Copyright Notice

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical reviews and certain other non-commercial uses permitted by copyright law. For permission requests, write to the author, at the address below.

Sakmongkol ak 47

ariff.sabri@gmail.com

Sunday 8 June 2008

bolehkah Najib menjadi presiden UMNO

essei ringkas saya ini boleh di beri judul pejenamaan semula najib. tujuan saya ialah memecat keluar metos yang membentuk najib. pemberita kaki ampu dan akhbar pak turut melukis gambaran yang indah indah mengenai najib. hanya sebahagian kecil sahaja yang betul. sebahagian besar cerita adalah omongan kosong sahaja. imej najib sebagai pemimpin besar adalah hasil putar belit penulis dan akhbar pak turut. imej sebenar najib akan saya huraikan satu persatu.
memang si najib ini mempunyai wajah yang hensem. ini tuah dari baka yang baik baik. kelebihan dato najib ialah dia ada bin tun razak. jika dia mamat biasa, sudah lama dia kena ganyang oleh pimpinan UMNO Pekan. tahu tahu sahaja lah, umno pekan ini tahu hanya berlawan sahaja sepanjang zaman. wajah yang hensem membuat ramai wanita UMNO dan bukan UMNO terpukau dan mengigau. malah saya dengar cerita ada kaum wanita yang naik panas dan stim melihat bibir najib yang sentiasa merah. kita kaum lelaki ada tiori mengapa bibir najib sentiasa merah, tapi kita tak akan pergi kesana lah. prinsip saya ialah saya tidak tahu cerita antara selimut dan tilam najib. tambahan pula saya tak ada masa hendak cari selimut najib. itu kerja balachi orang lain.
saya akan cuba melihat prospeks Najib menjadi presiden UMNO dari sudut pandangan orang Pekan. iaitu kawasan parlimen dato seri najib. cakap cakap di bangsal memasak dalam masa ramai orang kahwinkan anak dan sendiri kahwin ini, ialah inilah masa nya Najib mesti bertanding untuk jawatan presiden UMNO. jika najib tidak buat keputusan menandingi jawatan tersebut, mungkin masa untuk nya sudah lewat dan langit di Pekan, dari kampung Merchong ke Jaya Gading dalam daerah Kuantan, akan mendung. saya ingin menyatakan satu perkara sahaja. hayalan itu akan tinggal hayalan sampai bila bila. ini kerana najib tidak pernah ada dan tidak akan ada kejantanan untuk mengambil tindakan berani. seluruh kehidupan Najib di ongkosi oleh sabsidi dan kebetulan politik sahaja.
cuba tuan tuan nilai kan sendiri. dalam tahun 1976, Najib menjadi ahli parlimen Pekan kerana Tun Razak meninggal. munasabahkah untuk anda berfikir bahawa pada umur 24 tahun, Najib mempunyai kebolehan untuk menjalankan tanggungjawab sebagai ahli parlimen? jawapan nya tidak. pada umur 24 tahun, Najib masih menyemai bijiran liar sana dan sini. Rosmah hanya datang ketika Najib menjadi menteri besar Pahang. kemudian najib mendapat perlindungan politik dari bapa sauara nya Tun Hussein yang menjadi Perdana Menteri setelah Tun Razak meninggal. dalam masa tersebut, di bawah lindungan Hussein Onn, Najib tidak boleh di gugat. Najib menjadi ketua pemuda UMNO kerana Anwar Ibrahim membenar dan mahukan Najib di sana. tambahan pula, Anwar mahu si Najib menyokong nya untuk kerusi Naib Presiden UMNO melawan Dato Suhaimi. Najib menjadi Naib presiden kerana sokongan konco dan pengikut Anwar dan terus memperkukuhkan kedudukan nya kerana menaiki kereta kuda yang di pandu oileh Sheikh Anwar ben Ibrahim. apabila brother anwar di singkir, Pak Lah naik keatas walaupun dari segi kedudukan naib presiden, Najib lebih terserlah. mungkin Tun Mahathir mempunyai perkiraan lain atau seperti pengakuan Tun Mahathir, dia termakan dengan imej bersih pak lah. apabila Pak Lah menjadi presiden UMNO dan perdana Menteri, Najib terpaksa menanti untuk masa yang agak lama untuk disahkan oleh Pak Lah sebagai timbalan presiden UMNO. itu pun kerana Tun Mahathir memperaku Najib Tun Razak. nah, cuba pembaca beritahu saya, mana ada titik dalam hidup Najib di mana dia mendapatkan sesuatu melalui usaha kudrat dia sendiri? tidak ada bukan? inilah sebab nya saya nyatakan, seluruh hidup najib, dia di biayai oleh sabsidi politik. maka, saya katakan sekali lagi, keinginan orang Pekan untuk melihat Najib mengambil tindakan yang berani tidak akan berlaku sampai bila bila. Orang pekan akan kata, Najib tak berbatu.
rakyat Pekan melihat Najib sebagai seorang yang luar biasa yang boleh membantu menyelamatkan UMNO. pandangan orang Pekan ini adalah hasil bertahun tahun lama nya di bentuk oleh jentera najib tun razak menjadi kelompok rakyat yang sentiasa meminta sedekah dari najib. setiap jumaat berbondon bondon orang beratur di rumah Najib di Pekan untuk menghulur tangan mendapatkan wang. kepada sebahagian besar orang Pekan, Najib ialah santa klaus UMNO. dari najib mereka mengharapkan wang untuk membayar yuran sekolah, kolej atau universiti. dari najib mereka dapat beras, biskut, susu, gula, basikal dan lain lain keperluan hidup. apa yang sebenarnya di lakukan oleh Najib? yang sebetulnya terjadi ialah membunuh apa apa maruah yang mungkin boleh berbaki dari orang Pekan dan menjadikan mereka pengemis. apa najib telah lakukan ialah merompak apa apa tanggungjawab peribadi yang masih ada dalam dada orang Pekan. itulah sebab nya, Najib boleh yakin dia akan menang besar sebab banyak keperluan hidup telah di sogok kepada orang Pekan. sangat sedih, hasil akhirnya ialah mengujudkan suatu masyarakat yang tidak mempunyai harga diri. tetapi kepada si miskin di kampung Merchong, Kuala Pahang dan Belimbing, Najib adalah manusia keramat yang mesti di selamatkan dengan apa cara sekali pun. inilah cabaran kepada penulis seperti saya, iaitu meruntuhkan metos Najib yang telah lama di bina.

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP