Wednesday, 29 February 2012

The Superhumans of Malaysia: From SuperMah to Optimus Najib Prime- 1

We have 2 super humans in Malaysia. Each is said to be able to give guarantees. In the case of Mahathir he guaranteed the loan given to Tajudin Ramli to acquire 32% share of MAS in 1992. The guarantee was in the form of an overriding indemnity provision to Tajudin Ramli protecting him from losses should he mess up the acquisition.
Now, that is the type of captain needed by Mahathir to drive his NEP. Daulat Mahathir!
The current PM can also give guarantees. He can guarantee when FGVH lists, the returns to Felda settlers will be assured. That means, while Mahathir can walk on water, the current PM is given the attribute of someone who can control the free market. Adam smith, the man accepted by many as the Father of the science of Economics wrote about the invisible hand that regulates free enterprise. He got the name wrong. The invisible hand is Najib Razak. That superhuman attribute was given to Najib Razak by Chairman Isa.
Let’s talk about the first, first.
He is a former PM of Malaysia who, like Jesus can walk on water. That’s a description of his ability of doing the unthinkable, not of saintly qualities. He has come up with many conflicting advices on many occasions recently. He once suggested that UMNO is rotten the core. And of late he has been singing praises about UMNO. Is he an UMNO member? Has his membership been approved? If it has, it’s bewildering the MSM did not carry the story. Didn’t he leave UMNO during the PMship of Pak Lah and later applied to rejoin the party?
What many people fail to realize, is that Mahathir is a despotic ruler. He eschews democracy. He uses democracy to achieve the position of power. Once ensconced in power, Mahathir pursued only one aim- conferment of privileges unto himself. His remarks about the futility of questioning what happened to MAS in the 1990s, is symptomatic of the man, pursuing only one goal in his life- the entrenchment of privileges.
Privilege itself is anathema to democracy which is essentially about egalitarianism. Mahathir doesn’t want anything egalitarian.  He wants privileges in the form of selected captains of industry, in the form of protection of his children and friends doing business and so forth. The most damaging to us, is his insistence now, to perpetuate the rule of a corrupt and deceitful government lead by a corrupt UMNO and BN.
Look- MCA is said to be worth RM 4 billion. How on earth can a political party be worth RM 4 billion? It can only be that if it has tentacles in business. Political parties don’t do business. If they do, and like MCA which is worth that, they must have achieved that by the abuse of power and trust.
My point then is, if MCA which is a just a sidekick to UMNO is worth RM 4 billion; UMNO must be worth 5 times that. Let’s say RM 20 billion. How does it become that? Just like MCA it must have achieved that financial clout by having businesses which it acquired by using powers given to it by the rakyat. What do you call that? It’s called abuse of power, simpliciter. Naked abuse of power.
In one luncheon with ex ministers, Mahathir declared the government is corrupt from top to bottom. When he spoke of that kind of corruption, he included the current PM. Now he says good things about the government which is corrupt from top to bottom.
At other times, he suggested that voters elect on the basis of candidates personal qualities. Reject the party he says. That is essentially correct when you have characterized the ruling party as full of corrupt people. Then he did a series of volte face- he declared people must vote for the party irrespective of the quality of people who make it up.
How can a party not be corrupt if the people making it up are corrupt? Just why should we support a government that is corrupt from top to bottom?
So if you asked me whether Najib can reform UMNO, the answer is no. How can he dismantle a system on which UMNO survives? That will be the end of UMNO civilization. UMNO’s civilization lives on a system of tender-preneurship. Every level of UMNO leadership looks up at the party being able to give out tenders so that UMNO is worth at least 5 times the worth of MCA. If MCA is rotten, UMNO should also be 5 times as rotten.
Why is Dr Mahathir who is well into his 80s which theoretically speaking, places him in the twilight zone, still at it? It’s as though he is the parallel PM running this country. The fact that he does what he does quite consistently, suggests, the current PM despite his social media for popularity savvy-ness, requires hand-holding to lead this nation. That suggests despite the external popularity of Najib, he lacks substance to run this country. And according to the Oracle of S Putera, Najib is lost on how to run the country. He is long in form, but very short in substance.

Read more...

Thursday, 23 February 2012

En route to FGV Listing. Not a bed of roses.-Part 2


OLEH: BUDAK CHINI
PERWAKILAN KPF & WARGA FELDA…JOM LIHAT JANJI PR UNTUK WARGA FELDA (SIRI 2)
Sebelum koi teruskan sambungan draf Janji PR Untuk Warga Felda koi nak berkongsi kebanggaan dan ketegasan orang-orang Chini kawasan koi. Baru ni, PM Najib nak datang lawat kawasan Pekan, termasuklah kawasan koi di Felda Chini 3. Setahu koi, pada asalnya tiada dalam agenda lawatan PM di kawasan koi ni, koi yakin lawatan ad-hoc PM ini dicaturkan oleh Seranta Felda JPM yang kerjanya 24 jam membodek PM. Koi yakin hatta ad-hoc atau terancang, kehadiran PM Najib dialu-alukan semua. Koi tengok suratkhabar Tok Guru Nik Aziz pun pernah sambut PM di airport Kelantan walau berbeza fikrah apatah lagi di kawasan koi di mana PM adalah Ahli Parlimen dan Menteri Felda.
Kekuatan orang Chini adalah kalau kami tak suka kat seseorang, janganlah dibawa ke Chini. Kalau panggil juga mati hidup balik kami tak mahu datang tapi kalau nak bagi duit kami ambil, jamu kami makan tapi tetap tak suka. PM Najib tahu sejarah politik orang Chini tapi berdegil nak bawa Isa kaki lutu buat apa? Sudahnya kami pakat boikot program PM, tapi koi pergi jenguk juga. Sahih, merah padam muka PM tengok dewan kosong, tak sampai 5 minit dah bergegas balik dan PM arah Isa ganti dia berucap dalam dewan kosong.
Koi nak seru kawan-kawan belia, peneroka dan paling penting pengurusan dan kakitangan Felda, PRU 13 kali ini kita sama-sama pangkah PR. Kalau keputusan di Felda sama macam sebelum ini, mengepak-ngepak Isa Kaki Lutu, Seranta Felda dan bekas PKR masuk UMNO yang bersarang di Perkasa bahawa ini adalah jasa mereka semua. Koi tahu aouk-aouk semua tahu mereka sudah dan bakal pau duit pilihanraya macam mana, claim sana sini dan dakwa mereka berjasa besar menangkan BN di Felda. Cara mereka keringkan kantung Felda melalui program penerangan listing sana sini dah menggambarkan sifat mereka. PRU 13 medan terbaik protes kesombongan mereka yang jaja nama PM sana sini. Mungkin ya seperti mereka kata, Najib adalah PM mereka, bukan PM mereka yang harapkan sedikit pertimbangan bersuara dan mengkritik macam Cuepacs dan NUTP lakukan. Itulah penyakit politik dalam UMNO yang dah menjangkit ke pengurusan tertinggi Felda, cari pasal sana sini, pinggirkan maklumat dan sebarang suara dianggap menentang dan dipancung dan dicantas sana sini. Pentadbiran secara Islam yang mementingkan adil dan bersikap ehsan atau secara universalnya ‘empathy’ sudah tidak wujud di mata mereka yang nampak RM dan pink form semata-mata.
Koi difahamkan wakil peneroka dalam syarikat pun pada masa ini disambung kontraknya sebulan-sebulan. Selepas penyenaraian, semua wakil peneroka yang sekarang menjadi Lembaga Pengarah akan bertaraf penasihat sahaja. Pastinya bilangan wakil peneroka dalam anak syarikat selepas penyenaraian bakal berkurang secara drastik untuk menempatkan kepentingan pelabur luar negara dan dalam negara. Buktinya CEO Felda Iffco hari ini adalah warga asing berbangsa India (bukan Malaysia) dan kepentingan pelabur asing dalam syarikat itu hari ini setinggi 70%, bermula dengan 25% yang ditawarkan asalnya. Felda Global Venture juga bakal bermula tawaran 25% kepada pelabur luar. Dengan dana yang tinggi dan kecekapan membeli saham sedikit demi sedikit, dalam sekelip mata bahana menimpa Felda Iffco bakal menimpa Felda Global Venture. Koi dengar ramai orang lama Felda telah tersingkir daripada lembaga pengarah dan CEO-CEO sekarang yang dahulu berjasa dalam Felda dan berpindah ke Felda Holding telah ditukarkan ke taraf penasihat sahaja. Amaran terbuka pencacai Isa iaitu Timbalan Pengarah Besar baru yang ikut pintu belakang selepas penyandang sekarang ditukar ke JPA diingati oleh semua kakitangan ibu pejabat iaitu selepas penyenaraian semua pengarah, RGM dan pegawai kanan yang tidak mengikut katanya bakal dipecat atau ditimpa nasib serupa seperti 2 pengurusan tertinggi Felda. Nasib yang sama bakal melanda CEO dan pengurusan KPF, Ahli Lembaga Pengarah dan penasihat-penasihat wakil peneroka dalam jawatankuasa pelaburan dan lain-lain apabila kaki lutu berjaya memegang jawatan Pengerusi KPF dengan alasan ‘Arahan PM’ dan Felda Asset menentukan hala tuju pelaburan KPF.
Ahli politik tak perlu berbohong kepada rakyat terutama dah tua macam Isa Kaki Lutu. Allah panjangkan umur orang yang zalim dan jahat supaya terus hanyut dan bertambah dosanya. Pengajaran Allah yang menjatuhkan Isa semasa memegang tampuk Menteri tidak mencukupi bagi Isa dan semoga Allah menggerakkan hati-hati aouk sekalian supaya sekali lagi menyedarkan Isa supaya kembali ke masjid, bersihkan jiwa dan bersikap ehsan sesama manusia. Koi tahu PM banyak perkara nak fikir dan atas rasa terhutang budi, body, janji bertambahnya dana pilihanraya dan pengaruh RM dan isteri Isa Bibi Sharliza, PM telah perkenankan cadangan asas Isa. Cuma PM tak boleh berbuat apa-apa bila Isa melampaui batas dalam perlaksanaan cadangan serta cara Isa yang gopoh dan tidak mahu mendengar pandangan dan kritikan orang-orang lama Felda baik pentadbiran mahupun wakil peneroka sendiri. Pendekkata, Isa menyalahgunakan kepercayaan PM atau mungkin juga telah memegang jiwa PM sebagai pertukaran kepada sesuatu. Isa sendiri bagi proposal dan selepas dapat perkenan, dicanangkan merata ianya arahan PM dan diambil contoh Isa amat malu apabila suratnya memohon DG Felda dicutikan telah bocor lebih awal berbanding canangan Isa bahawa PM arahkan DG bercuti.
Kesimpulannya, selain menanti saat membebaskan PM daripada pengaruh Isa dengan memberika undi kepada PR sewaktu PRU13, koi menyeru wakil peneroka, belia dan kakitangan Felda berusaha sedaya upaya membongkarkan segala tindak tanduk Isa dan gerombolannya, membawa keluar dokumen-dokumen berkaitan dan bersikap berani mempertahankan serta melambatkan kehendak dan nafsu Isa dan gerombolannya. Lawan, bongkar dan terus sabotaj usaha Isa supaya Isa dianggap gagal di mata PM serta nama PM terselamat dari terus dijaja sana sini semurah-murahnya. Bilik gerakan kedai kopi Pak Lang di Chini melalui risikan saudara mara di akar umbi seluruh Felda mengesahkan jumlah yang meluat dengan Isa dan mahukan kajian semula penyenaraian adalah sangat ramai. Bersatu padunya warga Felda dalam melawan Isa dan gerombolannya pun sudah menjamin kemenangan. Kepada pengurusan dan kakitangan, daripada menunggu masa dan ketika disembelih, lebih baik kalah melawan daripada menyerah menggadai maruah. Jika tiada yang bersuara dan membocorkan dokumen NFC lembu hari ini, adakah penyelewengan duit rakyat dapat dibongkarkan dan mendapat sokongan pemimpin UMNO sendiri? Fikirkanlah.

Read more...

Wednesday, 22 February 2012

Prelude to FGV Listing

A few days ago, we heard that the highly anticipated EGM of Koperasi Permodalan FELDA Malaysia Bhd (KPF)’s was  cancelled. The EGM of  the 224,000-strong cooperative was called off following the Kuantan High Court’s temporary injunction blocking the transfer of shares from the cash-rich cooperative to FELDA Global Ventures Holdings Bhd. FELDA Global is on its way to a listing on Bursa Malaysia, expected to be as early as May. After the listing, it would create a RM 21 billion corporate behemoth. That was how Ahmad Maslan described it.
Prime Minister Datuk Seri Najib Razak had been scheduled to attend the event. Last week, eight settlers who are members of the KPF filed an application at the same court for an injunction to block the share transfer from KPF to FELDA Global or for discussing it at the EGM.
If the injunction was granted at that time and efforts toward securing the injunction had in fact begun as early as January 2012, my question is what were UMNO lawyers doing? Especially that chap who got the RM 2.2 billion highway contract? Perhaps he was too busy imagining counting the millions he will personally get and millions more he and his buddies will have to allocate to hidden hands, to care about what’s happening to FELDA GV. 
Indeed, the injunction was the third application KPF. The National FELDA Settlers Children’s Association (Anak) had filed a similar action twice, one to prevent KPF from holding its EGM end of last year, and the other today. Today means 2 days away from the EGM. UMNO lawyers must be sleeping.
This is an embarrassment to Najib. His lawyers cannot preempt the injunction. Heads must roll. The first person he must sack following this fiasco should be Isa Samad himself. Perhaps Isa is too busy playing the resident politician at FELDA HQ at Jalan Semarak where he dispenses his homegrown wisdom laced with the usual sardonic phrases and of course, cash belonging to FELDA.
The next person Najib should sack head of the legal team representing FELDA and UMNO in this injunction application. Better, he should terminate the 2.2 billion highway contract. If UMNO lawyers cannot even circumvent the injunction by 4 ordinary people, how can they look after the construction of the highway? You want this kind of lawyers to look after UMNO. They are only good at executing disciplinary measures on dissenting members.
Beyond that what is at stake really? First and foremost, FELDA settlers through their KPF must pressure FELDA to stop allowing FGV to do a reverse takeover. its clearly a case of a smaller, loss making business entity, managed by incompetent people, planning to take over FELDA Holdings. Why should losers and incompetents take over FELDA Holdings?  FELDA Holdings should take over FGV or better still, sell off FGV. See whether there are takers for FGV?Isnt that called wide asset unbundling?
The objective of the injunction was to prevent KPF from disposing of all or part of its equity in FELDA Holdings Bhd to FELDA Global. You may remember that KPF owns 51 per cent of FELDA Holdings while the remaining 49 per cent is owned by FELDA Global. Among the grounds for the application was that the KPF’s proposal to dispose of its equity in FELDA Holdings and other subsidiaries, worth RM3.13 billion, to FELDA Global would not benefit them or KPF shareholders.



Read more...

En route to FGV Listing. Not a bed of roses.


 Here is an e mail I received from an anonymous sender. It is about the proposed listing of Felda Global Ventures Berhad. Its written using the colloquial dialect of a Pahang Malay. Although the sender writes under the name of Budak Chini( which is in Pekan), he uses koi instead of kawan which is the preferred term of the Pekan Malay.  The terms koi and aok( awak) are widely used by the West Pahang Malays, most often by the Malays in Jerantut. 
Here is the e mail, which i produced verbatim.
 

OLEH: BUDAK CHINI
PERWAKILAN KPF & WARGA FELDA…JOM LIHAT JANJI PR UNTUK WARGA FELDA (SIRI 1)
Koi nak berkongsi dengan perwakilan KPF dan warga Felda sekalian maklumat yang koi dapat dari sahabat-sahabat dari PR untuk semua. Mula-mula koi tertanya juga apa agaknya perubahan dan kelebihan undi kali ini kalau koi undi PR. Iyalah, macam-macam MSM dan blogger BN kata PR nak tutup Feldalah, hancur Melayulah, macam-macam lagi. Dalam kekalutan dan kontroversi melanda Felda hari ini, tentu ramai yang laparkan alternatif lain kepada perancangan listing, pelanggaran undang-undang KPF dan macam-macam hal lagilah.
Oleh itu Koi perturunkan draf Janji PR Untuk Warga Felda bagi renungan semua warga Felda atau sebagai penguat semangat aouk-aouk semua. Koi tahu ramai di antara peneroka dan kakitangan gerun dengan mulut-mulut yang mendakwa ‘mewakili PM’, ‘arahan PM’ dan kecewa kerana jasa dan bakti untuk memenangkan BN sebelum ini dipandang sepi dan diperlekehkan:
Manifesto Untuk Warga Felda: MENGHARGAI BUDI YANG TELAH MENYEMAI BAKTI
JANJI 1: MENGEMBALIKAN KEHARMONIAN DALAM FELDA
PR berjanji untuk memecat serta merta Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad dan gerombolannya di dalam Felda serta Lembaga Pengarah Felda yang meluluskan secara membuta tuli keputusan-keputusan merugikan Felda seperti penyenaraian Felda Global Venture secara lulus dahulu bincang kemudian, perlantikan melanggar undang-undang KPF serta lain-lain keputusan yang zalim dan membazir. Jawatan Pengarah Besar FELDA yang dipaksakan bercuti belajar akan dikembalikan begitu juga kezaliman ke atas Timbalan Pengarah Besar yang ditukarkan untuk menjaga buku-buku di Jabatan Perdana Menteri akan dihentikan.
Dalam tempoh 100 hari, Pakatan Rakyat akan menubuhkan Majlis Penasihat Felda yang melibatkan:
·         Pengasas Felda dan bekas Menteri berkaitan Felda
·         Wakil-wakil negeri berkaitan Felda
·         Bekas-bekas Pengerusi Felda
·         Bekas Pentadbir Felda
·         Pentadbiran Felda semasa
·         Ketua-Ketua Peneroka dan Penerokawati
·         Wakil Belia Felda
PR akan mendengar pembentangan dan cadangan hala tuju Felda yang seterusnya dan akan bersama-sama merealisasikan hasrat warga Felda. PR mencadangkan sementara Majlis Penasihat Felda ditubuhkan, YM Raja Muhammad Alias, arkitek Felda diberi peranan sekali lagi sebagai Pengerusi Felda dan YM Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah diberi peranan sebagai Menteri Felda. Jawatan Pengerusi Yayasan Felda akan dikembalikan kepada Tan Sri Dr. Yusof Noor bagi mengembalikan projek sosial dan kerohanian yang bermanfaat kepada warga Felda.
JANJI 2: MEMPERKASAKAN INDUSTRI ASAS DAN HILIRAN FELDA MELALUI PEMANTAPAN FELDA HOLDINGS BERHAD

PR berjanji untuk memecat serta merta Dato Sabri Ahmad daripada jawatan Presiden Felda Global Ventures, memecat Dr Suzana Idayu daripada Ketua Pegawai Strategi dan membuat rombakan semula struktur bagi mengembalikan Felda Global Ventures sebagai status anak syarikat Felda biasa yang berperanan menguruskan pelaburan Felda di luar negara. Setiap pelaburan di luar negara akan dikaji semula dan akan diumumkan prestasi perniagaan masing-masing kepada masyarakat Felda yang berhak tahu ke mana wang Felda dilaburkan dan apa prestasi terkini pelaburan tersebut.
Felda Holdings Berhad akan dikembalikan fungsinya supaya bebas daripada pengaruh Felda Global Ventures dan cadangan memperkasakan perniagaan anak-anak syarikat Felda Holdings akan dibawa ke dalam Majlis Penasihat Felda dan seterusnya dibincangkan di peringkat Lembaga Pengarah Felda Holdings Berhad.
PR berpendapat berbanding penyenaraian Felda Global, kejayaan Felda Holding Berhad dan anak-anak syarikat pada masa ini adalah suatu yang membanggakan dan memuji usaha gigih pengurusan dan kakitangan serta kerjasama warga Felda yang lain untuk mengharumkan nama Felda Holdings Berhad. Mengambil contoh Petronas yang berjaya mengharumkan nama negara dan meraih pendapatan tinggi tanpa campur tangan politik. Campur tangan politik BN mengakibatkan tersingkirnya permata korporat iaitu Tan Sri Hassan Merican, pengambilan keuntungan Petronas secara berlebihan tanpa pembentangan perbelanjaan di Parlimen serta penafian hak royalti sewajarnya bagi negeri-negeri pengeluar minyak petroleum.
PR berjanji untuk mengembalikan kegemilangan Felda Holdings Berhad dan anak-anak syarikat melalui memaksimumkan kecekapan, R&D bertaraf dunia, meningkatkan penyertaan warga Felda dalam peluang pekerjaan dan penubuhan Jawatankuasa CAT (Competency, Accountability and Transparency) bagi memantau sebarang aktiviti penyelewengan, rasuah dan penipuan terutama melibatkan hak peneroka seperti Kadar Perahan Gred (KPG), tender melibatkan penanaman semula dan jualan kayu getah serta lain-lain. PR juga akan melamar kembali Tan Sri Hassan Merican daripada syarikat asing di Singapura untuk menggantikan Dato Sabri Ahmad.


JANJI 3: MEMELIHARA KEDAULATAN UNDANG-UNDANG KOPERASI PERMODALAN FELDA DAN KEBAJIKAN AHLI-AHLI
PR berasa kesal dengan usaha berterusan Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad yang menggunakan pelbagai taktik termasuk menekan, mengugut, menyingkir Pengerusi dan Setiausaha Agung Koperasi Permodalan Felda (KPF) serta menggunakan Suruhanjaya Koperasi Malaysia bagi menghalalkan tindakan beliau untuk menjadi Pengerusi KPF dan membubarkan peranan Jawatankuasa Pelaburan KPF yang setakat ini telah berjaya menjadikan KPF sebagai koperasi terbaik negara. Lebih dikesali adalah mengikut jawapan yang diberikan oleh Tan Sri Isa Samad, usahanya direstui malah merupakan ‘arahan’ daripada Perdana Menteri yang jelas menunjukkan Perdana Menteri sendiri tidak menghormati undang-undang sebuah koperasi yang disegani.
PR berjanji untuk menghentikan segala bentuk pelanggaran dan penghinaan undang-undang Koperasi Permodalan Felda dan paksaan melepaskan kepentingan 51% kepentingan Koperasi Permodalan Felda di dalam Felda Holdings Berhad. Sebaliknya, PR berhasrat meningkatkan lagi kepentingan tersebut kepada 55% dalam tempoh 100 hari pentadbiran kerajaan PR bagi meningkatkan lagi dividen kepada pemegang saham
JANJI 4: MEWUJUDKAN FELDA FASA 2
Kejayaan Felda dalam membasmi kemiskinan masyarakat serta memberikan tanah kepada mereka yang tidak punya apa-apa akan diteruskan di bawah pimpinan Pakatan Rakyat. Berbanding rekayasa-rekayasa BN bahawa Fasa-Fasa Felda melibatkan Empat Fasa dan istilah seperti transformasi yang memerlukan Felda membuat pelaburan luar negara dan membuat penyenaraian Felda Global Venture untuk mengumpul dana bagi tujuan tersebut. Berdasarkan arkib dan pandangan pakar sejarah serta pengakuan mantan pimpinan negara terdahulu yang terlibat secara langsung dalam penubuhan Felda di samping Tun Abdul Razak, tidak terdapat di mana-mana catatan yang menyebut empat fasa tersebut dan kehendak yang memerlukan pengumpulan dana melalui penyenaraian.  Pakatan Rakyat berpegang teguh bahawa terdapat golongan dalam negara yang perlu diberi peluang menjadi peserta rancangan Felda Fasa 2 selepas pengambilan peneroka dihentikan pada tahun 1996.
Pajakan tanah milik Felda yang diuruskan oleh Felda Plantation selama 99 tahun kepada Felda Global Venture adalah berniat jahat dan bertujuan menafikan hak rakyat di negeri-negeri di mana tanah tersebut terlibat termasuklah generasi baru dan lain-lain golongan untuk bersama-sama menjadi peserta rancangan Felda Fasa 2. Usaha mendapatkan modal yang besar melalui pajakan tanah adalah untuk menutup fakta pengurangan aset tunai yang berkurang secara drastic yang memerlukan pinjaman daripada KWSP serta kerugian pelaburan luar negara di bawah pentadbiran Menteri Felda terbaru iaitu Dato Sri Najib sendiri dan di tambah perlantikan Pengerusi Felda baru yang disabitkan rasuah oleh UMNO sendiri, Bajet 2012 Felda menunjukkan defisit yang tinggi dan dijangka keadaan ini berterusan selama 99 tahun. Antara kesan pajakan tanah milik Felda adalah Perbelanjaan Pengurusan Peneroka berkurang lebih 50% berbanding tahun 2011 dan ini menjejaskan nikmat-nikmat dan perancangan pembangunan untuk peneroka pada hari ini.
PR berhasrat membuka tanah-tanah rancangan baru serta mengisi kembali peserta yang telah meninggalkan atau tersingkir daripada rancangan Felda yang telah dihentikan pengambilannya  pada tahun 1996 dengan secara berperingkat dan memastikan penggantian pendapatan kepada Felda dilakukan supaya nikmat warga Felda melalui program pentadbir sedia ada tidak terjejas. Antara golongan terlibat dicadangkan untuk terlibat dalam pembukaan Felda Fasa 2 adalah rakyat termiskin, generasi baru Felda serta anggota beruniform dan keutamaan adalah kepada anak-anak negeri di mana tanah tersebut berada. Peranan pentadbiran Felda dan Jawatankuasa Perundingan Peneroka akan diiktiraf sepenuhnya berbanding tindakan unilateral BN melalui Pengerusi Felda yang memusuhi pihak-pihak berpengalaman dalam Felda dan hanya mengutamakan pandangan diri sendiri dengan meletakkan alasan ‘Arahan Perdana Menteri’.
Koi minta aouk-aouk semua warga Felda nilai sendiri draf Janji PR untuk warga Felda di atas. Koi difahamkan draf tersebut masih dalam perbincangan dengan pimpinan atasan PR dan draf ini diusulkan sendiri oleh perwakilan KPF, peneroka, kakitangan dan generasi baru Felda. Kita sambung kemudian, koi nak ke ladang. Pesan koi, biar kotor badan dengan tanah, jangan kotorkan hati dan makan rezeki kotor.

Read more...

Tuesday, 21 February 2012

Walla's take on Kleptocracy

I have another installment on the Kleptocracy article. It shall be posted in due course. In the meantime, I would like to share the intrepid commentator Walla's take on the first article. Here it is.




If it's already a gravy train for some people, you would wonder how it can then be an electric train for the rakyat.  The transport minister is inelegantly silent on the change of contractor. No explanation.
 So how can the rakyat ever believe that the MCA is not under the thumbs of the Umno government? For that matter, how can the rakyat believe that the MACC which can jump when it comes to any whiff of Pakatan can remain stiff when it comes to Barisan?
 Moreover, one would think a government which preaches transformation should be the first to remember the losses and shenanigans of PKFZ under its watch. Maybe it can't because it hasn't practiced reformation first. What do you think?
That's why it dares to do this in broad daylight. Organized crime by your local political syndicate which has successfully ruled this country for 54 years. Comparable vintage to the Mafia now ruling Italy now in the red.
  In any case, if suppliers have to pay extras for deals, they will have to add extras to the bill failing which subtract quality from the goods in which case it may be faster to travel by bullock carts.  But then again, the NPC can't breed enough cows to draw the carts. They've spent all your money on condos instead. Money which could have been used to help cowherds in Felda settlements and elsewhere.
 All the enforced hardiness will certainly strengthen our Malay fibre so that the race will never disappear, won't it?
 So take note - just like how the Tajuddin Ramli out-of-court settlement is double the size of the NPC loss, rakyat money has again been blown. Like C4.

 Najib is now courting the Chinese again, just as his sidekick has been trying to say nice things about them, coming from a 1M. That M could mean Malay or Mahathir. Depending on how you officially define 'chameleon'.
 Najib said it is Umno's policies which have resulted in their becoming billionaires. Since when have supporters of Perkasa become so munificent to the Chinese?
Therefore it is cronyism. There is an exchange. I give you concession, you give me off-account political contributions. Unless these can be substantiated, they cannot be expensed off. So tax will have to be paid. Which means the contributors will have to pass-on the cost of contribution to other taxpayers. Meaning the rakyat. Again!
  So you think with so much shadow contribution, the Umno government will be running a hunky-dory national balance sheet?
 Nope, on top of the half a trillion ringgit in federal debt, and you can add to that sum another fifty billion ringgit from the MRT for other cronies, it hides another ninety six billion ringgit of contingent liabilities of some of its GLCs. They're all bleeding and there's no way to get back the money. If there is, they would have.
 And that's why the debt is not 53% of GDP but 65% of GDP. Ask any economist or local banker worth his salt whether the national language will have to be Greek soon.
 We are all standing at a precipice. That's why the drop will be precipitous. Namely the shares and assets that Najib said you have. Besides those the amanah's and your EPF have invested in, six percent dividend notwithstanding.
  So the PM is asking the rakyat to do the right thing by giving Barisan the mandate to rule again?
 Now why should the rakyat do that?
 Will they have mansions and condos to live in or branded marques to ride in? Will they be able to afford gems of the highest order or handbags they can only view behind showcases in Suria KLCC? Will they get all-expense paid holidays every month and jump into soft beds in six star hotels in exotic cities and visit the latest boutiques and be feted by the occidentals?
Will their children get no payback no tie-up extended scholarships to ivy leagues in faraway lands so that they can return with London haircuts and skin fair from living long in cool climes in preparation for cushy jobs in bleeding GLCs? Will they be protected from tearing their hair out and working to the bones to meet their monthly payments so that they can afford another family at your local friendly race-agnostic KFC?
Will they be blessed by not having to face long traffic jams caused by roadblocks set up to deter people from going to listen to a visiting Opposition member by a police force soon to be armed even more but still unable to stop hooligans from throwing pebbles at official cars of Opposition members, for that matter showing limpid enthusiasm to catch culprits who disrupt peaceful meetings of the Opposition again?
 Will they read what has been done to prevent such things happening again? In the much enlightening and enlightened MSM, an organ true to the spirit of democracy because for twenty two years a certain medical doctor (not from Curtin) in remembering his Hippocratic oath did not turn to the dark side of the force and started practicing a hypocritic oath of his own making instead?
So what shall the final answer be this time?
 It is not a simple (Malay versus Malay). It is (right Malay) versus (wrong Malay).  But how will matters pan out, you ask, while trying to look askance?
 At the filing of votes.
 Take the indelible ink. A group can file the postal vote say two days before GE13. Given so many phantom voters and false registrants in the voter database, what is to prevent them from also walking into the polling station and filing another vote a second time? The ink mark has no meaning because the first vote has already been cast.

That's beside the other matter of unfair gerrymandering.
 You want Umno to get into parliament again with fifty one percent seats from only fifteen percent popular votes?
For all you know, all these discussions are merely academic because it could well have been with the dubious stand of the EC to date, Pakatan might have won the last general elections all along. ven with those foreigner votes from Project IC courtesy of our man who wades on water, and his bunch of proto-human Cro-Magnons.
 So the blogger is right. No democracy. Just kleptocracy.
 Adil? Time for ABU, people.     And you know it.



Read more...

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP