebulan berjuta jumlah mereka. Sebab itu ada 7 juta rakyat Malaysia layak mendapat BR1M. jumlah yang layak saya rasa sepatutnya 11 juta orang.

 Tapi mereka tidak fikir bahawa anak2 mereka, ramai yang jadi graduan tapi tidak mendapat kerja yang diimpikan, akan berhutang dan mungkin akan bengkrap. Kitaran membengkrapkan akan berulang. Yang tak dapat kerja memerlukan proses memahirkan diri lagi, masuk pusat latihan, kena bayar lagi, kena ambil PTPTN. Hutang bertambah.

Kita membiarkan kebaradaan jenerasi yang berhutang dan kita lupa bahawa ini angkara durjana sebuah kerajaan yang korap dan rasuah dan menyalah guna kuasa.

Kerajaan mengeksploitasi mimpi ibu bapa dan impian anak muda. Wahai anak muda- dalam PRU14 nanti ada 7 juta jumlah kamu- tendang keluar kerajaan bangsawan yang ada sekarang, kembalikan kuasa rakyat. Sokong kemunculan kerajaan yang baru.

Dahulu apabila saman AES dikenalkan, ada kelompok Melayu yang sanggup berdemonstrasi mempertahankan pengenaan saman AES sedangkan orang Melayu yang memiiki kereta bukan semua kaya. Kereta adalah suatu keperluan sekarang. Tapi mereka mempertahankan kenaan saman tersebut yang mengayakan syarikat yang membuat cadangan. hari ini kita tahu, kamera tak seberapa yang dipasang tapi kerajaan bayar RM700 juta dan kena bayar ganti pula kerena memberhentikan projek curi wang rakyat tersebut.

Kegilaan tambah berleluasa. Tidak salah mencadangkan memilhara ikan sturgeon dalam hutan Jerantut walaupun ianya akan menyebabkan balak RM60-70 juta akan disapu habis. Bagaimana pemegang kuasa dalam negeri saya Pahang boleh menjustifikasikan projek ini yang dari segi common sense, akan gagal dari mula lagi. Hutan dan bukit akan gondol.

Sabsidi minyak dibayar oleh kerajaan bukanlah suatu perkara yang menakjubkan. Tapi tiap kali dalam parlimen, sahabat saya Ahmad Maslan, AP Pontian akan ungkit2 perkara ini.

Ini bukti kerajaan perihatin dan pro rakyat. Banyak ni, kata nya.

Kerajaan pulang kepada kita RM40,000 juta setahun. Ini jumlah yang besar. Jika pendapatan negara ialah sebanyal RM1.3 trillion jumlah sabsidi ialah 3% dari KDNK. Tapi banyak mana kita serahkan kepada kerajaan tahun demi tahun? 10 tahun kebelakang ini, kita serah kepada kerajaan 230,000 juta. Kita beri kerajaan hampir 6 kali ganda daripada apa yang kerajaan beri kepada kita dalam bentuk sabsidi. Jadi, apa yang hendak di ungkit? 40,000 juta sebahagian kecil dari 230,000 juta.

Dalam parlimen kita bukan datang untuk berceramah. Bajet ialah pembentangan keluar masuk wang. Semua perbelanjaan yang kerajaan cadang untuk 2015 datang dari rakyat. Kerajaan BN mesti bersyukur kerana rakyat membayar cukai yang menjadi hasil kerajaan. Yang patut bersyukur lebih ialah kerajaan bukan rakyat.

Sabsidi minyak naik dari RM1.65 billion dalam tahun 2002 kepada RM23 billion tahun 2013. Kenapa? Tidak ada misteri dan tidak perlu disorakkan. Jawapan nya sudah diberi- jumlah kereta bertambah. Orang pun bertambah. Jadi penggunaan petrol, disel dan gas pun bertambah. Apa yang ek sangat hendak dislogankan bayaran sabsidi petrol dan gas?

Ramai yang mengguna kreta dan kenderaaan. Kerana itu, maka penggunaan petrol, disel pun bertambah. Orang yang menggunakan gas pun bertambah. Jadi sabsidi bertambah.

Jika kenderaan awam baik dan mantap mungkin penggunaan kenderaaan peribadi berkurang. Jika petrol naik, dan kerajaan meliberalkan import kreta, kereta yang efisen minyak akan ditambah.  Jika harga kreta murah, kenaikan petrol tidak dirasa teruk sangat.

Penyokong UMNO gembira bila dengar Ahmad Maslan mengulangi kenyataan bahawa kerajaan ini baik hati- setiap tahun belanja RM40 billion untuk sabsidi. Macam2 ada. Sabsidi minyak, dan LPG sahaja RM21billion. mana nak cari kerajaan sebaik hati? Sampai naik loya tekak kita mendengar ulang tayang cerita lama ini.

Semua orang kena bersyukur sebab mana ada kerajaan yang belanja sebanyak itu untuk rakyat. Rakyat atau kerajaan yang patut bersyukur?

Yelah- orang UMNO yang kurang cerdik semua angguk ya seolah2 wang tersebut UMNO yang punya. Atau kerajaan yang dikuasai UMNO yang punya. Fakta nya ialah,, kerajaan tidak ada wang. Wang yang ia ada semua datang dari hasil cukai dan hasil bukan cukai yang di kutip dari rakyat semua. Yang mereka belanja itu, dalam bahasa yang mudah, bukan bapak mereka yang punya.

Tujuan sabsidi ialah mengurangkan harga sesuatu barang supaya meringankan beban rakyat. kerajaan belanja RM20-21 billion setiap tahun keatas sabsidi RON95, disel dan LPG. Juga untuk mengurangkan harga meringankan beban rakyat yang sussah.

Soalaan: adakah membantu rakyat susah menjadi susah kepada kerajaan? Kalau rasa susah sangat, undur biar Pakatan Rakyat ambil alih dan tunjukkan bagaimana kita boleh urus ekonomi negara dengan lebih baik.

Setiap tahun kita rakyat menyerahkan RM230-240 billion kepada kerajaan apa macam? Bagaimana duit kita kerajaan belanjakan? Jika dari 230 blllion itu dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk sabsidi sebanyak RM40 billion , apa yang hendak dibising dan diungiktkan. Betul jumlah sabsidi itu banyak tapi kenapa ianya jadi demikian?

Itulah sebabnya saya katakan dalam sebuah artikel- keberadaan sabsidi ini menyembunyikan kegagalan kerajaan BN untuk memikirkan dan melaksanakan dasar2 ekonomi yang mengurangkan sabsidi  tersebut. Jika terlalu banyak sabsidi bererti kerajaan gagal memikirkan dan menjalankan dasar2 yang membaiki keadaan ekonomi. Jika pengurusan ekonomi baik, sabsidi boleh dikurangkan.

Sabsidi tidak sama dengan pemberian wang kepada mereka yang tidak berdaya, tua, sakit dan yang memerlukan bantuan kebajikan masyarakat. Ini pemberian yang mana2 kerajaan yang perihatin sediakan untuk sebahagan mereka yang benar2 tidak terdaya.

8 comments:

Anonymous,  22 October 2014 at 07:20  

Datuk,
Kadangkala saya terfikir org org melayu mmg wajar menerima pemimpin korup spt UMNO ni..Melayu sengaja membonzaikan pemikiran mereka agar tidak berkembang.Mereka tau dan sedar kepincangan UMNO tapi jiwa abdi mereka akan terus menyokong UMNO

Sumpitan Emas,  22 October 2014 at 08:33  

"Pernah sesiapa melihat 0.5 orang?"

Ya, pernah datuk. Bagi segelintir orang kuat di bumi kita, mahkluk ini merupakan orang kerdil (bukan mengikut ukuran fisiknya melainkan mindanya).

Heran betul tahun demi tahun orang kerdil rela dikerdilkan dalam kesemua perkiraan baik dalam hal menjana pendapatan mahu pun pengagihan keuntungan.

Saudara sekalian, tunggulah sebentar sedikit-sebanyak buah fikiran daripada seorang tokoh sosiologi kita, Prof Shaharuddin Maaruf. Buku yang saya rujukkan ialah CONCEPT OF A HERO IN MALAY SOCIETY (ISBN: 978-967-0630-29-8), edisi 2014, yang mula-mula dikeluarkan pada 1984)

Sumpitan Emas,  23 October 2014 at 00:07  

1/3
The late Prof Dr Syed Hussein Alatas in the Foreword for the first edition of CONCEPT OF A HERO IN MALAY SOCIETY, published in 1982, said, “Anyone aspiring to have a better understanding of Malay society cannot afford to neglect this book.” My own feeling about this little volume of 132 pages is that it is best read in the quiet of the night if one intends to appreciate the concentrated thoughts of a scholar, and not one page must be missed.

All UPPERCASE emphases are mine.

Chapter 3 – Feudal Hero-Worshippers in Praise of Folly:
“These members of the elite and intelligentsia, in their attempt to romanticize the feudal period and personalities, have VULGARIZED certain ideas and concepts…¶ The degradation of the Malay identity is another common feature in the writings of the romanticists. By considering undesirable attributes and character traits as being inherently Malay, these feudal romanticists DEGRADE the Malay identity. Ibrahim Mahmood considers unethical politicking and blind loyalty as ‘inherent traits of the Malay’…¶ In promoting Hang Jebat as a hero it camouflages a particular form of false consciousness in Malay society. The Malays are deceived into thinking that they have broken away from the feudal thinking, whereas in reality they have only substituted one personality for another. Such distortive thinking prevents the Malays from achieving a total break from their feudal past and GENUINELY ADOPT the ISLAMIC and MODERN HUMANITARIAN trend of thinking... ¶ The trend which accepts Hang Jebat as the modern Malay hero, is a form of feudal conservatism, which has taken a minor adjustment in order to REMAIN IN VOGUE…

Sumpitan Emas,  23 October 2014 at 00:09  

2/3
¶ Feudal personalities DEVOID of significant contribution to the Malays are IDOLIZED as models for emulation. The following Islamic and humanitarian ideals are ignored: improvement in the standard of living of the people, the abolition of vices which corrupt morality, the championing of individual liberty, security of life and property, the promotion of intellectual and scientific thinking, the UPHOLDING of the rule of law and JUSTICE for ALL, the love of TRUTH and the promotion of cooperation, tolerance and solidarity in society. These ideals reflect not only CONTEMPORARY MALAY values but also the values during the times of the various feudal personalities discussed. Islam was ALREADY the professed religion of the Malays in the fifteenth and sixteenth centuries. These ISLAMIC values are HARMONIOUS with the universal values of the great world religions, including HINDUISM, BUDDHISM and CHRISTIANITY. They share common grounds with the values enjoined by the philosophies and cultures of ancient CHINA, INDIA and GREECE…”

Sumpitan Emas,  23 October 2014 at 00:10  

3/3
Chapter 6 – Conclusion: The Problem of Underdeveloped Elite:
“My attempt in this concluding chapter, to draw wider significance and implication from the data presented in the previous chapters, has led me to the central problem of having and UNDERDEVELOPED ELITE. An underdeveloped ruling group is one ‘in whom is absent the qualities necessary for development.’ The qualities necessary for development which the Malay elite lacks are ETHICAL INTEGRITY and STANDARDS, INTELLECTUAL CAPACITY and STAMINA for PRODUCTIVE and CREATIVE endeavours…¶ The underdeveloped Malay elite thrived under the colonial regime. Given its aloofness towards the Malay masses, which suited the British divide-and-rule policy, and also because its members could easily be bought over, the underdeveloped Malay elite ENSURED its CONTINUITY and PROPAGATION under the colonial regime. Colonial education nourished the underdeveloped traits of the Malay elite…¶ With independence, the underdeveloped elite was thrust into prominence and positions of power, with all the resources of society at its command. The way was clear for the propagation of its doctrine of backwardness. What follows in post-independent Malaysia is a history of the underdeveloped Malay elite, trying by ways and means to CULTIVATE ITS OWN KIND, trying as far as possible, to convert the young generations to ITS WAY OF THINKING. Thus, today, the underdeveloped elite DOMINATES Malay society. Being maladjusted, it LACKS a well-integrated system of values. It is ALIENATED from its intellectual and cultural heritage. It is westernised SUPERFICIALLY, beneath which it bears DEEPLY INGRAINED characteristics of the culture of the feudal past. Together, the superficial Western elements and outmoded feudal influences prevent the indigenous Malay elite from developing a well-adjusted and balanced synthesis between its own intellectual heritage and that of the West…¶ Good leadership is a vital prerequisite for development in any society, Malay society being NO EXCEPTION…¶ Alatas finds that when, ‘the mental luggage of the elite is NOT transformed in such a way as to be governed by the scientific and rational orientation towards life, these elites will NEVER succeed in injecting the VIGOUR of modernization into their societies… ¶ Another intellectual, Shakib Arslan, also observed the relationship between bad leadership, stagnation and decline. When a Malay wrote him a letter, asking why Muslim societies were NOT progressive, Arslan wrote a book in reply. He criticised the OPPORTUNISM, SELF-CENTREDNESS and the LACK OF RESPECT for JUSTICE and TRUTH amongst MUSLIM LEADERS.”

Sumpitan Emas,  23 October 2014 at 14:12  

Diperturunkan satu pendedahan singkat daripada The Economist - 11 Okt 2014 m/s 64 tentang betapa dasyatnya kesan kewangan terhadap dua buah negara Arab akibat berleluasanya kapitalisma kroni yang diamalkan oleh pemimpin-pemimpin yang korup. Tajuk berkenaan ialah “Friends in high places – How cronyism undermines growth, jobs and competition”:

“The Arab Spring has NOT delivered all that was hoped for it, but it did call time on two EGREGIOUS examples of crony capitalism. After the revolution in TUNISIA in 2011, 214 businesses, and assets worth $13 billion, including 550 properties and 48 boats and yachts, were CONFISCATED from ZINE EL-ABIDIN BEN ALI, the deposed President, and his relatives and associates. In Egypt at least 469 businesses were linked to HOSNI MUBARAK, ousted as its president soon after Mr Ben Ali, some of which were seized.

Using data that have only come to light since the Arab Spring, World Bank economists have conducted a uniquely detailed study of the DAMAGE that crony capitalism does to an economy. In 2010 politically connected firms in Egypt made 60% of ALL BUSINESS PROFITS in the country. Yet their share of the economy was FAR smaller and they provided ONLY 11% of private-sector employment.

Politically connected firms seemed remarkably LUCKY in having non-tariff trade barriers to PROTECT them. Some 71% of POLITICALLY connected firms operated in markets PROTECTED by at LEAST by three such import barriers; ONLY 4% of unconnected firms were as well-cushioned. Generous energy subsidies were a favourite way for the government to help its friends: 45% of politically connected firms operated in energy-intensive industries, compared with only 8% of firms as a whole.

In Tunisia the Ben Ali empire dominated the telecoms and air-transport industries, to which entry was highly regulated. They accounted for 21% of total profits in Tunisia in 2010 but only 3% of private-sector output and 1% of jobs…

Although Messrs Mubarak and Ben Ali were swept away along with many of their cronies, the study WARNS that there is RISK of OLD HABITS returning…many of the policies that were conduits of favours to firms with powerful friends, such as energy subsidies and heavy, discretionary regulation of competition and foreign direct investment, REMAIN IN PLACE.”

Having read the above, readers might well understand why someone (of course he is from UMNO) recently was confident enough to show off his newly-acquired iPhone 6, and to tell the story of how his son had ordered it for him from LONDON.

Déjà vu in terra firma Malaysiana?

UPPER CASE emphases are mine.

Anonymous,  2 November 2014 at 10:16  

Two deacades of Mahathir have suceeded in breeding the Malays to be nothing but a morons.

Anonymous,  3 November 2014 at 19:03  

Apakah kita ini bangsa tegar rasuah? Gara2 bonzai fikiranlah yang menyebabkan kita tidak mampu melawan rasuah.pemimpin sebenar umpama lilin menerangi jalan kepada rakyat, yang ada sekarang pemimpin buta kepimpinan yang membakar rakyat untuk menerangi jalan hidupnya.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP